eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7) https://eitaa.com/fvtt_ir/2514 0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8) https://eitaa.com/fvtt_ir/2547 1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9) https://eitaa.com/fvtt_ir/2606 🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید. https://eitaa.com/fvtt_ir/2579 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 8️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (6) ✅ (5) 🌐ضرورت اندیشه (2) 🏷 یک معضل بزرگ: عدم پشتیبانی دانش‌های موجود از نهضت اسلامی امام 🔺پس از پیروزی انقلاب نیز وقتی‌که سؤالات جامع دینی ما بسط فراوان یافت و همه‌ی آن‌ها متوجه پایگاه معرفتی دینی شد. 🔺 نه فلسفه، نه فقه و نه اخلاق اسلامی برای پاسخ به این سؤالات آماده نبودند ◀️ کلام که یکی از دانش‌های ارزشمند اسلامی است در اندیشه‌ی اقناع مخاطبان و نهایتاً اِسکات مخالفان بود، و به تأمین نیازهای معرفتی یک زندگی بالنده‌ی اسلامی فکر نمی‌کرد. ◀️ فلسفه در کار روشن کردن متفکران نسبت به جهان هستی و نهایتاً نفس آدمی بود. و دغدغه‌ی پشتیبانی از پویش‌های نظری جهت برآوردن صورت‌ها و قواره‌های فاخر اجتماعی برای حیات انسان نداشت. ◀️ فقه اخلاق هم پیش روی خود فرد مکلفی را می‌دیدند که باید رفتار او را در تعامل با خود، خدا و جامعه به انضباط بکشند. 🔺این‌ها همه یعنی اسلام به‌صورت یک مکتب اجتماعی جلوه نکرده بود و اساساً این دردِ عمیق ناشناخته مانده بود. 🔹حضرت آقا می‌فرمایند:
«در ميان كتب فقهى شيعه، بسيارى از مباحثى كه مربوط به اداره‏ى كشورند مثل مسئله‌ی حكومت، مسئله‌ی حسبه و چيزهايى كه با كارهاى جمعى و داشتنِ قدرت سياسى ارتباط پيدا مى‏كند چند قرن است كه جايشان خالى است. بعضى از آن‌ها، از اوايل هم در كتب فقهى شيعه، مورد تعرّض قرار نگرفته است... علّت هم معلوم است. فقهاى شيعه، در اين مورد تقصير يا قصورى نكرده‏اند. براى آن‌ها، اين مسائل مطرح نبوده است. شيعه، حكومت نداشته است. فقه شيعه، نمى‏خواسته است جامعه‏ى سياسى را اداره كند. حكومتى در اختيار او نبوده است كه جهاد بخواهد آن حكومت را اداره كند و احكامش را از كتاب و سنّت استنباط نمايد. لذا فقه شيعه و كتب فقهى شيعه، بيشتر فقه فردى بود؛ فقهى كه براى اداره‏ى امور دينى يك‏ فرد، يا حدّ اكثر دايره‏هاى محدودى از زندگى اجتماعى، مثل مسائل مربوط به خانواده و امثال آن كاربُرد داشت.» 
(14/ 03/ 1376) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💢بخش 1️⃣ 🌐 دانش تاریخ فلسفه 🔺تاریخ هر علم، جزئی است جدایی ناپذیر از آن. هیچ علم بشری ای، بر دست یک فرد، و در یک زمان، به تمامت و کمال پدید نمی آید. مفاهیم، مسائل، فرضیات، براهین و قواعد، در هر حوزۀ معرفتی، به تدریج و در رهگذار تاریخ به میدان اندیشه ها گام می نهند و بر قلم عالمان جاری می شوند. علوم اسلامی نیز به طور عام، و فلسفۀ اسلامی به طور خاص، از این قاعده مستثنا نیستند. فلسفۀ اسلامی یکباره، در یک زمان یا بر دست یک یا چند فرد معین پدید نیامده است؛ بلکه در پیدایش، شکل گیری، توسعه و تعمیق اندیشه های فلسفی در اسلام، هم میراث فرهنگها و تمدنهای دیگر، هم آموزه های اسلامی، هم باریک اندیشیها و نوآوریهای حکیمان مسلمان، و هم انتقادهای منتقدان _اعم از متکلمان، عارفان و فقیهان_ دخیل و مؤثر بوده است، و این ماجرا روندی تدریجی و تاریخی است. بر این اساس، تاریخ فلسفه دانشی است که این جریان را در گسترۀ زمان باز می نماید. 🔺 بدین ترتیب، کتاب تاریخ فلسفه نه تنها مبین اندیشه های درست، مقبول و مفید است، بلکه آنچه در تاریخ این حوزه از تفکر، اعم از صحیح و خطا، نو و کهنه، و مقبول و منسوخ، روی داده است باز می تاباند. برای مورخ فلسفه نه تنها موفقیتها بلکه شکستها، نه تنها توافقها بلکه نزاعها و کشمکشها، نه تنها تأسیسها بلکه تخریبها نیز ارزشمند است. او می کوشد تا حد امکان امین ماوقع باشد، اما این امانت داری و بی طرفی در مقام نقل و گزارش، او را از ارزش گذاری و رد و قبول در مقام تحلیل و ارزیابی باز نمی دارد؛ البته به شرطی که این دو مقام را در هم نیامیزد. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد ص 1 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💢بخش 1️⃣ 🌐 توضیحی در مورد فلسفه اشراق 🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفه‌اش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهره‌مندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلی‌سینا، رقیبی جدی شود. 🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیین‌های نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد. 🔺وی مکتب اشراقی‌اش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظام‌مند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقی‌اش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از این‌رو، تنها با اندوخته‌های پیشینی از فلسفه مشاء نمی‌توان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب می‌شود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7) https://eitaa.com/fvtt_ir/2514 0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8) https://eitaa.com/fvtt_ir/2547 1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9) https://eitaa.com/fvtt_ir/2606 🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید. https://eitaa.com/fvtt_ir/2579 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 9️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (7) ✅ (6) 🌐ضرورت اندیشه (3) 🔘 انقلاب اسلامی 1️⃣ دعوت حضرت امام از روحانیت برای و مشکلات 🔺 حضرت امام دانشمندان اسلامی را به امتداد بخشی به دانش‌های دینی دعوت نمود و راه آن را حضور فعال و مسئولانه در متن این مسائل و مشکلات ببیند 🏷حضرت امام ره در :
«ما بايد بدون توجه به غرب حيله‏ گر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامی‌که فقه در كتاب‌ها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهان خواران نيست. و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمى‏تواند درك كند كه  براى  كافى نيست. حوزه‏ها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عکس‌العمل مناسب باشند. چه‌بسا شيوه‏هاى رايج اداره امور مردم در سال‌های آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هم‌اکنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.»
🔺 این خیلی مهم است که روحانیت باید درون مسئله زندگی کند؛ باید آن مسئله، مسئله‌ی خودش بشود، والا با کارهای پژوهشی سفارشی چیزی از آب درنمی‌آید. هرکسی کار اساسی کرد وضعیتش این‌طور بود، تمام وجودش را بسیج کرد به یک مسئله‌ی عمیق جواب داد، و شدنی است و خداوند راه بازکرده است، 2️⃣ عقب بودن دانش‌ها از موقفی که حضرت امام داشت عملیات می‌کرد 🔺 اما دانش‌ها درجایی ایستاده بودند و حضرت امام در منطقه‌ای بسیار جلوتر از موقف دانش‌های اسلامی در دل واقعیت‌های تلخ و دشوار آن روز عملیاتی را علیه هجمه‌های گسترده، متنوع و پیچیده‌ی عالم علیه دین مبین اسلام و سعادت دنیایی و اُخروی بشر تعریف کرده بود. 3️⃣ توقف میراث علمی اسلامی و نرسیدن به آستانه نیازهای یک انقلاب 🔺# توقف_میراث_علمی اسلامی و به آستان توفنده و جامع و نظام انقلابی نرسیدن نارسایی سختی را دامن می‌زند. 4️⃣ آزاری که رهبر اسلامی ما از این فاصله میراث علمی و نیازهای انقلاب می‌دید 🔺 فاصله میان دانش‌های مرسوم اسلامی و میدان این یک نارسایی بسیار سخت است، اینکه دانش‌ها درجایی دورتر از عرصه‌ی مبارزه با طاغوت ایستاده بودند؛ یک رهبر اسلامی و جامعه‌ای را که بنا داشت به نام اسلام قیام کند و دورانی که برای انقلابی بودن رو به فرهنگ بیگانه داشتند، نسخۀ جدیدی از انقلابی‌گری ارائه نماید، سخت می‌آزرد. 💭 این همان چیزی است که سال‌ها است به‌عنوان خلأ نظری یا انقلاب اسلامی از آن یاد می‌شود. ⚠️ تصویری که در پست بعد می‌آید را مشاهده بفرمایید⚠️ 🔺 دانش‌های غربی ‌خودش را به صحنه‌ی واقعیت‌های اجتماعی از طریق اندیشه‌ها و می‌رساند یعنی یک مسیر متصلی است، به وسیله‌ی دانش‌های کاربردی چنگ می‌زند به واقعیت‌ها و سعی می‌کند واقعیت‌ها را رقم بزند، ویرایش بکند، صحنه را عوض بکند. 👈 اما دانش‌های اسلامی چه؟ اینجا ما دانش‌های کاربردی نداریم، این فاصله و گسل هست، درنتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ این را به شما می‌گویم تا اشک بریزید ببینید جلوی این اتفاق را بگیرید، عزیزان الآن این اتفاق می‌افتد؛ با نام خدا و حضرات اهل‌بیت و کتاب و سُنت شروع می‌کنیم می‌آییم موقعی که می‌رسیم به آن شکاف می‌رویم به سمت دانش‌های کاربردی غربی، بعد هم هر چه نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر که می‌خورد دارد می‌رقصد دارد! —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 9️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (7) ✅ (6) 🌐ضرورت اندیشه (3) 🔘 انقلاب اسلامی —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💢بخش 1️⃣ 🌐 اهمیت حکمت مشاء 1️⃣نقطه شروع فلسفۀ اسلامی 🔺 فلسفه اسلامی در قالب مشرب های سه گانۀ مشاء، اشراق و متعالیه بروز و ظهور یافته، و با شکل گیری فلسفۀ مشائی اسلامی تأسیس شده است. فلسفۀ مشاء گرچه مرحلۀ اولیۀ فلسفه اسلامی را تشکیل می دهد، در عین حال شاکلۀ اصلی آن است 2️⃣سوار شدن بقیه مکاتب فلسفه اسلامی بردارایی های حکت مشاء 🔺فلسفۀ اشراقی و حکمت متعالیه بر شالوده های فلسفی مشائی بنا نهاده شده اند و این طور نیست که آن را به طور کامل طرد و نفی کرده باشند. این دو مشرب فلسفی، به نوعی جرح ، تعدیل ، اصلاح، تکمیل و ترمیم فلسفۀ مشائی اند و فهم دقیق آن دو، بر فهم دقیق و درست فلسفۀ مشائی متوقف است. بنابراین، اگر بخواهیم بر حکمت متعالیه، به عنوان آخرین دستاورد حکمی و فلسفی اسلامی احاطه یابیم، پیش از آن باید فهم درستی از حکمت مشائی به دست آوریم. 3️⃣ ناظر بودن بیشتر سخنان ملاصدرا بر سخنان مشائیان 🔺بسیاری از دیدگاه ها و سخنان ملاصدرا، مؤسس حکمت متعالیه، ناظر به آراء و سخنان ابن سینا و پیروان مشائی اوست. به همین دلیل، فهم درست این سخنان و آراء بر فهم درست سخنان و آراء ابن سینا و دیگر مشائیان متوقف است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء 17_18 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 🔺 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2434 🔺 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2523 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 8️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 1️⃣ تعلیم و تربیت [در پست های قبل توضیح داده شد.] 2️⃣ پژوهش ❇️ منظومۀ دغدغه‌های پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی به شرح ذیل دنبال شده است: 1. گروه مطالعات پایه تمدنی: (در پست قبل توضیح داده شد) 2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: (همین پست) 3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: (همین پست) 2️⃣ گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: این گروه به بازخوانی تراث حوزوی از قبیل دانش حکمت، عرفان، تفسیر، اصول و فقه متمرکز است. ➖ کارگروه «دانشیار» این کارگروه به تدوین برخی از مؤثرترین تحقیقات شفاهی اساتید برجستۀ حوزه می‌پردازد. از جمله آثار چاپ شده این گروه کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ» و «شرح مصباح الهدایة امام» و نیز آثار در دست چاپ «حکمت عملی»، «اسرار الصلوة»، «سرّ ترتیب منازل»، «اصول و مبانی تأویل»، «عرفان در وادی عمل» از آثار آیت الله یزدان‌پناه و «رهبانیت در اسلام» و «رویت ملکوت: مجموعه مقالات عرفانی» از آثار حجت‌الاسلام علی امینی نژاد و «به سوی ظهور: بازخوانی عرفانی‌، فلسفی، اجتماعی ظهور» اثر استاد آیت الله محمدرضا عابدینی می‌باشد. همان گونه که مشاهده می‌شود برخی آثار در آستانه چاپ و برخی مراحل پیش از چاپ و بلکه آماده‌سازی‌های پایانی را می‌گذرانند. ➖ کارگروه «فقه تمدنی» این کارگروه با تعریف «فقه راهبردی» و تلاش جهت ترسیم مختصات «فقه نوین» در قالب پروژه‌های گفتارپژوهی و مطالعات کتابخانه‌ای در صدد است به تعریف دقیقتر و عمیقتری از فقه حکومتی دست پیدا کند. این کارگروه در صدد است سلسله «گفتگوهای فقه تمدنی» را ناظر به حل مسائل عینی اداره کشور میان فقها و کارشناسان ترتیب دهد که با توجه به نوپا بودن مؤسسه این کار هنوز در مراحل نخست قرار دارد. 3️⃣ گروه مطالعات کاربردی تمدن: این گروه دارای کارگروه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف تمدنی است. ➖ کارگروه سبک زندگی: علاوه بر کتاب «هستی‌شناسی نحوه وجود سبک زندگی» که در گروه مطالعات پایه در جریان است، 3 جلد کتاب «مبانی و اصول تولید دانش در حوزه سبک زندگی» در حال تدوین نهایی است. کتاب «تحلیل و بررسی سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری» نیز در دست چاپ و کتاب «نقد و ارزیابی نظریه‌پردازان علوم اجتماعی در حوزه سبک زندگی» نیز در حال تدوین نهایی است. ➖ کارگروه مهندسی فرهنگی: اعضای این کارگروه پس از دو سال، جلسات علمی در نقد و بررسی آثار استاد پارسانیا و حجت‌الاسلام و المسلمین پیروزمند به تدوین «درسنامه مهندسی فرهنگی» پرداخته و بر اساس آن «اندیشه پشتیبان» و «طرح عملیاتی تربیت مهندس فرهنگی» را طراحی نمودند. برخی از تحقیقات یاد شده توسط تعدادی از مخاطبان مجموعه در محیط دانشگاهی با همکاری برخی مجموعه‌های دیگر دنبال شده است. ➖ کارگروه منطق و سیره رهبری: این کارگروه طی چندین سال تحقیق و تدوین و تدریس به تنظیم و تدوین کل تاریخ انقلاب با محوریت حیات رهبرانه امام خمینی و مقام معظم رهبری در قالب 4 جلد قبل انقلاب (دوره طلبگی، استادی امام، از رحلت آقای بروجردی تا تبعید و از تعبید تا پیروزی انقلاب) پرداخته است. تاریخ پس از انقلاب نیز یک جلد به بازۀ زمانی 57-60 و پس از آن هر دوره 4 ساله یک جلد کتاب شده است(لازم به ذکر است که به دلیل عدم تدوین تاریخ بعد از انقلاب بخش اعظم مطالب این پروژه ها تولیدی است و تألیفی نمی‌باشد). دو اثر دیگر تحلیل قواعد تعامل امام(ره) و رهبر انقلاب با مسائل جامعه تحت عنوان «منطق رهبری امام(ره)» و «منطق رهبری مقام معظم رهبری» نهایی و تدوین و در آستانۀ چاپ می‌باشد. در مرحله بعد بر اساس این سرمایه، فعال کردن مطالعه سیره رهبرانه معصومین علیهم السلام در قالب یک گروه‌پروژه دیگر مد نظر است. (6 کارگروه دیگر در پست بعد توضیح داده خواهد شد.) ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💢بخش 1️⃣ 🌐 معرفی فلسفۀ فلسفه 🔺 فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، می‌پردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است. 🔺 دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد. 🔘 پرسش های فلسفۀ هر علم 🔺پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند: 1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟ 2️⃣غایت آن علم چیست؟ 3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟ 4️⃣روش های عام علم چیست؟ 5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟ 6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟ 7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟ 8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟ 9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟ 🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟ 🔺 این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد. 🔺
بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.

📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 15_16 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 6️⃣ 🌐 مقدمه 6️⃣ ▫️آثار نگرش توحیدی 1️⃣ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص 🌐 تعالی عبادت 🔺در فرهنگ دینی عبادت و بندگی فلسفۀ آفرینش انسان و جن خوانده شده است. وَ مٰا خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ ﴿الذاريات‏، 56﴾ 🔺این گزاره ابتدا به ذهن ما غریب می‌رسد. وقتی عنوان فلسفۀ آفرینش به گوشمان می‌خورد با هیجانی فطری منتظر شنیدن یک سخن فیلسوفانۀ هوش‌بر و دل‌انگیز می‌شویم، ولی هنگامی که در مقام پاسخ می‌شنویم هدف آن بوده که خدا را بپرستیم به جای خود می‌نشینیم و آن احساسات را خاموش می‌کنیم. 🔺این به خاطر درک نارسای ما از حقیقت هستی، حقیقت حق تعالی، حقیقت انسان و حقیقت بندگی است. بندگی در اوج رفتار فیلسوفانه، حقیقت‌جویانه، اصالت‌خواه و تعالی و تعادل‌خواه انسان است(توضیح آن در جایی مستقل). 🔺ذکر و دعا دو رفتار دینی، معنوی و پرستش‌گرانه است. هر دو با تعالی معرفت به تعالی کشیده می‌شوند. البته مشروط بر آن که شخص عابد درد الهی و قصد عبادت داشته باشد. 💠 توضیحی در این باب: 🔹ذکر 🔺ذکر که در فرهنگ دینی به معنای یاد کردن «خدا» است، یک برنامۀ رشد و تربیت مبتنی بر دسته‌ای اصول تربیتی است. اصول تربیتی به عنوان بایدهای کلی تربیتی، همچنان که برآمده از یک یا چند مبنای تربیتی از جمله دسته‌ای مبانی انسان‌شناختی است، برآورندۀ دسته‌ای روش‌های تربیتی متناسب با چارچوب و انضباطی است که ارائه می‌نماید. 🔺یکی از مبانی تربیتی این است که انسان ضعیف آفریده شده است و یکی از معانی آن که انسان ضعیف است این است که انسان به شدّت خوپذیر است. «خُلِقَ اَلْإِنْسٰانُ ضَعِيفاً.»﴿النساء، 28﴾ یعنی انسان ظریف و اثرپذیر آفریده شده است. 🔺معاشرت باعث خوگیری در انسان می شود. بر همین اساس یکی از روشهای تربیتی روش معاشرت است. معاشرت تنها حضوری نیست بلکه گاهی معاشرت ذهنی است و معاشرت ذهنی نیز چون معاشرت خارجی روی انسان اثر تربیتی دارد. به همین جهت مطالعۀ احوالات و زندگینامه‌های بزرگان را به عنوان یک برنامۀ تربیتی توصیه می‌کنند. 🔺ذکر معاشرت ذهنی است و از آنجا که هنگام ذکر انسان همنشین خدا می‌شود می‌توان امید داشت که از خدا اثربپذیرد. عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ : «إِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ لَمَّا نَاجَى رَبَّهُ قَالَ «يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ أَمْ قَرِيبٌ فَأُنَاجِيَكَ؟» فَأَوْحَى اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَيْهِ : «أَنَا جَلِيسُ‏ مَنْ ذَكَرَنِي‏.» فَقَالَ مُوسَى : «يَا رَبِّ إِنِّي أَكُونُ فِي حَالٍ أُجِلُّكَ أَنْ أَذْكُرَكَ فِيهَا.» فَقَالَ : «يَا مُوسَى اذْكُرْنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ.» (التوحيد (للصدوق)، ص182) 🔺و از آنجا که خدا بالاترین اخلاق را دارد و از بشر خواسته شده دنبال اخلاق خدایی باشد. پس، یاد خدا برترین یادها است. «وَ لَذِكْرُ اَللّٰهِ أَكْبَرُ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ.»﴿العنكبوت، 45﴾ 🔺یاد خدا عنصری عزیز است که سکوی پرشهای بلند انسانی است و انسان چون عبد است تعالی طلب است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2576 💢بخش 5️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2625 💢بخش 6️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2647 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 علی وجهٍ کلی (1) 🏷 متن نهایه: فإذا بحثنا هذا النوع من البحث أمكننا أن نستنتج به أن كذا موجود و كذا ليس بموجود و لكن البحث عن الجزئيات خارج من وسعنا على أن البرهان لا يجري في الجزئي بما هو متغير زائل.و لذلك بعينه ننعطف في هذا النوع من البحث إلى البحث عن حال الموجود على وجه كلي فنستعلم به أحوال الموجود المطلق بما أنه كلي ❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود 🔺دو دلیل برای عدم بحث از جزئیات در فلسفه می‌آورد 1. جزئی قابل احصاء نیست. از وسع ما خارج است. 2. جزئی متغیر زائل است. در جزئی برهان راه ندارد. 🔹منظور از جزئی چیست؟ 1. منظور قضیه جزئیه نیست. (جزیئه در مقابل کلیه که در سور قضایا می‌گویند) 2. منظور قضیه شخصیه است. 1️⃣ راه اول: جزئی نه کاسب است نه مکتسب 🔺جزئی نه کاسب است نه مکتسب، کاسب یعنی او بیاید اعطا نتیجه‌ای کند اعطاء یک امر دیگری کند؛ مکتسب نیست یعنی هیچ گاه جزئی هم از دل یک قیاس به دست نمی‌دهد. 🔺کاسب نیست: از جزئی نمی‌شود نتیجه‌ای گرفت؛ ده بار هم ببینی می‌خندد نمی‌توانی نتیجه خندان بودن را بگیری. و نمی‌توان خندان بودن غیر زید را نتیجه گرفت. 🔺مکتسب نیست: هیچگاه از دل قضایا قضیه شخصیه به دست نمی‌آید. ممکن است موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه به دست بیاید ولی شخصیه به دست نمی‌آید. 🔺قضیه شخصیه در هیچ یک از علوم برهانی به کار نمی‌رود و حتی بحث فلسفه هم نیست. 🔺این کاسب و مکتسب را ما روی قیاس مطرح کردیم اگر در حد و تعریف ببرید باید عبارت را تغییر بدهید. 🔺در قضیه شخصیه ما آن را با حس می‌یابیم و نمی‌دانیم مبرر آن چیست، لذا قابل تغییر است و فی حد ذاته فساد پذیر است و نمی‌شود گفت الا و لابد اینچنین است؛ اما اگر علت را دانستیم از فضای شخصیه خارج می‌شود و به کلی باب برهان وارد می‌شود. 🔺موقعی که بعض الانسان گفته می‌شود به جزئی بما هو کلی نگاه شده است. 🔺نه تنها از جزئی نمی‌شود جزئی نتیجه گرفت بلکه حتی از کلی نیز نمی‌توان یک جزئی (به معنای شخصی) نتیجه گرفت. 2️⃣ راه دوم: کلی بودن مقدمات به معنای کلی باب برهان (در پست بعد خواهد آمد) 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac