👌تغییر در طبقه بندی بیکنی علوم، از لوازم نظام سازی فقهی محسوب می شود...
#نظریه_سلطان
#نظام_سازی_فقهی
#گام_دوم_انقلاب
گام دوم انقلاب
👌تغییر در طبقه بندی بیکنی علوم، از لوازم نظام سازی فقهی محسوب می شود... #نظریه_سلطان #نظام_سازی_فق
⚡️نقش قواعد تقدیر در دریافت و انتشار علم چیست؟/ طبقه بندی فعلی علم، جهت دار ترین معادله تمدن مدرنیته است.
👌"نظریه سلطان" یکی از نظریات فقهی مطرح در اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی (مفاد خانه ۲-۲-۲ نقشه الگو) است.
👌در این نظریه مسائل اصلی حوزه علم؛ مانند طبقه بندی علم، روش تحقیق و دریافت، روش انتقال علم، تاریخ علم در اقوام اولین و آخرین و .... بررسی می گردد. برخی از پرسش های این نظریه به شرح زیر است:
👌 آیا تلاش برای اسلامی کردن علوم شامل مفهوم مهم طبقه بندی علوم هم می شود؟ اساساً به چه دلیل باید طبقه بندی فعلی علوم را امضاء کنیم؟ به عبارت روشن تر طبقه بندی علوم را جهتدار ترین معادله تمدن مدرنیته می دانیم و به محققان فاضل فلسفه فرهنگستان درباره پذیرش این طبقه بندی در مباحثات جهت داری علوم اعتراض داریم. نقطه آغاز تحول در علم را تحول در طبقه بندی علم می دانیم.
👌 همچنین در نظریه سلطان، مباحثاتی استظهاری درباره نحوه دریافت و انتقال علم مطرح کرده ایم. در این بخش نقش قواعد تقدیر در حوزه علم را برجسته می دانیم. به عنوان مثال بر اساس روایات و آیات داشتن نیت صحیح، عمل به دانسته ها، زیارت معصومین علیهم السلام و عمل به ساختار فقهی تفصیل از عوامل تقدیر در حوزه علم محسوب می شوند و توجه به این قواعد، به تاسیس الگوئی جدید برای آموزش و پژوهش و تبلیغ علم منجر می شود!
👌یکی دیگر از مباحثات این نظریه فقهی، بررسی استظهاری وضعیت علم در میان اقوام اولین و اقوام آخرین؛ خصوصاً وضعیت علم در دوران قبل از ظهور و دوران بعد از ظهور است.
حجت الاسلام علی کشوری- مباحثات مقدماتی نظریه فقهی سلطان - چهارشنبه اول مرداد ۱۳۹۹- قم مبارک
#نظریه_سلطان
#نظام_سازی_فقهی
#گام_دوم_انقلاب
🔶 ثُمَّ يَتُوبُ اللَّهُ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ عَلَىٰ مَنْ يَشَآءُ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
سپس خدا بعد از این [گناه فرار از جنگ] توبه هر كس را كه بخواهد میپذیرد؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
◀️ تفسیر سوره_توبه 🍀آیه ۲۷
🔹 ولى با اين حال درهاى توبه و بازگشت را به روى اسيران و فراركنندگان از كفّار باز گذارد كه اگر مايل باشند به سوى خدا بازگردند و آيين حقّ را بپذيرند، چنانكه قرآن مىگويد: «سپس خداوند بعد از اين جريان توبۀ هر كس را بخواهد (و او را شايسته و آماده براى توبۀ واقعى بداند) مىپذيرد» (ثُمَّ يَتُوبُ اللّهُ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ عَلى مَنْ يَشاءُ).
🔹 «چرا كه خداوند آمرزنده و مهربان است» (وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ). و هيچ گاه درهاى توبه را به روى كسى نمىبندد، و از رحمت گستردۀ خود كسى را نوميد نمىسازد.
#گام_دوم_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر خوانی، شاعر سید روحانی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ و خواندن همان شعر توسط سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی، و اشک های پاکی که در پایان در شوق و حسرت شهادت ریخته می شود.
🖋یادم باشد اگر شهید نشویم ، میمیریم⁉️
🌷 اللهم الرزقنا توفیق جهاد و شهادت فی سبیلک یا مولای
#گام_دوم_انقلاب
📍انهدام آشیانه جنگندههای آمریکایی در حمله موشکی به پایگاه بسمایه در عراق
🔸رسانههای عراقی اعلام کردند در حمله راکتی عصر دیروز به پایگاه #بسمایه در جنوب عراق که نیروهای ائتلاف در آن مستقر هستند یک آشیانه محل استقرار جنگندههای آمریکایی منهدم شد.
🔹بر اساس اطلاعات منتشر شده، یک راکت نیز به ساختمان محل استقرار هنگ حفاظت از پایگاه اصابت کرده است.
#نابودی_شیطان
#گام_دوم_انقلاب
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍جنگ سایبری بین ایران و آمریکا
🔹واقعیت ها و ادعاهای دروغین/از استاکسنت تا...
گام به گام
#نابودی_شیطان
#گام_دوم_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 نماهنگ | برای ازدواج جوانان دعا میکنم
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: « یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ» این الان واقعاً [لازم است.] گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه مینویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمیشود. یکی از دعاهایی که بنده دائم میکنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همهی اینها قابل علاج است.» ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
🌷 بخش زن، خانواده و سبک زندگی KHAMENEI.IR (ریحانه) به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمؤمنین علیهالسلام و حضرت زهرا سلامالله علیها، گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در دیدار فعالان حوزه خانواده را در نماهنگ «برای ازدواج جوانان دعا میکنم» منتشر میکند.
❣️ @Khamenei_Reyhaneh
❇️ حاج قاسم برای محافظت از سیدحسن نصرالله بارها با مرگ روبرو شد
🔻شیخ نبیل قاووق عضو ارشد حزبالله لبنان با اشاره به سالگرد جنگ ۳۳ روزه، گفت:
◻️سردار سلیمانی از زیر و بم های این جنگ باخبر بود و در دل خطرات آن وارد شد.
◻️سردار سلیمانی هر ساعت و هر لحظه آماده شهادت بود
◻️نام حاج قاسم برای دشمن نگران کننده و برای دوست نماد مقاومت است
◻️حاج قاسم همیشه در میان ما حضور دارد
◻️امروز مقاومت در اوج قدرت و آمادگی است
◻️جدایی از سلاح به معنی خیانت به وطن و امت است.
#گام_دوم_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
👈 توصیههای مهم رهبر انقلاب به جوانان برای گام دوم انقلاب.
#گام_دوم_انقلاب
♨️فوری
#نشر_حداکثری
❇️ پاسخ علما به استفتایی در رابطه با وام ودیعه مسکن
سوال
سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
پاسخ
▪️آیت الله گلپایگانی:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
▪️آیت الله علوی گرگانی
چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
#وام_ودیعه_مسکن
#وام_ربوی
_____
✊ نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
#گام_دوم_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی (ره)؛اگر به آمریکا و رژیم صهیونیستی مهلت داده بشود تمام مسلمین به تباهی کشیده خواهند شد.
#انتقام_سخت
#ام_الفساد
#گام_دوم_انقلاب
🔶مروری بر نوآوری های مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی»🔶
✅تا به حال، آثار متعددی در زمینه «علم دینی» منتشر شده و صاحب نظران متفاوتی در این عرصه اقدام به نظریه پردازی کرده اند. برخی از وجوه تمایز مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونی» با آثار مشابه را می توان در فهرست زیر به نظاره نشست:
1- تبیین جدید از محل نزاع در مسأله «علم دینی» در جمهوری اسلامی ایران
2- ارائه تعریفی جدید از «دین» در اصطلاح «علم دینی»
3- تبیین جدید از «قلمرو دین» در مسأله «علم دینی» (علاوه بر این، مباحث جدید دیگری در این بخش قابل ملاحظه میباشد از جمله: تحلیل مفاد ادله کمال قرآن، نقد و بررسی قاعده لطف، نقد و بررسی تلقی رائج از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد قلمرو دین و ...)
4- تبیین جدید از ملاک اعتبار «تجربه» و بررسی نمونههای عینی خلط «تجربه» با «تجربه نما» در فضاهای علمی و رسانه ای
5- ارائه تعریفی جدید و راهگشا از «علم دینی»
6- تقریر جدید و قابل دفاع از مدّعای «طب اسلامی»
7- تولید یک الگوریتم جدید در حل تعارض گزارههای عقلی و نقلی
8- ارائه مبتکرانه مدل «تعذیری-تربیتی» در تولید «علم دینی»
9- ارائه لوازم «رویکرد معرفتشناسانه به منابع دینی» از قبیل محوریت «ظنون شخصی» و جایگاه ویژه روش «باب انسداد»
10- ارائه تحلیلی از تفاوت «تزاحم» و «شبه تزاحم» و تغییر رویکرد «منفعل» به «فعال» در مواجهه با انواع تزاحمات
11- تبیین جدید از تفاوت «موضوع شناسی قانونی» و «موضوع شناسی مصداقی»
12- تبیین الگوریتم مواجهه فقهای قدیم با «موضوع شناسی مصداقی»
13- تبیین جدید از ضرورت مداخله فقها در «موضوع شناسی مصداقی عام» (در قالب سه استدلال)
14- تحلیل نقادانه نظریه «وضع الفاظ برای معانی عامه» از حیث استفاده در توسعه مدالیل الفاظ
15- تبیین قاعده «اصل در قضایا بر خارجیه بودن است و حقیقیه بودن نیاز به دلیل دارد» (هیچ اصل عقلایی مبنی بر اینکه متکلم از جمیع جهات در مقام بیان است وجود ندارد)
16- ارائه ابتکاری و منسجم ضوابط و قرائن تشخیص «قضایای حقیقیه» (راههای احراز «مقام بیان» در گزارههای دینی)
17- تبیین اقسام «گزارههای مولوی» و «ارشادی» و ارائه ضوابط تشخیص آنها از یکدیگر
18- ارائه مبتکرانه اعتبار روش شناختی و حجیت منطقی «توسعه عرضی ادله شرعی» یا «قیاس» (تنقیح مناط ظنی) در تولید «علم دینی»
19- ارائه مبتکرانه اعتبار روشن شناختی و حجیت منطقی «توسعه طولی ادله شرعی» در تولید «علم دینی» (استفاده از مقدمات ظنیه امور مطلوب و نامطلوب در نزد شارع)
20- تبیین قاعده «ربّ مستحبّ أوجب من الواجب» (جایگاه استراتژیک بایستههای فرهنگی در تمدن سازی)
21- ارائه طرحی منسجم در وجوه «تقدّم عقل مستقل ظنی بر اباحه اقتضائی» از سه طریق
22- تبیین نقادانه نسبت به رویکرد متعارف در تحلیل «ملاک فقهی استحباب و وجوب» (شدت و ضعف مصلحت مجعول) و ارائه تحلیلی جدید از آن (برایند شدت و ضعف مصلحت جعل و مجعول)
23- ارائه طرحی منسجم در روش «تولید مدل علم دینی» بر پایه سه مرحله «وضعیت موجود»، «وضعیت مطلوب» و «حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب»
24- ارائه ابتکاری «الگوی فعل اختیاری» بر پایه سه عنصر «آگاهی»، «تمرکز» و «تمایل».
25- ارائه مبنای «لذت محوری شبکه ای» به عنوان پایه فلسفه اخلاق (حد وسط بدیهی فعل اختیاری در عالم اثبات)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی
#گام_دوم_انقلاب