eitaa logo
به فکر سوختن ۲
53 دنبال‌کننده
345 عکس
68 ویدیو
69 فایل
پایگاه نشر بیانات و تدریس حجت الاسلام والمسلمین حسن رحیمی
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه ذی القعده و یک نکته ی دیگر.m4a
11.22M
یکشنبه ذی القعده و نکاتی در مورد نماز آن فرق بین اینکه انسان بخواهد خودسر توبه کند یا با دستور پیغمبر و امام و استاد توبه کند چیست؟ و یک نکته دیگر ...
. اسرار اختصاص عدد نه به حضرت فاطمه علیها السلام 👈مرحوم حاج شیخ عبّاسعلی محقّق واعظ خراسانی در کتاب حضرت فاطمه (ع) در بابِ: اختصاص التسع بفاطمة (ع)، چنین می‌فرماید: 🔶 اصول اعداد، اعداد آحاد است. تمام اعداد، جلوه‌ای از اصول اعداد است. عشره، یک تا نه است. عشرات جلوه از ده تا نود است. باز آحاد جلوه مکرر کرده؛ از نود تا نهصد تا به بالا. پس عدد کامل نه است که حاوی تمام اصول اعداد است. لذا خداوند مراتب کمال انسان را در نه قرار داده: 🔸نه ماه در رحم کمال پیدا کند که استعداد توقف دنیا است. 🔸 در دنیا هم کمال انسان در نه سالگی است و لذا زن‌ها با آن که به مراتب اضعف از رجال هستند در نه سالگی به کمال رسند که قابل و لایق تکلیف شوند. البته رجال هم به طریق اولی در نه سالگی قابل تکلیف هستند چون به تمام جهات اقوی هستند. البته تأخیر تکلیف تا پانزده سال نه برای نقص و عدم لیاقت است بلکه فلسفه‌ها در خارج دارد. 🔸و باز یک مرتبه غالبه کمالِ او در تسعین است که تغییر کلی در آن سن به حسب کمال او پیدا شود: قال رسول الله (ص): وإذا بلغ العبد تسعین سنة غفر الله له ما تقدّم من ذنبه وما تأخّر وشفع في أهل بیته وسمّاه أهل السماء أسیر الله في الأرض (أُسد الغابة، ج1، ص526). 🔸کمالات عرضی انبیاء را در تسع [قرار داد]: وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ. مجمع البحرین: وفي الخبر: أمرني ربّي بتسع، یعني بنکاح تسع في الدائم (مجمع البحرین، ج4، ص309) و عن أمیر المؤمنین (ع): أُعطیت تسعاً لم یعط أحد قبلي سوی رسول الله (ص) (أمالي الطوسي، 205). 🔷 چون کسوتِ جسمانی فاطمه (ع) متوّهم نقص است لذا ذات حق تمام مراتب فاطمه علیها السلام را در این عدد مقرر داشته: 🔹قال أبو عبدالله (ع): کانت مدّة حمل فاطمة علیها السلام تسع ساعات (بحار الأنوار، ج43، ص48). 🔹 تمام عمر هر زنی دو قسمت است: قسمت اوّلی که در خانه پدر تحصیل کمالات کند و یک قسمت که خانه شوهر است که کمالات را عملی کند. این دو قسمت، هر قسمتی برای فاطمه (ع) نه سال بود؛ نه سال خانه پدر و نه سال خانه شوهر. 🔹 الأسماء تنزل من السماء، نه اسم از آسمان برای فاطمه آمده: عن یونس بن ظبیان قال: قال أبو عبدالله (ع): لفاطمة تسعة أسماء عند الله: فاطمة والصدیقة والمبارکة والطاهرة والزکیة والراضیة والمرضیّة والمحدّثة والزهراء (همان، ص10) 🔹 اول از آن نه اسم، فاطمه است. به این اسم ملاحظه کنیم پنج حرف دارد. مجموع به حساب جمّل صد و سی و پنج عدد است. اگر نه‌تا نه‌تا حساب شود تمامِ این عدد است. علاوه بر این وقتی نوشته شود 135، پنج و سه و یک، نه می‌شود. 🔹 باز نظر دیگر کنیم: فاطمه پنج حرف است. هر عددی دو کمال دارد: الف: کمال شعوری به اصطلاح عرفا و او ضربِ نه در نه است. ب: کمال ظهوری که تعداد از یک است تا آن عدد. مثلاً از یک تا نه که از نه، اعداد سابق را تا یک در هم حساب کنند. این‌را کمال ظهوری عدد گویند. فاطمه پنج حرف است. حرف وسط، طاء است. طاء در حساب جمّل نه است. نه در نه ضرب شود هشتاد و یک است. کمال شعوری عدد نه، هشتاد و یک است. فاء و الف، دو حرف اوّل هشتاد و یک است. کمال ظهوری نه، چهل و پنج است که نه را با تمام اعداد سابق تا یک حساب کنند، 45 شود. دو حرف آخر اسم میم و هاء، چهل و پنج است. این اسم از مسمّی خبر می‌دهد که تمام مراتب فاطمه (ع) در این عدد است. https://t.me/aljonnah
واقعا قابل استفاده بود برای من
توکل در بین مطالب یک شخص معروف بین اهل مباحثات علمی مطلبی دیدم (در بین اهل عرفان از ادیان های مختلف ۱۲آموزه مشترک وجود دارد. ) آموزه سوم  «کنش بی‌خواهش» که اصل آن در آیین هندو است، جزو مشترکات همه‌ِ عرفان‌های عملی است. در آیین هندو می‌گفتند یا شما خواهش دارید ولی کنش ندارید، یا هم کنش دارید و هم خواهش؛ اما هر دو خطاست، شما باید «کنش بی‌خواهش» داشته باشید. هر چه از شما بر می‌آید انجام دهید اما دیگر مطلقاً به اینکه چه خواهد شد کاری نداشته باشید. برای موفقیت ما-مثلاً در کنکور- ملیاردها عامل باید دست‌دردست هم دهند که تنها یکی از آن عوامل، کوشش و فعالیت خود ماست. درس خواندن من، شرط لازم موفقیت هست، اما هرگز شرط کافی نیست. در چرخ و پرِ عالَم، نباید منتظر عوامل دیگر ماند. چیزی در جهان نیست که آدم بتواند از رسیدن به آن مطمئن باشد. در اسلام، از «کنش بی‌خواهش» به «توکّل» تعبیر شده است. یعنی اینکه تو کارت را بکن و نتیجه را به دوش خداوند بینداز و بلافاصله بعد از انجام یک کار، به کار دیگری بپرداز. ما بسیاری از امکانات ذهنی و روانی خود را از دست می‌دهیم چون منتظر نتیجه‌ایم؛ در حالی‌که نتیجه، در اختیار ما نیست.   مطلب خوبی بود ولی چند نکته از نفهمی های خودم را در ذیل ذکر میکنم نکته اول: این همانی کنش بی خواهش با توکّل شاید در نگاه ابتدایی صحیح به نظر می رسد ولی با دقت و التفات نظر، به این نتیجه می رسیم که اصلا این دو از حیث ماهوی باهم تفاوت دارند. گرچه در بعضی از مصادیق - آن هم در مراتب پایین توکل - با هم مشترک باشند. اگر توفیق دست دهد در آینده با شرح مطالب کتاب مرآة الرشاد -باب توکل - مشخص خواهد شد که توکل دو صورت دارد گاهی فقط تصمیم خالی است و هیچ کنشی در کار نیست. گاهی هم کنش است و هم خواهش اما اینکه اصلا خواهشی نداشته باشیم این ربطی به توکل ندارد. (شاید با معنای تسلیم بیشتر سازگار باشد که هر چه پیش آید خوش آید .) نکته دوم آموزه ای که بر اساس آیین هندو توضیح داده شده است (طبق توضیح ارائه شده توسط نویسنده محترم متن مزبور) ممکن است از طرف شخص غیر معتقد به خدا هم مطرح شود طبیعتا چنین چیزی کاملا با توکل متفاوت است. در توکل ما در نهایت همه چیز را از خدا میخواهیم خود نویسنده هم نوشته اند نتیجه را به دوش خداوند بیانداز ! نکته سوم برفرضی که این مطلب به توکل مربوط باشد این که این بحث در بین اهل عرفان از آیین هندو شروع شده باشد را قبول نداریم این مطلب در ادیان الهی همیشه بوده است. بله شاید بگوییم قدیمی ترین مطلب مکتوب یافت شده در این مورد از هندوها بوده است @fekresoukhtan
ان شاء الله صوت های توکل به زودی بارگزاری خواهد شد
ثمرات حیات -ج۱ص۴۵ منظور از استاد علامه طباطبایی ره است. @fekresoukhtan
6.mp3
9.7M
سخنرانی پر از نکته مرحوم آقای فاطمی نیا ره در کنگره بزرگداشت آیت الله سید علی قاضی (قدّس الله نفسه الزکیه) بعضی از سخنرانی ها را باید چند بار با دقت گوش داد و هر چند بار یکبار تجدید کرد!! بنده خودم چند بار این صحبت ها رو گوش دادم باز هم به دقت گوش خواهم داد!!! @fekresoukhtan
چرا اساتید اخلاق و سیر و سلوک اینهمه روی تعقیبات نماز در برنامه سلوکی تاکید دارند ؟؟!! جواب این سؤال را از سالک الی الله مرحوم آقا سید حسین قائینی ره بخوانید : 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 @fekresoukhtan
به نظر ما کتاب انیس الصاقین ایشان واقعا در بین کتب ترتیب داده شده برای سالک از خیلی نظر ها عالی و قابل استفاده تر از بقیه کتب است. @fekresoukhtan