بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، و الصلاة و السلام على أشرف الأنبياء و المرسلين محمد و آله الطيبين الطاهرين، و اللعنة الدائمة على أعدائهم أجمعين، من الآن الى قيام يوم الدين.
(مسأله ١): شخص مسلمان بايد عقيدهاش به اصول دين از روى بصيرت باشد، و نمىتواند در اصول دين تقليد نمايد، يعنى گفته كسى را كه علم به آنها دارد به صرف اين كه او گفته است قبول كند، ولى چنانچه شخص به عقائد حقه اسلام يقين داشته باشد و آنها را اظهار نمايد هر چند از روى بصيرت نباشد آن شخص مسلمان و مؤمن است و همه احكام اسلام و ايمان بر او جارى مىشود، و اما در احكام دين - در غير ضروريات و قطعيات - بايد شخص يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دليل بدست آورد يا از مجتهد تقليد كند يا از راه احتياط طورى بوظيفه خود عمل نمايد، كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، مثلا اگر عدهاى از مجتهدين عملى را حرام مىدانند و عده ديگر مىگويند حرام نيست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحب مىدانند، آن را بجا آورد. پس كسانى كه مجتهد نيستند و نمىتوانند به احتياط عمل كنند، واجب است از مجتهد تقليد نمايند.
(مسأله ٢): تقليد در احكام: عمل كردن بدستور مجتهد است. و از مجتهدى مىتوان تقليد كرد كه مرد، بالغ، عاقل، شيعه دوازده امامى، حلال زاده، زنده و عادل باشد. و عادل كسى است كه كارهائى را كه بر او واجب است بجا آورد و كارهائى را كه بر او حرام است ترك كند، و نشانه عدالت اين است كه در ظاهر شخص خوبى باشد، كه اگر از اهل محل يا همسايگان او يا كسانى كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند خوبى او را تصديق نمايند. و در صورتى كه اختلاف فتوى بين مجتهدين در مسائل محل ابتلاء ولو اجمالا معلوم باشد لازم است مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند اعلم باشد يعنى در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدهاى زمان خود تواناتر باشد.
(مسأله ٣): مجتهد و اعلم را از سه راه مىتوان شناخت: (اول) آن كه خود انسان يقين كند، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. (دوم) آن كه دو نفر عالم و عادل، كه مىتوانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند، مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند به شرط آن كه دو نفر عالم و عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند و ظاهر اين است كه اجتهاد يا اعلميت كسى بگفته يك نفر كه مورد وثوق انسان باشد نيز ثابت مىشود. (سوم) آن كه عدهاى از اهل علم كه مىتوانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، و از گفته آنان اطمينان پيدا مىشود مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند.
(مسأله ٤): اگر اختلاف بين دو مجتهد يا بيشتر در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا معلوم و اعلم بودن بعضى از بعض ديگر نيز معلوم باشد، ولى شناختن شخص اعلم ميسر نباشد احوط آنست كه شخص در همه مسائل ميان فتاواى آنان - چنانچه ممكن است - احتياط كند (اگر چه در مسأله تفصيلى است كه مقام را گنجايش بيان آن نيست) و در صورتى كه احتياط ممكن نباشد بايد عمل او مطابق فتواى كسى باشد كه احتمال اعلم بودن او بيش از ديگرى است و اگر احتمال اعلميت هر دو يكسان است مخير مىباشد.
(مسأله ٥): بدست آوردن فتوى يعنى دستور مجتهد چهار راه دارد:
(اول) شنيدن از خود مجتهد (دوم) شنيدن از دو نفر عادل كه فتواى مجتهد را نقل كنند (سوم) شنيدن از كسى كه انسان بگفته او اطمينان دارد. (چهارم) ديدن در رساله مجتهد در صورتى كه انسان بدرستى آن رساله اطمينان داشته باشد.
(مسأله ٦): تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است، مىتواند به آنچه در رساله او نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده جستجو لازم نيست.
(مسأله ٧): اگر مجتهد اعلم در مسألهاى فتوى دهد مقلد آن مجتهد يعنى كسى كه از او تقليد مىكند نمىتواند در آن مساله به فتواى مجتهد ديگر عمل كند، ولى اگر فتوى ندهد و بفرمايد احتياط آنست كه فلان طور عمل شود، مثلا بفرمايد احتياط آنست كه در ركعت اول و دوم نماز بعد از سوره حمد يك سوره تمام بخواند مقلد بايد يا به اين احتياط كه احتياط واجبش مىگويند عمل كند و يا به فتواى مجتهد ديگرى كه تقليدش جائز است عمل نمايد، پس اگر او فقط سوره حمد را كافى بداند مىتواند سوره را ترك كند. و همچنين است اگر مجتهد اعلم بفرمايد مسأله محل تأمل يا محل اشكال است.
(مسأله ٨): اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسألهاى فتوى داده يا پيش از آن احتياط كند، مثلا بفرمايد ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مىشود، اگر چه احتياط آنست كه سه مرتبه بشويند، مقلد او مىتواند عمل به احتياط را ترك نمايد و اين را احتياط مستحب مىنامند.
(مسأله ٩): اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است، بنابر اين اگر او اعلم از مجتهد زنده باشد بايد - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا - بر تقليد او باقى بماند، و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند، و مراد از تقليد در صدر اين مسأله صرف التزام به متابعت از فتواى مجتهد معين است نه عمل كردن به دستور او.
(مسأله ١٠): اگر در مسألهاى به فتواى مجتهدى عمل كند، و بعد از مردن او در همان مسأله بر حسب وظيفهاش به فتواى مجتهد زنده رفتار نمايد، دوباره نمىتواند آن را مطابق فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته است انجام دهد.
(مسأله ١٢): اگر براى انسان مسألهاى پيش آيد كه حكم آن را نمىداند لازم است احتياط كند، يا اين كه با شرائطى كه ذكر شد تقليد نمايد، ولى چنانچه دسترسى به فتواى اعلم در آن مسأله نداشته باشد هر چند مخالفت غير اعلم با اعلم را اجمالا بداند جائز است از غير اعلم تقليد نمايد.
(مسأله ١٣): اگر كسى فتواى مجتهدى را به شخص ديگرى بگويد، چنانچه فتواى آن مجتهد عوض شود لازم نيست به او خبر دهد كه فتواى آن مجتهد عوض شده، ولى اگر بعد از گفتن فتوى بفهمد اشتباه كرده و گفته او موجب آن مىشود كه آن شخص بر خلاف وظيفه شرعيه عمل كند، بايد بنابر احتياط لازم اشتباه را در صورت امكان بر طرف كند.
(مسأله ١٤): اگر مكلف مدتى اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد، سپس از مجتهدى تقليد نمايد، در صورتى كه آن مجتهد به صحت اعمال گذشته حكم نمايد آن اعمال صحيح است و الا محكوم به بطلان است.
هدایت شده از مباحث
467_10162154523823.mp3
38.96M
🔈 پرسش و پاسخ پیرامون حجاب
🎙️ حجتالاسلام امینی خواه
* حجاب در همه ادیان و در همه قرنها وجود داشته است.
* پدیده بیحجابی در طول تاریخ به چه شکلی رخ داده است؟
* تقابلگذاری قرآن کریم نسبت به زنان و مردان بیمار دل
فلا یوذین ...
فیطمع الذی فی قلبه المرض ...
* نفی بیحجابی برای چه کسانی است؟ (از منظر قرآن کریم)
* بیحجابی انتخاب چه کسانی بوده است؟
* نگاه بیحجابی و توسعه اقتصادی در جامعه غرب
* مخالفت فمنیسمها با بیحجابی
* سه ویژگی برجسته زنان از نظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام
* سوبسید گرفتن زن در قبال نشستن در منزل
* به چه دلیل دیه مرد نسبت به زن دو برابر است؟
* امنیت زن بر اثر داشتن حجاب
* جملات ناب مقام معظم رهبری در رابطه با بیحجابی های أخیر
* میل فطری انسانها به حجاب
* فضیلت شمردن در منزل ماندن زن از نظر اسلام
* دلیل مشورت نکردن با زنها
* توصیه سوره احزاب به فراگرفتن علم زنها در منزل
* حجاب و بیحجابی از زنان قُلّه شروع خواهد شد[ چه خوب میشد مثلاً روز رحلت خدیجه سلام الله علیها، روز زنان خیّر نامگذاری شود]
⏰️ مدت زمان : ۱:۳۴:۰۸
📆1402/01/27
#حجاب | #قرآن
#حجاب_حرف_خداست
@Aminikhaah_Media
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انتخاب طناز بحری رئیس بیمارستان اراسموس روتردام هلند چه بود؟
🔶 او زن_زندگی_آزادیِ غربی با در آمد های هنگفت را رها کرد تا سوار کشتی_نوح_ایران شود.
اظهاراتش برای ما تعجب انگیز است چرا که ما بیشتر مسیح و کیمیا علیزاده ها را دیده ایم. کمتر دیده ایم کسی آزادی و ثروت و خوشبختی در غرب را رها کند تا در سختی های ایران احساس خوشحالی داشته باشد.
✍ عالیه سادات
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ایران_عزیز 🇮🇷
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
✅ وبینار "طلبه بشم؟!"
🔸 تفاوت طلبگی با کارهای دیگه چیه⁉️
🔸 برم حوزه یا دانشگاه🤔
🔸 اگر طلبه نشم چی میشه❗
🔸 رسالت یک طلبه چیاست🤨
🔸 کار فرهنگی در رشته خودم انجام بدم یا طلبه بشم‼️
🔸معیشت طلبگی🙄
🔶 و...
🔷 اگر به حوزه علاقهمند هستی اما هنوز نتونستی تصمیم خودتو بگیری و ابهاماتی داری!!!
این وبینار چالشی رو از دست نده🤗
این وبینار فرصت خوبیه برای پاسخ به ابهاماتت🔆
👤 استاد دوره: حجت الاسلام مصطفی امینیخواه
🖋️ #حوزه_علمیه | #طلبه
@Taalei_edu
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
طلبگی واجب عینی_mixdown.mp3
3.15M
#پادکست
🔶 طلبه شوید...
🔷 طلبگی، یک واجب عینی است.
📌برگرفته از جلسه « در جستجوی راه »
#طلبه | #حوزه_علمیه
@Aminikhaah
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
10358352222798.mp3
13.44M
🔉 #طلبه_بشوم؟
📣 قسمت اول
🔹 سختیها و ابتلائات طلبگی
* چقدر حاضرید برای راه حق، هزینه بدهید؟
* آیا امروز ندای امام زمان را برای نصرت، پاسخ میدهی؟
* فقدان یاران خاص، در محضر امام صادق علیه السلام
* فعالیت طلبگی، جنسیت ندارد
* لزوم شناخت معارف اهل بیت
* لباس طلبگی و چادر، اِلمانهای دینداری
* استقامت در مسیر دینداری، به واسطه طلبگی
* وظیفه فرزند در هنگامه مخالفت والدین با طلبگیاش چیست؟
* تحلیل انسان در دو ساحت: انسان ربّانی یا انسان رباطی
* هوش مصنوعی و رباط، جایگزین کارکرد انسان رباطی
* انسانسازی، کار ویژه انبیاست
* کارکرد علمی انسان ربّانی، به واسطه انس با قرآن
* انسانهای ربّانی، محصول حوزه
* ظرفیت تعلیم و تربیت، در دانشگاه و حوزه
* دامنه گسترده علمی طلّاب در حوزه
* دانشگاهیان، امتداد حوزویان
⏰ مدت زمان: ۳۲:۲۳
📅 1402/02/24
#طلبگی | #حوزه_علمیه
@Aminikhaah_Media
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
💠امام صادق عليه السلام
🔸ابليس گفت : پنج دسته اند كه هيچ چاره اى براى آنها ندارم اما ديگر مردمان در مشت من هستند :
1⃣هركه با نيّت درست به خدا پناه برد و در همه كارهايش به او تكيه كند
2⃣ كسى كه شب و روز بسيار تسبيح خدا گويد
3⃣ كسى كه براى برادر مؤمنش آن پسندد كه براى خود مى پسندد
4⃣ كسى كه هر گاه مصيبتى به او مى رسد بيتابى نمى كند
5⃣ و كسى كه به آنچه خداوند قسمتش كرده خرسند است و غم روزيش را نمى خورد
📗بحار الأنوار ج66 ص378
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
#شیعه
#امام_صادق علیه السلام
🔻 امام صادق (علیه السلام) از کنار گروهی شیعه رد میشدند، فرمودند: «والله إنی لأحبّ ریحکم و ارواحکم»، یعنی به خدا قسم من بوی شما و ارواح شما را دوست دارم. (الکافي ج۲ ص۱۸۷)
🔸 شیعه اصلاً از دور معلوم است چرا که اهل بکاء هستند، لذا نمکی دارند. حتی وقتی چهرههایشان در کنار هم قرار میگیرد، معلوم است که شیعه چیز دیگری است و از بکاء چقدر نصیب داشته است.
@nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────