💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 7️⃣
🌐 مقدمه 7️⃣
▫️آثار نگرش توحیدی
1️⃣ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص
🌐 تعالی عبادت
🔹دعا
🔺ذکر خدا معاشرت ذهنی با خدا بود و انسان را از آثار تربیتی همنشینی بهرهمند مینمود. اما دعا به معنی خواندن «خدا» گفتگو با خدا است. مسلّماً این کار معاشرت حضوری است.
🔺به همین جهت تأثیرات تربیتی آن بیش از ذکر است.
و به همین جهت آن را مغزای عبادت خواندهاند.
🏷«الدعا مخّ العبادة.»(وسائل الشيعة، ج7، ص27)
🔺ما هنگام گفتگو با خدا اصنافی از تعاملات را در میان میآوریم؛ یا از او حوائجی را مسألت میکنیم، یا او را ثنا میکنیم و هر آنچه از او میدانیم و میفهمیم به روی او میآوریم، یا از او تشکر میکنیم، یا به او شکوه میبریم یا با او درد دل میکنیم و با دستان مهربان خدا بر خراشهای دل مرهم میگذاریم، یا با او دلال میکنیم (الهی إن اخذتنی بجرمی أخذتک بمغفرتک)، یا موارد متنوعی از این دست.
🔺همۀ این رفتارهای دعایی با تنوعات و آثار مختلف و بسیار متفاوتی که دارد، انس با خداست و در دراز مدت باعث خوگیری الهی انسان میشود.
🔺خداوند مهربان به واسطۀ حقیقت دعا و عظمتهای تأثیر دعا می گوید اگر با من گفتگو نکنید به شما اعتنا نمی کنم.
🏷 «قُلْ مٰا يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لاٰ دُعٰاؤُكُمْ.»﴿الفرقان، 77﴾
🔺اما اگر معاشرت مهم است و اگر انس با خدا به معنای اثرپذیری از خداست آیا مهم است که ما به یاد کدام خدا هستیم و با کدام خدا گفتگو میکنیم؟
🔺طبیعتاً و لاجرم این یاد و این گفتگو وابسته به تصوری است که از مخاطب داریم. هنگام دعا با که سخن می گوییم؟
🔺خداوند متعال نیز تأثیر گفتگو را در گرو تصور بنده از خویش خوانده است.
➖في الحديث القدسي :
🏷«أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي فَلَا يَظُنَّ عَبْدِي بِي إِلَّا خَيْراً.»
(عدة الداعي و نجاح الساعي، ص144)
🏷فعَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً.»
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص72)
🔺آیت الله معظّم علامه حسن زاده آملی حفظهاللهتعالی میفرماید با اصرار فراوان از علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه رضایت گرفتم که بنده را تحت تربیت خود بگیرند. پس از آن فرمودند ذکر «لاإلهالاالله» را هزار مرتبه در روز بخوان. پذیرفتم.
اما افزودند: «کدام خدا؟»
بنده چون از اساتیدم چیزهایی شنیده بودم گفتم :«خدایی که از ما جدا نیست.» گفت آری همین خدا را بخوان.
🔺پس میزان شناخت ما از خدا در میزان بهرههای تربیتیمان از ذکر و دعا تأثیر میگذارد و عملاً تعالی معرفت باعث تعالی عبادت میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣
🌐 معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
🔘 بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه
🔺 فیلسوفان مسلمان معتقدند موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، هم بداهت تصدیقی دارد، هم بداهت تصوری. منظور از بداهت تصوریِ موضوع فلسفه این است که مفهوم «موجود» بیّن و آشکار است و معلوم بودنش نیازمند آن نیست که مفهوم دیگری پیش تر معلوم باشد. برای شناختن مفهوم موجود، استفاده از معلومات و ترتیب دادن فرایند فکر لازم نیست.
🔺 اما معیار بداهت تصوریِ مفهوم «موجود» چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید دانست که اساساً معیار بداهت مفهوم چیست. اگر بدانیم بداهت تصوری مفهوم به چه معناست و ملاک آن چیست، می توانیم ملاک بداهت مفهوم « موجود » را نیز بیان کنیم.
🔺 به اعتقاد ما، مبحث تصورات نیز جزو مباحث معرفت شناسانه است. مفاهیم بدیهی، پایه های تعریف و تحصیل مفاهیم دیگرند. روشن است که معیار بداهت مفاهیم پایه و نیز نقش این مفاهیم در فرایند شناخت تصورات دیگر، از مسائل مهم دانش معرفت شناسی در بخش تصورات است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 23_25
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش5️⃣
🌐 عرفان عملی و نظری
🔘ابعاد عرفان اسلامی
1️⃣بعد عملی (عرفان عملی)
2️⃣بعد معرفتی (عرفان نظری)
3️⃣بعد دینی (ارتباط دوسویۀ عرفان و شریعت)
4️⃣بعد ادبی؛ چرا که عرفان اسلامی در ادبیات عربی و فارسی تجلی شگرفی یافته و شاهکارهای بدیعی بهجای گذاشته است که از آن به «عرفان ادبی» یاد میشود
5️⃣بعد تربیتی که بهصورت فرقهها و سلسلههای عرفانی بروزیافته و از همین دیدگاه تأثیرات اجتماعی گستردهای برجای گذاشته است و میتوان از آن به «عرفان اجتماعی» یاد کرد.
🔘 نام های دیگر عرفان عملی
1️⃣علم طریقت
2️⃣علم سلوک
3️⃣علم تصوف
4️⃣علم معاملات
5️⃣علم منازل الآخرة
🔘نام های دیگر عرفان نظری
1️⃣علم حقیقت
2️⃣علم حقایق
3️⃣علم مکاشفه
4️⃣علم مشاهده
5️⃣علم بالله
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 46_47
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2514
0⃣2⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2547
1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2606
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 1️⃣2️⃣ (بخش پایانی)
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (9)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (8)
🌐ضرورت اندیشه (5)
🔘 #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
🏷چگونگی پیروزی انقلاب با وجود #خلأ_تئوریک؟
✅ پاسخ این سؤال: پر شدن #خلأ_تئوریک انقلاب با #اندیشه نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب
🔺 نکتهی خیلی مهم و #راهبردی اینجاست، که با وجود این خلأ تئوریک انقلاب باانضباط کامل بهپیش رفت؛ انضباط را در یک حرکت گستره و طولانی از یک #فکر_نیرومند، میشود گرفت. دانشها آمدند تمام شدند امام رفت جلو در یک منطقه بسیار جلوتر از تیررس و دسترس دانشهای اسلامی عملیات تعریف کرد و عملیات او پیروز هم بود.
🔺 این انقلاب باانضباط کامل بهپیش رفت و هرماه و هرسال بامتانت و استواری مثالزدنی فاصله خود را تا مقاصد اعلامشده کم کرد تا نهایتاً پیروز شد و واقعاً اسلامی بود و اسلامی باقی ماند.
🔺 برای آشنایان با طبع و منطق تحولات اجتماعی روشن است که این مایه انضباط در یک حرکت بزرگ اجتماعی تنها میتواند
ریشه در یک اندیشهی استوار و ثابتداشته باشد، همچنین این مایه پاسخگویی، مرز شکنی و روحیهی تهاجمی در این حرکت تنها میتواند ریشه در قوّت آن اندیشه داشته باشد، یعنی کسی که با طبع تحولات اجتماعی آشنا باشد متوجه میشود که این به اینکه این آدم، آدم قُدی است تمام نمیشود، خیلی بیشتر از اینها طول میکشد. ✅ باقی بودن نیاز به این اندیشهی نیرومند در ادامه انقلاب 🔺 این نیاز هنوز هم باقی است و در هر حرکت رو به پیش و بلندی ابتدا به نقش فعال اندیشه نیازمندیم هرچند دانشها بهصورت بالفعل و همهجانبه توان پشتیبانی از آن را نداشته باشند. 🌟 فرق دانش با اندیشه؟؟ 🔺 اگر تفاوت اندیشه و دانش را نشناسید فکر میکنیم فقط با دانش میشود صحنه را اداره کرد درحالیکه صحنه را با اندیشه هم میشود اداره کرد، دانش باید بیاید ولی با اندیشه هم میشود؛ آن چیزی که تخفیف نخواهیم داد این است که باید پشتیبانی تئوریک باشد اما دانش اگر نبود تخفیف حاضر هستیم بدهیم، با یکچیزی الظّاهر پایینتر از دانش، یعنی اندیشه. 🔺 اندیشه حالت نوباوگی دانش است، اندیشه درواقع شاید یک حالت آبگیر را دارد در یک نقطه که از آبشخورهای دانشی متعددی تغذیه میکند یک اندیشهای میتواند بیاید و یک عملیات پیچیدهای که به دانشهای متعدد احتیاج دارد را پشتیبانی بکند؛ یک اندیشه منسجم میآید و از آن عملیات پشتیبانی میکند. ✅اندیشهای که باعث پیروزی انقلاب شد را امام به میان آوردند 🔺 حرکت بزرگ را ولو دانشها درصحنه نیامدند، با اندیشه توانستیم جمع بکنیم. البته آن اندیشه را امام آورد، موقعی که اینطوری قرائت میکنیم متوجه میشوید خیلی باید آن اندیشه زور داشته باشد، که در برابر نظام سلطه بیاید. 🔺 و معلوم است که با کنار گذاشتن سوخت بار این انقلاب یعنی اندیشه امام این انقلاب به جلو نخواهد رفت. اندیشههای دیگر هیچکدام عرضهی این کار را نداشتند. اندیشهی حضرت امام بود که این انقلاب را تغذیه کرد و تا به الآن داستان همینطور است، 🔺 عزیزان اگر الآن میخواهید شما هم بتوانید انقلاب را پشتیبانی کنید باید با دقت اندیشهی امام را مباحثه کنیم و با دقت اندیشهی حضرت آقا را مباحثه بکنیم؛ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#محصولات #نشر #کتاب 💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی 💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح 🔰کتابچه
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #نشست_علمی
🔹مجمع عالی حکمت به مناسبت سالروز بزرگداشت #شیخ_اشراق، نشست علمی با موضوع #علم_النفس_اشراقی ، برگزار میکند.
🎙ارایه دهنده: استاد سید یدالله یزدانپناه
⏰زمان: چهارشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۹
🕚ساعت: ۱۱ تا ۱۲
📡پخش به صورت #زنده، در صفحه مجازی #اینستاگرام به آدرس زیر:
https://www.instagram.com/hekmate_islami/
@nasimehekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_شیخ_اشراق
🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد.
❇️ #شیخ_اشراق در کلام #شهید_مطهری
🔺شيخ شهاب الدين يحيى بن حبش بن ميرك سهروردى زنجانى، معروف به شيخ اشراق. بدون شك از اعجوبههاى روزگار است. ذهنى فوقالعاده وقّاد و جوّال و نوجو و مبتكر داشته است. تمايل اشراقى در فلسفه، پيش از او حتى در فارابى و بو على وجود داشته است، اما كسى كه مكتبى به نام «مكتب اشراق» تأسيس كرد و در بسيارى از مسائل، راه آن مكتب را از راه مكتب مشاء جدا كرد اين مرد بزرگ بود. تقريباً همه مسائلى كه اكنون به عنوان نظريات اشراقيون در مقابل مشائين شناخته مىشود و برخى مىپندارند آنها مسائل مابهالاختلاف افلاطون و ارسطوست، نتيجه فكر شخص سهروردى است كه در مقابل افكار مشائين و بالخصوص مشائيان اسلامى آورده است. وى نزد مجد الدين جيلى (در مراغه) و ظهير الدين قارى (ظاهراً در اصفهان) و فخر الدين ماردينى (در عراق) تحصيل كرده و مدتى ملازم ماردينى بوده است. ماردينى مىگفته در هوش و ذكاء و حدّت ذهن مانندش را نديدهام و ازاينرو بر جانش مىترسم. گويند البصائر النصيريه ابن سهلان را نزد ظهير الدين قارى خوانده است.
🔺سهروردى در ساير علوم و از آن جمله فقه نيز سرآمد بوده است. به شام و حلب رفت و در جلسه درس فقه استاد مدرسه حلاويه حلب به نام شيخ افتخار الدين شركت كرد؛ برترىاش روشن گشت و مقرب استاد شد. صيت شهرتش او را مورد علاقه الملك الظاهر پسر صلاح الدين ايوبى كرد و در حضور او بىمحابا با فقها و متكلمين مناظره مىكرد و آنها را مغلوب مىساخت. همين كار سبب حسادت ديگران شد و كارى كردند كه صلاح الدين ايوبى فرزندش را وادار كرد كه او را به قتل برساند. در سال 586 در سن 36 سالگى و يا در سال 587 در سن 38 سالگى كشته شد.
🔺گويند وى با فخر الدين رازى همدرس بوده است. سالها پس از مرگش كه نسخهاى از كتاب تلويحات او را به فخر الدين دادند، آن را بوسيد و به ياد ايام هم شاگردى اشك از ديده فروريخت سهروردى نه تنها در مناظره با فقها و متكلمين بىپروا بود و دشمنى مىانگيخت، در اظهار اسرار حكمت- برخلاف توصيه بو على در آخر اشارات- شايد به علت جوانى، بى پروايى مىكرد و از همين رو افراد پخته از اول حدس مىزدند كه جان سالمى نخواهد برد. وقتى كه خبر مرگش به دوست و استادش فخر الدين ماردينى رسيد، گفت همان شد كه من حدس مىزدم. و نيز از همين رو دربارهاش گفته مىشد كه شهاب الدين علمش بر عقلش فزونى دارد.
📚 مجموعه آثار شهيد مطهري (خدمات متقابل اسلام و ايران)، ج14، ص: 494-493
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_شیخ_اشراق
🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد.
❇️زندگی علمی و سلوکی #سهروردی در بیان #استاد_یزدان_پناه
🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد.
🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد.
🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان « روزی عجیب » از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد.
🔺سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد.
🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است.
🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود.
🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او برآنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنگه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به « شیخ مقتول » شهره شد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
neshast 99-05-08_01.mp3
9.79M
💠 #مناسبتی
💠 #بزرگداشت_شیخ_اشراق
🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد.
🔻#نشست_علمی «علم النفس اشراقی»
🎙ارایه دهنده: استاد سید یدالله یزدانپناه
🔰 برگزار شده توسط «مجمع عالی حکمت اسلامی»
#استاد_یزدانپناه @nasimehekmat
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 4️⃣
🌐 مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
4️⃣ابن سینا
🔺ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (370_428ق) از بزرگ ترین و نامدارترین فیلسوفان جهان اسلام و معروف به رئیس مشائیان مسلمان است. نقش ابن سینا در فلسفه مشائی اسلامی بی نظیراست.
🔺او هرچند مانند فارابی بنیان گذار نظام فلسفی جدیدی نیست، اصول فلسفه ای را که فارابی پی ریزی کرد، تبیین نمود، اصول تازه ای بر آن افزود، فروعات و لوازم ناگفتۀ آنها را بیان کرد، موضوعات و مسائل پرشماری را به آن افزود، مباحث و فروع پراکندۀ آن را تبویب و تنظیم کرد، دربارۀ هر یک از شاخه های فلسفه اثر مستقلی نگاشت یا در یک اثر خود به همۀ آن شاخه ها پرداخت و به صورت متمایز و مستقل مسائل هر علم را در جای خود قرار داده و کار آموزش و آموختن فلسفه را آسان کرد.
🔺هه مشائیان بعدی _به جز یک استثنا، یعنی ابن رشد، آن هم تا حدی _ شارح صرف یا شارح انتقادی فلسفه او هستند و بنیان گذاران مشرب های اشراقی و متعالیه نیز در سراسر آثار خود به آرا و افکار ابن سینا نظر دارند.
🔺مهم ترین آثار فلسفی او عبارت اند از: الشفاء، الاشارات و التنبیهات، النجاة، دانشنامه علائی، عیون الحکمة، التعلیقات، المباحثات و المبدأ والمعاد.
5️⃣بهمنیار
🔺بهمنیار بن مرزبان ( متوفای 458ق)، برجسته ترین شاگرد ابن سیناست. او در درس های ابن سینا حضور فعالی داشت کتاب المباحثات استاد، حاصل پاسخ های ابن سینا به پرسش هایی است که بیشتر آنها ر ا بهمنیار مطرح کرده است. مهم ترین اثر فلسفی بهمنیار، کتاب التحصیل است که مشتمل بر یک دوره حکمت مشائی با تقریری تازه، منظم و جمع بندی نهاییِ دیدگاه های ابن سیناست.
6️⃣لوکری
🔺ابوالعباس فضل بن محمد لوکری ( قرن پنجم و اوایل قرن ششم) شاگرد بهمنیار بود و از طریق او با فلسفه ابن سینا آشنا شد. کتاب فلسفی لوکری بیان الحق بضمان الصدق نام دارد. لوکری گویا ترین عبارت ها را از کتاب های فیلسوفان گزینش کرده و کنار هم قرار داد و به ندرت دگرگونی هایی در آنها پدید آورد تا عبارت ها روان تر و فهم پذیرتر گردند.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 28_29
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
💠 #عید_سعید_قربان
🌸 عید سعید قربان مبارک باد.
❇️ عید سعید قربان یکی از خاطرههای بزرگ تاریخی همهی متدیّنین جهان است.
حضرت ابراهیم مأمور میشود که نوجوان خودش را به دست خودش به قتل برساند آن هم فرزندی که سالهای متمادی از وجود او محروم بوده و در پیری ... خدای متعال این بچّه را به حضرت ابراهیم داده بود و خب پیدا است چقدر انسان به فرزندِ اواخر عمر و دوران پیری دلبسته است. اینها حوادث عجیب تاریخ دین، تاریخ دینداری، تاریخ ایمان، تاریخ اسلام است. ما در گذشتهی خودمان، در سابقهی دینداری خودمان اینها را داریم، که پدرِ پیر حاضر است جوان خودش را به دست خودش به خاطر دستور خداوند قربانی کند و جوان هم با کمال میل و طوع و رغبت میگوید: اِفْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرین؛ خواهی دید که من تحمّل میکنم.
📚 بیانات رهبری در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان / ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣
🌐معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برآن است که در دایرۀ محسوسات، نخست جزئیات مادی را مشاهده می کنیم و کلیات پس از مشاهدۀ جزئیات محسوس درک می شوند. ابن سینا به تبع ارسطو معتقد است که نزد حس محسوسات شخصیِ جزئی اعرف اند، اما نزد عقل، امور عامّه و کلیات شناخته شده ترند، و منظور وی از اعرف بودن نیز این است که پیش از دیگر مفاهیم دانسته و شناخته می شوند.
🔺آنچه کلی تر است، نزد عقل اعرف است. مطابق این ضابطه، اعم المفاهیم، مانند وجود، شیء و ... شناخته شده ترین مفاهیم اند. از سوی دیگر، کلی تر از اعمالمفاهیم وجود ندارد تا عقل در شناخت آنها بدان رجوع کند. بنابراین اعم المفاهیم بدیهی اند.
🔘بدیهی بودن مفاهیم بسیط
🔺 شیخ رئیس در مقایسۀ مفاهیم مرکب و بسیط نیز تحلیل مشابهی دارد: نزد حس، مرکب ها اعرف اند و نزد عقل، بسیط ها. هر شیئی که بسیط تر باشد، نزد عقل اعرف و اجلاست.
🔺 معیار بدیهی اولی بودن مفهومی مانند «موجود»، عام و بسیط بودن آن است. برای تعریف حقیقی، به عام، یعنی جنس، و نیز به خاص، یعنی فصل نیاز است؛ اما امر بسیط تعریف حدی حقیقی ندارد؛ زیرا تعریف حدی مختص مرکبات است. همچنین عام ترین مفاهیم، تعریف حدی حقیقی ندارند؛ زیرا جنسی ندارند تا در تعریفشان آورده شود.
🔺 جزء ذاتی اعم المفاهیم اساساً نمی تواند امری خاص باشد؛ زیرا حقیقت اعم المفاهیم، اعم بودن از هر خاصی است. در نتیجه اعم المفاهیم ضرورتاً بسیط اند. بساطت و اعم بودن، موجب اعرف بودن این امور نزد عقل است، و اعرف بودن نزد عقل، ملاک اصلی بداهت این مفاهیم است.
🔘دیدگاه شیخ اشراق
🔺شیخ اشراق دیدگاه های مشائیان را دربارۀ بداهت تصوری رد کرده است. سخن اصلی او این است که بدیهیات اولیه محسوسات (اعم از محسوسات به حس ظاهر و محسوسات به حس باطن ) و مشاهدات قلبی اند. او وجود را بدیهی اولی نمی داند؛ زیرا به باور او، وجود از معقولات ثانیه است که وی آنها را ذهنی محض می شمارد.
🔺وی همۀ امور عامه را امور عقلی محض می داند که پس از محسوسات و مشاهدات در ذهن پدید می آیند. بنابراین او نمی تواند این امور را از بدیهیات اولیه بشمارد. حاصل آنکه معیار بداهت از منظر شیخ اشراق، حس و شهود است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 26_32
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
💢بخش 5️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2625
💢بخش 6️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2647
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac