فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای بسیار مهم سعیدیسم و پاسخ به یک شبهه پرتکرار :
آیا چون حضرت آقا فرمودند تعلل یا شتابزدگی نمیشه این به معنی عدم مجوز مطالبه مردمی پاسخ به تجاوز دشمن است؟
چرا حضرت آقا فرمودند مشکل بی حجابی جمع خواهد شد؟
#نشر_حداکثری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🚨همیشه « خبردار » باش 👇👇
@khabardar_ir
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رهبری_جهاد_تبیین
⚠️ مگـه بهشت زوریـه؟
❌برسد به دست جناب رئیس جمهور.....
#قانون_عفاف_حجاب
37.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نسخه کامل مستند "جاذبه"
🔹️ گوشههایی دیده نشده از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانوادههای معزز شهدای مدافع حرم
🖥 مشاهده از
farsi.khamenei.ir/live
🔻براندازیِ هویّتی در جمهوری اسلامی -۱
🖊 دکتر مهدی جمشیدی
[یکم]. میخواهند بهصورت تدریجی و تکهتکه، جمهوری اسلامی را مشروط و محدود کنند؛ طرحهایی بهظاهر فرهنگی و در باطن، امنیتیِ خود را قطعهقطعه اجرا میکنند تا حسّاسیّتها، چندان برانگیخته نشوند و امکان پیشروی برایشان وجود داشته باشد. این پیشرویها، کار را به مرحلهای خواهد رساند که نظام، امکان عمل و مواجهه را از دست خواهد داد و دچار انفعال یا مصلحتاندیشی میشود. به زبان فقهی باید گفت میخواهند ولیّفقیه را از وادی «حقیقت» به وادی «مصلحت» سوق بدهند و استقرار شریعت را از نظر اجتماعی، ممتنع سازند. موقعیّتهایی میآفرینند که در آنها، باید بر اساس اصل تزاحم و تقدیم اهم بر مهم عمل کرد و از پارهای ارزشها گسست و خطوط قرمزِ دیگری را ترجیح داد. وقتی بهصورت کلّی و راهبردی نگاه میکنیم، درمییابیم که خطوط قرمزِ فرهنگی، یکی پس از دیگری، در حال شکستهشدن هستند و ما همچنان در حال عقبنشینیِ ارزشی هستیم. بدیهیّات فرهنگیِ دهۀ شصت، ابتدا به «پرسش» و «ابهام» تبدیل میشوند و آنگاه به فاصلۀ اندکی، حالت «مسألهوار» و «مناقشهبرانگیز» مییابند و باید بهناچار و از سرِ اضطرار، از آنها عبور کرد. اگر مجموعی و برآیندی به عرصۀ فرهنگی بنگریم، حیرت خواهیم کرد که چگونه این مسیر افولی و نزولی را پیمودهایم، ولی مسأله این است که نگاه ما، قطعهای و تکهای است و رویدادها را در کنار یکدیگر نمینشانیم و نظرِ راهبردی به عرصه نمیافکنیم.
[دوم]. شگرد جریان تجدّد در این زمینه، «عادیسازی» است و برای عادیسازی نیز باید حوصله داشت و کار را به زمان سپرد. ابتدا یکی از ارزشها را به بحث عمومی میکشانند و دربارۀ آن، شبهه و اشکال مطرح میکنند و در همین راستا، «مفهومسازیِ منفی» میکنند تا زمینۀ اجتماعی، فراهم آید. سپس ضربههای کاری و ناگهانی وارد میآورند تا «پیشرویِ جهشی» رخ بدهد. تجربۀ کشف حجاب، صورت تامّ و تمامی از این صحنهآرایی است. از سالهای آغازین دهۀ نود، جریان مهاجرت برخی بازیگران به وقوع پیوست و این مهاجرتها، به کشف حجاب و برهنگی، گره خورد. در آن دوره، امکان کشف حجاب در درون ایران، افسانۀ محال و نشدنی به نظر میرسید، اما برای زمینهسازی، کشف حجابِ پنهانی در دستورکار قرار گرفت. مفاهیمی همچون «آزادیهای یواشکی»، «چهارشنبههای سفید»، «نه به حجاب اجباری»، در همین دوره ساخته شدند. در سال نودوشش، ناگهان مفهوم «دختران خیابان انقلاب» را صورتبندی کردند که در ذیل آن، برخی زنان در خیابان و آشکارا، روسری خود را بر سرِ چوب نهادند. شاید حدود سی نفر در شهرهای مختلف، چنین کردند و با همۀ آنها نیز مواجهۀ قضائی صورت گرفت، اما نهفقط این موج تصنّعی و سازماندهیشده، فروننشست، بلکه چندی بعد، مسألۀ امکان کشف حجاب در درون وسیلۀ نقلیه مطرح شد؛ با این توجیه که درون وسیلۀ نقلیه، حریم خصوصی است. انتخابات ریاستجمهوری در سال نودوشش که در آن، تکنوکراتها به قدرت رسیدند، به صحنۀ معاملۀ آنها بر سرِ حجاب تبدیل شد و زینپس، جریان تجدّدی احساس کرد که شرایط از نظر سیاسی، فراهم شده است.
[سوم]. در این میان، حاکمیّت، هیچ طرح و تدبیری برای مواجهه با موج شکل گرفته در دست نداشت و نظارهگر و منفعل بود. همه در انتظار تصمیم دیگران بودند و یا در انتظار زمان مساعدی که بتوان این زخم را علاج کرد؛ درحالیکه گذر زمان، رخنه و عفونت ایجاد کرد و اصلاح و تغییر را دشوارتر نمود. بخشهایی از حاکمیّت نیز که بینش لیبرالی یافته بودند، کمترین اعتقادی به خطوط قرمزِ فرهنگی از جمله حجاب نداشتند. این «وضعِ رهاشده»، سبب گردید که حدود شصت درصد از کشف حجاب، در همین مدّت به وقوع بپیوندد. تنها امری که میتوانست حاکی از مواجهۀ نظام باشد، حضور تعداد اندکی گشت ارشاد در نقاط محدودی از شهر تهران بود. این حضور بسیار ناچیز، بسیار بزرگنمایی میشد؛ چنانکه گویا نظام، به قلعوقمع زنان و دختران همّت گمارده و به خشونت بیپروا روآورده است. واقعیّت، بر رهاشدگی و هرجومرج فرهنگی دلالت داشت، اما روایت، سخن دیگری داشت. حاکمیّت، نه «واقعیّت» را در اختیار داشت و نه «روایت» را. هر دو به دست باد سپرده شده بودند و بدین سبب، حلقۀ محاصرۀ فرهنگی، هر لحظه تنگتر و منقبضتر میشد. توقع میرفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برهه، علاج و تدبیری در پیش بگیرد و چالشها را پیشبینی کند و نهادهای فرهنگی را به سوی مقصد واحدی سوق بدهد، اما دریغ از فهم زمانه و ضرورتهای آن. سرانجام، اغتشاش «زن، زندگی، آزادی» از راه رسید و چهل درصدِ باقیمانده نیز به وادی کشف حجاب راه یافتند.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran
♦️رئیس مرکز اطلاعرسانی فرماندهی انتظامی مازندران: پس از تولید و انتشار ویدئویِ خارج از عُرف و ارزشهایِ اجتماعی توسط خانم پرستو احمدی در فضای مجازی؛ ایشان به پلیس امنیت عمومی دعوت و مقرر شد تا به مرجع قضایی مراجعه نمایند.
🔸️وی پس از برگزاری نشست توجیهی به همراه خانواده از ساختمان پلیس خارج شد.
🎬 آنتی سلبریتی
https://eitaa.com/joinchat/2067791886C00959371cb
#پرسه_در_فضای_مجازی
📷 حجاب خوب؛ حجاب بد!
🔺مثل جولانی حتی اگه تروریست القاعده و داعش باشی ولی پادوی آمریکا و اسرائیل، میتونی حجاب اجباری هم داشته باشی!
🔺پی نوشت: شبکه من و تو طرفدار حجاب داعشی، با ایران اینترنشنال مخالف حجاب ایرانی هر دو توسط اسرائیل اداره می شوند.
💬 مسلم معین
@Kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اسرائیل همچنان به سوریه حمله میکند
🔸منابع خبری از حملات شدید ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از بنادر لاذقیه و طرطوس همچنین شهرهای و حماه و حمص در سوریه خبر میدهند.
@Kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اصفهانی است دیگر...
🔸بخشی از مستند جاذبه؛ گوشههایی دیده نشده از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانوادههای معزز شهدای مدافع حرم
@Kayhan_online
🎥 اردوغان در راه دمشق
🔹یلماز بیلگن خبرنگار نزدیک به دولت ترکیه از سفر غیر منتظره اردوغان به دمشق در روزهای آینده خبر می دهند.
🔹طبق این گزارش پس از افتتاح فرودگاه دمشق در روز چهارشنبه احتمالا ریس جمهور ترکیه سفر یکروزه به سوریه خواهد داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عضو مرکزی جنبش سبز:
استراتژی نهایی آمریکا، تجزیه ایران است
سوءاستفاده تبلیغاتی از زنان در غرب
تبلیغات مجلات [نیز] زنان را مورد جنسی سازی قرار می دهد. اول، مطالعات نشان می دهد که زنان اغلب به عنوان اشیاء جنسی در چنین تبلیغاتی نشان داده می شوند (به عنوان مثال، بیکر، 2005؛ لیندنر، 2004). لیندنر (2004) در تحلیلی گزارش داد که به طور متوسط 40 درصد از تبلیغات زنان را به عنوان اشیاء تزئینی نشان می دهند. هنگامی که زنان به عنوان "تزئینات" در تبلیغات نشان داده می شوند (با ایستادن اغواگرانه در کنار خودرو برای بهبود تصویر خودرو)، هدف اصلی آنها این است که به آنها نگاه شود.
Lindner, K. (2004). Images of women in general interest and fashion advertisements from 1955 to 2002. Sex Roles, 51, 409-421.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نقش دینداری و حجاب در تصویر بدنی بهتر و احساس فشار کمتر برای دستیابی به استانداردهای زیبایی در دنیای غرب
بالاترین میزان رضایت از بدن (با وجود این که این گروه دارای بالاترین وزن بدن در نمونه بودند) در میان دختران نوجوان مسلمان مراجعه کننده به مدرسه و با حجاب مشهود بود. آنها همچنین فشار کمتری برای دستیابی به استانداردهای زیبایی ایده آل غربی نسبت به دختران نوجوانی که شیوه لباس پوشیدن غربی را می پذیرند، نشان دادند. نتایج پژوهش حاکی از نقش مهم عوامل اجتماعی-فرهنگی در نگرش فرد نسبت به تصویر بدن است، اما این پرسش را در مورد نقش دین به عنوان یک عامل محافظتی در مورد نگرش بدن و ظاهر در میان زنان مسلمان با حجاب نیز باز می کند.
Đurović D, Tiosavljević M, Šabanović H. Readiness to accept Western standard of beauty and body satisfaction among Muslim girls with and without hijab. Scand J Psychol. 2016 Oct;57(5):413-8. doi: 10.1111/sjop.12315. Epub 2016 Jul 31. PMID: 27477544.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
دستگاه های نظارت بر زمین لرزه به دلیل شدت بمباران رژیم صهیونیستی زلزله ای به بزرگی 3 در طرطوس را ثبت کرده اند. بیشتر موشک هایی که حومه استان طرطوس را هدف قرار دادند از ناوهای جنگی رژیم صهیونیستی شلیک شدند.
ارتش صهیونیستی برای اولین بار از چنین موشک هایی برای حمله به پایگاه های نظامی سوریه استفاده می کند. همهی جهان اتفاقات سوریه را میبینند که نه امنیتی حاصل شده و نه رفاهی؛ بلکه در مقابل، تمام زیرساختهای سوریه نابود و دانشمندان سوری توسط رژیم صهیونیستی ترور میشوند.
ـــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقا عکس پدر شهیدش بوسید پسر ناخودآگاه دست آقا رو بوسید
😍
#کانال_مساجد_شهرک_غرب_و_سعادت_آباد #امور_مساجد #استان_تهران #منطقه_دو #رهبری #آقا
🕌 کانال مساجد شهرک غرب و سعادت آباد:
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/masajedtehran1402
😍🌷🌷🌷🌷🌷😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کارشناس اسرائیلی:
هر طرفی غیر از ایرانیها در مرزهای ما باشند بهتر است...
🍃🌹🍃
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
حجاب به عنوان یک عامل محافظ در برابر افسردگی
حجاب یا پوشش معمولاً توسط زنان مسلمان انجام می شود، اما همچنان در جامعه سکولار بحث برانگیز است. برخی از فمینیست های غربی استدلال می کنند که حجاب یک رفتار ظالمانه است که برای مثال با ایجاد افسردگی بر زنان تأثیر منفی می گذارد. این مقاله این فرضیه را با یک نمونه ملی از زنان مسلمان آمریکایی آزمایش می کند. نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه را تایید نکرد. در واقع، زنانی که بیشتر محجبه بودند، علائم افسردگی را کمتر و نه بیشتر گزارش کردند. به عبارت دیگر، حجاب یک عامل محافظتی در زمینه افسردگی به نظر می رسد. با توجه به شیوع افسردگی در بین زنان، یافته ها نتایج مهمی برای زنان مسلمان در هر دو سطح خرد و کلان دارد.
Hodge DR, Husain A, Zidan T. Hijab and Depression: Does the Islamic Practice of Veiling Predict Higher Levels of Depressive Symptoms? Soc Work. 2017 Jul 1;62(3):243-250. doi: 10.1093/sw/swx027. PMID: 28505358.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حجاب زنان در فرانسه به عنوان عامل محافظ در برابر تصویر بدن، اختلالات خوردن و چند اختلال روانی دیگر
با کنترل دینداری و حمایت از جانب خداوند، زنانی که حجاب داشتند اختلاف وزن، نارضایتی از بدن، تمایل به لاغری، اضطراب اجتماعی، درونی کردن آرمان های مرتبط با لاغری و عضلانی بودن، و فشار برای رسیدن به ایده آل ها از سوی همسالان و رسانه ها را به میزان بسیار کمتری از دیگران (افراد غیرمحجبه) گزارش کردند. همه اینها در حالی است که تبعیض ادراک شده افراد باحجاب به طور قابل توجّهی بیشتر از کسانی بود که حجاب نداشتند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از حجاب ممکن است یک عنصر محافظ برای زنان مسلمان فرانسوی باشد.
Kertechian, S. K., & Swami, V. (2016). The hijab as a protective factor for body image and disordered eating: A replication in French Muslim women. Mental Health, Religion & Culture, 19(10), 1056–1068. https://doi.org/10.1080/13674676.2017.1312322
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نقش محافظتی حجاب در برابر اختلال بدریخت انگاری بدن (Body-Dysmorphic Disorder)
در روانشناسی اختلال بدریختانگاری یا BDD یا اختلال بدشکلی بدنی که گاهی هنوز به آن دیسمورفوفوبیا نیز گفته میشود، یک اختلال روانی است که با این ایده وسواسگونه توصیف میشود که برخی از جنبههای بدن یا ظاهر خود به شدت ناقص است و بنابراین اقدامات پنهانی را برای پنهان کردن یا رفع آن انجام میدهد. اختلالی است که مهمترین تظاهر آن اشتغال ذهنی مفرط به وجود نقصی خیالی یا بزرگنماییشده در ظاهر است. در نوع هذیانی اختلال بدریخت انگاری، عیب تصور میشود. اگر نقص واقعی باشد، اهمیت آن به شدت اغراق میشود. در هر صورت، افکار در مورد آن فراگیر و مزاحم است، و ممکن است روزانه چند ساعت را درگیر آنها باشد، باعث پریشانی شدید و اختلال در فعالیتهای عادی دیگر شود.DSM-5 اختلال بدریخت انگاری را در طیف وسواسی-اجباری طبقهبندی میکند و آن را از بیاشتهایی عصبی متمایز میکند.
در مناطق مسلمان نشین، چون حجاب، اطمینان خاطر می دهد که ویژگی های ظاهری زنان جز برای اعضای خانواده و همسر نشان داده نمی شود، و همچنین جذابیت ظاهری و جسمی به اندازه جوامع غربی ارزشمند نیست و اعتقاد بر این است که نمایاندن زیبایی های ظاهری به دیگران گونه ای آسیب پذیری ایجاد می کند، بنابراین زنان مسلمان در برابر اختلال بدریخت انگاری بدن تا حدود زیادی محافظت می شوند (نک: دیوید ویل و فوگن نظیر اوقلو، ترجمه احمدی طهور سلطانی و پیمبری، 1400، اختلال بدریخت انگاری بدن، ص 152).
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیامدهای جنسی سازی دختران و زنان
پیامدهای شناختی و هیجانی
کاهش تمرکز و توجه؛ ایجاد اخلال در فرایندهای ذهنی مربوط به ریاضی و تفکر منطقی. در یک مطالعه مشخص شد دخترانی که لباس شنا بر تن داشتند، و مشغول حل تمرین ریاضی بودند، بسیار بدتر از دخترانی که لباس معمولی پوشیده بودند عمل کردند. درواقع، دختران، با مقایسۀ ذهنی بدن خود با استانداردهای جنسی فرهنگ خود، ظرفیت ذهنی و تمرکزشان را از دست داده بودند. چنین چیزی در پسران یافت نشده بود.
از دست دادن اعتماد به نفس و احساس راحتی با بدن و شرم، اضطراب و حتی انزجار از خود از پیامدهای عاطفی و هیجانی جنسی سازی در دختران است.
سلامت جسمانی و روانی
مشکلات خوردن، عزت نفس، افسردگی یا خلق افسرده در دختران تحت تاثیر قرار می گیرد. مشکلات جسمانی نیز به صورت غیرمستقیم رخ می دهد.
تمایلات جنسی
تمایلات جنسی سالم در دختران دچار مشکلاتی می شود. نگرانی های غیرواقعی و منفی درباره تمایلات جنسی از این مسائل است. مشکلاتی که در سنین پایینتر ایجاد می شود می تواند بر عملکرد بزرگسالی ایشان نیز اثرگذار باشد.
نگرشها و باورها
قرار گرفتن در معرض تصاویر رسانه هایی که دختران را جنسی سازی می کنند، بر تصور دختران از زنانگی و تمایلات جنسی اثرگذار است. چنین وضعیتی به تقویت قالب های جنسیتی مانند شیء انگاری دختران منتهی می شود. جذابیت ظاهری، در مرکز ارزشگذاری دختران قرار میگیرد.
تأثیر بر دیگران و جامعه
جنسی سازی دختران بر پسران، زنان بزرگسال، و جامعه نیز اثرگذار است.
مواجهه با ایده آلهای جذابیت جنسی زنان، ممکن است برای برخی مردان، تجربه یافتن یک شریک قابل قبول یا لذت کامل از صمیمیت با زنان را دشوار سازد.
زنان بزرگسال، از تلاش زیاد برای دست یابی به معیارهای ظاهری دختران جوان تر رنج می برند.
افزایش آزار جنسی و خشونت جنسی و همچنین درخواست برای هرزه نگاری کودکان و توجیه آن نیز از دیگر پیامدهای جنسی سازی دختران است.
جنسی سازی نگرش جامعه را تغییر میدهد و مشکلاتی چون خشونت علیه زنان و دختران، بهره کشی جنسی از دختران، پورنوگرافی و روسپیگری دختران را افزایش میدهد.
پیشنهادها عمدتا بر آگاهی بخشی به افراد و دختران و والدین و جامعه و سیاست گذاری ها متمرکز است. مثلا استفاده از توصیه های اخلاقی و مذهبی. برگزاری همایش و مسابقاتی که بر ویژگی های غیرجنسی (مثلا توانمندی های شخصیتی و ...) دختران و زنان متمرکز است.
Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بی پوششی و خودشیءانگاری (Self-objectification)
شیءانگاری جنسی به تعامل کردن با زنان و ادراک ایشان بهعنوان اشیای جنسی اشاره دارد. در این فرآیند، فرد عینیتیافته، در چشم ناظران، به یک «بدن غیرانسانی» تبدیل می شود. این اصطلاح بهدرستی بیانگر دو بُعد اصلی تعریف کنندۀ شیءانگاری است: ابزار (وسیله) بودن و انکار انسانیت. هنگامیکه زنان شیئیت مییابند با آنها بهعنوان بدن صرف، ابزاری برای استفاده و لذت دیگران برخورد می شود (ابزار بودن). علاوه بر این، آنها از شخصیت خود محروم میشوند و بهعنوان موجوداتی مکانیکی و بیفکر در نظر گرفته میشوند که قادر به تجربه حالات ذهنی انسانی نیستند (انکار انسانیت). بر اساس نظریه شیءانگاری، ابزار اصلی شیءانگاری، نگاه شیءگونه است که به نگرشهای کم و بیش صریح مردانه، کنایههای جنسی یا اظهارنظرهای متمرکز بر ظاهر فیزیکی زنان اشاره دارد. این نوع بازخوردهای بینفردی میتواند توسط زنان درونی شود و باعث خودشیئیانگاری آنها، یعنی توجه بیشتر آنها به بدن و ظاهر فیزیکیشان به جای شخصیت کامل آنها، شود. از جمله پیامدهای روانشناختی خودشیءانگاری در زنان میتوان به کمتر اخلاقی و انسانی دیدن خود، احساس گناه زیاد در قربانیان زن، عملکرد شناختی ضعیفتر، حساس شدن نسبت به ظاهر خود، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن، مشکلات سلامت روان بیشتر (بیاشتهایی و پرخوری عصبی، افسردگی، مشکلات کارکرد جنسی)، افزایش شرمگینی و اضطراب نسبت به بدن، احساس ناتوانی در انتخاب آگاهانه و اراده آزاد و ... اشاره کرد. زنانی که در معرض ارزیابیهای مبتنی بر زیبایی بدنی از جانب دیگران قرار میگیرند (بهعنوان نمونه وقتی زیباییهای بدنیشان در معرض دید مشاهدهگران بیرونی قرار میگیرد)، مستعدّ این وضعیت هستند. نک:
- Baldissarri C, Andrighetto L, Gabbiadini A, Valtorta RR, Sacino A, Volpato C. Do Self-Objectified Women Believe Themselves to Be Free? Sexual Objectification and Belief in Personal Free Will. Front Psychol. 2019 Aug 8;10:1867. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01867. PMID: 31440196; PMCID: PMC6694764.
- Calogero R. M., Tantleff-Dunn S., Thompson J. K. (2011). Self Objectification in Women: Causes, Consequences, and Direction for Research and Practice. Washington, WA: American Psychological Association
- Chen Z., Teng F., Zhang H. (2013). Sinful flesh: sexual objectification threatens women’s moral self. J. Exp. Soc. Psychol. 49 1042–1048. 10.1016/j.jesp.2013.07.008
- Fredrickson B. L., Roberts T. A. (1997). Objectification theory: towards understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychol. Women Q. 21 173–206. 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Kahalon R., Shnabel N., Becker J. C. (2018). Don’t bother your pretty little head” appearance compliments lead to improved mood but impaired cognitive performance. Psychol. Women Q. 42 136–150
- Loughnan S., Baldissarri C., Spaccatini F., Elder L. (2017). Internalizing objectification: objectified individuals see themselves as less warm, competent, moral, and human. Br. J. Soc. Psychol. 56 217–232. 10.1111/bjso.12188
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پاسخ مارتین سلیگمن به بخشی از بیانیه انجمن روانپزشکان ایران درباره عدم اثربخشی جریمه!
اخیراً انجمن روانپزشکی ایران، در بیانیه ای، مدعی شده است: «بر اساس نظریههای رفتاری، از جمله نظریه تقویت مثبت اسکینر و نظریه نیازهای مازلو، تغییر رفتار انسانی از طریق اجبار و تنبیه منجر به نتایج معکوس میشود. مطالعات داخلی و بینالمللی نشان میدهد که رویکردهای قهری نه تنها به تغییرات مثبت منجر نمیشوند، بلکه احتمال تنش، درگیری و چنددستگی در جامعه را افزایش میدهند.»
مارتین سلیگمن روانشناس مثبت گرای معروف در پاسخ به مدعاهای اینچنینی، چنین می گوید: «واقعیت این است که اسکینر، اشتباه کرده بود. تنبیه، به معنای پیوند دادن رویدادی ناخوشایند به عملی نامطلوب، در حذف رفتارهای ناخواسته بسیار مؤثر است. از مجموع روش های اصلاح رفتار، تنبیه احتمالا بیش از سایرین مؤثر است، و تاکنون صدها آزمایش، کارآمدی و اثربخش بودن آن را نشان داده اند.» (سلیگمن، ۱۹۹۶؛ کودک خوشبین، ترجمه فروزنده داورپناه، ۱۳۸۸، ص ۳۱۸).
برای آگاهی بیشتر از شواهد متعدد در تأیید مؤثر بودن تنبیه، به کتاب زیر مراجعه کنید:
Campbell, B. A., & Church, R. M. (1969). Punishment and aversive behavior. Appleton-Centruy Crofts.
پانوشت: البته که تنبیه، شرایط و اقتضائات مهمی دارد که لازم است رعایت شود.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بی پوششی و خودشیءانگاری (Self-objectification)
شیءانگاری جنسی به تعامل کردن با زنان و ادراک ایشان بهعنوان اشیای جنسی اشاره دارد. در این فرآیند، فرد عینیتیافته، در چشم ناظران، به یک «بدن غیرانسانی» تبدیل می شود. این اصطلاح بهدرستی بیانگر دو بُعد اصلی تعریف کنندۀ شیءانگاری است: ابزار (وسیله) بودن و انکار انسانیت. هنگامیکه زنان شیئیت مییابند با آنها بهعنوان بدن صرف، ابزاری برای استفاده و لذت دیگران برخورد می شود (ابزار بودن). علاوه بر این، آنها از شخصیت خود محروم میشوند و بهعنوان موجوداتی مکانیکی و بیفکر در نظر گرفته میشوند که قادر به تجربه حالات ذهنی انسانی نیستند (انکار انسانیت). بر اساس نظریه شیءانگاری، ابزار اصلی شیءانگاری، نگاه شیءگونه است که به نگرشهای کم و بیش صریح مردانه، کنایههای جنسی یا اظهارنظرهای متمرکز بر ظاهر فیزیکی زنان اشاره دارد. این نوع بازخوردهای بینفردی میتواند توسط زنان درونی شود و باعث خودشیئیانگاری آنها، یعنی توجه بیشتر آنها به بدن و ظاهر فیزیکیشان به جای شخصیت کامل آنها، شود. از جمله پیامدهای روانشناختی خودشیءانگاری در زنان میتوان به کمتر اخلاقی و انسانی دیدن خود، احساس گناه زیاد در قربانیان زن، عملکرد شناختی ضعیفتر، حساس شدن نسبت به ظاهر خود، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن، مشکلات سلامت روان بیشتر (بیاشتهایی و پرخوری عصبی، افسردگی، مشکلات کارکرد جنسی)، افزایش شرمگینی و اضطراب نسبت به بدن، احساس ناتوانی در انتخاب آگاهانه و اراده آزاد و ... اشاره کرد. زنانی که در معرض ارزیابیهای مبتنی بر زیبایی بدنی از جانب دیگران قرار میگیرند (بهعنوان نمونه وقتی زیباییهای بدنیشان در معرض دید مشاهدهگران بیرونی قرار میگیرد)، مستعدّ این وضعیت هستند. نک:
- Baldissarri C, Andrighetto L, Gabbiadini A, Valtorta RR, Sacino A, Volpato C. Do Self-Objectified Women Believe Themselves to Be Free? Sexual Objectification and Belief in Personal Free Will. Front Psychol. 2019 Aug 8;10:1867. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01867. PMID: 31440196; PMCID: PMC6694764.
- Calogero R. M., Tantleff-Dunn S., Thompson J. K. (2011). Self Objectification in Women: Causes, Consequences, and Direction for Research and Practice. Washington, WA: American Psychological Association
- Chen Z., Teng F., Zhang H. (2013). Sinful flesh: sexual objectification threatens women’s moral self. J. Exp. Soc. Psychol. 49 1042–1048. 10.1016/j.jesp.2013.07.008
- Fredrickson B. L., Roberts T. A. (1997). Objectification theory: towards understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychol. Women Q. 21 173–206. 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Kahalon R., Shnabel N., Becker J. C. (2018). Don’t bother your pretty little head” appearance compliments lead to improved mood but impaired cognitive performance. Psychol. Women Q. 42 136–150
- Loughnan S., Baldissarri C., Spaccatini F., Elder L. (2017). Internalizing objectification: objectified individuals see themselves as less warm, competent, moral, and human. Br. J. Soc. Psychol. 56 217–232. 10.1111/bjso.12188
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231