eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت شانزدهم 🔷اگر فقه این است نمیتواند پرسش های حوزه معرفت سیاسی را به ما پاسخ دهد . 🔶 در یک تعریف اصلا سیاست مزاحم سعادت انسان است !! 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 جریان قرآن‌گرایی اثباتاً و ایجاباً متمرکز روی قرآن است ولی سلباً به نفی روایات نمی‌پردازد. 🔹 به این جریان می‌توان گفت قرآن‌گرایان اما نمی‌توان گفت مخالفان روایت به خلاف برادران اهل تسنن. 🔻 قسمت ( 10 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 🔻 نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) 🔹سخنرانان و موضوعات: 1. آیت الله حسینی بوشهری: «تحلیل شخصیت علمی و انقلابی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» 2. حجت الاسلام احمد مبلغی: «آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) امتداد مکتب فقهی امام خمینی(ره)» 3. حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا: «اندیشه های اجتماعی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» ➖زمان: یکشنبه 6 تیر 1400 از ساعت 9:30 -11:30 ✔️ مکان: قم_ میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)- طبقه دوم، سالن امام خمینی(ره) 🔻تذکر: ظرفیت حضوری همایش محدود است و این مراسم به صورت پخش زنده و از طریق سایت مرکز فقهی قابل مشاهده هست: 👇 http://www.markazfeqhi.com/live ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
5️⃣4️⃣ بحث سندی در مفاد عقلی و عقلایی 🔸اولین شبهه ای که در این جا هست این است که مثل این عهدنامه مالک اشتر، محتواهایی که دارد همه اش عقلی عقلایی است، آیا لازم است ما راجع به مطالبی که در شریعت هست و مفادش عقلی عقلایی است بحث سندی کنیم؟ 🔸یک مطلبی است که عقل انسان هم اقتضا می‌کند، عقلا هم قبول دارند، چه نیازی هست که سندش را بررسی کنیم؟ 🔸 لذا ممکن است بر اساس این مبنا که مبنای خود ما هم هست بگویند جای گفتگو از سند عهدنامه نیست. کدام جمله‌ی عهدنامه است که تعبد شرعی باشد، همه‌اش عقلی عقلایی است و اگر عقلی عقلایی است چه نیازی به بررسی سندی دارد. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 یکی از ظرفیت‌های مثبت جریان قرآن‌گرا این است که قائل به حکومت اسلامی هستند. 🔹 این جریان سعی کرد به قرآن به مثابه متنی که می‌تواند مشکلات زمانه را حل کند نگاه کند. 🔻 قسمت ( 11 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📑سلسله نشستهاي علمي «رويكرد تمدني در مسائل راهبردي» ☑️نشست اول: «اسلام سياسي يا اسلام تمدني» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد رهدار (عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم) ⏰دوشنبه 7 تير 1400 از ساعت 11:00 ⏯مشاهده آنلاين: dte.bz/224 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 ولایت مطلقه یعنی انعطاف پذیری 🔹دشمنان، «ولایت مطلقه» را به معنای «استبداد» گرفته‌اند؛ یعنی میلِ فقیهِ عادل به صورت دل‌بخواه. این معنا در دلِ خودش یک تناقض دارد: اگر عادل است، نمی‌تواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دل‌خواه عمل می‌کند، پس عادل نیست. دشمنان، این را ملتفت نمی‌شوند و این معنا را نمی‌فهمند. 🔹 این نیست مسئله‌ی «ولایت مطلقه» که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزی به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. 🔹قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که می‌تواند در آن‌جایی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند، بنا را ترمیم کند. 1️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 تجدد گرایی دینی علت آزادی عمل جریان قرآن‌گرایی در زمان پهلوی اول. 🔹 استخراج حرکت اجتماعی، خدمت اجتماعی و حکومت سیاسی توسط این جریان از قرآن. 🔻 قسمت ( 12 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت هفدهم 🔷 آیا وقتی میگوییم علم کلام چند روشی است به معنای التقاط روش شناختی است ؟ 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 به جهت اصل بودن حل مشکلات اجتماعی برای جریان قرآن‌گرایی، آن‌ها خیلی دغدغه حجیت روش استناد به دین را نداشته‌اند. 🔹 دز تجدد‌گرایی آقای طالقانی از خرقانی بیشتر است اگر چه دُز گرایش به تسنن خرقانی و شریعت سنگلجی از طالقانی بیشتر است(تاثرات تجددی تعلقات تسننی). 🔸 دکتر علی رهنما در کتاب شریعتی مسلمانی در جستجوی ناکجاآباد از وجود رگه‌های فکری شریعت سنگلجی در کانون نشر حقایق اسلامیِ محمدتقی شریعتی و از محمدتقی شریعتی به علی شریعتی سخن گفته. 🔻 قسمت ( 13 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔔مدرسه تابستانه فقه تقنین به صورت حضوری و مجازی 🔰دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) برگزار می کند: ✅باحضوراساتید: آیت الله ابوالقاسم علیدوست حجت الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا حجت الاسلام علی اکبریان دکتر سید احمد حبيب نژاد 📆از 12 الي 29 تیرماه، ساعت 8 لغایت 11:30 🏛محل برگزاری: ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرس 2 🌐لینک دوره در فضای مجازی: http://elc.razavi.ac.ir/mettingiws 📝باارائه گواهینامه پایان دوره از طرف معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔍جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به پوستر مراجعه نمایید. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🌺 تلاش غرب برای تحریف اسلام تمدنی و سیاسی 🔹 حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در نشست برخط «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» تبیین کرد؛ 📝 مرسلات: dte.bz/424mo 📝 خبرگزاری رسا: dte.bz/424rs ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
6️⃣4️⃣ بما هو مبین یا بما هو حاکم 🔸آیا امیرالمؤمنین علیه السلام مطالب داخل نامه مالک اشتر را بماهو حاکم نوشتند یا بماهو مبین شریعت الهی، این دو در درس ما فرق می‌کند، گاهی امام مبین شریعت هستند و از خودشان چیزی نمی‌گویند، 🔸 اما گاهی بماهو حاکم یا بماهو مصلح اجتماعی مطالبی می‌گویند لذا احکامش هم می‌شود احکام اجتماعی حکومتی، بنابراین برخی می‌گویند ما نیاز به سند نداریم چون احکامش عقلی عقلایی است و برخی می‌گویند نیاز به سند نداریم چون بما هو حاکم صادر شده است. 🔸ما هم یک مبنایی داریم که ادله‌ای که مفادش عقلی عقلایی است را نباید تعبدی کرد و از آن اطلاق‌گیری کرد، ما با این روشی که آقایان دارند که اطلاق و تقیید و عام و خاص من‌وجه مخالف هستیم و می‌گوییم برای اخبار غیر عقلی عقلایی است و اخبار عقلی عقلایی را باید با همان عقل و عقلا سنجید و دید که آیا اطلاق دارد یا نه. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 نسبت جریان قرآن‌گریان و انقلاب اسلامی؛ تقرب در زمان خفقان، تبعد در زمان آزادی سیاسی. 🔹 وجود تعبیر حکومت اسلامی در اساسنامه حزب ملل اسلامی و فدائیان اسلام. 🔻 قسمت ( 14 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 معنای انعطاف پذیری 🔹سر قضیه‌ی قصاص به ما اعتراض می‌کنند و فشار می‌آورند، سر قضیه‌ی دیه به ما فشار می‌آورند، سر قضایای گوناگون در مسائل مختلف به ما فشار می‌آورند؛ لذا ما تسلیم شویم؛ انعطاف به این معنا باشد. نه، این انحراف است؛ این انعطاف نیست. باید توجه کنیم، همان آیه‌ی شریفه‌ی «و إن تُطِع اَکثَر مَن فی الارض» این‌جا هم جاری است. 🔹نباید به خاطـر این‌که رادیوهای بیگانه و تبلیغات خصـمانه و اتاق‌های فکر دشمن و کمربسته‌ی علیه نظام اسلامی، راجع به فلان حکم، راجع به فلان مبنا اعتراض می‌کنند، فریاد می‌کشند، ما بیائیم بگوئیم حالا تجدید نظر کنیم برای این‌که با دنیا هماهنگ شویم؛ نه، این خطاست، این انحراف است؛ به این انحراف نباید دچار شد. 2️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 در دهه 20 و اوائل دهه 30 جریان قرآن‌گرایان دو فرد(خرقانی_شریعت سنگلجی) شاخص خود را از دست می‌دهد و چهره‌های(حکمی‌زاده-کسروی_برقعی) بعدی این جریان هم به دلیل افراطی بودن و انحراف شدید مورد اقبال جامعه نیستند. 