eitaa logo
فقه تربیتی
145 دنبال‌کننده
116 عکس
0 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مفهوم شناسی تربیت با بیان استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: ✅عمده اختلافات میان مباحث تربیت دینی و غربی، در بیان روش ها می‌باشد و تا زمانی که در اصول و مبانی نتیجه‌ای حاصل نشود، نمی توان در مورد روش هایی که با هم تفاوت های فاحش دارند صحبت نمود. ❌بعضی از تحقیقاتی که در روان‌شناسی غربی صورت گرفته و به دست ما رسیده، تحقیقاتی است که بر روی حیوان انجام گرفته و به انسان تسری داده‌اند. ⁉️چند سوال اساسی در حوزه تربیت و مبانی آن 1️⃣مخاطب تربیت ◀️نوع نگاه به شخص متربی، هم بر اصول تربیتی و هم بر روش تربیت اثر گذار است 2️⃣مربی ◀️از نگاه دین مربی خداوند است و تربیت الهی از طریق حجج الهی به جامعه تسری پیدا می¬کند 3️⃣هدف تربیت ◀️هدف تربیت در روش تربیت تأثیرگذار است 4️⃣مکان تربیت ◀️دنیا مکان تربیت است اما نوع نگاهی که دین به دنیا با نوع نگاهی که مکتب غربی به دنیا دارد متفاوت است. 5️⃣زمان تربیت ◀️زمان تربیت از قبل تولد تا مرگ است 6️⃣محدوده تربیت ◀️آیا دین منحصرا در خصوص رابطه¬های خاصی اظهار نظر می¬کند مثلا در رابطه بین شخص با والدینش صحبت می‌کند 7️⃣منبع تربیت 8️⃣عوامل موثر در تربیت 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1811 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📜پیشینه و تطور معنایی «معلم» ⭕️گزیده ای از مباحث فقه معلمی با بیان استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی: 📚فقه معلمی در فقه ما سابقه ندارد؛ البته به این معنا نیست که در فقه شیعه و سنی هیچ بنیادی ندارد! بلکه مباحثی مرتبط با فقه تعلیم و تربیت وجود دارد و به همان میزان هم لازم است. 👈مفهوم معلم در عالم سنت معنای قدسی داشته و به عنوان مثال، معلم حساب تنها معلم حساب نبوده است؛ 👈اما در عالم تجدد، یک مفهوم مضیق پیدا کرده و به عنوان مثال، معلم تاجر و فروشنده کالای دانشی خویش است. ⁉️آیا معلم مرشد است و کسی است که می‌خواهد مسلمان بسازد یا این که معلم کسی است که می خواهد صرفاً تکنسین اتاق عمل بسازد؟ ⁉️چه ادله ای برای هادی بودن معلم در فقه شیعه وجود دارد؟ 1️⃣یک راه مدل مرسوم در مباحث فقهی و بررسی دلیل الکتاب، دلیل السنه و دلیل العقل است. به عنوان مثال، در مورد دلیل الکتاب به قرآن شریف مراجعه می کنیم تا ببینیم در مورد فرضیه (المعلم هاد) به چه آیاتی می توانیم تمسک کنیم؛ سپس به دلیل السنه تمسک می¬کنیم که اقوال و سیره را مشاهده کنیم و سپس دلیل العقل. (الگوی دلیل محور) 2️⃣مدل دیگر این است که به فراخور موضوع از دلیل محوری فاصله بگیریم و به وظیفه محوری نزدیک شویم. (موضوع محوری یعنی وظیفه محوری) 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1814 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💠دیدگاه تربیتی قرآن 📚حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی قرآن به طور مشروح مطالب کامل و جامع ارائه نمودند که در ذیل به صورت گزیده و دسته بندی شده ارائه شده است. ⭕️سه وجه نگاه به راهبرد تربیتی قرآن کریم ✅وجه اول از نگاه قول خداوند که برای راهنمایی انسان می‎باشد ✅وجه دوم از دیدگاه فعل تربیتی خداوند ✅وجه سوم، از دیدگاه تقریر خداوند و امضاء و تأییدی که خدای متعال بر عمل پیامبران علیهم‌السلام داشته است. ❇️تقسیم‎بندی توصیه‎ها و قول خداوند در قرآن عبارت است از: 1️⃣معرفی رسول 2️⃣بیان مکرر یک مطلب که نشان از تأکید خدای متعال و اهمیت آن مطلب است 3️⃣«صراط مستقیم» 🔸 عبودیت و بندگی خدا 🔹 اعتصام به خدا 🔸دنبال رضایت خدا بودن 🔹 تبعیت از خداوند 4️⃣عوامل فوز و فلاح 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1818 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🕋توحید، اصلی‌ترین مسئله در تربیت 🎙استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی در بررسی معضلات و اصلاح مبانی تربیتی بیان فرمودند: 👈سه صفت ✔️خالقیت ✔️ربوبیت ✔️هدایت خداوند 👌به صورت مستقیم در مساله تربیت و نگاه ما به متون دینی و استخراج مباحث تربیتی مؤثر است و در نوع اعتماد و برداشت ما از متون غیر دینی هم اثر دارد. ⬅️نقشه تربیت مشخص شده است اما به دلیل اینکه تا کنون نگرش تربیتی به دین وجود نداشته به سراغ آن نرفته ایم. ✅اگر پذیرفتیم خداوند خالق است و این خالق رب و هادی می‌باشد، برای به دست آوردن نقشه تربیتیِ خود، اجازه نداریم قبل از مطالعه و به دست آوردن نقشه خالق از نقشه مخلوق تبعیت کنیم. ✅اگر گزاره‌هایی در داده های علمی غرب بود که با این قالب مطابق بود، می‌توان از ان استفاده کرد. ❌معضلی که امروز در حال رخ دادن است، طراحی نقشه تربیت براساس نقشه مخلوق می‌باشد. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1821 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
✅موضوع: «بررسی فقهی وظایف خود مکلّف در ساماندهی جنسیتی در مراکز آموزشی، مراودات خانوادگی و اجتماعی» 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد امامی راد (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) 🎙ناقدین: ✔️حجت الأسلام مهدی شریعتی تبار (مدیر گروه فقه و اصول فقه بنیاد پژوهشهای اسلامی) ✔️دکتر محمود ملکی(استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) ✳️مدیر جلسه: دکتر داوود حسین‌پور (مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی) 📆زمان: پنجشنبه؛ 19 اسفند ⏰ساعت 10 صبح ♻️مکان: 🕌حضوری: تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی 🌐به صورت وبیناری👇 http://webinar.aqr.ir/bnd/ •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🔻با ما همراه باشید: ▶️@feqhe_tarbiat
👨‍🏫وظایف هدایتی معلم: 🎙استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی: 1️⃣معلم بما هو انسان، بما هو مکلف یا بما هو مسلمان 2️⃣معلم بما هو عالم 3️⃣معلم بما هو اجیر یا عامل للحکومه السلامیه 4️⃣معلم بما هو اجیر للاسره 5️⃣معلم بما هو معلم ✔️بعد از شناخت و فهم مسالهو مراجعه به ادله فقهیمی توان ادله را به دو دسته تقسیم نمود: 1️⃣مدل دلیل محور ✅در مدل اول در مورد هدایتگری معلم در قرآن جست¬وجو کردیم اما چیزی نیافتیم، تنها گفته شده که پیامبر و امام، هادی هستند که به معلمی ارتباط مستقیم ندارد؛ در روایات هم متناسب با این موضوع دلیل خاصی پیدا نکردیم و نهایتاً حکم به اباحه می‌دهیم. 2️⃣مدل موضوع محور یا وظیفه محور ✅ترجیح این است که برای تبیین وظیفه¬مندی و هدایتگری معلم از همان ادبیات فقهی کمک گرفته شود و به وسیله تراکم عناوین به پژوهشگر کمک می کند. 🔎بررسی ادله موافقان هدایت‎گری معلم 📌ما برای این که بتوانیم حکم «معلم هادی» را استنباط کنیم، دست کم به دو دسته از قواعد فقهی باید تمسک کنیم: 1️⃣قواعد فقهی که فراتر از فقه تربیتی است؛ یعنی اختصاص به باب تربیت ندارد. 2️⃣قواعد فقهی که فقه تربیت است، یعنی قواعدی که اختصاص بیشتری به فقه تربیت دارد. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1826 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💠دیدگاه فعل تربیتی خداوند 🎤حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی قرآن بیان نمودند: 👈اگر نظام مفهومی قرآن کشف بشود، به صورتی که مجموعه مفاهیم قرآن و منظومه و هیئت ترکیبی آن کشف بشود. با فهمیدن زبان تربیتی قرآن، می‎توان فهمید که خدا برای اثرگذاری بر انسان چه نقشه مفهومی داشته است. 👈اگر نظام مفهومی قرآن کشف بشود، به صورتی که مجموعه مفاهیم قرآن و منظومه و هیئت ترکیبی آن کشف بشود. با فهمیدن زبان تربیتی قرآن، می‎توان فهمید که خدا برای اثرگذاری بر انسان چه نقشه مفهومی داشته است. ✅قرآن در باب تربیت انسان، از ایمان و معرفت به خدا شروع می‎کند و با پدید آوردن ایمان، توحید و معرفت، ریشه رذائل را از بین می‎برد. ✅محوری‎ترین برنامه‎ای که خدا در قرآن گفته است و انجام داده است، همین افزایش ایمان و معرفت و توحید به خداست. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1831 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🌀 گروه فقه التربیه موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می‌کند: نشست علمی: «حکمرانی تربیتی» 🔰 حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی به عنوان ارائه دهنده، و حجت الاسلام حسین‌پناه به عنوان دبیر علمی، در این نشست حضور خواهند داشت. ⏰ شنبه 21 اسفندماه، ساعت 19 عصر 📡 حضور مجازی از طریق: https://join.skype.com/LkYXIOVg9feO _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💢رابطه خالقیت با تولید علم در حوزه تربیت ⚜️استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: ✅فردی می‌تواند مسیر کمال یک موجود را تعیین کند که یا خالق او باشد یا به تمام جوانب آن اشراف داشته باشد. ✅خالق، رب، هادی و شارع یک نفر است و هر کجا بین این موارد تفاوتی قائل شدیم، در دامن شرک خواهیم افتاد. ✅رب یعنی کسی که برنامه ارائه می‌دهد و دستور می‌دهد، در مقابل شما عبدی هستید که باید بپذیرید. ✅قرآن پذیرش ربوبیت الهی را مساوی با عبودیت انسان می‌داند و نتیجه ربوبیتی که ما می‌پذیریم، پذیرش آن در زندگی است یعنی اگر رب هدایتی نداشت عبودیت هم بدون معنا خواهد بود. ✅اگر مباحث ربوبیت، عبودیت، زندگی و هدف خلقت مورد بررسی قرار بگیرند واژه‌ای تحت عنوان انتظار بشر از دین خلق می‌شود. ✅نباید فریب علوم غربی را خورد؛ چرا که آن‌ها نیز به حجیت علوم خویش اعتقاد نداشته و به دنبال نقطه اتکایی در مبانی خویش هستند تا به حجیت مطلق آن اعتماد پیدا کنند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1834 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❇️معلم بما هو انسان 📚سلسله مباح فقه معلمی با بیان استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی : ➖پیش‌تر بیان شد که دسته اول ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف است. اولین دلیل ذیل دسته اول قاعده احسان است. ☑️قاعده احسان ✔️احسان به دیگری خوب، مستحب و راجح است. این که معلم علاوه بر تعلیم دانش آموزان هدایت هم کند نوعی احسان به دیگری است پس از این جهت هدایت کردن مطلوب است. ✔️هدایت متعلم احسان است، و احسان از نظر شرع مطلوب و مستحب است، پس هدایت از نظر شرع مطلوب و مستحب است. 🔘باید توجه داشت که خود قاعده و مفهوم احسان مصادیق زیادی دارد و هر نوع نیکی کردن به دیگری را شامل می شود. 🔳تربیت فرآیندی جهت دار، زمانمند و هدفمند است. 🔲احسان مشروط به رضایت پذیرنده نیست و بدون رضایت هم صادق است، اشکال دانش‌آموز وارد نیست. ✳️ماحصل مباحث مطرح شده در قاعده احسان این است که هدایت مادامی که بالقوه امکان اثربخشی، هدایتگری و دلالتگری را به متعلم داشته باشد، هدایت و نوعی احسان است، حتی اگر متعلم اهمیت موضوع را درک یا نکند و به آن راضی نباشد. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1838 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📍تقوا؛ راهبرد تربیتی قرآن کریم 💠نگاه به راهبرد تربیتی قرآن کریم از دیدگاه تقریر خداوند و امضاء و تأییدی که خدای متعال بر عمل پیامبران علیهم‌السلام داشته: 🎙حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در تبیین دیدگاه ها و اهداف تربیتی قرآن فرمودند: ❇️در مجموع آیاتی که درباره مأموریت پیامبران علیهم‌السلام وجود دارد، می‏توان «عبودیت»، «تقوا»، «پیروی از خدا» و «اطاعت از امر پیامبران علیهم‌السلام» را اشاره نمود. ✅یکی از واژه‎هایی که خدا برای راهبرد تربیتی به کار گرفته است تقوا می باشد. ✔️ممکن است یک فرد ایمان نداشته باشد ولی تقوای شکم، چشم و گوش را دارا باشد؛ ولی تقوای مدّنظر اسلام، تقوایی است که ایمان به خدا در آن وجود داشته باشد. ✔️تقوا را مجموعه ایمان و عمل 🔰در نتیجه اگر راهبرد تربیتی از قرآن خواسته شود، از لحاظ لفظی می‎توان آن را، ایمان منتهی به عمل و عمل براساس ایمان را مطرح کرد که از این جهت می‎توان گفت که قرآن، تربیت را دو کانونی می‎داند. برخلاف برخی از دیدگاه‎ها که علم را مهم می‎دانند، قرآن کریم، علم را مهم می‎داند ولی در پرتو ایمان و عمل. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1841 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❇️تاثیر «رب» در علوم تربیتی 📎استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: ✳️توحید ربوبی از اصلی ترین پایه هایی توحید و یکی از مهم‌ترین مباحثی است که اگر با آن کنار بیایید، تحولی در نوع استخراج مباحث علمی در علوم انسانی اتفاق می افتد. ✳️هدایت بدون وجود این آیات و روایات هیچ حجیتی ندارد، تنها کسی می تواند از تربیت و نقشه تربیت سخن بگوید که رب کل شیء باشد. ✳️خداوند در برنامه ریزی برای جزئی ترین امور افراد نیز برنامه ارائه داده است. ❌یکی از دلایلی که ما به ربوبیت انسان و تدبیری که انسان برای انسان انجام می‌دهد تن داده ایم این است که عظمت الهی در نگاه ما کم شده است. ✳️ملاک، علم الهی است نه علم انسانی. چیزی که امروزه تحت عنوان علوم انسانی معروف شده است اگر با قرآن و روایات تعارض داشت، باطل است ولو اینکه حاصل سالها تحقیق و پژوهش باشد. ✳️یکی از تفاوت های جدی میان نوع نگرش دین به عالَم دارد با نگرش مادی‌گرایی که مدعی نقشه تربیت انسان و سبک زندگی او در این دنیا را دارد، در نوع نگاهی است که به قانون و سنت های این عالم وجود دارد. ➕سنت های در عالم «سنت های الهی» به تعبیر قرآن «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا » تبدیل و تغییر پذیر نیست. ✳️سنت های الهی و معنوی از مصادیق ربوبیت خداوند بر کل عالم هستند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1844 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔰اعانه بر برّ و نیکی 📚سلسله مباحث فقه معلمی با بیان استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی : 👨‍🏫قبلا بیان شد که دسته اول ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف است. ⚜️دلیل دوم موافقان هدایت‌گری معلم، اعانه بر برّ و نیکی است. ⚠️یکی از قواعدی که در فقه ما مطرح است و بعد اخلاقی و انسانی فقه ما را برجسته می کند این قاعده است. منظور از اعانه بر نیکی کمک به دیگری در یک کار خوب است، این هم عقلاً و شرعاً مطلوب و مستحب است. 📝تقریر: اعانه بر نیکی مستحب است، هدایت نوعی اعانه بر نیکی است، لذا هدایت مستحب است. 💠مستند قاعده اعانه آیه شریفه: «...وَ تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلی الإثمِ وَالعُدوان.... » است. 👈در مورد این آیه شریفه سه احتمال وجود دارد: 1️⃣همان معنای لغوی مراد است و مشارکت در برّ و تقوا را نشان می‌دهد؛ مثل این که در خرید جهیزیه برای یک انسان نیازمند هر کسی خرید یک وسیله‌ای را بر عهده بگیرد. 2️⃣در اینجا مراد از «تعاونوا» کمک رساندن و یاری رساندن است که منطبق بر اعانه می‌شود. 3️⃣هر دو را در بر می‌گیرد. در این مورد اختلاف نظرهای متعددی وجود دارد. ✅نظر مختار احتمال سوم است. بنابراین «تعاونوا» به معنای اعانه بعضکم بعضا است؛ بدین معنی که باید در کار خیر با یکدیگر کمک و مشارکت نماییم. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1847 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔆عرفان 🎙مباحث کلی آشنایی با عرفان توسط حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری: 🔅علم عرفان دارای دو بخش علم عرفان نظری و علم عرفان عملی است ⚠️با کسب علم عرفان در هر بخشی، فرد عالم می‎شود ولی عارف نه! 🤕عرفایی که به درجات عرفانی رسیدند، آمدند و چیزهایی را که دیدند، نوشتند. اما مسئله اینجاست که آن چیزی را که آنان دیده‎اند، دیگران نمی‎توانند بفهمند. ⤴️این ناتوانی در بیان مفاهیم و ناتوانی در فهم آن‎ها از سوی مردم در مسائل دینی هم هست مانند تصور مردم از وحی، قرآن را آسمان به سینه پیامبر اکرم صلی‎الله‎علیه‎واله‎وسلم حوض کوثر، معراج، هبوط حضرت آدم علیه‎السلام ، روز قیامت، شب قدر و ... 🔴عرفان نظری، حاصل یافته‎های عارف، بعد از سلوک عملی است که به زبان عقلی و فهم همگانی بیان شده است. 🔵اما عرفان عملی، مراحل سلوک است؛ یعنی سفرنامه عارف و تجربیات سلوکی عرفا است 👈عرفان نظری دارای سه بخش است که عبارت‎اند از: 1️⃣بحث وحدت شخصی وجود 2️⃣بحث مراتب هستی یا چینش نظام عالم 3️⃣بحث انسان کامل 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1850 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❇️سنت‌های معنوی 💢علوم انسانی و رابطه آن با منبع وحی با بیان استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: ♻️روابط انسان به چهار صورت بیان شده است: 💪رابطه انسان با خودش، 🤲رابطه انسان با خدا، 🌴رابطه انسان با طبیعت 🤝رابطه انسان با دیگران. ⚠️برخی رابطه پنجمی تحت عنوان رابطه انسان با عالم فرشتگان و اجنه قرار داده اند که به نظر می‌رسد این رابطه نیز صحت داشته باشد؛ زیرا بین انسان و فرشتگان رابط وجود دارد و این رابطه نیز دو طرفه می‌باشد. 👌رابطه پنجم یکی از نقطه تمایز ما با مکتب مادی گرای غربی می‌باشد. 💯آن کسی که خالق هست اما رب نیست نمی تواند نقشه تربیتی ترسیم کند؛ زیرا توانایی لازم جهت طراحی نقشه تربیتی انسان به گونه ای که در ارتباط با اجزای مختلف عالم باشد و انسان را به نقطه رشد و کمال برساند را ندارد. ⛔️اگر به خداوند و روز قیامت اعتقاد داشته باشیم، در هنگام ایده پردازی و تفکر در مورد تربیت به خود اجازه نمی‌دهیم که بدون اتصال به منبع وحی الهی چنین اقدامی را انجام بدهیم. ❌علوم انسانی یعنی آن علومی که انسان بدون اتصال به وحی تدوین کرده است؛ از این رو آن چیزی که با این عنوان وجود دارد جهالت های انسانی است که اسم علم به خود گرفته است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1853 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔶اعانه بر تربیت 📚سلسله مباحث فقه معلمی با بیان استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی : 👨‍🏫قبلا بیان شد که دسته اول ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف است. 🔘تقریر استدلال: اعانه بر تربیت مستحب و مشروع است، هدایت متعلم نوعی اعانه بر تربیت است؛ لذا هدایت متعلم مستحب است. 👈این استدلال ذیل دلیل دوم مطرح می‌شود که دلیل دوم به طور کلی بیان می‌داشت اعانه بر نیکی خوب و مستحب است. اما این استدلال به صورت جزئی، اعانه بر تربیت را مستحب می‌داند. ✔️در روایت مورد استدلال بیان می‌دارد خداوند رحمت کند والدینی را که به نیکی فرزندانشان کمک می‌کنند. عبارت «رحم» که آمده است دلالت بر استحباب اعانه دارد. بنابراین این روایتی است که اعانه بر تربیت را نشان می‌دهد؛ چرا که چهار موردی را که بیان می‌دارد مربوط به چهار روش تربیتی است. ⚠️در مجموع به نظر می‌رسد استدلال در مورد این روایت تمام نیست و معلم را شامل نمی شود! 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1857 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔰اخلاق 🎙آشنایی با اخلاق توسط حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری: 👈اخلاق دو معنا دارد: 1️⃣در کتاب های کهن: ➕جمع خُلق ☺️خلق به صورت باطنی انسان گفته می شود... ➕عبارت است از هیئات، ملکات، هیئات پایدار و صورت¬های راسخ نفسانی ➕خلق یک صفت پایدار نفس است. 📜در کتاب‎های کهن اخلاقی، از سه علم انسان‎شناسی، تربیت و اخلاق نام برده شده است که البته هر سه علم، در ذیل اخلاق قرار داده شده است. 2️⃣معنای امروزی: ➕اخلاق، نظام ارزش های انسانی است. ➕در معنای امروزی، آن چیزی که اهمیت دارد، این است که انسان چگونه می تواند مرتبه وجودی خودش را بالاتر ببرد و ارزشمندتر کند. 🔸معنای جدید عام است که از صفات و فعل صحبت می کند اما معنای قدیم تنها از صفت بحث می¬کرد ولی بحثی از فعل نمی شد. 🔹در معنای قدیم، از راه های به دست آوردن هم صحبت می شد اما در علم جدید، صحبتی در این مورد نمی شود. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1860 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💠علم ربّ 🎙استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: 👈علم ربّ یکی از مهم ترین مباحث در مبانی تربیت و رشد اسلامی است. ✅ما در تقابل میان دو نقشه یکی را باید انتخاب کنیم، نقشه ای که انسان کشیده است و خود را از وحی جدا نموده یا نقشه ای که خداوند طراح آن است ✅کسی می تواند این نقشه را طراحی کند که علم به آینده و علم به گذشته و علم به حال داشته باشد. این علم یک علم کلی نیست بلکه علم خداوند جزئی است. ✅نقشه تربیت من را کسی می تواند بچیند که علاوه بر علم به گذشته، حال و آینده نوع انسان، علم به شخص من هم داشته باشد. ✅در نقشه تربیت باید نسبت به مصلحت فرد فرد انسانها عالم بود ✅خداوند به وسیله علمی که نسبت به امور دل های ما دارد نقشه¬ها را طراحی می کند. یکی از وجوه اعجاز دین داشتن ظاهری ثابت است که از بطن آن، حکم تک تک انسان ها به دست می آید؛ زیرا علم خدا محصور به کلیات نیست بلکه علم به تک تک انسانها و علم به درون تک تک انسانها دارد. ❌یکی از مهم ترین اشتباهات در مسیر تولید علم این است که تصور شود بدون اتصال به وحی می‌توان تولید علم کرد.اگر این تصور تصحیح نشود هیچ گاه انسان از این توهم خارج نمی¬شود ⚠️یکی از چالش های اصلی میان تربیت دینی و تربیت مادی، بحث غیب است. یک بحث مبنایی است و نباید آن را رها کنیم. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1863 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔰تواصی به حق 📚سلسله مباحث فقه معلمی با بیان استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی : 👨‍🏫قبلا بیان شد که دسته اول ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف است. ✅تقریر استدلال: تواصی به حق مستحب است، هدایت متعلم نوعی تواصی به حق است؛ لذا هدایت متعلم مستحب است. ➕این دلیل با استناد به سوره مبارکه عصر است که در بخشی از آیه سوم آمده است: «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بالصَّبرِ». تواصی به حق یعنی یکدیگر را به حق و راه مستقیم وصیت و سفارش کردن. تواصی جزو وظایف عموم مسلمین است؛ چراکه از ویژگی‌های مؤمن است 👈ذیل واژه «تواصی» نکاتی وجود دارد: 1️⃣تواصی یک مفهوم برآیندی دارد؛ یعنی یک مشارکت متقابلی دارد؛ 2️⃣وصیت و سفارش به أیّ نحو می‌تواند باشد؛ یعنی آمرانه، با نرمی، با غیظ و مانند آن باشد و در واقع غالب روش‌های تربیتی ذیل تواصی می‌گنجد. ✅هدایت متعلم از باب این که تواصی به حق وظیفه مستحب بر تمامی مسلمین در رفتارهای اجتماعی است و یکی از مصادیق رفتارهای تواصی به حق، تواصی به حق در کلاس است؛ در نتیجه هدایت‌گری در کلاس نوعی تواصی به حق و مستحب است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1866 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🔆روش‌شناسی علم اخلاق 🎙 با بیان حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری: 👈شک نداریم که منابع دین یعنی آیات و روایات ما سرشار از گزاره های اخلاقی است. 🧠روش‌شناسی علم اخلاق کاملاً عقلی است؛ اگر گفته می‎شود که روش عقلی است، خب باید رفت و از عقل کمک گرفت. ❌پیشنهاد نمی شود که از علم اخلاق اسلامی استفاده شود، چون ممکن است کاملاً برخواسته از منبع عقلی، عرفانی یا تجربی باشد و هیچ نظارتی نسبت به متون دینی نداشته باشد. 🔰معارف اسلامی سه بخش دارد: 1️⃣احکام رفتاری 2️⃣اخلاق یعنی نظام ارزشی 3️⃣عقائد یعنی گزارش توصیفی از معارف هستی¬شناسانه. ✔️پس ما همانطور که فقه‎الاحکام داریم، فقه‎المعارف و فقه‎الاخلاق هم باید داشته باشیم. ✅فقه اگر کار خودش را به بهترین نحو هم انجام دهد، [ما] باز از اخلاق اسلامی بی نیاز نیستیم و فقه اسلامی یک علم است و اخلاق اسلامی هم علمی در عرض آن است و یک عالم هم ممکن است هر دو تخصص را داشته باشد. 💡مأموریت ها: 1️⃣حوزه مأموریت، فهم کامل اندیشه دینی است. 2️⃣برای این کار باید جهد خودش را به کار گیرد و اجتهاد در فهم دین داشته باشد و برای این کار به اصول احتیاج دارد؛ یعنی یک متدولوژی کاملی که بتواند این مسیر را درست طی کند. 3️⃣نتیجه یک فقاهت بزرگ، یک اجتهاد بزرگ و یک اصول بزرگ است 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1869 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❇️اهمیت و جایگاه غیب در مباحث دینی 🔹استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: 📍ما معتقد به غیب هستیم؛ از این رو غرب برای گفتگو در مورد مسائلی که در دین وجود دارد باید معتقد به آن بشود.نمی توانیم بدون اشتراک در مبانی به نتیجه برسیم. 👈دنیای مادی تاکید بر تفسیر مادی همه امور دارد در حالی که تفسیر مادی دین امکانپذیر نیست. 👌یکی از نیازهایی که امروز در مباحث توحیدی که مربوط به تولید علم می باشد این است که خود را از بحث علم خلع سلاح کنیم؛ یعنی بدانیم که ما چیزی نمی دانیم و فقط یک عالم و دانا در عالم وجود دارد. ⚠️هر فردی که بخواهد به مراتبی از علمی به معنای حقیقی برسد باید از طریق رب العالمین اقدام کند. ⁉️هر فرد یا افرادی که خود را در مقام ترسیم نقشه تربیت انسان می‌داند باید به این سوال پاسخ دهد که آیا می تواند انسان امروز را از انسان دیروز و فردا یا جامعه امروز را از جامعه دیروز و جامعه فردا منفک کند و بگوید برای انسانی که امروز هست و نمی دانم در آینده چه اتفاقی برایش می افتد برنامه تربیتی بریزم؟ 1️⃣هنگام تدوین برنامه مدون، نیازمند توجه به پیشینه هستیم. مورد توجه قرار دادن پیشینه یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت برای برنامه امروز است 2️⃣کسی که برنامه ای برای امروز خود می چیند بدون اینکه آینده را پژوهش کرده باشد و مختصاتی که در آینده اتفاق می افتد را به دست آورده باشد، نمی تواند برنامه ریزی موفقی داشته باشد. ❌آن چیزی که بشر را به این نقطه رسانده است، توهم دانایی است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1872 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💢 مدرسه بهاره فقه تربیتی: فصل دوم «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» ✅ با حضور و اشراف علمی حضرت آیت الله اعرافی 🔹 ویژه طلاب و دانشجویان ارشد رشته‌های مرتبط. 💻 جلسات به صورت غیر حضوری(مجازی) برگزار می‌گردد. 🔻 مزایا: 🔹 صدور گواهی معتبر؛ 🔹 ارایه بسته محتوایی دیجیتال؛ 🔹 راهنمایی پایان‌نامه شرکت کنندگان و مشاوره علمی برخط. 📆 ثبت‌نام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت 📳 ثبت‌نام و پاسخگویی: 09053550619 02537748540 ⭕️لطفا تماس در ساعت اداری. ♨️ ثبت‌نام در دوره برای شرکت‌کنندگان در مدرسه پاییزه و معرفی شدگان از مؤسسات همکار (لوگوی آنها در پوستر هست)، رایگان است. 🌐کسب اطلاعات بیشتر: ▶️ http://nasimt.ir/?p=1875 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🎙در بیان ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی فرمودند: ✅قاعده نصح 💡استدلال: 👈نصیحت‌گری بین مسلمین ممدوح و راجح است، رفتار ناصحانه داشتن معلم مستحب است، هدایت کردن نوعی رفتار ناصحانه است؛ لذا هدایت کردن متعلم مستحب است ↩️نصح و هدایت را فی الجمله با هم می‌دانیم و در نصح نوعی اراده خیر وجود دارد اما در هدایت چنین مفهومی نیست. ➕نصیحت و سفارش به طور کامل می‌تواند در امور مادی و لیبرالی باشد. ➖در هدایت چنین نبوده و در واقع به حقانیت راه اشاره می‌کند. ✅قاعده تعلیم الجاهل 💡تقریر استدلال: 👈تعلیم جاهل بر مسلمان واجب است، معلم مسلمان نیز به جاهل تعلیم می‌دهد و هدایت نوعی تعلیم جاهل است؛ لذا هدایت مستحب است. ↩️این قاعده در فقه بحث نشده اما روایاتی پیرامون آن وجود دارد. ⁉️چند اشکال به این استدلال وجود دارد... 1️⃣روایات مذکور سندیت ندارد؛ 2️⃣ثانیاً اگر استحباب تعلیم جاهل را بپذیریم، آیا در تعلیم جاهل، علم داشتن شرط وجوب است یا شرط واجب؟ 3️⃣تعلیم مساوی با هدایت نیست و ممکن است بیان شود که نسبت عام و خاص مطلق داشته باشند، اما نسبت تساوی با یکدیگر ندارند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1878 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
❇️انواع کلاس‎های اخلاقی 🔴حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در بیان دسته بندی و شرح روش ها و چارچوب ارائه علم اخلاق: 1️⃣کلاس اخلاقی که به سبک ترویجی است؛ یعنی استاد درصدد بعث، تحریک و اثرگذاری اخلاقی و تربیتی بر جان مخاطبان است. 2️⃣کلاس اخلاقی که استاد در آن درصدد بررسی عالمانه گزاره¬های اخلاقی است. 📚انواع کتاب های اخلاقی 1️⃣کتاب هایی که به سبک عالمانه نوشته شده است؛ بررسی فنی و کاملاً پژوهشی ↙️کتاب های اخلاق فلسفی عقلی ↙️اخلاق سلوکی_عرفانی ↙️اخلاق نقلی_اثری ↙️اخلاق تلفیقی_توفیقی 2️⃣کتاب های ترویجی هستند که به هدف انبعاث عملی و اغراض تربیتی نوشته شده اند. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1881 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
💠بررسی خطبه اشباح 🔹استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: ⭕️این خطبه دلیل و سند محکمی است بر ناتوانی انسان نسبت به طراحی نقشه تربیتی. 💠«عالم السر من ضمائر المضمرین» 🔹هر تصمیمی که در عالم براساس قطع و یقین از طرف هر کسی گرفته می شود، خداوند به آن آگاه است. 🔸خیلی از مطالبی که در روانکاوی و روانشناسی گفته می‌شود صرفا ادعا است. چه کسی می تواند بفهمد فردا این انسان چه تصمیمی خواهد گرفت؟ حتی نسبت به اینکه یک لحظه دیگر چه تصمیمی می گیری، آگاه نیستی! 💠«و ما ضمنته اکنان القلوب» 🔹پروردگاری که مورد پرستش ما است، عالم به عمق دل های می‌باشد. حال اگر او مسیر هدایت و تربیتی را معرفی کرده است با پشتوانه علم به این امور بوده، درحالی‌که انسان از آن اطلاعی ندارد. ☑️آنچه از این خطبه می‌توان برداشت نمود این است که برای طراحی نقشه تربیتی، نیازمند آگاهی به تمامی امور انسان و روابط پنج‌گانه انسان هستیم. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1884 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🎙 استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی در ادامه بیان ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف فرمودند: ❇️تسنین سنن الهی و حسنه 🖋تقریر استدلال: تسنین و سنت‌گذاری حسنه و یک سنت نیکوی الهی، مستحب است و هر کس بدان عمل نماید، مادامی که آن سنت در اجتماع عمل شود ثواب آن به وی می‌رسد. هدایت معلم نیز نوعی و تسنین و پایه‌گذاری است؛ لذا هدایت‌گری معلم از باب استحباب و رجحان تسنین سنت حسنه مستحب است. 📝سنت به معنای روشی که اجتماعی شده و شیوع پیدا کرده است، چه این روش خوب باشد و چه بد، سنت معنا می‌شود. 📎تسنین سنت به مثابه قاعده‌ای است که متأسفانه در قامت قاعده فقهی در فقه بحث نشده و می‌تواند در فقه‌های اجتماعی از جمله فقه تربیتی و فقه معلم که شاخه‌ای از رویکرد اجتماعی فقهی است، به کار رود. 📍صغرای استدلال تلاش می‌کند بگوید هدایت کردن معلم نوعی تسنین و پایه‌گذاری سنت حسنه است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1888 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📕معرفی کتاب؛ کتاب شناخت اخلاق اسلامی 🔴حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در بیان معرفی برخی کتاب های اخلاقی به کتاب، کتاب شناخت اخلاق اسلامی پرداختند و محتوای کلی آن را به صورت زیر دسته بندی فرمودند: 👈 فصل اول: ➕فصل اول آن معرفی و مقایسه مکتب های اخلاقی است 👈 فصل دوم ➕فصل دوم در مورد مکتب اخلاق عرفانی است 👈 فصل سوم ➕فصل سوم مکتب اخلاق نقلی است که به آثار شیعه و آثار اهل سنت تقسیم شده است 👈فصل چهارم ➕فصل چهارم مکتب اخلاق تلفیقی و توفیقی است 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1892 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
📚بررسی روایی علم ربّ و ارتباط آن با تولید علم 🔘استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی: 📖باب دهم از کتاب التوحید شیخ صدوق «باب العلم» است. ❇️در روایت دوم از این باب امام کاظم علیه اسلام علم خدا را بی پایان می خواند! ✅یعنی چیزی که باید به آن ایمان بیاوریم این است که بشر مدعی تولید علم در برابر خدایی که علمش منتهایی ندارد، قرار گرفته است. ❌انسان در برابر خداوند تکبری دارد و منشأ بخشی از این تکبر علم است؛ یعنی احساس می کند در برابر خداوند کسی هست. اگر کسی خشوع علمی نداشته باشد و در برابر خدا به وسیله تکبر علمی قد علم کند، این فرد نمی تواند تولید علم کند. ❌باید به این صورت باشد که در اصول تربیتی و روابط و ... در قدم اول باید متون دینی خود را بررسی کنیم. اگر چنین اقدامی صورت نگرفت حاکی ازآن است که من در برابر خداوند به یک اندازه از تکبر علمی رسیده ام. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1895 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
✋قاعده تأمین حوائج امور مسلمین 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی پیرو بیان ادله مربوط به وظایف هدایتی معلم بما هو مسلمان و مکلف فرمودند: 🖌تقریر استدلال: اهتمام به امور مسلمین واجب است، هدایت معلم نوعی تأمین حوائج مسلمین است؛ پس هدایتگری معلم واجب است. ⚠️اطلاق اهتمام به امور مسلمین با وجوب سازگار نیست، در غیر این صورت نوعی تکلیف ما لایطاق است. پس باید قیدی را اضافه نماییم: 👈اولاً اموری که مربوط به جامعه اسلامی باشد نه امور شخصی 👈ثانیاً امور بسیار واجب و حیاتی باشد مانند حفظ انفس، آبرو و اموال که معتنا به است. ✅جمع‌بندی: صغری قابل خدشه است؛ چرا که نمی‌توان گفت تعلیم نوعی حوائج مسلمین است. ✔️البته گاهی اوقات تعلیم هدایت‌گونه، نوعی از حوائج مسلمین است. ✔️بنابراین دلیل هشتم مخدوش است ❗️اما هرکجا تعلیم هدایتی (تعلیم همراه با هدایت) نوعی برطرف نمودن نیاز تشنگی معرفتی نوجوان باشد، از باب تأمین حوائج مسلمین، واجب کفایی است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1898 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat
🎙حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در بیان انواع کتاب های اخلاقی فرمودند: 📖کتاب های تلفیقی توفیقی چهار گونه هستند: 1️⃣از تمام ظرفیت ها برای مستندسازی گزاره اخلاقی استفاده کرده اند. 2️⃣بعضی کتاب ها که گرایش اصلی‎شان و پایه کارشان دستگاه فلسفی است، بعد از آیات، روایات و شواهد عرفانی هم استفاده کرده است. 3️⃣بعضی از کتاب ها پی‎رنگ عرفانی دارند و در ضمن آن هم استدلالات عقلی ذکر شده است و گاهی روایات و آیاتی هم آورده است 4️⃣بعضی از کتاب های تلفیقی توفیقی، پی‎رنگ نقلی شان بیشتر است. 📝 متن کامل: http://nasimt.ir/?p=1901 _-_-_-_-_-_-_- 🔻 با ما همراه باشید: ▶️ @feqhe_tarbiat