eitaa logo
فقه و احکام
285 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.7هزار ویدیو
115 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده است که نتیجه این تحقیق بدین شرح است: بعد الحمد والصلوة یکی از مقدمات پر اهمیّت نماز که شناخت دقیق و مراعات آن واجب است، مسئله اوقات نماز است که تأثیر قطعی در صحّت نماز دارد، چراکه خواندن همۀ نماز پیش از وقت، هرچند از روی جهل به حکم یا موضوع یا سهو و غفلت باشد، باطل است؛ و بعد از وقت، حتی اگر لحظه‌ای گذشته باشد- قضا خواهد بود. این وقت شناسی، در ماه مبارک رمضان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا نیت روزه و امساک بر اساس ابتدای وقت نماز صبح (طلوع فجر صادق) یعنی هنگام اذان صبح است و پایان روز ه‌داری و وقت افطار، ابتدای وقت نماز مغرب، یعنی هنگام اذان مغرب است؛ لذا در ماه مبارک رمضان، مؤمنان نسبت به این مسئله عنایت و حساسیت بیشتری دارند و سوال‌های زیادی از سوی آنان مطرح می‌شود، هرچند اکثر مردم به اذان اعلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتماد کرده و مطابق آن عمل می‌کنند و چنانچه بر اساس همان اعتماد و اطمینان نماز بخوانند و روزه بگیرند، صحیح و مجزی است همانگونه که در فتاوای برخی از مراجع معظم تقلید نیز به آن اشاره شده است. ولی از آنجایی که برخی از مکلفان نسبت به اذان صبح دچار تردید شده و از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی مراجع دیگر تقلید (دامت برکاتهم) استفتاء کرده‌اند و آن بزرگواران نیز پس از تحقیق موضوعی مسئله، نظر مبارک خود را اعلام فرموده اند: «که برای روزه داری و نماز، احتیاط کرده و از ابتدای شروع اذان صبح اعلامی از سوی صدا و سیمای محل، امساک کرده و از مبطلات روزه پرهیز کنند و برای بجا آوردن نماز صبح، دقایقی صبر کنند تا مطمئن شوند وقت نماز صبح فرارسیده است؛ لذا مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برآن شد تا برای اطمینان بیشتر، پژوهشی میدانی انجام دهند، در نتیجه در سه نوبت در فصول مختلف سال، با حضور برخی از منجمان و اعضای ستاد استهلال و همراهی قریب به ۱۵ تن از فضلای حوزه علمیه قم در اوقاتی که مانعی مثل ابر و غبار در افق نبوده و مکان‌هایی که نور شهر و روستا یا تردد خودروها وجود نداشته، در فاصله حدود ۶۰ کیلومتر بیرون شهر قم با دقت تمام مسئله را بررسی و نتیجه آن را مطابق صورتجلسه پیوستی اعلام داشتند. در سال جاری چون بسیاری از مؤمنان و حتی دفاتر برخی از مراجع معظم تقلید مسئله را جویا شدند، توجه مؤمنان را نسبت به مراعات همان احتیاطی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی دیگر از مراجع تقلید (دامت برکاتهم) توصیه شده است جلب می‌نماید: یعنی برای روزه داری از ابتدای اذان صبح امساک کرده و از مبطلات روزه پرهیز کنند و برای بجا آوردن نماز صبح، «۸ دقیقه از اول اذان» صبر کنند، اما نسبت به وقت اذان مغرب و افطار روزه، اذان اعلامی صدا و سیما کافی است و تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشده است. مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی رمضان المبارک ۱۴۴۱ ه. ق
رسانه ملی اوقات شرعی را بر پایه محاسبه مؤسسه ژئوفیزیک اعلام می‌کند و این زمان مورد تأیید برخی مراجع برجسته تقلید نیست و بین ۵ تا ۲۰ دقیقه تفاوت دارد. طی سال‌های اخیر آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی از مقلدین خود خواسته‌اند که نماز صبح را دقایقی پس از اذان صبح رسانه ملی بخوانند. سال گذشته دفتر آیت‌الله‌ سیستانی در مشهد طی بیانیه‌ای تأیید کرد که در جلسه فقهی این دفتر که خرداد ۹۶ برگزار شده بود علمای حاضر در جلسه و نمایندگان آقای سیستانی ضمن بی‌اعتبار دانستن اذان صبح اعلامی صدا و سیما از مؤمنین خواسته‌اند که بین ۸ تا ۲۰ دقیقه به تفاوت فصول مختلف برای اقامه نماز صبح درنگ کنند. در استفتائی که از دفتر ایشان شده گفته‌اند: اذانی که پخش می‌شود معتبر نیست و باید به مقداری صبر کنند که وقت داخل شود و امکان دیدن فجر صادق با چشم غیر مسلح فراهم باشد‌. همچنین آیت‌الله شبیری زنجانی نیز محاسبه مؤسسه لواء در قم را تأیید کرد که در ماه رمضان امسال حدود ۱۳ دقیقه از اذان صبح رسانه ملی تأخیر دارد و در فصول مختلف بین بین ۸ تا ۱۴ دقیقه پس از اذان رسانه ملی است. آیت‌الله مکارم نیز در سایت رسمی خود آورده است: «با توجّه به اینکه حدود ۵ دقیقه نیز [پخشِ] اذان طول مى‌کشد، بعد از پایان اذان وقت نماز صبح داخل شده است و قبل از آن مشکل است». http://www.bultannews.com/fa/amp/news/547986
🔴 سوال از دفتر استفتائات رهبری : شخص بیمار نیست و در کمال سلامت هست و یقین دارد که تزریق آمپول های آزمایشی به اسم واکسن برای سلامتی ضرر قابل اعتنا دارد با توجه به نظر متخصصین مورد اعتماد. با این شرایط آیا برای شخص جایز هست در این مورد از مرجع تقلید (آیت الله خامنه ای مدظله) تقلید کند و این آمپول های آزمایشی به اسم واکسن را تزریق کند⁉ ✅پاسخ : خیر جایز نیست و تزریق واکسن امری تقلیدی نیست. اگر برای شما محرز شده است ضرر دارد، تزریق واکسن حرام است . دفتر رهبری تهران 02164411 دفتر استفتائات رهبری قم 02537746666
⚠️از حجیت انداختن امام جامعه 👈 امام خامنه‌ای مدّظله: اهدا جسد حرام است 👈 وزارت بهداشت: راحت اهدا جسد کنید ⁉️ حامیان ولایت کجا هستند؟! ⁉️آیا با این مخالفت وزارت بهداشت، ولایت تضعیف نمی شود؟! ولایتمداران احساس خطر ندارند؟! ⁉️حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای مدظله به پرسشی درباره وصیّت برای اهدای جسد پاسخ گفته است: 🔹به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: 🔹س: آیا با وجود امکان استفاده از جسد غیر مسلمان، جایز است برای تحقیقات و آموزش های علمی، جسد مسلمان را تشریح کنند؟ اگر مسلمانی وصیت کرده باشد که از جسد او برای تحقیقات و آموزش استفاده کنند، چه حکمی دارد؟ 👈👈👈پاسخ آیت الله خامنه‌ای: <<جایز نیست؛ و وصیّت، مجوّز عمل غیر مشروع نمی شود>> ⁉️فقط برای واکسن غیرتی می شدید؟! ✋با اعتراض گسترده به این خلاف شرع قطعی وزارت بهداشت، ثابت کنید که دنبال چسباندن واکسن به ولایت نبودید و واقعا ولایتمدار هستید. 🔥 مارموزها فقط واکسن را ناموسی و اعتقادی کردند تا از دلالی واکسن سود کلان برند، وگرنه نگران ولایت نبودند و ملت و ولایت را بازیچه قرار دادند. 📰 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 ولایتمداری به ماسک و واکسن زدن است یا فرزند آوری؟! 🔹بعضی ها که مدعی ولایتمداری هستند فراموش نمی کنند ماسک و واکسن بزنند ولی در مورد این همه تأکید حضرت آقا در مورد خودشون رو به نشنیدن می زنند و برای این امر مهم، هزار و یک بهانه میگیرند! این چند سال، حضرت‌آقا حدود ۵۰ بار روی فرزند آوری تاکید کردند و فرمودند است... بعضی حزب اللهی ها بهانه میارن که، اعصابم ضعیفه، خونم کوچیکه، وضع اقتصادی خوب نیست و... بنظرتون اگر همه چی ایده‌آل و مهیا بود و مشقتی نداشت، بازم اسمش بود؟!
هدایت شده از مباحث
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ استاد : ❌ را دست کم نگیریم ... 📱 لطفاً در حد توان این رو نشر بدید تا قبح این بزرگ بیشتر از این ریخته نشه •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🌐 @Mabaheeth
🔸 روزه دختران بالغ ‌ ✅ دخترانی که تازه به سن بلوغ(۱) می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست، مگر آنکه روزه برای آنها ضرر داشته یا تحمل آن با مشقت زیادی همراه باشد. ۱) که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری (برابر با ۸ سال و ۸ ماه و ۲۳ روز شمسی) است. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۰ 🆔 @khamenei_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این سلسله تصاویر به بیان احکامی خواهیم پرداخت که شاید برداشت نادرستی از آنها برای ما وجود داشته باشد. فراگیری احکام و عمل به آنها از مهمترین دستوراتی است که باید مورد توجه مسلمانان قرار گیرد. گاهی به دلیل عادت کردن به رفتارهایی برخی احکام به نادرست در بین مردم رواج پیدا می کند و بر آن اساس شاید به نسل های بعد نیز منتقل شود.