✅ جلسه #استاد_یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش 8️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش🔟
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه استاد یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
🔷 درباره طلبگی
🔷 بخش 0️⃣1️⃣
🔺بعد از آنکه این فضای علمیت را قوی کردید، بکشید به سمت حوزه های دیگر.
🔸هر جا می خواهید بروید، هر کاری می خواهید بکنید، می خواهید در فضاهای حاکمیتی، اجتماعی، تمدن اسلامی، هر چه، هر چیز جدیدی می خواهید با یک شیب آهسته و آرام بروید ولی اول باید کار علمی تان را قوی کنید.
👈آهسته آهسته خیز بردارید، این را خیلی جدی در نظر بگیرید.
🔸مثلاً من قرار است بروم در فضای تمدنی چه بحث هایی را باید بخوانم؟ چه کتاب هایی را باید بخوانم؟ چه اساتیدی را باید ببینم؟ آهسته، تاکید می کنم، یک مرتبه این قدر قوی نشود که پایه محکم نشود.
🔸تمام بنیادهایی که ما نیاز داریم، آن بنیادها را محکم درست می کنیم بعد می آییم دنبال این، بعدش هم منظورم این نیست که می گذاریم بیست سال بگذرد که ذهن دیگر هیچ ارتباطی با آن برقرار نکند! نه آن را نمی گویم، از همان اول ارتباط برقرار می کند اما یک ارتباط این شکلی برقرار می کند.
🔸همین الان هم به شما بگویم که هر رشته ای می روید از قرآن جدا نشوید، هر رشته ای، فلسفه است، فقه است، هر چه هست.
⚠️از قرآن جدا نشوید و بعد از آن هم از روایات جدا نشوید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_یزدانپناه
#درباره_طلبگی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
قال الامام ابو جعفر محمد بن علی الباقر علیه السلام:
⚫️انما يداق الله العباد في الحساب يوم القيامة علي قدر ما اتاهم من العقول في الدنيا.
◾️خدا در روز قيامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلي كه در دنيا به آنها داده است باريك بيني مي كند.
شهادت پنجمین خورشید آسمان امامت،حضرت باقرالعلوم علیه السلام بر شیعیان و شیفتگان حضرتش تسلیت باد
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
🔸 #کلام_امام
💢نگاه حوزه قدیم به فلسفه و عرفان
🔺اين از مسائل رايج حوزه ها بود كه هر كس كج راه مى رفت، متدين تر بود.
❗️ياد گرفتن زبان خارجى، كفر؛ و فلسفه و عرفان، گناه و شرك بشمار مى رفت.
❓در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از كوزه هاى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مى گفتم.
⚠️ترديدى ندارم اگر همين روند ادامه مى يافت، وضع روحانيت و حوزه ها، وضع كليساهاى قرون وسطى مى شد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهاد و كيان و مجد واقعى حوزه ها را حفظ نمود.
📚صحيفه امام ج21 / 279
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1125
🔷 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1184
🔷 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1196
🔷 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1219
🔷 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1250
🔷 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1294
🔷 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1327
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
✅مصاحبه نشریه خط با #استاد_یزدان_پناه
◀️بخش 5️⃣
📝تغییر کتاب های درسی و یادگیری زبان، جزء دغدغه های قدیم حوزه است، ولی متأسفانه می بینیم هنوز به جایی نرسیده است. به نظر شما، چه موانع و مشکلاتی بر سر راه این دغدغه ها وجود دارد؟
🔺یکی دیگر از مسئله هایی که باید به شکل بنیادین حل شود، مسئله زبان تخصصی است.
🔸زبان تخصصی را باید به شکلی درآورد که همه طلبههای این رشته به خوبی آن را بدانند. یعنی وقتی فلسفه میخوانند، بتوانند متون فلسفی غرب را به زبان اصلی ببینند.
🔸اگر این کار انجام بشود، فکر کنم هر کسی که بعدها پژوهشگر میشود، به سرعت با منابع اصلی پیوند برقرار می کند. این نکته هم باید در همان رشته تخصصی ترسیم شود.
🔸متأسفانه ما آثار دست دوم و سوم را میخوانیم و گاه سی سال میگذرد و بعدها متن دست اولی ترجمه می شود. این مسئله هم باید حل شود.
🔺راه حلی که به ذهنم میرسد، نگاه سازمانی است.
🔸باید رشته ای تخصصی ایجاد شود. اگر این رشته تخصصی بخواهد شکل بگیرد، مجبور می شوند همه فقدان ها را جبران کنند.
🔸اما به شکل فعلی، برای طلبه هیچ التزامی وجود ندارد که به سمت زبان تخصصی برود.
🔸برای نمونه، پیشنهادم این است که اگر آن رشته تخصصی حاصل شد، ما برخی درسها را به زبان تخصصی ارائه کنیم. متن، متن انگلیسی باشد. یکی، دو دوره اول، زبان عمومی، بعد زبان تخصصی فراگرفته شود. طلبه به این سبک، زود یاد می گیرد.
🔸چرا الان نمی شود چنین کاری انجام داد؟ چون طلبه هیچ احتیاج و التزامی به آن ندارد. اگر نگاه سازمانی شکل بگیرد، این مشکل حل می شود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓 #عرفه روز نزدیک شدن دلها به خداوند گرامی باد
🔸بنده امیدوارم که خداوند به شما مردم مؤمن این توفیق را بدهد که از روز عرفه برای نزدیک شدن دلهایتان به خدای متعال هر چه بیشتر استفاده کنید و این روز را قدر بدانید. عرفه روز بزرگی است. تطهیر روح و صفا دادن به نفس، برای یکایک ما در هر جا که هستیم مسأله اساسی و مهمّی است. این فرصتها را کوچک نشمارید و این مسائل را ناچیز ندانید. در راه حرکتِ بزرگ ملت ایران و سازندگی و پیروزی بر دشمنان و ایستادگی در مقابل زورگویان و رسیدن به اهداف عالیه نظام اسلامی، ارتباط با خدا و توجّه و توسّل و تضرّع به پروردگار نقش دارد. فرصت و وقت آن نیز همین اوقاتی است که معیّن شده است و مهمترین آنها، یا از جمله مهمترین آنها، روز عرفه است.
بیانات مقام معظم رهبری
۱۳۷۳/۰۲/۲۸
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | امتحان الهی
🔻 حضرت آیتالله خامنهای:«اگر به حکمت مندرج در #عید_قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیدهی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) که آن روز ایثار کرد. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است ...
امتحانهائی که ما میشویم، در واقع نقطهی اصلیاش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان میآید ... امتحان الهی برای این نیست که خدا ما را بشناسد، ببیند ما در چه وزنی، در چه حدی هستیم؛ خود امتحان در حقیقت یک گام است به سوی مقصد... امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد.» ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
🔺 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بهمناسبت عید سعید قربان نماهنگ « امتحان الهی» را منتشر میکند.
📥 سایر کیفیتها:
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=37569
🌸 #کلام_استاد
▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه
🔰نقص دستگاه حکمت مشائی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸کلام استاد
▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه
🔰نقص دستگاه حکمت مشائی
🔺با مختصه وجودی بودن حکمت صدرایی، تقریبا میتوان میان فلسفه صدرا با فلسفه مشاء و فلسفه اشراق فاصله انداخت.
👈حکمت مشاء حکمتی "خام" است.
🔸البته فلسفه مشاء در بستر تاریخی جایگاه خود را داشته و امثال بوعلی و فارابی کارهای عظیمی انجام دادهاند.
🔸اما وقتی به ابزارها، شیوههای تحلیل، نتیجه گیریها و حلوفصلهای آنها از مسائل نگاه میکنید، میبینید [که] میتوانیم این فلسفه را فلسفهای خام بدانیم.
البته فلسفه مشاء در آغاز حرکت فلسفۀ اسلامی بوده است.
🔸پس از مطالعه حکمت متعالیه استدلال ها و مباحث حکمت مشائی نامأنوس به نظر میآید.
🔺هر چند مشائیان موضوع فلسفه را "وجود" قرار دادهاند، گاه به علت خلط میان ذهن و عین، بستری ماهوی بر اندیشه آنان حاکم است.
🔸از این روست که هرچند وجود را محور قرار میدهند، هیچگاه نتوانستهاند به مسائلی که حکمت متعالیه به آنها رسیده، دست پیدا کنند.
📚(برگرفته از دروس حکمت متعالیه، جلسه 6)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کلام_استاد
#استاد_یزدان_پناه
#فلسفه_ملاصدرا
#نقص_حکمت_مشاء
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗂 #پرونده_ویژه ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد
🗂 #پرونده_ویژه
♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش2️⃣
🔺امتداد یابی یک فلسفه مثل فلسفه و حکمت اسلامی چه معنایی می تواند داشته باشد، اصلا امتداد یعنی چه؟
🔺می توانیم بگوییم که مراد از امتداد فلسفه و حکمت اسلامی این است که بتواند در غیر فضای حکمت و فلسفه سرریز بکند و در آنجا توصیه ها و مباحثی را عرضه بکند که منجر به تغییر و تحولاتی در آن ها بشود.
🔸عرصه های فراوانی برای حیات انسانی وجود دارد، اعم از علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و ... و شئون و ساحت های متعددی که حیات انسانی اقتضای آن را دارد. چه به لحاظ فردی، چه به لحاظ اجتماعی، خود فضای اجتماعی هم عرصه های متعددی دارد.
🔸اگر بنا باشد حکمت و فلسفه ی اسلامی به عنوان یک اندیشه ی بنیادین و عمیق انسانی، خودش را در همه ی این عرصه ها یا هر یک از این عرصه ها حاضر بکند، چه پیامد هایی دارد.
🔺ورود و نتیجه گیری از مباحث فلسفی در عرصه های علوم دیگر می تواند می تواند یک تفسیر و تحلیل از امتداد فلسفه ی اسلامی باشد.
🔺اولین امتداد و پیامدی که یک فلسفه ی بنیادین مانند فلسفه و حکمت اسلامی می تواند در ساحت های دیگر داشته باشد تولید فلسفه های مضاف به دانش ها و فلسفه های مضاف به موضوعات متعدد است ولی فقط در همین حد هم اکتفا نمی شود بلکه در نفس پیکره ی مسائلی که در آن دانش ها و موضوعات مختلف مطرح هست می تواند دخالت پیدا بکند.
🔸بنابراین یک معنا از امتداد این است که ما بگوییم فلسفه به عنوان یک دانش، پیامدها و نتایجش در دانش های دیگر و موضوعات دیگر به چه شکلی در می آید.
🔺یک معنای دقیق تر و عمیق تر از امتداد وجود دارد.
🔸فلسفه اعم العلوم است و موضوع فلسفه اعم الموضوعات است، تمام علوم با تمام مسائل و تمام موضوعات، می تواند با زاویه دید فلسفی و حکمی مورد مطالعه قرار بگیرد.
🔸مراد از این بحث، این است که موضوع فلسفه با زاویه دیدی که وجود دارد، آنچنان اعم است که موضوعات تمام علوم و تمام شئون حیات بشری را از منظر موضوع خودش می تواند مورد مطالعه قرار دهد.
🔺در چنین فضایی ما می توانیم بحث امتداد فلسفه را مطرح بکنیم که مراد از امتداد فلسفه و حکمت اسلامی این است که اگر یک فیلسوف و یک اندیشمند فلسفی، از منظر فلسفی بخواهد به سایر علوم، به موضوعاتشان، به مجموعه مباحثی که در حوزه انسانی و غیر انسانی مطرح هست، نگاهی بیندازد، نتایج این نگاه به چه شکلی درخواهد آمد. مراد ما از این امتدادها، یک چنین چیزی باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#فلسفه_های_مضاف
#اعم_العلوم
#اعم_الموضوعات
#پرونده_ویژه
#مصاحبه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac