🔻آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
⬅️ برخی بر این باور هستند که رفتارهای جوانحی جایگاهی در فقه ندارند. زیرا در فقه از رفتارهای جوارحی بحث می شود.
⬅️ اما همان گونه که مکرارا بیان شد با توجه به ادله ای در متون دینی وجود دارد که امور جوانحی را موضوع و متعلق احکام قرار میدهند؛ بنابراین از موضوعات فقه محسوب می شود.
⬅️ موضوعاتی از قبیل محبت خداوند و لزوم محبت ورزیدن به او از امور نفسانی و اختیاری است؛ از جهت دیگر امور اختیاری از موضوعات فقهی به شمار می رود؛ پس ما فقه جوانحی داریم و بر اساس آن فقه را به اعتقادی و عبادی تقسیم می کنیم.
⬅️ اگر محبت را امر واجب یا در درجاتی مستحب دانستیم، طبعاً عواملی که آن را ایجاد کند وجوب یا استحباب غیری پیدا میکند که انسان به محبت واجب یا درجات اشتدادی دست پیدا کند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت الله کعبی در درس خارج فقه الجهاد عنوان داشت؛
❇️ در متون اسلامی برای کافر ذمی شرایطی بیان دشده است که تخطی از آن موجب تعزیر یا نقض عهد می شود:
⬅️ پذیرش پرداخت ذمه. هدف از پرداخت جزیه این است که شخص کافر در عمل حاکمیت اسلام را بپذیرد. بر این اساس پرداخت پول با عناوین غیر از جزیه، موجب ذمی محسوب شدن او نمی شود.
⬅️ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ از انجام امور خلاف عقد ذمه مانند اقدام علیه دولت اسلامی یا همکاری با دشمنان دولت اسلامی، خودداری کند.
⬅️ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ از انجام افعالی مانند زنا، سرقت، پناه دادن به جاسوس دشمن و... که موجب آزار مسلمین می شود بپرهیزد. «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...»
⬅️ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ درمنظر عموم به انجام افعالی که از دیدگاه اسلام منکر است، نپردازند. مانند شرب خمر و زنا، هرچند آنها شرب خمر را جایز میدانند، اما نباید به صورت علنی شرب خمر کنند... «ولو تظاهروا بذلک نقض العهد» اگر به انجام منکرات تظاهر کنند، عهد را نقض کردهاند.
⬅️ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند.
6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...» یعنی قضاوت قاضی مسلمان، تصمیمات استاندارا، فرماندار و یا هر مسئول اجرایی کشور اسلامی را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند و در پی این نباشند که در این امور شخصی از خود را بکار بگذارند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الجهاد
#آیت_الله_کعبی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ از مستندات قائلین به مشروعیت حکومت با رأی مردم، وکالت کارگزاران از ناحیه مردم - نه ولایت - است و از مهمترین این اسناد نامه ۵۱ نهجالبلاغه میباشد.
🔻وجه استدلال
️⬅️ امیرالمومنین(ع) درباره اصحاب خراج میفرماید «وکلاء الامه و سفراء الائمه». در روایت از اصحاب خراج به وکلای امت تعبیر شده است. از سوی دیگر افعال وکیل بدون نظر موکل مشروعیت ندارد؛ بنابراین مشروعیت آنها وابسته به رای مردم است.
⬅️ مراد از کلمه وکیل همه کارگزاران است، زیرا اصحاب خراج از خصوصیت ویژه که آنها را از دیگر کارگزاران جدا کند، بهره نمیبرند.
🔻 پذیرش این روایت با دو مشکل اساسی مواجه است؛
⬅️ سند روایت: زمانی که دلالت روایت مورد استدلال در یک کلمه نهفته باشد، روایت باید از سند معتبری برخوردار باشد. در اینجا هر چند مستند نهجالبلاغه است اما باید توجه داشت که همه محتوای نهجالبلاغه را نمیتوان بدون سند پذیرفت.
⬅️ با توجه به اینکه وکالت دارای دو معنای اصطلاح فقهی و لغوی است، اگر مراد از وکالت مصطلح فقهی باشد باید همه لوازم آن که در فقه بیان شده است را بپذیریم. اما اگر مراد وکالت لغوی باشد دیگر قسیم ولی نیست زیرا اصطلاح فقهی منظور نیست.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت ا... سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده عنوان داشت؛
⬅️ خداوند برای مدیریت کانون اجتماعی خانواده، اقدام به وضع مجموعه قوانین و مقرراتی کرده است که فقه خانواده نام دارد.
⬅️ خانواده از اموری است که انسان را در مسیر تکامل قرار میدهد.
⬅️ با توجه به اینکه خانواده دارای ابعاد گوناگونی است، نیازمند نظامهای متناسب با آن ابعاد است.
📝کانون خانواده سلول زنده جامعه است که اگر بمیرد جامعه میمیرد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛
⬅️ از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشهکن سازی بیسوادی در کل جامعه بود.
⬅️ ادلە قرآنی دال بر این مطلب آیاتی هستند که هدف از ارسال انبیاء را تعلیم عامە مردم بیان کرده اند.
⬅️ روایات فراوانی از معصومین(ع) نیز دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است.
⬅️ نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمیپذیرد و معتقد است آموزش مطلق علوم باید عمومی باشد.
🔻 روایات دال بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛
1️⃣ دستە اول: روایاتی که طلب علم را برای همه مردم امری واجب دانسته اند.
2️⃣ دسته دوم: روایاتی که در خصوص وجوب تعلیم آمده است.
3️⃣ دستە سوم: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد.
⬅️ از مدلول التزامی روایات این بحث، استفاده می شود که اگر امری مانند تعلیم علم دارای مصلحت شرعی می باشد، بر دولت اسلامی واجب است که آن را در اختیار مردم قرار بدهد؛ بنابر این دولت نباید مدارس غیرانتفایی را منحصرا برای افراد متمول تأسیس کند.
⬅️ اگر مردم برای کسب درآمد و با این تفکر که پول بیشتر در مقابل امکانات آموزشی بیشتر، اقدام به تأسیس مدارس غیر انتفایی کنند، مشکلی ندارد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح کرد:
⬅️ دستگاه فقه اسلامی برای استنباط مبانی از قوت بالایی برخوردار است.
⬅️ بانک، در نظام جامع اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد.
⬅️ مسیر پیش روی بانکهای امروزی مسیری است که بر اساس فرمول ربا و سرمایهداری پی ریزی شده است.
⬅️ در عصر حاضر مشاهده می شود که عقود اسلامی در خدمت توجیه ربا قرار گرفته است.
⬅️ با ساختار موجود نظام اقتصادی نمی توان مقولاتی مانند رباخواری و صوریسازی بانکها را به صورت کامل حذف کرد.
⬅️ ساختار سرمایه سالاری حاکم بر بانک و بورس، مانع از مردمی شدن این نهادها می شود.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_اقتصاد_اسلامی
#حجه_الاسلام_یوسفی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛
از جمله ادله ای که برای اطلاق محبت نسبت به مسلمین و غیرمسلمین در متون دینی می توان یافت، مجموعه روایاتی با موضوع تودد است. مانند «التودد الی الناس» و «التحبب الی الناس». همانگونه که مشاهده می شود عنوان این روایات «الی الناس» است که شامل مسلمانان و غیر مسلمانان می شود.
⬅️ تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا محبت خود را به او نشان داد.
⬅️ در اینکه مراد از تودد محبت قلبی است یا اظهار محبت به دیگران، دو قول وجود دارد در منابع لغوی معنای محبت قلبی بیان شده است. اما برخی نیز به معنای اظهار محبت دانسته اند.
⬅️ «التودد الی الناس» بهعنوان یکی از آداب مهم در معاشرت اسلامی به شمار می رود.
⬅️ روایات دال بر تودد علی طائفتین بود. در روایاتی تودد به همراه الناس ذکر شده و در بعضی روایات تودد به تنهایی بیان شده است. در خصوص روایات طائفه اول باید گفت تودد ظهور الی الغیر است نه به معنای جلب محبت برای خود. اما در روایات طائفه دوم معنای تودد اطلاق دارد و ظهور در مسلمان و غیر مسلمان است البته در هر دو صورت اطلاق وجود دارد اما در صورت دوم اطلاق واضح تر است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد:
⬅️ نمی توان به نحو قضیه خارجیه حکم پیام رسانهای خارجی را به دست آورد، بلکه باید به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه کرد و بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است؛ بر این اساس باید وصف افعالی که در شبکههای مجازی است احصا نمود.
🔻روشهایی که برای رسیدن به حکم فعالیت در فضای مجازی استفاده می شود عبارتند از؛
الف) قاعدة «حرمة التعرب بعد الهجرة»
⬅️ التعرب بعد الهجرة یعنی مهاجرت از سرزمینی که شخص در آن میتواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمیتواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد.
⬅️ در احادیث فراوانی التعرب بعد الهجرة به عنوان یکی از کبائر هفتگانه بیان شده است. از این احادیث حرمت استخراج میشود.
⬅️ در مورد فضای مجازی نیز این قاعده جریان دارد و هر قسمت از فضای مجازی که باعث تعرب بعد از هجرت بشود، حرام است.
ب) حرمت حفظ کتب ضلال
⬅️ صاحب عروة در حاشیهای که بر مکاسب دارد میفرماید: «مقتضای ادلهای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی میشود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...»
⬅️ کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎 @fiqhenezam_com
❇️❇️
❇️ آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تأکید کرد؛
🔻 بررسی دلایل مدعیان مشروعیت حکومت به وسیله رأی مردم
⬅️ دلیل: نصوص پراکندهای در متون دینی وجود دارد که با در نظر گرفتن مجموع آنها ادعای وجوب امیر برای مردم و انتخاب آن به وسیله مردم به اثبات میرسد، مانند روایتی که در آن پیامبر اکرم(ص) در انتخاب فرمانده لشکر اسلام در جنگ موته میفرمایند «... انتخاب الامیر بعد ابن رواحه الی انفسهم فیظهر منه صحه ذلک...»
⬅️ نقد دلیل: از ادله مورد استناد چنین برداشت میشود که رأی مردم زمانی مشروعیت دارد که نص نباشد از این روی مخالفین این نظریه مدعی وجود نص در زمان غیبت میباشند و بر این باور هستند که مجرای دلیل مذکور زمانی است که مردم نیازمند امیر هستند نه اینکه حتما امیر را باید مردم انتخاب کنند.
⬅️ بر اساس نگاه اتمیک از این دلیل مشروعیت حکومت به رأی مردم و عدم وجود نص در زمان غیبت به اثبات نمیرسد؛ بنابراین دلیل مذکور در اثبات مشروعیت رأی مردم ناقص است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت ا... سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده مطرح کرد؛
⬅️ مبنای شارع مقدس در زمینه ازدواج، الزام همراه با ایجاد رغبت است تا مودّت و رحمت در خانواده شکل بگیرد.
⬅️ بر اساس دیدگاه شهید صدر خانواده یک سنت موضوعی است و افراد ملزم به آن هستند زیرا که در صورت عدم تشکیل، جامعه به تدریج از بین میرود.
⬅️ احادیث در زمینه ازدواج بیانگر این نکته هستند که ازدواجِ به موقع بیش از آن که حقّی برای جوانان باشد، وظیفهای بر دوش آنهاست.
⬅️در قرآن کریم، انسان ملزم به تشکیل خانوادۀ متعالی براساس سنت الهی است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_حکیم
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیت ا... اراکی در سلسله نشستهای دولت اسلامی مطرح کرد؛
⬅️ گفته می شود مقبولیت نظام اسلامی به وسیله مردم است. اما معتقد هستم که مردم در نظام سیاسی، قابل نیستند بلکه موجِد و ادامه دهنده آن میباشند؛ یعنی علت فاعلی محدثه و مبقیه محسوب میشوند و نقش آنها منحصر در قبول کننده یک نظام نیست.
⬅️ دموکراسی و استبداد دارای ریشه واحدی هستند؛ زیرا منشأ هر دو خواست و اراده مسئولان است. مثلاً زمانی که در جامعه موکرات از مسئولی در خصوص چرایی انجام فلان کار سوال می شود، پاسخ میدهد «چون میخواهیم». زمانی هم که این سوال از یک حاکم مستبد پرسیده شود همین پاسخ را میدهد، ولی در نظام اسلامی مبنای انجام امور، رضایت خداست.
⬅️ بعد از اثبات مشروعیت نظام اسلامی، شرط موجودیت آن، اطاعت از حاکم اسلامی است؛ به این معنا که مردم با اطاعت و نصرتشان که در آیه هفتم سوره مائده و در متون روایی به خصوص روایات اهل سنت بیان شده است، به نظام موجودیت میدهند.
⬅️ دلیل تاکید فراوان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به حضور مردم در صحنه این است که،حضور به معنای اطاعت و نصرت میباشد. حضور در عرصههایی مانند انتخابات، مقاومت، مواسات و … نصرت است.
----—————————-
#فقه_نظام
#نشست_علمی
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
🔻 دیدگاه آیات و روایات درباره مودت و محبت
⬅️ به وسیله استناد به اطلاق برخی از احادیث میتوان مودت و محبت به غیر مسلمین را اثبات کرد.
⬅️ همچنین روایاتی نیز ذکر شده است که مقید و مخصص هستند و میتوان با استناد به آنها کفار را از حیطه مودت و محبت خارج کرد.
🔻 ادله مانعه از حب غیرمسلم
⬅️ ادلهای که دال بر عدم محبت به کفار هستند، ادلهای میباشند که مضمون آنها «اتخاذ الکافر ولیا» است. در قرآن کریم 50 یا 60 آیه با این مضموم وجود دارد.
⬅️ با بررسی روایات به نظر می رسد، ادله مطلقی که بتوانند مطلق محبت نسبت به مطلق کافر را منع کنند وجود ندارند؛ زیرا مجموعه آیات یا از جهت کافر یا ازلحاظ محبت مقید هستند.
⬅️ دلیل دیگری که میتواند در زمره ادله مانعه از محبت کافر به شمار آید، مجموعه روایاتی است که ما را به حب فی الله و بغض فی الله دعوت کردهاند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com