eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
67 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ یادداشت شماره 7⃣ ⚪️ 🔘 در مقاله سوم مرحوم علامه تلاششان این است که بر غیر مادی بودن ادراک استدلال بیاورند و آن را اثبات بکنند. نظر مقابل نظر ایشان کسانی هستند که ادراک را مادی می دانند. 🔘 ماتریالیست ها به تحولات مادی که هنگام شناخت در جسم انسان اتفاق می افتد استناد می کنند و آن را امری مادی می انگارند. مرحوم علامه با این فعل و انفعالات مادی مشکلی ندارند اما این سوال را مطرح می کند که ادراک چگونه واقع می شود. علامه متوسل به یک تمثیل می شود: 🔘 یک تفاوتی بین تصویر و علم و آن چیزی که ما موقعی که عکس را نگاه می کنیم وجود دارد، ما در عکس واقعا این تناسب را برقرار می کنیم، یعنی چیزی که من می بینم واقعا یک چیز کوچکی است، ولی در علم خودم آن را در واقع بزرگ می بینم، این توجه است که باعث می شود مرحوم علامه تسلیم حرف ماتریالیست ها نمی شود که می خواهند شناخت را کاملا فیزیولوژیک تحلیل بکنند؛ چیزی که ما کاسب آن هستیم با دیدن یک تصویر در این حد نیست که یک برخورد با دستگاه و جهاز دریافت (مغز) باشد، واقعا آن عکس به صورت معکوس روی شبکیه می افتد و چیزی بیشتر از آن نباید ذهن را متاثر کند، مرحوم علامه می گوید حادثه در این حد نیست، اگر نپذیریم که این شناخت مجرد است مشکل انطباع کبیر در صغیر پیش می آید. آن چیزی که ما درک می کنیم بسیار بزرگتر از آن چیزی است که مغز مادی ما درک می کند. 🔘ما در یک معلوم بزرگ غوطه ور هستیم، ابعاد شناخت را نگاه بکنید، اصلا این ابعاد در شبکیه قابل گنجایش نیست. مساله انکار انعکاس نور نیست ولی نکته ای که هست تجربه حضوری شناختی واقعا این ابعاد را دارد می بیند و در این ابعاد غوطه ور هستیم. شناخت ما شناخت یک عکس نیست خیلی مسئله جدی تر است. 🔘اگر بخواهیم مددی به این بحث علامه برسانیم، یکی از چیزهایی که باید روی آن کار بکنیم دلالت رفتار کسانی است که این مدعا را مطرح می کنند؛ تو داری این را می گویی ولی رفتارت یک چیز دیگری دارد می گوید. مثل این است یک مهاجمی چاقو کشیده و داد می زند ولی خودش دارد عقب عقب می رود. کسی که دارد شناخت را نسبی و متغیر می داند رفتار خود او دارد این ادعایش را باطل می کند، او نمی تواند منکر این نسبیت شناخت خود شود.. 🔘یک بحثی را برخی نحله های فکری مطرح می کردند که بر حسب عواطفتان یک تصویر ذهنی دارید. این نگاه خیلی خطرناک بود، یعنی شناخت دیگر ادراک واقع نیست. شناخت را شما دارید ابداع و خلق می کنید، به حسب عواطف یک صورتگری می کنید، شبیه به این که الان دوست داری این گاو باشد یا گوسفند؟ دوست دارم گوسفند باشد، پس گوسفند خواهی دید. یعنی کلا مقوله این طرفی است. شبیه تخیل. کمونیست ها همین را می گفتند. انفعال به معنای شناخت نیست، در واقع اینگونه است که شما به حسب شرایطی که در آن هستید یک بخاراتی در وجود تان شکل می گیرد و این ربطش به واقع این است که بالاخره واقع هر چه جا به جا می شود این هم جا به جا می شود، اما اینکه شما احساس بکنید نسبت به واقع شناخت پیدا کردید داستان از این قرار نیست. می گویند شما به هر طبقه اجتماعی تعلق دارید، پس قطعا افکارتان همان طوری است. برای اینکه افکار، بازتاب نحوه زندگی است، بازتاب وضع اقتصادی است. 🔘 ما پدیده ای را از آب در می آوریم که خیلی نکته ها به آن وابسته است، و آن این است که ما شناخت را به معنای نمایاندن واقع بشناسیم، نه تاثر از واقع؛ این نکته خیلی ظریف است. شما واقعا یک شناختی از واقع پیدا کردید، حالا واقع تغییر کرد مهم نیست من الان شناختی از واقع دارم. این آن چیزی است که ما دنبال آن هستیم. ما انفعال از درون را نمی توانیم شناخت بگیریم. انفعال از واقع را باید اسمش را شناخت بگذاریم. 🔘یک نظر می گوید که این تصویری که درست شده کاملا وابسته به خواست تو است. فلاسفه می گویند که حیث ما نسبت به واقع انفعال محض است. حرفی نداریم که قوه ای به نام قوه متخیله داریم ولی موقع ادراک باید قوه متخیله خاموش باشد. قوه متخیله و مدرکه بدیل هم هستند. به تعبیری آن ذوق هنری ات را باید خاموش بکنی تا فیلسوف یا عالم بشوی. فیلسوف در مقام فیلسوفی در مقام شناخت است و نمی تواند قوۂ خیالش را فعال بکند. 🔵 مقرر: / تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔶 بخش 1⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی 🔘 وقتی وارد مسیر طلبگی شدیم از همان آغاز طبیعتاً انگیزه هایی ما را برداشت که بیاییم حوزه که بالاخره یک باری را برداریم، یک مشکلی را حل کنیم ، خدمت به انقلاب کنیم، خدمت به اندیشه های دینی کنیم، هر کس به سهم خودش انگیزه هایی دارد. هر چند ما بعضی از طلبه ها را هم دیدیم، طلبه هایی که وقتی بهش می گفتیم، همان اوایلی بود که از طلبه ای پرسیدم چرا آمدی؟ گفت: می خواهم روحانی کمیته بشوم. کمیته ی آن موقع، الان نیروهای انتظامی است، آن موقع شهربانی و کمیته بود، گفت: می خواهم روحانی کمیته بشوم، بعد دیدیم سر از همان کمیته درآورد ولی به عنوان کسی که متخلف بود! این انگیزه ها فکر می کنم اگر بگویم یک هزارم هم هست، درست نیست یعنی به این مقدار هم نمیرسد 🔘طلبه ها همه الحمد لله انگیزه های خوبی دارند، خدا را شکر، من بسیاری از طلبه ها را دیدم، واقعاً میتوانستند در خیلی جاها خارج از حوزه بدرخشند، خیلی جاها، از بس قوت ذهنی، قوت علمی، عزم و اراده داشتند و همه جا میتوانستند بروند ولی آمدند خودشان را سرباز امام زمان کردند، واقعیتی است، من انکار نمیکنم، خیلی از طلبه ها را میشناسم با همین انگیزه ها آمدند، فقط حالا برمیگردد به طلبه اینکه بداند چه کار باید بکند، تا بتواند انگیزهایی را که در مسیر طلبگی دارد حفظ بکند 🔘 یکی از مشکلات این است، گاهی نمی داند چه کار کند اصلاً، دقیقاً واضح نیست چه مسیری باید برود، آنها را باید درست بکند طلبه، روش کار، در اینجا باید از کجا شروع کرد، چکار باید کرد، از این دست مسائل هست، نوع طلبه هایی که ما می شناسیم اینجا مشکل هست و الا اصلش را که همه با انگیزه های الهی می آیند. من که معتقدم کسی انگیزه ی الهی اش را با خودش نگه دارد، داشته باشد و نگه دارد، نه یعنی انگیزه ای اول بوده و آهسته آهسته سرد شد، نه، انگیزه ی الهی اش را نگه دارد، همان رهبرش است و خدا هم راهش می برد و می تواند کمکش کند. 🔵پیاده سازی : 🔴تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان آغاز شد. 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📠 02532944703 - 02532944716 🕚ساعت تماس 11 الی 18 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 حجت الاسلام فلاح شیروانی: موقف ما در نظام تعلیم و تربیت، موقف توحیدی نیست. ✅ مدرسه تمدن نوین اسلامی(متنا)؛ دوره تربیت مربی و کادر آموزشی در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی 📌 @matna_tarbiat 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
📝 🔘 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/452 صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/533 ⬅️ ادامه دارد ... 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971104-ج.7-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
17.67M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 🎧 #صوت 🗓 جلسه 7⃣: 04 بهمن ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971104-ج.7-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
1.01M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 💻 #متن 🗓 جلسه 7⃣: 04 بهمن ۹۷ 🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 🔘 🔘 🚩در جلسات قبل بیان شد که از مبانی، به اهداف می رسیم و اهداف بر روی اصول اثر گذارند. و بر اساس اصول ساختارها شکل می گیرد. ساختار بازار سرمایه و بازار پول بررسی شد. 🔷بازار کار 🔹به فرایند عرضه و تقاضایی که برای یک شی یا پدیده به وجود می آید و برای آن قیمت تعیین می کند، بازار می گویند. 🔹در بازار کار، نیروی کار مورد معامله قرار می گیرد. 🔹مکانیزم بازار کار مشابه سایر بازارها است یعنی اگر عرضه ای کاهش یابد، خود به خود قیمتش افزایش می یابد و بالعکس. 🔹در نظام سرمایه داری ساختار بازار کار به گونه ای است که حدود 98 درصد بازار به شکل اجیری عمل می کند. و مبتنی بر مبانی آن یعنی حداکثر کردن منفعت مادی شخصی است. 🔹صاحبان سرمایه (کارفرما) به دنبال حداکثر سازی سود شخصی خود و صاحبان کار (کارگر) نیز به دنبال حداکثر سازی سود شخصی خود هستند. 🔹صاحب سرمایه با کاهش هزینه سودش را افزایش می دهد. یکی از هزینه های مهم دستمزد کارگر است. نیروی کار هم به دنبال حداکثر کردن دستمزد خویش است و این نزاع دائما جاری است. کارگر همواره کارفرما را متهم به استثمار و کارفرما هم دائما کارگر را متهم به کم کاری و مفت خوری می کند. 🔹تشکیل اتحادیه های کارگری نشانه همین تناقض در ساختار نظام سرمایه داری است. 🔸آیت الله شاه آبادی می فرماید چطور با این ساختار که در ذاتش تفرقه و جدایی است می توان به دنبال «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» بود؟ 🔸در اسلام اجاره نفس کراهت دارد. حال مسئله این است که حکم نهادینه کردن امر مکروه در جامعه اسلامی چیست؟ مشهور فقها فتوا به حرمت داده اند. ولی ما هم ایجاد شغل توسط دولت را این گونه تعریف کرده ایم. 🔶بازار کالا و خدمات 🔸بازار کالا و خدمات یعنی فرایند عرضه و تقاضایی که در بازار یک کالا قیمت خودش را پیدا می کند. 🔸نظام سرمایه داری واقعا موفق بود که مبانی خودش را بکشاند تا بناها. دقیقا بازار کالا و خدمات را به گونه ای طراحی کرده که عرضه کننده در تولید و عرضه خودش به دنبال حداکثر سودش باشد و حداکثر سودش را تامین و تضمین بکند. 🔸بر این اساس انواع انحصارات در این بازار شکل می گیرد. انحصارات فردی، انحصارات دوجانبه، انحصارات چند جانبه. تا این که فروشنده بتواند محصولش را به حداکثر قیمت عرضه بکند. 🔹در نظام اسلامی، حاکم تنها در شرایط اضطرار می تواند تعیین قیمت کند. اما معتقدیم این در شرایطی است که بازار هم بر اساس مبانی اسلامی شکل گرفته باشد. ◻️چند نکته: ▫️تا این جا نظام اقتصادی را تعریف نکردیم و سعی کردیم با تبیین ساختار درختی تشکیل یک نظام اقتصادی، آن را معرفی کنیم. دو تعریف برای نظام اقتصادی: ▫️مجموعه ای از روابط و رفتارهای اقتصادی هدفمند یا نظام مند، مبتنی بر مبانی، هدف و در چارچوب اصول برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی. ▫️مجموعه ای از معارف نظام مند و سازگار با هم که شامل مبانی، اهداف فعالان اقتصادی، اصول و قواعد و ساختار رفتارها و روابط و نهادهای اقتصادی، برای تحقق اهداف کلان اقتصادی را گویند. ◼️تعریف فقه: ▪️عملیات استنباط یا احکام مستنبطه احکام تکلیفی و وضعی. ▪️در عملیات استنباط، فقیه موضوع را می شناسد، ادله را می شناسد، متعلق موضوع را می شناسد، حکم متعلق این موضوع را استخراج می کند. که این استخراج در ابواب مختلف متفاوت است. (معاملات یا عبادات، تاسیسی یا امضایی و...) ▪️فقه متداول و مرسوم معمولا کاری به مبانی، اهداف و اصول ندارد و فقط روی رفتارها و روابط متمرکز می شود. ▪️ما در فقه باید موضوع، متعلق، مکلف و حکم را بررسی کنیم. مثلا در وجوب کفایی گاهی متعلق یک فرد است. و گاهی متعلق یک مجموعه ای از افراد جامعه است. ◻️تفاوت ولی فقیه با سایر فقها ▫️ولی فقیه باید فقاهت را حکم کند نه این که فقه را حاکم کند. او باید یک عصاره ای از شعور تخصصی متخصصان و فقها بگیرد و بر اساس آن حکم کند. ▫️در مقام عمل شارع به ولی فقیه این ولایت را داده که حکم مستنبطه خودش را در جامعه جاری کند و از حکم مستنبطه سایر فقها جلوگیری کند. 🔵 تهیه پست: 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #استاد_علوی_زاده 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971103-درس اخلاق استاد علوی زاده-LQ.mp3
13M
📻 #صوت #درس_اخلاق #استاد_علوی_زاده 🗓 تاریخ جلسه: 1397/11/03 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac