eitaa logo
حلقه شعر ولایی فرات
502 دنبال‌کننده
2هزار عکس
238 ویدیو
4 فایل
جلسات نقد تخصصی شعر ولایی با حضور استاد سید مهدی حسینی رکن آبادی دبیرجلسه:جوادهاشمی‌تربت دوشنبه های دو هفته یک بار حسینیه سادات ارتباط با ادمین @Haadipoem
مشاهده در ایتا
دانلود
(1) نکاتی درباره این نوحه استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی تحلیل نمونه ها نمونه چهارم این نفس سرکش تا میتونست تاخت آخر منو از چشم تو انداخت از نظر زبان و استخدام واژگان با بقیه سطرها و مصراع ها کاملاً متفاوت است. سوال مهم این است که این تفاوت به نفع شعر است یا خیر؟ قضاوت درباره این سطر و پاسخ‌گویی به این سؤال، اندکی دشوار است و ممکن است سلیقه شخصی در آن دخیل شود... در نگاه کلی، کلمات «نفس، سرکش، میتونست، تاخت» حاوی نوعی خشونت موسیقایی است که نوعی تنفر را تداعی می‌کند‌ اگر بتوانیم در قضاوت کلی این تنفر و خشونت موسیقایی را در راستای بلاغت کلام و اقتضای حال و مقام سخن بدانیم بجاست که شاعر را به واسطه نوع انتخاب زبان تحسین کنیم. و اگربه فرض، این خشونت _ که با هجای کشیده «تاخت» به اوج خود رسیده است_ ربطی به شعر نداشته باشد، می‌توان قاطعانه گفت: شاعر، اصل انسجام زبانی و نیز بلاغت کلام را را رعایت نکرده است. به نظرم مخاطبان بر اساس حالی که در هنگام شنیدن این نوحه پیدا می‌کنند می‌توانند به‌راحتی درباره این موضوع قضاوت کنند. نمونه پنجم خدا نیاره دختری آتش بگیره موهاش بر اساس قاعده کلی «کار برد نشانه های زبان مردم و عامیانه سازی کلام» ، به‌راحتی قابل بررسی قضاوت است. در گفتار مردم معمولاً آن حس التماس و آرزو، در قالب چنین کلامی ارائه می‌شود: «خدا نیاره اون روز و که دختری موهاش آتیش بگیره....» جابجایی بخشی از این کلام به ضرورت وزن و سبک، بخشودنی است‌‌‌؛ تا جایی که طراوت کلام و فطرت زبانی مردم در شعر بازتاب یابد. اما وقتی تغییر کلام در حدی باشد که دیگر چندان نشانه‌ای از قالب زبان عام در آن مشهود نباشد می توان گفت: کلام از فطرت زبان مردم خارج شده و رنگ تصنع یافته است. نکات پایانی برای بهتر شدن این اثر می توان به این دو پیشنهاد هم تأمل داشت: الف) ربنا الهی العفو یا یارب الهی العفو؟ (به جهت یکسان شدن ضمیرها) ب) جابجایی دو سطر و قد سترت‌ رسوام نکردی با افنیت عمری‌ رهام نکردی که در این حالت، به محتوا انسجام بیشتری می‌بخشد....
26.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از آن شبی  که تو را ماه دیده خواب ندارد ... شعرخوانی  در مدح امیرالمومنین علیه السلام در جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
عکس یادگاری جلسه پایانی سال۱۴۰۱ اختتامیه نخستین و جلسه دویست و یازدهم 🔸حلقه شعرولایی‌فرات @foratpoem
39.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هم از تبار حسینم ، هم از تبار حسن ... شعرخوانی  در مدح امام حسن و امام حسین علیهم السلام در جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
32.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد استاد به شعر جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
19.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چشمم فقط یک لحظه مهمان نگاهت شد ... شعرخوانی  با موضوع جناب زهیر سلام الله علیه در جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
40.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کدام خط کند انشاء نام زینب را ... شعرخوانی  با موضوع امیرالمومنین و حضرت زینب سلام الله علیهما در جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
صفحه اینستاگرام فرات 👇👇 https://instagram.com/foratpoem?igshid=ZDdkNTZiNTM= 🔸حلقه‌شعرولایی‌فرات @foratpoem
28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثل هر شب خواب را در بسترش تنها گذاشت ... شعرخوانی  در رثای حضرت زهرا سلام الله علیها در جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی و روضه خوانی در رثای حضرت زهرا سلام الله علیها در جلسه ۲۰۲ دوشنبه ۷ آذر۱۴۰۱ دفتر انتشارات 🔸حلقه شعر ولایی فرات @foratpoem
(2) نی خود را بشکن* ! گر شِکَری می‌طلبی برگ از خود بفشان! گر ثمری می‌طلبی خبری نیست که در بی‌خبری نتوان یافت؛ بی‌خبر شو ز جهان! گر خبری می‌طلبی از خودی تا اثری هست، دعا بی‌اثرست! بی اثر شو؛ ز دعا گر اثری می‌طلبی پا به دامن کش* و از هر دو جهان چشم بپوش گر ازین خانه تاریک، دری می‌طلبی صبر چون غنچه به خاموشی و دلتنگی کن گر گشایش ز نسیم سحری می‌طلبی خضر توفیق، پیِ گمشدگان می‌گردد خویش را گم کن اگر راهبری می‌طلبی داد از پرتو خود، بال به شبنم خورشید پا به دامن کش؛ اگر بال و پری می‌طلبی چون شرر دیده روشن ز جهان کن تحصیل اگر از سوخته‌جانان، اثری می‌طلبی خضر چون سبزه زند موج، درین دامنِ دشت پای در ره نه؛ اگر همسفری می‌طلبی... *نی‌شکر: نوعی از نی با ساقه‌های بلند. در داخل آن شیره‌ای وجود دارد که از آن، شکر به دست می‌آورند. * پا به دامن کشیدن: کنایه از سکوت و گوشه‌نشینی اختیار کردن *با حذف سه بیت: صدف آبله باشد کف افسوس تو را تا تو گم‌کرده خود از دگری می‌طلبی دهن خود چو صدف پاک درین دریا کن اگر از ابر بهاران گهری می‌طلبی آب خود صاف کن از پرده گل‌ها صائب گر ز خورشید چو شبنم نظری می‌طلبی
مناجات‌خوانی در حرم رضوی و برکات فرهنگی آن یکی از برنامه‌های قابل دفاع تلویزیون در ایام‌الله رمضان‌المبارک، پخش زنده‌ی برنامه‌ی است که نیمه‌شب در حرم رضوی برگزار می‌شود. به جز برکت ذاتیِ و نیز تأثیرات معنوی حرم حضرت انیس‌النفوس علیه‌السلام، در این برنامه‌ی معنوی، نکات قابل ملاحظه‌ای دارد که مرور آن خالی از لطف نیست: نکته‌ی یکم. بسیاری از مخاطبان عام، اهالی هیئت و نیز مداحان جوان، از فقط یک تصویر ذهنی دارند: «مداحی که در عرصه‌ی سینه‌زنی صاحب مهارت است و سبک‌ها را به‌خوبی اجرا می‌کند». اما این - که با اقبال عام و خاص مردم همراه‌ شده است- نشان می‌دهد که، توانایی‌ها و تجربه‌های ارزشمند دیگری نیز در عرصه‌ی توسل داشته که نسل امروز احتمالاً با یک‌سونگری، مانع ظهور و بروز آن شده یا کاملاً از آن غافل بوده است! این نکته درباره برخی دیگر از مداحان هم‌نسل ایشان هم صدق دارد.