🔹🔸🔹
💢 تخصصی مغز و اعصاب در طب اسلامی
💐 کلیه موارد براساس احادیث می باشد.
🌹 تقویت مغز
🔸خوردن کدو
🔸خوردن مرکبات
🔸خوردن سداب
🔸خوردن باقلا
🌹 تقویت و زیادی عقل
🔸بوییدن عطر و گل خوشبو
🔸حجامت
🔸سرکه
🔸برگ چغندر
🔸سداب
🔸کدو
🔸به
🔸سواک
🔸بقلة الزهراء (خرفه)
🔸کرفس
🔸هلیلجات ثلاثه (هلیله،بلبله،آمله)
🔸گوشت
🔸کندر
🔸آب
🌹 تقویت عصب:
🔸خوردن پیاز
🔸خوردن برگ چغندر
🔸روغن زیتون
🔸روغن بنفشه
🌹 تقویت حافظه و ذهن:
-
🔸حجامت کردن
🔸خوردن عسل
🔸خوردن کرفس
🔸روزه گرفتن
🔸خوردن کندر و جویدن
🔸خوردن سرکه
🔸خوردن انار با شحم آن
🔸خوردن گوشت گردن گوسفند
🔸خوردن حلوا
🔸 خوردن عدس
🔸خواندن آیت الکرسی
🔸خوردن به
🔸خوردن انجیر
🔸مسواک زدن چوب اراک و زیتون
🔸مسواک زدن بصورت ناشتا با آسیاب شده نرم ترکیب یک مثقال هلیله زرد، یک مثقال عاقرقرحا و دو مثقال خردل
🔸خوردن سه تکه زنجبیل پرورده بهمراه عسل
🔸ناشتا خوردن 21 عدد مویز
🔸مخلوط ده مثقال عسل با آسیاب کرده(سعد هندی، فلفل سفید، سنا، کندر نر، زعفران) (هرکدام یک مثقال)بعد از آسیاب، الک شود و بمدت یک هفته هر روز صبح ناشتا یک مثقال میل شود (بهترین درمان فراموشی).
🔸خوردن آسیاب شده کندر نر و میخک هر روز یک قاشق چایخوری
🔸شستشوی با پودر دندان طب اسلامی
🔸داروی ابن مسعود که از ترکیب کندر،میخک، اسپند و شکر سرخ بصورت مساوی تهیه می شود هر روز صبح و قبل از خواب میل شود.
🔸خوردن ترکیب زعفران خالص و سعد بمیزان مساوی با عسل و مصرف دو مثقال هر روز.
🔸شافیه19ماهه با حنظل
🔸داروی لبان طب اسلامی
🔸داروی مفرح(املج)طب اسلامی
🔸تعدیل طبایع اربعه
🔸دعای مطالعه
🔸خواندن ونوشتن دعا های حفظ
🔸نوشتن سوره یس را با گلاب و زعفران و خوردن هر روز یک بارآبش را تا7 روز (هرچه می شنود حفظ می کند و عزیز می شود).
🌹 از بین بردن کرم مغز:
🔸شانه زدن مو با شانه عاج
🌹 درمان نقصان مغز:
🔸معجون شافیه
🌹 تقویت عقل:
🔸نان گندم
🔸نمک خوردن(قوی ترین محافظ)
🔸بوئیدن گل نرگس
🔸زدن نوره (آرسنیک و زرنیخ دار)به بدن
🔸بخور مریم
🔸ناخن گرفتن به سنت
🔸سویق سیب
🌹 علل کم شدن عقل:
🔸ترک نمک خوردن
🔸تنها خوابیدن
🔸کفش یک لنگه پوشیدن
🔸جماع بدون غسل
🔸قضاء حاجت در قبرستان
🌹 علل ضعف حافظه:
🔸خوردن سیب کال
🔸خوردن گشنیز
🔸خوردن پنیر بدون گردو
🔸خواندن نوشته های قبور
🔸نگرفتن ناخن
🔸حجامت نقره(باستثنای کودکان)
🔸دیدن مصلوب
🔸راه رفتن بین دو زن
🔸خوردن کنجد
🔸خوردن نیم خورده موش
🔸راه رفتن بین گله
🔸غم داشتن
🔸بول در آب راکد
🔸مداومت برخوردن گوشت گاو
🔸زیادخوردن گوشت شکار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نقل قول رهبری از مرحوم سید علی قاضی درباره اهمیت نماز شب
شایعه بى اساس شهادت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در احد عده زیادى از مسلمانان را به وحشت افکند تا آنجا که از میدان جنگ فرار کردند و حتى بعضى مى خواستند از اسلام هم برگردند، در این آیه، مجدداً براى تنبیه و بیدارى این دسته مى فرماید: هیچ کس، جز به فرمان خدا نمى میرد، سرنوشتى است تعیین شده (وَ ما کانَ لِنَفْس أَنْ تَمُوتَ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ کِتاباً مُؤَجَّلاً).
آرى، مرگ به دست خدا و فرمان او است و براى هر کس اجلى مقرر شده است که نمى تواند از آن فرار کند.
بنابراین، اگر پیامبر در این میدان شربت شهادت مى نوشید چیزى جز انجام یافتن یک سنت الهى نبود، با این حال نباید مسلمانان از آن وحشت کنند و دست از ادامه مبارزه بردارند.
از سوى دیگر، فرار از میدان جنگ نیز نمى تواند از فرا رسیدن اجل جلوگیرى کند، همان طور که شرکت در میدان جهاد نیز اجل انسان را جلو نمى اندازد، بر این اساس فرار از میدان جهاد براى حفظ جان بیهوده است.(نمونه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آموزش تصویری تذکر به بدحجابی
(قسمت اول)
💬 #تحلیل_و_تبیین | ترجمه تفسیری؛ راهکاری برای تدبر در قرآن
🔍نگاهی به ضرورتها و الگوها در ترجمه تفسیری قرآن
✏️حضرت آیتالله خامنهای: «یکی از کارهای مهم این است که ما بتوانیم تلاوت قرآن را بیامیزیم به ترجمهی تفسیری، نه ترجمهی صِرفِ معنی کلمات؛ یک ترجمهی تفسیری که بعضی از ترجمههایی که امروز رائج است و در دست مردم است، همین خصوصیّت را دارند که یک نکاتی را در آنجا توجّه دادهاند.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
✏️رهبرانقلاب در محفل انس با قرآن کریم در سال ۱۴۰۲ به مسألهی تلاوت با تدبر اشاره کردند و ترجمهی تفسیری را یکی از راه حلهای آشنایی با زبان قرآن و تدبر در قرآن دانستند.
🖼به همین مناسبت بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR در این یادداشت «ضرورتها و الگوها در ترجمه تفسیری قرآن» را بررسی کرده است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/52346
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تلاوت سوره کوثر توسط حضرت آیتالله خامنهای
📢 در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد.
sardar ebrahimpoor 14011014 قسمت 2 قسمت 2.mp3
12.08M
▪️به همه عزیزان توصیه می شود این فایل را کامل استماع کنند. مطمئنا" علاوه بر استفاده برای بقیه هم خواهید فرستاد.
▫️سخنان بسیار مهم سردار ابراهیم پور در رابطه با پشت پرده جریانات اخیر همراه با اخبار محرمانه های جلسات و سایت های صهیونیست ها، نامه محرمانه روحانی به آقا، اطلاعات محرماه ۱۰ عملیات عجیبی که طراحی کرده بودند و ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حدیث_زندگی | خداوند میانهروی را دوست دارد
✏️ شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیتالله خامنهای
⭐️ #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
این آیات همانند آیات گذشته بعد از جنگ احد، و براى تجزیه و تحلیل روى حوادث جنگ نازل گردیده است، وضع آیات گذشته و این آیات نیز گواه بر این حقیقت است.
چنین به نظر مى رسد بعد از پایان جنگ احد، دشمنان اسلام با یک سلسله تبلیغات مسموم کننده در لباس نصیحت و دلسوزى تخم تفرقه در میان مسلمانان مى پاشیدند، و با استفاده از وضع نا مساعد روانى عده اى از مسلمانان تلاش مى کردند، آنها را نسبت به اسلام بدبین کنند.
شاید یهود و مسیحیان نیز در این قسمت با منافقان همکارى داشتند، همان طور که در میدان احد نیز با دامن زدن به شایعه بى اساس کشته شدن پیغمبر(صلى الله علیه وآله)، براى تضعیف روحیه مسلمانان کوشش مى کردند.(نمونه)
حضرت خدیجه(س) پانزده سال قبل از عام الفیل و شصت و هشت سال قبل از هجرت نبوی در شهر مکه دیده به جهان گشود و پس از شصت و پنج سال زندگی با شرافت و فضیلت سرانجام در تاریخ دهم رمضان سال دهم بعثت و سه سال قبل ازهجرت رسول خدا به مدینه به لقاءالله پیوست.
نام او خدیجه و کنیه اش «ام هند» نام پدرش «خویلد ابن اسد» و نام مادرش «فاطمه دختر زائدة بن الاصم» می باشد.1
پدر ومادر خدیجه با چند واسطه به « لویّ بن غالب» می رسد که جدّ اعلای پیامبر خداست و مادرمادر خدیجه «هاله» دختر عبدمناف از اجداد پیامبر اسلام است. بنابراین خدیجه هم از طرف پدر وهم از سوی مادرش با پیامبر اسلام هم نسب می باشد.2
پانوشتها:
1- علی اکبر ، بابا زاده ، سیمای زنان در قرآن، قم، انتشارات لوح محفوظ،چاپ دوم ،1378،ص23
2- ر.ک، شیخ عباس، قمی، سفینه البحار، ج1،ص379
ب: ازدواج خدیجه(س)
خدیجه به وسیله قرابت فامیلی با رسول خدا (ص) از یک طرف و ملاحظه اخلاق حمیده او در بازرگانی ازطرف دیگر ، وشنیدن اخبار رسالت از علمای یهود ونصاری ازسوی سوم ، عاشق دلباخته معنوی پیامبر بود و گاهی در این را ه گریه می کرد ! و در شب هایی خواب به چشم اوفرو نمی رفت . ولذا مشکل خود را با پسر عمویش که عالم برجسته نصارا بود در میان گذاشت، او دعایی نوشت ، وخدیجه آن را زیر بالشش گذاشت و شبانه در عالم خواب پیامبر را دید ، وآینده برایش روشن شد ، و چون چشم برگشود دیگربه خواب نرفت و سرانجام کنیزش نفیسه دختر ــــ وبه قولی خواهرش را به سراغ پیامبر فرستاد و رسماً در خواست ازدواج کرد.3
خدیجه با تلاش پیگیر و تمهید مقدمات عاقلانه ، به ویژه با تدبیر پسر عمویش، ورقة بن نوفل ، سرانجام به مقصود خود رسید ، و فرزندان هاشم را که ستارگان حجاز بودند به خانه خود جذب کرد ، آنان در حالی که رسول خدا را با تمام عزت واحترام در میان گرفته بودند ، برای اجرای عقد به حضور خدیجه رسیدند، و خطبه عقد با یک برنامه جالب اجراشد و پس از مراسم، یادگار عبدالله در کنار عمویش ابوطالب عازم خانه پیشین گشت، ولی خدیجه همراه با مهر و محبت ویژه دامن محمد را گرفت و گفت «سیدی! إلی بیتک فبیتی بیتک و أنا جاریتک !؛ای مولایم ! بیا به خانه خودت، خانه من خانه تو است ، و من نیز کنیز تو هستم.»4
خدیجه به این طریق زندگی مشترک خود را با آن حضرت شروع کرد.
3 - رک:محمد تقی، مجلسی: بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404هجری قمری، ج16، ص23
4 - رک:عباس، قمی : سفینة البحار،ج1،ص379
ج : القاب خدیجه(س) قبل از اسلام
القاب خدیجه (س) قبل از اسلام بسیار بوده است که کتابهای بسیاری در مورد آن سخن رانده اند و از جمله القاب عبارتند از :
1.حضرت خدیجه(س) قبل از ولادت، در کتاب آسمانی انجیل که بر حضرت عیسی نازل شد به عنوان ـ بانوی مبارکه و همدم مریم در بهشت» یاد شده است، در آنجا که در توصیف پیامبر اسلام (ص) خطاب به عیسی چنین آمده:(نسله من مبارکة، وهی مونس أمک فی الجنة)5 نسل او از مبارکه (بانوی پربرکت) است که همدم مادرت مریم در بهشت می باشد»
2.در عصر جاهلیت که وجود زن پاکدامن بسیار کم بود، وبسیاری اززنان به انحراف های عصر جاهلی آلوده بودند، حضرت خدیجه به خاطر قداست و پاکی در همه ابعاد، به عنوان« طاهره» [پاک سرشت وپاک روش]خوانده می شد.
3 . و نیز شخصیت خدیجه در همان عصر آن چنان چشمگیر و مورد احترام خاص و عام بود که او را با عنوان «سیده نسوان» [سرور زنان ] می خواندند.6
پاورقی:
5 - رک : محمدتقی، مجلسی: همان، ص352،ج21(استفاده ازCDجامع الاحادیث)
6- رک:ذبیح الله، محلاّتی: ریاحین الشریعه، تهران، دارالکتب الاسالمیة، ج2،ص207،بی نا
فصل دوم: فضایل خدیجه(س) در قرآن و روایات
الف: ایمان و فداکاری خدیجه(س)
خدیجه(س) زنی با فضیلت و دارای کمالات علمی و معنوی بود و در اثر معاشرت با پسرعمویش که عالمی دانا و دانشمند بود و به رسالت پیامبر خدا(ص) در آینده ایمان داشت. می دانست که رسول خدا به پیامبری خواهد رسید.
خدیجه از علمای دیگر یهود و نصارا نیز سخنانی در تأیید نبوت پیامبر شنیده بود، و از همه مهم تر در سفر بازرگانی آن حضرت به سرزمین شام از طریق غلامش «میسره» که همراه کاروان بود، اطلاعات زیادی از کرامات و معجزات آن بزرگوار شنیده و بر عشق و ایمانش افزوده بود، لذا با ورقة بن نوفل راز دل گشود و خواهان وصلت با پیامبر شد.
همه اینها حاکی از ایمان خدیجه به رسالت پیامبر بود که سالها قبل ازبعثت آن حضرت اتفاق افتاده، لذا پس از مبعوث شدن به رسالت الهی نخستین شخصی که به وی ایمان آورد خدیجه بود.7
امیر مؤمنان در «خطبه قاصعه»می فرمایند: روزی که رسول خدا به پیامبری رسید،نور اسلام به هیچ خانه ای وارد نشد جز به خانه پیامبر(ص) و خدیجه(س) که من سومین نفر آنان بودم که نور وحی و رسالت را می دیدم و عطر نبوت را استشمام می کردم .8
خدیجه(س)ازنظر ایمان و عقیده به جایی رسیده بودکه خدا و پیامبر و ملائکه او را دوست داشتند، وبر ایمان اومباهات می کردند، واو را افضل زنان پیامبر و جزء برترین زنان عالم و جهان معرفی می نمودند!
خدیجه(س) زنی است که پیامبر خدا(ص) در حق او می گوید :ای خدیجه! خداوند متعال هر روز به وجود تو چندین بار به ملائکه اش مباهات می کند .9
آری! خدیجه زنی بود که در اثر ایمان و فداکاری به جایی رسید که خداوند به او سلام رساند . اونه تنها این همه ناملایمات را تحمل کرد،بلکه تمام تلخی های سیاسی واجتماعی آن روز را که قلب نازنین پیامبر خدا (ص) را مجروح می ساخت ترمیم نمود، و وی را در ادامه سیرالهی اش یاری داد، و مایه آرامش شوهر گشت!
پاورقی:
7 - علی اکبر، بابا زاده : سیمای زنان درقرآن ، ص27
8 - رک:نهج البلاغه فیض الاسلام، ص811
9- رک :علی اکبر،بابا زاده، تحلیل سیده فاطمه زهرا، قم، انتشارات دانش وادب، چاپ ششم، 1382،ص37
ب:خدیجه(س) در قرآن
حضرت خدیجه نخستین ام المؤمنین است که در قرآن مجید به عنوان یکی از زنان پیامبر مورد توجه است، و به طور شخصی نیز در سوره «ضحی» آیه هشتم بنام و اوصاف او اشاره گردیده است.
قبلا خاطر نشان گردید که حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر ثروتمند ترین شخص جزیرة العرب بود و حدود هشتاد هزار شتر داشت و کاروانهای تجارتی او شب و روز در طائف و یمن و شام و مصر و سایر بلاد در حرکت بودند، برده های بسیار داشت که به تجارت اشتغال داشتند.
حضرت خدیجه(س) پس از ازدواج با پیامبر(ص) همه اموالش را قبل از اسلام و بعد از آن، در اختیار پیامبر گذاشت، تا آن حضرت هرگونه که خواست آن اموال را در راه خدا به مصرف برساند، به گونه ای که پیامبر که فقیربود بی نیاز شد، وخداوند درمقام بیان نعمتهای خود به پیامبر اکرم از جمله می فرماید:10 «و وجدک عائلا فأغنی ؛ خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود»11
اینکه نام وی در آدرس مذکور در قرآن مجید مورد عنایت قرار گرفته، در تفسیرهای عامه و خاصه و در روایات اهل بیت آمده است، و تصریح کرده اند که مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه بود که همه را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد.12
پاورقی:
10 - رک:محمد، محمدی اشتهاردی،ص171،همان
11 - سوره ضحی (93)، آیه 8
12 - علی اکبر، بابا زاده : سیمای زنان در قرآن ، ص23