🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و نهم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻از امام رضا علیه السلام سوال شد حواریون به چه کسانی گفته می شود. امام در جواب فرمود: «حواریون به این دلیل حواریون نامیده شدند که آن ها هم خودشان مخلص بودند و هم دیگران را هم با وعظ و تذکر، مخلص می کردند.»
🔻نکته مهم روایت مذکور این است که شیعه خالص که جزو حواریون امام است، تنها به کسانی اطلاق می شود که هم خودشان دارای اخلاص هستند و هم به دنبال رساندن دیگران به مرحله اخلاص و پاکی از گناهان. یکی از مراتب این پاکی، قیام علیه ظلم و جهاد در راه خدا علیه ظالمان در هر عصر است.
🔻در روایتی دیگر امام کاظم حواریون امامان علیهم السلام را معرفی می کند. ما ابتدا گوشه ای از این روایت را ذکر می کنیم و خصوصیتی را که سبب معرفی این اشخاص به عنوان حواریون امام شده است توضیح می دهیم. حضرت فرمود: هنگامی که قیامت برپا می شود منادی ندا می کند که حواریون حضرت محمد، حضرت امیر و ... کجا هستند؟ امام سپس در بیان حواریون امام علی علیه السلام، اشخاص زیر را معرفی می کنند: «عمرو بن حمق خزاعی ، محمد بن ابی بکر، میثم تمار و اویس قرنی»
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 162.mp3
7.23M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و شصت و دوم خطبه ۱۶۳
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰روز. سهم روز صد و شصت و دوم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه163
1️⃣ خداشناسی
♦️سپاس خداوندی را سزاست که آفريننده بندگان و گستراننده زمين و جاری کننده آب در زمين های پَست و روياننده گياه در کوه ها و تپّه های بلند می باشد، نه اوّل او را آغازی و نه اَزَلی بودن او را پايانی است، آغاز هر چيزی و جاويدان است و پايدار و ماندگار بدون مدّت و زمان است. پيشانی بندگان در برابر عظمت او به خاک افتاده، و لب ها در اعتراف به يگانگی او در حرکتند. به هنگام آفرينش برای هر پديده ای حدّ و مرزی قرار داد تا برای وجود بی نهايت او همانندی نباشد. گمان ها خدا را با اندازه ها و حرکت ها و اندام ها و آلت ها نمی توانند اندازه گيری نمايند. نمی توان گفت: خدا از کی بود؟ و تا کی خواهد بود؟ وجود آشکاری است که نمی توان پرسيد: از چيست؟ و حقيقت پنهانی است که نمی توان پرسيد در کجاست؟ نه جسم است که او را نهايتی باشد و نه پوشيده ای که چيزی او را در برگرفته باشد، به موجودات آن قدر نزديک نيست که به آنها چسبيده و آن قدر دور نيست که جدا و بريده باشد. بر خداوند، خيره نگريستن بندگان و بازگشتن لفظی به زبان آنان، نزديک شدن به تپّه ای، گام برداشتن در تاريکی شب، يا راه رفتن در مهتاب که نور می افشاند و درخشش خورشيدی که پس از ماه طلوع می کند و با طلوع و غروبش و آمدن شب و روز، چرخ زمان می گردد و تاريخ ورق می خورد، هيچ کدام پنهان نيست. خدا پيش از هر نهايت و مدّت و فراتر از هر گونه حساب و شمارش است، خدا والاتر از آنچه می باشد که عقل های عاجز تشبيه کنندگان تصوّر می کند. والاتر از صفات پديده ها و اندازه ها و قُطرهاست که برای موجودات مادّی پندارند و جايگاه هايی که برای آن در نظر می گيرند؛ زيرا حدّ و مرز و اندازه، شايسته پديده هاست و به غير خدا تعلّق دارد.
2️⃣ وصف آفرينش
♦️ پديده ها را از موادّی اَزَلی و اَبَدی نيافريد، بلکه آنها را از نيستی به هستی آورد و برای هر پديده ای حَدّ و مرزی تعيين فرمود و آنها را به نيکوترين صورت زيبا، صورت گری کرد. چيزی از فرمان او سرپيحی نمی کند و خدا از اطاعت چيزی سود نمی برد، علم او به مردگانی که رفتند چونان آگاهی او به زندگانی است که هستند و علم او به آسمان های بالا چونان علم او به زمين های زيرين است.
3️⃣ شگفتی آفرينش انسان
♦️ای انسان! ای آفريده راست قامت، ای پديده نگاهداری شده در تاريکی های رحم های مادران و قرار داده شده در پرده های تو در تو! «آغاز آفرينش تو از گل و لای بود» و سپس «در جايگاه آرامی نهاده شدی تا زمانی مشخّص و سرآمدی تعيين شده» و آنگاه که در شکم مادرت حرکت می کردی، نه دعوتی را می توانستی پاسخ دهی و نه صدايی را می شنيدی. سپس تو را از قرارگاهت بيرون کردند و به خانه ای آوردند که آن را نديده بودی و راه های سودش را نمی دانستی، پس چه کسی تو را در مکيدن شير، از پستان مادر هدايت کرد؟ و به هنگام نياز جايگاه های طلب کردن و خواستن را به تو شناساند؟ هرگز آن کس که در توصيف پديده ای با شکل و اندازه و ابزار مشخّص درمانده باشد، بدون ترديد از وصفِ پروردگارش ناتوان تر و از شناخت خدا با حَدّ و مرز پديده ها دورتر است.
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱۲ معیار صداقت و شجاعت و عفت.mp3
3.03M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت47 2⃣1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت47 ( 12 )
🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت
بخش پایانی حکمت ۴۷ ، بحث غیرت و در نهایت رابطه غیرت با عفّت است.
🔻 مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۰۵ می فرمایند : « مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ » ؛ " هیچ انسان با غیرتی ، زنا نمی کند. "
معلوم می شود انسانی که دست به عمل خلاف عفّت یعنی زنا می زند ، قبل از اینکه عفّتش از بین رفته باشد ، غیرتش نسبت به ناموسش از دست رفته است.
🔰 البته امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، در نهج البلاغه مثل همیشه ، برای این خصلت زیبای غیرت هم ، حدّ و حدود قائل اند.
🔻 مثلاً در تفاوت بین غیرت زن با غیرت مرد ، در حکمت ۱۲۴ می فرمایند : « غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَغْیْرَةُ الرَّجُلِ إیمَانٌ » ؛ اگر جایی که مرد نیاز شرعی دارد ، زن غیرت به خرج بدهد، این منجر به کفر عملی می شود در حالیکه غیرت داشتن مرد نسبت به همسرش ، ایمان را تقویت می کند.
🔻 البته افراط در هر چیزی مضرّ است ؛ لذا در نامه ۳۱، خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند : « إِیاک وَ التَّغَایرَ فِی غَیرِ مَوْضِعِ غَیرَةٍ » ؛ " بپرهیز که نابجا غیرت نشان بدهی نسبت به همسر و ناموست، چرا؟ « فَإِنَّ ذَلِک یدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَی السَّقَمِ » چون غیرت افراطی و بی جا ، زن پاکدامن را آلوده خواهد کرد.
🔻 بنابراین مسأله غیرت با مسأله عفّت ، رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارند ؛ تا جایی که حضرت شاخص اندازه گیری میزان عفّت انسانها را به میزان غیرتشان وابسته می دانند و می فرمایند: « وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ »
✅ نتیجه اخلاقی این قصه این است که اگر می خواهیم در جامعه عفت گسترش پیدا کند باید غیرت را گسترش بدهیم .
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌳شجره آشوب« قسمت صد و شصتم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻سوال اینجاست آیا تنها این افراد بودند که از خصیصه اخلاص برخوردار بودند؟ اگر امام کاظم از بیان این افراد قصد حصر داشتند به این معنا که بخواهند فقط این چهار نفر را جزو حواریون معرفی کنند، نام اصحابی مانند عمار و مالک اشتر جا می ماند. در نتیجه باید بگوییم انگیزه حضرت انحصار در این چهار نفر نبوده است حالا باید به ویژگی مشترک این چهار نفر بپردازیم که انگیزه امام از آوردن اسمشان در کنار یکدیگر است یک ویژگی مشترکی که میان این چهار بزگوار وجود داشت و سبب معرفی آن ها به عنوان حواریون امام علی (ع) شد.
🔻 با دقت در تاریخ درمی یابیم که همه این ها، شهید بی واسطه و مستقیم به دست بنی امیه هستند.
🔻 عمرو بن حمق؛ از شهدای عمال معاویه در موصل است. دستور قتل او را معاویه صادر کرد و بهانه او نیز این بود که عمرو در قتل عثمان، نه ضربه به وی زده است.
🔻محمد بن ابی بکر توسط لشکر بنی امیه در مصر به شهادت رسید. بدن او را در لاشه الاغ گذاشتند و سپس سوزاندند.
🔻 میثم تمار، به دستور ابن زیاد عال بنی امیه در کوفه به شهادت رسید. اویس قرنی نیز از شهدای جنگ صفین و نبرد با معاویه است. ملاحظه میفرمایید که اولا هر چهار حواری شهیدند یعنی عافیت طلب ها در کنار علی ع جایگاهی ندارند ثانیا هیچکدام شهید جمل و نهروان نیستند بلکه مستقیم به دست بنی امیه در شرایط زمانی و مکانی متفاوت شهید شدند این یعنی امام کاظم (ع) خط استکبار ستیزی را به ما نشان میدهد
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 163.mp3
8.15M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و شصت و سوم خطبه ۱۶۲ و خطبه۱۶۱
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee