971209-ج6-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
19.29M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه ششم
🗓1397/12/09
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
جلسه ششم الگو 9ــ12ــ97.pdf
665.2K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه ششم
🗓1397/12/09
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#امام_در_کلام_امام ❇️عظمت شأن امام خمینی (ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب 🔷امروز مایلم در خطبهی او
#امام_در_کلام_امام
❇️عظمت شأن امام خمینی (ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب
🔰دومین کار بزرگ او، اعادهی روح عزت به مسلمین بود. اینگونه نبود که اسلام صرفاً در بحثها و تحلیلها و دانشگاهها و صحن جامعه و زندگی مردم مطرح شود؛ بلکه بر اثر نهضت امام ما، مسلمانها در همه جای عالم احساس عزت کردند.
یک نفر مسلمان از کشوری بزرگ که مسلمین در آن در اقلیت قرار دارند، به من میگفت: قبل از انقلاب اسلامی، مسلمان بودن خود را هرگز اظهار نمیکردیم. طبق فرهنگ آن کشور، همه اسم محلی داشتند، و هرچند خانوادههای مسلمان روی بچههای خود اسم اسلامی میگذاشتند، اما جرأت نمیکردند آن اسم را اظهار کنند و از بیان آن خجالت میکشیدند! اما بعد از انقلاب شما، مردم ما با افتخار اسم اسلامی خود را میگویند، و اگر از آنها بپرسند که شما چه کسی هستید، اول آن اسم اسلامی را با افتخار بر زبان میآورند.
بنابراین، با کار بزرگی که امام(ره) انجام داد، مسلمانها در همه جای دنیا احساس عزت میکنند و به مسلمانی و اسلام خود میبالند.
ادامه دارد...
📝بیانات در خطبههای نمازجمعه؛ تاریخ ۱۳۶۸/۰۴/۲۳
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#فراخوان نهایی #طلاب جوان انقلابی جهت شرکت در ✨ دوره معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب
✅ آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی
📎 زمان دوره طلبگی:
📅 ١٨ تیر ماه لغایت ٢٨ تیر ماه
🏞 مکان دوره: آبعلی (اردوگاه سیدالشهداء علیه السلام)
🖊 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
www.eslamenaab.ir
🗓 مهلت ثبت نام تا ٢٤ خرداد و این تاریخ تمدید نخواهد شد.
@khaneTolab
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ."
⚫️ رحلت #دایی مکرم جناب #استاد_فلاح دام ظله مدیر محترم مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم #تسلیت عرض میکنیم.
خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید.
▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید.
▪️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ ادامه دارد ...
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره🔟
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
▫️موطن تعقّل (1)
🔘در باب ادراک عقلی تحلیلهای رو به رشدی در تاریخ فلسفۀ اسلامی داشتهایم. به نظر میرسید که ادراک مفاهیم ماهوی با حواس است(قوای ادارکی حسّی)، اما ادراک مفاهیم فلسفی(معقولات ثانیۀ فلسفی) چطور؟ فلاسفۀ ما موقعی که واقعبینانه نگاه میکردند می دیدند که مثلاً «وجود» مشهود حسّی ما نیست، ما هنگامی که به امر محسوسی نگاه میکنیم وجود را توسط این حواس به دست نمیآوریم. امر محسوس را موجود مییابیم. این وجود در پس حسّ دریافت میشود. عنوان معقول ثانی از همینجا پدید آمد.
🔘یک مبنای فلسفی بسیار مهم نیز به این تحلیل از شناخت معقولات فلسفی کمک میکرد و آن این که تعقّل در ذهن اتفاق میافتد. تعقّل در مرتبۀ عقل اتفاق میافتد. شما تعقّل را نمیتوانید به دل این محسوسات و در مرتبۀ محسوس ببرید. اساساً عقل با مادون فاصله دارد. این فاصله با خواست کسی طی شدنی نیست. به همین جهت باید با درک اولیّۀ «الشیء» ـ که لاجرم ادراک ماهوی است ـ «الشیء» را به ساحت ذهن بکشید و عقل در این مرتبه از آن وجود انتزاع کند. منشأ انتزاع وجود «مفهوم الشیء» است؛ یعنی شیء در موطن ذهن.
🔘شما «سیب» را میفهمید. ـ («سیب» را) اینجا سیب فهم همۀ این واقعیّت خارجی به نظر میرسید. ما هنوز هم وقتی که سیب میفهمیم احساسمان این است که این «واقعیّت خارجی را فهمیدیم» نه یک حیثیّت آن را. نباید این ادراک را دست کم گرفت. با القائات میشود به سهولت از کنار همه چیز گذشت، ولی واقعبینانه اگر نگاه کنیم دریافت ما هم این است که درک کاملی از شیء به دست آوردیم. به همین جهت ماهیّت اصیل به نظر میآمد. این تحلیل که سیب حیثیّت نفادیّۀ «الوجود»(وجود سیبی) است تحلیلی متأخر است. ـ این واقعیّت را که با حواسّ شکارش کردهاید در صفحۀ ذهن از آن وجود را انتزاع میکنید. مفهوم وجود در ذهن و از فهم «الواقعیّة» یعنی شیء خارجی به دست آمده است. یعنی مفهوم وجود در ذهن عارض بر ماهیّت میشود. عروض در ذهن است یعنی همین که بیان شد؛ آنچه از خارج دریافتیم در ذهن از آن وجود را انتزاع میکنیم. وجود در خارج عارض بر شیء نمیشود. همین باعث شده آن را «عقلیٌّ صرف» بخوانند.
🔘حال که وجود در ذهن از این شیء انتزاع شد، ما چه چیزی را متصف به وجود میکنیم؛ موجود خارجی را یا آنچه از آن وجود را دریافتهایم؟ در ابتدا میگفتند که وجودی که عروضش در ذهن است در همین ذهن هم بر «الشیء» متصف میشود؛ یعنی عروض ذهنی است، اتصافش هم ذهنی است.
🔘مقداری جلوتر که آمدیم همانها که عروض وجود را در ذهن میدانستند(قائلین به اصالت ماهیّت) گفتند ولی واقعا اتصاف در خارج است. معلوم است که «این خارج به گونهای است» که ما در ذهن وجود را از آن انتزاع میکنیم به همین جهت واقعبینانه آن است که شیء خارجی را متصف به وجود کنیم و اگر دقت بشود ما عملاً همین کار را داریم میکنیم. عروض در ذهن و اتصاف در خارج.
ادامه دارد ...
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1125
🔷 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1184
🔷 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1196
🔷 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1219
🔷 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1250
🔷 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1294
🔷 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1327
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
🔘 برای این که فلسفه جایگاه واقعی اش را در حوزه پیدا کند، باید چه کارهایی انجام شود؟
📝 برای این که فلسفه به جایگاه درستی در حوزه دست یابد، لازم است چند کار انجام شود. برداشت من از جایگاه درست فلسفه این است که طلبه به قوتی عقلانی برسد که بتواند یک دور مبانی و آموزههای دینی را به شکل پژوهشی، بررسی کند و در بحث های معارفی دین، نگاهی برهانی و اجتهادی پیدا کند. یعنی میتوان گفت فلسفه همان کارکردی را در بحث عقاید بر عهده دارد که فقه و اصول در فضای احکام و فهم احکام دینی از آیات و روایات بر عهده گرفته است.
من در جایی دیگر توضیح داده ام که فلسفه برای دفع شبهات و نگاه های کلانی که باید در زمینه تمدن سازی شکل بگیرد ، لازم است. باید درباره مبانی هستی شناسانه و انسان شناسانه، در عرصه فلسفه بحث شود. قواعدی که فلسفه دارد، باعث میشود که فلسفه، جایگاه خاصی در حوزه پیدا کند. به همین دلیل، چند بار رهبر معظم انقلاب، روی این مسئله تأکید کرده اند. از این رو، باید در این زمینه کاری شایسته انجام شود و صرف این که فلسفه بخوانیم، کافی نیست.
حوزه باید بداند چه تلقی ای نسبت به فلسفه دارد و با شکل گیری نگرشی دقیق، دانش و کارکردهایش را بشناسد. باید فعالیت هایی در این زمینه انجام شود، چرا که برخی طلبه ها متوجه نیستند فلسفه به چه دردی میخورد. شاید تنها به عنوان یک درس حوزوی و برای این که امتحان بدهند، کتاب های بدایه و نهایه را بخوانند، ولی تلقی درستی از آن ندارند.
🔴تهیه پست: #سید_صادق_موسوی
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
جلسه7️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/945
جلسه8️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/998
جلسه9️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1063
جلسه0️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1093
جلسه1️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1127
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج11-LQ.mp3
3.33M
☑️بیانات اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
🎧جلسه یازدهم
🗓1397/11/10
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✳️ #مصاحبه_اختصاصی کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با جناب #استاد_امینی_نژاد
❇️با موضوع: امتدادهای حکمت اسلامی
🔊 #بزودی صوت مصاحبه مذکور به مخاطبین کانال عرضه می گردد.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac