📣 کرسی ترویجی: دانشکده حقوق و علوم سیاسی
🔘 عنوان کرسی: نسبت حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی در نظریه آیتالله مصباح یزدی
🎙 ارائهدهنده:
👤 دکتر مصطفی کواکبیان
✍ ناقدان:
👤 حجتالاسلاموالمسلمین دکتر نجف لکزایی
👤 حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد رهدار
👨💻 مدیر جلسه:
👤 دکتر عباسعلی رهبر
🗓 زمان: سهشنبه ۳۰ دیماه
⏰ ساعت: ۱۳ الی ۱۵
🌐 جهت شرکت در کرسی از لینک زیر استفاده کنید.👇👇👇
🆔 meeting.atu.ac.ir/ch/korsi1
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
📣 محورهای اصلی سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب چهارم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود
🔘 زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام
🔺 نگارش اصول اربعمائه و نقل احادیث از اشخاص مورد وثوق همچون اصحاب اجماع.
🔺 ظهور موج دوم غلات در زمان این دو بزرگوار بعد از مرگ حجاج ثقفی و طرد و لعن شدن این اشخاص توسط معصومین علیهمالسلام.
🔺 عصر تربیت شاگردان خاص مانند اصحاب اجماع.
🔘 ظهور موج دوم «غلات» یعنی اشخاصی که اعتقاد به حلول خداوند در وجود اهلالبیت علیهمالسلام داشتند. بسیار به سمت اباحهگری کشیده شده بودند و تنها حب اهلالبیت علیهمالسلام را کافی میدانستند. در زمان این دو بزرگوار بعد از مرگ حجاج ثقفی مجدداً کثرت پیدا کردند. این اشخاص توسط معصومین علیهمالسلام طرد و لعن شده بودند.
✅ اشاره و پاسخ مختصر به شبهه مطرح شده درباره تمول اهلبیت، اصحاب و متدینین.
🔘 در دوره امام کاظم علیهالسلام شیعه کماً و کیفاً زیاد شد
🔺 در دوره امام کاظم علیهالسلام سازمان وکالت راهاندازی شد. وکلای امام که عمدتاً فقیه بودند توانایی صدور حکم و اخذ وجوهات و ... را داشتند.
🔺 تأسیس مدارس حدیثی و علم درایه در زمان امام کاظم علیهالسلام که به بررسی متن و محتوای حدیث میپرداخت.
🔺 آموزش راههایی که توان تشخیص حدیث درست از نادرست را داشته باشیم.و علم کلام شیعه نیز در این دوره تقویت شد.
🔺 علم کلام شیعه نیز در این دوره تقویت شد.
🔘 صرف این که یک نفر در دستگاه ظلم وارد شود دلیل بر بد بودن آن شخص نیست، چهبسا اشخاص درستی که با برنامه وارد حکومت ظالم شداند و خدمات بسیاری به اسلام و مسلمین کردهاند.
🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
4_6019443862739617928.mp3
9.77M
🔈 صوت سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب چهارم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود
🔘 بیان نکاتی درباره حدیث از زمان امام باقر علیهالسلام تا زمان امام رضا علیهالسلام
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
2️⃣1️⃣ ساختار حکومت در عصر غیبت
🔸 ما در مسأله بررسی جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت، دنبال ساختار خاصی نیستیم.
🔸 یعنی اگر میگوییم تشکیل حکومت بر اساس شریعت، فارغ از این است که در یک قالب خاصی تعریف شود، مثل اینکه ولی فقیه در رأس حکومت باشد، یا در یک شکل دیگری تصور شود، مثل نظارت عالی فقیه، خلاصه ساختار خاصی را در نظر نداریم.
#آیت_الله_علیدوست
#فقه_سیاسی
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
📣 محورهای اصلی سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب سوم دهه دوم فاطمیه هیئت یاوران حضرت زینب (س)
🔘 سختیهایی که علما برای رسیدن عقاید شیعه به دست ما متحمل شدند.
🔺 علمای شیعه و اهل سنت در طول تاریخ فهمهای متفاوتی از «اختلاف» داشتهاند و علمایی در هر دو طرف بودند که سعی بر حفظ آرامش جامعه داشتند و درعینحال مبانی مذهب خود را بهصورت علمی بیان میکردند. علمای چون شیعه در اقلیت بود و بعضی از حکام ناصبی بودند سعی بر مراعات جانب احتیاط را داشتند و بیشتر تأکید بر بقای شیعه تا توسعه شیعه را داشتند.
🔺 در زمان حمله مغول «ابن تیمیه» از عراق به سمت شام کوچ میکند. این شخص در سن 17 سالگی به اجتهاد رسیده و پیرو مکتب حنبلی بود و حدود 300 کتاب نوشته است. در زمان این شخص عالم ویژهای از تشیع به نام علامه حلی وجود داشت؛ ایشان در سن 12 سالگی به اجتهاد رسیدند و در 28 سالگی مرجع تقلید شدند. علامه حلی کتابی دارند به نام «منهاج الکرامه» در دفاع از عقاید شیعه نوشتند و ابن تیمیه کتابی به نام «منهاج السنه» در نقد این کتاب و حمله به عقاید شیعه نوشت که بعدها علمای شیعه و سنی درباره این کتابها، کتب دیگری نیز نوشتند. آقای «روزبهان خونجی» کتابی به نام «ابطال الباطل» در نقد یکی از کتب علامه نوشت و قاضی نورالله شوشتری نیز در نقد این کتاب، کتابی به نام «احقاق الحق» را نوشت.
🔺 قاضی نورالله (معروف به شهید ثالث) به همراه خانواده خود به هندوستان سفر کرد و توسط مسیح گیلانی که شاعر اکبرشاه بود به دربار اکبرشاه معرفی شد. شاه قاضی نورالله را بهعنوان قاضیالقضات به «لکنو» فرستاد لکن چون شاه سنی بود قاضی نورالله مجبور به تقیه بود و موظف به صدور حکم طبق مذاهب خمسه بود. پس از مرگ اکبرشاه پسرش جهانگیرشاه به سلطنت رسید. علمای اهل سنت که میدانستند قاضی نورالله شیعه است نزد جهانگیرشاه رفتند و اذعان به شیعه بودن قاضی نورالله کردند. جهانگیرشاه در ابتدا قبول نکرد ولی بعدازاینکه مدارکی را ارائه دادند مجاب شد و به علمای اهل سنت گفت خود حکم ایشان را صادر کنید. علمای اهل سنت حکم به صد ضربه شلاق با خار به ایشان دادند که متأسفانه در اثر همین ضربات شلاق به شهادت رسیدند و در شهر آگرای (حدود 15 کیلومتری تاجمحل) هند به خاک سپرده شدند.
🔺 علامه حلی متوفی 826 قمری است و ابن تیمیه متوفی 828 قمری، علامه حلی در شهر حله که در آن زمان مرکز حوزههای علمیه شیعیان جهان بوده تولد و رشد یافتند و در نجف در حرم حضرت علی علیهالسلام دفن شدند. در کلاس درس علامه حلی روزانه 500 مجتهد شرکت میکردند. ایشان حدود چهار سال و نیم حله را ترک کردند و به ایران آمدند. در آن زمان مغولی به نام «سلطانعلی جاتوی» که بر ایران حکومت میکرد به سبب شنیدن حکم شیعی درباره طلاق زن و شنیدن ادله حقانیت شیعه از علامه حلی و برگزاری مناظراتی با علمای تسنن و پیروزی در این مناظرات به مذهب شیعه گروید و نام خود را به «سلطان محمد خدابنده» تغییر داد؛ سپس به همراه علامه حلی سوار بر اسب بهتمامی نقاط ایران سفر کرد و به تبلیغ مذهب شیعه پرداخت. در پی این تبلیغ هزاران نفر از مردم ایران به مذهب تشیع گرویدند؛ پس از مرگ سلطان محمد و پسرش به سلطنت رسید و باوجود اصرار پسر سلطان محمد، علامه حلی به حله بازگشتند. زحمات بزرگوارانی از زمان علامه خواجهنصیرالدین طوسی تا زمان علامه حلی بوده است که باعث شده جامعه تسنن از درون تغییر کند و تنها نام سنی ولی با محتوای شیعی پیدا کنند.
🔺 ابن تیمیه شدیداً نسبت به شیعه کینه داشت و در این کینه خود تعصب داشت و روش ابن تیمیه و شاگردانش اینطور است که بهمحض اینکه یک نفر شیعه در سلسله راویان حدیث وجود داشته باشد آن روایت را مردود اعلام میکردند. ابن تیمیه بارها فتوا به کفر شیعیان داده و در سپاه مغولها علیه شیعیان بهعنوان سرباز افتخاری حاضر شده بود. روایتی از ابوبکر موجود است که زمانی که در بستر احتضار قرار گرفت اعتراف کرد که ایکاش چند کار را نمیکردم ازجمله آن کارها حمله به خانه فاطمه زهرا سلامالله علیها و ضایع کردن حق امام علی علیهالسلام است. ابن تیمیه این نقل را صحیح میداند ولی این روایت را به این صورت توجیه میکند که ابوبکر به خانه دخت نبی صلیالله هجوم برد تا اگر مواردی از بیتالمال یافت آن را به بیتالمال بازگرداند مواردی از بیتالمال نیز پیدا کرد ولی آنها را به حضرت بخشید.
🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
شب سوم دهه دوم فاطمیه هیئت یاوران حضرت زینب سلاماللهعلیها.MP3
18.54M
🔈 صوت سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب سوم دهه دوم فاطمیه هیئت یاوران حضرت زینب (س)
🔘 سختیهایی که علما برای رسیدن عقاید شیعه به دست ما متحمل شدند.
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
🔘 چهاردهمین نشست آموزشی دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «بررسی تعامل نظریه هنجاری رسانه و فقه رسانه»
🔺 به گزارش معاونت اطلاعرسانی مؤسسه فتوح اندیشه، چهاردهمین جلسه دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، در ساختمان پردیس حکمت مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد. در این جلسه، دکتر سیدحسین شرفالدین در موضوع «بررسی تعامل نظریه هنجاری رسانه و فقه رسانه» مطالبی را بیان کردند. این دوره آموزشی با همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام) و دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شده است.
📝 مشروح گزارش این جلسه را از لینک زیر بخوانید:
🌐 fotooh.ir/3511
#دوره_فقه_رسانه #فضای_مجازی
#تعامل_نظریه_هنجاری_رسانه
#سیدحسین_شرفالدین
#دانشگاه_باقرالعلوم #مؤسسه_فتوح #دانشگاه_امام_حسین
🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه:
🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a