eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
141 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️تو زمین خوردی و خوردند زمین اهل حرم ▪️شانه خالی مکن از بارِ سفر، همسفرم ▪️مقتل حضرت ابالفضل العباس(ع) @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓تعداد و اسامى نائبان خاص امام زمان چند و چیست؟❓ ❇️در عدد نوّاب امام زمان(عج) هست. در کتاب ربیع الشیعه اسامى آنان را چنین ذکر کرده است : ابوهاشم داوود بن قاسم، محمد بن على بن بلال، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، عمر الاهوازى، احمد بن اسحاق، ابو محمد الوجنان، ابراهیم بن مهزیار و محمد بن ابراهیم 📚 رجال ابو على، ص 312. . نیز وکلا را این گونه معرفى کرده است : عمرى و پسرش، حاجز، بلالى و عطار از بغداد، عاصمى از کوفه، محمد بن ابراهیم بن مهزیار از اهواز، احمد بن اسحاق از قم، محمد بن صالح از همدان، شامى و اسدى از رى، قاسم بن العلاء از آذربایجان و محمد بن شاذان از نیشابور 📚رجال مامقانى، ج 1، ص 200 ؛ اثبات الهداة، ج 7، ص 294.. ✅اما وکالت چهار نفر در بین شیعیان معروف است : عثمان بن سعید، محمدعثمان، حسین بن روح و على بن محمد سمرى. هر یک از آنها نیز در شهرهاى مختلف نمایندگانى داشتند 📚ر.ک : ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 136.. 🔶🔶ظاهراً نمایندگان اصلى امام، همین چهار نفر بودند و افراد دیگر، یا نماینده این چهار تن در شهرستان ها و بلاد بودند و یا اگر هم نماینده امام بودند، از طریق این چهار تن، امور مردم را به عرض امام مى رساندند و یا به گفته سید محسن امین، سفارت این چهار تن مطلق و عام بود ؛ ولى سفارت و نیابت دیگران در موارد خاص بود. 📚 اعیان الشیعه، ج 4، ص 21 (بخش 3).. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
عالم به ولادت امام زمان (۱) در کتاب مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول می گوید: 🔶مهدی منتظر، در سال 258 ق، در سامرا متولد شد. پدرش، حسن بن علی بن محمد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن حسین بن علی المرتضی است. نام او محمد و کنیه اش ابوالقاسم و از القاب او حجت و خلف صالح و منتظر است. 🔶سپس روایاتی را از پیامبر درباره مهدی(ع) موعود نقل می کند مبنی بر اینکه: «مهدی، از نسل من و از فرزندان فاطمه و همنام من است؛ در آخرالزمان قیام می کند و زمین را از عدل و داد پر می کند، بعد از آن که از ظلم و جور پر شده است. این قیام، حتمی است، حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیشتر باقی نمانده باشد». وی پس از ذکر این روایات، آن ها را بر همان ابوالقاسم محمد بن حسن بن علی علی ابن ابیطالب متولد 255 ق تطبیق می کند و به اشکالها و شبهاتی که در این باره ممکن است مطرح شود، پاسخ می دهد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
حنفی در کتاب تذکرة الخواص می گوید: 🔶 حضرت حجت مهدی، محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب است. کنیه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب الزمان و قائم منتظر. 🔶سپس از عبدالله ابن عمر روایتی نقل می کند که رسول گرامی اسلام گفت: در آخرالزمان، مردی از فرزندان من قیام می کند که نام او همانند نام من و کنیه اش همانند کنیه من است و زمین را از عدل و داد پر می کند پس از آن که از ظلم و جور پر شده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶امام حسین علیه السلام به امام سجاد علیه السلام فرمودند: ❇️والله لایسکن دمی حتی یبعث الله المهدی 🔶به خدا سوگند خون من آرام نمی‌گیرد تا زمانی که خداوند (عج)را برانگیزاند 📚مناقب آل الرسول ج۳ ص ۲۳۸ 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[عج](۳) 🔶برخى از علماى اهل سنت (مانند عبداللَّه بن محمد مفارقى، ابن طلحه شافعى، دیار بکرى و...) سال ولادت مهدى موعود عج را 258 ه . ق دانسته اند ؛ ولى علمایى مانند ابن اثیر، ابن عربى، سبط ابن جوزى حنفى، صلاح الدین صفرى، ابن صباغ مالکى، ابن حجر مکى همانند شیعه سال ولادت او را 255 ه . ق مى دانند. درباره ماه و روز ولادت مهدى موعود نیز - علاوه بر نیمه شعبان - 23 رمضان، 9 ربیع الاول، 8 شعبان و... اشاره شده است 📚 ر.ک : فصلنامه انتظار، شماره 11و12، (مقاله مهدویت و مذاهب اسلامى)، ص 340و341 . 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️واژه ی در ادبیات مهدوی فراوان به کار می‌رود و مراد از این واژه آن است که برای ظهور منجی موعود می بایست زمینه و آمادگی فردی و اجتماعی فراهم گردد؛مجموعه ی وظایف امت در قبال امام زمان روحی فداه در واژه ی می‌گنجد. 🔶در کتاب مکیال المکارم حدود ۸۰ وظیفه برای منتظران ذکر شده است. 🔶ما در این بخش و بخش‌های پسین به برخی از وظایف منتظران آن حضرت از نگاه اهل بیت علیهم السلام می پرداریم: ۱) 🔶امام کاظم (علیه السّلام) انتظار فرج را فرع بر معرفت امام به‌عنوان افضل العباده معرفی کرده می فرماید: «افضل العبادة بعد المعرفة انتظار الفرج». 📚[مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۸، ص۳۲۶.] واین روایت رسول خدا ص مشهور است که «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خویش را نمی‌شناسد به مرگ جاهلی مرده است».📚[کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۳۷۷.] و امام هشتم در معرفی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرماید: «یکون اولی الناس بالناس من انفسهم و اشفق علیهم من آبائهم و امّهاتهم». 📚 [مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۲۵، ص۱۱۷.] ✅بنابراین یکی از مهمترین وظایف منتظران منجی موعود شناخت امام است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶محبت به امام🔶 محبت به او به طور خاص: در وجوب محبت به همه ائمه معصومین (علیهم‌السّلام) و اینکه دوستی ایشان بخشی از ایمان و شرط قبولی اعمال است، تردیدی نیست؛ ولی در اهتمام به محبت مولایمان حضرت حجت (علیه‌السّلام) تاکید بسیار بیشتری شده است. خداوند در شب معراج به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: 🔶«ای محمد! او را دوست بدار که من او و محبت او را دوست دارم».  📚[موسوی اصفهانی، سید محمدتقی، مکیال المکارم، ترجمه مهدی حائری قزوینی، ج۱، ص۲۱۹.]  🔶«قل لا اسالکم علیه اجراً الاّ المودّة فی القربی». [شوری/سوره۴۲، آیه۲۳.] 🔶 امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «فلیعمل کلّ امرء منکم بما یقرب به من محبّتنا». 📚[طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۳۲۳.] ✅برخی از جلوه‌های محبت از این قرارند: ـ یاد حضرت. ـ دعا برای سلامتی و ظهور حضرت. دعا برای این امر، علاوه بر تعجیل در فرج، برکات و نتایج زیادی دارد از جمله: گشایشی کار خود دعا کنندگان. حضرت ولی عصر (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) می‌فرماید: «اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم، برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که گشایش کار شما در آن است. 📚اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه من معرفه الائمه، ج۳، ص۳۴۰. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶همواره به یاد حضرت بودن  اگر کسی به حقیقت، منتظر محبوب خود باشد، پیوسته در اندیشه او خواهد بود. منتظر واقعی، سعی می‌کند در همه حال، به یاد آن بزرگوار باشد و با یاد حضرت، دل و جان خود را زنده نگه دارد و اعمال خود را از انحراف و کجی‌ها حفظ کند. یاد آن حضرت، با خواندن دعاهای آن بزرگوار، توسّل به آن عزیز، صدقه دادن برای سلامتی ایشان، انجام دادن خیرات به نیابت حضرت، دعا کردن برای تعجیل فرجش، ندبه کردن در فراق این امام همام و تجدید پیمان در یاری حضرت مهدی(عج) تحقق می یابد. 🔶تلاش برای حفظ ایمان در زمان غیبت  از آنجا که در زمان غیبت، خطرات فراوانی برای ایمان و عمل پیش می‌آید و فکرها و مذاهب انحرافی در مسیر انسان پیدا می‌شود و دوستان‌نمایان شیطانی سعی در گمراهی انسان دارند، انسان منتظر، پیوسته در حفظ ایمان و عمل خود می کوشد. در این زمینه، او پیرو مجتهد جامع الشرایط مورد سفارش و توجه امامان معصوم علیهم‌السلام است؛ زیرا او کسی است که از نظر علمی و عملی، مورد تأیید آن حضرت قرار گرفته است. 🔶زمینه‌سازی برای ظهور. منتظر واقعی، با درک صحیح معنای انتظار، می‌کوشد زمینه ظهور امام زمان (عج) را تقویت کند؛ بنابراین، هم به اصلاح نفس و خودسازی می‌پردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر، سعی در ساختن جامعه دارد پس او فردی متعهد برابر خود و جامعه خویش است. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
؟ 🔶در برخی از کتب که راجع به مهدویت نگاشته شد و حتی برخی بزرگان نیز آن را نقل کردند عبارتی وجود دارد که می‌گوید وقتی حضرت حجت روحی فداه ظهور کند واعدائوه مقلده العلماء من الاجتهاد ..... 🔶واین عبارت را یک روایت تلقی کرده و برای برخی مدعیان دروغین مثل دستاویزی ساختند تا به اجتهاد و تقلید تاخته و نیز فقها را که در روایات از آنان به تعبیر شد ،دشمنان امام زمان معرفی کنند. ❇️اما آن است که این عبارت روایت نیست بلکه کلامی از در است چنانکه مرحوم سید در چهل حدیث خود به آن تصریح دارد👇👇 ❇️، في الكتاب المذكور في الباب الثلاثمائة والستة والستين ما نصه: ان لله خليفة [1] يخرج من عترة رسول الله (صلى الله عليه وآله) من ولد فاطمة (عليها السلام) يواطئ اسمه اسم رسول الله (صلى الله عليه وآله)، جده الحسين بن علي (عليهما السلام)، يبايع بين الركن والمقام، يشبه رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الخلق - بفتح الخاء - وينزل عنه في الخلق - بضم الخاء - أسعد الناس به أهل الكوفة، يعيش خمسا أو سبعا أو تسعا، يضع الجزية، ويدعو الى الله بالسيف، ويرفع المذاهب، فلا يبقى الا الدين الخالص، مقلدة العلماء أهل الاجتهاد، لما يرونه يحكم بخلاف ما ذهب إليه أئمتهم، فيدخلون كرها تحت حكمه خوفا من سيفه، وتفرح به عامة المسلمين أكثر من خواصهم. يبايعه العارفون من أهل الحقائق عن شهود وكشف بتعريف الهي، له رجال الهيون يقيمون دعوته وينصرونه، ولولا أن السيف بيده لأفتى الفقهاء بقتله، ولكن الله يظهره بالسيف والكرم، فيطمعون ويخافون ويقبلون حكمه من غير ايمان، ويضمرون خلافه، ويعتقدون فيه إذا حكم فيهم بغير مذهب أئمتهم أنه على ضلال في ذلك. لأنهم يعتقدون أن أهل الاجتهاد وزمانه قد انقطع، وما بقي مجتهد في العالم، وان الله لا يوجد بعد أئمتهم أحدا له درجة الاجتهاد. وأما من يدعي التعريف الالهي بالأحكام الشرعية، فهو عندهم مجنون فاسد الخيال [2]. هذا كلامه، وهو صريح الدلالة على ما عليه أصحابنا رضوان الله عليهم، من جهات عديدة [3] لا تخفى على من تأملها بعين البصيرة، وتناولها بيد غير قصيرة. [1] ظاهر قوله (ان لله خليفة) يشعر بأنه موجود، كما عليه أصحابنا ومحققوا المخالفين لا أنه سيوجد (منه). [2] الفتوحات المكية 3: 327 ط بيروت. [3] منها قوله (ان لله خليفة) ومنها (أسعد الناس به أهل الكوفة) وقوله (أ عداؤه مقلدة العلماء) وقوله (لولا أن السيف بيده لأفتى الفقهاء بقتله) (منه). 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2