#درس_اخلاق
#ویژه_برادران
فردا چهارشنبه 10 بهمن 97، جلسه درس اخلاق #استاد_علیزداه از شاگردان آیت الله سعادت پرور همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله.
📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله.
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
📌 eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم #استاد_فلاح ⚪️ #مقاله_اول (#فلسفه_چیست؟) 🔵 #قسمت_اول 1⃣ 🔘 #متن_علامه🔘
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 4⃣
⚪️ #مقاله_اول
🔷 تفاوت #عقلانیت_فلسفی و #عقلانیت_قرآنی
🔹 جایگاه وحی (عقلانیت قرآنی)
🔶ما یک عقلانیت علمی داریم و یک عقلانیت فلسفی و یک عقلانیت قرآنی؛ کسانی که فلسفه کار می کنند خیلی علاقه مند هستند بگویند چیزهایی که رسیدیم مدلول های قرآن است. چرا؟ چون می بینند که خیلی قدرت تبیین آن بالا است، روح معنوی خاصی در انسان ایجاد می کند، چه عمقی می دهد، چه نطقی باز می کند؛ اما واقع قضیه این است که عقلانیت قرآنی با عقلانیت فلسفی تفاوت دارد، شما بهترین فیلسوف هم باشید، باز عقلانیت قرآنی جامع تر و مرتفع تر از عقلانیت فلسفی است.
تمامی دانش ها می توانند از قرآن الهام بگیرند و الهام ها هم درست است، واقعا از قرآن هم استفاده کردند، یک الهام می گیرد و یک ایده ای در ذهنش شکل می گیرد و اگر تاریخ علم را هم بررسی کنیم موارد متعدد یافت می شود که این الهام ها به نظریه ختم شده است.
🔘باید بین عقلانیت فلسفی و عقلانیت قرآنی یک تفاوت هایی بگذاریم.
🔸 از عقلانیت فلسفی منظور عقلانیت آکادمیک فلسفی و عقلانیت کلاسیک فلسفی است؛ که وقتی شما به آن نگاه می کنید می بینید زبان خاصی برای خودش پدید آورده است، نگاه که می کنید می بینید که این زبان با زبان قرآن متفاوت است؛ متهافت نیست ولی متفاوت است.
🔸 الان من این را پذیرفتم که فلسفه واقعا به فهم دین کمک می کند؛ ولی عقلانیت فلسفی زبان خاص خودش را دارد و قرآن زبان خاص خودش را؛ و زبان بیانگر نوعی خاص از تفکر است. قرآن یک عقلانیت متمایزی را باعث می شود.
1⃣مخاطب فلسفه عقل بشر است و مخاطب قرآن فطرت و دل است.
ذلِكَ اَلْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ ﴿البقرة، 2﴾
2⃣قرآن تقوا می خواهد. می گوید من هدایت می کنم ولی متقی را.
عقل واسطه ای است برای اینکه قرآن در مملکت وجود من حرکت بکند و دستش به دل برسد.
3⃣روش فلسفه برهانی است ولی روش قرآن فطری و ذوقی است، در عین اینکه از عقل به عنوان عاملی برای دریافت مفاهیم و مقدمه ای برای کار خود استفاده می کند.
4⃣تأکید فلسفه بر تفکر است و تأکید قرآن بر طهارت.
لا يَمَسُّهُ إِلاَّ اَلْمُطَهَّرُونَ ﴿الواقعة، 79﴾
5⃣محصول فلسفه بینش و فهم است، ولی محصول قرآن نوعی تحول و تغییر و حرکت درونی است.
لِقَاحُ الْإِيمَانِ تِلَاوَةُ الْقُرْآن (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 112)
6⃣ کتب فلسفی کتب تعلیم هستند ولی قرآن کتاب تربیت است.
وَ نُنَزِّلُ مِنَ اَلْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ…﴿الإسراء، 82﴾
7⃣کتب فلسفی به ذهن متصل است ولی قرآن ریشه در باطن این عالم دارد.
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ ﴿الحجر، 21﴾
⚠️ دغدغه قرآنی دغدغه متفاوتی است با دغدغه فیلسوف.
⚠️ هم فلسفه صدرا و هم عرفان ابزارهای می گذارد که بتوانیم تبیین کنیم که عقلانیت قرآن متعالی تر از عقلانیت فلسفی است. شاید بشود از قرآن فلسفه بکشانیم بیرون ولی کتاب فلسفی نیست و حتی دنبال فلسفه هم نیست.
⚠️فلسفه اگر به زبان عرفانی نزدیک بشود به قرآن نزدیک می شود. با اینکه عرفان هم برای خودش اصطلاحات درست کرده ولی زبانش خیلی نزدیک تر است به قرآن تا فلسفه؛ فلسفه ما یک سیر تاریخی داشته است؛
⚠️ فلسفه ما یک مقدار قابل رسیدگی هست، ولی راهی که تا الان طی کرده است بسیار چشم گیر است؛ قبول دارم که یک موقعی با ذوق مشائی شروع کردیم، خود آقایان هم فلسفه مشاء را نقد می کنند و آن را نمی پسندند؛ ولی ایستار فعلی فلسفه الان خیلی با شکوه است.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست توسط: #محمد_علی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
🔸کرسی نظریه پردازی «کلام انقلابی یا معنویت انقلابی» یازدهم بهمن به همت #خبرگزاری_رسا در قم برگزار میشود.
#استاد_فلاح
#استاد_مظاهری_سیف
🌐 http://www.rasanews.ir/002UrE
🆔 @rasanews_agency
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙 سلسله جلسات
« #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه »
👤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین #اسدپور
🕙 زمان: پنج شنبه ها ساعت 10 صبح
🏠مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📝 معرفی کلاس در چند جمله کوتاه
🔹 این جلسات در تلاش است به بازخوانی نظام های معرفتی اندیشمندان اصولی بپردازد و شاخص های هر نظام را به به بحث بگذارد.
🔹 سعی بر این است که بازتاب این نظام ها را در شیوه های اجتهادی و فقاهت مکاتب مختلف فقهی، به تحلیل گذاشته و در این میان راهی برای فقاهت و اجتهاد در عرصه های نوظهور پیدا کند.
✅ فردا پنج شنبه 11 بهمن 97 جلسه دوم.
📌 https://eitaa.com/fvtt_ir
01.mp3
22.45M
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه
🗓پنجشنبه ها
⏱ساعت 10
#استاد_امین_اسدپور
🎧 #جلسه_01
#اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ فردا جلسه چهارم؛ فایل های صوتی و خلاصه جلسات به زودی بارگذاری می شود.
📌 https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#متن #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی #استاد_یوسفی 🗓 جلسه سوم: ۹۷/۰۹/۲۹ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_
971012-ج.4-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
399.3K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 4⃣: 12 دی ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی #جلسه_سوم 🔷استاد یوسفی در این جلسه به معرفی و تبیین سه سطح موضوع شناسی در
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
#خلاصه #جلسه_چهارم
🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیدهها و موضوعات، از منابع فقهی، احکام فقهی استخراج می شود. بنابراین ابتدا باید موضوعات نظام اقتصادی درست شناخته شود.
🔷موضوع شناسی را می توان در سه سطح انجام داد:
🔸سطح اول- مطالعه یک پدیده بدون لحاظ فلسفه ایجاد و تحولات تاریخی، کارکردها و آثار و پیامدهایش. مثلا بررسی احکام پول، بدون لحاظ انواع پولهای ایجاد شده، فلسفه ایجاد پول و...
🔸سطح دوم- با لحاظ فلسفه ایجاد، تحولات تاریخی، کارکردها و آثار و پیامدها و...
