🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
🔺حکمت عملی، امتداد فلسفه ی اسلامی
❔اما وضعیت در دنیای اسلام چگونه است؟
🔸خود شکل گیری حکمت عملی در زیرمجموعه ی حکمت نظری، خودش تبیین امتدادهای فلسفه ی اسلامی است.
🔹حکمت عملی به تدریج در دنیای اسلام لاغر و لاغر و لاغرتر شده، یعنی شما در آثار فارابی، مبسوط ترین مباحث را در کل اندیشه ورزی فلسفی اسلامی مشاهده می کنید که در حکمت عملی وجود دارد و لی در آثار ابن سینا می بینید این ها خیلی محدود شده است.
👈با وجود فقه که عرصه ی عمل را پوشش می دهد، ما شاید چندان نیازی به حکمت عملی نداشته باشیم.
🔸الان ما می فهمیم که از یک جهت کاملاً یک هوشمندی بزرگی بود، ولی از یک جهت ما دچار یک چالش جدی شدیم، چون حکمت عملی قرار نبود کار فقه را انجام بدهد.
🔹حکمت عملی موجب ارتباط حکمت نظری با بدنه ی فقهی بود که ما داشتیم و الان هم اگر ما دوباره می خواهیم مسئله ی امتدادهای فلسفه جدی بشود و فوایدش را ببریم که این موجب بارور شدن عمیق و مبسوط شدن فقه ما می شود، احیای دوباره ی حکمت عملی است.
🔸وقتی در دنیای اسلام راجع به امتدادهای فلسفه ی اسلامی بحث می کنیم باید مواظب باشیم.
- فلسفه ی اسلامی کاملاً آمادگی دارد در فلسفه های مضاف خودش را حاضر بکند.
- فلسفه ی اسلامی کاملاً آمادگی دارد خودش را در حکمت عملی حاضر بکند
🔹ولی یک نکته بسیار مهم است و آن این است که امتدادهای فلسفه ی اسلامی را در عرصه ی عمل و در عرصه ی اقدام و عینیت چه طور باید پیگیری بکنیم، عرصه ای که آنجا فقه حاضر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#حکمت_عملی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
تبیین راه-جلسه دوم-تعلیم حکمت.mp3
2.24M
🔲 #تبیین_راه #استاد_فلاح
▫️ #تعلیم_حکمت
🎧 #صوت #جلسه_دوم #گزیده
🗓 تاریخ جلسه: 1397/09/14
.
بیانات اخلاقی12-استاد فلاح شیروانی.mp3
1.16M
🎧 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
🔰قرآن کریم؛ سوره مبارکه «الزمر»
❇️ الَّذِينَ اجْتَنَبُواْ الطَّغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُواْ إِلىَ اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ(17)
❇️الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ(18)
🔺کسانی که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سمت خدا بازگشتند؛ بشارت برای این ها است.
🔺همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آن ها پیروی می کنند.
🔺آنان کسانی هستندکه خدا آن ها را هدایت کرده و خردمندان اند.
✅این آیه آزاد اندیشی محسوب می شود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺حضرت آیتالله خامنهای: ما باید از حضرت معصومه علیهاالسلام، بیشتر استفاده کنیم. ایشان امامزاده بلافصل است. دختر امام، خواهر امام، عمه امام، خیلی عظمت دارد. در زیارت نامه ایشان آمده: «ای فاطمه معصومه! تو برای ورود من به بهشت شفاعت کن، چون نزد خدا دارای شأن و مقام بزرگی هستی.» ۷۱/۴/۲۸
⚫️دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢فرق عارف وصوفی
🔺صوفيه و عرفا، و تصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بين موارد استعمال آن ها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
🔸چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونهاى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او عارف گويند.
🔹كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او صوفى گويند.
🔸مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
🔹لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آن ها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است.
🔸بلكه مراد آن ها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
📚تقريرات فلسفه ج2 / 157
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢فرق عارف و حکیم
🔺فرق ديگر عرفان با علم كه در سياق وجه فرق بين حكيم و عارف گفته شده اين است كه:
🔸حكيم آن كسى است كه:
➖مفاهيم كليه را بداند
➖و با براهين، وجود صرف را اثبات كند
➖و براى او مفاهيم علم، قدرت، اراده، كرم، قِدَم، جمال و جلال را اثبات كند.
🔹و ليكن عارف آن كسى است كه:
➖كليات را نبيند، بلكه به مشاهده حضوريه، شخصيات را مشاهده كند؛
➖آنچه را حكيم با پاى چوبين خود اثبات كرده كه مفاهيم را برهانى نموده، و آنچه كليات به حمل شايع صناعى بر آن انطباق پيدا مىكند، عارف آن را به مشاهده حضوريه مىيابد؛
🔸گرچه عارف اين مفاهيم و برهان و صورت استدلال را نداند و ليكن نتيجه خارجى آن را مىبيند، بر خلاف حكيم كه از مفاهيم و صورت استدلال، صورت نتيجه را گرفته و از مفهوم، مفهوم اخذ مىنمايد و به همان كليات مفاهيم پيچيده اكتفا مىكند.
📚تقريرات فلسفه ج3 / 117
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺درس اخلاق
🔸استاد: حجت الاسلام و المسلمین رخشاد (مدظله)
🕓یکشنبه 17 آذرماه؛ همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء
📍مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac