ریاض الانس کشکول خوبیه و وقت فراغت مناسب برای مطالعه
‼️علامت اينكه خداوند قبولت کرده :
✅قال المفضّل بن عمر للصادق عليه السّلام: أحبّ أن أعرف علامة قبولي عند اللّه تعالى،فقال له:علامة قبول العبد عند اللّه أن يصيب بمعروفه مواضعه فإن لم يكن كذلك فليس كذلك.
مفضل بن عمر به امام صادق علیه السلام عرض کرد: دوست دارم علامت قبول شدنم نزد خدا را بدانم
✅ آقا امام صادق عليه السلام فرمود: نشانه پذيرفته شدن بنده به درگاه خدا اين است كه احسان و كمكش به جا صورت گيرد، اگر چنين نباشد چنان نيز نخواهد بود.
نکته
🌷 سوال مفضل از قبول شدن خود بنده هست نه قبولي اعمال
🌷 بنده ازکجا باید بداند که کارهای خوبش بجا بوده یانه
مثلا ما صدقه ای داده ایم نمیدانیم این صدقه بجایش رسیده یا نه ؟! اصلا از کجا باید بدانیم
یا مثلا شبی دعایی خوانده ایم از کجا بدانیم الان وظیفه ما خواندن این دعا بوده یا نه
و آیا بجا بوده یا نه ؟
🌷به نظر حقیر این حدیث میفرماید اگر خدا قبولت کرد خودت کارهایت رو جوری تنظیم میکند که به جا انجام بشود و به جای مناسب برسد.
یک حدیث زیبا هم از آقای عالم حضرت رسول اعظم صلوات الله علیه وآله هست که همین را میرساند:
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : صِلَةُ الفاجِرِ لا تَكادُ تَصِلُ إلاّ إلى فاجِرٍ مِثلِهِ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خوبى كردنِ نابكار، تقريبا جز به نابكارى مانند خودش نمى رسد.
توضیحات استاد قرائتی در درسهایی از قرآن
علامت قبول: به امام صادق(ع) گفت دوست دارم که بدانم کارهايم! را خدا قبول کرده و يا قبول نکرده است. «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِلصَّادِقِ(ع) أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ عَلَامَةَ قَبُولِي عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ عَلَامَةُ قَبُولِ الْعَبْدِ عِنْدَ اللَّهِ أَنْ يُصِيبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ كَذَلِكَ» (أعلامالدين/ص283) «فَقَالَ لَهُ» علامت قبول «عِنْدَ اللَّهِ أَنْ يُصِيبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ كَذَلِكَ» علامت کار قبول اين است که آدم بجا کار کند. يعني کاري را که خدا نخواهد قبول کند، کار بجا مصرف نميشود. جوانيش مصرف ميشود اما هدر.
#اذکار_ماثوره
#احادیث_فضیلت_صلوات
🔴رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
صَلَاتُکُمْ عَلَیَّ إِجَابَةٌ لِدُعَائِکُمْ وَ زَکَاةٌ لِأَعْمَالِکُمْ.
صلوات شما بر من، موجب اجابت دعایتان و زکات (مایه رشد) اعمالتان است.
📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۱۵، بحار الأنوار، ج ۹۱، ص ۵۴
مطالبی از کتاب آداب سلوک
#استادسیدحسنعاملی
عزیزان به تفسیر صافی مراجعه کنند؛ آنجا میگوید: صورت انسانی، یک کتاب است که خدا با دست خود نوشته و حقیقت انسانیت، پلی است بین دنیا و آخرت .
الان انسانها از پل صراط می افتند؛ یعنی هر چیزی که به انسانیت ما خدشه بزند، ما را از پل ساقط میکند.
ص ۱۳
روی عن الصادق علیه السلام: ان الصورة الإنسانية هي الطريق المستقيم الي كل خير و الجسر المحدود بين الجنة و النار
تفسیر صافي ج١ ص ٨٨
#آداب_السلوک
#استادسیدحسنعاملی
ص ۱۴
✅هم پیمبر گفت: بهر این طریق
با وفاتر از عمل نبود رفیق
✅یک وقتی در خواب دیدم که آقایی به من گفت: (تا ملکات کسی را نبینی نمیتوانی او را تعریف کنی )
اعمال است که ملکات را تعیین میکند
✅ خداوند هم وقتی نسبت به اعمال مطلبی بفرماید این طور تعبیر نمیکند که 《لها ماعملت 》بلکه میفرماید: 《لها ما کسبت 》
......
حالا چرا خداوند کلمه کسب را انتخاب کرده است ؟
این خودش حکمتی دارد و به عبارت دیگر نمی شود که این کلمه را با کلمه هم معنی دیگری عوض کرد.
چون کلمات در قرآن عاشق مکان خودشان هستند¹ و نمی شود آن ها را تغییر داد.
هر وزن و هر کلمه ای خدا انتخاب کرده است غوغاست.
۱. در اینترنت مقاله ای هست با عنوان (الكلمة في القرآن عاشقة لمكانها)
#استادسیدحسنعاملی
#آداب_السلوک
ص۱۴
✅به قول آیت الله اشتهاردی : 《قلب حوض است و گوش و چشم و بدن و زبان دهلیز است》وقتی از دهلیز دهان حرفی زده می شود یک چیزی وارد قلب می شود و آن را پر میکند. اگر قلب انسان از گناه پر شد دیگر جایی برای حق نیست.
◇ص ۱۵
✅ ایشان میگفت:در زمان قدیم در قم،آب انبار بود و هر محله یک آب انبار داشت.
وقتی برف و باران میآمد لوله های سفالی در کوچه ها گذاشته بودند که به آنها دهلیزی میگفتند و آنها آب رابه سمت آب انبار هدایت میکردند.
وقتی آب در آنجا جمع می شد مردم در فصل های دیگر سال که بارندگی نبود، از آب آبانبار استفاده می کردند.
آب انبار هم چهل پله میخورد و پایین میرفت و جای تاریک و نموری بود .
آب مدت زمان زیادی که راکد میماند گاهی آلوده می شد و لحن میگرفت و یک عده حرفه شان این بود که لجن ها را تخلیه کنند.
اسنها در تابستان اسباب و آلات خودشان را برمیداشتند و می گفتند:آهای خرّه در می کنیم! یعنی آب انبار تمیز میکنیم.
آفای اشتهاردی می گفت: باید کسی باشد به ما بگوید: آهای خرّه در میکنیم و لجن های درونمان را تمییز میکنیم
#آداب_السلوک
#استادسیدحسنعاملی
بعضی زندگی ها همه اش سقوط است و ختی یک چیز که بتواند ازو دفاع کند و ارزش داشته باشد ، در تمام عمرش نیست!
#آداب_السلوک
#استادسیدحسنعاملی
هر کسی را دعوی حسن و نمک
سنگ مرگ آمد نمک ها را محک
وقتی مرگ بیاید، محک میخوری که چقدر نمکین بوده ای و زیبایی با خود آورده ای. آنها معلوم می شود که چقدر خوشگلی !!
به فکر سوختن ۲
#آداب_السلوک #استادسیدحسنعاملی بعضی زندگی ها همه اش سقوط است و ختی یک چیز که بتواند ازو دفاع کند
سوال یکی از بزرگواران
استاد در مورد این توضیح میدین؟
منم فکر میکنم زندگیم سقوط بوده😔
به فکر سوختن ۲
سوال یکی از بزرگواران استاد در مورد این توضیح میدین؟ منم فکر میکنم زندگیم سقوط بوده😔
جواب حقیر
راهی:
سلام علیکم
انسانی که همش به فکر خودش و لذت خودشه
و به دستورات خدا
و سیر و سلوک
توجه نداره
به فکر خوشگذرونی و شهوت هست
یا فقط به ظواهر توجه داره و به باطن رسیدگی نمیکنه
خود محور هست و نه خدا محور
عمرش رو در به دست آوردن هیچ صرف میکنه
لذت گراست نه حقیقت گرا
با حرف مردم زندگی میکنه و برای مردم نه برای خدا و به خاطر دل خودش
و اخلاق های زشت رو سعی نمیکنه درست کنه
این آدم رو به سقوط هست
و چیزی که انسان رو نجات میده
توبه و عوض کردن ملاک هاست
ملاکها چیا هستن ؟
ملاکتون برای کارها باید خدا باشه و دستورات خدا نه شهوت و نفع خودت
ملاک باید خداوند و ائمه باشه
ملاک باید دنیای ابدی باشه نه زود گذر
ملاک باید روح انسان باشه نه جسم
ملاک باید فانی شدن در ذات خدای باقی باشه نه منم منم در مقابل خدا
اگر ملاکها عوض شد مبدأمیل انسان عوض میشه
مبدا میل که عوض شد
دیگه انسان اعمالش هم عوض میشه🌺
به فکر سوختن ۲
جواب حقیر راهی: سلام علیکم انسانی که همش به فکر خودش و لذت خودشه و به دستورات خدا و سیر و سلوک
پس اول توبه حقیقی و واقعی
(که منشأ این توبه اینه که انسان سرش به سنگ خورده و از گذشته خود دلسرد شده باشه و در خودش شکسته باشه )
دوم عوض کردن ملاک ها
راه عوض کردن ملاک ها ؛
۱. دوستان ناباب و اهل دنیا و به قول عرفا نامحرم (که بویی از خدا نبردن) رو حذف کن
۲.با صلحا و افراد سالک و خدایی واقعی نه صوری رفت و آمد کن
۳. با علما واساتید اخلاق واقعی ارتباط داشته باش و در جلسات اینها شرکت کن
۴. مطالعه زندگی نامه علما
۵ . مطالعه کتبی که اطلاعات شما رو زیاد کنه
۶. گوشی و فیلم و فضای مجازی رو کنترل کن
سوم ؛ تغییر مبدأ میل و ذائقه روح
در این مرحله نقطه شروع ماست برای انسان خوب شدن و رو به کمال رفتن