هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⭕️ مدل علمی شهید فخریزاده تمدنسازی بود
🔰 گفتوگوی استاد خسروپناه با خبرنگار مهر در مورد ویژگیهای علمی و شخصیتی شهید محسن فخری زاده:
ابتدا شهادت دوست عزیزمان و دانشمند بزرگوار شهید فخری زاده را تسلیت عرض میکنم. ایشان چند ویژگی مهم داشت برای اینکه مردم عزیز ما ایشان را بهتر بشناسند و جایگاه و منزلت ایشان را درک کنند به لحاظ اینکه وضعیت امنیت خاصی داشت و دشمنان او را شناسایی کرده بودند و بارها هم قصد سو و ترور ایشان را ریخته بودند، ایشان رسانهای نبود و عکس و فیلمی چندانی از ایشان موجود نیست. چهار سال پیش که جلساتی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با ایشان داشتیم فیلمبرداری و عکسبرداری از جلسات نداشتیم، چون اجازه داده نمیشد.
حاج قاسم پرچمدار مقاومت در منطقه بود و حاج محسن پرچمدار علم تمدنی در ایران، من شهید فخری زاده را یک مدیر مؤمن، فکور، اهل معنا و باطن یافتم.
لینک کامل گفتگو👇
🔗 https://b2n.ir/081133
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
بسم الله الرحمن الرحیم
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
◾️آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج #محسن_فخری_زاده را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم.
حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند.
وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد.
🔻 شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد.
موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیستها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند.
این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد.
🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزههای دانش فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصهی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند.
شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید.
دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند.
هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم.
امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود.
🌷 حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب
حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
هفتم آذر ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از فکرت
📚#گزارش
🔻جامعهای مدعی تمدنسازی
🔸اصولاً وقتی جامعهای میتواند مدعی تمدنسازی باشد که حرفهای جدی، نو و تحول زا برای گفتن داشته باشد.
🔸 به بیان واضح تر، بتواند مسیر متفاوتی را برای حیات فردی و اجتماعی باز کند که نه تنها با مسیر یا مسیرهای موجود متفاوت باشد بلکه تعریف و چشم انداز تازهای را برای سعادت و خوشبختی به جامعه انسانی ارائه کند.
🔸ما وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت میکنیم، اولاً امکان شکل گیری آن را بر اساس ظرفیتهای باقوه و در مواردی فعلیت یافته، قابل اثبات میدانیم و ثانیاً، معتقدیم که حرفهای نویی داریم و میتوانیم این حرفها را به عینیت برسانیم که با حرفهای رایج در تمدن غرب و آنچه تحقق پیدا کرده است تفاوت دارد.
✍️حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جامعه #فرهنگ #نمدن
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از کانال تنهامسیری های مازندران
شهید محسن فرخی زاده.mp3
10.66M
#تلنگری 💌
ویژه شهادت #شهید_محسن_فخری_زاده
✦مسئله هسته ای بهانه است برای دشمنان..
✦مشکل آنها موجودیت جمهوری اسلامی، نفوذ و اقتدار آن است!
✦آنها از اقتدار انقلاب واهمه دارند!
و این واهمه، به اوج خود نزدیک میشود!
💥 چـــرا؟
#استاد_شجاعی
🚩 @Mazan_tanhamasir
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی سخنرانی دکتر سید محمد ثقفی با موضوع « سه حقیقت روشن در نظم زندگی »
🔹ایشان سخنران سوم سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) که در ۲۵ آبان ماه ۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد.
💫 اهم مطالب مطرح شده در این صوت :
🔹در قلمرو معرفت بشری سه حقیقت روشن وجود دارد که راه زندگی را بر انسان هموار ساخته، حیات را آسان نموده و روشن کردهاند: علم Science، فلسفه Philosophy و مذهب Religion.
🔹به تعبیر علامه محمدتقی جعفری زندگی بر دو قسم تقسیم میشود حیات طبیعی و حیات معقول.
🔹تعریف حیات طبیعی بسیار ملموس و جا افتاده است و به بیان استاد، حیات طبیعی با انگیزگی عوامل طبیعی در صحنه طبیعت به وجود میآید و به جریان میافتد. در این نوع حیات، خودخواهی مزاحم و تورم خویشتن میباشد که محصول خورد و خواب و شهوت است.
🔹حیات معقول نوعی از زندگی است که در آن همه استعدادهای وجود آدمی تا آنجا که مقدور است در برطرف ساختن نیازهای مادی و معنوی او به فضیلت میرسد. این همان زندگی است که در کلام خداوندی با کلمات زیر نامگذاری شده است.
https://iqna.ir/fa/news/3935310
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فایل صوتی سخنرانی دکتر سید جواد میری با موضوع « "معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟ »
🔹ایشان سخنران ششم سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) که در ۲۵ آبان ماه ۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد.
💫 اهم مطالب مطرح شده در این صوت :
🔹رویکرد علامه جعفری به معرفت دینی اینگونه است که باید اقالیم هفتگانه علمی، فلسفی، شهودی، اخلاقی، حکمی، عرفانی و مذهبی را به صورت منسجم کنار یکدیگر قرار داد و اگر چنین فرایندی اتفاق بیفتد، برآیندش معرفت دینی است، نه اینکه معرفت دینی از کتاب، سنت، اجماع و عقل به دست آید.
🔹شاید کلیدیترین مفهومی که علامه در کل آثار خود و در صورتبندی نظری خود به عنوان یک خدمت و ابداع انجام میدهد، مفهوم حیات معقول است که در یک کتاب کوچک با همین عنوان بحث کرده است و شاید مانیفست فکری علامه جعفری بعد از حدود ۵۰ سال تحقیق و پژوهش همین مفهوم حیات معقول است که از آن مفاهیمی مانند جامعه معقول، مدیریت معقول، انسان معقول، اقتصاد معقول و سیاست معقول زاییده میشود و این کلیدیترین مفهومی است که علامه از خود به جای میگذارد.
🔹علامه جعفری مفهوم معرفت دینی را در کتاب فلسفه دین تبیین کرده است. اما اثری که علامه جعفری از خود به جای گذاشته و میشود گفت اساس نظریه بنیادین علامه در آن صورتبندی شده، اما بسیار مورد غفلت قرار گرفته، کتاب «عرفان مثبت» است و شاید یکی از دلایلی که مورد غفلت قرار گرفته نیز نام و عنوان این کتاب است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 گسترش آموزش الکترونیک در دوران حکمرانی مجازی ممکن است بستر شکلگیری #دانشکدههای_مجازیِ #بینالمللی و مدارس مجازیِ بینالمللی و حرکت بهسمت برنامهریزی بر محور اسناد بالادستی مانند #سند_2030 گردد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در دوران #کرونا، آموزش الکترونیک به یک آموزش گسترده تبدیل میشود و ما هم در همین مسیر قرار گرفتهایم.
این پدیده ممکن است سرآغاز شکلگیری #دانشکدههای_مجازیِ #بینالمللی و #مدارس_مجازیِ #بینالمللی بشود که بهشدت فضای داخل کشورها را تحتتاثیر قرار میدهد و از جهتی، بستر حرکت به سمت برنامهریزی بر محور اسناد بالادستی مانند #سند_2030 و اسناد توسعه میشود و فضا را کاملاً در اختیار آنها قرار میدهد.
امروز رقبای تمدنی ما یک گام بزرگ به سمت #حکمرانی_مجازی برمیدارند که تسلط خودشان در جهان را بیشتر کنند. ما هم باید یک گام بزرگ به سمت تمدن اسلامی برداریم و این یک رقابت بزرگ است.» ۱۳۹۹/۸/۲۸
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از عرفان و سیاست
🔺 اهل «فلسفه» و دلدادهی «عرفان» بود
روایتی از شهید دکتر محسن فخریزاده
✍️ حجةالاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
... قبل از اینکه بنده ریاست مؤسسه حکمت و فلسفه ایران را به عهده بگیرم، شهید فخریزاده سلسله جلساتی را در دانشگاه شهید بهشتی ترتیب داده بود با محوریت «فلسفه و فیزیک». بعد از اینکه من به انجمن فلسفه و حکمت آمدم، ایشان با توجه به شناختی که از من داشت، پیشنهاد داد سلسله جلساتی را به شکل گفتوگو با موضوع «فیزیک و فلسفه» برگزار کنیم. من هم چون این موضوع دغدغه شخصیام بود و همیشه تمایل داشتم بین فلسفه و علوم روز پیوند برقرار کنم، این پیشنهاد را پذیرفتم. به این ترتیب ابتدا هر هفته و کمکم به صورت ماهانه این سلسله جلسات برگزار میشد که هم خود شهید فخریزاده و هم صاحبنظران فلسفه اسلامی به ارائه نظریات و تفکرات خود میپرداختند. ...
👈 متن کامل این یادداشت: vatanemrooz.ir/newspaper/page/3085/1/227416/0
___
🔍«عرفان و سیاست» 👇👇
eitaa.com/joinchat/2007760965Cab6d4cabd5
هدایت شده از شمارش معکوس برای نابودی اسرائیل
Siasate America_990815.mp3
52.25M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: سیاست آمریکا بدون سانسور
🗓 ۱۵ آبان ۹۹
📍 برنامه زنده وبینار
#سال_۹۹
استاد حسن عباسی
هدایت شده از قرارگاهجهادیشهیدحاجقاسمسلیمانی
«هرچه ممکن است تلاش کنید و پیش بروید»
هرچه ممکن است تلاش کنید و پیش بروید. هرچه ممکن است فکر کنید و این فکر را به مرحله عمل در بیاورید.
بگذارید ما مجموعهی عظیمی از نسل انقلاب اسلامی را در کشورمان شاهد باشیم که از لحاظ سطح فهم، مسائل مدیریتی، خدمترسانی، ایجاد عدالت و قیام به قسط، به جایی رسیده باشد که ذهنهای معمولی بشر به آنجا نرسیده و باید از او الگو بگیرند.
۹۸/۵/۱۰
https://eitaa.com/sh_qasemsoleimani
قرارگاه جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی
سلام خدمت همه ی دوستان
امید وارم که حالتون خوب باشه
🔸برای سلامتی 🌹آیتالله مصباح(دام ظله العالی) 🌹 ختم قرآن و 14000 صلوات گذاشتم.
♦️برای شرکت در ختم صلوات بر روی لینک مورد نظر بزنید.
🔸ختم 14000 صلوات
https://EitaaBot.ir/counter/r05hs8
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
جهاد با جهل .MP3
22.03M
🎧 استاد میرباقری | تحول در نظام تعلیم و تربیت
💥 اگر ما به قلههای علم مدرن نرسیم حتما دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت و اگر هم به قلهها برسیم ولی باز هم همین مسیر را ادامه بدهیم باز هم آوردهای برای ما ندارد؛
ما باید بتوانیم تحولی در مسیر علم ایجاد کنیم تا اندیشه در چهارچوبههای جدید شکل بگیرد و منتهی بشود به دانش اسلامی.
💥 گسترش آموزش الکترونیک در دوران حکمرانی مجازی ممکن است بستر شکلگیری دانشکدههای مجازیِ بینالمللی و مدارس مجازیِ بینالمللی و حرکت بهسمت برنامهریزی بر محور اسناد بالادستی مانند سند 2030 گردد. ۱۳۹۹/۸/۲۸
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از فکرت
علم دینی از منظر آیت الله مصباح
▫️هر حقیقتی با واسطه کمتری به بدیهیات اولیه برسد، فهم مطابقت آن با واقع سادهتر و احتمال خطا در کشف این مطابقت کمتر است و هرچه واسطهها بیشتر باشد، فهم واقع دشوارتر و احتمال خطا در آن کشف بیشتر است؛ مانند مسائل ریاضی که نتیجه آن قطعی است اما گاهی ممکن است حسابگر اشتباه کند، لکن این حقیقت دلیل بر اشتباه بودن ریاضیات نیست و هرچه مسأله ریاضی سادهتر باشد احتمال خطا کمتر است و هرچه پیچیدهتر و طولانیتر باشد احتمال خطا در آن بیشتر میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از فکرت
علم دینی از منظر آیت الله مصباح
بخش1:
▫️بحث علم دینی و به ویژه ضرورت تغییر در علوم انسانی از دیدگاه اسلامی، مدتهای مدیدی است در جامعه ما مطرح شده است؛ از جمله نظریهپردازان علم دینی در ایران آیتالله مصباح یزدی است.
🔻 ایشان با اشراف کافی و وافی نسبت به مباحث علوم انسانی و جایگاه آنها در غرب و همچنین چگونگی ورود این علوم به کشورهای اسلامی، مباحث علم دینی خود را ارائه داده و سعی بر روشن کردن نسبت بین علم و دین برآمدهاند.
🔹آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به پرسش «علم به معنای کشف واقعیت تا چه حد امکان پذیر است؟» عقیده دارند که محوریترین مسئله در معرفتشناسی همین پرسش است که آیا دستیابی به دانش واقعی و رسیدن به معرفت حقیقی امکانپذیر است و اگر چنین است، راههای حصول آن چیست؟ و در پاسخ، میبایست گفت، البته دستیابی و کشف آن ممکن است، اما این کشف سلسله مراتبی دارد: گاهی اوقات به صورت دانش حضوری است، که همان واقعیت است و ناسازگاری آن با واقعیت بیمعنیاست، و گاهی اوقات به صورت علم حصولی است و از جنس دانشهای کسبی است.
🔻این نظریهپرداز علمی، عقیده دارند هرچه حقیقت، با واسطه کمتری به بدیهیات اولیه برسد، درک و فهم مطابقت آن با واقع آسانتر و سادهتر و احتمالخطای کمتری در کشف رخ خواهد داد. اما اگر واسطهها بیشتر باشد، فهم و درک واقعیت دشوارتر خواهد بود و احتمال خطا در آن کشف بیشتر است.
#علم_دینی
#آیت_الله_مصباح
#عمار_انقلاب
#عرفان_اجتماعی
#تئوریسین_عقلانیت_انقلابی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
دلنوشته شهید فخری زاده تنها یکماه پیش از شهادتش
به گزارش مشرق، کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار دلنوشته قابل تأمل شهید محسن فخری زاده تنها یکماه پیش از شهادتش را منتشر کرد.
«یک سئوال دارم، چرا شهدا در جوانی سخنانی میگویند که عرفا در کهنسالی؟ البته میدانیم که این سخنان از عمق حکمت جاری شده از قلب بر زبان است نه آنکه سخنانی سطحی است.»(۹۹/۸/۷)
مشرق نیوز
هدایت شده از بخوانم بشنوم
no_3630.pdf
5.04M
🌷 شهید دانش هستهای و علوم انسانی
🔻 گفتوگوی استاد خسروپناه با هفتهنامه افق حوزه درباره شهید #محسن_فخری_زاده
سیاسی-رجانیوز: حسن رحیمپور ازغدی نوشت: دیشب بلطف یکی از دوستان، یادداشتهایی از شهید بنیانگذار، استاد فخریزاده را دیدم.
پیشتر ندیده ونخوانده بودم. دیشب هم نخواندم، بلعیدم و افسوس خوردم بر بزرگمردی که جلوی بتهای ما زانو نزد، بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تلآویو که او را پدر"تکنولوژی هستهای" و مغزمتفکر "هوافضا" نامیدند و کشتند.
دهها نقشه ترور او نقش برآب شده بود. روشن است که چرا مردم آن نظریهپرداز عملگرا را قاسم سلیمانی «فیزیک هستهای» خواندند.
شهادت فخریزاده، برای او «خیر» و برای ما «شر» بود، برای او قصۀ « پیله و پروانه » و برای ما غصۀ «ماندن میان درودیوار» است، و محرومیت از مردی که ندانستیم چه حقی بر امنیت و پیشرفت ایران دارد و اینک چون شهید تهرانیمقدم، شهدای هستهای و شهیدانی که پس از این خواهیم داد، دیگر از تاریخ ایران تفکیک نخواهد شد؛ چه خورشیدهای درخشان به تاریخ ما سنجاق نشدهاند بلکه خود تاریخ ما هستند.
ضمن آنکه اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی فرمانده من در سالهای جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت میکنم بویژه اینک که گرفتار کوتوله هایی هستیم که هوسی جز مذاکره باشیطان ندارند و نمیدانیم به کدام خدا نماز میبرند اما نقدا حیف است اگربا چند یادداشت به افکار شهید فخریزاده در حوزه فلسفه و علوم پایه اشاره نکنم:
۱. امکان و ضرورت احیای فلسفۀ اسلامی رابه حوزه ودانشگاه یادآوری کرده و آنان را به ظرفیتهای احیا نشده فلسفه اسلامی برای فلسفه علم توجه داده است. حیات فلسفه ، قدرت تعامل با محیط و رشدیافتن و رشددادن است؛ بهنحوی که با پرسشهای فلسفی اکنون رویارویی داده شود، چالشپذیر باشد و از مسیر فلسفۀ علم، تاثیر ملموس بر جهتگیری علم داشته باشد. فلسفه اسلامی هم نوع زنده ومرده دارد.
۲. شهید نظریه پرداز، ریشۀ چالش بزرگ فیزیک جدید را در "فلسفۀ فیزیک"میبیند واصل "عدم قطعیت" راکاملا ادامۀ نظریۀ معرفتشناختی امتناع در شناخت ذات واقعیات طبیعی با روشهای فیزیک میداند چه برخلاف ادعا کمیات وابسته به هم برای یک ذره فیزیکی بهطور همزمان بادقت صفر، همچنان غیرقابل اندازهگیری است. همچون اندازهگیری تکانه بادقت بالا در الکترون که سبب میشود نتوانیم اطلاعاتی روشن از مکان بدهیم و بهعکس.فیزیک کلاسیک در مورد انرژی و زمان با همین مشکل مواجه است. اندازهگیری دقیق یک کمیت، سبب عدم دقت در بینهایت کمیت وابسته دیگر میشود و تلاشهایی چون نظریه «متغیرهای پنهان» نتوانسته خطر ظاهری این اصل را جبران کند.
۳. ایشان اصل «عدم قطعیت» در فیزیک را اگر نفی علیت به مفهوم نیوتونی آن باشد، معقول وحتی عامل پیشرفت علم میشمارد اما این اصل نمیتواند نفی «علیت» با تبیین فلسفی باشد مگر کسانی به دلایل ایدئولوژیک و غیرفلسفی چنین استنتاج نادرستی بر آن تحمیل کنند
🔥 حوزه انقلابی
╭┅─────────────┅╮
🕌 @HowzehEnghelabi 🔆
╰┅─────────────┅╯
⚡️ تفقه دینی باید #حکمتساز باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمتهای مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند.
⚡️ علم دینی بر اساس حکمتهای مضاف تولید میشود نه فلسفههای مضاف..
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 «اگر بخواهید حاكميت دين واقع بشود، بايد #فلسفه_روش_تحقيقِ شما در حوزه تفقه ديني، امكان تفقه در مقياس پاسخگويي به مسائل #حکمتهای_مضاف در حوزه علوم را به شما بدهد. الان تفقه شما ظرفيت پاسخگويي به مسائل حکمتهای مضاف را ندارد. اينكه زود ما ميرويم سراغ عقل و از عقل پاسخ ميخواهيم، بهخاطر اين است كه ظرفيت تفقه ديني ما امكان پاسخ گويي به اين مسائل را ندارد؛ خود ما هم باور كردهايم كه دينمان حداقلي است!»
🔸 «اگر میخواهيم علم دينی را از طريق فلسفههای مضاف درست كنيم، حکمتهای مضاف بايد از متن دين استنباط بشود، نه از فلسفه. و اين میطلبد كه تفقه دينی تكامل پيدا كرده باشد، به طوری كه حكمت حكومتي، و همچنین اخلاق حکومتی و فقه حکومتی از دل آن استنباط بشود.»
🔸 «تفقه ديني، حكمتساز است. حجيت حكمت هم در پایان به همين استناد بر میگردد. من به نظرم ميآيد آقايان هم حجيت حكمت را به همين ميدانند. اينكه ابنسينا از برهان نظرِ خودش در بحث معاد جسماني رفعيد ميكند، از اين جهت است كه حجيت تفكر خودش را به ايمانش ميداند منتها نفرموده. اين كه تفكرِ فيلسوفانه نيست! ما همين را ميگوييم که: مقننش كنيد. صدرالمتألهين عمده معارفش را مستند به نقل ميكند، منتها رنگ عقلي میدهد. حرف ما هم همين است: ميگوييم عقل بايد در خدمت هماهنگسازی محصولات خودش مبتنی بر دین باشد.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت_کاربردی
☑️ @mirbaqeri_ir
منظومۀ عقلانیت متعبّد .mp3
4.16M
💥 استاد میرباقری | حکمتهای مضاف بهجای فلسفههای مضاف
⚡️ تفقه جامع دینی شامل اخلاق، حکمت و فقه میشود (#ارزش، #توصیف و #تکلیف).
⚡️ مهمترین و مخاطرهآمیزترین جایی که ممکن است برای حوزههای تفقه دینی لغزش اتفاق بیفتد، همین است که #روش_تحقیق_غرب در حوزه تفقه دینی به کار گرفته شود.
⚡️ اگر روش تحقیق شما بهگونهای نباشد که دخالت دین در روش را بپذیرد، آیا میتوانید محصول آن را به دین گره بزنید؟
برای اینکه به روش تحقیق برسیم، نیاز به فلسفه روش تحقیق داریم.
⚡️ در مقابل کسانی که معتقدند باید نظام سؤالات را (که بهعنوان پیشفرضها، پارادایمها و چارچوبهای اصلی علم هستند) از فلسفههای مضاف گرفت، ما معتقدیم این سؤالات باید از دین و #حکمت_دینی گرفته شوند.
⚡️ گاهی فرهنگستان را متهم میکنند به اینکه چقدر کار را عمیق میکنید. بحث ما این است که شما چهکاری میخواهید انجام دهید؟ اگر میخواهید دانش غربی را با فقه دینی ترکیب کنید، یا اگر میخواهید الگوها و مدلها را اسلامیزه کنید، این تأمل عمیق نمیخواهد؛ ولی اگر میخواهیم #منظومه_عقلانیت بشر را تسلیم وحی کنیم، باید ابتدا #روش_تسلیم شدنش را پیدا کنیم و برای این کار باید #فلسفه_روش تولید کنیم؛ [یعنی] اصول بنیادی روش تحقیق که روش تحقیق مبتنی بر تعبد را به ما میدهد و به ما میگوید چگونه مبتنی بر تعبد، منظومه روش تحقیمان را ایجاد کنیم و بعد هم طراحی مدیریت شبکهای تحقیقات و بانک اطلاعات را انجام دهیم.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#فلسفه_روش
#حکمت_کاربردی
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔵 یادآوریِ سیر پرونده فلسفه:
1⃣ معرفی آثار فلسفۀ روش
2⃣ معرفی اجمالیِ روش تحقیق هماهنگساز
3⃣ توضیح نحوۀ هماهنگیِ روشهای سهگانه
4⃣ تبیین چیستی #حکمت (بهعنوان خروجیِ روش استنباط) و تفاوتش با #فلسفۀ_روش
👈 در ادامۀ پرونده، مطالب دیگری درباره هماهنگی روشها و نیز درباره #حکمت همرسانی میشود و سپس مطالبی درباره #مکتب (که حکمت، جزئی از مکتب است)، همرسانی میشود (5⃣) و در پایان، مطالبی درباره محاسن و خلأهای #حکمت_صدرایی (6⃣) تقدیم خواهد شد.
#ادمین
🔵 بعضی از عناوین پرونده، تا کنون:
➖ فلسفۀ شدن یا #فلسفه_روش پشتیبان و پشتوانهای است برای جریان یافتن مبانی دینی در علوم و دانشها.
➖ هماهنگیِ بین «معرفتهای دینی و معرفتهای علمی»، نيازمند هماهنگیِ روشها و متدلوژیهای آنهاست، و هماهنگیِ روشها نیازمند فلسفۀ روش.
➖ #فلسفۀ_روش، نظام روش تحقیق را بهگونهای بازطراحی میکند که حضور و نقشآفرینیِ دین را در ساحت علم بپذیرد.
➖ قبل از تولید #حکمتهای_مضاف، ابتدا باید فلسفۀ روشِ تحقیق درست کنید.
➖ حکمت بايد زيرمجموعه وحی قرار بگيرد. نبايد يک دستگاه موازی با دستگاه انبيا به نام فلسفه در عالم داشته باشيم.
➖ #فلسفهٔ_روش زمینهسازِ دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، #حكمتِ_حكومتی و فقهِ حكومتی» است.
➖ فلسفه (حکمت) در طول وحی است، نه در عرض وحی.
➖ #فلسفۀ_روش را پیش از استنباط، تولید میکنید و #حکمت را پس از استنباط.
➖ باید دامنۀ #فقاهت گسترش پیدا کند تا بتواند #حکمت را هم پوشش دهد.
➖ تفقه دینی باید #حکمتساز باشد. تفقه دینی باید تکامل پیدا کند و حکمت حکومتی و حکمتهای مضاف به علوم را پوشش دهد و استنباط کند.
🔗 متن کامل پرونده (در حال #بهروزرسانی):
🌐 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398