14.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #بازتاب| الگوی جدید حل مسئله
🔸 حرف انقلاب: مردم باید قیام کنند، مسئلههایشان را حل کنند
🎥 حجتالاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
@gamedovomenghelab
#انقلاب
#بیانیه_گام_دوم
#حرکت_عمومی
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ این کلیپ دو دقیقهای را تماشا کنید
❇️ امامِ با آن عظمت که تاریخ را تکان داد، میگوید من افتخارم این است که بسیجیام
🔰 درخت پرثمری که شکوفههای آن بوی طراوت یقین میدهد
@gamedovomenghelab
#بسیج
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه
✍استاد شهید #مطهری :
اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از این جهت که رسوم و مقررات و سنن آن اجتماع منشأ بیعدالتیها شده باشد و جامعه را منقسم کند به طبقه مرفّه و مترَف و طبقه محروم و بدبخت، و یا از این جهت که عدالت و دادگستری ضعیف باشد و برخی بر جان و مال و آبروی برخی دیگر ستم کنند، اخلاق اجتماعی مردم فاسد میگردد. زیرا انسان وقتی میتواند اخلاق خوب و سالم داشته باشد که روح و روانی آرام داشته باشد؛ اگر به علتی آرامش روحی بههم بخورد (خواه به علت نازپروردگی یا محرومیت و احساس غبن یا ستمگری و جباری یا مظلومیت و عقده انتقام) دیگر قادر به حفظ تعادل روحی که مادر همه اخلاق پسندیده است نخواهد بود.
📚حکمتها و اندرزها، ج 2، ص193
#عدالت_اسلامی
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی
(نمای کلی بحث)
🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲
▫️ جلسه اول: تقسیم و تعریف
• "مسئولیت" واژه ای مهم و محوری در دستگاه واژگانی دین.
در مقابل خدا، در مقابل مردم/ درباره خود، درباره دیگران، اجتماع
• مسئولیت اجتماعی خود دو نوع است:
1⃣ در قبال امور اجتماعی
مثل فرازهایی از نامه۴۷ نهج البلاغه؛ مسئولیت در قبال ایتام، همسایگان و...
در این نوع هرکس مسئول است اما در قبال یتیم های اطراف خود، همسایه خود و...
در این نوع جهت مصرف و غایت مسئولیت، اجتماع و امور اجتماعی است.
2⃣ مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی
برخی فرازهای دیگر همان نامه (علیکم بالتواصل و التباذل) اینجورند.
در این نوع جهت تولید و فاعلیت مسئولیت اجتماعی، جمع و اجتماع است.
⚠️ توجه مهم:
مسئولیت نوع اول معمولا تربیتی است. نوعا هم مردم سنگ نمی شوند که به کلی آن مسئولیت ها زایل شود.
اما مسئولیت نوع دوم سیاسی اجتماعی است به بسیج شوندگی و سازمان گیری مردم مربوط است و از قضا کثیرا چنین نمی شود. نقطه های عطف تاریخ از انجام این مسئولیت و شکست های تاریخ هم از عدم انجام این است. از سقیفه تا کربلا با این مسئولیت (نوع دوم) مواجه اید!
• مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد:
1⃣ با یک گروه منسجم (فئه به تعبیر قرآن) هم قابل انجام است.
2⃣ فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است.
مقاومت حزب الله یک "فئه" و مقاومت غزه، "همه" است.
دفاع مقدس، بسیج یک "فئه" است اما حفظ و بقاء نظام جمهوری اسلامی "همه" را می خواهد.
این را باید خوب یاد گرفت و مشق کرد که حفظ مرزها از دشمن با گروهی از جان گذشته قابل انجام است (۶درصد مردم در دفاع مقدس) اما حفظ نظام سیاسی از درون، اکثریت یا همه را می خواهد.
این سختی مسئولیت اجتماعی نوع دوم و بخصوص صنف دومش را بیشتر و حساس تر می کند.
• ماجرای فاطمه زهرا(س):
مشکل او عدم مسئولیت اجتماعی نوع اول در مردم نبود. او حتی محترم بود و برایش جمع هم شدند و... لکن بسیج شوندگی برای انجام مسئولیت اجتماعی نوع دوم آسیب دید!
روایات اینرا با واژگانی مهم بیان می کند:
اول یک سکوت همگانی اتفاق می افتد. حضرت صدیقه(س) آنها را چنین خطاب کرد: المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر!
مغضیه از اغضی، یغضی و در اصل از اغضض، یغضض است. "یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم" از همین ماده است یعنی چشم پوشی. المغضیه یعنی دچار سکوت و چشم پوشی و کم کاری شدن آنهم در قبال "فعل قبیح خاسر" یعنی کار زشتی که نه فقط ضرر می زند بلکه سرمایه را از کف می برد.
پس از این سکوت، رفتن جمعی و اجتماعی به سمت یک انحراف است (المسرعه الی قیل الباطل).
حضرت امیر(ع) از این بشکل همگانی رفتن تعبیر به "انثیال" می کند. در نامه۶۲ می نویسد: فما راعنی الا انثیال الناس علی فلان یُبایعونه: مرا از به درد و فریاد نیاورد (بی چاره و رعایت نکرد) مگر وقتی مردم با سرعت پی در پی برای بیعت با فلانی ازدحام کردند.
انثیال، با سرعت و پی در پی آمدن و ازدحام کردن است یعنی حضور همگانی.
ملاحظه می کنید بعد از بیعت همگانی غدیر، اول یک جمع محدود در سقیفه جمع و تصمیمی دیگر می گیرند؛ جامعه اول دچار "مغضیه " و سکوت است و بعد از آوردن به مسجد و گرداندن خلیفه جدید در راه و بازار، "انثیال" صورت می گیرد و دیگر چاره ای نمی ماند!
این مسئولیت اجتماعی بخصوص صنف دومش(همگانی) را باید بهتر تجزیه و تحلیل کرد.
📣 درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: هر هفته، چهارشنبهها، ساعت ۲۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش زنده:
aparat.com/ostad_yazdanpanah/live
🚩 آدرس جلسه
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب، صبح امروز: حادثه تاریخساز طوفانالاقصی علیه رژیم صهیونیستی است اما آمریکازدایی است؛ طوفانالاقصی توانست جدول سیاستهای آمریکا در منطقه را بهم بریزد و انشاءالله ادامه پیدا کند جدول را محو خواهد کرد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 فرهنگ غرب در قضیه جنایت غزه بیآبرو شد
✏️ رهبر انقلاب: حرکت وحشیانه و بیرحمانهای که رژیم صهیونیستی در جنایت علیه مردم غزه انجام داد، نه فقط آبروی خود رژیم که آبروی آمریکا را هم برد. آبروی کشورهای معروف اروپایی را هم برد، بلکه آبروی تمدن و فرهنگ غرب را برد.
فرهنگ و تمدن غرب، همان تمدنی است که وقتی با بمب فسفری پنج هزار کودک را شهید میکند، رژیم فلان کشور غربی میگوید اسرائیل دارد از خودش دفاع میکند.
این دفاع از خود است؟
فرهنگ غرب این است.
در این قضیه فرهنگ غرب بیآبرو شد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی:
جمهوری اسلامی ایران قائل به همهپرسی در فلسطین و نظر مردم است. دیدگاه جمهوری اسلامی، به دریا ریختن صهیونیستها و یهودیان نیست.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ رهبر انقلاب، امروز: فرهنگ بسیجی خدمت به همه است؛ همه! / آنجایی که سیل آمد بسیجی تا زانو در گل رفت برای اینکه خانهی سیلزده را پاک کند تمیز کند از صاحبخانه نپرسید شما اسمت چیست دینت چیست مذهبت چیست، قومیتت چیست، سلیقهی سیاسیات چیست. نپرسید، رفت خدمت کرد، هر چه هست هر که هست.۱۴۰۲/۰۹/۰۸
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب صبح امروز خطاب به بسیجیان: از دو قطبیهای کاذب بپرهیزید. کسانی که مبانی و اصول اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند برادر شما هستند؛ حتی اگر سلیقه متفاوتی دارند.
💻 Farsi.Khamenei.ir