eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
142 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه ❇️موعود خواهی و منجی طلبی ویا فردا طلبی(فتوریزم) به عنوان یک امر فطری مورد توجه همه ی اقوام و امتها در همه ی اعصار و امصار بوده است و انبیاء عظام هر یک ولو در حد یک بشارت امید آفرین به امتهای خود فرا رسیدن عصر کمال انسانی و گسترش عدالت را نوید می‌دادند _که ما در بخشی منفصل به شکل مفصل به مهدویت در ادیان خواهیم پرداخت_اما پس از طلوع خورشید اسلام در مشرق حجاز و گسترش تابش آن بر عالم یخ زده از جهالت ، عصیان و ستم ، حقیقت مهدویت رنگ دیگری به خود گرفت ،و از آنجا که آن موعود موجود از نسل آخرین سفیر الهی و سیدالانبیاء ؛حضرت محمد مصطفی ص بود به طور طبیعی پردازش ویژه و تخصصی با جزئیات بیشتر و عینی تر توسط رسول خدا و پس از ایشان توسط ائمه ی هدی علیهم السلام با برنامه ریزی هدفمند را اقتضا میکرد. ✳️در این راستا از آنجا که ابتداء می بايست شجره ی مبارکه ی مهدویت در ذهن و باور همگان ریشه ی عمیق بدواند تا پس از آن به شاخسار و میوه های آن توجه داده شود ،ازاین رو بخش بزرگی از برنامه ی هدفمند معصومین علیهم السلام به تثبیت اصل حقیقت مهدویت واینکه از اسلام است و او خواهد آمد اختصاص پیدا کرد. 🌐پس از آن،جامعه ی شیعی که هماره امام و مقتدای خود را در کنار خود میدید و با وجود آن ذوات مقدسه در دانستن احکام و قواعد دینی خود حیران و مستاصل نبود، طبیعی بود که پس از گذران عصر با یازده امام ، به ناگاه خود را در کنار مقتدای خود نبیند‌، حیرانی و یاس عمیق جغرافیای عقیدتی او را سایه می افکند ✅از این رو تمهیدی دقیق و برنامه ای مشخص در دو حوزه ی علمی و عملی را می طلبید تا جامعه ی شیعی از تحیر ناشی از غیبت امام خارج شود. 🔶این نوشتار به شکل مختصر در چند بخش به اقدامات علمی و عملی حضرات معصومین علیهم السلام برای آماده سازی جامعه ی شیعی در عصر غیبت می پردازد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam .......
[۲] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽همانطور که در دیباچه ی بحث گفته شد،حضرات معصومین علیهم السلام در دو ساحت علمی و عملی شیعیان را آماده ی عصر غیبت نمودند. 🔶اقدامات علمی را می‌توان در بیان مسائل مربوط به عصر غیبت، فتنه ها ،حوادث و مانند آن تعریف کرد. 🔹آن ذوات مقدسه در روایات،ادعیه و زیارات فضای ذهنی شیعه را آماده می‌نمودند. ✔️بالغ بر هزار روایت در این موضوع و حتی گفته شد بیش از چهار هزار روایت ،مهدویت را به یکی از مهم ترین موضوعات بدل کرد به گونه ای که کمتر موضوعی در اسلام یافت می‌شود که اینگونه به آن به شکل جزئی و مصداقی پرداخته شود. نزدیک به دویست روایت در منابع اهل سنت نقل شده است. 🟢گونه های روایی وارد شده در مهدویت را میتوان به شکل ذیل بیان نمود: 1⃣روایاتی که ظهور حضرت مهدی (ع) را بشارت می دهد .(675 مورد) 2⃣ روایاتی که نشان می دهد مهدی (ع) از اهل بیت پیامبر (ص) است .(389 مورد) 3⃣روایاتی که آن امام را از فرزندان علی (ع) معرفی می کند . 214 مورد) 4⃣ روایاتی که نشان می دهد آن حضرت از فرزندان فاطمه (س) است .(192 مورد) 5⃣روایاتی که آن حضرت را نهمین فرزند امام حسین (ع) می شمارد .(148 مورد) 6⃣ روایاتی که دلالت می کند آن امام از فرزندان امام زین العابدین (ع) است .(185 مورد) 7⃣روایاتی که نشان می دهد آن بزرگوار از فرزندان امام حسن عسکری (ع) است .(147 مورد) 8⃣روایاتی که دلالت می کند آن حضرت زمین را از عدل و داد می آکند .(132 مورد) 9⃣روایاتی که بر عمر طولانی آن حضرت دلالت دارد .(318 مورد) 🔟روایاتی که حکومت آن امام (ع) را جهانی می شمارد .(47 مورد) 1⃣1⃣روایاتی که نشان می دهد آن بزرگوار دوازدهمین امام است .(136 مورد) 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۳] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽در برخی منابع به تعداد روایاتی که از هریک از امامان صادر شد اشاره میکنند؛اميرالمومنین(علیه‌السلام) 51 حديث؛ امام حسن(علیه‌السلام) 5 حديث؛ امام حسين(علیه‌السلام) 14 حديث؛ امام زين العابدين(علیه‌السلام) 11 حديث؛ امام باقر(علیه‌السلام) 63 حديث؛ امام صادق(علیه‌السلام) 124 حديث؛ امام کاظم(علیه‌السلام) 6 حديث؛ امام رضا(علیه‌السلام) 19 حديث؛ امام جواد(علیه‌السلام) 6 حديث؛ امام هادى(علیه‌السلام) 6 حديث و امام حسن عسكرى(علیه‌السلام) 22 حديث.[دادگستر جهان، ص74–82] ✅البته اين آماری که مولف در کتابش ذکر کرده است، برگرفته از احاديث منقول در كتاب «منتخب الأَثر» آیت‌الله صافی گلپایگانی است و اگر تتبع بيشترى صورت گيرد، طبعاً تعداد احاديث بيش از اين خواهد بود. چنان‌که آیت‌الله مکارم شیرازی احادیث مهدویت را که از طرق شیعه وارد شده بالغ بر یک هزار حدیث تخمین زده‌ است.[حکومت جهانی حضرت مهدی، ص151] 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۴] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه یکی دیگر از اقدامات علمی ائمه ی هدی علیهم السلام در راستای آماده سازی شیعیان برای عصر غیبت ،پرورش شاگردان توانمند در موضوعات مختلف علمی بود؛ 🔶با گسترش جغرافیای اسلامی و رویش مکاتب مختلف علمی، از زمان امام محمد باقر علیه السلام و پس از ایشان در عصر امام صادق علیه السلام پرورش شاگردان و به تعبیر محققین دانشگاه بزرگ اسلامی تاسیس شد. 🟢بررسی و تحقیق اجمالی نشان می‌دهد سرعت گسترش علوم و اقدامات ائمه ی هدی علیهم السلام کم نظیر است چنانکه شاید بتوان گفت سرعت پیشرفت علوم در آن زمان با عصر کنونی قابل قیاس و بلکه سریعتر بوده (با محاسبه ی ابزار متناسب با هرزمان) و در این شکوفایی علمی امامان معصوم پرچمدار عصر انفجار دانش بودند و شاگردان ایشان تمام نقاط جغرافیا و بلاد اسلامی را پوشش می‌دادند تا جایی که بزرگان از مذاهب مختلف زانوی شاگردی در کلاسهای امام و شاگردان امام زدند. ✔️اعترافات بزرگان فرق اهل سنت گویای حقیقتی است که گفته شد چنانکه عبدالرحمن بن محمد حنفی بسطامی (ت ۸۵۸ هـ.ق) به تسلط امام صادق(ع) در سنین کودکی به علوم مختلف اعتراف می کند و می گوید: «جعفربن محمد کسی بود که علماء بر درب خانه اش ازدحام می کردند، و از چراغ انوارش منتخبان امت بهره می بردند. او در حالی که هفت ساله بود به غوامض اسرار و علوم الهی سخن می گفت[📚منهاج التوسل، ص ۱۰۶] 🟩اما اینکه پرورش شاگردان چه ارتباطی به آماده سازی شیعه برای عصر غیبت دارد باید گفت :اقدام امامان در پرورش شاگردان و گسترش باب علوم هر چند در کوتاه مدت و برای آن زمان پاسخگوی شبهات آن عصر بود اما در هدف بلند مدت گنجینه ای از علوم آل محمد ص در اختیار دانشمندان شیعی قرار گرفت که بعدها در عصر غیبت منبع استنباط احکام و نیز تقویت علمی مبانی اصول عقاید قرار گرفت، از سویی ارجاع امامان معصوم به شاگردان این اصل را تاسیس کرد که می‌تواند امام حضور داشته باشد ولی مردم پاسخ خود را از غیر امامي بگیرند که آنان علمشان از منبع فیض یعنی معصومین علیهم السلام اشراب می‌شود پس در عصر غیبت نیز می‌توان به علمایی که علمشان از سرچشمه ی جوشان علوم آل محمد ص است اعتماد و اقتدا کرد تا از حیرانی فقدان امام ظاهر خارج شد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۵] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽پیشتر نگاشتیم که معصومین علیهم السلام در دو ساحت علمی و عملی شیعیان را برای عصر غیبت آماده می‌کردند. در ساحت عملی یکی از مهمترین اقدامات تشکیل سازمان وکالتی بود. ✅سازمان وکالتی در حقیقت یک سازمان علمی،اقتصادی و هماهنگی های فرهنگی و اجتماعی بود، به عبارت دیگر: سازمان وکالت، شبکه‌ای ارتباطی متشکل از امام معصوم(ع) و عده‌ای از شیعیان نزدیک و وفادار به امام(ع) که تقریبا همزمان با روی کار آمدن بنی عباس (۱۳۲ق.) و عصر امام صادق(ع) تأسیس، و با فرارسیدن عصر غیبت کبرا و وفات علی بن محمد سمری آخرین سفیر امام عصر(ع) (۳۲۹ق) منحل شد. 🔶این سازمان نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد اهداف امامان معصوم علیهم السلام داشته است. ساختار و شالودۀ این سازمان به ظاهر برای جمع‌آوری و تحویل وجوه شرعی و پاسخگویی به مسائل و شبهات شیعیان به وجود آمد. 1⃣بسط و گسترش مکتب اهل بیت، گستردگی سرزمین‌های اسلامی و پراکندگی جمعیت شیعه و دشواری رفت و آمد و مواصلات از یک سو و نیاز مبرم شیعیان به راهنمایان مورد اعتماد جهت رفع شبهات و نیازهای عقیدتی و فقهی در دنیای آن روز که مملوّ از خطوط و جریان‌های رنگارنگ سیاسی و مذهبی بود. 2⃣پیدایش سازمان وکالت همزمان با روی کار آمدن بنی عباس می‌تواند گویای این نکته باشد که سیاست سرکوب و خفقان بنی عباس و برخورد خشن آنان با علویان، به ویژه ائمه معصوم علیهم السلام و پیروانشان، نیز نقش زیادی در پیدایش این تشکیلات به ویژه در کم و کیف این شبکه داشته است؛ چرا که ائمه علیهم السلام در چنین شرایطی نمی‌توانستند به راحتی با شیعیان رابطه برقرار کنند و ایشان را به حضور بپذیرند. پذیرش شیعیان از سوی ائمه و حتی صرف اطلاع حکومت از اعتقاد افراد به تشیع، در بسیاری موارد برای شیعیان خطر جانی و حداقل ضرر مالی در پی داشت؛ همچنان که این امر برای ائمه علیهم السلام نیز بدون دردسر نبود. در این جو خفقان و سرکوب، شبکه وکالت که در بین ایشان شخصیت‌های برجسته علمی و مورد اعتماد نیز حضور داشتند، می‌توانست درصد زیادی از ضایعه عدم امکان دسترسی مستقیم و سهل به محضر ائمه را جبران کند. 3⃣جمع آوری سهم امام و سادات خمس و هدایا و نذورات و رساندن آن به دست امام و یا صرف آن در موارد تعیین‌شده از سوی امام و نیز اداره مستغلات موقوفه ائمه(ع). 4⃣در پیش بودن عصر غیبت و لزوم ایجاد آمادگی ذهنی و عملی در میان جامعه شیعه و انس و الفت دادن آنان با دوران غیبت تامه ⏮⏮⏮این بحث ادامه دارد..... 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۶] اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽نقش مالی، یا دریافت وجوه شرعی; همچون خمس، زکات، نذر و یا هدایای شیعیان و تحویل آنها به امامان شیعه(ع) و مصرف آنها در مواردی همچون: مصرف بر ضد حاکمیت عباسی، و رفع نیازهای اقتصادی امامان(ع) و شیعیان نیازمند.مدیریت معصومانه ومدبرانه امامان معصوم(ع) در این زمینه گاه موجب سردرگمی حاکمان جور و تحیرشان شده است. نمونه ای از آن دستور امام زمان (ع) در مقطعی به وکلا مبنی بر نگرفتن وجوهات و اظهار بی خبری و بی اطلاعی کردن از ارتباط با امام زمان(ع) است که باعث سردر گمی جاسوس های وخیر چین های مخفی حکومت شد. [کلینی، کافی، باب مولد الحجه، ج۲، ص] 🔽نقش ارتباطی بین مناطق شیعه نشین و مراکز استقرار ائمه(ع)، به وسیله نامه، ملاقات حضوری، پیک و قاصد و یا طرق خارق العاده. 🔽نقش علمی و ارشادی نسبت به شیعیان، به ویژه در جریان انتقال امامت به امام بعدی. 🔽نقش سیاسی و مبارزاتی بر ضد حاکمیت عباسی از طریق فعالیت مخفیانه‌ای که به انسجام و تقویت شیعیان و امامان آنها می‌انجامید. 🔽نقش اجتماعی و خدماتی نسبت به ائمه(ع) و شیعیان، از طریق حضور در میان شیعیان و رفع نیازها و مشکلات ایشان. 🔽نقش مبارزاتی بر ضد منحرفان و مدعیان دروغین وکالت و بابیت برای ائمه(ع) که به ویژه در آستانه عصر غیبت و در این عصر، رو به فزونی نهادند. 🔽نقش حفاظتی نسبت به امامان و شیعیان. 🔽نقش تمهیدی نسبت به ورود شیعه به عصر غیبت[جباری، از سازمان وکالت تا فقاهت، موعود، خرداد و تیر۱۳۸۲ش، شماره ۳۸(پرتال جامع علوم انسانی).] ✳️ 1⃣مرحله اول، آغاز و شکل‌گیری سازمان: این مرحله از زمان امام صادق(ع) و در خلال سال‌های ۱۲۵-۱۳۷ق شروع شد. 2⃣مرحله دوم، انسجام سازمان و گسترش فعالیت آن: این مرحله از زمان امام کاظم(ع) آغاز شد و آن حضرت به بسط و گسترش سازمان اقدام کرد. این روند تا پایان دوره امامت امام جواد(ع) ادامه یافت. 3⃣مرحله سوم، تکامل سازمان: با وجود جو خفقان در زمان امامَین عسکریین(ع) و تحت نظر قرار داشتن این دو امام، آنها توانستند روند تکاملی سازمان را ادامه دهند و آن را برای ورود شیعیان به عصر غیبت امام دوازدهم آماده کنند. 4⃣مرحله چهارم، اوج فعالیت: اوج فعالیت سازمان وکالت در عصر غیبت صغرا (۲۵۵-۳۲۹ق) است. در این مرحله، به علت عدم حضور امام دوازدهم(عج)، نواب چهارگانه در رأس سازمان قرار گرفته و واسطه بین امام(ع) و سایر وکلا بودند. 5⃣مرحله پنجم، پایان کار سازمان: با شروع غیبت کبرا و صدور توقیع آخر امام دوازدهم(ع) و مرگ نایب چهارمِ امام (علی‌بن‌محمد سمری) فعالیت سازمان وکالت نیز به پایان رسیدو وکلای امام در شهرهای مختلف، از دریافت وجوه مالی مربوط به امام و همچنین ادعای ارتباط با امام زمان(ع) خودداری کردند[جباری، بررسی تطبیقی سازمان دعوت عباسیان و سازمان وكالت اماميه (مراحل شكل‌گیری و عوامل پیدایش)، قم، پاييز۱۳۸۹ش، ص۷۵ـ۱۰۴] ⏺ 🔶امام صادق(ع) / ۶ نفر. 🔶امام کاظم(ع) / ۱۳ نفر. 🔶امام رضا(ع) / ۱۰ نفر. 🔶امام جواد(ع) / ۱۳ نفر. 🔶امام هادی(ع) / ۱۴ نفر. 🔶امام عسکری(ع) / ۲۱ نفر. 🔶امام مهدی(ع) / ۴  ]پایگاه اطلاع رسانی حوزه.] 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۷] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه ❇️امام عسکری (علیه السلام) برای مهیا کردن ذهنیت مردم و خصوصاً شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی (علیه السلام)، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون می‌رفت و یا به جهت مصالحی که در نظر داشت، به کسی اجازه ملاقات می‌داد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها می‌رفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت. ✳️به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمی‌شد و از پشت پرده، با آنان سخن می‌گفت.این عمل حضرت عسکری و پدر بزرگوارش مقدمه‌ای برای غیبت صاحب الزمان (عج)، بود تا شیعیان با آن مأنوس شده و منکر غیبت نشوند؛ چرا که اگر غیبت امام عصر (عج)، به صورت ناگهانی رخ می‌داد، وضعیت بسیار سخت و غیر قابل تحمّلی برای شیعیان به وجود می‌آمد و چه بسا درک غیبت امام زمان (عج)، برای یاران و اصحاب خاص حضرت هم مشکل می‌شد؛ تا چه رسد به مردم عادی که مدت‌های زیادی با امام و حجت خدا به طور مستقیم ارتباط برقرار می‌کردند. در آن شرایط، حتی ممکن بود در اصل وجود حضرت مهدی (عج)، نیز شبهه ایجاد شود. 🟡هرچه شیعه به عصر غیبت نزدیک تر می‌شد، راه ارتباط مستقیم او با امام نیز محدودتر می‌گشت و در مقابل، نهاد وکالت نیز تقویت می‌شد؛ تا حدی که در زمان امامین عسکریین غالب ارتباطات شیعه با این دو امام بزرگوار، از راه مکاتبه و یا وکلا و نمایندگان، صورت می‌گرفت. 🔶از سوی دیگر، امام عسکری (علیه السلام) چون در پادگان نظامی سامراء، تحت کنترل شدید حکام عباسی بودند، غالباً با شیعیان فاصله داشتند و امور و ارتباطات ایشان از طریق مکاتبات و توقیعات و وکلا بود؛ مثلاً از طریق مکاتبه به سوالات شیعیان پاسخ می‌دادند ؛ تا جایی که «محمد بن یحیی» نقل کرده که «احمد بن اسحاق قمی» از امام عسکری (علیه السلام)، طلب دست خطی نمود تا بدان وسیله، خط حضرت را از غیر آن باز شناسد. بنابراین، می‌توان ارتباط مخفیانه و پنهانی امام با شیعیان را از تمهیدات مؤثر ایشان در زمینه سازی غیبت امام عصر (عج)، دانست. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۷ پایانی] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽 یکی از هوشمندانه ترین ،هدفمندترین ،با پشتوانه ترین و نیز تشکیلاتی ترین اقدامات علمی و عملی حضرات معصومین برای عصر غیبت ولایت فقیه است که طبق آن در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومت برعهده فقیه جامع‌الشرایط است. ❇️ریشه تاریخی این نظریه‌ را به زمان‌ پیامبر اکرم(ص) باز گردانده‌اند. ملا احمد نراقی را نخستین فقیهی شمرده‌اند که همه اختیارات و وظایف فقیه را ذیل عنوان ولایت فقیه جمع کرد. ✔️مقبوله عمر بن حَنظَله از دلایل نقلی طرف‌داران نظریه ولایت فقیه است. طبق این حدیث، در منازعات تنها کسی را باید به‌عنوان حَکَم (داور) انتخاب کرد که از اهل‌بیت حدیث نقل می‌کند و با احکام اسلامی آشنا است. ضرورت وجود حاکمی عالم و عادل برای اجرای احکام الهی در جامعه هم از دلایل عقلی موافقان ولایت فقیه است. ✳️ پیش از ملا احمد نراقی برخی از علمای شیعه از عهده‌داری بعضی اختیارات امامان توسط فقیهان سخن گفته بودند. برای مثال شیخ مفید از علمای قرن‌های چهارم و پنجم قمری، در کتاب المُقنِعه نوشته بود: امامان شیعه(ع) اجرای حدود را به فقهای شیعه تفویض کرده‌اند.[📚مفید، المقنعه، ۱۴۱۳ق، ص۸۱۰.] همچنین به‌گفته رسول جعفریان تاریخ‌نگار معاصر، محقق کَرَکی از علمای قرن دهم قمری، بر این باور بود که فقیهان اختیارات حکومتی امامان معصوم را برعهده دارند.[📚جعفریان، دین و سیاست در دوره صفوی، ۱۳۷۰ش، ص۳۲، ص۳۱۲.] ادامه دارد...... 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
✅پس از ملا احمد نراقی، جعفر کاشف الغطا[📚کاشف الغطاء، کشف الغطاء، ۱۴۲۲ق، ج۱، ص۲۰۷؛ فیرحی، قدرت دانش مشروعیت در اسلام، ۱۳۹۴ش، ص۳۱۳] و شاگردش محمدحسن نجفی، نیز نظریه نصب فقها و ولایت و اختیارات آنان را تبیین کردند.[📚 نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۴ق، ج۲۱، ص۳۹۵-۳۹۶؛ ج۲۲، ص۱۵۵، ص۱۹۵.] آنان حکومت پادشاه یا سلطانی را که از جانب فقها اجازه نداشته باشد، مشروع نمی‌دانستند و معتقد بودند اگر شرایط برای فقیهی آماده باشد، واجب است حکومت تشکیل دهد. ✳️در سال ۱۳۴۸ش امام خمینی در درس خارج فقهش در حوزه علمیه نجف، نظریه ولایت فقیه را مطرح و بر لزوم تأسیس حکومت اسلامی تأکید کرد مطالب او در این زمینه در سال ۱۳۴۹ش در کتابی به نام ولایت فقیه منتشر شد. ✅با آنچه نگاشتیم روشن شد که ائمه ی هدی علیهم السلام ،برای آنکه شیعیان در عصر غیبت کبری_ که براساس روایات عصر فتنه ها است_به حیرت و ضلالت مبتلا نشوند، در ساحت علمی و عملی اقداماتی هوشمندانه انجام دادند که تشیع در عین آنکه با عنصر پویاترین مذهب است ،در مسیر پر نشیب و فراز رسیدن تا عصر ظهور ،در امور فردی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی خود درمانده نماند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیاییم با امام زمانمون شراکت کنیم... این کلیپ۱۷ دقیقه ای را از دست ندهید.. https://eitaa.com/mahdilomam
✅در روایات مهدوی یکی از نشانه های ظهور خروج و یا قیام شخصی با عنوان خراسانی ذکر شده است[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] موضوعات مرتبط با این شخص را می‌توان در عناوین ذیل مورد بررسی قرار داد: ❇️در خصوص باید گفت در روایات مراد از خراسان فقط شامل استان خراسان نمی‌شود بلکه بر کلیه ی مناطق شرقی حکومت آن دوره ،خراسان اطلاق میشد،واساسا خراسانی با ایرانی یا مشرق در روایات به یک منظور استفاده می‌شود بنابراین ،خراسانی خروج کننده الزاما قرار نیست از اهالی خراسان فعلی باشد. ❇️در خصوص اطلاق نیز باید گفت در منابع روایی چنین واژگانی وجود ندارد و ظاهرا این عنوان از روایاتی برداشت شد که اورا از نسل امام حسن یا امام حسین معرفی می‌کنند که دراین صورت اطلاق این لفظ صحیح می باشد. ونیز به خراسانی هاشمی نیز معروف است.[📚کورانی، عصر الظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲.] در برخی روایات در خصوص مشخصات جسمی او بیان شده که خالی بر دست راست دارد.البته برخی گویند بجای ، نیز در روایات آمده که نگارنده ی این سطور به آن روایات دست نیافت. ❇️در خصوص اینکه آیا خروج خراسانی از است یا خیر و اینکه از محتومات است باید گفت :آنچه در روایات آمده است از قیام خراسانی به عنوان علامت ذکر شد [📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] اما عنوان حتمی در روایات نیامده است. 🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شد که ، و ،هر سه در یک سال و یک ماه و یک روز همزمان قیام میکنند[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶؛ طوسی، الغیبه، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۶-۴۴۷.] ❇️در خصوص پرچمهای سیاه و ارتباط آن با خراسانی گفته می‌شود که خراسانی رهبری سیاسی را به عهده دارد و فرمانده ی نظامی او است که با پرچمهای سیاه به سمت عراق حرکت می‌کند و درآنجا با سفیانی میجگند واورا شکست داده به مهدی موعود می پیوندد. [📚کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲. کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۱۳۷. محمدی ری‌شهری و دیگران، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ۱۳۹۳ش، ص۴۴۸]