💠🔸نکته تفسیری صفحه ۱۸🔸💠
🔹خدا کجاست؟:
نهال اسلام، هر روز بیشتر رشد می کرد و مسلمانان از میوه های نورس آن بهره می بردند. حوادث گوناگون، یکی پس از دیگری رخ می نمود و خدا به سبب آنها، مطالب مهمّی را برای مردم بیان می کرد. پس از ماجرای تغییر قبله از بیت المقدّس به کعبه، یهودیان از مسلمانان ایراد گرفتند که مگر می شود قبله را تغییر داد و روزی به یک سمت و روز دیگر به جهت دیگر نماز خواند. همچنین در تاریخ آمده است که پیامبر صلوات الله علیه گروهی از مسلمانان را به یکی از میدان های جنگ فرستاد. شب هنگام که تاریکی همه جا را فرا گرفت، آنها نتوانستند قبله را بشناسند و هر گروهی به سویی نماز خواندند. پس از آنکه آفتاب طلوع کرد، فهمیدند که هیچیک به سوی قبله نماز نخوانده اند. هنگامی که از سفر بازگشتند، ماجرا را برای پیامبر بازگفتند.[1] این حوادث باعث شد که خدا این مطلب مهم را برای مردم بیان کند که خدا جای مشخّصی ندارد و همه جای جهان برای اوست.
هر جا که چیزی وجود دارد، خدا در آنجا هم هست، و اصلاً خدا جسم نیست که بتوان به سمت او اشاره کرد. خدا با همه چیز هست؛ ولی خودش چیز دیگری است. مادّه بودن، خاصیّت ما آفریدگان محدود است، و خدای نامحدود، مادّی نیست، و اگر به ما دستور داده که به سَمتی مشخّص نماز بخوانیم، نه به این علّت است که او در آن سمت است؛ بلکه بدین سبب است که ما یکپارچه و هماهنگ باشیم و دچار هرج و مرج نشویم. همچنین آن جهت مخصوص، یکی از قدیم ترین پایگاههای توحید و یگانه پرستی است و توجه به آن، خاطرات مهمّی از بندگی خدا و دشمنی با شیطان را به یاد می آورد. آری، اگر زمانی خدا صلاح می دانست که بندگانش به سوی بیت المقدّس نماز بخوانند و زمانی دیگر مکّه را قبله ی ما قرار داد، همه به سبب مصلحت ما بندگان بوده است و نه چیز دیگر. آری، خدا با این آیه به همه ی ما پیام داده که به هر سمتی و با هر حالتی می توانیم با او راز و نیاز کنیم و خواسته هایمان را با او در میان بگذاریم. ایستاده و نشسته و خوابیده، به این سو و آن سو، فرقی نمی کند؛ مهم این است که پنجره ی دل را به یاد او بگشاییم و خانه ی قلبمان را از عطر نامش خوشبو کنیم. به همین سبب، امامان ما از این آیه استفاده کرده و به ما یاد داده اند که حتّی در زمانی که بر مرکبی سوار هستیم، می توانیم با حالت اشاره، نماز مستحب بخوانیم؛ زیرا ما انسان هستیم و ناچاریم به جهت های متفاوت حرکت کنیم. البتّه به یاد داشته باشیم که رو به قبله بودن در نمازهای واجب و برخی از احکام دیگر مانند دفن مرده ها و ... لازم است و در غیر آنها واجب نیست.
📚[1] . اقتباس از تفاسیر تبیان، مجمع البیان و نمونه ذیل آیه
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#نکته_تفسیری_صفحه۱۸_قرآن
#آیات_۱۱۳الی_۱۱۹_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
هدایت شده از فیض سحر
💠🔸دعای روز یکشنبه🔸💠
https://eitaa.com/feyzesahar/2385
💠🔸زیارت روز یکشنبه🔸💠
https://eitaa.com/feyzesahar/174
#دعا_زیارت_هر_روز
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸 https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠 نمازتوبه یکشنبه ماه ذیالقعده 💠
✍ چنین روایت شده است که:
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
فرمود :
۱_ غسل کنید
۲_ و وضو بگیرید
۳_و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید
۴_ سپس (پساز اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید
۵_ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید
۶_آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
🖌 سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود : هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد ، از آسمان به او ندا میشود : ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن ؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد...
🖌 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی مینمایند. با ایمان از دنیا میروى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی میشوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور میدهد که با تو خوشرفتار بوده، بهخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید».
📚 اقبالالاعمال و مفاتيحالجنان
#توبه
#نماز_توبه
#نماز_یکشنبه_ها
#نماز_یکشنبه_ها_در_ماه_ذی_القعده
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
#فیض_سحر
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸حکمت های نهج البلاغه🔸💠
🔹حکمت ۳۵ - نتیجه بدرفتاری با مردم
وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ أَسْرَعَ إِلَى اَلنَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لاَ يَعْلَمُونَ
و درود خدا بر او، فرمود: كسى که در نسبت دادن كارهای بدبه مردم شتاب کند مردم(نیز) نسبت های ناروایی به او می دهند.
📚 نهج البلاغه حکمت ۳۵
#نهجالبلاغه
#حکمت_۳۵
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر #مزار_شهدای_سوم_خرداد
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸شرح حکمت۳۵🔸💠
🔹قسمت اول
🔻اثر نسبت هاى ناروا:
🌷حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
در این سخن پربار مى فرماید: «کسى که در نسبت دادن امورى که مردم ناخوش دارند به آنها شتاب کند، مردم نسبت هاى ناروایى به او مى دهند»;
(مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا یَکْرَهُونَ، قَالُوا فِیهِ بِمَا لاَ یَعْلَمُونَ).
عیب جویى و ذکر عیوب مردم هرچند آشکار باشد کارى است بسیار ناپسند و اگر کسى نیت امر به معروف و نهى از منکر داشته باشد نباید منکراتى را که از بعضى سر زده آشکارا و در ملأ عام بگوید، بلکه این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد; ولى به هر حال از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند و در مقام دفاع از خود بر مى آیند یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مى کنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند: فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.
بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند و لذا در ذیل این جمله در خطبه «وسیله» آمده است:
«وَمَنْ تَتَبَّعَ مَسَاوِئَ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ عِرْضَهُ. وَمَنْ سَعى بِالنَّمیمَةِ حَذِرَهُ الْبَعیدُ وَمَقَتَهُ الْقَریبُ;
🍃کسى که در جستجوى عیوب مردم باشد آبروى خود را به آنها بخشیده و کسى که سخن چینى کند افراد دور از او اجتناب مى کنند و نزدیکانش او را دشمن مى دارند».(1)
مرحوم علامه مجلسى در جلد 72 بحار الانوار در باب «تَتَبَّعُ عُیُوبِ النّاسِ وَإفْشاءِها» روایت جالبى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود:
«کَانَ بِالْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لَهُمْ عُیُوبٌ فَسَکَتُوا عَنْ عُیُوبِ النَّاسِ فَأَسْکَتَ اللَّهُ عَنْ عُیُوبِهِمُ النَّاسَ فَمَاتُوا وَلاَ عُیُوبَ لَهُمْ عِنْدَ النَّاسِ وَکَانَ بِالْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لاَ عُیُوبَ لَهُمْ فَتَکَلَّمُوا فِی عُیُوبِ النَّاسِ فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُیُوباً لَمْ یَزَالُوا یُعْرَفُونَ بِهَا إِلَى أَنْ مَاتُوا;
🌿 در مدینه اقوامى داراى عیوبى بودند آنها از ذکر عیوب مردم سکوت کردند، خداوند هم مردم را از ذکر عیوب آنها ساکت کرد. آنها از دنیا رفتند در حالى که مردم آنها را از هرگونه عیب پاک مى دانستند و (به عکس) در مدینه اقوام (دیگرى) بودند که عیبى نداشتند ولى درباره عیوب مردم سخن گفتند خداوند براى آنها عیوبى آشکار ساخت که پیوسته به آن شناخته مى شدند تا از دنیا رفتند».(2)
در تواریخ داستان هاى بسیارى در این زمینه ذکر شده که بعضى از افراد جسور در مجلسى ابتدا به ساکن با فرد دیگرى شوخى اهانت آمیزى کردند و آنها پاسخ کوبنده اى دادند که آبروى او را برد و گاه نام زشتى از این رهگذر بر او ماند از جمله در تاریخ آمده است که «مغیرة بن اسود» (یکى از شعراى عرب) معروف به لقب «اقیشر» بود. او از این لقب سخت خشمگین مى شد. (زیرا اقیشر به معناى کسى است که صورتش سرخ شده و پوست آن ریخته است) روزى یک نفر از قبیله «بنى عبس» او را صدا زد «یا اقیشر» او ناراحت شد و پس از چند لحظه سکوت، این شعر را درباره او انشا کرد:
أَتَدْعُونى الأَقیشَر ذاکَ اسْمى * وَأدْعُوکَ ابْنَ مُطْفِئَةِ السِّراجِ
تُناجى خِدْنَها بِاللَّیْلِ سِرّاً * وَربُّ النّاسِ یَعْلَمْ ما تُناجى
ادامه دارد...👇
✨
💠🔸ادامه شرح حکمت۳۵💠
«تو به من اقیشر مى گویى آرى این اسم من است ولى من به تو مى گویم: «اِبْنِ مُطْفِئَةُ السِّراج» یعنى فرزند زنى که چراغ را نیمه شب خاموش کرد، زیرا با دوست فاسقش شبانه آهسته سخن مى گفت و خدا مى داند چه سخنانى مى گفت».(3)
از آن به بعد این لقب زشت بر آن مرد و فرزندانش باقى ماند.
و نیز نقل شده مرد عربى نزد معاویه سخنى گفت که معاویه ناراحت شد. معاویه گفت: دروغ گفتى. مرد اعرابى گفت: به خدا سوگند دروغ گو کسى است که در لباس هاى توست. معاویه گفت: این جزاى کسى است که در قضاوتش عجله مى کند.
ابن ابى الحدید از کامل مبرد نقل مى کند: هنگامى که «قتیبة بن مسلم» سمرقند را فتح کرد اثاث و وسایلى در کاخ هاى آنجا دید که امثال آن دیده نشده بود تصمیم گرفت بار عام دهد و مردم بیایند و موفقیت هایى را که نصیب او شده ببینند. مردم از هر سو به آنجا آمدند و به ترتیب مقاماتشان در آن مجلس نشستند. از جمله پیرمردى بود به نام «حُضَین». هنگامى که وارد شد برادر قتیبه گفت به من اجازه بده سخن درشتى به او بگویم. قتیبه گفت: این کار را نکن او جواب هاى تند و بدى مى دهد. برادر قتیبه اصرار کرد و رو به حضین کرد و گفت: اى ابو ساسان آیا از در وارد شدى یا از دیوار؟ حضین گفت: آرى (من از در وارد شدم زیرا) عمویت (اشاره به خودش کرد) سنش بیش از آن است که بتواند از دیوار وارد شود (و این اشاره به عمل زشتى بود که برادر قتیبه قبلا انجام داده بود و از دیوار خانه زنى بالا رفته بود و به او تجاوز کرده بود).(4)
امثال این داستان ها فراوان است و همه گواهى است بر آنچه امام(علیه السلام)بیان فرموده که هرگاه کسى به مردم چیزى بگوید که ناخوش دارند آنها نیز به او نسبت هاى ناروا مى دهند (یا اعمال زشت مخفیانه آنها را آشکار مى کنند).
📚پی نوشت:
(1). تمام نهج البلاغه، ص 150.
(2). بحارالانوار، ج 72، ص 213، ح 4.
(3). شرح نهج البلاغه علامه شوشترى، ج 13، ص 387.
(4). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 152.
(5). سند گفتار حکیمانه: این جمله حکمت آمیز را آمدى در غررالحکم در حرف میم آورده است سپس مى افزاید: رشید الدین وطواط (متوفاى 573) در الغرر و العرر علاوه بر جمله اى که مرحوم سیّد رضى نقل کرده این جمله را نیز افزوده است: «وَمَنْ تَتَبَّعَ مَسَاوِئَ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ عِرْضَهُ; کسى که از بدى ها و زشتى هاى مردم جستجو کند آبروى خود را به آنها بخشیده» همین مضمون با تفاوتى در کلمات امام زین العابدین(علیه السلام) آمده است آنجا که فرمود: «مَنْ رَمَى النَّاسَ بِمَا فِیهِمْ رَمَوْهُ بِمَا لَیْسَ فِیهِ; کسى که عیوبى را که در مردم است (براى تحقیر) به آنها نسبت دهد، امورى را به او نسبت مى دهند که در او نیست». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 32). در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله حکمت آمیز به اضافه جملات دیگرى در ضمن خطبه «الوسیله» که از جمله خطب امیرالمؤمنین است که در نهج البلاغه نیامده ذکر شده است. (تمام نهج البلاغه، ص 150)
#نهجالبلاغه
#حکمت_۳۵
#شرح_حکمت_۳۵
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸کلام ناب🔸💠
🔹روز_دختر
🌷پیامـبراکـرم(صلّىاللهعليهوآله)
هرخانهای که در آن دخترانی باشد
هرروز دوازده برکت و رحمت از آسمان
بر آن نازل میشود و زیارت فرشتگان از
آن خانه قطع نمیشود و برای پدرشان در
هرشب و روز عبادت یک سال نوشته
میشود...
📚جامع الأخبار (لشعیری) صفحه ۱۰
#کلام_ناب
#حدیث
#دختر
#روز_دختر
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠 قرآن کریم صفحه ۱۹ سوره بقره 💠
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#صفحه۱۹_قرآن
#آیات_۱۲۰_الی_۱۲۶_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸نکات تفسیر «بقره» ۱۹ قرآن🔸💠
دشمن، به کم راضی نیست. فقط با سقوط کامل و محو مکتب و متلاشی شدن اهداف شما راضی میشود.
«لَنْ تَرْضیٰ عَنْکَ... »
۲_ اگر مسلمانان مشاهده کردند که کفّار از دین آنان راضی هستند؛ باید در دینداری خود تردید نمایند. دینداری کافرپسند، همان کفر است.
«لَنْ تَرْضیٰ... حَتّٰی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»
۳_ روایتی درباره آداب تلاوت قرآن در تفسیر المیزان نقل شده، که هشت نکته را مورد توجّه قرار داده است:
۱. ترتیل آیات.
۲. تفقّه(آموختن فقه) در آیات.
۳. عمل به آیات.
۴. امید به وعدهها.
۵. ترس از وعیدها.
۶. عبرت از داستانها.
۷. انجام اوامر الهی.
۸. ترک نواهی.
۴_ حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا و رعایت نکات تجوید خلاصه نمیشود، بلکه ملاک، ایمان و عمل است.
«یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاٰوَتِهِ أُولٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ»
۵_ کسی که در انتخاب مکتب، دچار انحراف شود، زیانکار واقعی است.
«فَأُولٰئِکَ هُمُ الْخٰاسِرُونَ»
۶_ در قرآن حدود بیست مرتبه مسئله آزمایش و امتحان مطرح شده و از سنّتهای الهی است.
❓هدف آزمایش؛ آزمایش برای آگاه شدن خداوند نیست، زیرا او از پیش همه چیز را میداند، این آزمایشها برای ظهور و بروز استعدادهای نهفته و تلاش و عمل انسان هاست. اگر انسان کاری نکند، استحقاق پاداش نخواهد یافت.
❓ابزار آزمایش، تلخیها و شیرینیهای زندگی، همه ابزار امتحان هستند؛ گاهی افرادی با شداید و مصایب آزمایش میشوند و برخی دیگر با رفاه، و ناگزیر همه مردم حتّی انبیا مورد امتحان قرار میگیرند؛
این امتحانات و آزمایشها برای رشد و پرورش مردم است.
۷_ پیامبران نیز مورد آزمایش الهی قرار میگیرند.
«وَ إِذِ ابْتَلیٰ إِبْرٰاهِیمَ»
۸_شخصیّت حضرت ابراهیم، شخصیّتی جهانی است.
در آیه ۱۲۴، ابراهیم را امام برای همه مردم قرار داد و در این آیه کعبه را میعادگاه همه مردم قرار داده است.
«جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثٰابَةً لِلنّٰاسِ»
۹_ کسی که در راه خداوند حاضر شود خود و همسر و فرزندش را تسلیم نماید، باید تمام سرها در جای پای او برای خداوند به خاک برسد. «مصلّی»
۱۰_ مسجدِ مسلمانان باید پاکیزه و رغبت انگیز باشد.
«طَهِّرٰا... اَلرُّکَّعِ السُّجُودِ»
۱۱_ در دعا، دیگران را فراموش نکنیم. به جای«وارزقنا» فرمود: «وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ»
۱۲_ بهره مندی در دنیا، نشانه لطف خداوند به انسان نیست.
«وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ»
۱۳_ در کمک رسانی به همنوع، کاری به مکتب او نداشته باشید.
«وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ»
۱۴_کامیابیهای مادّی هرقدر باشد، نسبت به نعمتهای آخرت، اندک است. «قَلِیلاً»
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#نکات_صفحه۱۹_قرآن
#آالی_۱۱۹_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸نکته تفسیری صفحه ۱۹💠🔸
💠 راهنمایانی در تاریكی:
یكی از بزرگترین پیامبران خدا، «حضرت ابراهیم علیه السلام » است. او حاضر شد برای به دست آوردن خشنودی خدا، از تمام چیزهای دوست داشتنی خود بگذرد؛ حتّی عزیزترین چیزی كه داشت؛ یعنی جان خود. او در راه مبارزه با بت پرستی، با عمویش ـ كه یكی از نزدیكترین افراد به او بود ـ قطع رابطه كرد [1]و برای بیدار کردن مشركان، بت هایشان را ـ كه محبوب ترین چیز آنها بودند ـ شكست و بدین ترتیب به آتش خشم مشـركان گرفتار شد؛ ولی به لطف خدا، كوه آتش برای او به باغ و گلستان تبدیل گشت. [2]او در اطاعت از فرمان خدا، همسـر و پـسر عزیزش را در بیابانی بی آب وعلف ـ كه بعدها به بركت همان زن و فرزند، به شهر مكّه تبدیل شد ـ رها كرد و آن دو را به خدا سپرد،[3] و پس از سالها كه برای دیدن همسر و فرزندش به مكّه بازگشت، به او دستور داده شد که پسرش را برای خدا قربان كند، و آن دو بدون هیچ تردیدی در برابر فرمان خدا تسلیم شدند.[4] ابراهیم چنان محبوب خدا شد كه خدا او را «دوست ویژه ی خود» انتخاب كرد [5]و مدال افتخار «خلیل الله» را به او بخشید.
پس از پشت سر گذاشتن همه ی این مراحل و سربلند بیرون آمدن از همه ی امتحان های خدا، حضرت ابراهیم به مقامی بسیار والاتر دست یافت؛ مقامی كه فقط افراد بسیار ویژه به آن دست می یابند؛ مقام «امامت». ابراهیم، از سوی خدا، امام و پیشوای مردم شد و مردم مأمور شدند بدون هیچ تردیدی از او پیروی كنند و قدم در راه او بگذارند. او همچون خورشیدی، برای مردم و حتّی پیامبران پس از خود در آسمان امامت می درخشد و راه سعادت را به مردم نشان می دهد.
پیامبر بزرگ اسلام نیز مانند جدّ بزرگوارش، حضرت ابراهیم علیه السلام ، پیشوایی مهربان برای همه ی مردم بود. او تمام سعی و تلاش خود را به كار گرفت تا مردم را از چاه نادانی و گمراهی بیرون كشیده، در آسمان خوبیها به پرواز درآورد؛ ولی سرانجام عمر پر از خیر و بركت او نیز به پایان رسید و مردم، نعمت وجود او را از دست دادند. خدا امّا بندگانش را پس از پیامبر بدون راهنما رها نکرد و مشعل هدایت بندگانش را به دست بهترین مخلوقاتش سپرد و آنان را امام و پیشوای مردم قرار داد. آری، امیر مؤمنان علی علیه السلام ، پیشوای مردم شد، و پس از آن حضرت، فرزندان معصومش یكی پس از دیگری از سوی خدا امامت را به عهده گرفتند تا نوبت به آخرین جانشین پیامبر صلوات الله علیه رسید؛ همان كسی كه مردم را از ظلم و نادانی نجات میدهد و صلح و عدالت را به آنان هدیه می کند، و اگرچه هم اکنون از دیدهها پنهان است، مانند خورشیدی که پشت ابر پنهان شده، به جهانیان فایده میرساند.
آری، امامت، یكی از بزرگترین نعمتهای خدا به انسانهاست؛ چون آنان با پیروی از امام، بدون هیچ سرگردانی، به سرمنزل خوشبختی می رسند. امام رضا علیه السلام در باره ی ویژگی های امام می فرماید: «امام، كسـیست كه با مردم انس می گیرد و با آنان مدارا می كند؛ همچون پدری غمخوار و برادری مهربان و مادری که برای فرزند كوچكش دلسوزی می کند.»[6] اکنون این نعمت بزرگ خدا به كامل ترین صورت به ما مسلمانان داده شده است. خدای مهربان، بهترین مخلوقاتش را امامان و پیشوایان ما قرار داده تا ما همچون فرزندی كه دست در دست پدر گذاشته و كاملاً به یاری او اطمینان دارد، با آن امامان مهربانتر از پدر همراه شویم و از تاریكی های نادانی و بی خبری عبور كنیم. قرآن كریم بارها به مسلمانان فرمان داده كه از پیامبر صلوات الله علیه و امامان پس از او پیروی كنند، و در بسیاری از آیات قرآن به این مطلب اشاره شده است. [7]
📚[1] . توبه آیه 114
[2] . انبیاء آیه 51 تا 70
[3] . ابراهیم آیه 37
[4] . شعرا آیات 102 تا 106
[5] . نساء آیه 125
[6] . کافی ج 1، ص 200(الامام الرفیق و الوالد الشفیق و الاخ الشقیق و الأمّ بالولد الصغیر)
[7] . نساء 59 ـ مائده 55ـ توبه 119 و ...
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#نکات_صفحه۱۹_قرآن
#آالی_۱۱۹_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
هدایت شده از فیض سحر
💠🔸دعای روز دوشنبه🔸💠
🔻متن عربی دعا
https://eitaa.com/feyzesahar/1300
🔻ترجمه فارسی دعا
https://eitaa.com/feyzesahar/1301
🌷 زیارت امام حسن علیه السلام
https://eitaa.com/feyzesahar/197
🌷زیارت امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/feyzesahar/198
#دعا_زیارت_هر_روز
#دعا_زیارت_روز_دوشنبه
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