هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5830262523424674333.mp3
13.88M
🎧 #کلیپ_صوتی | قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتالله خامنهای از فرازهای آن
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️مظهر سنّت هاى انبيا
#قالَ_الحُسَينُ_عليه_السلام:
🔶فى القائِمِ مِنّا سُنَنٌ مِنَ الاَْنْبِياءِ ... فَاَمّا مِنْ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمْرِ وَ أَمّا مِنْ اِبْراهيمَ فَخِفاءُ الْوِلادَةِ وَ اعْتِزالُ النّاسِ وَ اَمّا مِنْ مُوسى فَالْخَوفُ وَ الْغيبَةُ وَ أَمّا مِن عيسى فَاخْتِلافُ النّاسِ فيهِ وَ أَمّا مِنْ اَيُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوى وَ أَمّا مِنْ مُحَمَّدٍ فَالْخُرُوجُ بِالسَّيْفِ.
[📚كشف الغمة، ج 3، ص 329.]
✳️امام حسين عليه السلام فرمود: در قائم ما سنّتها و ويژگي هايى از پيامبران وجود دارد: از نوح عليه السلام عمر طولانى، از ابراهيم عليه السلام مخفى بودن ولادت و دورى گزينى از مردم، از موسى عليه السلام ترس و غيبت، از عيسى عليه السلام اختلاف مردم درباره او، از ايوب عليه السلام گشايش پس از گرفتاريها، و از محمّد عليه السلام قيام با شمشير.
🟡وقتى وجود او عصاره همه حجت هاى الهى در طول تاريخ باشد، اين شباهت به پيامبران بزرگ نيز بخشى از آن است و اهداف پيامبران را تعقيب خواهد كرد.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#انتـقام_از_بنى_امـيّه
🔶قـالَ البـاقِرُ عليه السلام:
فى قَوْلِهِ تَعالى «وَلِمَنْ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ [ـ سوره شورى، آيه 41.]»: ذلِكَ الْقائِمُ عليه السلام اِذا قامَ اِنْتَصَرَ مِنْ بَنى اُمَيَّةَ وَ مِنَ الْمُكَذِّبينَ وَ مِنَ النُّصّابِ.
📚[تفسير برهان، ج 1، ص 212.]
❇️امام باقر عليه السلام درباره اين آيه شريفه (و براى آن كس كه انتقام كشد پس از ستمى كه بر او رفته است) فرمود: منظور از اين آيه، قائم آل محمد عليه السلام است، چون او قيام كند از بنى اميّه و تكذيب كنندگان و دشمنان انتقام بگيرد.
✅از صفات و القاب آن حضرت، «منتقم» است. دستِ انتقام الهى از آستين دولت مهدوى بيرون مى آيد و در راه احيا و اعاده حق مظلومان جهان، از همه ستمگران و حقكُشان، انتقام سختى گرفته خواهد شد. «بنى اميّه»، سمبل غصب و جور و ظلم به اهل بيت و پيروان حق است
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#فرمان_عدالت_و_سازندگى
🔶قالَ الصّـادقُ عليه السلام:
❇️يُفَرِّقُ الْمَهْدِىُّ اَصْحابَهُ فى جَميعِ الْبُلْدانِ وَ يَأْمُرُهُمْ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسانِ وَ يَجْعَلُهُمْ حُكّامَا فى الاَْقاليمِ وَ يَأْمُرُهُمْ بِعِمْرانِ الْمُدُنِ.
📚[يوم الخلاص، ص 395.]
✅امام صادق عليه السلام فرمود: مهدى اصحاب خويش را در تمامى شهرها مى پراكند و آنان را به عدالت و احسان فرمان مى دهد، آنان را حاكمان مناطق مختلف قرار داده به آنان دستور مى دهد كه به آبادانى و سازندگى شهرها بپردازند.
🟡در عصر ظهور، همه جهان تحت حكومت واحد اداره خواهد شد و كارگزاران حكومتى آن حضرت، در همه جاى عالم به فرمان او مأمور خواهند بود كه همه شهرها را آباد سازند و شيوه عدالت و احسان را حكمفرما كنند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
بسم الله الرحمن الرحیم
#یاداشت_به_مناسبت_سالروز_شهادت_امام_صادق.(ع)
(زین العابدین گلایری بابلکناری؛پژوهشگر و نویسنده ی تاریخ اسلام)
🔶عصر امام صادق علیه السلام دوران مشعشع تاریخ علمی شیعه است.
تکثر مکاتب فکری و نحله های مختلف فقهی و حدیثی از یک سو ،و دوران گذار از عصر اموی و عباسی و تنفس حاصل از این انتقال قدرت از سویی دیگر ،سبب شد تا امام صادق علیه السلام درخشان ترین عصر شیعی را رقم بزند.
🔶پرورش شاگردان در رشته های مختلف از فقه و کلام و غیره _که هر یک به تنهایی از نظر علمی توان هدایت و پاسخگویی یک جامعه ی بزرگ دینی را داشتند ،از زراره و مفضل و هشام و امثالهم_و تحمیل قدرت مطلق علمی خود بر تمام مدعیان دانش و دانش پژوهان سبب شد تا موضوعی از علمی نماند که در آن قال الصادق بهعنوان مرجع و فصل الخطاب مطرح نباشد.
🔶روی گشاده و خوان گسترده ی علمی امام سبب شد تا از همه ی فرقه ها و نحله ها در محضر او زانوی ادب به زمین زده و ریزه خوار سفره ی قال الصادق باشند.
رهبران بزرگ فقهی و کلامی اهل سنت هر یک به نحوی به شاگردی آن امام افتخار میکنند .
🔶امام علیه السلام از فرصت به وجود آمده ضمن استفاده ی علمی با تربیت شاگردان فراوان ،استفاده تشکیلاتی برای سامان دهی شیعیان نیز نموده و تشکیلات عظیم سازمان وکالت را شکل دادند که نخستین اقدام عملی در آماده سازی شیعیان برای عصر ظهور بود.
❇️اعتراف ابوحنیفه به مقام علمی امام
«ابوحنیفه پیشوای مشهور فرقه حنفی می گفت: من دانشمندتر از جعفر بن محمد ندیده ام. نیز می گفت:
من هرگز فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام او مسلّم اعلم امت اسلامی است[۱]
ابو حنیفه افزون بر این که از امام باقر علیه السلام بهره ها برده از امام صادق علیه السلام نیز حدیث نقل می کند؛ چنانچه روایات او از امام صادق در کتاب الاثار وی فراوان دیده می شود. او خود درباره امام صادق (علیه السلام) می گفت: ما رأیت أفقه من جعفربن محمد و أنّه آعلم الأمه؛ من هرگز فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام او مسلّم اعلم امت اسلامی است. [۲]
❇️اعتراف مالک بن انس بر مقام علمی امام
مالک پیشوای فرقه مالکی می گفت: مدتی نزد جعفر بن محمد(علیه السلام) رفت و آمد می کردم او را همواره در یکی از سه حالت دیدم: یا نماز می خواند یا روزه بود و یا قرآن تلاوت می کرد و هرگز او را ندیدم که بدون وضو حدیث نقل کند. در علم و عبادت و پرهیزگاری برتر از محمدبن جعفر هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است.[۳]
❇️اعتراف ابوزهره :
ابو زهره عالم سنی در این زمینه می نویسد: و لم یکن علمه مقصورا علی الحدیث و فقه الاسلام بل کان یدرس علم الکلام. دانش آن حضرت منحصر به حدیث و فقه اسلامی نبود بلکه علم کلام نیز تدریس می فرمود... ابو زهره در جای دیگر از کتابش درباره امام صادق علیه السلام می گوید: بالاتر از همه این علوم، امام صادق در زمینه اخلاق و علل و انگیزه های فساد آن آگاهیهای بسیار ارزنده ای داشت.[۴]
❇️در جای دیگر می نویسد: علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشربهایشان در فردی غیر از امام صادق علیه السلام و علم او اتفاق نظر ندارند. [۵]
❇️ابن حجر هیثمی:
می نویسد: به قدری علوم از او نقل شده که زبانزد مردم گشته و آوازه آن همه جا پخش شده است. و بزرگترین پیشوایان(فقه و حدیث) مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، ابو حنیفه، شعبه و ایوب سجستانی از او نقل روایت کرده اند. [۶]
📚منابع:
۱]حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، ص 3273. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 350 و 351
۲] حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، ۳۳۰.
۳]سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، 351
۴]. حیات فکری و سیاسی امامان شیعه،
۵] رسول جعفریان، ص 327 و328
۶]. همان، ص ۳۳۰. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 352
@howzehmazandaran
🔶ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم
در دین و علم این همه منصب نداشتیم
نور ات اگر نبود بجز شب نداشتیم
ذکر حسین جان به روی لب نداشتیم
🔶آری اگر که شیعه به پا هست و عاشق است
از قال باقر است و از این قال صادق است
--
با گوشه ی نگاه تو زائر درست شد
با روضه خوانی تو شعائر درست شد
از ذوق توست این همه شاعر درست شد
از قطره ای ز علم تو جابر درست شد
🔶هرکس بدون توست به محشر معطل است
توحید ما طفیلی درس مُفَضَّل است
--
شاگر تو اگر چه که چندین هزار بود
از آن همه چقدر برای تو یار بود
دردت یکی نبود غمت بی شمار بود
مثل علی همیشه به چشم تو خار بود
🔶پس چاره ای بغییر صبوری نداشتی
بیش از سه چار شیعه تنوری نداشتی
--
خفاش های نیمه شب تار آمدن
تا در نماز در پی پیکار آمدن
مانند دزد از سر دیوار آمدن
اینگونه در مدینه همه بار آمدن
🔶بر روی خاک از نفس افتاده می کشند
این ها ز زیر پای تو سجاده می کشند
--
در کوچه نیز پوشش و امامه بر سرت
آتش گرفته است دری در برابرت
اما نبود پشت در خانه همسرت
پیچیده است ناله ای وای مادرت
🔶این حال و روز و صحنه برای تو آشناست
در کوچه پابرهنه برای تو آشناست
--
در کوچه دست بسته علی بود و فاطمه
تنها غریب خسته علی بود و فاطمه
در بین خون نشسته علی بود و فاطمه
با پهلویی شکسته علی بود و فاطمه
آنکه فرشته بود پی همنشینی اش
آمد به گوش ناله فضه خزینی اش
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#زمین_از_حجت_خدا_خالی_نمی ماند
❇️عن أبى عبداللّه عليه السّلام- فى حديث- انّ أميرالمؤمنين عليه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّة للّه عزّوجلّ، و لكن اللّه سيعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه، ساخت بأهلها؛ و لكن الحجّة تعرف النّاس و لا يعرفونها، كما كان يوسف يعرف النّاس و هم له منكرون».
📚 (إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۱۵۴)
🔶امام صادق علیهالسّلام از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل مىفرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمیماند، اما بهواسطه ستمگریها و جهالتهاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو میبندد و اگر زمین لحظهاى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مىشناسد، ولى مردم او را نمىشناسند؛ همانگونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مىشناخت و آنها او را نشناختند».
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶اوضاع شیعیان در زمان ظهور
قال علی بن الحسین (ع):
❇️ إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ شِيعَتِنَا الْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ الرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلا
امام سجاد (ع) فرمودند:
⏺زمانی که قائم ما قیام می کند خدای متعال آفت ها را از میان شیعیان برطرف می کند و دلهایشان را (در استقامت) همانند الوار آهنین قرار می دهد که قوّت یک مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود.
📚بحار، ج ٥٢، ص ٣١٧
🆔https://eitaa.com/mahdilomam