#بدانیم >>> عبادات حرام
بعضی از عبادات، گناه دارند و باطل هستند مثل:
۱- نماز و روزه و طواف و اعتکاف در حال حیض و نفاس(با این تفاوت که نمازها را لازم نیست قضا کند ولی قضای روزه را باید بجا آورد).(۱)
۲- نافله ظهر و عصر در سفر (۲)
۳- اذان و اقامه برای نمازهای غیر یومیه و یا اذان قبل از وقت (۳)
۴- وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتی کاری که وضو را باطل می کند از او سر نزده) (۴)
۵- روزه عید قربان و فطر (۵)
۶- روزه یوم الشک به نیت اول ماه رمضان یعنی روزی که نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان نباید به نیت ماه رمضان روزه بگیرد ولی اگر به نیت روزه قضا یا روزه مستحبی روزه گرفت صحیح است و اگر هم بعداً معلوم شد همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب می شود. (۶)
۷- سوره های که سجده واجب دارد در نمازِ واجب خواندن یا در حال جنابت و حیض و نفاس خواندن عبادت نیست و حرام است .(۷)
تذکر: سوره هایی که سجده واجب دارند چهار موردند:
سوره ۳۲ (سجده)
سوره ۴۱ (فصلت)
سوره ۵۳ (نجم)
سوره ۹۶ (علق)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص۲۶۰.
۲- همان، ص۴۲۶.
۳- همان، ص ۵۱۸.
۴- همان، ص۲۲۷.
۵- توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص۹۶۴.
۶-همان ، ص۸۸۹ .
۷- همان، ص ۵۴۵.
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#بدانیم >>> قنوت 🤲
دعای دست در همه نمازها، مستحب است چه نمازهای مستحبی و چه نمازهای واجب ، مگر در نماز عید فطر و عید قربان که قنوت های نه گانه (پنج قنوت در رکعت اول و چهار قنوت در رکعت دوم) در آن لازمست.
در قنوت باید به چند نکته توجه کنیم:
۱- در خواست حرام از خداوند( مثل نفرین بر خویشاوندان) هم حرامست و هم نماز را باطل می کند. (۱)
۲- مستحب است قنوت را بلند بخوانیم مگر اینکه مأموم (اقتدا کننده به امام جماعت) باشیم و امام صدای ما را می شنود که در این صورت شایسته است آهسته بخوانیم. (۲)
۳- خواندن دعاهای قرآنی در قنوت مناسب است مثل «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قِنا عذاب النار».
۴- مستحب است در قنوت خواندن کلمات الفرج:« لا اله الا الله الحلیم الکریم. لا اله الا الله العلی العظیم. سبحان الله رب السموات السبع و رب الارضین السبع و ما فیهن و ما بینهن و رب العرش العظیم و الحمد لله رب العالمین». (۳)
ــــــــــــــــــــــــــــ
۱- مدارک العروة ، ج۱۵ ، ص۶۰۱.
۲- همان ، ص۶۱۵ .
۳- العروة الوثقی ، ج۲، ص۶۰۹.
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│ 📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#بدانیم >>> شیر دادن 🤱 به نوه
👩🍼خانمی که شیر دارد و به فرزند دخترش (نوه دختری چه پسر و چه دختر) شیر دهد، دامادش بر دخترش حرام می شود.
مثلا: فاطمه دختری بنام سمیه دارد و سمیه ازدواج کرده و کودکی زیر دو سال دارد چنانچه فاطمه فرزند سمیه را (چه دختر و چه پسر) شیر کامل(۱۵ مرتبه یا یک شبانه روز) دهد سمیه بر شوهرش حرام می شود.
← علت این حکم این است هیچ کَس نباید فرزندِ شیردهنده بچه خود را به زوجیت برگزیند و الان شوهر سمیه، سمیه را که فرزند شیردهنده(مادر بزرگ بچه) بچه خود است به زن بودن و زوجیت انتخاب نموده؛ پس سمیه بر شوهرش حرام می شود و باید با یکدیگر متارکه کنند و نیاز به طلاق هم نیست.
⚠️ تذکر: این حکم، شامل نوه پسری نیست یعنی اگر خانمی به فرزند پسرش، (چه دختر و چه پسر) شیر دهد عروسش بر پسرش حرام نمی شود. (۱)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. کتاب النکاح ، ص۳۴۱.
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│ 📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#بدانیم >>> دو نکته
دو نکته که ممکن است سبب سوء برداشت شود تذکر به آنها شایسته است:
۱ . وقتی می گوییم نماز مسافر شکسته است مقصود این نیست که نمازهای چهار رکعتی تبدیل به دو تا دو رکعتی می شود بلکه فقط دو رکعت است و در رکعت دوم بعد از تشهد سلام می دهیم؛ پس بهتر است بگوییم نماز مسافر کوتاه می شود؛ تعبیر قرآن هم قصر است.
⚠️ تذکر: معلوم است که نماز صبح و مغرب هیچگاه تغییر نمی کند.
۲. وقتی می گوییم با خون کمتر🩸 از بند انگشت می شود نماز خواند، مقصود این نیست که این خون پاک است؛ بلکه نجس است و مانع نماز نیست.
⚠️ تذکر: این چنین نیست که با هر خون کمتر از بند انگشت بشود نماز خواند بلکه باید ؛
» با آب مخلوط نبوده؛
» از خون های سه گانه(حیض، نفاس و استحاضه)
» و خون سگ و خوک نباشد؛
بلکه از خونهای متعارف مثل خون بدن انسان یا حیوان حلال گوشت باشد.
پس خونی که با این شرایط است می توانیم با بدن یا لباس آلوده به آن نماز بخوانیم ولی بعد از نماز آن را آب می کشیم. (۱)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. نجاة العباد ، ص۷۸.
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│ 📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#بدانیم >>> باغداری
در مورد باغداری نکاتی قابل تأمل است:
۱. اگر شخصی با آب غصبی درختان خود را آبیاری کند محصول 🍊🍋🍐🍎🍏🍒🍑🥭🍇🍓🍅🍆 بدست آمده مال صاحب باغ و درختان است ولی باید پول 💳 آب را به مالک آب بپردازد.
۲. یکی از عقود اسلامی عقد مساقات است.
عقد مساقات این است که صاحب باغ با باغبان قرارداد ببندد که باغبان به درختها رسیدگی کند و بعد از جمع میوه ها، درصدی از میوه ها را(طبق آنچه قرار گذاشته اند) به باغبان بپردازد. (۱)
۳. رفتن به باغ مردم و خوردن از میوه های آنان حرام است و بدهکار صاحب باغ خواهد بود.
۴. حق المارّه یعنی اینکه بخواهد در حال عبور از باغ مردم میوه بردارد و بخورد، نکته مسلم بین فقها نیست؛ زیرا هم اصل این مطلب و هم کم و کیفش محل اشکال است و بدین سبب احتیاط در ترک آن است. (۲)
https://eitaa.com/feqh_ahkam/45
۵. از محصولات باغداری فقط خرما و کشمش اگر به حد نصاب برسد زکات دارد. (۳)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - همان ، ص۳۶۷.
۲ - الروضة البهیة ، ج۳ ، ص۳۷۱.
۳ - رساله امام خمینی (ره) / م۱۸۶۴.
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#بدانیم >>> قرض
قرض گرفتن و قرض دادن احکامی دارد:
۱- قرض دادن به کسی که نیاز دارد از مستحبات اکیده و گاهی واجب است .
۲- طلبکار نمی تواند منزل و لوازم منزل مدیون را بفروشد مگر آنکه مدیون منزل یا لوازم اضافی داشته باشد.
۳- مدیون باید در موعد مقرر دَین خود را بپردازد.
۴- زیاد گرفتن طلبکارحرام است بلکه به همان مقدار که قرض داده می تواند از بدهکار دریافت کند و اگر اضافه بگیرد ربا و حرام است مگر خود مدیون دوست داشته باشد مقداری اضافه تر بدهد.
۵- قرض، صیغه خاصی ندارد.
۶- اگر مدیون پول ندارد باید کار کند و بدهی خود را بپردازد .
۷- در پرداخت دین قصد تقرب الی الله شرط نیست؛ پس اگر بدهکار برای ریا یا برای ثابت کردن خوش حسابی خود بدهی خود را می پردازد دین خود را پرداخت کرده.
ولی اگر برای رضای خداوند بدهی اش را می پردازد علاوه بر اینکه دین خود را پرداخته ثواب نیز می برد. (۱)
۸- اگر بدهکار پول دارد ولی برای فرار از دست طلبکار مسافرت می کند در این سفر باید نمازهای خود را کامل بخواند و اگر #ماه_رمضان است باید روزه خود را بگیرد. چون سفر، سفر معصیت است. (۲)
۹- اگر در حال نماز هستیم و طلبکار آمد و بعداً او را نمی بینیم باید نماز را بشکنیم و طلب او را بدهیم. (۳)
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی ، ج۲ ، ص۳۹۲.
۲- همان ، ج۱، ص۶۹۶.
۳- توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص۶۳۲.
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -