خاطره استاد از شیخ جواد انصاری.m4a
902.1K
🔸خاطره آیت الله ممدوحی ره از مرحوم شيخ جواد انصاری همدانی ره
@fetneh1
🔰اهميت تهذيب نفس:
🔹قرآن كريم، تزكيه نفس را برجسته ترين هدف رسالت عامّه دانسته است. گرچه در بخشي از آيات، تزكيه نفوس از برنامه هاي رسول اكرم ص دانسته شده؛ ولي دعاي ابراهيم خليل (عليه السلام) اين است كه: (ربنا وَابْعث فيهِمْ رَسُولاً مِنهم يتلوا عَليهِم آياتك وَيعلِّمهم الكِتاب والْحِكمة وَيزكيهِمْ)[1]
: خدايا در بين مردم، پيامبري مبعوث كن كه آيات تو را بر آنها تلاوت و آنها را پس از علم به كتاب و حكمت، تزكيه كند. اين مسئله هم، هدفِ نوع انبياست و هم اهميت آن به قدري است كه هر انسان عاقلي آن را مي خواهد و مايل است سعادت خود را به دست آورد.
ديدگاههاي مختلف براي سعادت و نيكبختي تفاسير متنوعي دارند و منشأ همه اين آراي متعدد هم، انسان شناسي، معرفت نفس و مانند آن است. اگر كسي انسان را موجودي مادّي بداند، قهراً سعادت و خير او هم، در مسائل رفاهي و مادّي خلاصه ميشود؛ و اگر حقيقت انسان را امري مجرّد بداند، خير و نيكبختي او در معارف، اخلاق و فضايل نفساني، خلاصه مي شود.
[1]ـ سوره بقره، آيه 129.
📚 مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
@fetneh1
🔶 سیر و سلوکِ محال
انسان بدون باور به این کلام پیامبر اکرم(ص)، به معرفت حقیقی نمیرسد:
«يا أَباذَرٍّ؛ لايَفْقَهُ الرَّجُلُ كُلَّ الْفِقْهِ حَتّى يَرىَ النّاسَ فى جَنْبِ اللّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى أَمْثالَ الأَباعِرِ»(الأمالی-شیخ طوسی، جلد۱، صفحه۵۲۵) فقیه حقیقی کسی هست که همه را به شکل حیوان میبیند؛ «ثُمَّ يَرْجِعُ إِلى نَفْسِهِ فَيَكُونُ هُوَ أَحْقَرَ حاقِر لَها» اما وقتی که به خودش نگاه میکند، خودش را از همه پستتر و پایینتر میبیند. ولی چطوری این درک حاصل میشود؟ اگر معرفت نسبت به امام علیهالسلام باشد؛ با نگاه به امام، میبیند آنها انسان هستند، و بقیه حیوانند.
به عنوان مثال بنده برای برداشتن این عینک، باید درکی از فاصلهام با آن داشته باشم تا دستم را دراز کنم، و آن را بردارم؛ این نیم متر را چطوری بفهمم؟ فهمیده نمیشود مگر اینکه یک مانعی باشد، یک حجابی باشد تا این فاصله درک بشود.
خدای تبارک و تعالی عین تجرّد است، عین تجرّد چگونه محک میخورد؟! خدای متعال در امام تجلی کرده، تا فاصله ما با امام، فاصله ما با خدا را نشان بدهد. خدای متعال میفرماید من خودیّتِ خودم را در امام متجلی کردم، اگر شما میخواهید بفهمید که چقدر با منِ خدا فاصله دارید، ببینید چقدر با امام فاصله دارید؛ پس باید امام را بشناسید: «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»(امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵) باید امام را بشناسید، امام حجاب است.
کلام دیگری که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: «یَا أَبَاذَرٍّ لَوْ لاَ عَلِيٌّ ... لَمْ يَكُنْ ثَوَابٌ وَ لاَ عِقَابٌ وَ لاَ يَسْتُرُهُ مِنَ اَللَّهِ سِتْرٌ وَ لاَ يَحْجُبُهُ مِنَ اَللَّهِ حِجَابٌ وَ هُوَ اَلْحِجَابُ وَ اَلسِّتْرُ»(بحارالأنوار، جلد۴۰، صفحه۵۵) امیرالمؤمنین همان حجاب است.
و یا در زیارت رجبیه برای حضرات معصومین آمده است: «وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ اَلْمُنْتَجَبِ وَ عَلَى أَوْصِيَائِهِ اَلْحُجُبِ» این حضرات حجاب هستند، یعنی هم حجاب به معنای نگهبان هستند، یعنی از اینها نمیشود عبور کرد؛ هم اینکه اینها حجاب هستند، یعنی اینکه خدای تبارک و تعالی در این انوار مقدس تجلی کرده است. اهل بیت عصمت و طهارت هم باز حقیقتشان مجرد است، اما ظهور و بروز خدای تبارک و تعالی هستند، در افعالشان، در اقوالشان؛ یعنی ما با فعل امیرالمؤمنین که درِ قلعه خیبر را میکَنَد، میتوانیم بفهمیم که ما چقدر با قدرت خدا فاصله داریم. ظهور قدرت خدا که مجرد هست، در قدرت امیرالمؤمنین تجلی میکند، و اینها ظهور اسماء و صفات خدای تبارک و تعالی هستند.
اگر شخصی میخواهد مسیر کمال را طی کند، باید یک الگویی برای کمال داشته باشد؛ چون کمال یک امر مجرّد است. ما الان هر جایی بخواهیم برویم، بالأخره جاده مشخص است، خیابان هست، مسیر مشخص است؛ سفر هوایی هم که باشد، باز خط هوایی برای هواپیماها ترسیم میکنند، و شما باید در این مدار حرکت کنید؛ ولی در مسئله تجرّد، بدون امام اصلاً معقول نیست؛ بدون خلیفة اللّه که فرمود: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»(بقره-۳۰) اصلاً سیر، معقول نیست. لذا خود حضرت میفرماید «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ» معرفت به ما حاصل میشود، اگر ما نباشیم معرفتِ یک امر مجرد، محال است. کمال یک امر مجرد است، حقیقت یک امر مجرد است، یک قالبی میخواهد؛ تا شناخت منزلت امامت نباشد، سیر محال است و هر کسی به عنایت و عون امام علیهالسلام مسیر را طی میکند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
@fetneh1
🔰 منشأ نياز به اخلاق:
🔹ذات اقدس خداوند كه جهان را حكيمانه آفريده، موجودات را به سه بخش تقسيم كرده است:بخشي كه كارشان بر اساس غريزه، يكنواخت است؛ بخشي كه كارشان بر اساس عصمت فرشته بودن، يكنواخت است و بخشي كه كارشان يكنواخت نيست بلكه دوگونه است و اين دوگونگي، مايه تزاحم و منشأ نياز به اخلاق است و به همين جهت خداي سبحان قدرت معدّلهي را در گروه سوم ايجاد كرده است.
امّا گروه اول كه بر اساس غريزه و طبيعت، كار يكنواخت دارند، مانند كارهايي كه خاكها در دل كوه دارند تا معدني خاصّ متكوّن شود كه سالها، عصرها، بلكه قرنها بايد تا تكه اي سنگ «لعل گردد در بدخشان يا عقيق اندر يمن». بالاخره اين موجود، راه طبيعي خود را ميپيمايد و اگر به مانعي در سر راه رسيد، مي كوشد آن را برطرف كند و اگر توان برطرف كردن آن را نداشته باشد، محروم مي شود. اين كار مشخصي است كه يك موجود طبيعي بدون تزاحم انجام مي دهد. البته بدون تزاحم در جهاز داخلي خود و گرنه تزاحم درعالم حركت هست. چون از يك سو، همه در حركت و تلاش و كوششند تا به مقصد برسند و از سوي ديگر، معصوم نبوده و از غفلت، مصون نيستند؛ مثلاً ، كمال يك نسيم به آن است كه رشد كند و توفان شود
يا كمال دريا در خروش و اوج و موج آن است و نمي تواند كسي را كه در آنجا وارد شده غرق نكند.
پس تزاحم در جهان طبيعت، كه همه موجودات آن در حركتند و به سمت كمال مي روند، قهري است. و اگر خداي سبحان بخواهد جهان طبيعت را به گونهي تنظيم كند كه هيچ برخوردي در آن وجود نداشته باشد، لازمهش آن است كه يا هيچ كدام اهل حركت نباشند و يا همه معصوم، عاقل، عالم و عادل باشند تا مثلاً وقتي مانعي در سر راهشان بود صبر كنند تا مانع رخت بربندد؛ در حالي كه چنين نيست و چنين عالَمي را خدا فقط در بهشت يا در بين فرشته ها قرار داده است.
مجرّدات نيز مانند فرشته ها تكامل خود را دارند ولي بر اساس: (وما منّا إلاّ له مقام معلوم)
به صورت كامل خلق شدهاند؛ در آنجا مشكل جنگ دروني و بيروني نيست و آنها از جهاد اصغر و اكبر معافند: نه در درون، گرفتار تزاحمند تا نياز به اصول اخلاقي و جهاد اكبر داشته باشند و نه در بيرون، مبتلا به مزاحم بيروني تا نيازمند به جهاد اصغر باشند.
📚 مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۶۰
@fetneh1
🔴مصحف منسوب به امام علی علیه السلام در صنعاء پایتخت یمن به نمایش گذاشته شد
@fetneh1
سه دقیقه در قیامت 22.mp3
46.34M
#شرح_کتاب_سه_دقیقه_در_قیامت
قسمت 2⃣2⃣
تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
استاد_امینی_خواه
@fetneh1
✍امام حسين عليه السلام فرمود:
دوازده هدايت شده از ما خاندان هستند؛ نخستين آنها امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام است و آخرينشان ، نهمين [امام] از نسل من . اوست امام و قيام كننده به حق ، خداوند به وسيله او زمين مرده را زنده مى كند و به سبب او دين حق را بر هر دينى پيروز مى گرداند گر چه مشركان را ناخوش آيد .
📚كمال الدين،ص۳۱۷،
@fetneh1
✅ حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله:
🔻مَن كَثُرَتْ هُمومُهُ فَعلَيهِ بالاستِغفارِ؛
📌 هر كه غم و اندوهش بسيار شود، استغفار كند.
📚 کافی، ج۸، ص ۹۳، ح۶۵
@fetneh1
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️لحظه باز کردن درب حرم مطهر حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) توسط شهید حاج قاسم سلیمانی
🌹 به مناسبت ولادت حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)
#سردار_دلها
@fetneh1