23.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا مردم حکومت علی(ع) را یاری نکردند اما حکومت معاویه را یاری کردند؟
حتما ببینید
🔶 سیره تربیتی حضرت موسی (ع) در قرآن کریم
🔸 استاد محمدرضا #عابدینی
🔺 تعداد: 138 جلسه
🗓 زمان برگزاری: از سال 1398تا 23 آبان 1402
📥 هماکنون میتوانید صوت، متن و فیلم مباحث را از طریق سایت تمحیص دریافت کنید.
📎 Tamhis.ir/category/lessons/holy-quran/the-educational-course-of-prophets-in-the-holy-quran/moses/
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آسمان جوشید
غزه، دارالقرآن شد؛
و ما نزول آیهآیههای قرآن را
در لحظهلحظههای آن دیدم:
ما امید موسی را
در لبخند پسری دیدیم
که سوار بر ارابه،
به شمال غزه برمیگشت،
بیهیچ واهمهای،
که «کلا ان معی ربی!»
ما معجزه عیسی را
در نفسهای آخر کودکی دیدیم
که در آغوش خونین مادرش
جسم یخزده انسان را
روح حیات میدمید.
ما قیام داوود را
بر قامت مردی دیدیم
که با فلاخن ایمان
پیشانی جالوت زمان را
نشانه میگرفت.
ما صبر ایوب را
در صورت غمزده خبرنگاری دیدیم
که بر جنازه فرزندانش
نماز زندگی میخواند
تا داستان حیات را
بر مردگان زمین روایت کند.
ما تبر ابراهیم را
در دستان مبارزی دیدیم
که از فاصله صفر
بت بزرگ مرکاوا را درهمشکست.
ما حکمت خضر را
در چشمان مردی دیدم که
پرسشهای جوشیده را
و طاقتهای لبریز را
با رازهای مقاومت شکوفا میکرد.
ما رستگاری محمد را
در چشمان دختری رومی دیدیم
که به پروردگار محمد
پروردگار مقاومت و زندگی
پناه آورده بود.
ما آیهآیههای نصر را
در هجرت فوجفوج انسانیت
به سرزمین بیداری دیدیم.
ما آدم را دیدیم
ما هابیل و قابیل را دیدیم
ما نوح را در اوج موجها دیدیم
ما ابراهیم را در آتش دیدیم
ما فرعون را در تعقیب موسی دیدیم
ما قوم سامریزده موسی را دیدیم
ما هارون، آن مبارز تنها را دیدیم.
ما یوسف در چاه را
ما یعقوب دلنگران را دیدیم؛
ما دگرباره، بنیاسرائیل را
در وادی تیه،
در گمگشتگی کوچههای غزه
دیدم.
و ما دیدیم
مستضعفین جهان
چگونه زمین را به ارث میبرند؛
بشارت باد، بشارت باد!
@HekmateFarhang
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قدرت و حرکت🔸
خداوند به بنیاسرائیل دستور میدهد: «وارد شهر شوید تا پیروز گردید». اما آنها میگویند: «اول فرعونیان از شهر خارج شوند، تا ما وارد شویم»!
نفس میگوید اول باید شهر از کافران پاکسازی شود، تا من داخل شوم! اما خدا دستور میدهد تو برو تا آنجا پاک شود.
این دو مسئله است. همیشه انبیاء میگفتند حرکت کنید تا خدا به شما مدد کند اما نفسانیها میگویند ابتدا خدا ما را مسلط کند، تا بعد ما حرکت کنیم!
امام راحل به ائمه جمعه و جماعات سراسر دنیا که خدمت ایشان آمده بودند گفتند: ننشینید تا قدرت پیدا کنید و بعد مقابله کنید؛ بلکه مبارزه کنید تا قدرت پیدا کنید! این نمایانگر تفاوت راه خدا و راه شیطان است.
#انقلاب_اسلامی
#تربیت_نیرو
#کادرسازی
@haerishirazi
@gamedovomenghelab
📣 #انعکاس| تمرکز و عدمتمرکز در نظام اداری اسلام
🔹 با ارائه:
حجت الاسلام دکتر علی آقاپیروز
مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
➖سه شنبه➖ ۷ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۸➖ قم➖ خیابان سمیه➖ خیابان رجایی➖ پلاک ۷۸➖ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی➖ سالن جلسات➖
📡 حضور مجازی:
🌐 skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
#نظام_اداری
#مردمی_سازی
@gamedovomenghelab
📰 یادداشت | نگاهی باطنی به جنگ غزه
▫️روزنامه همشهری، یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در یادداشتی از آیتالله استاد یزدانپناه، به جنگ غزه از منظر باطنی پرداخته است.
▫️متن کامل این یادداشت که برشی از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی است را میتوانید در لینک زیر بخوانید؛
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/210397/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%BA%D8%B2%D9%87.html
#سلوک_اجتماعی
@gamedovomenghelab
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛
دوگانه #سوژه و #ابژه، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند.
در این نگاه، انسان مدرن، تنها خودش را اندیشمند میدانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آنها که شباهتی صوری با او دارند و چه آنها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «#من-آن» یاد میکند. رابطهای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشهگری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمیتواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده میشود و بهاجمال بدان که ابژهگی همسنگ #بردگی بود.
شرقشناسی نمونهای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدنهای مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل مییافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکهتکه میشد، #بیروح میشد و میمرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از اینرو انسان مدرن هیچگاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت.
اما در روزگار #غزه، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثهای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژهگی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار میشد، انسان مدرن در سوژهگیاش، هیچ تردید نمیکرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگیاش، به وادی نیستی #تبعید میکرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد.
اما این بار فرق میکرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژهای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را میفهمید و معنا میبخشید و از آن جان میگرفت و میبالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ میداد.
در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود،
در اندیشه او زندگی هدف نبود،
در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود،
در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی میبخشید.
در غزه خدا دستبسته نبود، قدرتمند و قدرتبخش بود؛
در غزه خدا راست میگفت؛
و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پیاش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکیاش را ادراک میکرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بیآنکه اعتمادی به سوژهگیاش باقی مانده باشد.
جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژهگی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین #ترمیمناپذیر سوژهگی مدرن، آن سوژهگی بالانشین، زمینگیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد.
@HekmateFarhang
@gamedovomenghelab
14.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #بازتاب| الگوی جدید حل مسئله
🔸 حرف انقلاب: مردم باید قیام کنند، مسئلههایشان را حل کنند
🎥 حجتالاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
@gamedovomenghelab
#انقلاب
#بیانیه_گام_دوم
#حرکت_عمومی
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ این کلیپ دو دقیقهای را تماشا کنید
❇️ امامِ با آن عظمت که تاریخ را تکان داد، میگوید من افتخارم این است که بسیجیام
🔰 درخت پرثمری که شکوفههای آن بوی طراوت یقین میدهد
@gamedovomenghelab
#بسیج
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه
✍استاد شهید #مطهری :
اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از این جهت که رسوم و مقررات و سنن آن اجتماع منشأ بیعدالتیها شده باشد و جامعه را منقسم کند به طبقه مرفّه و مترَف و طبقه محروم و بدبخت، و یا از این جهت که عدالت و دادگستری ضعیف باشد و برخی بر جان و مال و آبروی برخی دیگر ستم کنند، اخلاق اجتماعی مردم فاسد میگردد. زیرا انسان وقتی میتواند اخلاق خوب و سالم داشته باشد که روح و روانی آرام داشته باشد؛ اگر به علتی آرامش روحی بههم بخورد (خواه به علت نازپروردگی یا محرومیت و احساس غبن یا ستمگری و جباری یا مظلومیت و عقده انتقام) دیگر قادر به حفظ تعادل روحی که مادر همه اخلاق پسندیده است نخواهد بود.
📚حکمتها و اندرزها، ج 2، ص193
#عدالت_اسلامی
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
(نمای کلی بحث)
🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲
▫️ جلسه اول: تقسیم و تعریف
• "مسئولیت" واژه ای مهم و محوری در دستگاه واژگانی دین.
در مقابل خدا، در مقابل مردم/ درباره خود، درباره دیگران، اجتماع
• مسئولیت اجتماعی خود دو نوع است:
1⃣ در قبال امور اجتماعی
مثل فرازهایی از نامه۴۷ نهج البلاغه؛ مسئولیت در قبال ایتام، همسایگان و...
در این نوع هرکس مسئول است اما در قبال یتیم های اطراف خود، همسایه خود و...
در این نوع جهت مصرف و غایت مسئولیت، اجتماع و امور اجتماعی است.
2⃣ مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی
برخی فرازهای دیگر همان نامه (علیکم بالتواصل و التباذل) اینجورند.
در این نوع جهت تولید و فاعلیت مسئولیت اجتماعی، جمع و اجتماع است.
⚠️ توجه مهم:
مسئولیت نوع اول معمولا تربیتی است. نوعا هم مردم سنگ نمی شوند که به کلی آن مسئولیت ها زایل شود.
اما مسئولیت نوع دوم سیاسی اجتماعی است به بسیج شوندگی و سازمان گیری مردم مربوط است و از قضا کثیرا چنین نمی شود. نقطه های عطف تاریخ از انجام این مسئولیت و شکست های تاریخ هم از عدم انجام این است. از سقیفه تا کربلا با این مسئولیت (نوع دوم) مواجه اید!
• مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد:
1⃣ با یک گروه منسجم (فئه به تعبیر قرآن) هم قابل انجام است.
2⃣ فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است.
مقاومت حزب الله یک "فئه" و مقاومت غزه، "همه" است.
دفاع مقدس، بسیج یک "فئه" است اما حفظ و بقاء نظام جمهوری اسلامی "همه" را می خواهد.
این را باید خوب یاد گرفت و مشق کرد که حفظ مرزها از دشمن با گروهی از جان گذشته قابل انجام است (۶درصد مردم در دفاع مقدس) اما حفظ نظام سیاسی از درون، اکثریت یا همه را می خواهد.
این سختی مسئولیت اجتماعی نوع دوم و بخصوص صنف دومش را بیشتر و حساس تر می کند.
• ماجرای فاطمه زهرا(س):
مشکل او عدم مسئولیت اجتماعی نوع اول در مردم نبود. او حتی محترم بود و برایش جمع هم شدند و... لکن بسیج شوندگی برای انجام مسئولیت اجتماعی نوع دوم آسیب دید!
روایات اینرا با واژگانی مهم بیان می کند:
اول یک سکوت همگانی اتفاق می افتد. حضرت صدیقه(س) آنها را چنین خطاب کرد: المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر!
مغضیه از اغضی، یغضی و در اصل از اغضض، یغضض است. "یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم" از همین ماده است یعنی چشم پوشی. المغضیه یعنی دچار سکوت و چشم پوشی و کم کاری شدن آنهم در قبال "فعل قبیح خاسر" یعنی کار زشتی که نه فقط ضرر می زند بلکه سرمایه را از کف می برد.
پس از این سکوت، رفتن جمعی و اجتماعی به سمت یک انحراف است (المسرعه الی قیل الباطل).
حضرت امیر(ع) از این بشکل همگانی رفتن تعبیر به "انثیال" می کند. در نامه۶۲ می نویسد: فما راعنی الا انثیال الناس علی فلان یُبایعونه: مرا از به درد و فریاد نیاورد (بی چاره و رعایت نکرد) مگر وقتی مردم با سرعت پی در پی برای بیعت با فلانی ازدحام کردند.
انثیال، با سرعت و پی در پی آمدن و ازدحام کردن است یعنی حضور همگانی.
ملاحظه می کنید بعد از بیعت همگانی غدیر، اول یک جمع محدود در سقیفه جمع و تصمیمی دیگر می گیرند؛ جامعه اول دچار "مغضیه " و سکوت است و بعد از آوردن به مسجد و گرداندن خلیفه جدید در راه و بازار، "انثیال" صورت می گیرد و دیگر چاره ای نمی ماند!
این مسئولیت اجتماعی بخصوص صنف دومش(همگانی) را باید بهتر تجزیه و تحلیل کرد.