✋
جهاد تبیین در گروه های فامیلی و دوستانه
🔺در گروه های خانوادگی چطور جهادتبیین کنیم که هم حرمت ها حفظ شود و دلخوری ایجاد نشود و هم متهم نشویم به آدمی که مدام دیگران را نقد می کند و از هر چیز ایراد می گیرد.
این مساله احتمالا دغدغه خیلی هاست. حالا چه گروه خانوادگی و چه گروه دوستان و آشنایان.
اولا ۲ اصل را توامان فراموش نکنیم
🔹یکم.جهاد تبیین را دست کم نگیرید. همه چیز ذهن است و ذهن یعنی علم شما از واقع که همه جان شماست. اگر بر ذهن شما مسلط شوند، شما را تسخیر کردهاند. همه جنگ های گذشته، نمی از دریای جنگ ذهنی نیست. پس هرکس هرجا نشسته است آرایش جهاد بگیرد. تک تک شما موثرید؛ ولو با یک کامنت و لایک
🔹و اما دوم: دوست و آشنا و فامیل و نزدیکان ما، دشمن ما نیستند. ولو خطای فاحش کنند. به نزاع در شبکه های اجتماعی نگاه نکنید که انقدر ادبیات ها بی رحمانه و تند و زننده و ویرانگر دارد. گفت وگو با دوست و آشنا و خانواده صرفا باید دوستانه و صمیمانه و خالصانه و خاضعانه و دلسوزانه باشد.
🔻 با این دو مقدمه یک اصل مهم را توجه کنید:
هدف اصلی از تذکر دادن و روشنگری تنها یک نفر در یک گروه که پست غلط منتشر کرده نیست. بلکه هدف دیگرانی اند که تماشاچی هستند و ممکن است هیچ واکنشی هم نشان ندهند اما اثر بگیرند. پس اگر سکوت کنید نه یک نفر و بلکه یک جمع به خطا می افتد.
🔻 اما چه کنیم؟ کجا ورود کنیم و کجا سکوت؟
1⃣ یکم. توجه کنیم که کسی که روشنگری می کند نباید تنها به عنوان مخالف خوان شناخته شود. خیلی وقت ها تائید کنید. حرف درست را از دیگر اعضای گروه تائید و ارج نهیم. ما عمدتا عادت کردیم که تنها نقد کنیم.
2⃣ دوم. متن های خوب منتشر کنیم. متن هایی که کمک میکند نظام ذهن دیگران آماده و پخته شود. متن هایی که نظام ارزشی انقلاب اسلامی را به جهت استدلالی و عاطفی در دیگران تقویت می کند.
3⃣ سوم. نقد بدون تعریض و کنایه داشته باشید. بدون اینکه پاسخ مستقیم به دیگری دهید متن هایی را در پاسخ منتشر کنید که اعضای گروه بتوانند استفاده و مطالعه و خودشان مقایسه کنند.
4⃣ چهارم. در انتقاد مستقیم، لحن و ادبیات و بیان تان کاملا دلسوزانه و دوستانه باشد. اصلا به احتجاج و خدای ناکرده دلخوری ورود نکنید. توجه داشته باشیم هدف پیروزی من و شما نیست. هدف اقناع و انتقال پیام و روشنگری است.
5⃣ پنجم. کار جمعی انجام دهید. برخی مواقع لازم است دیگران را هم با خود خارج از گروه همراه کنیم. لازم نیست همه موارد را ما بگوئیم. پسرخاله و دختردایی و دوست و آشنا و غیره هم باید در این حرکت جبهه ای همراه شوند. شاید یک جا باید مادر بزرگ تذکر دهد.
6⃣ ششم. حین جهاد تبیین، صله رحم و رفاقت را تقویت کنید. اگر از کسی اشکال گرفتید رابطه تان را با آن فرد تقویت کنید. کمک کنید احساس کند واقعا دوستش دارید.
7⃣ هفتم. از همه مهمتر به ظرفیت گروه نگاه کنید. برخی موضوعات از ظرفیت گروه خارج است. شاید لازم باشد از برخی مسائل گذشت و عبور کرد. اما خط قرمز داشته باشید. خط قرمز تان را برای خودتان از پیش تعیین کنید.
اصل انقلاب اسلامی. اصل ولایت فقیه. اصل حرمت امام جامعه. اصل حریم امام وشهدا. ..
راهبرد های انقلاب اسلامی مثل اقتصاد مقاومتی و تولید داخل و امیدآفرینی و احساس عزت ملی و ...
اینطور هم نشود که اگر تنها توهین به رهبری بود رگ گردنتان بیرون بزند. دقت کنید کار به اینجا خیلی وقت ها نمی کشد. در جنگ ذهنی، آنقدر اطلاعات غلط کنار هم می چینند که لازم نیست صریحا ضدرهبری باشد، بلکه وقتی به خودتان می آئید احساس می کنید مدیریت رهبری مدبرانه نیست. خیلی از ریزش های انقلاب در همین نقطه است.
برای این بخش به عملیات رسانه ای ضدانقلاب نگاه کنید. هرجا ضدانقلاب عملیات کرد حساس شوید و برای روشنگری در این نقطه اهمیت قائل باشید. این حوزه ای است که یک روز واکسن است یکروز سوریه و یک روز ورزش زنان و یک روز حجاب و غیره.
8⃣ هشتم و در نهایت اینکه
هم به سن و سال و جایگاه خودتان در جمع های دوستانه و خانوادگی توجه کنید و هم به سن و سال و جایگاه مخاطب. هر ادبیاتی برای پسر خاله 18 ساله تان بکار می برید برای داماد میان سال 40 ساله بکار نبرید. خاصه برای ریش سفید و بزرگترها و غیره.
مهمترین دغدغه ما رسانه ای ها، شناخت مخاطب است. شما این امتیاز را دارید که مخاطب را در گروه های فامیلی و دوستانه دقیق می شناسید. با هرکس متناسب با علاقه و فهم و سطح و انگیزه و شناخت خودش سخن بگوئید.
✍ محسن مهدیان
#زنان_و_دفاع_مقدس
🔶 زنان ایران اسلامی نقش بسزایی در دوران هشت سال دفاع مقدس برعهده داشتند و این نقش در عرصههای مختلف نیز ادامهدار بوده است.
🇹🇯 آسمانی شدن دل میخواهد به وسعت آسمان
🌺 هفته دفاع مقدس گرامی باد
هدایت شده از ️حقیقت واصل
✅ لقب امام رضا علیه السلام و رابطه آن با بحث نشاط و شادکامی اصیل
🌹یکی از القاب معروف امام رضا علیه السلام #رضا است که درباره علت نامگذاری این نام چند دلیل ذکر کرده اند که ما در اینجا به بررسی مهمترین معنای نامگذاری رضا یعنی رضایت میپردازیم .
🌹معنی رضا یعنی ایشان راضی به رضایت پروردگار بودند .
🌹 در میان اهل بیت، بحث رضایت از زندگی کاملا مشهود است. امام حسین علیه السلام در بحبوبه عاشورا فرمودند :"الهی رضا بقضائک و تسلیما لامرک لامعبود سواک"
🌹زینب کبری (س) در اسارت در مقابل طعنه دشمن فرمودند "ما رایت الا جمیلا"
✅رضایت از زندگی یعنی من راضیم..
راضی ام به تقدیری که خداوند برایم رقم زده ، راضی ام به شرایطی که در آن قرار گرفته ام .
👈راضیم به رضای خدا ، یعنی دیگه گله گذاری و شکایت از زندگی ، نداریم .
البته تلاش برای بهتر شدن شرایط زندگی باید تا نهایت انجام داد اما شکایت از خدا شایسته بنده مومن نیست .
✅اثر رضایت از زندگی، #آرامش و #شادکامی در زندگی است .
🌹امام علی علیه السلام فرمودند : گواراترین زندگى را کسى دارد که به آنچه خداوند براى او قسمت کرده است، خشنود باشد.
منبع : غرر الحکم ح ۳۳۹۷
👈اگر بخواهیم در زندگی با نشاط بیشتر و رضایت زندگی کنیم لازم است به چند نکته توجه کنیم .
1⃣اولا اینکه #شکر_گزار باشیم
👈 روحیه شکر گذاری و توجه به نعمتهایی که داریم بسیار کمک میکند به روحیه نشاط و سرزندگی در انسانها و بسیار کمک میکند که روحیه صبر و تحمل مشکلات را داشته باشند.
📍۱_این شکرگزاری در درجه اول برای نعمت های خداستکه نعمات خدا را بشناسیم و قدردان باشیم .
📍۲_در درجه بعدی هم تشکر و قدردانی از بندگان خدا را شامل میشود .
در روایت داریم (لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق) یعنی ارتباطی هست بین قدردانی از مخلوق و قدرانی از خدا
👈هر چه قدر انسانها بتوانند خوبیها و محبتهای هم نوعان خود بخصوص کسانی که با ایشان زندگی میکنند را بهتر بدانند و به صورت قلبی و زبانی و عملی از ایشان تشکر کنند هم خودشان بانشاط تر و با آرامش قلبی بیشتری زندگی میکنند و هم اینکه روابط خانوادگی و اجتماعی شان بهتر میشود .
2⃣مسئله بعدی در ایجاد نشاط و آرامش در زندگی مسئله مثبت اندیشی در قضایا است .
👈هر چه قدر انسانها بتوانند نگاهشان به قضایا و مشکلات را تغییر بدهند و با مثبت اندیشی به قضایا نگاه کنند روحیه شان با نشاط تر خواهد بود .
🚨باید به این باور رسید که خدا مصلحت ما را بهتر میداند و ما گاهی اوقات حقیقت خیر بودن مسائل را نمیدانیم :
خداوند در قرآن فرمودند:
✨عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یعلم و انتم لا تعلمون
چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا ( مصالح امور) را میداند و شما نمیدانید.
✅این آیه ما را توجه میدهد به اینکه در پس شر و بدی ها شاید خیری نهفته باشد و بنابراین به جای ناامیدشدن بهتر است که با تلاش و عزم راسخ بحرانها و تهدیدهای زندگی را به فرصتی برای بهتر زیستن تبدیل کرد ...
🌹سردار شهید«حاج قاسم سلیمانی» جمله ای زیبا دارند درباره توجه به فرصت ها :
"من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم. "
✅در حوادث تاریخ اسلام شاهد این مسئله بودیم
1⃣عملکرد زینب کبری سلام الله علیها بعد از حوادث کربلا که توانستند با درایت تمام هم در خود روز عاشورا و هم در دوران اسارت، هدف امام حسین و راه ایشان را تبیین کنند و از انحرافات و شایعات جلوگیری کنند نمونه ای از استفاده از فرصت هاست .
2⃣خود صلح امام حسن مجتبی علیه السلام که باعث شد چهره پلید و منافقانه معاویه بر مردم روشن شود هم نمونه ای از جریانات تاریخی هست که در دل خود حکمت های بیشماری دارد.
2⃣ یا آمدن امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت مرو و تبیین معارف اسلام و مرام و شیوه اهل بیت علیه السلام به تشنگان دیگر دیار و حتی فراهم شدن مناظرات با ادیان دیگر که باعث شد علم اهل بیت بیشتر نمود پیدا کند، همه اینها نمونه هایی از استفاده از فرصت ها ست
✅✅تبیین بیشتر این مسئله همان توجه به #حکمت مشکلات زندگی است.
👈گاهی علت مشکلات زندگی را نمیدانیم، اما اگر #عدالت خدا را باور داشته باشید باید قبول کنید که خداوند هیچ کاری را بدون حکمت انجام نمیدهد . پس حتما قرار هست در این موقعیت رشدی صورت بگیرد یعنی شاید واقعا رشد مان در گرو حل این مشکل و عبور از آن خواهد بود .
✅البته موارد دیگری هم در بحث ایجاد رضایت و شادکامی اصیل مطرح هست که فعلا به همین بسنده میکنیم.
📝محمدلو
@hagigatevasel
سلام حکم شرعی 👇
حضرت آیت الله خامنهای:
بستن كراوات و پاپیون چون تقلید و ترویج از فرهنگ مهاجم غیرمسلمین است، جایز نیست. (مجله نصیحت، شماره 154)
حضرت آیت الله گلپایگانی:
كراوات شعار مسیحیّن است و بر مسلمین لازم است از آن اجتناب كنند. (مجمع المسایل)
حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
با توجه به اینكه كراوات و پاپیون در محیط ما ترویج فرهنگ بیگانه محسوب میشود، استفاده از آن اشكال دارد. (استفتائات)
▪️نامت سکینه باشد و محنت زدای ما
گریان بود برای غمت دیدههای ما
▪️ما غرق غفلت ایم و اسیران «غیبت» ایم
ای غرق در خدا ، تو دعا کن برای ما
🌹 سالروز وفات #حضرت_سکینه_سلام_الله_علیها
تسلیت باد.
سکینه سلاماللهعلیها مشعل معرفت و دانش
رهبرانقلاب اسلامی: سكينهیكبرایی كه شما اسمش را در كربلا شنيدهايد، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زينب(سلامالله علیها) است، كسانى كه اهل تحقيق و كتابند، نگاه كنند او يكى از مشعلهاى معرفت عربى در همهی تاريخ اسلام تا امروز است. كسانى كه حتّی زينب(سلامالله علیها) و پدر زينب(سلامالله علیها) و پدر سكينه را قبول نداشتهاند و ندارند، اعتراف میكنند كه سكينه(سلامالله علیها) يك مشعل معرفت و دانش است.
🔺به مناسبت سالروز وفات حضرت سکینه سلاماللهعلیها
➡️ ۱۳۷۰/۰۸/۲۲
🚨🚨سریال افرا و صدا و سیمایی که در فرهنگ سازی لنگ میزند
سریال افرا داستان زندگی یک
محیط_بان و مشکلات پیش رو او را نشان میدهد.
1⃣مسعود محیط بان باوجدان و پرکار و مسئولیت پذیر سریال که میتوانست الگوی خوبی برای جوانان باشد متاسفانه به دلیل ضعف نویسنده و فیلمساز در فرهنگ سازی 👈در خانواده ضعیف عمل میکند به طوریکه همسرش از او ناراضی هست و اقدام به طلاق کرده
👈و از طرف دیگر بر اثر خطای دید ، مجرم شکارچی به نام پیمان را به قتل میرساند و به زندان می افتد و تا آخر سریال در زندان میماند.
🚨درد اینجاست که برای یک محیط بان که در حین انجام وظیفه اقدامی کرده بود، قانون هیچ تبصره حمایتی ندارد .
🚨نقطه ضعف سریال هم آنجا بود که ماموران تحقیق و تفحص صحنه جرم در سریال خیلی ضعیف عمل کردند و تلاشی برای بازسازی صحنه جرم و پیدا کردن شاهد پرونده نکردند!
👈اما وحید پسر کینه ای سریال تونست شاهد را پیدا کنه و تا پایان سریال حبسش کنه !!!! تا نتونه شهادت بده خطای غیر عمد رخ داده!!
2⃣وحید جوانی که به دلیل نبود پدر ، مسئولیت خانواده اش را سالها عهده دار بوده است و بعد از کشته شدن برادرش پیمان، به غیر از قصاص قاتل به هیچ چیزی راضی نیست
از ابتدای قضیه تا پایان سریال شاهد عقده گشایی و کینه شتری وحید هستیم که به حرف هیچ کسی گوش نمیدهد
هم از عوض مادر، هم از عوض پدر و هم از طرف خواهر و برادران تصمیم میگیرد و حتی شاهد قضیه را که میخواست درباره خطای غیر عمد مسعود حرف بزند را در جایی حبس میکند و خانواده اش را غیر مستقیم به گروگان میگیرد .
👈برای پدر مسعود شرط سند کارخانه را برای بخشیدن پسرش میگذارد
3⃣به طوریکه حاج محمود که از کودکی با سختی و تلاش صاحب کارخانه شده، برای دادن سند کارخانه به وحید حتی تا سرحد مرگ هم میرود
👈 کینه وحید اینجا هنوز تمام نشده تا در پایان با باز سازی صحنه قتل و زدن تیر به سمت مسعود ، بالاخره از مسعود میگذرد و او را رها میکند .
🚨🚨🚨اینکه صدا و سیما هیچ راهی نتوانست برای درمان کینه شتری آدمهایی مثل وحید ارائه دهد و او تا پایان سریال همچنان در آتش انتقام گیری بود، بسیار جای تاسف دارد.
4⃣ قسمتی از سریال هم درباره پیمان، است جوانی که با خواهر مسعود پنهانی رابطه دوستی ایجاد کرده بود و بعد از اینکه هنگام خواستگاری ،پدر مسعود او را تحقیر میکند و بی پولی اش را به رخش میکشد عازم جنگل میشود که از #کار #غیر_قانونی صاحب پول فراوان شود و همانجا هم به خطا کشته میشود.
5⃣ مائده، دوست دختر پیمان هم متاسفانه اون قدر #مشمئز_کننده است که اولش که رابطه دوستی پنهانی با پیمان داشت . بعد از مرگ پیمان ، هم با مادر پیمان رفت و آمد میکند چه شب چه روز در خانه مادر پیمان دیده میشود؛ به طوریکه مادر پیمان هر چیزی که برای مراسم ختم پیمان میخواهد بخرد مائده را با خود همراه میکند تا جایی که یادگارهای کودکی پیمان را دست این دختر میسپارد !!!!
مائده برای رفتن به خانه دوست پسر سابقش به حرف پدر و مادرش و نگرانی های آنها هم توجه نمیکند .
حتی در جایی به خاطر مادر پیمان، مقابل پدرش می ایستد و با درشتی با او صحبت میکند که چرا باعث خجالت آن مادر شد!!!
🚨🚨🚨این حد از ترویج دوست پسر و دوست دختری در سریال که عادی جلوه داده شده و سریال در پی نشان دادن مظلومیت این دختر و پسر هست واقعا مشمئز کننده بود.
✅۱_البته اینکه سریال در پی ترویج این نکته بود که رفتار ثروت مندان جامعه و تفاخر آنها و تحقیر ایشان نسبت به فقرا باعث ایجاد عقده و کینه در ایشان میشود هم نگاه درستی بود
✅۲_و حتی آن قسمت از سریال که اشاره هست به اینکه ثروت مندان و صاحبان مناصب ، بایستی دست جوانان را بگیرند و کمک کنند شغل مناسبی پیدا کنند هم نگاه دقیقی بود .
✅ ۳_درباره تاثیر منفی #ازدواج_های_اجباری که در سریال در ازدواج بین مسعود و مهتاب نمایش داده شده بود، هم سریال خوب اقدام کرد .
✅ ۴_نشان دادن شیوه برخورد غلط در جلسه خواستگاری که #تحقیر افراد و قراردادن #شروط_سخت برای آنها، بعدها باعث چه معضلاتی میشود هم سریال خوب کار کرده بود
🚨اما متاسفانه سریال افرا به دلیل ضعف فیلمنامه ، #پایان خوبی نداشت
👈و نتوانست فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را به مخاطبان معرفی کند .
👈 و شاید فقط توانست وضعیت فرهنگی برخی خانواده ها در جامعه را نشان دهد
👈بدون اینکه راه حلی برای حل معضلات ارائه کند .
🚨حیف از بودجه هایی که برای سریال خرج شد و حیف از وقتی که برای دیدن سریال تلف شد...
📝محمدلو
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤
🏴تصاویری از حال و هوای سامرا در شب شهادت امام یازدهم
#آجرکاللهیاصاحبالزمان 🥀
#شهادت_امام_حسن_عسکری(ع)🥀
#تسلیت_باد🥀
🌹 #اللَّهُمَّ_عَرِّفْنِےحُجَّتَڪ 🌹
❣ #اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجْ ❣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| #کار_خوب هیاتی، اینبار با دهه نودیا
🔺اين شعر زیبا جایگزین #سند۲۰۳۰ و #ساسی_مانکن در مدارس شده
✍️ وقتی مسئولی عوض میشه نتیجه اش اینه که میبینید
🌹تربیت مهدوی شهیدمدافع حرم
#حمید_رضا_اسداللهی
🌹شهیدحمیدرضا اسداللهی از خادمان پژوهشی مسجد مقدس جمکران و از نخبگان روابط بینالمللT از مدافعان سرافراز حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) سال ۱۳۹۴، اذان ظهر روز شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) در منطقه خانطومان در حلب سوریه پس از اقامه نماز به دست تکفیریهای داعش دعوت مولایش را لبیک گفت و به مقام والای شهادت که عمری در آرزویش بود نائل شد.
✅وصیت نامه زیبای شهید:
محمدجان عزیزم
👌هميشه آرزو داشتم پسرم عصاي دست امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باشد؛ نه عصاي دست من!!!
🔺محمدجان! مهمترين وصيّتي که به تو دارم، تبعيّت کامل از وليّ فقيه است. بعد از آن ارتباط با قرآن و عترت.
👌زندگي نکن براي خودت، زندگي کن براي #مهدي(عجل الله تعالی فرجه)؛
👌درس بخوان براي #مهدي(عجل الله تعالی فرجه)؛
👌ورزش کن براي #مهدي(عجل الله تعالی فرجه)..
👌محمدجان من تو را از خدا نخواستم برای خودم نخواستم از خدا خواستم فرزندی به من بدهد که سرباز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) شود..
🌹شادی روح بلندش #صلوات
✅مانند شهدای عزیزمان در هر جایگاهی که قرار داریم به عشق امام زمان خدمت کنیم ...
🌹همانطور که امام خامنه ای عزیزمان فرمودند : عادت کنیم که همه اخلاص و فداکاری و محبت و همه قلب خود را به #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. ۹۴/۱۰/۱۹
✅ تمام تلاش کانال های حقیقت واصل و گنج نهفته تقدیم محضر امام زمان (ارواحنافداه)
📝محمدلو
@hagigatevasel
@gangenahofte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای خیلی عالی از حاج آقا عالی
تذکر برای خودمان و تعلیم فرزندان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ببینید| حضرت خدیجه، شیفته کدام ویژگی حضرت محمد (ص) شد؟
🌹دهم ربیع الاول سالروز ازدواج نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و امالمومنین خدیجه(سلام الله علیها)
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت اول)
🔻مسئله هویت دیرزمانی است که در کانون توجه اندیشمندان و محققان جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است.
🔹هویت نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند، بلکه به زندگی افراد معنا می بخشد، در این میان هویت یابی کودکان نیز فرآیندی برای خودشناسی آن به عنوان کنشگران اجتماعی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت می گیرد.
🔹هویت ها معانی کلیدی هستند که ذهنیت کودکان را شکل می دهند. به واسطه هویت کودکان به سایرین می گویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه نزد خودشان نیز شناسانده می شوند و کیستی روشنی پیدا میکنند.شکل گیری هویت در اجتماعات گوناگون به شکل های متفاوتی صورت می گیرد.
🔹با این مقدمه وقتی از هویت میخواهیم صحبت کنیم هدف این است که پاسخ های درست و تکیه گاه مستحکمی برای سوال "من که هستم" یا من کیستم؟ داشته باشیم.
🔹انسان از همان ابتدای تولد این سوال را در پس ذهن خود دارد ولی به دلیل غرق شدن در محیط و جابجا شدن نظام نیازها و ارضاها و به هم خوردن ترتیب سوالات اصلی و فرعی و عقب رفتن سوالات بنیادین و پیش آمدن سوالات روزمره بدلیل اقتضائات زندگی جمعی حس فراموشی و فاصله گرفتن از این دست سوالات به انسان دست می دهد.
🔹ارتباطات باعث می شود که اطلاعات از کانال های متعدد وارد ذهن انسان شده و #فرصت_خودکاوی و عمیق شدن در مبانی و بنیادهایی چون "من چه کسی هستم؟" را از شخص سلب می نماید .
🔹دغدغه هویت نه یک دغدغه فردی که یک دغدغه فلسفی_دانشی و البته اجتماعی و فرهنگی است که امروزه ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز پیدا کرده است و باعث و بانی جهت یافتن فناوری ها و سیاست گذاری ها در سطح کلان جوامع و حتی تغییر و تحول #مدل_حکمرانی در جهان شده است.
🔹در این میان صحبت از هویت دیجیتال، یک دغدغه و سوال جدی تری است که مطرح شده و مساله ای است که کودکان ما را درگیر کرده است. مقابل چشمان والدین، فرزندان جامعه در حال شکل گرفتن به #سبک_متفاوتی هستند. جنس سوالاتشان و نوع رفتارشان و سطح تخیل و میزان تعقل و رنگ باورهایشان متفاوت شده و شکل جدیدی را تجربه می کند.
🔹انعکاس متفاوتی از جهان و جامعه و انسان ارائه می دهند و جهان بینی متفاوتی را #درونی_سازی می کنند.
🔹بازی و سرگرمی را حداکثری زندگی می کنند و ابزار بازی را بازوهای زندگی و عین خوشبختی تلقی می کنند. اسباب بازی در واقع #اسباب_هویت_سازی است و در زمینه سرگرمی، شخصیت کودک را می سازد. بهانه ای است که #ضمیر_ناخودآگاه_کودک را تسخیر می کند و نقش معماری رفتار کودک را به دوش می کشد. همین کودک درعصر جدید و به عنوان نسل جدید، آلوده به ابزاری چون کامپیوتر و تبلت و لپ تاپ شده است.
ادامه دارد...
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم)
🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است.
🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است.
🔸#سرعت، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، #شرطی شده است.
🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت #کلبه_دیجیتالش پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است.
🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار #کم_عمقی و سطحی نگری می شود.
🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و #لذت_های_موقت مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز #رفتارهای_خطی و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود.
🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود.
ادامه دارد....
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم)
🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، #اراده_های_انفجاری و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان.
🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، #کم_اراده، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید.
برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت.
🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، #مداخله_کننده_مثبت محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود.
🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد.
🔸#لذت_های_دیجیتال چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند.
🔸یعنی بطور حبابی #متورم می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، #جرعه_جرعه به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند.
🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان #توهم_دانایی بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست.
🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و #زودرنج را یدک می کشد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش اول)
🔹مشغول مطالعه مقاله ای با موضوع رسانه و تکنولوژی بودم که در انتهایش نوشته بود: تکنولوژی یک تقویتکننده است که خصلتهای خوب ما را پررنگ و خصلتهای بد ما را بدتر میکند. آنچه تکنولوژی انجام نمیدهد تبدیلکردن ما به آدمهایی بهتر است. این وظیفهای است که نمیتوانیم به ماشین محول کنیم.
🔸ضروری است که از نگاه یک پدر یا مادر دلسوز و مهربان و در نسبت با فرزندانمان این پاراگراف بالا را دومرتبه بخوانیم و دقیق تر بنگریم که آیا واقعا در #دهکده_جهانی به تعبیر مک لوهان که تکنولوژی فراگیر شده و اطلاعات به وفور در دسترس کودک سال و بزرگسال قرار گرفته و ارتباطات به موضوعی اینترنشنال و اپیدمیک بدل گشته چگونه باید از رسانه و تکنولوژی گوی سبقت را در تربیت کودکانمان بربابیم و به عنوان والدین کودک، تبدیل به واژه حاشیه ای و موجودی مزاحم نشویم؟
🔸در جنگ تربیت میان تکنولوژی و خانواده یا جهان حقیقی و مجازی که برای ارباب رسانه با شکار توجه کودکانمان، بودجه های هنگفت و اقتصادکلانی به دنبال دارد، چگونه می توان انسان بهتری بود و بازی را به نفع خانواده ازآب درآورد و کودک متعادل و موفق و سالمی تربیت نمود؟
🔸برای بهره برداری درست از رسانه در مسیر تربیت فرزند نه می توان دنیای مجازی اپیدمیک و فراگیر را بطور کامل پس زد و از اساس نپذیرفت و نه اینکه خیلی افراطی و بدون برنامه و #رژیم_مصرف، خود و خانواده را در اختیار تام و تحت آموزه های رادیکال رسانه ای قرار داد.
🔸آنچه که مهم و ضروری است و مسیر تربیت رسانه ای موفق و کم تنش و پرلذت را رقم می زند، شناخت صحیح #قوای_درگیر در ساحت رشد کودک است. #توجه، #تخیل،#تعقل سه عنصر اصلی برای شکل دهی شخصیت کودک هستند که اگر این زیربنا به درستی فهم و مدیریت شود، ابزار رسانه در خدمت اراده و اختیار انسان برای هرچه بهترشدن قرار خواهد گرفت.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش دوم)
🔸اساسا توجه انسان و خصوصا کودک، با ابزار چشم و گوش جلب می شود و برخی روانشناسان پایه رشد کودک و ذهن فعال را #درست_دیدن و طرح اساسی برای #چه_دیدن و #چگونه_دیدن می دانند.
🔸خب در این موضوع باید حساسیت لازمرا به خرج داد تا متناسب با سن و اقتضای فهم کودک، خوراک تصویری وارد مغز و ذهن او شده و دچار #اختلال_تصویری نشود. می توان ادعا نمود که اگر دیدنی های کودک به درستی و دقت مدیریت نشود، ذهنی مشوش و #شخصیتی_فانتزی و تنوع طلب برای دوران نونهالی اش درحال شکل دهی خواهیم بود.
🔸در مرحله دوم اگر چه دیدن و چگونه دیدن و در یک کلام، توجهات کودک را درست ریل گذاری نکنیم، #تخیلات او را نیز مبتلا به پرتاب شدگی و #ولنگار خواهیم یافت. یکی از لوازم کسب تخیل در مسیر رشد، #قصه_خوانی برای کودک و گوش دادن و در اصطلاح زبان آموزی، لیسینینگ(lisining) از جانب کودک ماست.
🔸 هرچقدر از قهرمانان و الگوهای شایسته برای کودک بخوانیم و #عادت_های_شنیداری فرزندانمان را حماسی و باچاشنی مهربانی و قدرت و نه با خشونت و شهوت موزیکال و نه با ترانه های فانتزی و کم مایه از معرفت و واقعیت مهندسی نماییم، تمرکز، دقت و تخیل و آرمان گرایی مقدس را برایش به ارمغان خواهیم آورد.
🔸تعقل کودک و نونهال نیز بعد از شکل گیری توجهات و تخیلات هارمونیک و منسجم، شروع به رشد و شکوفایی می نماید و با #آموزش_کشفی در دریافت، پردازش و انتقال داده ها به یک وضعیت مناسب و فعالی بلحاظ ذهنی و ضریب هوشی خواهد رسید.
🔸 در این مرحله با سرمایه گذاری مجدد و توام با مهارت و بهره گیری از رژیم درست مصرف در #سه_سطح 1.گوش فعال و 2.ذهن گیرا و 3.زبان گویا، می توان قدرت تعقل کودک را مدیریت و اسباب شکوفایی اش را فراهم نمود.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش سوم)
🔸با این توضیحات بایستی تفاوت کودک فعال و کودک منفعل را به درستی درک نماییم. #کودک_منفعل کودکی است که فارغ از فضای خانواده و با فاصله گرفتن از دریافت عاطفه و تجربه و اطلاعات معتبر و متناسب با سن و حال و موقعیت خود، به راحتی و بدون فیلتر در دسترس رسانه ها اعم از تلویزیون و گوشی موبایل و سایروسایل ارتباط جمعی قرار گرفته و به اصطلاح، #مصرف_میشود.
🔸نظام توجهات بچه های منفعل بشدت متکثر و #متنوع و بدون اصول و ریتم خاصی می باشد که قابلیت درآمدن به هر فرم و صورتی را همچون ژله ای داراست.
🔸سطح تخیلات این بچه ها نیز از طریق رسانه ها #کانالیزه شده و به شکل و چهره تقلیدی از سوپرمن های خیالی و مجازی درآمده است که نه مهارت و نه هیچ ارزش افزوده ای را در بر نخواهد داشت.
🔸باید افزود از آنجایی که کودک رسانه زده، بطور مرتب درگیر کارتون ها و تصاویر اکشن بوده، عنصرسرعت در این ماجرای رسانه ای، به تنهایی، عامل کاهش تمرکز و دقت و پایین آمدن سطح حوصله و تفکر می شود. پس بایستی وارد کنترل و مهار ورودی های ذهنی کودک بشویم و به اصطلاح رسانه ای، اطلاعات دریافتی کودک را بطور نامحسوس و غیرمستقیم دروازه بانی نماییم.
🔸کنترل برنامه های کودک به معنای #مدیریت_توجه، #تخیل و #تعقل کودک است و همانطور که اشاره شد، عامل سرعت را بایستی با ابزار و مانع مطمینی همچون رژیم مصرف به نفع تربیت مصادره نمود.
🔸منظور از رژیم مصرف کودک شامل چیستی برنامه و تناسبش با سن و فهم و فرهنگ کودک، چرایی برنامه و اهداف پدیدآورندگان آن و میزان اعتبار و امتیازات آموزشی و فرهنگی اش و شرط سوم، چگونه دیدن و آشنایی با تکنیک های به کار رفته در برنامه ها و بحث و تبادل نظر بصورت کشفی یا #بارش_فکری پیرامون کارتون های موردعلاقه کودک و تزریق و کاشت سوادرسانه و #تفکرانتقادی در مواجهه با تمام تصاویر و ویدئوها در ساحت رسانه هاست.
🔸در توضیح مدل کشفی در دریافت محتوا و اطلاعات برای کودک باید گفت: ذهن کودک به دلیل فرم خاصی که دارد همیشه به دنبال #کشف است، هرگز عادت نمی کند، به هر چیزی که عادت کند بلافاصله به دنبالش ترک عادت می آید و کنار می گذارد.
🔸بارها دیده ایم که بچه ها بعضی از اسباب بازی ها را فقط یک بار بازی می کنند و بعد کنار می گذارند، چون دیگر چیز جدیدی برایشان ندارد. کودک عادت نمی کند، این بزرگسال است که عادت می کند.
🔸نکته دیگری که برای مهندسی ذهن و تربیت فکری-رسانه ای کودک ضروری است، کاربرد خاطرات خوب در فضای حقیقی است و هرازگاهی مرور این خاطرات در آلبوم مخصوص، بشدت باعث #شرطی_شدن و انس و علاقه وافر کودک به فضای باز و دور از رسانه می باشد و #تجربه_زیسته_کودک در کوه و دشت و صحرا و دریا و فضاهای باز هم باعث خنثی شدن عوارض مصرف رسانه ای می شود و هم باعث تعادل روحی و فاصله گرفتن از افسردگی و حفظ سلامت جسمی ذهنی و روانی کودک خواهد شد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi