eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
143 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پنجره🇮🇷
.ویژگی یاران رضوان الله تعالی علیه : از امام کاظم علیه السلام : مردی از اهل قم مردم را به حق دعوت می کند ، 1 با او مردانی چون پاره های آهن جمع می شوند 2که طوفان آنها را نمی لغزاند ، 3و از جنگ خسته نمی شوند ، 4و نمی ترسند ، 5 و بر خدا توکل دارند ، و عاقبت با پرهیزگاران است. - وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى عَنْ أَيُّوبَ بْنِ يَحْيَى الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع‏ قَالَ رَجُلٌ‏ مِنْ‏ أَهْلِ‏ قُمَ‏ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ‏ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏ . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏57 ؛ ص216 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: هرکه ایران و منافع ملی را دوست دارد، باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کند 📢 هم‌اکنون؛ حرم امام خمینی(ره) 📽 پخش زنده در KHAMENEI.IR👇 Farsi.khamenei.ir/live
نمادهای اقتدار امت اسلام حضرت امام خمینی رحمه الله علیه حضرت امام خامنه ای حفظه الله
🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُ‌وا وَصَابِرُ‌وا وَرَ‌ابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ❇️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد. 🔶آل عمران ۲۰۰ ✅در روایتی از امام باقر(ع)، این آیه به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان اشاره شده است 📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۱۹۹. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶 ❇️اعلمو ان الله یحیی الارض بعد موتها قد بینا لکم الایات لعلکم تعقلون».[حدید۱۷] یعنی: «بدانید که خدا زمین را پس از مرگ آن زنده می‌سازد به راستی نشانه‌های – قدرت– خدا را برای شما بیان کردیم. باشد که عقل خود را بکار بندید».  🔶امام محمد باقر علیه السلام می‌فرماید: مهدی ما قیام می‌کند و به وسیله گسترش عدالت در سراسر گیتی، جهان را زنده می‌کند، پس از آنکه در زیر کابوس ظلم و ستم مرده باشد.  📚البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۲۹۱. 🔶 حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السّلام نیز در تفسیر این آیه فرمود خداوند زمین را به وسیله عدل و داد زنده می‌کند، نه بارش باران. 📚همان منبع 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از جرعه ناب
افسوس که عمری پی اغیار دویدیم از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم سرمایه ز کف رفت و تجارت ننمودیم جز حسرت و اندوه متاعی نخریدیم @jorenab
🔶عن أبى عبد اللّه- جعفر بن محمّد- عن آبائه عن علىّ عليه السّلام أنّه قال فى خطبة له على منبر الكوفة: «أللّهمّ! إنّه لا بدّ لأرضك من حجّة لك على خلقك، يهديهم الى دينك‏و يعلّمهم علمك؛ لئلا تبطل حجّتك، و لا يضلّ أتباع أوليائك بعد إذ هديتهم؛ إمّا ظاهر ليس بالمطاع؛ و أمّا مكتتم و مترقب. فان غاب عن النّاس شخصه فى حال هدنتهم، فإنّ علمه و آدابه فى قلوب المؤمنين منبثّة، فهم بها عاملون.» 📚 (اثبات‌الهداة، ج‏۵، ص۷۸) ❇️از امام جعفر صادق علیه‌السّلام از پدران بزرگوارش از على علیه‌السلام در خطبه‌‏اى که بر منبر کوفه ایراد فرموده است، نقل شده است: «پروردگارا! همانا که اهل زمین را از داشتن حجتى از ناحیه تو که آنان را به دین تو هدایت کند و علم الهى را به ایشان‏ بیاموزد، گریزى نیست تا حجتت از بین نرود و پیروان اولیائت بعد از اینکه [به‌وسیله پیامبران] هدایتشان کردى، گمراه نشوند. [این حجت تو] یا در میان مردم ظاهر و براى آنان آشناست، امّا از او اطاعت نمی‌کنند؛ یا از دید مردم پنهان و منتظر زمان ظهور است. پس اگر وجود حجت در زمانى که مردم در صلح [بر فساد] هستند از نظر آنان غایب باشد، دانش و منش او به دلهاى مؤمنین می‌رسد و ایشان به آن عمل می‌کنند». 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️قال الامامُ علی (ع) : إذا نادی مُنادٍ من السَّماء : «إنّ الحَقَّ فی آلِ محمّدٍ» فعندَ ذلکَ یَظهرُ المَهدیُّ علی أفواهِ النّاسِ ، ویشْربونَ حُبَّهُ ، فلا یکونُ لَهم ذِکْرٌ غیرُهُ ؛  📚 [ الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص: 59 ] ✅امام علی (ع) : هرگاه آواز دهنده ای از آسمان آواز برآورد که: «همانا حق در میان خاندان محمّد است» آن هنگام مهدی بر سر زبانهای مردم می افتد و جام محبت او را سر می کشند و جز یاد و نام او بر زبان نمی آورند.   🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️چه دلیل عقلی بر وجود حضرت مهدی می‌توان اقامه کرد؟ ✅۱)اساسا عقل به امور جزئی ورود نکرده و به مصادیق ناظر نیست ؛بر فرض مثال عقل می‌گوید در این خانه بر اساس شواهد موجود شخصی زندگی می‌کند یا می‌گوید این خانه مسکونی هست اما نمی‌گوید ساکن این خانه شخصی به نام علی یا زید یا... هست زیرا این امور جزئی و قلمرو عقل امور کلی است. ✅۲)در اثبات وجود حضرت حجت به همان ادله ی ضرورت وجود حجت در هر زمان و ضرورت وجود امام و لزوم استمرار امامت استفاده می‌شود و آنگاه که با برهان عقلی اثبات شود که در هر عصری ضرورتا باید امامي باشد ‌دیگر اینکه اسم آن امام چه باشد از نظر عقل موضوعیت نخواهد داشت بلکه براساس روایات اسامی و صفات و ویژگی قابل احراز است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
💠 💠 💎 احاطه امام زمان (عج) بر اوضاع و احوال 🔻امام عصر عليه‌السلام: فَإِنـّا يُحيطُ عِلمـُنا بِأنْبـائِكُمْ، وَ لا يَعْزُبُ عَنّا شَى ء مِن أخبارِكُمْ وَ مَعْرِفَتِـنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَكُمْ ✳️ به‌راستى كه علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هيچ چيز از احوال شما بر ما پوشيده نيست و نسبت به لغزش‌هايى كه از شما سر می‌زند شناخت داريم. 📚 بحارالأنوار 53: 175 ‌ ‌ 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶با توجه به حتمی بودن آمدن امام زمان(عج) فلسفه ی دعا کردن برای سلامتی آن حضرت چیست؟ ✅این مسلم است خداوند نگهبان وحافظ حضرت امام زمان (عج) است وخداوندمنتظردعای مابرای حفظ ایشان نیست بلکه این نوعی کمال برای دعاکننده است یعنی دعاکننده می گوید من هم طالب حفظ امام زمانم هستم ودربرکات صحت حضرت سهیم خواهدبود مثل جریان پیرزنی که برای خرید یوسف آمده بود که نامش درزمره ی خریداران یوسف باشد . ✅ونیزنکته دیگراینکه دعای ما برای سلامتی حضرت مقدمه است برای ظهورایشان چراکه یکی ازشؤؤن سلامتی آن حضرت ،سلامتی ازغم هاست که بزرگترین غم ایشان ظهورآن حضرت است پس دعای برای ایشان ظهورراتعجیل مینماید وبرکات ظهورعایددعاکننده هم می شودپس دعاکننده درسلامتی ایشان (که اعم ازسلامتی جسمی است ) مؤثراست . ✅همچنین فرمودند برای فرج دعاکنید که فرج شما هم درهمین است پس هم برای ما نفع دارد وهم برای حضرت حجت (عج). ❇️به علت گستردگی شؤؤن ولایت کلیه ی الاهیه حضرت واثراتی که نابسامانیها دردنیادرروح حضرت گذارد.دعای مابرای ایشان دررفع آنها وآسودگی خاطرحضرت ،دخیل است . 🔶🔶اگرطالب مباحث گسترده دراین باب هستید به کتاب ارزشمند المکارم تالیف آیت الله موسوی اصفهانی (ره) مراجعه کنید که دراین کتاب آثارمتعدد برای دعاجهت حضرت ولی عصر(عج) گردآوری شده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از جرعه ناب
عرضه اعمال بر امام زمان علیه السلام در عصر روز دوشنبه و عصر روز پنجشنبه در آن دو وقت اعمال عباد عرض ميشود بر امام عصر (عليه السلام) چنان که در دوره هر امامي بر آن جناب عرض ميشد و در زمان حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) بر آن جناب [عرضه میشد.] و اخبار در اين باب بسيار است و در اغلب آن تصريح به عصر نشده ولکن در بعضي ديگر اشاره شده و موافق است به اعتبار در تفسير مجمع البيان در ذيل آيه شريفه «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون» (سوره مبارکه توبه، آیه105) شيخ طبرسي گفته اند که اصحاب ما روايت کردند که اعمال امت عرضه ميشود بر پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در هر دوشنبه و پنجشنبه پس ميشناسد آنها را و همچنين عرض ميشود بر ائمه هدي (عليهم السلام) پس آنها را مي شناسند و مقصود از قول خداوند «و المومنون» ايشانند.( مجمع البیان ج5ص169 ) از غرايب آنکه شيخ ابوالفتوح رازي در تفسير خود فرموده که در اخبار آمده که اعمال امت را در هر شب دوشنبه و پنجشنبه به رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) عرض کنند و بر ائمه (عليهم السلام) و مراد به مومنان امامان معصوم باشند( نجم الثاقب ص824) نکته: اینکه مرحوم نوری می‌گوید از غرایب آنکه شیخ ابوالفتح رازی......... چون ایشان از علما ی اهل سنت هست. اما عرضه اعمال را بر امام معصوم علیه السلام قبول دارد @jorenab
❇️آیا اعتقاد به آمدن منجی در آینده مخصوص مسلمانان و به ویژه شیعیان است؟ ✅فوتوریسم به معنای اعتقاد به ظهور یک نجات دهنده بزرگ آسمانی و امید به آینده روشن که در آن، نگرانیها و هراسها مرتفع گردد و به برکت ظهور یک شخصیت ممتاز الهی، همه تاریکیها از پهنه گیتی برچیده شود و ریشه ظلم و جهل و تباهی از روی کره زمین برکنده شود، یک اعتقاد عمومی ثابت است که همواره، همه جا و همه زمانها، نزد تمام ملتها شایع و رایج بوده است. 🔶در کتاب های مربوط به مذاهب به نام ها و القاب مختلفی بر می خوریم؛ برای نمونه: 🔹در مذهب : سرور میکائیلی، عزیر، منحاس، ماشیح؛ 🔹در مذهب : مهمید آخر، مسیح، پسر انسان؛ 🔹در مکتب : سوشیانس؛ 🔹در مکتب : ویشنو، منصور، فرخنده؛ 🔹در مکتب : مایتریا، بودای پنجم؛ 🔹در مذهب : مهدی، قائم؛ 🔶آنچه از تاریخ امتها استفاده می شود، این است که مسأله عقیده به ظهور یک رهبر مقتدر الهی و آمدن مصلحی در آخرالزمان، به نام منجی موعود جهان، به قدری اصیل و ریشه دار است که در اعماق دل ملتّها و پیروان همه ادیان الهی و تمام اقوام و ملل جهان جا گرفته است، تا جایی که در طول تاریخ بشریت، انسانها در فراز و