هدایت شده از سیدمهدی حسینی رکن آبادی
#جهاد_تبیین
مناجاتخوانی در حرم رضوی و برکات فرهنگی آن
یکی از برنامههای قابل دفاع تلویزیون در ایامالله رمضانالمبارک، پخش زندهی برنامهی #مناجات_خوانی است که نیمهشب در حرم رضوی برگزار میشود.
به جز برکت ذاتیِ #مناجاتخوانی و نیز تأثیرات معنوی حرم حضرت انیسالنفوس علیهالسلام، #مناجات_خوانی #حاجمحمود_کریمی در این برنامهی معنوی، نکات قابل ملاحظهای دارد که مرور آن خالی از لطف نیست:
نکتهی یکم.
بسیاری از مخاطبان عام، اهالی هیئت و نیز مداحان جوان،
از #حاجمحمود_کریمی فقط یک تصویر ذهنی دارند:
«مداحی که در عرصهی سینهزنی صاحب مهارت است و سبکها را بهخوبی اجرا میکند».
اما این #مناجاتخوانی- که با اقبال عام و خاص مردم همراه شده است- نشان میدهد که#حاجمحمود_کریمی، تواناییها و تجربههای ارزشمند دیگری نیز در عرصهی توسل داشته که نسل امروز احتمالاً با یکسونگری، مانع ظهور و بروز آن شده یا کاملاً از آن غافل بوده است!
این نکته درباره برخی دیگر از مداحان همنسل ایشان هم صدق دارد.
هدایت شده از سیدمهدی حسینی رکن آبادی
نکتهی دوم
استقبال از این برنامهی #مناجات_خوانیها، در ایامالله ماه مبارک رمضان، این پیام مهم را به همراه دارد که شاخص رشد هئیتها و مداحان، فقط استقبال از سینهزنی و اجرای سبک نیست!
لازم است به برنامه #مناجات_خوانی توجه ویژه و همگانی داشت و همهی مداحان، پیش از آنکه سبکخوان خوبی باشند، به نظر میرسد باید در تقویت حال و هوای معنوی خود از یک سو، و از سوی دیگر ارتقای فرهنگ #مناجات_خوانی در هیئتها، گامهای بلندی بردارند.
هدایت شده از سیدمهدی حسینی رکن آبادی
نکتهی سوم
اگرچه نسل امروز، از #حاجمحمود_کریمی فقط اجرای سبک مطالبه داشته است و دارد، اما شناخت #لحن مناجات و اجرا در #مناجات_خوانی، مهارت در روایت تاریخ در قالب مرثیه (روضهخوانی) به جای «مرثیهخوانی» با شعر،
از دیگر تواناییهای فنی او و برخی دیگر از مداحان همنسل اوست؛ که در این برنامه، جلوهگر شد؛ این میراث معنوی،
(روایت تاریخ در قالب مرثیه، یا روضهخوانی)
متأسفانه امروزه
در این غوغای سبکبازی بسیار مغفول مانده است و بیم آن میرود که به فراموشی سپرده شود...
هدایت شده از سیدمهدی حسینی رکن آبادی
نکتهی پایانی
یکی از اصول مهم در #مناجات_خوانی، (مثل روضهخوانی) حال معنوی خود #مناجات_خوان است که باید خالی تصنع و تکلّف، به دور از فنزدن(!) و نیز پرهیز از کاربرد شگردها و فنون اجرا برای گرفتن مجلس و تغییر حال مستمع و مخاطب باشد.
این رسم و راه معنوی بهخوبی در این اجرای #مناجات مشهود است.
وقتی مخاطب جوان، اشک #مناجات_خوان را در هنگام اجرا ببیند، باور میکند که آنچه#مناجات_خوان میخواند، از دل میخیزد، لاجرم بر دل خواهد نشست.
این همان فرهنگسازی است که بایستی به آن توجه تام داشت.
از مداحان جوان انتظار میرود که این حال معنوی را در خود بیابند و به مخاطب خود در #مناجات_خوانی القاء کنند.
استاد عباسعلی براتی پور درگذشت
این شاعر بلندآوازه اهل بیت (ع) و انقلاب، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
بهت نگاه، وعده دیدار، کتیبه شکیب، سینای سبز عشق، با شقایق ها برادر، عطش عشق، داغ تشنگی، سوار مشرقی، در ساحل علقمه، ماه در فرات، گزیده ادبیات معاصر ۲۴، زیتون و زخم، دل و دریا، سه مجموعه شعر درباره رحلت امام راحل (ره) و ... بخشی از آثار زندهیاد براتیپور هستند.
مرحوم براتی پور سالها مدیریت جلسه دیدار سالیانه رهبر انقلاب با شاعران را عهده دار بود.
مراسم تشییع این شاعر نامدار، صبح یکشنبه از ساختمان حوزه هنری واقع در خیابان سمیه تهران برگزار خواهد شد.
🔸حلقهشعرولاییفرات
@foratpoem
دویست و دوازدهمین جلسه #حلقه_شعر_ولایی_فرات
( اولین جلسه سال۱۴۰۲)
با حضور #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی ،
#مهدی_آصفی #جواد_هاشمی_تربت ، محسن غلامحسینی، محمد بیابانی، حسن ملکان، مصطفی فاطمیان، هادی ملک پور، حسام حق شناس، علی اصغر مومن نیا، حامد آقایی، نادرمنادی، مهرداد احمدی، حاج حسین لولاچیان ودگر شاعران و ذاکران اهل بیت علیهم السلام روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲در حسینیه سادات برگزار شد
در این جلسه تعدادی از شاعران به شعرخوانی پرداخته و استاد حسینی اشعار خوانده شده را نقد و بررسی کردند.
همچنین استاد نیکنام دقایقی به بیان مطالب اخلاقی و معرفتی پرداختند و حسن ختام جلسه شعرخوانی و ذکر توسل توسط #حاج_مهدی_آصفی بود
گزارش تصویری این جلسه
👇👇
🔸حلقه شعرولایی فرات
@foratpoem