هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: در این نمایشگاه هم نشانههای عزم و ایمان کاملاً مشهود بود/ رژیم صهیونیستی به رغم بمبارانهای گسترده در غزه، تاکنون در حرکت خود ناکام بوده است
🔹 حضرت آیتالله خامنهای پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای نیروی هوافضای سپاه در جمع فرماندهان و مسئولان دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، بازدید از این نمایشگاه را شیرین و مطلوب خواندند و مهمترین ویژگی آن را نیازسنجی صحیح و تمرکز علمی و تحقیقاتی بر نیازها برشمردند.
🔹 ایشان رسیدن به چنین دستاوردهای علمی را ناشی از انگیزه متکی بر عزم و ایمان دانستند و تاکید کردند: هرجا جوانهای ما با عزم و ایمان وارد شدند، توانستهاند کارهای بزرگی انجام دهند و در این نمایشگاه هم نشانههای عزم و ایمان کاملاً مشهود بود.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ویژگیهای نمایشگاه هوافضای سپاه را، ابتکار و نوآوری برشمردند و خاطرنشان کردند: البته نباید به سطح کنونی موفقیتها راضی بود زیرا بخشهای مختلف نظامی و غیرنظامی در دنیا به صورت مستمر در حال حرکت و پیشرفت هستند و ما باید تلاش کنیم تا عقب نمانیم.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای، حرکت و پیشرفت در مجموعههای نیروهای مسلح را سریع و مطلوب خواندند و با تاکید بر لزوم کاهش پیدا نکردن شتاب حرکت، افزودند: ما در برخی بخشهای کشور وضعمان خیلی خوب است اما در برخی بخشها وضعمان خوب نیست و کمبود و نقص وجود دارد که در این بخشها نیز باید با تشخیص صحیح نیازها، به سمت برطرف کردن نقطهی نیاز حرکت کرد.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات فلسطین و استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفتند: قضایای غزه بسیاری از حقایق مکتوم را برای مردم دنیا آشکار کرد که یکی از این حقایق، طرفداری سران کشورهای غربی از تبعیض نژادی است.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای رژیم صهیونیستی را مظهر تبعیض نژادی خواندند و گفتند: صهیونیستها خود را نژاد برتر میدانند و بقیه آحاد بشر را نژاد پَست به حساب میآورند و به همین دلیل است بدون احساس ناراحتی وجدان، چندین هزار کودک را به قتل رساندهاند.
🔹 ایشان تاکید کردند: هنگامی که رئیس جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس، با آن همه ادعا از چنین رژیم نژادپرستی حمایت و به آن کمک میکنند، به معنای طرفداری این آقایان از تبعیض نژادی بهعنوان نفرتانگیزترین مسائل دنیا است.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مردم اروپا و آمریکا نیز باید تکلیف خود را با این وضعیت روشن کنند و نشان دهند که طرفدار تبعیض نژادی نیستند.
🔹 نکته دیگری که حضرت آیتالله خامنهای درباره قضایای غزه به آن اشاره کردند، موضوع ناکامی نظامی و عملیاتی رژیم صهیونیستی بود.
🔹 ایشان گفتند: رژیم صهیونیستی به رغم بمبارانهای گسترده در غزه، تاکنون در حرکت خود ناکام بوده است زیرا از ابتدا گفتند که هدف ما نابودی حماس و مقاومت و زمینگیر کردن آنها است اما با گذشت بیش از ۴۰ روز و با بکارگیری همه توان نظامی خود، هنوز نتوانستهاند این کار را انجام دهند.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی بمباران وحشیانه بیمارستانها و زنان و کودکان در غزه را نشانه عصبی بودن شدید سران رژیم صهیونیستی از شکست خود دانستند و افزودند: شکست رژیم صهیونیستی در غزه، یک واقعیت است و پیشروی و ورود به داخل بیمارستانها و یا خانههای مردم، پیروزی نیست زیرا پیروزی به معنای شکست دادن طرف مقابل است که رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته است به آن دست یابد و در آینده هم نخواهد توانست.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای با تاکید براینکه ابعاد این نتوانستن فراتر از رژیم صهیونیستی است، گفتند: این نتوانستن به معنای نتوانستنِ آمریکا و کشورهای غربی نیز است و اکنون همه دنیا با این حقیقت مواجه شده است که یک رژیم دارای امکانات و تجهیزات مفصل و پیشرفته نظامی نتوانسته است بر طرف مقابل خود که هیچ یک از این امکانات را ندارد، غلبه کند.
🔹 ایشان همچنین درباره وظایف و عملکرد دولتهای مسلمان نیز افزودند: برخی دولتهای اسلامی به ظاهر در مجامع، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و برخی هم تاکنون محکوم نکردهاند اما این، قابل قبول نیست. کار اصلی آن است که شریان و جریان حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و دولتهای اسلامی مانع از رسیدن انرژی و کالا به این رژیم شوند.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دولتهای اسلامی حداقل برای یک مدت محدود رابطه سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای افزودند: ملتها باید با ادامه تجمعات و تظاهرات خود، نگذارند مظلومیت ملت فلسطین فراموش شود.
🔹 ایشان در پایان تاکید کردند: ما به وعده الهی یقین داریم و به آینده نیز امیدواریم و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: صهیونیستها خود را نژاد برتر و بقیه بشریت را پست میدانند/ دلیل قتل چندهزار کودک بدون احساس ناراحتی وجدان این است/ آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه از این نژادپرستی حمایت میکنند
✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز پس از بازدید از نمایشگاه هوافضای سپاه:
✏️ قضایای غزه بسیاری از حقایق مکتوم را برای مردم دنیا آشکار کرد که یکی از این حقایق، طرفداری سران کشورهای غربی از تبعیض نژادی است.
✏️ رژیم صهیونیستی مظهر تبعیض نژادی است.
✏️ صهیونیستها خود را نژاد برتر میدانند و بقیه آحاد بشر را نژاد پَست به حساب میآورند و به همین دلیل است بدون احساس ناراحتی وجدان، چندین هزار کودک را به قتل رساندهاند.
✏️ هنگامی که رئیس جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس، با آن همه ادعا از چنین رژیم نژادپرستی حمایت و به آن کمک میکنند، به معنای طرفداری این آقایان از تبعیض نژادی بهعنوان نفرتانگیزترین مسائل دنیا است. ۱۴۰۲/۸/۲۸
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌟 زینب را انتخاب هایش زینب کرد‼️
🔻رهبر انقلاب در کتاب انسان ۲۵۰ ساله :
🔅 زینب کبری یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملتهای اسلامی دارد از چیست؟ نمیشود گفت بهخاطر این است که دختر علی بن ابیطالب یا خواهر حسین بن علی و یا حسن بن علی است. نسبتها هرگز نمیتوانند چنین عظمتی را خلق کنند. همهی ائمهی ما دختران و مادران و خواهرانی داشتند اما کو یک نفر مثل زینب کبری؟
🔆ارزش و عظمت زینب کبری به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی و بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او اینطور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین هم نباشد، عظمت پیدا میکند.
☘️ بخش عمدهی این عظمت از اینجاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاً طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد. این انتخابها زینب را ساخت.
🌸
💡پیامد جبهه غزه بر تحولات فرهنگی ایران چه خواهد بود؟
🖊 مهدی افراز
🔹فرهنگ امروز ایران حاصل برهم کنش نیروهای متنوعی است که صورت کلی آن زورآزمایی نظام معنایی عالم مدرن با نظام معنایی اسلامِ ایرانی است. افراد و نهادهای اجتماعی هر میزان که به یک نظام معنایی رغبت داشته باشند، آن را وارد چرخه تولید - توزیع - مصرف روزمره خود کرده و جهان اجتماعی شان را با آن پر می کنند. سبک ها، مدها، الگوها، بازارها و نمادهایی که امروز در همه ساحات زندگی ایرانیان بروز می یابد در واقع نشان دهنده اتحاد وجودی است که قاطبه افراد جامعه ایران با یک یا چند نظام معنایی خاص برقرار کرده و به آن جهان ملحق شده اند. لذا مهم ترین عامل تعیین کننده در روند تحولات فرهنگی، تراز موازنه گرایش و تعلق خاطر به یکی از دو نظام معنایی مدرن یا اسلام ایرانی است.
🔸اما چگونه یک نظام معنایی برای انسان یا عالم انسانی رغبت برانگیز و جذاب می شود؟ انسان برای تدبیر امور روزمره خود نمی تواند فارغ از یک ساختار معنایی باشد لذا دائما در یک کنکاش درونی برای قضاوت و انتخاب است. فصل الخطاب این دعوای درونی، مقوله قدرت است. انسان به حسب فطرت کمال جوی خود، دائما به دنبال آن نظام معنایی خواهد بود که از قدرت و مکنت افزون تری برای تأمین سعادت وی برخوردار است. الله اکبر خود استعاره ای بر این حقیقت است که انسان ذاتا الهه ای را اجابت میکند که قدرتمندتر و مافوق همه قدرت هاست.
🔹در تلقی عمومی بشری، آن کانونی که مقتدرتر و شکست ناپذیرتر است حتما واجد نظام معنایی مطئمن تری برای ساخت عالم انسانی است. لذا یک کانون قدرت نه از این جهت که امکانات یا منابع بیشتری را در اختیار دارد بلکه چون اراده های وسیع تری را در اختیار می گیرد توان بسط فرهنگی پیدا می کند. تمامی امکانات و ابزارهای فعلی در تمدن آمریکایی همچون هالیوود نه علت، که خودشان معلول و نتیجه یک امر انکار ناپذیر هستند و آن؛ تمایل و رغبت جهانیان به یک نظام معنایی است که فاتح جنگ جهانی دوم برآمده از آن است. علت آن که همواره نظم های نوین جهانی و تحولات تمدنی متعاقب نبردهای نظامی پدیدار می شوند هم همین است که عرصه نظامی حیثیتی ترین میدان تقاطع و تقابل قدرت است، وقتی در این عرصه شکستی حاصل شود مستقیما نظام معنایی و معرفتی پشتیبانی کننده آن نیز هزیمت می شود.
🔸امروز مهم ترین پایه قدرت نظام معنایی مدرن در جبهه غزه دچار چالش شده است و آن چالش بدیل پذیری است، یکی از وجوه اقتدار نظام معنایی غرب همواره این بود که این نظام، نظام پایان ناپذیری است چون این نظام از چنان هیمنه ای برخوردار است که هیچ ساختار ارزشی دیگر ماهیتا نمی تواند بدیل آن باشد چون این نظام همه نظامات ارزشی دیگر را بدون هیچ نوع مشاجره و بگومگویی در هاضمه خود به یک خرده فرهنگ تنزّل داده و به عنوان یک قطعه جدید بر پیکره عظیم خود خواهد افزود و به قول خودشان؛ هرآنچه سخت و استوار است دود می شود و به هوا می آورد... .
🔹کشتار و قتل عام امروز غزه نشان دهنده پایان این هضم کنندگی است. این روزها جهان غرب اگر کمترین امکانی برای مراوده، تعامل و نهایتا هضم نظام ارزشی غزه را در خود می یافت هیچگاه برای این حجم از قتل عام و جنایت به خود زحمت و نکبت نمی داد. حجم کشتار غزه نمایان گر اوج تضاد میان نظام معنایی مدرن با نظام معنایی مقاومت است، اگر کوچکترین کورسویی برای تعامل این دو نظام معنایی بود غرب هزینه این کشتار را به جان نمی خرید. سبعیت غرب در غزه، اعتراف به بدیل پذیری نظام معنایی مدرن و رقابت پذیر بودن الهیات آن است. جنایتکار بودن لزوماً برای یک نظام معنایی دلزدگی جهانی ایجاد نمی کند ولی اگر آن جنایت، آشکارکننده شکست پذیری و بدیل پذیری باشد قطعاً اراده ها و دل ها از او روی گردان خواهند شد.
🔸درست است که جغرافیای غزه محملی جهت ظهور این افول برای نظام معنایی غرب شده اما دامنه آن به تمامی عرصه های اجتماعی و بشری که مبتنی بر این نظام است، تسری خواهد یافت. بیشترین جلوه های این چالش در نقطه ای منشأ اثر خواهد شد که خاستگاه نظام معنایی مقاومت است و آن جامعه ایران است. طبیعتاً بیشترین لطمه پذیری را ساختار ارزشی مدرن در ادامه زورآزمایی های خود در جامعه ایران خواهد داشت و اگر این وضعیت به عنوان یک فرصت تاریخی به رسمیت شناخته شود، آینده تحولات فرهنگی ایران را شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد داد.
163-1جشنواره شهید مدرس2.pdf
8.41M
📣 چهارمین جشنواره شهید مدرس
💠 مردمیسازی
🔸 جمعسپاری در قانوننویسی
🔸 شیوههای موثر همراهسازی مردم با قوانین
🔸 نظارت مردمی
🔸 تعامل موثر مجلس و نمایندگان با مردم و دیگر قوا
🔸 کارکرد جلسات استماع در تدوین و اثربخشی قوانین
🔹 آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰/ ۸/ ۱۴۰۲
🔹 زمان برگزاری: آذر ماه ۱۴۰۲
@gamedovomenghelab
#مردمی_سازی
#حکمرانی_مردمی
✅ از سلسله نشستهای علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم: چالشهای اخلاقی در جهان متحول
7️⃣ هفتمین پیش نشست همایش بین المللی
🔷 خانواده و سیاست گذاری تربیتی
🔻 کارشناسان:
1️⃣ حجت الاسلام دکتر علی لطیفی "هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی"
2️⃣ دکتر شهلا باقری "هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مدیرکل سابق انجمن اولیاء و مربیان"
3️⃣ حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان"هیئت علمی و مدیر گروه سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)"
🔻 دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)"
⏳ زمان: پنجشنبه 2 آذر ساعت 8:30
📍قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، بلوار شهیدان تقوی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک
📎live.wfrc.ac.ir
🌐سایت همایش
🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir
32.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎯 قیام جوانان برای ساختنِ ایرانِ اسلامی
📑 علوم انسانی با ذهن نخبگان ما چه کرده است؟
نخبگی انقلابی برای سودهی، به قیام
💠 بخشی از ارائه استاد فلاح در دوره بینات؛ قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیةالله
#قیام_جوانان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هماکنون؛ اجرای حرکات ورزش باستانی در حسینیه امام خمینی در ابتدای دیدار مدالآوران ورزش کشور با رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 همانهایی که یک کشور را به بهانه جنگ از مسابقات جهانی محروم میکنند، ۵۰۰۰ کودک شهید را در غزه ندیده میگیرند / یک روز نوبت به بررسی عادلانه ایرادات در ورزش بینالمللی خواهید رسید
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار ورزشکاران و مدالآوران ایران:
با مسئولان بینالمللیِ ورزش ما خیلی حرف داریم، به آنها خیلی ایراد داریم. روزی باید به این ایرادها عادلانه رسیدگی بشود امروز قدرتهای استعمارگر و استثمارگر و مستکبر پشتسر همهی مراکز بینالمللی تقریباً ایستادهاند مانع از بررسی عادلانهاند اما یک روز انشاءاللّه نوبت بررسی عادلانه به این چیزها خواهید رسید.
✏️ میگویند ورزش سیاسی نیست اما آن وقتی که احتیاج دارند که ورزش را سیاسی کنند به بدترین شکل ورزش را سیاسی میکنند. به یک بهانهای یک کشور را از شرکت در همهی آوردگاههای ورزشی بینالمللی محروم میکنند. چرا؟ شما فلانجا جنگ کردید. اما همانها 5000 کودک شهید را در غزّه ندیده میگیرند، آنجا ورزش نباید سیاسی بشود؟ اینجا ورزش نباید سیاسی بشود اما آنجا بطور واضح سیاسی میشود اشکالی هم ندارد. یک کشور را به بهانهی جنگ از مسابقات جهانی محروم میکنند یک کشور را یک دولت را به کلی ندیده میگیرند.
✏️ نه اینکه به خاطر جنگ، به خاطر جنایتهای جنگی، به خاطر نسلکشی حتی آن را محروم نمیکنند از ورود در میدانهای بینالمللی. ۱۴۰۲/۹/۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
📍رونمایی از اولین کتاب فارسی در موضوع حکمرانی اسلامی / برای تولید نظریه در موضوع حکمرانی اسلامی، مبانی، روش، مکتب و نظریه های دینی تولید شود
🔻 در مراسم رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی مطرح شد؛
📝 این کتاب اولین اثر به زبان فارسی در موضوع حکمرانی اسلامی است که منتشر شده و لازم است به زبانهای مختلف ترجمه و به جهان اسلام عرضه شود.
📝 در این کتاب در کنار موضوعاتی مانند چیستی حکمرانی، نظریات حکمرانی در غرب و معرفی سبک و انواع حکمرانی، مبانی و اهداف حکمرانی بر اساس منابع دینی و اصول حکمرانی حِکمی و موضوع حکمرانی ولایی تشریح شده است
📝 برای تولید این اثر، علاوه بر منابع دینی، بیش از 400 اثر مکتوب از منابع غربی که غالبا آمریکایی هستند و در موضوع حکمرانی نوشته شده اند، مورد مطالعه و نقد قرار گرفته، گفت
🌐 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35758
#حکمرانی
🇵🇸 حجت الاسلام محسن قنبریان:
امام خمینی، #گفتمانِ اسلامی مبارزه با اسرائیل را ایجاد کرد و آیت الله خامنه ای، #سازمان مبارزه با اسرائیل را از درون آن گفتمان شکل داد.
• جنگ ۶روزه پایان گفتمانِ عربی برای مبارزه با اسرائیل و انقلاب اسلامی، شروع گفتمان اسلامی مبارزه با اسرائیل است که هنر بی نظیر امام خمینی است.
• این گفتمان، برای مبارزه عینی و عملی با اسرائیل نیازمند سازمان بخشی ای بود که بی تردید مدیر اصلی آن رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای است.
• نکته شایان توجهش این است که این سازمان بخشی به هسته های مقاومت با #استانداردهای_انقلاب_اسلامی انجام شد؛ یعنی همه کاملا مردمسالار هم عمل می کنند!
از حماس تا حزب الله و یمن، هر سازمان، نماینده اراده جمعی و اکثری ملتشان هم هستند و به همان میزان در هارمونی مبارزه با اسرائیل حضور دارند.
هیچ نمونه شبه داعشی در آنها نیست؛ همه کاملا انسانی، اخلاقی و حتی با رعایت قواعد بین الملل با اسرائیل می جنگند!
این هنر و مهارت فوق العاده آیت الله خامنه ای واقعا ستودنی است.
(برشی از یک مباحثه پیرامون اوضاع غزه/ آبان۱۴۰۲)
97-04-02(abedini).mp3
10.53M
🔰صوت| تبدیل گناه فردی به گناه اجتماعی
❗️یکی از مهمترین نکتههای داستان یوسف پیامبر، تبدیل شدن گناه فردی زلیخا به گناه اجتماعی او و دیگران است.
◀️ در این سخنرانی به روند تبدیل شدن گناه فردی به گناه اجتماعی اشاره میشود.
• با توجه به این نکته که در جلسه میهمانی زنان توسط زلیخا، زنان به زلیخا حق میدهند که او گرفتار یوسف باشد.
• با این کار، گناه زلیخا توجیه و قبحشکنی میشود و در نتیجه، زلیخا جسارت علنی کردن عشق و تمنایش به یوسف را پیدا میکند.
• و سرانجام این قبح شکنیها، تنگ شدن عرصه برای یوسف و زندانی شدن اوست.
🔻در جامعه ما هم، گناه و گناهان توجیه و سپس علنی شده است و به مرور زمان از حالت فردی به حالت اجتماعی رسیده است.
• در نقطه مقابل هم، عمده عبادتهای متدینین از حالت #اجتماعی به حالت #فردی تبدیل شده است.
• به عنوان مثال، امروزه ما با تعداد زیادی از عزیزان مذهبی رو به رو هستیم که نمازهای فردی خالصانه میخوانند و البته دعاهای مستمر فردی میخوانند ولی همتی برای شرکت در نماز جماعت و سایر اجتماعات مسلمین ندارند و بدین جهت مساجد خالی شده است.
• با کم رنگ شدن اجتماعات مسلمین، جرات و جسارت انجام گناه روز به روز بیشتر و علنیتر و عمومیتر شده است.
♻️باید برگردیم و دوباره اجتماعات مسلمین را پر رونق کنیم و برای شروع، نمازها را به جماعت و در مساجد اقامه کنیم.
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا مردم حکومت علی(ع) را یاری نکردند اما حکومت معاویه را یاری کردند؟
حتما ببینید
🔶 سیره تربیتی حضرت موسی (ع) در قرآن کریم
🔸 استاد محمدرضا #عابدینی
🔺 تعداد: 138 جلسه
🗓 زمان برگزاری: از سال 1398تا 23 آبان 1402
📥 هماکنون میتوانید صوت، متن و فیلم مباحث را از طریق سایت تمحیص دریافت کنید.
📎 Tamhis.ir/category/lessons/holy-quran/the-educational-course-of-prophets-in-the-holy-quran/moses/
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسمان جوشید
غزه، دارالقرآن شد؛
و ما نزول آیهآیههای قرآن را
در لحظهلحظههای آن دیدم:
ما امید موسی را
در لبخند پسری دیدیم
که سوار بر ارابه،
به شمال غزه برمیگشت،
بیهیچ واهمهای،
که «کلا ان معی ربی!»
ما معجزه عیسی را
در نفسهای آخر کودکی دیدیم
که در آغوش خونین مادرش
جسم یخزده انسان را
روح حیات میدمید.
ما قیام داوود را
بر قامت مردی دیدیم
که با فلاخن ایمان
پیشانی جالوت زمان را
نشانه میگرفت.
ما صبر ایوب را
در صورت غمزده خبرنگاری دیدیم
که بر جنازه فرزندانش
نماز زندگی میخواند
تا داستان حیات را
بر مردگان زمین روایت کند.
ما تبر ابراهیم را
در دستان مبارزی دیدیم
که از فاصله صفر
بت بزرگ مرکاوا را درهمشکست.
ما حکمت خضر را
در چشمان مردی دیدم که
پرسشهای جوشیده را
و طاقتهای لبریز را
با رازهای مقاومت شکوفا میکرد.
ما رستگاری محمد را
در چشمان دختری رومی دیدیم
که به پروردگار محمد
پروردگار مقاومت و زندگی
پناه آورده بود.
ما آیهآیههای نصر را
در هجرت فوجفوج انسانیت
به سرزمین بیداری دیدیم.
ما آدم را دیدیم
ما هابیل و قابیل را دیدیم
ما نوح را در اوج موجها دیدیم
ما ابراهیم را در آتش دیدیم
ما فرعون را در تعقیب موسی دیدیم
ما قوم سامریزده موسی را دیدیم
ما هارون، آن مبارز تنها را دیدیم.
ما یوسف در چاه را
ما یعقوب دلنگران را دیدیم؛
ما دگرباره، بنیاسرائیل را
در وادی تیه،
در گمگشتگی کوچههای غزه
دیدم.
و ما دیدیم
مستضعفین جهان
چگونه زمین را به ارث میبرند؛
بشارت باد، بشارت باد!
@HekmateFarhang
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قدرت و حرکت🔸
خداوند به بنیاسرائیل دستور میدهد: «وارد شهر شوید تا پیروز گردید». اما آنها میگویند: «اول فرعونیان از شهر خارج شوند، تا ما وارد شویم»!
نفس میگوید اول باید شهر از کافران پاکسازی شود، تا من داخل شوم! اما خدا دستور میدهد تو برو تا آنجا پاک شود.
این دو مسئله است. همیشه انبیاء میگفتند حرکت کنید تا خدا به شما مدد کند اما نفسانیها میگویند ابتدا خدا ما را مسلط کند، تا بعد ما حرکت کنیم!
امام راحل به ائمه جمعه و جماعات سراسر دنیا که خدمت ایشان آمده بودند گفتند: ننشینید تا قدرت پیدا کنید و بعد مقابله کنید؛ بلکه مبارزه کنید تا قدرت پیدا کنید! این نمایانگر تفاوت راه خدا و راه شیطان است.
#انقلاب_اسلامی
#تربیت_نیرو
#کادرسازی
@haerishirazi
@gamedovomenghelab
📣 #انعکاس| تمرکز و عدمتمرکز در نظام اداری اسلام
🔹 با ارائه:
حجت الاسلام دکتر علی آقاپیروز
مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
➖سه شنبه➖ ۷ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۸➖ قم➖ خیابان سمیه➖ خیابان رجایی➖ پلاک ۷۸➖ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی➖ سالن جلسات➖
📡 حضور مجازی:
🌐 skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
#نظام_اداری
#مردمی_سازی
@gamedovomenghelab
📰 یادداشت | نگاهی باطنی به جنگ غزه
▫️روزنامه همشهری، یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در یادداشتی از آیتالله استاد یزدانپناه، به جنگ غزه از منظر باطنی پرداخته است.
▫️متن کامل این یادداشت که برشی از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی است را میتوانید در لینک زیر بخوانید؛
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/210397/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%BA%D8%B2%D9%87.html
#سلوک_اجتماعی
@gamedovomenghelab
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛
دوگانه #سوژه و #ابژه، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند.
در این نگاه، انسان مدرن، تنها خودش را اندیشمند میدانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آنها که شباهتی صوری با او دارند و چه آنها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «#من-آن» یاد میکند. رابطهای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشهگری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمیتواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده میشود و بهاجمال بدان که ابژهگی همسنگ #بردگی بود.
شرقشناسی نمونهای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدنهای مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل مییافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکهتکه میشد، #بیروح میشد و میمرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از اینرو انسان مدرن هیچگاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت.
اما در روزگار #غزه، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثهای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژهگی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار میشد، انسان مدرن در سوژهگیاش، هیچ تردید نمیکرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگیاش، به وادی نیستی #تبعید میکرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد.
اما این بار فرق میکرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژهای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را میفهمید و معنا میبخشید و از آن جان میگرفت و میبالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ میداد.
در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود،
در اندیشه او زندگی هدف نبود،
در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود،
در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی میبخشید.
در غزه خدا دستبسته نبود، قدرتمند و قدرتبخش بود؛
در غزه خدا راست میگفت؛
و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پیاش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکیاش را ادراک میکرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بیآنکه اعتمادی به سوژهگیاش باقی مانده باشد.
جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژهگی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین #ترمیمناپذیر سوژهگی مدرن، آن سوژهگی بالانشین، زمینگیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد.
@HekmateFarhang
@gamedovomenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| الگوی جدید حل مسئله
🔸 حرف انقلاب: مردم باید قیام کنند، مسئلههایشان را حل کنند
🎥 حجتالاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
@gamedovomenghelab
#انقلاب
#بیانیه_گام_دوم
#حرکت_عمومی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ این کلیپ دو دقیقهای را تماشا کنید
❇️ امامِ با آن عظمت که تاریخ را تکان داد، میگوید من افتخارم این است که بسیجیام
🔰 درخت پرثمری که شکوفههای آن بوی طراوت یقین میدهد
@gamedovomenghelab
#بسیج
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه
✍استاد شهید #مطهری :
اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از این جهت که رسوم و مقررات و سنن آن اجتماع منشأ بیعدالتیها شده باشد و جامعه را منقسم کند به طبقه مرفّه و مترَف و طبقه محروم و بدبخت، و یا از این جهت که عدالت و دادگستری ضعیف باشد و برخی بر جان و مال و آبروی برخی دیگر ستم کنند، اخلاق اجتماعی مردم فاسد میگردد. زیرا انسان وقتی میتواند اخلاق خوب و سالم داشته باشد که روح و روانی آرام داشته باشد؛ اگر به علتی آرامش روحی بههم بخورد (خواه به علت نازپروردگی یا محرومیت و احساس غبن یا ستمگری و جباری یا مظلومیت و عقده انتقام) دیگر قادر به حفظ تعادل روحی که مادر همه اخلاق پسندیده است نخواهد بود.
📚حکمتها و اندرزها، ج 2، ص193
#عدالت_اسلامی
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
(نمای کلی بحث)
🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲
▫️ جلسه اول: تقسیم و تعریف
• "مسئولیت" واژه ای مهم و محوری در دستگاه واژگانی دین.
در مقابل خدا، در مقابل مردم/ درباره خود، درباره دیگران، اجتماع
• مسئولیت اجتماعی خود دو نوع است:
1⃣ در قبال امور اجتماعی
مثل فرازهایی از نامه۴۷ نهج البلاغه؛ مسئولیت در قبال ایتام، همسایگان و...
در این نوع هرکس مسئول است اما در قبال یتیم های اطراف خود، همسایه خود و...
در این نوع جهت مصرف و غایت مسئولیت، اجتماع و امور اجتماعی است.
2⃣ مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی
برخی فرازهای دیگر همان نامه (علیکم بالتواصل و التباذل) اینجورند.
در این نوع جهت تولید و فاعلیت مسئولیت اجتماعی، جمع و اجتماع است.
⚠️ توجه مهم:
مسئولیت نوع اول معمولا تربیتی است. نوعا هم مردم سنگ نمی شوند که به کلی آن مسئولیت ها زایل شود.
اما مسئولیت نوع دوم سیاسی اجتماعی است به بسیج شوندگی و سازمان گیری مردم مربوط است و از قضا کثیرا چنین نمی شود. نقطه های عطف تاریخ از انجام این مسئولیت و شکست های تاریخ هم از عدم انجام این است. از سقیفه تا کربلا با این مسئولیت (نوع دوم) مواجه اید!
• مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد:
1⃣ با یک گروه منسجم (فئه به تعبیر قرآن) هم قابل انجام است.
2⃣ فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است.
مقاومت حزب الله یک "فئه" و مقاومت غزه، "همه" است.
دفاع مقدس، بسیج یک "فئه" است اما حفظ و بقاء نظام جمهوری اسلامی "همه" را می خواهد.
این را باید خوب یاد گرفت و مشق کرد که حفظ مرزها از دشمن با گروهی از جان گذشته قابل انجام است (۶درصد مردم در دفاع مقدس) اما حفظ نظام سیاسی از درون، اکثریت یا همه را می خواهد.
این سختی مسئولیت اجتماعی نوع دوم و بخصوص صنف دومش را بیشتر و حساس تر می کند.
• ماجرای فاطمه زهرا(س):
مشکل او عدم مسئولیت اجتماعی نوع اول در مردم نبود. او حتی محترم بود و برایش جمع هم شدند و... لکن بسیج شوندگی برای انجام مسئولیت اجتماعی نوع دوم آسیب دید!
روایات اینرا با واژگانی مهم بیان می کند:
اول یک سکوت همگانی اتفاق می افتد. حضرت صدیقه(س) آنها را چنین خطاب کرد: المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر!
مغضیه از اغضی، یغضی و در اصل از اغضض، یغضض است. "یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم" از همین ماده است یعنی چشم پوشی. المغضیه یعنی دچار سکوت و چشم پوشی و کم کاری شدن آنهم در قبال "فعل قبیح خاسر" یعنی کار زشتی که نه فقط ضرر می زند بلکه سرمایه را از کف می برد.
پس از این سکوت، رفتن جمعی و اجتماعی به سمت یک انحراف است (المسرعه الی قیل الباطل).
حضرت امیر(ع) از این بشکل همگانی رفتن تعبیر به "انثیال" می کند. در نامه۶۲ می نویسد: فما راعنی الا انثیال الناس علی فلان یُبایعونه: مرا از به درد و فریاد نیاورد (بی چاره و رعایت نکرد) مگر وقتی مردم با سرعت پی در پی برای بیعت با فلانی ازدحام کردند.
انثیال، با سرعت و پی در پی آمدن و ازدحام کردن است یعنی حضور همگانی.
ملاحظه می کنید بعد از بیعت همگانی غدیر، اول یک جمع محدود در سقیفه جمع و تصمیمی دیگر می گیرند؛ جامعه اول دچار "مغضیه " و سکوت است و بعد از آوردن به مسجد و گرداندن خلیفه جدید در راه و بازار، "انثیال" صورت می گیرد و دیگر چاره ای نمی ماند!
این مسئولیت اجتماعی بخصوص صنف دومش(همگانی) را باید بهتر تجزیه و تحلیل کرد.