eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 8️⃣1️⃣ 💠 غفلتی خاص (3) ❇️ إنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ كٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴿الأحزاب‏، 72﴾ 🔺لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم! 🔺موقعی که لا حول و لا قوه چرا به ریش خودت گرفتی؟! 🔺چند تا فیلسوف اینطوری داریم؟ فیلسوف حکیم! چند تا داریم؟ اگر کم داریم، حرف آقای داوری را قبول دارم که بحران تفکر داریم. منتها نه با آن تقریرهای ایشان. در آن اتمسفر بودن را قبول ندارم. ما خودمان اتمسفر شریفی داریم به آن واژه ها هم احتیاجی نداریم. مقوله ی خردمندی! به خرد وصل بودن! در گرو چیست؟ 🔺به نظرم بعد از انقلاب خیلی کم اندیشیدیم، خیلی کم فکر کردیم، خیلی مشغول بودیم. حداقل یک تعدادی که اینطوری باشند را احتیاج داشتیم. 🔺ما شیرین ترین کاری که انجام دادیم رفتیم علوم انسانی خواندیم. این کار را باید می کردیم ولی آن طرف قرآن هم خواندیم؟ تامل های اینطوری هم کردیم؟ ببینید چه وضعی درست کرده؟ یک آشوب معنوی درست کرده است! انسجام فکری را به هم زده است. این ها قطعا انسجام را به هم می زدند منتها ما به آن ها میدان دادیم. ما به تعداد کافی آدم نداشتیم که بفهمند دو میلیون و پانصد نفر دانشجوی علوم انسانی یعنی چه! به نظرم تعداد آدم های هوشیارمان پایین بوده است. این هوشیاری ها خیلی ضروری است. اربعین پیش می آید نمی توانیم بفهمیم این حادثه چیست. 🔺اینقدر ، ظلوم! با هیچ حادثه تاریخی نمی توانیم ارتباط بگیریم. این حادثه اربعین از حادثه عاشورا دارد تغذیه می کند و آن حادثه هم در بعثت ریشه دارد. مختصات انسانی خودش را از بعثت می گیرد. در بعثت یک تعریفی عوض شد و حادثه عاشورا ضروری شد و الا یک مشت گاو و گوساله داشتند با هم زندگی می کردند عاشورا برای چه؟ بعثت بود که عاشورا را ضروری کرد. 🔺حالا در اوج یک حادثه ای به نام حادثه عاشورا داریم که مردم اینطوری دارند با آن نسبت می گیرند. این چیست؟ خیلی چیز عجیبی است. اصلا پدیده ی ساده ای نیست. 🔺فیلسوف بی چاره اینجا خواب افتاده است. این نسبت ها را نمی تواند در بیابد. این ها خسارت است، انفعال این ها است. ما انسان های هوشیار خیلی کم داریم. 🔺می گویند آقا رسول اکرم وارد مسجد شد و یک حلقه مشغول عبادت و یک حلقه مشغول مباحثه بودند اینکه حضرت رفت در آن حلقه ای که مباحثه می کردند به یک فرهنگ دامن می زند. ما فرهنگ هوشیاری را نتوانستیم ایجاد بکنیم. بخوان بخوان یاالله بخوان فرهنگ بود، هوشیار بودن فرهنگ نشد. هر دم در توبره این و آن نرو، مدام زنده باش و مرده باش! 🔺اگر دلمان به حال بشریت می سوزد اگر دوست داریم این جامعه عزیز ایرانی و شیعی با یک آهنگ خوبی مسیر پیشرفت را طی بکند روی این هوشیاری باید سرمایه گذاری بکنیم. از آن تاریکی ها بکشیم بیرون هم خودمان را و هم همه ی آن کسانی که دست مان به آن ها می رسد، اگر این هوشیاری ها ایجاد بشود یک جا نمی ماند و همینطوری می رود. ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج8-980928-LQ.mp3
15.43M
🎧 (با رویکرد از حمایت کالای ایرانی) 🔘 📝جلسه هشتم 🗓 تاریخ جلسه: —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(حمایت از کالای ایرانی) ➖در جلسه گذشته بیان شد که در فرض تحقق سلطه اقتصادی، خرید کالای خارجی حرام است. 🔷شرایط تحقق مصداق سلطه اقتصادی: 🔹وابستگی یک‌جانبه اقتصادی یک کشور اسلامی، یک بنگاه و فرد مسلمان به اقتصاد کشورهای غیر اسلامی، بنگاه‌ها و افرادی از آن کشورها، به گونه‌ای که هر موقع آن کشورها، شرکت‌ها یا افراد اراده کنند، بتوانند آن کشور اسلامی، بنگاه و افراد مسلمان را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند و در وضعیت اقتصادی آنان اخلال و نابسامانی ایجاد نمایند. ⬜️در ادامه استاد با پذیرش مزیت های نسبی*، راه مقابله با تسلط را، وابستگی متقابل اقتصادی بیان کردند. در این صورت نه تنها مصداق سلطه و سبیل نیست، بلکه مصداق تعامل سازنده است. ◽️*مزیت نسبی به به صرفه بودن تولید یک کالا در یک کشور نسبت به کشور دیگر می گویند. مثلا در خاورمیانه نفت ارزان تر به دست می آید یا در برخی کشورها، کشاورزی به صرفه تر است. در این صورت، به نفع هر دو کشور است که از تولیدات متقابل یکدیگر استفاده کنند. 🔹همچنین جریان مبادلات پولی نیز می تواند مصداق سلطه باشد. به گونه ای که یک جریان یک جانبه باشد و کشور غیر اسلامی بتواند کشور اسلامی را تحت تاثیر جدی قرار دهد. ❗️امروزه دلار مهمترین ابزار جنگ اقتصادی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. و باید هر چه زودتر از این سلطه خارج شد. 🔶مرجع تشخیص مصداق سلطه و سبیل 🔸فرض اول. مراجعه به عرف عام. چون این سلطه و سبیل احتیاج به نظر کارشناسی است، عرف عام حجت نمی باشد. 🔸فرض دوم. نظر مرجع تقلید. عدم حجیت. چون تشخیص سلطه و سبیل کار تخصصی حکمی نیست تا نظر مرجع برای مقلدین حجت باشد. ممکن است مرجع با کارشناس مشورت کند، که آن نظر به خاطر کارشناسی بودن حجت است. 🔸فرض سوم. نظر حاکم و ولی فقیه. ولی فقیه ممکن است در امور کلان، با مشورت کارشناسان نظری بدهد، اما امکان بررسی نظر وی در امور جزئی فراوان وجود ندارد. 🔸فرض چهارم. عرف متخصص. نظر عرف متخصص حجت است. البته در صورتی که ارتباطات به حد کلان برسد، باید حاکم اسلامی نظر بدهد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0⃣1⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 0⃣1⃣ 🔴روند تعریف : راه‌یابی 1️⃣ اهمیت راه‌یابی 👈همه‌ی ما می‌دانیم این بحث مهم است؛ حدیثی هم در ذهنمان هست، از آقا امام صادق علیه السلام که می فرمایند «الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْدا»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 43
🔺کسی که بدون آگاهی حرکت کند مثل کسی است که در غیر مسیر منتهی به مقصد خودش دارد حرکت می‌کنم. هرچقدر هم جهد را زیاد کند، هرچقدر هم بر سرعت حرکتش اضافه بکند چیزی که نصیبش می‌شود دوری است. 2️⃣ نیاز به یک فضای فکری غنی شده برای راه‌یابی برای پیشبرد انقلاب اسلامی 👈ما هدفمان پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ چیزی که به آن اشاره می‌کنیم خیلی بزرگ است، خیلی جدید است و حتی در خیلی از جاها که وارد بشویم بسیاری از ساختارهای اجتماعی ناشناخته است. 👈 اگر می‌خواهیم این نکته خوب از آب دربیاید، به یک فضای فکری غنی‌شده‌ای احتیاج داریم که از این فضای فکری غنی‌شده تغذیه کنیم و بگوییم چه باید کرد؛ و این چه باید کردها سطحش پایین نخواهد بود. 3️⃣ خصوصیات حاصل آمده بعد از راه‌یابی 👈یعنی ما بعد از راه‌یابی یک آرامش‌هایی داریم که این خیلی می‌ارزد و معمولاً نیست. اول اینکه راه‌یابی باید با غنا و روشن‌بینی بالا باشد و دوم باید مؤمنانه باشد. 👈 خیلی باید محکم باشیم ما یک روز را هم سست و ضعیف بگذرانیم نمی‌توانیم درست از مردم دست‌گیری کنیم. ما باید دائماً محکم زندگی کنیم. دقت می‌کنیم همین محکم بودن باعث می‌شود سفت دست مردم را بگیریم و از همینجا باید در مورد آرمان‌ها محکم باشیم، در مورد اهداف باید محکم باشیم، در مورد مسیر، در مورد ارزش‌ها باید محکم باشیم. 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راه‌یابی‌های انقلابی نیاز داریم ❇️ الف) فاکتورهای بینشی ❇️ ب) فاکتورهای ارزشی (ارزش‌ها و مطلوبیت‌های تمدنی) ❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرح‌های راهبردی ❇️ د) فاکتورهایی از جنس رصد، اشراف و دیده‌بانی 🏷 در پست های آتی این فاکتورها تبیین خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 1️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 1️⃣ مأموریت و وظیفۀ محوری 🔺 «این مجموعه خود را موظف به طراحی و ایجاد یک
«جریان بالندۀ اجتماعی با هویت فرهنگی»
که
«امتدادی از دانش حوزوی تا عینیت اجتماعی»
داشته باشد، میداند.»؛ جریانی ناظر به مطالبات نهضت تمدن‌سازی اسلامی(با دغدغۀ محوری بسط توحید در جان‌ها و جوامع بشری)، با نگاهی مؤثر و مستمر به شکل‌گیری «نهاد رهبری فرهنگی معنویت‌گرا»، با فراهم آوردن تمهیدات لازم برای آن. 🔺 این مجموعه مسؤولیت خویش را مشارکت در سررشته‌داری هدایت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوۀ حوزه‌های علمیه جهت برآوردن نیازهای راهبردی تحقق اهداف مرحله‌ای نهضت اسلامی، به قدر وسع خویش، می‌داند. 🔺به همین منظور در صدد است به حکم مأموریتی که پذیرفته و مسؤلیتی که متوجه خویش می بیند، در مسیر مقاصد متعالی و ضرورت‌های امروز و فردای نهضت مبارک اسلامی‌مان، در اندازه‌های یک طرح ملی میان اصلی‌ترین ظرفیت‌های چهار حوزۀ فعال و اثرگذار اجتماعی(«حوزه‌های علمیه»، «دانشگاه‌های اثرگذار»، «مدارس ویژۀ آموزش و پرورش» و «عمده‌ترین جریان‌های کوشا و اثرگذار انقلابی که با صفت نخبگانی به فعالیّت مشغول‌اند»، پیوندی عمیق(که مستلزم ویرایش تدریجی و هدف‌دار هر چهار است) بزند. 🔺و جهت برآوردن این مقصود بلند به آرایشی راهبردی نظر دارد که در آن نقش و مسؤولیت یک «سازمان مادر» را برای ساماندهی «سازمانهای اقماری» متعددی که با رویکردی تخصصی مبتنی بر این اهداف و مطلوبیتها تعریف و تأسیس شده اند و خواهند شد، برعهده گرفته است، همچنین بر اساس همان تعریف و همان هویت به حمایت از سازمانهای فراوان همسو و همراه و نهایتاً تشکیل شبکۀ نخبگانی و شبکۀ اجتماعی گسترده ای با رویکردی عملیاتی می اندیشد. 🔺البته با تأکید باید گفت «فتوت» بسیار پیش از آن که یک تشکیلات باشد تلاش دارد یک نحوۀ حیات و آرایش اجتماعی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی(با صفت همگرایی راهبردی) باشد. در این آرایش از سه لایۀ «شبستان»، «رواق» و «صحن» بهره میگیرد. در «شبستان» نیروهایی که ارزشها و مأموریت فتوت را به تفصیل شناخته و پذیرفته اند فعالند(سازمان مادر و سازمانهای اقماری در این لایه اند) و در «رواق» آنها که با این چهارچوب ارزشی همراهند ولی خود بر اساس دریافتها و توانمندیهای خود کارهایی تعریف کرده پویشی را در پیش گرفته اند، مجال حضور و فعالیت و بالندگی می یابند(رواق را چون یک باشگاه مجهز و ممهّد میخواهیم) و در «صحن» به همه نوع تردد انقلابی که مفید است مددهایی نسبتاً مفصل داده می شود و از هر نوع همگرایی نیروهای انقلاب استقبال می شود و از رهگذر این ارتباطات کل این صحنه ویرایشی راهبردی می خورد. سمت و سوی کل این آرایش به طرف مقاصد و ارزشهای انقلاب اسلامی است نه درون تشکیلاتی خاص. دستیابی به این آرایش خود یک فتح الفتوح و دست آورد بزرگ است که تنها با سالها تلاش خالصانه و نخبگانی حاصل خواهد شد. 🔺آنچه در رأس همۀ عوامل، فراهم شدن این آرایش را ممکن میکند حاصل آمدن اندیشه(بینش های مترقی کلامی و تفکرات متعالی راهبردی) و فرهنگی خاص(معنوی، جهادی و وحدتگرا) در مجموعه است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 حکمت در قرآن 🔺قرآن مى‏فرمايد:
 «ادع الى سبيل ربّك بالحكمة.»
حكمت، حكمت، حكمت. انديشه‏ى مستحكم را تعبير به حكمت مى‏كنند. حكمت، كه انبيا به آن ممتازند و از آنِ بندگان برگزيده و صالح است، همان فكر مستحكمى است كه هيچ ابزار عقلانى نمى‏تواند آن را نفى كند و از بين ببرد. هيچ استدلال و تجربه‏اى هم نمى‏تواند آن را خنثى كند. شما در قرآن به آياتى كه حكمت را معيّن مى‏كند، بنگريد، و ببينيد چه چيزهايى است:
«ذلك ممّا اوحى اليك ربّك من‏ الحكمة.» 
چيزهايى است كه اگر بشريت تا ابد هم تلاش كند، نمى‏تواند آن‏ها را رد كند. هيچ منكرى، هيچ مغرضى، هيچ معاندى نمى‏تواند در ردّ آن‏ها بكوشد. حكمت يعنى مستحكم‏ترين افكار و انديشه‏ها. اينكه حكما، حكمت را
«صيرورة الانسان عالما مضاهيا للعالم الحسّى» 
مى‏گويند، همان است. يعنى چنان افكار برجسته و مستحكم و غير قابل خدشه‏اى در روح او- بنده‏ى برگزيده و صالح- گسترش پيدا كرده است، كه خود تبديل به يك عالَم شده است و شما مى‏توانيد كون را وجود را، و همه‏ى گيتى را در سخن او، در اشاره‏ى او و در اقدام او مشاهده كنيد. 📚بيانات در ديدار روحانيون و مبلغان، در آستانه‏ى«ماه محرم» 26/2/75 💢 امام مصداق کامل یک حکیم 🔺او[امام خمینی] واقعاً حكيم بود و مصداق كامل
«صيرورت الانسان عالما عقليّا مضاهيا للعالم العينى»
محسوب مى‏شد. انسان احساس مى‏كرد كه تمام حقايق عالم در وجود او منعكس بود. او چيزهايى را بوضوح و روشنى و با همان نورانيت نفسانى و نگاه رحمانى و حكمت‏ خودش- نه با استدلال و تمهيد مقدمات معمولى- مى‏ديد و مى‏فهميد كه ديگران عصازنان خودشان را به آن نقطه مى‏رساندند. 📚 سخنرانى در مراسم بيعت ائمه‏ى جمعه‏ى سراسر كشور به اتفاق رئيس مجلس خبرگان 12/4/68 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 5️⃣ 🌐 بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) 📝 سرمایه ایشان در این قوت علمی به لحاظ روشی در پست قبل توضیح داده شد، اینک سرمایه ایشان به لحاظ محتوایی 🔺 اين به لحاظ روش، اما به لحاظ محتوا هم بسياري از اسرار ولايت حل شد. چند نمونه را عرض مي‌كنم. حضرت امام در همين كتاب تعليقات بر فصوص و مصباح «أَجْسَادُكُمْ فِي اَلْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي اَلْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي اَلنُّفُوسِ»
من لا يحضره الفقيه,جلد۲  ,صفحه۶۰۹ 
را بسيار زيبا معني مي‌كند. اين هم زير سر اقتداري است كه در انديشۀ عرفاني است كه چگونه ولي خدا به نور حق در دل كرّات سريان پيدا مي‌كند و همه جسم او هم مي‌شوند. بسيار عالي آن را حل كرد و بلكه همين بحث‌هاي امامت كه بسيار هم سخت است، حل برخي از روايات واقعاً سخت است؛ ولي حضرت امام اين را در كتاب مصباح الهدايه حل كرد البته به بركت آنچه از عرفان نظري دوره دوم استفاده كرد. 🔺 از اول كتاب مصباح الهدايه شروع مي‌كند به بحث از مقام ذات، فيض اقدس، اسماء، اعيان ثابته كه جزو مباحث عرفان نظري در دوره دوم است و از دل اين مباحث به مسائل مطرح شده در روايات مي‌رسد. خيلي خوب هم آن را حل مي‌كند خيلي خوب روايات را حل مي‌كند بدون اينكه روايتي را كنار بزند و از ظهور بيندازد. اين به دليل سه سنتي است كه در او جمع شد؛ عرفان، فلسفه و متن ديني با آن ريشه‌ها در كار حضرت امام حاضر است. 🔺 بنده توصيه مي‌كنم سروراني كه مي‌خواهند فقط معقول بخوانند بايد يك دوره فقه و اصول را خوب ببينند كه حداقل، روش ظهورگيري را ياد بگيرند. حضرت امام اين راه را طي كرده بود و خوب هم از پس آن برآمده بود. چرا علامه طباطبايي در الميزان اينقدر مي‌درخشد؟ چرا ظهورگيري‌هاي ايشان عالي است؟ درس خوانده و عالم ديني است، اين را بايد در نظر بگيريم. اين بنيادها است، اين يك بعد از كار حضرت امام بود. حضرت امام تا پايان عمر بر اين انديشه اصرار داشت و بلكه مي‌گفت كه اگر كسي اينها را كنار بگذارد حوزه را به سمت قرون وسطي مي‌برد و بلايي كه بر سر كليساي قرون وسطي آمد بر اين حوزه‌ها مي‌آيد. 🔺 حضرت امام در نامه اي به طلاب در اسفند 67، به صراحت مي‌گويد و حتي ناراحت بودند و مي‌گفتند: «یاد گرفتن فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار می رفت. در مدرسۀ فیضیه فرزند‏‎ ‎‏خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من‏‎ ‎‏فلسفه می گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می یافت، وضع روحانیت و حوزه ها،‏‎ ‎‏وضع کلیساهای قرون وسطی می شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و‏‎ ‎‏مجد واقعی حوزه ها را حفظ نمود.‏» صحیفه امام، ج 21، ص 278 🔺 در نامه‌اي كه به گورباچف نوشته يا در نامه‌اي كه در 25 دي 67، به خانم طباطبايي در اواخر عمر مي‌نويسد، تأكيد مي‌كند كه كتاب‌هاي عرفا را بخوانيد تا در فهم آيات قرآن ذوق پيدا كنيد. 🔺ايشان در سر الصلاة بيان كرده است: به جان دوست قسم همۀ بيانات اين آقايان شرح آيات و روايات است، (سر الصلاة ص 37) اين تلقي ايشان است؛ حرف درستي هم هست. اگر كسي كار كند مي‌فهمد، وقتي با مشكل مواجه شود مي‌بيند كه اين آيه را بايد با آن آيه جمع كند. بيشتر افراد وقتي به مباحث عميق همچون جبر و تفويض مي‌رسند يا جبري مي‌شوند يا قدري. چه كسي مي‌تواند درست جمع كند؟ كساني كه درس خوانده‌اند چقدر خوب جمع مي‌كنند؛ ولي بعضي از عالمان با اين همه درس خواندن در حوزه‌هاي علميه در فضاي فقه و اصولي، اينها را نمي‌توانند حل كنند. به همين دليل، گاهي تعبيرهايي دارند كه خوب نيست. بايد درس آن را خواند. درس را چگونه بخوانيم؟ حضرت امام نشان داده كه بايد عرفان بخوانيد تا ذوق در فهم آيات و روايات پيدا كنيد. اين را تا آخر حضرت امام داشت و دليل آن چيست؟ نشان مي‌دهد اين سنت چقدر ايشان را كمك مي‌كند. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 یادداشت شماره 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1191 یادداشت شماره 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1896 یادداشت شماره 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1933 یادداشت شماره 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2000 یادداشت شماره 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2048 یادداشت شماره 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2100 یادداشت شماره 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2151 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ یادداشت شماره 8️⃣1️⃣ ⚪️ ☑️ بحث خطای در ادراک 4️⃣ حساسیت بالای انسان روی خطا برای چیست؟ 🔺فطرتا انسان نسبت به خطا خیلی حساس است. انگار یک فحش ناموسی داری به او می دهی. می گویی کلا خطا! این دلالتس چیست؟ 🔺در اصول فلسفه یک طور دیگری بحث می کنیم این هم یک طور دیگر بحث است. اگر کسی علاقه داشت ادامه بدهد. 🔺فطرت می گوید اینطور خطا را داری فراگیر می کنی من قبول ندارم. یک عده می خواهند همین فطرت را خاموش بکنند یک عده نمی خواهند خاموش بکنند که حرف این چیست. می گوید اینطوری که داری خطا را توسعه می دهی من زیر بارش نمی روم. خوب که تحلیل می کنی می بینی که فطرت با این کنار نمی آید. نه اینکه اذیت می شود. شما یک قضاوت فطری داری. 🔺ورود در بحث فطرت مبانی ای دارد. ورود در یک خرقه ی دیگری کردیم. آن بغل یک سری مبانی قبول کردند اینکه ما علم بسیط به کل خلقت داریم، و ... فطرت انسان همه چیز در آن هست لذا قضاوت دارد شما بدون قضاوت نیستید. یک لیوان آب داغ داغ را در حلقومت بریز از دهان تا معده فحشت می دهد چرا؟ چون من ساخت دارم، همانطوری که خار نمی توانم بخورم آب جوش نمی توانم بخورم. هر چیزی را نمی شود این درون ریخت. این ساختی که می بینید اگر من یک دشت فلت بودم آب جوش می ریختید مسئله ای نبود. اینکه من با آب جوش جور در نمی آیم ساخت دارم. 🔺این ساخت فقط در جسم نیست در ذهن و در خیال و عقل هم هست. شما ساختی دارید که آن ساخت قضاوت می کند. شما می گویید باشد من برای قضاوت های او ارزش قائل نیستم. می گوییم من یک سری مبانی طی کردم که برای قضاوت فطرت ارزش قائل هستم و می خواهم جهان را بر اساس احکام فطرت تفسیر بکنم. با گرایش فطری درگیر نمی شویم با آن همراه می شویم. 🔺بعد شما می گویی من طرفدار احکام فطرت شدم. می گویی اگر اینطوری است فطرت صبح ها 5 دقیقه بعد از نماز صبح حرف می زند، آن 5 دقیقه خیلی مهم می شود. یک داستانی شروع می شود آن هم به نطق در آوردن فطرت است. یک علم دیگر یک بساط دیگری راه می افتد. 🔺اگر می خواهیم تمدن نوین را راه بیندازیم باید این برخورد های تقلیدی را بگذاریم کنار. شاید بساط یک علم جدید راه بیفتد آن هم ندای فطرت. به عنوان شعر که چیز خوبی است! می گوید صدای آب باید اینجا باشد وگرنه حرف نمی زنم. طرف می گویند طوطی ات در این حالت حرف می زند، همه چیز را بر این اساس ویرایش می زند یک طوطی هم درون تو هست، شرایط را به هم بریزی این فطرت می میرد. 🔺این بحث فطرت را خیلی با عجله گفتم. فطرت خودش یک کتاب بحث دارد تازه می رسیم به این نقطه ای که الان رسیدیم که فطرت می تواند حرف بزند علامه و آیت الله العظمی فطرت است؛ بعد هم همینطوری حرف نمی زند، شرایطی باید فراهم بشود تا حرف بزند. داستان این هایی که خط های میخی را کشف کردند را شنیدید، طرف 20 سال پای یک کتیبه ایستاده هر روز خوانده و خوانده یک دفعه قفل کتیبه را باز کرده. روش های تحقیق شان چقدر جالب است. رفته خانه کنار میدان را گرفته مسافر خانه را برای چندین سال گرفته 20 سال خود کتیبه را نگاه می کرده تا آخر سر کشف می کند که چه دارد می گوید. قفل باز بشود دیگر شواهد می ریزد. اگر به ما بگویند یک اسراری از هستی را با یک زبانی دارد مخابره می شود که خود زبان کشف نشده، می گوییم صوتش را بده بعد از 200 سال کشفش می کنیم. فطرت یک زبانی دارد و زبانش یک طور خاصی است. خاک بر سر ما که واقعا داریم اینطوری فکری می کنیم که چون غربی ها نگفتند اینطوری نیست. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 5️⃣ 🌐 سه تحلیل برای تثبیت بداهت واقعیت بیرون از خود (4) 3️⃣ حضوري بودن علم به واقعيت ❇️ تحلیل عمیق‌تر حضوری بودن علم به واقعیت با استفاده از (در پست قبل توضیحاتی در مورد مبنای شهود عقلی داده شد، اینک توضیحات تکمیلی تر) 🔘 تبدیل این شهود به گزاره‌‌های حصولی توسط عقل 🔺عقل تحليلي مفاهيمي را از شهود انتزاع مي‌كند و عقل توصيفي بر پاية آنچه شهود شده است، اين مفاهيم را به هم مي‌پيوندد و گزارة حصولي مي‌سازد. براي نمونه، عقل تحليلي مفاهيم «من» و «هستي من» را از شهود انتزاع مي‌كند و عقل توصيفي، گزارة
«من هستم»
را مي‌سازد. اما مبرر همة اين فعاليت‌هاي عقلاني، شهود است. هم عقل تحليلي از شهود مي‌گيرد و هم عقل توصيفي بر مبناي شهود، گزاره مي‌سازد. مبرر و مستند اين گزاره، شهود است و ديگر نيازي به استدلال ندارد؛ و ازهمين‌رو، بديهي است. 🔘 تأمین کننده مطابقت با واقع گزاره‌‌های حصولی 🔺 حال اگر فرایندی تصویر کردید که از این علم حضوری، گزاره‌‌های حصولی برداشت شد، مطابقت با واقع بودن این گزاره‌‌های حصولی به چه نحو تأمین می‌شود؟ 🔺به اين نكته هم بايد توجه كرد كه نفس در ساحت‌هاي متعدد خود حاضر است، يعني هم در مرحلة شهود (شهود عقلي و شهود حسي) و هم در ساحت حصول. بنابراين هم در ساحت عقل شهودي حاضر است و هم در ساحت عقل تحليلي و عقل توصيفي. بنابراين همان نفس، كه در ساحت شهود، با عقل شهودي حقيقتي را مي‌يابد، در ساحت فعاليت عقل تحليلي و عقل توصيفي هم حاضر است و مي‌يابد اين‌هماني محصولات اين ساحت‌ها را. بنابراين مطابق با واقع بودن گزارة حصولي فراهم آمده را هم خود مي‌يابد. 🔘 بحثی معرفت شناسی یا هستی شناسی 🔺
علامه در پي هستي‌شناسي است و اصلا معرفت‌شناسي مورد بحث ايشان نيست. 
نبايد گمان كرد كه اين بحث‌ها از سنخ معرفت‌شناسي است و بنابراين معرفت‌شناسي مقدم بر هستي‌شناسي است. بايد توجه داشت كه بديهيات شهودي و بديهيات عقلي، چارچوب‌هاي اولية عقل را مي‌سازند و در تمام حيطه‌ها حاضرند. عقل اولي مي‌گويد اصل اين‌هماني و اصل امتناع تناقض پابرجاست و براي تصديق آنها، تنها تصور طرفين لازم است و نيازي به استدلال ندارد. اينها اصول اولي عقل هستند.
ما معتقديم اصول اوليه، فقط عقلي نيستند و اصول اولية شهودي هم داريم. اين اصول قبل از شكل‌گيري معرفت‌شناسي هم حاضرند و معرفت‌شناسي هم با همين‌ها كار خود را آغاز مي‌كند.
اساسا وقتي در تعريف معرفت مي‌گويند «باور صادق موجه»، و منظور از صادق، مطابق با واقع است، بايد قبل از تعريف معرفت و آغاز معرفت‌شناسي، «واقع» پذيرفته و تثبيت شده باشد. 🔺اين نكته در مورد منطق هم مطرح است. برخي اصول اولية عقل، پاية آغاز منطق است. براي نمونه، تمام اشكال استنتاج به شكل اول باز مي‌گردد و شكل اول بديهي دانسته مي‌شود. مي‌توان شكل اول را تحليل فلسفي كرد:
«شاملُ الشاملِ شاملٌ» 
يا
 «المندرجُ في المندرجِ مندرجٌ»
؛ اما اينها استدلال بر شكل اول نيست، و بايد گفت شكل اول، بديهي‌الانتاج است. 🔺 اينها چارچوب‌هاي اولية عقل است و عقل از آنها گريز و گزيري ندارد. پايه‌هاي عقل، دانش همگاني ضروري را شكل مي‌دهند، 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا