eitaa logo
فقه تربیتی
145 دنبال‌کننده
116 عکس
0 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Nahade Khanevadeh Va VazifeMandi An - j2-400-09-10.docx
61.2K
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام علی حسین پناه نهاد خانواده و وظیفه‌مندی آن از منظر فقه تربیتی 📝جلسه سوم 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
Nahade Khanevadeh Va VazifeMandi An - j3-400-09-11.docx
59.6K
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام علی حسین پناه نهاد خانواده و وظیفه‌مندی آن از منظر فقه تربیتی 📝جلسه اول 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی.pdf
473.5K
📚 فایل نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی ✅ پیشنهاد استاد عجمی برای تکمیل مباحث 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
استاد عجمی ج1.mp3
36.93M
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام هادی عجمی؛ نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی 🎙صوت جلسه اول - قسمت اول 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
استاد عجمی ج2.mp3
42.03M
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام هادی عجمی؛ نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی 🎙صوت جلسه اول - قسمت دوم 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
استاد عجمی ج4.mp3
47.81M
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام هادی عجمی؛ نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی 🎙صوت جلسه دوم - قسمت دوم 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
استاد عجمی ج3.mp3
41.65M
✅ مدرسه پائیزه 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی》 🔹 حجت الاسلام هادی عجمی؛ نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف آن در تربیت با حریم شخصی 🎙صوت جلسه دوم - قسمت اول 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💢نهاد حاکمیت و تزاحم وظایف 📝 گزارش خبرنگار پایگاه خبری فقه تربیت از جلسات حجت الاسلام والمسلمین هادی عجمی در مدرسه پائیزه فقه تربیت ✅امر به معروف و نهی از منکر، هدایت، عدالت اجتماعی اینها ادله و قواعد فقهی هستند که دلیل می‌شوند که حاکمیت نسبت به تربیت وظیفه دارد و وظیفه‌مند است و این وظیفه مندی در دایره احکام خمسه هست ⭕️حریم شخصی ایجاد یک حریم و حرزی است برای افراد که از طرفی ادله می‌گوید دیگران وارد نشوند و از طرفی به خود فرد بر پایه قاعده الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم می‌گوید خودت مالک خود و نفست هستی الا ما خرج بالدلیل ⁉️ملاک حریم شخصی 1️⃣ ملک شخص باشد اگر ملک افراد باشد نمی‌توان ورود کرد این دو نکته همراه هم است 2️⃣ بحث مخفی بودن است 3️⃣ از آن جهت نوع ورود یعنی قالب ورود است یعنی تجسس مخفیانه و به صورت مرموزانه و غیر معمول باشد. 🔰جواز ورود به حریم شخصی(خانواده و حکومت) ✅یک جایی امور مهم دین از بین می‌رود آنجا حاکمیت باید وارد بشود ✅ مثل دماء و نفوس و. . احتمال می‌دهید بچه شما در خطر بیفتد این ارتباطی که داشته باشد شاید خطر جانی حتی داشته باشد ✅حفظ نظام ✅احتمال ضرر متنابه برای همسر یا فرزند 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1716 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💠علوم مرتبط به جایگاه و تحول انسان 📚گزیده ای از مباحث حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در موضوع روش استنباط فقه تربیت ❇️خدای متعال انسان را در پایین قلّه ارزش ها و کمالات آفریده است و به او اختیار داده تا با تصمیم خودش به قلّه برسد. 🔰برای انسان (انسان در قلّه یا دره) سه علم درست کرده اند: 1️⃣برای انسان پیش از حرکت اختیاری، علمی به نام علم انسان شناسی 2️⃣علم تربیت که برای انسان در حال حرکت 3️⃣ علم اخلاق، علمی است که درصدد بیان ارزش ها و ضد ارزش های انسانی است؛ یعنی هم قلّه را بیان می کند و هم درّه را نشان می دهد. ❇️تربیت یعنی حرکت کردن به سمت کمال مطلوب و علم تحول انسان است. 1️⃣کمال اگر جسمی باشد، تربیت بدنی مدنظر است 2️⃣اگر کمال ذهنی مدنظر باشد، تربیت ذهنی است 3️⃣کمال اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد که تربیت سیاسی است 4️⃣تربیت اخلاقی هم تربیتی است که انسان را به سمت کمال اخلاقی می¬برد ⚠️اخلاق نسبت به عالم معنا خنثی است و کسی چه قائل به عالم معنا باشد و چه نباشد، تربیت اخلاقی برای او معنا دارد؛ اما تربیت معنوی برای کسی معنا دارد که به عالم معنا اعتقاد داشته باشد. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1720 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❇️فقه معلمی 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی، استاد حوزه در ابتدای مباحث جامع فقه معلمی و جایگاه آن در فقه تربیت چنین بیان نمودند: ⚪️منظور از فقه معلمی این است که احکام تکلیفی و وضعی مربوط به معلمان را از منابع معتبر استنباط و استخراج کنیم. 🔴معلم به معنای خاص آموزشگر و به معنای عام مربی است. ⏬مربی بودن معلم یعنی کار معلم تنها انتقال دانش نیست؛ به‌عنوان‌مثال، معلم فیزیک اگر می‌خواهد مربی هم باشد، نمی‌تواند فقط مباحث فیزیک را تدریس کند، بلکه باید آموزش دهد که فیزیک کجای زندگی به کار می‌آید، یا چگونه می¬توان با فیزیک خانواده را اصلاح کرد، خدا را پیدا کرد و مانند آن. 🔵فقه معلمی در همان گستره و قلمرو فقه تربیت است ⏬اگر نگاه فردگرایانه و غیر حکومتی هم داشته باشیم باز هم حوزه باید نسبت به این اقشار(افراد مختلف مشغول به امور تحصیل از مدرسه گرفته تا حوزه و دانشگاه و ...) که مکلفین زیادی هستند احکامشان را مشخص و به نیاز آنها توجه کند 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1724 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💢مبانی رشد و تربیت اسلامی 🗒حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی ❌از معضلات زمان کنونی، اهمیت بیش از حد مبانی علوم غربی در اذهان اهل علم و تطبیق علوم اسلامی با آن‌ می‌باشد. ⛔️امروزه در موسسات حوزوی برای ازدواج، مبالغ سنگینی جهت انجام تست‌های روان‌شناسی از زوجین گرفته می‌شود. کارشناس مربوطه اقداماتی را انجام می‌دهد که حاصل بیست سال پژوهش فلان فرد بر روی 30 یا 50 هزار نفر در کشور‌هایی مانند انگلیس و فرانسه و بلژیک و ... است.در انگلیس حدود 30 الی 40 درصد افراد جامعه براساس شریعت خودشان حرام زاده هستند این درحالی است که این تست را بر روی افراد مسلمانی تطبیق داده می‌شود که والدین آنها به وسیله عقد شرعی ازدواج کرده¬اند⁉️ ⭕️مشکلات امروزه در وادی تربیت 1. به شدت تحت تأثیر آموزه¬های غربی قرار گرفته¬ و آن¬ها را باور کرده ایم. 2. تربیت تحت تأثیر سلیقه و نظر شخصی قرار گرفته است. ✅ یکی از اصلی ترین کارهایی که در تربیت دینی باید انجام دهید آموزش مبانی است که تربیت بر روی آن ساخته می شود ✅زمانی به سراغ مطالعه کتب غربی بروید که نسبت به مبانی اسلامی از تسلط کافی بهرمند هستید. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1727 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💢مفاهیم و کلیات حقوق اساسی 🎙گزارش درس خارج آیت الله کعبی با موضوع حقوق اساسی: 📌حقوق مجموعه‌اي از بايدها و نبايدها است که اعضاي يک جامعه ملزم به رعايت آن هستند و دولت ضمانت اجراي آن را به عهده دارد. ❇️تقسیم بندی علم حقوق(، چهار دستۀ بزرگ علم حقوق ) 1️⃣حقوق عمومی 2️⃣حقوق خصوصی 3️⃣حقوق بین الملل 4️⃣حقوق بین الملل خصوصی ⚠️هر‌گونه ارتباط دولت و ملت اعم از روابط، اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ذیل حقوق عمومی قرار می‌گیرد. ❇️حقوق عمومی دارای اقسام و شاخه‌های مختلفی است که عبارتند از: 1️⃣حقوق اساسی 2️⃣حقوق اداری 3️⃣حقوق مالیه 4️⃣حقوق کیفری 5️⃣حقوق محیط زیست 6️⃣حقوق منابع طبیعی ❇️تفاوت های حقوق اساسی با علوم سیاسی ✅حقوق اساسی پدیده‌های سیاسی ‌را که تبدیل به نهاد شده‌اند مثل قوۀ مقننه، قوۀ قضاییه، قوۀ مجریه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، مورد بررسی قرار می‌دهد، در حالی که علوم سیاسی به صورت مطلق پدیده‌های سیاسی را بررسی می‌کند. ✅تفاوت دیگر حقوق اساسی و علوم سیاسی در نوع مواجهه آن دو با مسائل است. حقوق اساسی نهادها را بر اساس هنجارهای حقوقی که مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است مورد بررسی قرار می‌دهد، در حالی که سیاست، توصیفی است و با هست‌ها کار دارد 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1730 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📝 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با اهداء لوحی از برگزاری دوره مدرسه پاییزه فقه تربیتی و نیازهای جامعه اسلامی توسط مرکز علمی نسیم تربیت تشکر و قدردانی نمودند. 📎متن این لوح به شرح زیر می باشد: حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای علیرضا پوران، مدیر محترم مرکز علمی نسیم تربیت با سپاس به درگاه حضرت حق و در ظل عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه تلاش های مجدانه آن مرکز را در برپایی «اولین مدرسه پاییزه فقه تربیتی و نیاز های جامعه اسلامی» که از تاریخ 1400/7/17 تا 1400/9/25 برگزار شد، ارج می نهیم. این لوح به رسم قدر دانی از همت مدیریت و کارکنان معزز آن مرکز و حضور فعال و شایسته در «اولین مدرسه پاییزه فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» تقدیم می گردد. 🖋و من الله توفیق 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔰تربیت معنوی 📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در موضوع تربیت معنوی و مسائل پیرامونی مطرح نمودند: ❇️سطوح ارتباط با عالم معنا 1️⃣سطح فطری 2️⃣سطح علمی، نظری، حصولی و معرفتی 3️⃣سطح ارتباط قلبی، شهودی، اشراقی و کشفی ✅در علم عرفان عملی درصدد تربیت معنوی هستند؛ یعنی درصدد [اینکه] انسان را با غیب عالم و معنای عالم مرتبط کنند ✅فرق بین اخلاق و تربیت این است که اخلاق خودسازی است اما تربیت دیگرسازی است(این دیدگاه قابل دفاع نیست خودسازی نوعی تربیت خود است) ✅اخلاق عبارت است از قلّه¬ها و بایدهای نهایی که برای سعادت انسان مطلوبیت دارد و درّه¬ها نبایدهایی هستند که انسان را به سقوط و انحطاط می¬کشانند و تربیت هم مسیر تحول و تغییر انسان را به سمت کمالات نشان می¬دهد و اگر کمال اخلاقی باشد، تربیت اخلاقی خواهد بود. ✅نکته مهم در مورد علم تربیت این است که ساحت‎های گوناگونی دارد. به مانند ساحت عقلانی، روحی، تربیت بدنی، تربیت اجتماعی، تربیت اقتصادی، تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و ... اما در فقه تربیت، فقه تربیت معنوی، فقه تربیت اخلاقی و ... وجود دارد 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1744 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚علوم انسانی اسلامی و سبک زندگی 🔍بررسی برخی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی اسلامی و تولید علم توسط حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی 💢مقام معظم رهبری در بحث اصلاح سبک زندگی به شدت بر تولید علوم انسانی حساس بوده و مقوله نفوذ تفکر انحرافی غربی در علوم انسانی و جلوگیری کردن از آن را اکیدا مورد سفارش قرار داده است. ✅«مساله خانواده مساله بسیار مهمی است، پایه اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است نه اینکه اگر این سلول سالم شد سلامت به دیگرها سرایت می کند یا اگر ناسالم عدم سلامت به دیگرها سرایت می کند بلکه به این معناست که اگر سالم شد یعنی بدن سالم است» ✅«بسیاری از مباحث علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی هستند که مبنایش مادی گری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است» ✅«ما علوم انسانی مان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان بینی دیگری است، مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالبا مبتنی بر نگاه مادی است... در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد... ما وقتی ذهنمان شکل گرفت و بعد سراغ قرآن برویم وقتی به خودمان برگردیم می بینیم در قرآن و روایات هم دنبال حرف های غربی ها می گردیم زیرا ذهنمان شکل گرفته است.» 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1748 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
⚖️نسبت سنجی فقه معلمی با سایر علوم 🎤بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی، در سلسله مباح فقه معلمی: ✅فقه معلمی را دست کم با سه قلمرو متناظر مقایسه می کنیم: 1. فقه معلمی با اخلاق معلمی 2. فقه التعلیم با فلسفه آموزش 3. فقه معلمی با حقوق معلمی ❇️مقایسه فقه معلمی با اخلاق معلمی: ✔️دانش اخلاق به توصیفیات از نظر اسلام توجه می کند، اما فقه به توصیفیات نمی‌پردازد. ✔️یکی از شعارهای مزیتی اخلاق کابردی جدید این است که روی تزاحمات متمرکز است و بنابراین در اخلاق معلمی درباره تزاحمات شغل معلمی سخن می گویند که مباحث زیبایی دارد. ❇️رابطه فقه معلمی با فلسفه آموزش: ✔️فلسفه تربیت نگاه فلسفی به تربیت است، اما فقه معلمی به دنبال این مطالب نیست و قصد تحلیل مفاهیم ندارد. ❇️مقایسه فقه معلمی با حقوق معلمی: ✔️برای فقه و حقوق هر تفاوتی قائل شدیم همان تفاوت در اینجا هم وجود خواهد داشت. ✔️فقه مبنای حقوق است، فقه معلمی هم مبنای حقوق معلمی است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1751 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔰اهداف راهبردی در تربیت 📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین اهداف تربیت به شرح و بیان مطالبی که در ادامه خواهد آمد پرداختند: ⭕️یکی از ویژگی‎های انسان، قابلیت تحول پذیری انسان است؛ که امکان تربیت را در انسان به وجود آورده است. ✅ایجاد روحیاتی مانند اخلاص، تواضع، شجاعت، مهربانی، احسان به مردم، غیرت و ... همه اهداف تربیتی هستند؛ به نوعی هر صفت کمالی یک هدف تربیتی می‏تواند باشد. 🔴از مهمترین اصول تربیتی، استمرار و تکرار در امر تربیت است: 🔺یک سلسله اقدامات متعدد متوالی به صورت هدفمند صورت بگیرد تا در زمان نسبتاً طولانی‎ای آن اهداف در متربی محقق شود. 🔴فعالیت‎های تربیتی به یک نقطه تمرکز نیاز دارد: 🔺 این نقطه تمرکز عبارت است از اینکه برای فرد یک حساسیت ایجاد شود تا در خلوت و خواب و بیداری فکر و ذهن او مشغول و معطوف به آن هدف و رسیدن به آن باشد. 🔺اگر تمرکز درباره مسئله‎ای وجود نداشته باشد، نمی‎توان به آن هدف دست یافت. 🔺اگر فردی در راه رسیدن به هدف و تحولی، به دنبال تنوع و نوگرایی برود، قطعاً از آن تحول بازخواهد ماند. 🔴مربی برای اینکه بتواند در کمترین زمان و با کمترین امکانات، بیشترین بازدهی و نتایج را به دست بیاورد، باید حیاتی‎ترین و مهم‎ترین اقدام تربیتی را به گونه‎ای انجام دهد که بتواند به این اهداف دست پیدا کند که به این هدف اثرگذار کلیدی، هدف راهبردی می‎گویند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1755 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚نقش حوزه در علوم انسانی اسلامی 🔍بررسی برخی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون علوم انسانی اسلامی و تولید علم توسط حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی 🎙مقام معظم رهبری می گوید: «این علوم انسانی که امروز رایج است محتواهایی دارد که ماهیتا معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است... وقتی این ها رایج شد مدیران براساس آن ها تربیت می شوند، همین مدیران می آیند در راس دانشگاه، در راس اقتصاد کشور، در راس مسائل سیاسی داخلی و خارجی و امنیت و ... قرار می گیرند... حوزه های علمیه و علمای دین پشتوانه¬هایی هستند که موظفند نظریات اسلامی را از متون الهی بیرون بکشند... پس نظام اسلامی پشتوانه اش علمای دین و علمای صاحب نظر و نظریات اسلامی است.» ✅حوزه علیمه باید بر روی دو شاخصه دانش و تهذیب تمرکز کند و آن‌ها را ارتقا دهد. ✅ حوزه اگر در علوم انسانی مقلد شد نمی تواند در تحولات اجتماعی تأثیر گذار باشد. ✅علوم انسانی ذات حوزه و کار اصلی آن است. 🎙مقام معظم رهبری فرمود علوم انسانی موجود علوم غیر مفید نیستند بلکه مضر هستند و در ادامه بیان می‌دارد: «علوم انسانی ما برخواسته از تفکرات پوزیتویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست، خب این به درد ما نمی خورد... می بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده هر چه با او درباره مبانی دینی این مسائل حرف می زنیم به خرجش نمی رود...» 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1758 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❓مسائل فقه معلمی 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی: ✅ذیل فقه معلمی می توان از شیوه های تدریس، احکام کلاس‌داری، احکام تعامل با دانش آموز و دانشجو، احکام ارزشیابی و مانند آن صحبت کرد. ⚜️مسائل فقه معلمی را می¬توان از چند جهت دسته¬بندی کرد: 1️⃣ تقسیم بندی از حیث موضوعاتی که عرضه به فقه می¬شود؛ مانند: احکام تدریس، احکام کلاس‌داری، احکام ارزشیابی تحصیلی و مانند آن. 2️⃣ تقسیم بندی از حیث مستحدثه بودن یا نبودن موضوعات. توضیح این که موضوعات عرضه شده به فقه معلمی می‌تواند مستحدثه یا غیر مستحدثه باشد. ⚠️اگر فقه معلمی بخواهد گرهی از مشکلات نظام و آموزش و پرورش بازکند، لازم است مسأله‌محور شود. 🔴یکی از مسائل بنیادین فقه معلمی «هل المعلم هاد ام لا» است⁉️ ⭕️یک پاسخ وجود دارد که اگر معلم هادی باشد بسیار مطلوب است. این پاسخ نیاز به پژوهش ندارد. اما اگر به عنوان یک مسأله برخورد کنیم، لازم است زوایای آن را بررسی کنیم... 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1762 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی بیان نمودند... 📍دیدگاه آیین فطوّت و جوانمردی در تربیت 💪اصحاب این آیین از میان صفات اخلاقی، تمرکز خود را بر روی صفت جوانمردی قرار دادند... 👈معتقدند که اگر این صفت را در جان خودمان و یا انسان دیگری به وجود بیاوریم، در عملیات تربیت خیلی موفق بوده‎ایم؛ 👈این گروه خود را پیرو امیرالمؤمنین‎علیه‎السلام دانسته و تأکید زیادی بر سخن جبرئیل داشتند که در جنگ احد گفت: «لافَتی إلّا عَلی» 👈این گروه با ایجاد روحیه جوانمردی در مخاطب، می‎توانند او را کنترل کنند، چرا که با گفتن یک جمله درباره جوانمردی و بیدار کردن روحیه جوانمردی در مخاطب، او را نسبت به خطا و گناه خود آگاه کرده و به مسیر حقیقی باز می‎گرداند. 📍دیدگاه پیوند با خدا 👈در این دیدگاه گفته شده است، آن چیزی که می‎تواند بیشترین اثر را در رابطه با رسیدن به هدف بگذارد، رابطه با خدا است، یعنی محوری‎ترین آموزه تربیتی، اصلاح رابطه با خداست. 👈این گروه عقیده بر این دارند که اگر قرار بر این باشد که یک پیام تربیتی انتقال بدهند، آن پیام تربیتی، پیوند با خداست 👈از میان علمای شاخص شیعه که قائل به دیدگاه دعا و تضرع به درگاه الهی بودند... ✅احمد بن فهد حلّی ✅سید بن طاووس بودند ⚠️تصریحی در کلام این بزرگان به این معنا دیده نمی‎شود که صراحتاً مهمترین اقدام تربیتی را بیان کنند و اینکه این دیدگاه به این بزرگان نسبت داده می‎شود، یک حدس از فعل ایشان است . 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1766 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚تولید علم در علوم انسانی 🎙حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی در بحث تولید علم و نقش انسان در آن بیان نمودند: 🔎اگر در حوزه علوم انسانی علمی تولید شود که متصل به وحی نباشد باطل است. در واقع وظیفه ما در حوزه علیمه کشف و تدوین است. 🔏انسان در هیچ علمی از علوم انسانی نمی‎تواند مولد باشد. 🔒در حوزه‌ای که زیر ساخت های فکری، ایدئولوژیک و جهان بینی را شامل می‌شود و می خواهیم به وسیله آن هستی، خدا، انسان، معاد و هدف خلقت را بشناسیم، سخن از تولید علمی که مولد آن انسان باشد، جایی ندارد. 🔐در مبانی و اصول تربیتی چیزی به نام تولید علم از سوی انسان وجود ندارد اما در بحث روش ها تولید انسان جایگاه خاصی دارد. 🔑در خصوص مبانی و اصول، موظف به کشف و استنباط هستیم که منتهی به تدوین می‌شود. در متون دینی روش های متعددی بیان شده است و ما موظف هستیم آن ها را استنباط کنیم. 🔓ساحت علم بالاتر از مهارت و نوعی فن است. در حوزه مهارت می‌توان گفت انسان مولد است اما دیگر اسم آن علم نمی‌باشد؛ زیرا صدور علم از غیر خداوند یا واسطه غیر خدایی امکان ندارد. 📌روایتی وجود دارد که معصوم علیه السلام می فرماید: بچه را تا هفت سالگی رها کن تا بازی کند . من این قاعده را از دین گرفتم و در پی ایجاد روشی برای اجرایی سازی آن در زندگی آپارتمانی هستم. این نمونه ای است که کامل آن را در نسخه مشروح در لینک موجود می توانید ببینید... 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1769 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💢مفهوم شناسی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی در سلسله مباحث فقه معلمی بیان نمودند: 🔷«معلم» از مصدر تعلیم می آید و دست کم دو معنا دارد: 1️⃣ معنای خاص که به معنای انتقال دهنده علم است. 2️⃣ معنای عام که به معنای مربی است. 👌اولین نکته این است که معلم به معنای خاص مدنظر است. 👌نکته دوم این است که در قرآن واژه معلم به کار نرفته اما «تعلیم» داریم. در ادبیات روایی واژه «عالم» نیز وجود دارد. ⚠️یکی از کارکردهای مفهوم شناسی در بحث های فقهی این است که اولاً تنقیح موضوع شود و ثانیاً راه برای رجوع به آیات و روایات هموار شودبرای یافتن نسبت «عالم» و «معلم»، باید به روایاتی مراجعه شود که دو واژه معلم و عالم را دارد. عالم یعنی متلبس به مبدا علم، یعنی کسی که حامل علم است. معلم کسی است که متلبس به مبدا تعلیم است یعنی علم را منتقل می¬کند ☑️ تعلیم به معنای خاص فقط ایجاد تغییرات شناختی است تربیت بالاتر است و به معنای تغییرات پایدار در لایه های دیگر رفتار انسان است به نحوی که منجر به تغییر رفتار شود. 🔹مفهوم هدایت: هدایت از نظر لغوی به معنای ارشاد، دلالت و راهنمایی است. 👈هدایت در ادبیات اسلامی، قرآنی و روایی حامل ارزش است و در برابر ضلالت به کار برده می شود. 👌اما این نکته مهم است که در بحث پیش‌رو، مراد ما از هادی به همراه معنای ارزشی آن است. در واقع ارائه طریق، خود طریق و مقصد می-تواند بار ارزشی داشته باشد که در مباحث ما هدایت بار ارزشی دارد. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1772 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی(قسمت دوم) بیان نمودند... 🔰دیدگاه کرامت نفس 💢شهید مطهری مرکز ثقل و راهبردی در تربیت را کرامت نفس می‎داند. 🔻ایشان پایه تعلیمات اخلاقی اسلامی، کرامت نفس است. 💢شهید مطهری می‎گوید: «با مکرم داشتن نفس است که تمام اخلاق مقدسه در انسان زنده می شود و تمام اخلاق رذیله از انسان دور می گردد ⭕️اگر کسی خواسته باشد از نظر شهید مطهری در تربیت موفق باشد، باید در جان خود و متربی، کرامت نفس را ایجاد بکند. 💢اگر قرار بر تربیت یک نفر است، باید ظرفیت‎های وجودی او را نشانش داد. این باور که نفس تو باارزش است و قابلیت این را داری که خلیفه خدا شوی، برای دست برداشتن فرد از بدی‎ها و سوق به خوبی‎ها کفایت می‎کند و کار تربیتش بسیار آسان می‎شود. ⚜️ملاصدرا نیز به خودشناسی توجه کرده است و در رساله سه اصل به رذایلی که مانع هستند در ضمن سه اصل اشاره می کند و آنها عبارت‎اند از: 1️⃣«خودناشناسی یا جهل به معرفت نفس که این معظم ترین اسباب شقاوت است. 2️⃣ حسب جاه و مال و میل به شهوات و لذات و سایر تمتعات نفس حیوانی که جامع همه حب دنیاست. 3️⃣ تسویلات نفس اماره و تدلیسات شیطان مکار، لعین و نابکار که «بد» را «نیک» و «نیک» را «بد» وامی نماید و معروف را منکر و منکر را معروف می‎شمارد، کارش ترویج سخنان باطل و تزیین عمل غیر صالح است». 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1776 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚تولید علم در علوم انسانی اسلامی 🎙بیانات حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی در مبحث تولید علم: ❓بعضی بر این باور هستند که تا زمان تولید علوم انسانی اسلامی باید از روانشناسی غربی استفاده کرد؟ ✅شما در ابتدا ثابت کنید که این علم مفید است؛ زیرا نظر بنده این است که این علوم مضر است و ذهن جامعه را تغییر می دهد. 🔵تولید علم مقوله زمان بری است و ابتدا باید به سراغ استخراج مبانی رفت؛ اگر تربیت اسلامی مبتنی بر آیات و روایات طراحی شود نیازمند قالبی متفاوت از قالب کنونی است. 1️⃣بنظر اولین اقدام عملی باید از توحید شروع شود، زیرا توحید منحصر به عده خاصی نیست. 2️⃣دومین اقدام بیان روایات به مردم است. 🗣در تربیت دینی اصلی وجود دارد مبنی بر شکوفایی فطرت؛ یکی از اصلی ترین راه های شکوفا کردن فطرت، تمسک به کلمات قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام است. 3️⃣سومین اقدام این است که براساس مبانی، اصول و روش¬ها در حوزه تربیت علمی تعریف شده، نظامند و مهندسی شده منقح کرد. 4️⃣اقدام چهارم نیازمند زمینه سازی است به این معنا که در ابتدا باید فرهنگ فکر کردن و زندگی کردن بر اساس مبانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام را در میان مردم رواج بدهیم سپس به سراغ اقدام چهارم که بدبین کردن مردم به افکار مادی گرا و مشرکانه غرب را در دستور کار خود قرار بدهیم 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1781 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💠تقسیم‌بندی هدایت از حیث تحلیل مفهومی و ذهنی 🗂فقه معلمی و اقسام هدایت ارائه شده توسط استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی: 1️⃣هدایت را به اعتبار هادی به دو دسته هدایت الهی و هدایت بشری می توان تقسیم کرد. 👈منظور از هدایت الهی نقش داشتن خود خداوند متعال در هدایت مستقیم است، مانند هدایت انبیاء و اولیاء ... 2️⃣تقسیم دیگر به اعتبار نوع هدایت است که بر این مبنا، هدایت به دو نوع «ایصال الی المطلوب» و «ارائه طریق» تقسیم می‌شود. 👈هدایت بشری در غالب موارد از جنس ارائه طریق است. 3️⃣تقسیم سوم به اعتبار روش است که می¬توان هدایت را به هدایت زبانی و هدایت عملی تقسیم کرد. 4️⃣تقسیم چهارم به اعتبار مخاطب است که به هدایت عام و هدایت خاص تقسیم می¬شود، 👈هدایت عام این است که خداوند با ارسال کتب و رسل همه را هدایت کرده است. 👈هدایت خاص مخصوص افراد معدودی است: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» 5️⃣تقسیم پنجم نیز به اعتبار نوع هدایت است که به هدایت تکوینی و تشریعی تقسیم می¬شود. 👈هدایت تکوینی همان سازوکاری است که خداوند در خلقت به کار گرفته است. 👈هدایت تشریعی نیز با ارسال انبیاء و به واسطه شریعت است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1784 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی(قسمت سوم) بیان نمودند.. ❇️دیدگاه توسل به اهل بیت علیهم‎السلام و داشتن حب آنها در دل: ◀️به عقیده این گروه، مهمترین راهبرد تربیتی، توسل کردن به اهل بیت علیهم‎السلام و استشفا از آنهاست. ❇️دیدگاه توسط به اهل بیت علیهم‎السلام ◀️پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را واسطه قرار دهند. ◀️شیوه‎های بندگی باید از همان مسیری باشد که خدا تعیین کرده است و نمی‎توان از مسیر خودساخته جلو رفت و انتظار پیشرفت داشت و این مسیر، همان ولایت اهل بیت علیهم‎السلام می‎باشد. ✔️حاج آقای میرباقری نیز در دروس اخلاقی‎شان با این رویکرد و راهبرد جلو می‎روند ❇️دیدگاه تربیت حماسی ◀️عنصر راهبردی در تربیت عبارت است از ایجاد روح حماسی که اگر قرار بر این است که در تربیت موفق بوده و نتایج عالی و زیادی را کسب کرد، باید روح حماسی را در متربی ایجاد کرد. ✔️این ایده را برای اولین بار حجت‎الاسلام محمدجواد حاج علی‎اکبری مطرح کردند. 🔶تربیت حماسی منحصر در رفتارهای جنگویانه و عملیات استشهادی نیست و یا منحصر در نظامیان و شرایط جنگ نیست. 🔸مسأله، مسأله‌ جنگ هويت‌هاست. 🔷تربیت حماسی تأکید بر استقلال دارد. 🔹نتیجه این تربیت حماسی، آرمان‎خواهی، تعلق ناپذیری، هجرت، تحمل سختی‎ها، انقلابی بودن، تبرّی از باطل و ... می‎شود. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1787 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔰مسئله شناسی در حوزه تربیت 🎙با بیان استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی ⭕️از جمله مشکلات اصلی که در همه دوران بعد از انقلاب اسلامی خود را نشان می دهد، نبود یک نظام و برنامه تعریف شده ای برای تربیت مردم است. 🏳️این مقوله همان امری می‌باشد که یک انقلاب برای ثبات و تداوم خود نیازمند آن است ⭕️دهه 60 به عنوان دهه طلایی کشور دچار غفلت بزرگی شدیم از اینکه روزی جنگ تمام خواهد شد و معنویتی که به صورت خودکار به جامعه تزریق می شود دیگر نخواهد بود، پیشبینی جایگزین آن را نکردیم. از این زاویه جنگ برای ما غافلگیر کننده بود. ⭕️بعد از اتمام دفاع مقدس، دشمن جنگ دیگری را آغاز کرد، اما ما برای دفاع از تهاجم فرهنگی عاری از هرگونه برنامه بودیم. ⭕️مقام معظم رهبری زمانی‌که در سال 91 درباره سبک زندگی صحبت کردند... 👈اگر کشوری در بخش نرم افزاری که همان سبک زندگی است پیشرفتی نکند، پیشرفت در بخش سخت افزاری چندان رخ نمی‌دهد. 💡گویا مقام معظم رهبری با صدر دستور آتش به اختیار به جوانان و مردم بیشتر از نهادهای رسمی فرهنگی دل می بندند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1790 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💡مفاهیم مشابه هدایت «قسمت اول» 📎ارائه شده توسط استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی: 1️⃣دعوت 🔸نسبت دعوت و هدایت اینگونه است که دعوت هم نوعی فراخواندن است که کسی را به سمت خود برای کاری بخوانیم. 🔸دعوت یک قرابت معنایی هم با هدایت پیدا می کند که مقدمه و راه هدایت است. 🔹اگر بین دعوت و هدایت تفاوتی قائل باشیم، نسبت بین این دو عام و خاص مطلق است 🔹در غیر اینصورت نسبت تساوی بین دعوت و هدایت وجود دارد. 2️⃣تعلیم: 🔸هدایت اعم از تعلیم است؛ زیرا در تعلیم قصد بر این است که معرفت، آگاهی و علم منتقل شود. 🔸هدایت در اصطلاح بار ارزشی دارد اما تعلیم می¬تواند بار ارزشی نداشته باشد و ممکن است محتوای غلطی آموزش داده شود 🔹اولین کار ویژه معلم تعلیم است 🔹تعلیم بخشی از هدایت است 3️⃣نصیحت: 🔸از یک حیث نسبت هدایت و نصیحت تباین است، چون هدایت دلالت، ارشاد و رشد است، ولی نصحیت قول و فعلی است که با نیت اصلاح و خیر باشد 4️⃣امر و نهی: 🔸هدایت کردن می تواند با امر و نهی کردن و برانگیختن همراه باشد. 🔹فرق هدایت با امر این است که امر از عالی به دانی است اما هدایت الزاما اینگونه نیست، بلکه یک دانی می تواند عالی را هدایت کند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1793 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی(قسمت چهارم) بیان نمودند.. 💠دیدگاه تقوامحوری ✔️در باب این دیدگاه می‎توان از آیت‎الله خوشوقت نام برد. ✔️اگر ایشان می‎خواستند یک برنامه تربیتی به عنوان راهبرد تربیتی برای متربی در پیش بگیرند، آن تقوا بود. 💠دیدگاه عمل کردن ✔️عمل کردن به آنچه که می‎دانید؛ کلیدواژه‎ی فرمایشات آیت‎الله بهجت بود. ✔️یکی از مواعظ ایشان این است که گفتند: «آقایانی که طالب مواعظ هستند، از ایشان سؤال می‌شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده‌اید، عمل کرده‌اید، یا نه؟ » 💠دیدگاه انتظار ✔️برای موضوع مهدویت و انتظار در راستای همان دیدگاه و راهبرد توسل به اهل بیت علیهم‎السلام و ولایت قرار دارد و از آن سرچشمه می‎گیرد. ✔️البته یک افزونه و ضمیمه دارد که یک نگاه اجتماعی پررنگ و نگاه اصلاحی، دغدغه‎مندی و اصلاح جامعه می‎باشد. ✔️این گروه معتقدند که اگر این روحیه اصلاح جامعه ایجاد بشود، خود به خود مسیر تربیت هموار خواهد شد. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1796 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🎙مبانی تربیت و آسیب شناسی توسط استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: 🔰نسبت تربیت با دیگر نظام‌های علمی 💢نگرش اصلی پیرامون تربیت چنین می‌باشد که اقتصاد دین همان اقتصاد تربیت است و سیاست دین همان سیاست تربیتی است. ✳️هدف و غایت دین تربیت انسان است؛ از این رو مقصد هر آنچه که در نظامات اجتماعی تعریف می شود باید تربیت باشد. 👈هنگامی که گفته می‌شود هدف از اقتصاد و نظام اقتصادی اسلام تربیت می‌باشد؛ بدین معنا است که دین، اقتصاد را به گونه ای تعریف می کند که صفت توکل، اعتمادت به سنت¬های الهی، رافت و مهربانی‌ تقویت می شود. ❌اگر از این زاویه به اقتصاد، صنعت، معماری، رسانه، سیاست نگاه نکنیم و نگاه پیوستی داشته باشیم خروجی آن بسیاری از نهادهای فرهنگی می شود که در حال حاضر وجود دارند. 🏦بانک برای ترویج قرض الحسنه به جایزه روی می آورد، ❌یعنی روحیه مادیگرایانه مردم را تحریک می کند تا مردم حساب قرض الحسنه باز کنند . ⚠️این عملی است که در ظاهر قرض الحسنه است ، در حقیقت مردم را دوباره مادی گرایانه به سمت قرض الحسنه می برد. 📍نتیجه برنامه های موجود اصلاح سبک زندگی مردم به سمت فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام نبوده است و باید آسیب شناسی شود. ✅ آسیب شناسی بنده در درجه اول این است که برنامة تعریف شده مبتنی بر دین به صورت عملیاتی وجود ندار و این نیازمند تولید است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1800 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat