eitaa logo
گام دوم و تمدن اسلامی
36 دنبال‌کننده
264 عکس
187 ویدیو
53 فایل
آرشیو مطالب مرتبط به «بیانیه گام دوم» امام خامنه ای برای اقدام عملی دقیق تر و آگاهانه تر جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور ان شاءالله
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ایتایار
جشنواره مسابقات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی🇮🇷 از اول تا 30بهمن ماه📅 یادواره سید شهیدان مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 📝داستان نویسی 📚کتابخوانی 🖊مقاله نویسی 🎞تولید کلیپ 📸عکاسی 🖼نقاشی 📊اینفوگرافی 🌹🌹🌹🌹 سن شرکت در مسابقات از 5 سال به بالا👦👧👨👩🧔🧕👴 همراه با جوایز نقدی💎💎💎 شرکت در جشنواره از طریق نرم افزار موبایلی فلاح نصب رایگان نرم افزار👇 http://falaah.ir/app.apk مطالعه شرایط شرکت در مسابقه👇 @falaahapp
هدایت شده از ️حقیقت واصل
✅عناوین مهم بیانیه گام دوم انقلاب برای ظهور و تمدن سازی آرمان بزرگ انقلاب یعنی 🌹 (ارواحنافداه) 🌹چه کرده آقای ما 👈هفت ویژگی جمهوری اسلامی 👈هفت ثمره و نتیجه گام اول انقلاب 👈هفت ماموریت برای نسل جوان در در بعثت انقلاب اسلامی ✨باکلیدواژه بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله‌ الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. 1⃣ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله خودسازی،جامعه پردازی و تمدن سازی 2⃣پیروزی انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدید عالم 3⃣شعارهای جهانی،فطری،درخشان و همیشه زنده ی انقلاب اسلامی 4⃣دفاع ابدی از نظریه نظام اسلامی 5⃣جمهوری اسلامی و فاصله میان بایدها و واقعیتها 6⃣انقلاب اسلامی، مایه سربلندی ایران ایرانی 7⃣برای برداشتن گام های استوار درآینده باید گذشته را درست شناخت 8⃣آغاز انقلاب ونظام اسلامی از نقطه صفر 9⃣تقابل دوگانه جدید"اسلام واستکبار"پدیده برجسته ی جهان معاصر 🔟مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل عامل عزت وپیشرفت ایران درهمه عرصه ها 🌹 : 1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3️⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 🌹 که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند: 👈 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. 👈 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما گام های بزرگی را طی کرد. 🌹 بزرگ انقلاب اسلامی یا 1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و حفظ تمامیّت ارضی ایران 2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3️⃣به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه خدمت رسانی 4️⃣ارتقاء شگفت انگیز بینش سیاسی آحاد مردم 5️⃣ سنگین کردن کفّه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور 6️⃣افزایش چشمگیر معنویّت و اخلاق در فضای عمومی جامعه 7️⃣ایستادگی روز افزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان ✅انقلاب چهل ساله و گام بزرگ دوم 📍اقتدار انقلاب اسلامی و تغییر چالشها و شکست مستکبران 📍جوانان،محور تحقق نظام پیشرفته ی اسلامی 📍نیروی انسانی مستعد و کارآمد بازیربنای عمیق و اصیل ایمانی ودینی مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور 📍فهرست طولانی فرصتهای مادی کشور 🌹 و در پرتو و نگاه خوش بینانه به آینده(👈ماموریت نخست برای فعالان رسانه ای: شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و ایجاد امید) 1⃣علم وپژوهش 2⃣معنویت و اخلاق 3⃣اقتصاد 4⃣عدالت و مبارزه با فساد 5⃣استقلال وآزادی 6⃣عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن (براساس: اصل عزت،حکمت و مصلحت ) 7⃣سبک زندگی👈تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران،زیانهای بی جبران اخلاقی به ملت مازده، مقابله با آن جهادی همه جانبه و هوشمندانه می طلبد که باز چشم امید درآن به شما جوانهاست. 🌹در پایان از و افتخارانگیز و دشمن‌شکن ملّت عزیز در و پیشانی سپاس بر درگاه حضرت حق میسایم. (ارواحنافداه)؛ سلام بر ارواح طیّبه‌ی شهیدان والامقام و روح مطهّر امام بزرگوار؛ و سلام بر همه‌ی ملّت عزیز ایران و سلام ویژه به جوانان.    دعاگوی شما    سیّدعلی خامنه‌ای ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673 🌺 به مناسبت سالروز بیانیه گام دوم انقلاب در ۲۲ بهمن ماه ۹۷🌺 @hagigatevasel
هدایت شده از تاریخ تحلیلی تطبیقی اسلام و تاریخ معاصر
1_153031493.mp3
21.56M
💠سخنرانی حجت الاسلام طائب در مورد بیانیه گام دوم و آشوبهای آبان ماه 🔹حریف ما در گام دوم چه کسی است؟ 🔹خاطره شنیده نشده از حاج احمد متوسلیان 🔹دلیل سرگردانی مسئولین در ابتدای آشوبها؟ 🔹آینده آمریکا چه می شود؟ 🔹رهبر کی علنی نظرات خود را بیان میکنند؟ 🔹مهمترین وظیفه ما الان چیست؟ 🔹نتیجه استیضاح ترامپ؟ 🔹دلیل موافقت رهبر با گرانی بنزین؟ ✅ بیانیه_گام_دوم (یک_جلسه) ✅@tarikh_basirat
120329_001.MP3
20.04M
🔈 #کلیپ_صوتی 🎙 سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین #وکیلی 📌 موضوع: «نقش حوزه و روحانیت در تحقق #گام_دوم انقلاب» 1️⃣ مطالبۀ اصلی رهبری از مجموعۀ #حوزه و طلاب در #گام_دوم_انقلاب چیست؟ 2️⃣ رسالت حوزه و #طلبۀ_انقلابی نسبت به معارف دینی و تحقق دین در جامعه چیست؟ 3️⃣ تفاوت فعالیت #فرهنگی طلبۀ عصر انقلاب با دانشجوی متدین و با دغدغه چیست؟ 4️⃣ دلیل #نارسایی فعالیت‌‌های رایج فرهنگی، در حل معضلات اجتماعی مثل بدحجابی چیست؟ 5️⃣ ویژگی‌های #حوزۀ_تراز_انقلاب_اسلامی چیست؟ معنای صحیح پشتیبانی حوزه از نظام اسلامی چیست؟ 6️⃣ اهمیت و جایگاه #علوم_انسانی نسبت به سایر علوم به چه صورت است؟ علت سرمایه گذاری کشورهای غربی بر نخبگان حوزۀ علوم انسانی چیست؟ 7️⃣ ارتباط انقلاب، نظام و #دولت_اسلامی در روند تشکیل #تمدن_اسلامی به چه نحو است(جایگاه قدرت و استقلال سیاسی)؟ 8️⃣ معنای صحیح #حوزۂ_سکولار چیست؟ 📆 ۲۲ بهمن ماه ۹۸ #امام_خامنه‌ای #سردار_سلیمانی #ملت_مقاومت_علیه_آمریکا #انتقام_سخت #انتخابات 🔴 به کانال #گام_دوم_انقلاب بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/3778019345C336de6fc43
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
طایب.mp3
18.95M
⭕️ مهم ترین دلیل موفقیت دشمن در برخی موارد استفاده از جنگ روانی و رسانه ای هست... 🚫 ما هرجایی باختیم به خاطر جنگ رسانه ای دشمن بوده نه قدرت دشمن! 🇮🇷 @IslamLifeStyles
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند 🔺️ رهبر انقلاب امروز در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: «توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را که در مفاتیح هم هست با توجه به معنای آن بخوانند.» ۹۸/۱۲/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از اجتهاد
📗 نگاهی به مقالات اولین شماره دوفصلنامه «نظام ولائی» + دانلود ✔️ اولین شماره دوفصلنامه «نظام ولائی»، با هدف تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی (ولایت فقیه)، به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت‌الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه اندازی شد. 📜 مقالات این شماره از دو فصلنامه به این شرح است🔻 🔸 ولایت فقیه به مثابه تئوری برای عمل اجتماعی ـ سیاسی 🔸 مناسبات فقه حکومتی و مردم‏‌سالاری دینی 🔸 مدیریت امام خامنه‌‏ای‏ حفظه‌‏الله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر) 🔸 بنیاد «مدیریت تمدّنی دانش» در افق «توسعه عقلانیت دینی 🔸 فقه نظام؛ نرم‌افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی 🔸 درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیت‌‏الله میرباقری اثر سنا خلف حیاوی 🔸 کرامت انسانی مبنای انسان شناختی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محتوای مقالات + دانلود متن کامل مقاله👈 https://b2n.ir/031404 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
شرح بيانيه گام دوم2.mp3
8.01M
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع شرح بیانیه گام دوم انقلاب ⭕️ دانشگاه معارف اسلامی| دی۹۸ 🆔 @khosropanah_ir
شرح بيانيه گام دوم1.mp3
8.9M
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع شرح بیانیه گام دوم انقلاب ⭕️ دانشگاه معارف اسلامی| دی۹۸ 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از اجتهاد
📗 نگاهی به مقالات اولین شماره دوفصلنامه «نظام ولائی» + دانلود ✔️ اولین شماره دوفصلنامه «نظام ولائی»، با هدف تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی (ولایت فقیه)، به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت‌الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه اندازی شد. 📜 مقالات این شماره از دو فصلنامه به این شرح است🔻 🔸 ولایت فقیه به مثابه تئوری برای عمل اجتماعی ـ سیاسی 🔸 مناسبات فقه حکومتی و مردم‏‌سالاری دینی 🔸 مدیریت امام خامنه‌‏ای‏ حفظه‌‏الله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر) 🔸 بنیاد «مدیریت تمدّنی دانش» در افق «توسعه عقلانیت دینی 🔸 فقه نظام؛ نرم‌افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی 🔸 درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیت‌‏الله میرباقری اثر سنا خلف حیاوی 🔸 کرامت انسانی مبنای انسان شناختی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محتوای مقالات + دانلود متن کامل مقاله👈 https://b2n.ir/031404 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
▫️فایل صوتی جلسه اول از دورهٔ کاملِ «تبیینِ گفتمان تمدن نوین اسلامی» آیت الله سید محمدمهدی میرباقری ریاست محترم فرهنگستان علوم اسلامی قم و استاد درس خارج فقه و اصول 🔹موضوع جلسه اول : تحلیل لایه‌های تمدن غرب و بررسی سه رویکرد مهم در مواجهه با جریان تجدد 🔹فایل های صوتی زیر جلسه اول حضرت استاد میرباقری می باشد که در جمع نخبگان استان البرز در شهر کرج به تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۵ برگزار شده است. 🔹ایشان در این بحث که با عنوان دوره تبیین مبانی گفتمان «تمدن نوین اسلامی» در استان البرز برگزار شده است با بیان جریان تجدد و توسعه تعریف شده توسط تمدن مادی غرب، اشاره می کنند که عالم اسلام در مواجهه با این مسئله سه رویکرد داشته است. 🔹رویکرد اول اعتقاد به جریان تمدن غرب است. رویکرد دوم بدنبال اصلاح و گزینش از غرب هستند. رویکرد سوم جریان غرب و تجدد را یک امر واحد به هم پیوسته می بیند و مواجهه گزینشی از تمدن غرب را صحیح نمی داند. 🔹در واقع توسعه در تمدن غرب یک برنامه ریزی جامع و همه جانبه برای تحول همه عرصه ها و لایه های اجتماعی به سمت آرمان های خاصی است. ایشان در ادامه تفاوت های مختلفی از این سه نگاه را بحث کرده و نگاه به عصر ظهور را در این سه نگاه اشاره می کنند و با جملاتی از حضرت امام(ره) بیان می کنند که ایشان معتقد به تصرف حداکثری اسلام در عرصه اجتماعی و مدیریت عالم بوده اند. 🔹در انتهای بحث ایشان سرفصل های لوازم حرکت تمدنی اسلام در مواجهه با تمدن مادی غرب را بیان کرده و مسیر بحث در جلسات آینده روشن می شود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️فایل صوتی جلسه دوم از دورهٔ کاملِ «تبیینِ گفتمان تمدن نوین اسلامی» آیت الله سید محمدمهدی میرباقری ریاست محترم فرهنگستان علوم اسلامی قم و استاد درس خارج فقه و اصول 🔹جلسه ۲: بررسی حقیقت توحیدِ در الوهیت و رسیدن به محیط ولایت الله 🔹فایل های زیر جلسه دوم بحث جناب آیت الله سیدمحمد مهدی میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم می باشد که در جمع نخبگان استان البرز به تاریخ ۲۰ خردادماه ۹۵ برگزار شده است. 🔹ایشان در این بحث که با عنوان دوره تبیین مبانی گفتمان «تمدن نوین اسلامی» در استان البرز برگزار شده است، در مقدمه بحث اشاره می کنند اگر ما بخواهیم یک حکومت دینی و تمدنی در مقیاس اسلام را بنا کنیم باید درک ما از دین و همچنین نظام اعتقادی و فکری ما متناسب با همین امر باشد. 🔹ایشان با لزوم دقت در مبانی اعتقاد اسلامی و نکات لازم در نگاه تمدنی بیان می کنند که اصل اساسی که باید در ابتدای نگاه تمدنی مورد بررسی قرار دهیم جریان توحید و الوهیت خداوند متعال است. 🔹 این سیر بحثی است که با جریان ولایت از آن اشاره شده و در آیت الکرسی مورد اشاره است. ایشان در ادامه بحث با توضیح جریان ولایت و سیر در محیط نور بیان می کنند که محیط نور از نورانیت و هدایت خداست و تمثلی در عالم دارد تا به بیوتی می رسد که سراسر بندگی و ذکر است. این جریان تنزل نور است و برای سیر انسان همین مسیر نور را در صعود باید طی کند و خداوند اعمال ولایتش در همین جریان است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
▫️فایل های صوتی جلسه سوم از دورهٔ کاملِ «تبیینِ گفتمان تمدن نوین اسلامی» آیت الله سید محمدمهدی میرباقری ریاست محترم فرهنگستان علوم اسلامی قم که در حمع نخبگان استان البرز به تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۵ برگزار شده است. 🔹جلسه ۳: تبیین حقیقت توحید و شرک مجسم در دستگاه ولات حق و باطل 🔹ایشان در این بحث که با عنوان دوره تبیین مبانی گفتمان «تمدن نوین اسلامی» در استان البرز برگزار شده است، در ابتدا بیان می کنند که با توجه به حقیقت اقامه یک فعل و برگشت فعل به مصدر مولد آن و حضور اراده اقامه کننده در امر اجتماعی، ولات اجتماعی تاریخی هستند که قوای خودشان را در عالم جاری کرده اند. لذا مجرای تحقق توحید در عالم، خلفاء الهی و اولیاء معصوم هستند و در طرف مقابل نیز کفر و شرک از اراده های ظلمانی سران استکبار و طغیان متولد شده است. 🔹ایشان در ادامه باز آیات شجره طیبه و خبیثه را در همین فضا معنا می کنند و محیط توحید را با محیط ولایت پیوند داده و در مقابل جریان کفر و شرک نیز فروعات خود را دارد و توسعه پیدا می کند. در انتها نیز بحث آیات نور و ظلمت و شرک در عبادت و پرستش را مطرح کرده و محیط نور و هدایت و توحید را با اولیاء الهی معنا کرده و در مقابل جریان ظلمات هم با سران آن معنا می شود. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ویروس کورنا و نظم تمدنی جهان♦️ 🔹یک احتمال و فرضیه این است که اشاعۀ بیماری کرونا در جهان، با هدفِ عبور دادنِ ملت‌ها از نظم فعلیِ تمدنی به‌سمتِ حکمرانیِ بلامنازع مجازی باشد. 🔹جوانانِ آتش‌به‌اختیار بستر تأیید یا رد این قبیل فرضیه‌ها را فراهم کنند. ویروس کرونا برخلاف همۀ طراحی‌ها، می‌تواند ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. آیت الله سید محمد مهدی میرباقری بخش اول 🔸بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی. 🔸ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه فرارشته‌ای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و جنگ بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است. 🔸امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای پساکرونا شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است. 🔸به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که عرض شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است. 🔸دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. 1⃣ احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد. 2⃣ اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و حکمرانی مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است. 🔸 این طراحی‌ها ممکن است توسط دست‌های پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه دست‌های پشت صحنه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریقِ شبکۀ سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند. 🔸می‌دانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگ‌ها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید ده‌ها میلیون کشته‌های خاموش داده‌اند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگ‌ها را هدایت می‌کردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرت‌های برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیب‌پذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند. 🔸علی‌ایّ‌حال، همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
♦️ویروس کورنا و نظم تمدنی جهان♦️ 🔹اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی به‌سمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود. 🔹راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری بخش دوم (بخش آخر) 🔸این دورکاری‌ها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از جامعۀ حقیقی به جامعۀ مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حل‌و‌فصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر به‌ویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومت‌ها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنه‌ای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد. 🔸این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند. 🔸به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیه‌ها، به‌خصوص احتمالات و فرضیه‌های بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامه‌ریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیه‌های بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکل‌دهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد. 🔸به نظر می‌رسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی می‌کرد، امروز می‌توانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای آتش به اختیار، و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر تأیید یا رد این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامه‌های خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگ‌های بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیه‌ها هم توجه کنند. 🔸 اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی به‌سمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیت‌هایی در لایه‌های مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف به‌صورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد. 🔸شکی نیست که تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس می‌تواند برخلاف همۀ طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس می‌تواند به ظهور شکاف‌ها و ضعف‌های فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. 🔸از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بی‌رقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضع‌گیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحی‌های غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد. 🔸راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. (۱۳۹‌۹/۱/۱۰) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، می‌توان گفت که اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. 🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابان‌ها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود. امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کرده‌اند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، می‌گوییم: سکولاریسم و عرفی‌سازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آن‌ها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کرده‌اند؛ اول، ایدئولوژی‌شان را تولید کرده‌اند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژی‌شان همین عرفی‌سازی و زمینی‌سازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزه‌های قدسی است. سپس بر اساسِ این ایده‌ها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفه‌های جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکل‌گیری این اندیشه‌های فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس و محصولاتِ قابلِ‌مصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع می‌شود و همین ایده است که کم‌کم بسط پیدا می‌کند و به یک تمدّن تبدیل می‌شود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود می‌آورد. سردمداران این تمدّن می‌خواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بین‌المللی (مثل سند 2030 و...) می‌نویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء می‌شود و همۀ کشورها مکلف می‌شوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود. 🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعه‌های تبلیغی درست کنیم و یا بنویسیم؟ همه این‌ها خوب‌اند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع می‌شود و مراحلی را طی می‌کند و می‌تواند در مقابل دورانی که آن‌ها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بین‌الملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، ساخته شد و در ادامه، باید به‌سمت و و برویم؛ این ، پاسخ‌گوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی دینی می‌بینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنج‌مرحله‌ایِ تمدّن‌سازی است که ان‌شاء‌الله در انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت. 🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیق‌تر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظام‌های دیگر است. این‌گونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایه‌داری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر ، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در رابطۀ «امام و امت»، دولت‌سازی اسلامی به‌معنیِ شکل‌گیری «امت وسط» است. (نظام⬅️دولت⬅️جامعه) 🔹 من اگر بخواهم را ترجمه کنم می‌توانم بگویم به‌معنیِ شکل‌دهی به است. ◀️ اگر می‌خواهیم جامعۀ ما اسلامی شود، کافی نیست که رهبرِ نظام، اسلامی بیندیشد و اسلامی عمل کند؛ بلکه به یک امّت وسطی احتیاج داریم که بتواند آن ایده‌ها را به برنامه‌های مدیریتی و راهبرانه تبدیل کند و جامعه را براساس آن تفکر و ایده پیش ببرد تا کم‌کم «جامعۀ اسلامی» ساخته شود. 🔹 ما در مرحلۀ «انقلاب اسلامی»، نیاز چندانی نداشتیم که دولت اسلامی (با تعریف دقیقِ آن) وجود داشته باشد، ولی در مرحله‌ای که می‌خواهیم به تمدّن‌سازی برسیم، چنین نیازی وجود دارد؛ چرا که اگر دولت (به‌معنای نظام حاکمیت و کارگزاران حکومتی)، بر اساسِ اسلام حرکت نکند، خلأِ بین «رهبری» و «بدنۀ جامعه» پُر نمی‌شود. 🔹 شیوه‌های راهبرانۀ مدرن در عرصه‌های سیاست، فرهنگ و اقتصاد، رقیب جدی ما هستند و جریان یافتنِ ایده‌های رهبری در بدنۀ جامعه را تحمل نمی‌کنند و بلکه مانع انتقالِ آن به سطح جامعه می‌شوند و نمی‌گذارند که آن ایده‌ها به رفتار عمومی و سبک زندگی تبدیل شود. اصولاً همۀ ما به‌نسبتی تحتِ‌تأثیر تمدّن غرب هستیم و اگر اطراف خودمان را نگاه کنیم، آثارِ تمدّن غرب را می‌بینیم که با زندگی ما آمیخته شده است. حتی عده‌ای هستند که مبانیِ فکریِ تمدّن غرب و ساختارهای آن را آگاهانه پذیرفته‌اند و با آن همنوا و همراه هستند؛ این‌ها مدعیِ و اصلاح قرائت دینی هستند و می‌گویند مدرنیته را بیاورید و کشور را با آن، مدرن‌سازی کنید و آنجا که مدرن‌سازی با دین‌داریِ مردم نمی‌خواند، قرائت دینیِ مردم را به نفعِ مدرن‌سازی عوض کنید. در مرتبۀ بعد، رقیبِ اندیشۀ انقلاب اسلامیْ طرف‌دارانِ مدل «مدرنیته اسلامی» هستند. این مدل‌های رقیب، تا کنون سایش‌های زیادی با انقلاب اسلامی پیدا کرده‌اند. این تأثیرپذیری‌ها از تفکر غربی و دستگاه‌های مدرن، در ساختارهای قوای مختلف کشور و نظام فرهنگی و نظام رسانه‌ای ما نیز وجود دارد. حال، باید چه تغییری اتفاق بیفتد؟ ◀ حاکمیت باید به‌لحاظِ بافت نیروی انسانی و اخلاق و مهارت و عقلانیتِ نیروهای انسانی، با دستگاه رهبری هماهنگ شود تا بتواند حاملِ ایده و اندیشه و تفکر رهبری برای ادارۀ جامعه باشد. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم، را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند که این هفت مسئله را در اولویت بگذارید و حول آن‌ها کار کنید و آن‌ها را بومی‌سازی کنید. ما اگر نتوانیم بر اساس تفکر اسلامی، این هفت موضوع را بومی‌سازی کنیم، نمی‌توانیم در مقابلِ سبک زندگی مدرن، سبک زندگی اسلامی را ایجاد کنیم. سبک زندگیِ مدرن گران‌بار از نظریات علمی فراوانی است و فلسفه‌ها، اندیشه‌های راهبرانه، دانش‌ها، و فناوری‌های بشریِ گسترده‌ و همچنین ساختارهای اجتماعی و نظام محصولات مختلف، آن را پشتیبانی می‌کند. آن‌ها سبک زندگی را این‌طور درست کرده‌اند. شهرسازی آن‌ها هم حاصل همین اندیشه‌ها و پشتیبانی‌های فلسفی و علمی و تکنولوژیکی است. آن‎ها مجموعۀ نیازمندی‌ها را شکل دادند و برای ارضاءِ این نیازمندی‌ها مناسباتی را درست کردند و شهرها را شکل دادند که در این شهرها، نظام نیازمندی‌ها چرخش می‌کند و ارضاء می‌شود. اگر ما می‌خواهیم فی‌المثل شهر اسلامی بسازیم، به پشتوانه‌های متناسب با مکتب خودمان، نیاز داریم؛ اما چنانچه از همان پشتیبان‌های غربی استفاده کنیم، شهرسازی اسلامی شکل نمی‌گیرد؛ یا اگر شهر اروپایی را الگو قرار دهیم و فقط میکده‌ها را خراب کنیم و به‌جایِ کلیساهایش مسجد بسازیم، شهر اسلامی شکل نمی‌گیرد. 🔹 باید توجه کرد که دینی شدنِ دولت، یک امرِ تخصصی است؛ ◀️ هماهنگی بین «تخصص‌ها» با رهبری جامعه، رسالت سنگین و پیچیدۀ دوران ماست. نباید منتظر باشیم که دانشگاه‌های مدرن، دانش و فناوری تولید کنند و ما فقط استفاده کنیم؛ اگر این محصولات را بیاورید، فرهنگ خودش را هم می‌آورد؛ برای مثال، فضای مجازی می‌آید و با خودش ادبیات و فرهنگ خودش را می‌آورد و قتلگاه جوانان می‌شود. من نمی‌خواهم بگویم که به هیچ وجه، از تکنولوژی غربی نمی‌توان استفاده کرد؛ چون ما در مقابلِ آن‌ها نیستیم. آن ابزارها اقتضائات خودشان را دارند و می‌خواهند آن اقتضائات را بر ما تحمیل کنند، اما ما هم در دوران گذار از آن‌ها استفاده می‌کنیم و اقتضائات مکتب خودمان را بر آن‌ها تحمیل می‌کنیم و آرام‌آرام آن‌ها را می‌کنیم و مسیر خودمان را می‌یابیم. ما منتظر نمی‌مانیم که دائماً آن‌ها تولید کنند و ما پشت‌سرشان حرکت کنیم! اگر راهبریِ سبک زندگیِ ما همیشه در دست آن‌ها باشد، چرا نام آن را «اسلام» بگذاریم؟! اگر سبک زندگی ما را آن‌ها مدیریت کنند، ما هم لاجرم تحت ولایت آن‌ها و زیر چتر مدیریت مادی خواهیم بود. (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «امت وسط» چه کسانی هستند و مأموریتشان چیست؟ 💥 بیانیۀ گام دوم، مبنایِ ساماندهیِ «امت وسط» 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، کانّه باید یک مجموعه‌ای به عنوان پیدا شوند که وظیفۀ را به عهده بگیرند. این قشرِ دولت‌ساز همان نسل جوانِ اخلاقی، بصیر، انقلابی، متخصص، بامهارت و جهادی است که در متن انقلاب اسلامی روییده است و می‌تواند موتورِ محرکۀ انقلاب اسلامی برای حرکت رو به پیش باشد. اساساً ادامۀ هر انقلابی، به‌خصوص انقلاب ما، منوط به این است که در درون آن، یک نیروی محرکه‌ای متناسب با مقیاس انقلاب تولید شود، و الّا آن انقلاب افول می‌کند. امروز نسلی با تفکرِ تمدّنی پا به میدان گذاشته است که معنیِ تمدّن اسلامی و میدانِ درگیری تمدّنی را می‌فهمد و می‌شناسد. نگاه این نسل، ایدۀ «دین حداقلی» نیست و دین را صرفاً یک فرهنگ نمی‌داند، بلکه معتقد است که دین می‌تواند دولت، جامعه و تمدّن جدیدی بسازد. ◀️ این مجموعۀ جوان، که آن‌ها را امّت وسط می‌دانیم، باید به‌‌سمت دولت‌سازی اسلامی حرکت کنند تا زمینۀ ساخت «جامعۀ اسلامی» فراهم شود. به عبارت دیگر، ◀️ ارتباط بین «ولیّ‌ جامعه» با «کفِ جامعه و توده‌های مردمی» به‌صورتِ مستقیم نیست (نمی‌خواهم تعبیر «پوپولیستی» را به کار ببرم، چون تعبیر دقیقی نیست). درست است که توده‌ها باید همراهی کنند، اما سؤال این است که آن‌ها چگونه باید همراهی کنند؟ مثلاً آن‌ها خانه‌ها و شهرها را چگونه بسازند که بر اساس اسلام باشد؟ نظریۀ «دین حداقلی» می‌گوید «مردم روش خانه‌سازی‌شان را باید از دانش مدرن یاد بگیرند و دانشمندان اروپایی بیایند و معماری و بهداشت عمومی و شهرسازی را به آن‌ها یاد دهند؛ رهبر جامعۀ اسلامی هم فقط بگوید نماز هم بخوانید و دروغ هم نگویید»! ولی نظریۀ دینِ حداکثر و تفکرِ تمدّنی می‌گوید «تمدّن اسلامیْ ژاپن اسلامی نیست؛ نه ژاپن، اسلامی می‌شود نه اسلام، ژاپنی می‌شود؛ چنانچه ما مدل شهرسازی و مدل‌های دیگر را از غربی‌ها یاد بگیریم و سپس آن را با اخلاق اسلامی ترکیب کنیم تمدّن اسلامی شکل نمی‌گیرد؛ باید همۀ عرصه‌ها تحتِ‌تأثیر فرهنگ اسلام باشد و بر اساس فرهنگ و ادبیات اسلامی و مناسبات ملی، بومی‌سازی شود». مردم انقلابی ما در آنجایی که باید به‌صورتِ مستقیم به سخنان نظام و رهبری عمل کنند، حقیقتاً عمل می‌کنند؛ اما آنجایی که ایده اقتصاد مقاومتی باید به مدل اقتصادی تبدیل شود، نمی‌توانیم از مردم توقع چندانی داشته باشیم و به آن‌ها انتقاد کنیم؛ چون مردم می‌گویند ما از این چیزها سر در نمی‌آوریم، شما بگویید چه کار کنیم! خب، چه کسی باید این وظیفه را برعهده بگیرد؟ فرضاً چه کسی باید کالای ملی را به کالای ملیِ قابل‌رقابت تبدیل کند تا مردم هم تبعیت کنند و کالای ملی مصرف کنند؟ ◀️ تبدیل شدنِ این ایده‌ها به برنامه‌هایی که مردم با آن هماهنگ شوند، کارِ این امّت وسط است. تا وقتی که این اتفاق نیفتد جامعۀ اسلامی شکل نمی‌گیرد. اگر این کار انجام نگیرد، نمی‌توان از جامعه توقع داشت که در موضوعات تخصصی هم تبعیت کند! اگر امّت وسط آن ایده‌های اسلامی را به برنامه تبدیل کند و نهادها و الزاماتش را هم بسازد، می‌توان از عموم مردم انتظار داشت که در آن چارچوب عمل کنند؛ ولی وقتی امّت وسط کار خودش را انجام ندهد، نمی‌توانید به مردم بگویید که شما در این زمینه‌ها تخلف کرده‌اید! چرا که عرصه‌های تخصصی برای آن‌ها چندان روشن نیست. پس، اگر بخواهیم ولایت ولیّ فقیه به بیاید و امّتی بر محور امام مسلمین شکل بگیرد و ولایت حقه در همۀ عرصه‌های زندگی (عرصۀ خوراک، پوشاک، مسکن، ازدواج، اشتغال، تحصیل، تفریح و...) جریان یابد و دین در این ساحت‌ها حاضر باشد، باید با همتِ نسل جوان انقلابی، ساختارها و مفاهیم اسلامی شکل بگیرد. ◀️ این نسل باید با تمسک به بیانیۀ گام دوم، تفکر اسلامی و انقلابی را به سبک زندگی تبدیل کند و آن وقت توده‌های مردم و امّت اسلامی در این سبک زندگی، زندگی می‌کنند. نقش مردم این است که وقتی آن ایده به سبک زندگی تبدیل شد، بپذیرند و همراهی کنند و در آن چارچوب حرکت کنند و الّا خودشان نمی‌توانند سبک زندگی را طراحی کنند. به عبارت دیگر، وقتی دولت اسلامی ساخته شود، مردم در ساحت نظامات محقَّقِ اسلامی زندگی می‌کنند و رابطۀ بین امام و امّت برقرار می‌شود و جامعۀ اسلامی شکل می‌گیرد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بیانیۀ گام دوم، منشور فکریِ نسل جوان 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بیانیۀ گام دوم می‌تواند به‌منزلۀ یک برای نسل جوان و جریان آتش‌به‌اختیارها باشد که از زایش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی باید بر روی دوش این‌ها قرار گیرد و قدم‌های بعدی را استوار بردارد. این نسل و این جریان، برای این‌که از بیرون بیایند، ابتدا باید از تفرّقِ در فکر و اندیشه پرهیز کنند. این بیانیه ظرفیت دارد که این جمع را به‌لحاظ درکشان از انقلاب اسلامی، به‌لحاظ مواجهه با مسائل مستحدثۀ دوران ما، به‌لحاظ موضوعاتی که محل نزاع ما با تمدّن رقیب است، و به‌لحاظ مراحلی که ما باید از آن‌ها عبور کنیم تا به مقصد برسیم، به و و برساند. این بیانیه می‌تواند به شکل‌گیری و سازماندهی این امّت وسط کمک کند و به آن‌ها نقشۀ راه بدهد. حقیر نمی‌خواهم اصطلاحِ قرآنیِ «امّت وسط» ـ ««وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا»» ـ را به موضوع این بحث تطبیق دهم؛ امّت وسطِ قرآنی ابتدائاً به اهل بیت(ع) تفسیر می‌شود؛ ولی از آن تعبیر، ایده می‌گیریم. البته استفاده از بیانیۀ گام دوم به عنوان منشور فکری، منوط به این است که این بیانیه تئوریزه شود و مبانی عام اعتقادی و کلامیِ آن و مبانی انضمامی به موضوعاتی همچون عدالت، مبارزه با فساد، آزادی، استقلال، سبک زندگی و... استخراج شوند. مثلاً در مبانی اعتقادی، ایشان در کتاب ، نگاه عمیقی را مطرح کرده‌اند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کتاب، توحید را صرفاً «نظری» تعریف نمی‌کنند، بلکه «عینی» تعریف می‌کنند. معارف قرآن واقعاً همین‌طور است؛ قرآن کریم «توحید و کفر» را در مرحلۀ تحقق تحلیل می‌کند و «شجرۀ طیبه» و «شجرۀ خبیثه» را معرفی می‌کند که هر دو در عینیت با هم درگیر هستند. همچنین باید براساس این بیانیه، و کنیم و وارد عرصۀ عمل شویم. و طبیعتاً باید یک «قرارگاه» هم شکل گیرد که مبتنی بر این تفکر و این برنامه، این جمعیتِ آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 پیشنهادی به متولیان تبلیغ دربارۀ «بیانیۀ گام دوم» 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «به متولیانِ تبلیغ پیشنهاد می‌دهم که برای این قشر وسط (نسل جوان نخبه و انقلابی) راه بیندازند. بسیاری از موضوعاتِ تخصصی، برای تودۀ جامعهْ گفتنی نیست و اساساً موضوعِ ابتلای آن‌ها نیست، بلکه موضوع ابتلایِ قشر وسط است. باید این موضوعات را سروسامان دهد و بعد از آن، همراهی کنند. باید گفتمان بیانیۀ گام دوم را در فضای همین امّت وسطی که می‌خواهند بار را بردارند، ترویج و تثبیت کنید.» (منبع: ) ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 گزیده‌هایی از دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری دربارۀ «بیانیۀ گام دوم» (منتخبی از ) 💥 در بیانیۀ گام دوم، شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نیست. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2258 💥 چرا بعضی‌ها با جوشش انقلابی مخالف‌اند؟ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2259 💥 نقدی بر «سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2260 💥 حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون. / رویکرد درست، فتح قلّه‌های علم مدرن و استحالۀ آن علم و عبور از آن مرزهاست./ رویکرد ما در برابر تمدن غرب، استحالۀ آن تمدن در تمدن نوین اسلامی است (نه پذیرش، نه گزینش، نه گریز) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2261 💥 استحاله چیست؟ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2262 💥 فرایند پنج‌مرحله‌ای تمدن‌سازی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2263 💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنج‌مرحله‌ای تمدن‌سازی»، در «دو گام» خلاصه شده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2264 💥 بیانیۀ گام دوم می‌تواند جلوی خطاهای محاسباتی را بگیرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2265 💥 یک «منظومۀ فکری»، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی می‌کند. آن منظومۀ فکری باید کشف و تنظیم شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2267 💥 تحلیل‌های تقلیل‌گرایانه و ساده‌انگارانه از بیانیۀ گام دوم، عاملِ از دست رفتنِ جایگاهِ حقیقیِ این سند می‌شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2268 💥تفاوت نظریۀ «نظام انقلابی» با «استعجال»/ وقتی شما به‌سمتِ آرمان‌های تاریخی حرکت می‌کنید، صبرتان هم باید تاریخی باشد و طراحی‌تان هم باید تاریخی باشد./ بعضی‌ها خربزه‌کار هستند و ‌‌اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، می‌خواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسل‌های آینده از ثمره‌اش بهره ببرند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269 💥 معنای عبارتِ «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است»، چیست؟ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270 💥 در علم و پژوهش، باید رویکردِ بیانیۀ گام دوم را مبنای «عمل» قرار دهیم و اجماع درست کنیم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2273 💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2286 💥 در رابطۀ «امام و امت»، دولت‌سازی اسلامی به‌معنیِ شکل‌گیری «امت وسط» است. (نظام⬅️دولت⬅️جامعه) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2290 💥 «امت وسط» چه کسانی هستند و مأموریتشان چیست؟/ بیانیۀ گام دوم، مبنایِ ساماندهیِ «امت وسط» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2291 💥 بیانیۀ گام دوم، منشور فکریِ نسل جوان https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2293 💥 پیشنهادی به متولیان تبلیغ دربارۀ «بیانیۀ گام دوم» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2294 🔘 عبارت پشت جلد کتاب عصر جدید (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیه گام دوم) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2292 ◀️ اطلاعیه خرید آسان: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2279 ☎️ 09104646212 🆔 @tamaddonnovin
🔴 عبارت پشت جلد (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای ) 🔸 انقلاب اسلامی یک حرکت تمدنی بود که انسدادِ تاریخیِ بعد از رنسانس را شکست و عصر جدیدی را آغاز نمود. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در چنین مقیاسی شناسایی می‌کند و شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ موفقیت‌ها و کاستی‌های آن ارائه می‌دهد. 🔸 «بیانیۀ گام دوم» سرسلسلۀ اسنادی است که علمای شیعه برای راهبری حوادث اجتماعی تنظیم کرده‌اند. این سند رفیع‌تر از کتاب «تنبیهُ‌الاُمّه» علامه نائینی و اندیشهٔ اجتماعیِ بزرگانی چون شهید مطهری و شهید صدر است؛ چون آن‌ها در مقام راهبریِ یک انقلاب تمدنی در مقیاس جهانی نبودند. 🔸 «بیانیۀ گام دوم» باید و شود و بر محور آن، و و صورت گیرد و نیز مبنای و برنامه‌ریزی قرار گیرد و با آن هماهنگ شوند. همچنین باید یک شکل گیرد که مبتنی بر این سند، نسل جوانِ آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد. ☑️ @mirbaqeri_ir