🔹 در این مقطع زمانی آیت الله کاشانی به عرصه سیاست ورود می‌کند و حضور ایشان سبب سایه انداختن بر جریانات و گروه‌های دیگر می‌شود. 🔻 قسمت ( 15 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 نشست علمی «سیاست خارجی و تمدن» 🌸 از سلسله نشستهای علمی «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» 🔹 مشاهده آنلاين: dte.bz/224 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت هجدهم 🔷حوزه اسلامی سازی علوم انسانی بی ثمر مانده است !! 🔶 دانش های انسانی محصول یک تغیر در رویکرد الهیاتی و فلسفی بوده است 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 عالم دیگری که به مبارزه فکری با جریان قرآن‌گرایی پرداخته سید نورالدین هاشمی است، ایشان مناظره‌های مکتوبی با کسروی دارد که در کتابی به نام کسر کسروی چاپ شده. 🔹 چهره دیگر این جریان آیت الله طالقانی است که ایشان دارای گرایشات دیگری هم بوده‌اند از جمله گرایش به گفتمان انقلاب اسلامی. 🔻 قسمت ( 16 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
7️⃣4️⃣ لزوم بررسی سند عهدنامه 🔸با توجه به مطالبی که قبلا بیان شد، ممکن است کسی بگوید بررسی سند نامه مالک اشتر لازم نیست. 🔸اولاً اگرچه ما قبول داریم، ولی همه قبول ندارند و جلسه‌ی درس خارج هم جلسه‌ی استفتاء نیست بلکه جلسه‌ای است که باید اضربوا بعض الرأی ببعض صورت بگیرد. ثانیاً انسان یک مرتبه در عهدنامه یک عبارت می‌بیند و می‌خواهد بگوید امیرالمؤمنین هم این را فرمودند، اگر بگوییم عقلی عقلایی است، قابل قبول است، اما دیگر به حساب امیرالمؤمنین نمی‌توانیم بگذاریم چون هر حرف خوبی را امام نزده‌اند. این که ما بخواهیم به امام نسبت بدهیم باید سند درست باشد. 🔸من این حرف را فقط در این جا هم نمی‌گویم، صحیفه‌ی سجادیه هم همین‌طور است،یک مرتبه می‌خواهید به امام سجاد نسبت بدهیم، در این جا باید سند آن را درست کنید ولو از طریق بلندی متن و محتوا باشد. پس بررسی سند عهدنامه لازم است. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 آیا جریان قرآن گرایان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت تامین دغدغه‌ها و اهدافش، در انقلاب هضم شد یا هم‌چنان تمایز خود را حفظ کرد؟ 🔹 آیا امروز می‌توان از افرادی نام بُرد که متعلق به این جریان باشند و در این مکتب فکری سلوک کنند؟ 🔻 قسمت ( 17 ) قسمت پایانی ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 کرسی های بحث آزاد فقهی 🔹در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانک‌داری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانک‌داری وجود دارد؛ این‌ها را بایستی حل کرد؛ باید این‌ها را در بانک‌داری اسلامی - بانک‌داری بدون ربا - دید. 🔹کی باید این‌ها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسی‌های بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم - که مهمترین حوزه‌هاست - برآورده نشده است. 3️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 «قرآن‌شناسی سید محمد فضل‌الله» 🎙 🎬 برنامه «سوره» 🎬 «سوره، فصل قرآن کریم» 🔺 سید محمدحسین فضل‌الله از پایه‌گذاران جنبش شیعی دعوةالاسلامیة در عراق در کنار شهيد صدر و از مفسران نوگرای قرآن است. او بیش از فتاوای بحث برانگیز درباره‌ی وحدت مسلمین و زنان، با تفسیر «من وحی القرآن» شناخته می‌شود. 📌 بعد از مهاجرت به لبنان، فضل‌الله درس‌های تفسیر قرآن خود را برای گروهی از دانشجویان و طلاب علوم دینی آغاز کرد. این تفسیر به دلیل ارائه‌ی برداشت‌های نو و مفهوم‌یابی جدید از آیات قرآن به عنوان اثری متفاوت از سایر تفاسیر شیعی موجود تا آن زمان شناخته شد. فضل‌الله در این تفسیر رویکرد اجتماعی و سیاسی سیدقطب در «فی ظل القرآن» را دنبال کرد و همانند برخی معاصرانش چون علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن به قرآن را در پیش گرفت. 🆔 @fotooh1