eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
590 عکس
37 ویدیو
45 فایل
صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در پیام رسان ایتا صفحات مجازی ما: https://zil.ink/foeq_ir ارتباط با ادمین: @foeq_admin 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔹با موضوع: "آیا تصویر اقتصاد صلواتی برای عصر ظهور، تصویری معقول و ممکن است؟" 🔸 ارائه کننده: حجت‌الاسلام حسین مهدی زاده مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی زمان: یکشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ مکان: اندیشکده قصد 📌پخش زنده از کانال اندیشکده قصد فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشه‌های کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی (ره) 🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📖درباره کتاب 🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزه‌‌های وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» می‌باشد. در تحلیل برگزیده از «صورت‌ بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزش‌های اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف می‌کند و اعم از کلام، فقه، اخلاق می‌باشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر می‌گیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد. 🔸دانش الهیات در صورتی‌ که روش‌مند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روش‌های تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» می‌گردد. سطح تفقه دینی حاصل‌ شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئله‌های تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاین‌رو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد. سال نشر: ۱۴٠٠ تعداد صفحه: ۹۱۲ ◀️ تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
با عنوان : موضوع‏‌شناسی و موضوع‌‏سازی فقهی؛ با تأکید بر حوزۀ سیاست و اجتماع نویسنده: استاد اسماعیل پرور 🔻درباره مقاله: فهم احکام الهی و عمل به آن، علاوه بر اجتهاد در منابع دینی، به «» هم نیاز دارد؛ تا آنجا که از موضوع‌شناسی به عنوان مکمّل و متمّم اجتهاد یاد کرده ‏اند. این امر، بیانگر اهمیت ویژه موضوع‌شناسی - به‌خصوص در حوزه ‏های اجتماعی و سیاسی - و لزوم بحث و گفتگوی بیشتر، درباره آن است. بر اساس یک پیشنهاد، تمامی مباحث موضوع‌شناسی در قالب سه بخش «چرایی، چیستی و چگونگی» قابل تنظیم و ساماندهی است؛ چرا که این مباحث، یا ناظر به ضرورت شناخت موضوعات (چرایی) است، یا ماهیت موضوعات (چیستی) را تبیین می‌کند و یا به بررسی نحوه شناخت (چگونگی) آنها می‌پردازد. همچنین برای ارتقای این بحث باید تلاش نمود تا دریچه‏ ای از سمت «موضوع‌شناسی» به سوی «» باز کرد و بحث ساخت و ایجاد موضوعات جدید را در دستور کار قرار داد. در بسیاری از موارد، موضوع ‏شناسی با گونه ‏ای از انفعال و اکتفا به وضع موجود همراه است؛ به این معنا که دیگران، موضوع را می‏سازند و ما باید آن را بشناسیم و حکم شرعی ‏اش را استنباط کنیم، امّا موضوع ‏سازی، یک حرکت فعّال برای مدیریت مسائل اجتماعی است، و امکان ساخت موضوعات جدید و مورد نیاز را برای ما فراهم می‏ آورد. ⬅️مقاله حاضر با نصب‏ العین قراردادن روش تحقیق کتابخانه ‏ای و در کنار آن، با بهره ‏گیری از تکنیک بارش فکری (بحث گروهی) به تبیین این موضوع، پرداخته است. 🔗دانلود مقاله فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
باعنوان: تقسیم‌ کار در بازار رقابت کامل رابطه‌ای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی نویسندگان: حجت الاسلام حسین مهدی زاده دکتر علی طوسی 🔻چکیده مقاله: به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معنایی‌شان داشته باشند. با ‌وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی است، نه شرط کافی. بینش‌ها باید بتوانند ساختارها و نهادها - به تعبیر لوفوری، «» - را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهل‌الوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر ‌این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینش‌ها خواهند بود. فضای اجتماعی ، به ‌مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستین‌بار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود. ⬅️در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت با کمک نظریه «»ی هانری لوفور در قالب شهر جمع‌بندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی می‌انجامد. 🔗دانلود مقاله فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🖱کلام منیر ▪️اگر یک برتر را در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس نکنید، جوانان جذب نظام‌های فکری باطل خواهند شد. ▪️ نظام فکری، رابطه را با مشخص می‌کند. ▪️در فرهنگستان علوم اسلامی، پایه‌های تخصصیِ یک «نظام فکری» بنا گذاشته می‌شود. 🔰 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے "بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم" ▫️"دستگاه باطل یک نظام فكری ساخته است. تو نيز يك نظام فكری برتر بساز كه نظام فكری آنها را بشكند؛ يعنی رابطه بين «اعتقاد تا عمل اسلامی» را به نحو «منطقی» بيان كند. ▫️«نظام فكری» يك بروشور و خلاصه‌ای از فرهنگ «اعتقاد تا عمل»، برای استفاده عموم است، كه پايه‌های بخش تخصصی آن بايد در اينجا پی‌ريزی شود. ▫️به نظر می‌رسد ارائه، تعليم و تعميم يك بروشور و معرفی‌نامهٔ خلاصه و ساده‌ای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی»، در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، ضروری است، تا جوانان در فرهنگ مشتّت جامعه، رها نشده و جذب نظام‌های فكری باطل نشوند. ▫️ما نيازمند آن هستيم كه دستگاهی بتواند رابطه بين اعتقاد و عمل را به‌صورت مقنن مشخص كند، نظام فكری ايجاد نمايد و بنيانش تكامل‌پذير باشد. يعنی چه؟ يعنی شيعه در اصول اعتقادات، تكامل‌پذير بودن را اعلام می‌كند؛ يعنی گمانه‌های جديد و جمع‌بندی‌های جديد را می‌پذيرد. علاوه بر آن، در امور اعتقادات، حجيت را تكامل ‌می‌دهد." 🗓۷۵/۱۱/۳۰ فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰عصر جدید عالم ◀️ افتتاحیه اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی ➕با همکاری: ➖فرهنگستان علوم اسلامی ➖دانشگاه فرهنگیان استان قم 🔻با حضور: ▪️آیت الله میرباقری ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم ▪️حجت الاسلام والمسلمین سید نقی موسوی ریاست دانشگاه فرهنگیان قم ▫️ زمان: یکشنبه 21 آبان 1402، ساعت 18 ▫️مکان: بلوار الغدیر، شهرک مهدیه، دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی (ره) ⬅️ ویژه برادران حضور در این مراسم برای دانشجو معلمانی که در دوره ثبت نام نکردند،بلامانع است. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 تنوع دیدگاه‌ در تولید دور از انتظار نیست. 🔻حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند رئیس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: "وجود تنوع دیدگاه ها در بحث تحول در علوم انسانی اسلامی دور از انتظار نیست بنابراین برای رسیدن به تفاهم بیشتر در بین نظریه پردازان و نخبگان، تنوع دیدگاه ها کاهش پیدا نمی کند." ⬅️ متن کامل گفت و گو فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
📚کتاب حجاب و تکامل اجتماعی پدیدآوردندگان: ➖ علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ➖شیده صادقی 📖 درباره کتاب: تحلیل و بیان راهبرد اصولی نسبت به پدیده را به دو صورت می‌توان ارائه نمود. یک شکل این است که با جزئی‌نگری این موضوع را از سایر پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی و... مجزا نموده و راه‌حل‌های پیشنهادی را معطوف به آگاهی‌بخشی افراد از فواید حجاب؛ یا اعمال محدودیت برای هنجارشکنان؛ و مواردی از این قبیل نمود. با وجود نیاز به این‌گونه مطالعه و مواجهه، باید توجه داشت امروز حجاب نماد جبهه معارض و پدیده چندوجهی و چندلایه است که محتاج رویکرد "کلان و بلندنگر" نیز هست. در کتاب حاضر، موضوع "حجاب" فرعی از موضوع "عفاف" و فرعی از موضوع "منزلت زن" در خانواده و جامعه و فرعی از موضوع کلان‌تر "" قلمداد شده است. در پی آن، از بستر تحلیل الگوهای توسعه، به تحلیل موضوع مهم حجاب پرداخته می‌شود. ▪️این کتاب در سال ۱۴‌۰۲ توسط انتشارات موسسه فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم روانه بازار کتاب گردید. برای تهیه این کتاب می‌توانید از لینک زیر اقدام فرمایید 🔻 تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 دهمین نشست از سلسله نشست‌های «» 🎙با سخنرانی حجت الاسلام علی محمدی ▫️دوشنبه ۲۲ آبان ساعت ۱۳:۰۰ ▫️مسجد جمکران، شبستان بقیع، نمایشگاه مسجد جامعه پردازحسینیه هدایت فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰سی و یکمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود. ✅ارائه مقاله توسط حجت‌الاسلام و
سی و یکمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد. سومین پیش‌نشست کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در قالب سی‌ویکمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، در روز یک‌شنبه مورخ ۱۴ آبان ۱۴۰۲ در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند استادیار گروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملّی و مدیر مرکز مطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی، مقاله خود را با عنوان «الگوی راهبردی مدیریت دانش در تراز انقلاب اسلامی» ارائه کرد. دکتر علی نقی امیری، استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران و دکتر سید علی حسینی تاش استادیار (سابق) مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ناقدان این کرسی و دکتر حمید ابدی دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملّی دبیر این جلسه بودند. ⬅️ صوت نشست فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی» ▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایده‌های حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی مصباح یزدی رئیس شورای اسلامی‌سازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) ▫️حجت‌الاسلام‎والمسلمین دکتررمضان علی‌تبارفیروزجایی مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی ▫️دکترعبدالله توکّلی معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ▫️دکترسیدمجتبی امامی معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق‌(ع) ▫️دکترابولقاسم فاتحی ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی ▫️حجت الاسلام‌والمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی 🔻ارائه مقالات 1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکه‌ای تحوّل علم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترمصطفی جمالی 2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی حجت الاسلام احمدعابدی 3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی دکتراسماعیل شاطری زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14 مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔗لینک مجازی ⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت
🔰 برنامه نشست «کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی» هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ✅ ارائه مقاله توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 1️⃣ ارائه مقاله اول ساعت 9:30 با موضوع: تحلیل و بررسی چالش ها و آسیب های روش شناختی فلسفه های انتزاعی در فرایند تولید و تحول علوم اسلامی 2️⃣ ارائه مقاله دوم ساعت 11:30 با موضوع: امکان و مطلوبیت علم دینی از پایگاه اسلامی سازی ریاضیات علوم انسانی ✅ همچنین ارائه مقاله با موضوع: "جامعه شناسی معرفت از منظر ماکس وبر و علامه سید منیرالدین حسینی (ره)" ▫️توسط دکتر محمدرضا قائمی نیک عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏱ساعت ۱۰ الی ۱۰:۳۰ زمان: 23 آبان 1402 مکان: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، نبش کوچه هشتم، پلاک 23، طبقه سوم 🔗 حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
آیت الله میرباقری.mp3
9.87M
🎙 سخنرانی آیت الله میرباقری در دانشگاه فرهنگیان ▫️ افتتاحیه اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری 🗓یکشنبه 21 آبان 1402 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 #جلسه_دوم ارائه حجت الاسلام والمسلمین #علیرضا_پیروزمند در نشست علمی "بایسته های #فقه_مقاومت" 🕑 #ام
🔰بایسته های فقه مقاومت/جلسه چهارم ▫️ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی 🗓 سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ 🔗 حضور مجازی پژوهشکده امنیت ملی/گروه مقاومت و عمق بخشی خارجی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
🔰 لینک ارائه های امروز، سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ "به ترتیب ساعت" 1️⃣ ساعت ۹:۳۰ ارائه مقاله اول توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر در نشست کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی 🔗 لینک ورود 2️⃣ ساعت ۱٠ ارائه مقاله توسط دکتر در نشست کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی 🔗 لینک ورود 3️⃣ ساعت ۱۱:۳۰ ارائه مقاله دوم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا در نشست کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی 🔗 لینک ورود 4️⃣ ساعت ۱۳ ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر در جلسه چهارم نشست علمی بایسته های فقه مقاومت 🔗 لینک ورود فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند. 🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی: ▫️«اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند را در این زمینه از بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست.» (بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 «مکتب» پیش‌فرض‌های «علوم» را تحویل می‌دهد. 🔻 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ▫️ «هرگاه اصول استنباط احکام حکومتی بتواند نسبت بين احکام را ببيند، يعنی نظام احکام را ببيند، ولی نظام مستند به وحي، نه نظام برخاسته از قياس و استحسان _يعنی نظامي که استنادش را قاعده‌مند کند و بتواند تعبد قاعده‌مند را به تفاهم اجتماعی بکشاند_ در این صورت، طبيعی است كه می‌توانيم انسانيِ متناسب با اداره نظام را به دانشگاه بدهيم» (۱۳۷۴/۶/۳). ▫️ «اگر در توليد علوم همان راهی را برود كه ، پايه‏‌های تعريفی آن را در احكام توصيفی، تكليفی و ارزشی استنباط می‌كند، در اين صورت، رابطه بين حوزه و دانشگاه ديگر يك رابطه صوری نخواهد بود» (۱۳‌۷۹/۱۰/۶). ▫️ « انسانی حتماً می‌بايست از وحی اخذ شود و از احكام توصيفی و ارزشی و تكليفی گرفته شود» (۱۳۷۴/۴/۲۰). ▫️ « عبارت است از كلیه احكام توصیفی، دستوری، ارزشی». (۱۳‌۷۸/۳/۱۱) ▫️ «در ، یک دور کلام جدید دارید و یک دور هم فقه جدید دارید [و یک دور هم اخلاق جدید]؛ یعنی حکومتی و حکومتی [و حکومتی] در مکتب هست». (۱۳۷۸/۳/۱۸) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 سلسله نشست های فقه تحقق ▪️ فصل دوم/جلسه ششم 🔈 ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی عضو گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مدیر کارگروه فقه تقنین مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ▪️ موضوع ارائه: ▫️فقه تقنین تاریخچه، دیدگاه ها و رویکردهای ورود فقه در عرصه قانونگذاری ⏰ چهارشنبه 24 آبان 1402 ، ساعت 9:30 تا 11 📍 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات ، تهران ، اتاق استاد قاسمیان 🌐 دسترسی به محتوای نشست ها فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
📚 کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» (بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی) ✍️ پدیدآور: حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی الهاشمی 🔻درباره کتاب ▫️ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟ ▫️آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟ ▫️آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیات‌های موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ می‌گردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟ ▫️ عمده مخالفت‌ها نسبت‌به ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند. 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی ▫️«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانی‌اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به باشد و بخواهد جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میگیریم؟ این است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش است، مبنایش است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع و تردید و به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.» (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۳۸۸/۶/۸) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات