eitaa logo
دفتر فقه معاصر
15.7هزار دنبال‌کننده
241 عکس
15 ویدیو
153 فایل
ارسال نظریات علمی و پاسخ به سوالات: 🆔️ @rfiqhci برخی اهداف دفتر فقه معاصر: ۱. تدوین کتب جدید در موضوعات به روز براى سطح و خارج: الفائق في الاصول و الشخص الاعتباري ۲. برگزاری دروس خارج در موضوعات جدید ۳. پژوهش حرفه‌ای حوزوی - دانشگاهی براى تولیدات علمى
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ آشنایی با برخی مباحث مطرح شده در درس خارج ✅ بررسی موارد وجوب معالجه و درمان ✅ بررسی موارد جواز لمس و نظر توسط نامحرم ✅ احکام بیماری های واگیردار (کرونا) 🔺پاسخ به شبهات پیرامون پذیرش سرایت بیماری در اسلام و... 🔺وظایف شخص مبتلا به کرونا 🔺وظایف دیگران در مواجه با فرد مبتلا به کرونا 🔺وظایف دولت و حکومت اسلامی در مورد بیماری های مسری ✅ حکم اخذ اجرت در مقابل طبابت ✅ اعتبار و حجیّت آزمایشات پزشکی در اثبات موضوعات فقهی و ترتب احکام فقهی بر آن ها ❇️ برای دسترسی به صوت و متن درس از طریق لینک زیر و دنبال کردن اقدام فرمایید 🔗 https://eitaa.com/lrfiqhci/10 ❇️ سایت استاد قائنی 🔗 http://www.qaeninajafi.ir/ ❇️ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ آشنایی با دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه در کمتر از یک دقیه 💯 ❌مصاحبه حجت‌الاسلام اثنی عشری، مدیر دفتر فقه معاصر در برنامه تلویزیونی مصباح ✅ تعریف فقه معاصر ✅ اهداف تشکیل دفتر فقه معاصر ❇️ برای مشاهده مصاحبه کامل مدیر دفتر فقه معاصر از لینک زیر اقدام کنید 🔗 https://eitaa.com/fiqhci/498 ❇️ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
به سوالات تخصصی مخاطبین ❓آیا « لابیاپلاستی » جایز است؟ می توان حکم استحباب ختنه زنان را به این عمل سرایت داد؟ ❌ یادآوری: آنچه برای مخاطبین مبنای عمل است، فتوای مراجع عظام تقلید (مد ظلهم العالی) می باشد و مطالب مذکور در کانال صرفا گفتگوی علمی است. 💡پاسخ استاد قائنى (زیدعزه) : 📜 هر چند این کار فی نفسه اشکالی نداشته باشد ولی از آن جایی که مستلزم لمس و نظر حرام می باشد، این کار جایز نیست، زیرا که نگاه به عورتین حتی برای شخص مماثل جایز نیست، مگر اینکه شخص در ناحیه عورت دچار عارضه ای باشد که تحمل آن حرجی باشد و یا به اضطرار رسیده باشد (ولو از جهت وظایف شوهرداری و...) در این صورت می تواند برای رفع حرج واضطرار، اقدام به «لابیاپلاستی» کند. 📜 در ضمن علی‌الظاهر این عمل با ختنه متفاوت است و حتی اگر ختنه باشد، باید توجه داشت که ختنه دختر در زمان قبل از بلوغ و در زمانی که نگاه به عورت او مجاز است، جایز است (یعنی در زمانی مثل نوزادی) ولی بعد از آن جایز نیست زیرا که اصل عمل مستحب است پس نباید مستلزم لمس و نظر حرام باشد، پس نمی توان به خاطر کار مستحب، مرتکب حرام شد. 📜 باید توجه داشت که ختنه پسران واجب است و به همین دلیل حتی بعد از بلوغ نیز برای پزشک این کار جایز است هر چند منجر به لمس و نظر به عورت است، زیرا که اقدام به کار واجب کرده‌است. 📝 در نتیجه عمل لابیاپلاستی تنها در صورتی جایز است که گوشت های اضافه به حدی باشد که شخص از جهتی مثل شوهر داری و... دچار سختی زیاد و اضطرار شده باشد ولی به خاطر زیبایی بیشتر یا لذت بیشتر و... نمی توان این کار را انجام داد.
19.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مقام معظم رهبری درباره دفتر فقه معاصر و کتاب الفائق چه فرمودند⁉️ ✅ آیت الله شب زنده دار برای توضیح می دهند 💯 متن کامل مصاحبه👇 http://ow.ly/TufA102xVFK ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
به گزارش خبرگزاری حوزه، برنامه امتحانی کتاب الفائق فی الاصول در امتحانات نیمسال دوم( خرداد۱۴۰۰) خاص طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم به شرح ذیل اعلام شد. بر اساس این گزارش: نیمسال اول روز سه شنبه ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ساعت ۱۰ صبح و نیمسال دوم روز جمعه ۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ساعت ۱۰ صبح می باشد. https://hawzahnews.com/xb5qb ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
❌ اصلاحیه کتاب «الفائق فی الاصول» ❌ اساتید و فضلای عزیز؛ با عنایت به تغییرات اعمال شده در آخرین چاپ کتاب (چاپ هفتم) و جهت هماهنگی بیشتر عبارات کتاب، پاراگراف اول صفحه ۲۰۹ کتاب الفائق به طور کامل باید حذف شود. (در تصویر فوق با علامت قرمز مشخص شده است👆) ❌بدین وسیله این اصلاح اعلام و از اساتیدی که اصلاحیه های خویش را برای مدیر کانال ارسال می نمایند کمال تشکر را داریم. 🆔 مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه
✅ ارز SDR چیست؟ ظرفیتی فراموش شده یا ....⁉️ ✅ شاید کمتر نام SDR را شنیده باشید. در زمان اوج گرفتن کرونا از نمونه خبرهای فوق 👆 زیاد در رسانه ها منتشر می شد؛ و استفاده از آن را راهی برای تامین نیاز کشورها، به خصوص برای کشورهایی که گرفتار تحریم هستند بیان می کردند. ✅ اس دی آر یا همان حق برداشت ویژه امکانی است به مانند یک پول بین الملل در نزد صندوق بین المللی پول که طبق خبر فوق👆 از الجزیره، ایران هم معادل ۲.۱ میلیارد دلار از آن را دارا می باشد. ✅ اما ماهیت این ارز بین المللی چیست و احکام آن چه می باشد؟ مساله ای به روز که کمتر منبع فارسی درباره آن کار کرده است. ✅ این موضوع در درس خارج فقه معاصر استاد (فقیه محترم عضو شورای نگهبان) مورد کنکاش فقهی قرار گرفته است. دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه حسب وظیفه خود منابع معتبر بین المللی را تهیه و ترجمه و شرح و در اختیار استاد قرار داده است که حسب نیاز ارائه خواهد شد. ترجمه و شرح این متون به زودی به طور رسمی منتشر خواهند شد. ✅ لکن حسب درخواست عزیزان، منابع اصلی تهیه شده در ادامه 👇معرفی می گردد تا محققین عزیز درس استاد و سایر فضلا از آن بهره گیرند. ❌ لازم به تذکر است که معرفی منابع در موضوعات معاصر فقط در جهت شناخت دقیق موضوعات است و به معنای تایید تحلیل ها یا توصیه های آن متون نخواهد بود. ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
📚 مقالات مطالعاتی برای ارز SDR (حق برداشت ویژه) 1⃣مقاله 《نقدینگی بین‌المللی و نقش حق برداشت ویژه در نظام پولی بین‌المللی》 نویسندگان: پیتر بی‌.کلارک و ژاک جی. پولاک ✅ از آنجا که این مقاله توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، علاوه بر جنبه‌ی نظری دارای ویژگی کاربردی و عملیاتی نیز می‌باشد. از این‌رو اکثر تحلیل‌ها ناظر و مبتنی بر تجربه‌های عینی و واقعی می‌باشد. نویسندگان نیز از مشاوران ارشد و مدیران بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول بوده‌اند. Clark, P. B., & Polak, J. J. (2004). International Liquidity and the Role of the SDR in the International Monetary System. IMF Staff Papers, 51(1), 49-71. 2⃣راهنما استفاده از SDR: کتاب راهنما جهت انجام معاملات و مبادلات در SDR نویسندگان: سازمان خزانه‌داری صندوق بین‌المللی پول ✅ این کتاب نیز توسط صندوق بین‌المللی پول تنظیم شده است و به زبان ساده علاوه بر شرح جنبه‌های نظری مختلف مربوط به SDR، انواع قراردادها را نیز از نظر کاربردی بررسی کرده است. International Monetary Fund. Treasurer's Department. (1995). Users' Guide to the SDR: A Manual of Transactions and Operations in Special Drawing Rights. International Monetary Fund. 3⃣مقاله بررسی روش ارزیابی SDR تنظیم کنندگان: سین هاگان، سیدهارت تیواری، و اندرئو توئیدی ✅این مقاله نیز توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است. یک مقاله ی کاملا فنی که به بررسی ارزیابی و ارزش‌گذاری SDR می‌پردازد. این بررسی مشتمل بر ترکیب، اندازه، وزن‌های ترجیحی سبد ارزی SDR و ابزارهای مالی تعیین نرخ بهره مرتبط با آن می‌باشد. نکته‌ی حائز اهمیت درباره ی مقاله فوق این است که مشاوران مختلفی از دپارتمان های مالی، حقوقی، راهبردی و سیاست‌گذاری صندوق بین‌المللی پول در تنظیم آن نقش داشته‌اند. Tweedie, A. Hagan, S. Tiwari, Siddharth (2015). Review of the Method of Valuation of the SDR. IMF Policy Paper, 2015,(10). لینک دانلود مقالات: https://s17.picofile.com/file/8429639018/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9SDR.zip.html ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
📚 معرفی کتاب رفرنس بین المللی برای شناخت حق برداشت ویژه: عنوان کتاب: حق برداشت ویژه (SDR)؛ نخستین واحد پولی بین‌المللی نویسنده کریستوفر ویلکی، انتشارات ✅این کتاب به تاریخ SDR می‌پردازد، در مورد چیستی، فلسفه‌ی شکل‌گیری‌اش و اهمیت آن صحبت می‌کند. همچنین نقش SDR را به عنوان منبعی برای حمایت و ثبات اقتصاد جهانی در مواجهه با بحران مالی بررسی می‌کند. مولف کتاب علاوه بر تحصیلات آکادمیک در دانشگاه‌های معتبر چون مدرسه اقتصادی لندن (LSE) و آکسفورد، مسئولیت های اجرایی مختلفی نیز داشته است از جمله: عضویت در دپارتمان امور خارجه و تجارت بین‌الملل کانادا، نماینده عالی کانادا در سازمان تجارت جهانی و همچنین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، و نیز مذاکره کننده اصلی توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری کانادا با چین، کشورهای عضو جدید اتحادیه اروپا و سایر کشورها. Wilkie, C. (2012). Special drawing rights (SDRs): The first international money. Oxford University Press. لینک خرید از سایت آمازون: https://www.amazon.com/Special-Drawing-Rights-First-International/dp/0199606463 ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
♨️ آشنایی با برخی مباحث و نظرات استاد محمد قائنی دام ظله العالی، مطرح شده در درس خارج 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
♨️ آشنایی با برخی مباحث مطرح شده در درس خارج 📜«حجیت قول ثقه واحد در موضوعات» ✅ علی القاعده خبر ثقه واحد در باب موضوعات اعتبار دارد و دلیل مطلب عبارت است از: ♦️ 1. بنای عقلا بر این است که به خبر ثقه واحد اعتماد می کنند و از این باب است که اصولیین خبر واحد در احکام و روایات را معتبر می دانند. عقلا در باب نقل روایات از معصومین علیهم السلام برای نقل ثقه به عنوان حکایت حکم و قانون کلی، موضوعیت قائل نیستند بلکه بنای عقلا بر اعتبار خبر در مقام نقل روایت، به نکته این است که موضوعی از موضوعات خارجیه که قول معصوم علیه السلام باشد، حکایت می شود و این نقل کلام معصوم علیه السلام اگر نزد متشرعه ثابت شود، آثار و مسئولیت های دینی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین عقلا إخبار ثقه واحد از موضوعات را معتبر می دانند. ♦️ 2. برخی از نصوص و روایت اعتماد بر خبر ثقه و عدل واحد را جایز می دانند. ♦️ 3. روایاتی که دلالت بر اعتبار شهادت دارند، اطلاق این روایات شامل شهادت عدل واحد در موضوعات هم می شود. یکی از آن روایات معتبره عبدالله بن مغیره است که می فرماید: «قَالَ كُلُّ مَنْ وُلِدَ عَلَى الْفِطْرَةِ وَ عُرِفَ بِالصَّلَاحِ فِي نَفْسِهِ جَازَتْ شَهَادَتُهُ» اطلاق این روایت شامل خبر ثقه واحد در موضوعات می شود. 🔸 معنای لغوی بینه منحصر در شهادت دو عدل نیست بلکه شامل شهادت عدل واحد هم می شود البته در برخی موارد مانند باب قضا، دلیل خاص وجود دارد که باید شهادت دو عدل باشد اما در موارد دیگر به ملاک بینه، شهادت عدل واحد معتبر خواهد بود 🔸 مثال: در اثبات یک نسبت مشکوک، اگر مدعی و منکری در بین باشد مُحَوَّل به باب قضا می شود و بینه اصطلاحی (دو شاهد) باید اقامه شود اما اگر باب قضا نیست مثلا در یک خانواده می خواهند ارث را تقسیم کنند و شخصی می گوید من هم بچه میت هستم و یک شاهد (مثلا همسایه که از فراش میت خبر دارد) اقامه می کند در اینجا بینه اصطلاحی وجود ندارد اما آیا باید این شهادت مسموع باشد؟ یا اینکه تعدد شاهد معتبر است؟ ✅ ادعا شده که برخی از روایات تعدد شاهد را در باب موضوعات معتبر می دانند اما دلالت آن روایات بر مدعا مخدوش است. ✅ برخی ابواب از این حکم استثنا شده اند و خبر واحد در آنها کفایت نمی کند مانند: 1. باب قضا 2. باب حدود 3. باب روئیت هلال. ✅ وجوه گفته شده برای حجیت خبر واحد در موضوعات، شامل خبر آزمایشگاهی و ثقه واحدی که مبتنی بر مقدمات حسّیه است، می شود. ❇️ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
♨️ آشنایی با برخی مباحث مطرح شده در درس خارج 📜«حجیت نظرات آزمایشگاهی مبتنی بر مقدمات حدسّیه» ✅ آیا نظرات آزمایشگاهی مبتنی بر جزم و یقین که از مقدمات حدسیه به دست آمده، حجت است؟ ♦️ نکته1: اگر نظر شخص کارشناس و آزمایشگر از روی ظن و گمان باشد اعتباری نخواهد داشت. ♦️ نکته2: امر حدسی امری است که تشخیص آن بر اساس مقدمات حسّی ممکن نیست و در این موارد قول اهل خبره حجت است. ♦️ نکته3: مقدمات حدسیه مقدماتی است که برای همه نتیجه یکسانی نخواهد داشت و نتایجی که کارشناسان مختلف از آن مقدمات می گیرند متفاوت است. ✅ اعتبار نظرات کارشناسی مبتنی بر مقدمات حدسیه از باب خبر نخواهد بود و ادله حجیت خبر شامل آن نمی شود بلکه حجیت آن از باب حجیت قول اهل خبره است. ✅ فی الجمله در حجیت قول اهل خبره بحثی نیست و ادله آن عبارت اند از: ♦️ اجماع: بعید نیست که در مسئله اعتبار قول اهل خبره، اجماع محقق باشد. ♦️ آیات: برخی از آیاتی که می توانند مستند اعتبار قول اهل خبره باشند عبارت اند از: 🔸 1. «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» 🔸 2. «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» ♦️ روایات: برخی از روایات دلالت بر اعتبار قول اهل خبره دارند مانند: 🔸 روایات باب رضاع و شیردادن 🔸 روایات باب عروش جنایات 🔸 روایات باب اتلاف، ضمان و خسارت 🔸 روایت تشخیص حدود اماکن 🔸 روایات دال بر اعتبار اذان مؤذن غیر عارف و برخی روایات دیگر ♦️ سیره عقلاء: ارتکاز و سیره عقلا بر رجوع به اهل خبره وجود دارد قطعا در زمان ائمه علیهم السلام هم چنین سیره ای وجود داشته، و عقلا به اهل خبره رجوع می کردند. اگر هم بگوییم یقین نداریم و شک داریم در زمان معصوم علیه السلام چنین سیره ای وجود داشته یا نه، با أصالة الثبات، وجود این سیره در زمان معصوم علیه السلام را ثابت می کنیم. و در هیچ نصی هرچند ضعیف، ردعی بر رجوع به اهل خبره نیامده است. ✅ حجیت قول اهل خبره مشروط به چه شرائطی است؟ ♦️ ارتکاز و سیره عقلا بر اعتبار قول اهل خبره، دلیل محکم و پابرجایی است و نه رادعی نسبت به اصل اعتبار آن وجود دارد و نه رادعی نسبت به اطلاق آن وجود دارد و شروط بینه در قول اهل خبره معتبر نیست بلکه فقط وثاقت در آن معتبر است یعنی اهل خبره باید ثقه باشد. و قول ثقه واحد در حدسیات حجت است همانطوری که قول ثقه واحد در حسیات حجت است. و همچنین حجیت قول اهل خبره منوط به این نیست که مفید حصول وثوق و اطمینان باشد. ✅ نتیجه اینکه اگر شخص کارشناس و آزمایشگر ثقه باشد نظر او معتبر است و نیازی به تعدد آزمایشگر نیست و نیازی نیست از قول او وثوق و اطمینان حاصل شود. ❇️ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554