🔸سطح سوم- مطالعه ای از جنس سطح دوم اما با لحاظ این که این پدیده را در نظام اقتصادی جامعه اسلامی تحلیل می کنیم
➖احکام فقه در این سه سطح متفاوت است و حتی ممکن است پدیده ای در سطح اول و دوم مورد بررسی قرار گیرد که در سطح سوم اصلا جایگاهی در نظام اقتصادی اسلام ندارد. نظیر نهاد بانک.
🚩ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری:
🔹معتقدیم نظام اقتصادی سرمایه داری، شجره خبیثه: شَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اُجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ اَلْأَرْضِ مٰا لَهٰا مِنْ قَرٰارٍ
🔹نظام سرمایه داری بر مبنای یک تفکر فلسفی و کلامی شکل گرفته است و این گونه نبوده که فقط ارائه بعضی مسائل مورد نیاز به یک دستگاه دانشی بوده باشد.
🔹در ساختار نظام اقتصادی لایه اول مبانی است، بعد هدف، بعد اصول و بعد نوع مالکیت
🔹هر نحله فکری ابتدائا باید تکلیف خودش را با خدا روشن کند.
🔸بعد از انقلاب صنعتی و گسترش دانش، به خاطر تعارض یافته های دانشمندان با معارف کلیسا، مخالفت و دشمنی کلیسا با علم شروع شد. و عملا دانشمندان با کنار گذاشتن دین و کلیسا توانستند علم را گسترش دهند.
🔹وقتی خدا کنار برود، وحی کنار می رود. و تنها حس و تجربه باقی می ماند و مهمترین منابع معرفت بی اعتبار می شوند.
🔸اومانیسم از همین جا شکل گرفت. و در علوم انسانی و حوزه اقتصاد به این نتیجه رسیدند که انسان به دنبال حداکثر کردن منافع مادی شخصی خودش است.
🔹سعادت تابع هدف و برخاسته از مبانی اعتقادی انسان است. انسانی سعادتمندتر است که اهدافش بیشتر محقق شده باشد. پس رفتاری عقلایی است که در جهت تحقق هدف حیات انسان باشد.
🔹بنابر همین بدی و خوبی معنا می شود. هر امری که در جهت تحقق آن هدف و سعادت باشد، خوب است. و هر رفتار و کرداری که در جهت خلاف تحقق آن هدف باشد، غیر عقلایی است.
🔹هر مکتب باید تمام موانع را از سر راه سعادت بردارد. وقتی سعادت را حداکثر سازی منافع مادی فردی تعریف کنیم، اجتماع یک امر موهوم اعتباری می شود.
🔸آدام اسمیت با بیان دست نامرئی سعی کرد به تامین منافع جمع هم بپردازد. او با بیانی اخلاقی سعی در تامین رفاه عمومی داشت.
بعد از او ریکاردو و مارشال با مدل های ریاضی، مکانیزم بازار را طوری تبیین کردند که سر جمع منافع فردی، منافع عمومی جامعه را رقم می زند. وقتی مدل های ریاضی را در اقتصاد وارد کردند، چون اخلاق در ریاضیات جایی نداشت، اخلاق به کنار رفت. تا پیش از اینها اقتصاد علمی توصیفی بود.
🔸اما در عمل دیدند که این گزاره که اگر هر کس به دنبال منفعت مادی شخصی خودش باشد، منافع جمع هم تامین خواهد شد، مخالف با تمام وقایع خارجی است. فقر و بیچارگی و محرومیت و رکود و تورم و رکود تورمی در جامعه گسترش پیدا کرد.
🔸راه حل کینز (بزرگترین تئوریسین نظام سرمایه داری) برای خروج از بحران این بود که باید به مردم بفهمانیم: «بد خوب است، خوب بد است.»
یکی از موانع دیگر دستیابی به حداکثر منفعت مادی شخصی، دین است که در این راه محدودیت ایجاد می کند. یکی دیگر دولت است.
▫️در نظام سرمایه داری برای دستیابی به این هدف به سه اصل: رقابت آزاد، مالکیت خصوصی مطلق و آزادی اقتصادی رسیدند. این اصول مقدس هستند چون در جهت دستیابی به هدف می باشند.
🚩انسان شناسی پایه ای ترین مفهوم اقتصادی است که بر ساختارها، اصول، مالکیت، نهادهای اقتصادی اثر می گذارد. و از همین جا تفاوت مکاتب شروع می شود. به همین خاطر است که می گوییم باید از فقه اکبر شروع کنیم.
🕌در تفکر اسلامی، هدف کم کردن فاصله ی شما با کمال مطلق که خدای متعال است، پس تمام موانع را خود مکتب و خود دین اسلام باید بردارد. در حوزه ی اقتصاد اسراف، اتلاف، تبذیر، ربا خواری ... مانع حرکت آزادانه ما به سمت قرب خدای متعال است.
🔘معتقدیم اگر دست نامرئی در اقتصاد وجود داشته باشد، تنها بر اساس ارزش های اخلاقی اسلامی ممکن است.
⚒در تفکرات نظام مارکسیستی نیز ابتدا رابطه شان با خدا را تعریف کردند که اساسا غیر محسوس موجود نیست. بعد بر اساس ماتریالیسم تاریخی، قائل شدند که انسان قبل از ملحق شدن به جامعه، حیوان است. و اصالت را به جامعه دادند.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 @fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه 🗓پنجشنبه ها ⏱ساعت 10 #استاد_امین_اسدپور 🎧 #جلسه_01 #ا
02.mp3
22.22M
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه
🗓پنجشنبه ها
⏱ساعت 10
#استاد_امین_اسدپور
🎧 #جلسه_02
#اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه (#نیاز 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🌾
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
🔘 در سال 81 جمعی از فضلای حوزه نامهای به مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی نوشتند و در آن نوشته « نهادینه کردن آزادیهای فراهم آمده در جمهوری اسلامی و ترویج ادب استفاده از آن» را دارای ضرورت فوری دانسته بودند و معتقد بودند این کار «باید از راه نهادسازی برای گفتگوهای شفاف و مستدل در همه قلمروهای علمی و دینی در دانشگاه و حوزه صورت گیرد، به نحوی که صریحا تحت الحمایۀ نظام باشد و فرهنگ "مناظره و اجتهاد و تولید نظریه" را حمایت و هدایت و بلکه تشویق کند.»
🔘مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی در فاصلۀ زمانی کوتاهی، نامهای پرمضمون و پرحرارت در پاسخ به این نامه و استقبال از این دعوت نوشتند. با دعوت پراصرار رهبری موج امیدبخشی از محافل و نشستهای آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه به جریان افتاد. این تلاشها با تمام ثمرات شیرینی که داشت، به تدریج افول کرد و این بار داغ ناتمام ماندن این خیز مبارک را نیز بر دل حوزۀ نیازمند تحول و تعالی نشاند. اما رهبری مکرر در مکرر این خواسته را تکرار کرد و جستن راههای رونق این کرسیها را مطالبه نمود.
🔘ورود در این واجب بزرگ اجتماعی نیازمند انواع تلاشها است؛ تلاشهای نظری، ترویجی و گفتمانی و تلاشهای آزاداندیشانۀ فردی و گروهی و دامن زدن به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی. ما نیز به سهم خود به صورت محدود وارد مباحث نظری ـ ترویجی مربوط به این بحث میشویم.
🔴مباحث پیش رو در محورهایی از قبیل عناوین زیر خواهد بود:
◀️تعریف
◀️نسبتها
◀️ضرورت و ارزش
◀️کارکرد و پیامد
◀️فرهنگ و رویّه
◀️سابقه و وضعیّت
◀️غرض و هدف راهبردی
◀️لوازم دستیابی به آزاداندیشی
◀️چارچوب، سازوکار و روش
◀️آفات و رهزنان آزاداندیشی
◀️سنجۀ آزاداندیشی
◀️جایگاه مناسب
◀️گستره و موضوعات
◀️قالبها و مجالات
◀️مخاطبان و رسالتمندان
◀️ارزیابی تلاشها
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir