eitaa logo
فیض سحر
511 دنبال‌کننده
511 عکس
348 ویدیو
2 فایل
کانال محفل مناجاتی فیض سحر (دعای کمیل ، روضه ، سینه زنی ) بانوای طلبه جانباز حاج حسین حقی مکان :قم خ ارم درجوارمزارشهدای سوم خرداد(۶۰شهید) زمان : شبهای جمعه۲ساعت قبل اذان صبح ایتا:https://eitaa.com/feyzesahar ادمین کانال:Http://eitaa.com/admin_gomnam
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔸نکات تفسیری ص ۴۷ قرآن🔸💠 ۱_به توبه کنندگان، نباید بخاطر خلاف کاری‌های پیشین ظلمی شود. سرزنش کسانی که قبلاً خلاف کار بوده‌اند ممنوع است. «فَإِنْ تُبْتُمْ... لاٰ تَظْلِمُونَ وَ لاٰ تُظْلَمُونَ» ۲_هر چند در آیه ۲۸۰ سفارش شده که به بدهکار مهلت داده شود؛ ولی نباید بدهکار از این موضوع سوء استفاده کند؛ لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهی خود تأخیر کند، گناهکار است. ۳_ بخشیدن بدهکار فقیر، صدقه است. «وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ» ۴_ نظام حقوقی و اقتصادی اسلام، با نظام اخلاقی آن پیوند دارد. گرچه باز پس گیری وام حقّ است؛ ولی مهلت دادن وبخشیدنِ بدهکار باید مراعات شود. «فَنَظِرَةٌ... تَصَدَّقُوا» ۵_ قیامت، روز مهمی است. تنوین در کلمه «یَوْماً» اشاره به عظمت آن روز دارد. ۶_ تقوا و یاد قیامت، قوی ترین عامل برای دور شدن از ربا و سایر محرّمات است. «وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فِیهِ» ۷_ در معاملات این جهان، امکان کم و کاست هست؛ ولی در معامله با خداوند هیچ گونه کم و کاستی نیست. «تُوَفّٰی کُلُّ نَفْسٍ مٰا کَسَبَتْ» ۸_ملاک جزا و پاداش، عمل است؛ نه آرزو. «مٰا کَسَبَتْ» ۹_نگران انفاق و ترک سود رباهای خود نباشید؛ از اعمال نیک شما اندکی کاسته نمی‌شود. «تُوَفّٰی کُلُّ نَفْسٍ... لاٰ یُظْلَمُونَ» ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی •┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈• https://eitaa.com/feyzesahar 🌸🍃🌼🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠🔸 ولایت وامامت 🔸💠 🎧 پادکست مناسبت: موضوع امروز: «» شرط قبولی تمامی اعمال (١) •┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈• https://eitaa.com/feyzesahar 🌸🍃🌼🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸نکات تفسیری ص ۴۸ قرآن🔸💠 ۱_ بزرگترین آیه قرآن، آیه ۲۸۲ است که درباره‌ی مسائل حقوقی و نحوه‌ی تنظیم اسناد تجاری می‌باشد. این آیه نشانه‌ی دقّت نظر وجامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است. ۲_در حدیث آمده است: «اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد؛ هرچه دعا کند؛ خداوند مستجاب نمی‌کند و می‌فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟!» ۳_ مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «إِلیٰ أَجَلٍ مُسَمًّی» ۴_ به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است؛ کارگشایی کنیم. «وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمٰا عَلَّمَهُ اللّٰهُ» ۵_ اهل هر فن و حرفه‌ای مسئولیّت ویژه دارد؛ کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ» ۶_ باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست؛ متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد؛ نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ» ۷_هر کدام از مردها به تنهایی می‌توانند شاهد باشند؛ ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند؛ تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فَتُذَکِّرَ إِحْدٰاهُمَا» دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیّه ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایی آنها با نحوه‌ی معاملات کمتر است. ۸_ مبلغ قرارداد مهم نیست؛ حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «وَ لاٰ تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً» ۹_ ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد: الف: ضامن اجرای عدالت است. «أَقْسَطُ» ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج: مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا» ۱۰_ اگر فایده و اسرار احکام برای مردم گفته شود؛ پذیرفتن آن آسان می‌شود. «ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ... » ۱۱_ معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا» ۱۲_در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست؛ ولی شاهد بگیرید. «فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنٰاحٌ أَلاّٰ تَکْتُبُوهٰا وَ أَشْهِدُوا إِذٰا تَبٰایَعْتُمْ» ۱۳_ هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد؛ فسق و گناه است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ» ۱۴_خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می‌داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را برای شما بیان می‌کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «وَ اللّٰهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» 📒 ۱.تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی •┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈• https://eitaa.com/feyzesahar 🌸🍃🌼🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فیض سحر
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠🔸ولایت وامامت🔸💠 🎧 پادکست مناسبت: موضوع : «» شرط قبولی تمامی اعمال (٢) •┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈• https://eitaa.com/feyzesahar 🌸🍃🌼🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸نکات تفسیری ص ۴۹🔸💠 ۱_ کار از محکم کاری نمی کند، در برابر طلب، وثیقه بگیرید. «فَرِهٰانٌ مَقْبُوضَةٌ» ۲_ نگذارید اعتمادها و اطمینان‌ها در معاملات سلب شود. «فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است که اگر بدون آن اطمینان بود، رهن گرفتن ضرورتی ندارد. ۳_ فراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «وَ لاٰ تَکْتُمُوا الشَّهٰادَةَ» ۴_ نجا که بیان حقّ لازم است، سکوت حرام است. «وَ مَنْ یَکْتُمْهٰا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» ۵_ ایمان به اینکه خداوند همه کارهای ما را می‌داند، سبب پیدایش تقوا وبیان حقایق است. «وَ اللّٰهُ بِمٰا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ» ۶_ علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌فرماید: حالات قلبی انسان دو نوع است: گاهی خطور است که بدون اختیار چیزی به ذهن می‌آید و انسان هیچ گونه تصمیمی بر آن نمی گیرد که آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحی که سرچشمه ی اعمال بد انسان می‌شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد. ۷_ از کوزه همان برون تراود که در اوست. اعمال انسان‌ها نشانگر طرز تفکّر و اعتقادات درونی آنهاست. «تُبْدُوا مٰا فِی أَنْفُسِکُمْ» ۸_ در این آیه اصول دین (توحید، نبوّت، معاد) بیان شده و در آیه بعد، آمادگی انسان برای انجام تکالیف الهی و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح می‌شود. لذا در حدیث آمده است که آیه ۲۸۵ و آیه بعد ارزش خاصّی دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است. ۹_ زمینه دریافت مغفرت الهی، ایمان وعمل است. «سَمِعْنٰا وَ أَطَعْنٰا غُفْرٰانَکَ رَبَّنٰا» ۱۰_ در آیه ۲۸۶ انسان تمام مراحل لطف را از خداوند می‌خواهد: مرحله اوّل عفو است که محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره گیری از رحمت پروردگار و پیروزی بر کافران می‌باشد. ۱۱_ تکالیف الهی، بیش از توان انسان نیست. «لاٰ یُکَلِّفُ اللّٰهُ نَفْساً إِلاّٰ وُسْعَهٰا» اسلام، دینِ آسانی است، نه سخت گیری. ۱۲_ اعمال ما آثاری دارد که بازتابش به خود ما برمی گردد. «لَهٰا مٰا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهٰا مَا... » ۱۳_ انسان، آزاد و صاحب اختیار است. «لَهٰا مٰا کَسَبَتْ» ۱۴_انجام یا ترک دستورات الهی، سود وضررش برای خود ماست. «لَهٰا... عَلَیْهٰا» ۱۵_به تاریخ گذشتگان وحوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببریم. «کَمٰا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنٰا» ۱۶_ آداب دعا آن است که ابتدا به ضعف خود اقرار کنیم؛ «لاٰ طٰاقَةَ لَنٰا» سپس به عظمت خداوند گواهی دهیم؛ «أَنْتَ مَوْلاٰنٰا» آنگاه خواست خود را مطرح کنیم. «وَ اعْفُ عَنّٰا وَ اغْفِرْ لَنٰا وَ ارْحَمْنٰا» 📒۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی •┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈• https://eitaa.com/feyzesahar 🌸🍃🌼🍃🌸