نشیبهای زندگی، با یادآوری ظهور چنین رهبر مقتدری، پیوسته خود را از یأس و ناامیدی نجات می دادند و در انتظار ظهور آن مصلح موعود جهانی در پایان جهان، لحظه شماری می کنند. ⏺باید توجه داشت در ادیان، منجی به افراد مختلفی اطلاق می شود؛ ولی در ویژگی های دوران ظهور، مشترکات فراوانی یافت می شود. تحت یک آیین قرار گرفتن مردم در دوران ظهور، اجرای عدالت فراگیر، نابودی مظاهر شرک و فساد، امنیت و آرامش کامل، حق گرایی عموم مردم، از بین رفتن فقر و آشکار شدن همه زیبایی ها، چیزی است که ادیان برای ظهور به تصویر کشیده اند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶در دین مقدس اسلام، مسأله موعود و منجی، به روشنی مطرح شده است. قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، در آیات متعدد به حاکمیت صالحان بر زمین و غلبه دین حق، اشاره دارد. از جمله آن ها آیه 105 از سوره انبیا است.خداوند، در این آیه تصریح می کند که زمین را بندگان صالح من به ارث می برند و در اختیار میگیرند. همچنین تصریح می کند که این امر، حقیقتی است که در کتب انبیای گذشته نیز بدان اشاره شده است. در آیه 55 از سوره نور خداوند، به انسانهایی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند، وعده می دهد که خلافت و حکومت در زمین را به آنان وامی گذارد و دینشان را پابرجا و برقرار می سازد و در چنین زمانی، آرامش و امنیت کامل، در جهان ایجاد می شود و آدمیان به عبادت و بندگی خدا می پردازند. 🔶خداوند، در سه جای قرآن (توبه: 33 و 34 فتح: 28 صف: 8) تصریح می کند، دین اسلام برهمه ادیان غلبه خواهد کرد؛ هر چند کافران و مشرکان نخواهند و خود را شاهد بر چنین رویدادی معرفی می کند. البته، با توجه به روایاتی که در تفسیر و تبیین آیات الهی از پیشوایان معصوم صادر شده است، می توان دریافت که بیش از 250 آیه از آیات قرآن، به امام مهدی(عج) و حاکمیت عدل و دین، اشاره دارد. 📚ر.ک: معجم احادیث الامام مهدی، ج 5 🔶علاوه بر قرآن کریم، روایات متعددی از پیامبر وامامان معصوم(ع)، درباره ظهور موعود و منجی، صادر شده است، به این مضمون که در آخرالزمان، فردی از فرزندان پیامبر که هم نام او است، قیام خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می کند؛ همان گونه که از ظلم و جور پر شده است. 🔶اعتقاد به ظهور امام مهدی(ع) چنان در میان مسلمانان ریشه دارد که علاوه بر آن که مورد قبول همه فرقه ها است و در کتب روایی مهم شیعه و سنی روایات متعددی درباره او ذکر شده است، کتابهای متعددی نیز ویژه آن حضرت به رشته تحریر در آمده است؛ برای نمونه، می توان از کمال الدین و تمام النعمه، اثر شیخ صدوق، الغیبة، نوشته نعمانی و کتاب الغیبة، نوشتة شیخ طوسی از علمای گذشته و منتخب الأثر، اثر لطف اللّه صافی گلپایگانی از علمای معاصر شیعه، نام برد یا به الفتن، اثر ابن حماد و الاربعین، تألیف ابونعیم اصفهانی از اهل سنت اشاره کرد. در خطبه 138 نهج البلاغه نیز، درباره امام مهدی(ع) و ظهور او مطالبی مطرح شده است. 🔶در سنن ابوداوود که از کتابهای مهم اهل سنّت است، در باب «ما جاء فی المهدی» حدیث شماره 3735 از ام سلمه نقل شده است که: سمعت رسول اللّه یقول: «المهدی من عترتی من ولد فاطمة»؛ شنیدم پیامبر فرمود: «مهدی، از عترت من از نسل فاطمه است». 🔶در حدیث شماره 3736 از ابی سعید خدری نقل شده است که رسول الله(ص) فرمود: «المهدی منّی اجلی الجبهة اقنی الانف یملأ الأرض قسطا و عدلاً کما ملئت جورا و ظلما؛ مهدی، از من است. او، فراخ پیشانی و... است. زمین را از عدل و داد پر می کند، همان طور که از ظلم و جور پر شده است». 📚الطرائف، ترجمه داوود الهامی، ص 347 🔶ذکر این نکته مناسب است که به اعتقاد شیعه، امام مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) است که در سال 255ق به دنیا آمد و اکنون در پرده غیبت قرار دارد و تا زمانی که خداوند اذن ظهور و قیام دهد، زنده است؛ ولی به اعتقاد اهل سنت، او به دنیا نیامده است؛ بلکه درآخرالزمان و حدود چهل سال پیش از ظهورش، متولد خواهد شد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُثَنّى ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ بُكَيْرٍ ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ ، قَالَ : ✅سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ عليه‌السلام يَقُولُ : « يَفْقِدُ النَّاسُ إِمَامَهُمْ ، يَشْهَدُ  الْمَوْسِمَ ، فَيَرَاهُمْ وَلَايَرَوْنَهُ ».  📚 الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 150، الغيبة للنعماني ، ص ١٧٥ ، ح ١٤ ❇️امام صادق (علیه‌السلام) «مردم، امام خود را، نمی‌یابند. وی در موسم (مراسم حج) حضور پیدا می‌کند. وی آنان را می‌بیند، ولی آنان وی را نمی‌بینند. 💦عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری، وَلا اَسْمَعُ لَکَ حَسیساً وَلا نَجْوی💦 برای من اینکه مردم را ببینم و تو را نبینم و از تو صدایی و نجوایی نشنوم سخت است مولای من 💧متی ترانا و نراک یا صاحب الزمان💧 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پنجره🇮🇷
روايات قطعی در امامت ائمه اطهار در اسلام پس از رحلت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در ميان امت اسلامى پيوسته امامى (پيشواى منصوب) از جانب خدا بوده و خواهد بود. و احاديث انبوهى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در توصيف ايشان و در عدد ايشان و در اينكه همه شان از قريشند و از اهل‌بيت پيغمبرند و در اينكه (مهدى موعود) از ايشان و آخرينشان خواهد بود، نقل شده است. و همچنين نصوص از پيغمبر اكرم در امامت على عليه السلام كه امام اول است وارد شده است و همچنين نصوص قطعى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و على عليه السلام در امامت امام دوم و به همين ترتيب گذشتگان ائمه به امامت آيندگانشان نص قطعى نموده‌اند. به مقتضاى اين نصوص، ائمه اسلام دوازده تن مى‌باشند و نام‌هاى مقدسشان به‌اين‌ترتيب است: ١. على بن ابى طالب ٢. حسن بن على ٣. حسين بن على ٤. على بن حسين ٥. محمد بن على ٦. جعفر بن محمد ٧. موسى بن جعفر ٨. على بن موسى ٩. محمد بن على ١٠. على بن محمد ١١. حسن بن على ١٢. مهدى عليهم السلام علامه طباطبائی ، شیعه در اسلام (طبع جدید)، صفحه 167 https://eitaa.com/MohammadGelayer
✅در میان مسیحیان از دورانی سخن گفته می شود که در آن بازگشت حضرت عیسی (ع) روی خواهد داد. رجعت مسیح در کتاب مقدس بیش از سی صد بار ذکر شده است و چندین باب کامل به این موضوع اختصاص دارد. 📚انجیل متی، ۲۴و ۲۵؛ انجیل مرقس، ۱۳؛ انجیل لوقا، ۲۱٫ ✅ طبق عقیدۀ مسیحیان، مسیح دوباره در آخر الزمان می آید و برنامه نجات را کامل خواهد کرد. آنان بر این باورند که در بازگشت مسیح، جهان روی سعادت را خواهد دید و جهان، پس از ظهور آن منجی در صلح و صفای کامل به سر خواهد برد و جنگ و خون ریزی از جهان رخت بر می بندد و امتی بر امتی شمشیر نخواهد کشید. 📚اشعیا، ۴:۲٫ ✅در فرهنگ مسیحی و کتاب مقدس اعتقاد غلبه حق بر باطل در این دوران روشن است و از دیدگاه ایشان منجی مسیح می باشد. او است که پایان جهان را بسیار نزدیک می دید و مردمان را به توبه و بازگشت به سوی خدا دعوت می کرد و می گفت تنها کسانی بخشوده و رستگار خواهند شد که پیش از رسیدن آن روز خود را از گناه شسته و شایستۀ برخورداری از رحمت الاهی باشند. 📚مرقس، ۱، ۱۴-۱۵، متی ۳، ۲و۶٫ ❇️همچنین در کتاب مقدس برای ظهور منجی علائم و نشانه هایی ذکر شده است که عبارت اند از: مسیح زمانی ظهور می کند که مردم مجرم اند و ظلم دنیا را فرا گرفته است؛ قوم ها و ممالک جهان با یکدیگر به ستیز بر خواهند خواست و در جاهای مختلف، قحطی و زمین لرزه روی خواهد داد؛ بعد از آن مصیبت ها خورشید تیره و تار شده و ماه دیگر نور نخواهد داشت. 📚یوحنا، ۲، ۱۸، تسالونیکان،۱، ۷-۸٫ 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️در دین یهود به کرات به «روزهای آخر» یا «روز خداوند» (یوم یهوه) اشاره شده است. 🔶روز خداوند روزی است که سیر تاریخ جهان به نقطۀ غایت و کمال خود می رسد. این آیندۀ درخشان در اطراف شخصیت «ماشیح» که از جانب خداوند مأموریت خواهد داشت تا این دوران تازه و پر از شگفتی ها را آغاز کند تمرکز خواهد یافت. تلمود بارها به ماشیح و مأموریت او اشاره کرده است. 📚خدا، جهان، انسان و ماشیح در آموزه های یهود، ص ۲۵۷٫ ❇️زمان ظهور ماشیح به واسطۀ بروز ناراحتی های سیاسی که به جنگ های سخت منجر خواهد گردید، مشخص خواهد شد. چنان که گفته شده است: هر وقت ببینی که دولت ها با هم به جنگ می پردازند منتظر قدوم ماشیح باش چون در دورۀ ابراهیم نیز چنین شد و هنگامی که دولت ها با هم به جنگ پرداختند برای ابراهیم نجات حاصل گردید. 📚پیدایش ۱۴٫ ❇️ظهور ماشیح با سختی ها و مشقت های طاقت فرسا همراه خواهد بود و پیش از ظهور او آشفتگی و فساد در جهان به حد اعلی خواهد رسید و مشکلات و سختی های زندگی تقریباً غیر قابل تحمل خواهد شد. 📚اشعیا، ۶۰،۲۱؛ حزقیل، ۳۸، ۳۹٫  ❇️این کشمکش ها و جنگ ها میان دولت های جهان، جنگ های گوگ و ماگوگ (یأجوج و مأجوج) نام دارد. 📚اشعیا، ۶۰،۲۱؛ حزقیل، ۳۸، ۳۹٫ ❇️البته به اعتقاد مسیحیان، عیسی همان مسیح (ماشیح) است که ظهور کرده است و به همین جهت به ایشان عیسی مسیح می گویند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️قسمت اول ❇️رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در خطبه ی مهم غدير ضمن بیان امامت حضرت علی علیه السلام به اوصیای بعدش نیز اشاره داشتند و وقتی به حضرت حجت روحی فداه می‌رسند بیانی تفصیلی در باب شخصیت و ویژگی‌های امام زمان روحی فداه مطالبی تفصیلی بیان میفرمایند که ذیلا به آن خواهیم پرداخت: 🔶ایشان نخست در فرازی می فرمایند: مَعَاشِرَ النَّاسِ آمَنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی اُنزِلَ مَعَهُ مِن قَبلِ ان نَطمِسَ وُجُوهاً فَنَّرُدُّها عَلی ادبارِها … مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسلوکٌ فِی ثُمَّ فی عَلیِّ بنِ ابی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسلِ مِنهُ اِلَی القائِمِ المَهدِیِّ، الَّذِی یَاخُذُ بِحَقِّ اللهِ وَ بَکُلِّ حَقِّ هُوَ لَنَا 🔶مَعاشِرَ النّاسِ، الا وَ انّی رَسولٌّ وَ عَلِیٌّ الاِمامُ وَ الوَصِیُّ مِن بَعدی، … الا انَّ خاتَمَ الاَئِمَهِ مِنَّا القائِمَ المَهدِی» 🔶در فراز سوم و هنگام بیعت گرفتن میفرمایند فَامِرتُ ان آخُذَ البَیعَهَ مِنکُم وَ الصَّفقَهَ لَکُم بِقَبُولِ ماجِئتُ بِهِ عَن اللهِ عَزَّوَجَلَّ فی عَلِیٍّ امیرِ المُؤمِنینَ وَ الاوصِیاءِ مِن بَعدِهِ الَّذینَ هُم مِنِّی وَ مِنهُ امامَهٌ فیهِم قائِمَهٌ، خاتِمُها المَهدیُّ اِلی یَومِ یلقَی اللهَ الَّذی یُقَدِرُ وَ یَقضی؛ ⏺ مامورم که از شما پیمان بگیرم تا دست در دست من نهید، در پذیرش آن چه از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) آورده‌ام و درباره اوصیای پس از او که از من و اویند، این امامت در میان آنان پایدار است و خاتم آنان مهدی (علیه‌السّلام) است و پیشوایی استوار است تا روزی که با خداوند قدر و قضا دیدار کند (قیامت)». 📚مجلسی،بحارالانوار ج۳۷ صص۲۱۱-۲۱۳ و:ج ۵۱ص۷۲ ✅✅در ادامه به ۲۱ ویژگی امام زمان می‌پردازند که بیان خواهیم کرد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶از نسل پیامبر اَلَا اِنَّ خَاتَمَ الاَئِمَهِ مِنِّا القَائِمُ المَهدِی» «آگاه باشید که القائم المهدی از ماست.» در ترکیب نحوی عبارت بالا، دو احتمال وجود دارد؛ احتمال اول این است که اعراب فوق درست باشد؛ یعنی «القائم المهدی»، خبر «انّ» و مرفوع باشد. اما احتمال قوی‌تر آن است که بگوییم: «خاتم الائمه»، اسم «انّ» و «منّا» خبر آن باشد و «القائم المهدی» صفت برای «خاتم الائمه» باشد؛ یعنی منصوب بخوانیم. در این صورت ترجمه عبارت فوق به این شکل می‌شود: «آگاه باشید که خاتم الائمه‌ای که قیام کننده و هدایت شده (یا هدایت کننده به امر پنهان) است از ماست». با این ترکیب، عبارت فوق، بار معنایی دیگری خواهد داشت و آن این که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با بیان جمله به این شکل (یعنی با نصب «القائم المهدی» ) می‌خواهد فخر و مباهات کند که آن وجود مبارک از خاندان ایشان است. 🔶غالب بر ادیان «اَلَا اِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّین؛ بدانید که اوست غلبه کننده بر همه ادیان 🔶فاتح و هادم «الَا اِنَّهُ فَاتِحُ الحُصُونِ وَ هَادِمُهَا؛ آگاه باشید که او فاتح دژها و منهدم کننده آنهاست.» این فراز از ویژگی‌های آن حضرت، نشان دهنده آن است که دنیای قبل از ظهور ایشان، دارای ویژگی‌های خاصی است که سبب شده است تا پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آن بزرگوار را این گونه و با این صفاتِ با اقتدار و هول انگیز معرفی نمایند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶منتقم از ظالمان «الَا اِنَّهُ المُنتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ آگاه باشید که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) انتقام گیرنده از ستمکاران است 🔶غالب بر مشرکان و هادی ایشان «اَلَا اِنَّهُ غالب کُلِّ قَبِیلَهٍ مِن اَهلِ الشِّرک و‌هادیها؛ آگاه باشید که او غلبه کننده بر تمامی قبیله‌های اهل شرک و هدایت کننده آنهاست.» 🔶طالب خون اولیا «الَا اِنَّهُ مُدرِکٌ بِکُلِّ ثَارٍ لِاَولِیَاءِ الله؛ آگاه باشید او، به دست آورنده خون همه دوستان خداست.» 🔶ناصر دین «اَلَا اِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللهِ؛ آگاه باشید که او یاور دین خداست 🔶متصل به خدا «اَلَا اِنَّهُ الغَرَّافُ من بَحرٍ عَمِیق؛ بدانید او از دریایی عمیق بهره می‌گیرد.» به این معنا که امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) وقتی حکومت جهانی را تشکیل می‌دهد، یک دستش در دریای عمیق و یک دستش در اجرای قوانین در جهان است و این نشان می‌دهد که آن حضرت به دریای ژرف نامتناهی الهی وصل است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶خیره الله و مختار الله «اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه؛ بدانید او خیره الله است، مختار الله است.» خیره (مصدر یا صفت مشبه) و مختار (اسم مفعول) هر دو از یک لغت هستند و دارای معنای نزدیک به هم می‌باشند. لغت «خیر» یعنی بهتر و برتر، و «خیر»، «اخیَر» بوده است که بر اثر، کثرت استعمال الف آن افتاده و تبدیل به «خیر» شده است که به معنای «بافضلیت» هم بکار می‌رود. لذا «اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه» یعنی امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) توسط خدا انتخاب شده و بهترین است. 🔶وارث علوم «الَا انَّهِ وَارِثُ کُلَّ عِلمٍ؛ بدانید او وارث تمامی علم است. 🔶محیط بر فهم‌ها «وَ المُحِیط بکل فهم؛ و به تمامی فهم و ادراک احاطه دارد 🔶خبر دهنده از سوی خدا اَلَا اِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَل؛ بدانید او از جانب خدایش خبر می‌دهد. 🔶محکم کننده آیات خدا «و المشید لامر آیاته؛ و محکم کننده آیات او است.» «تشیید» یعنی محکم کردن و عبارت فوق یعنی کار آیات خدا را محکم می‌کند. با این بیان که، آیات خدا دو نوع است: آیات تکوینی و آیات تدوینی. آیات تدوینی یعنی نوشتاری مثل قرآن و حدیث و آیات تکوینی؛ یعنی موجودات عینی که خداوند متعال در آفرینش خلق کرده است. آیات تکوینی (نسبت به انسان) نیز تقسیم می‌شود به: آیات انفسی و آیات آفاقی، یعنی به آیات درونی و بیرونی. خداوند در قرآن می‌فرماید: «سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی اَنْفُسِهِمْ؛ (فصلت:۵۳) نشان می‌دهیم به آن‌ها، آیات خود را در افق‌ها و در نفس‌هایشان (یا درون و جانشان)» و این یعنی اینکه ما در افق‌ها و جان‌هایشان آیاتی داریم. لذا امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)، هم محکم کننده آیات تدوینی و هم محکم کننده آیات تکوینی هستند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶رشید و استوار «الَا اِنَّهِ الرَّشِیدُ السَّدِیدُ؛ بدانید او رشد یافته و استوار است.» «رشید»، صفت مشبه از ریشه «رشد» به معین اسم مفعول یعنی «رشد کرده» است و «رشد» یعنی روشن، پیشرفته و بالیده. رشد در مقابل «غی» است. در قرآن هم آمده که: «قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی؛(بقره:۲۵۶) راه روشن از گمراهی روشن و بیان و واضح شد.» واژه «سدید» هم به معنی استوار است 🔶 مفوَّض «الَا اِنَّهُ المُفَوِّضُ اِلَیه؛ آگاه باشید! او کسی است که امور به او تفویض شده است.» 🔶موعود «الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه؛ بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت داده‌اند.» اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ادیان، و تمامی سیستم‌های فکری، حتی نظام‌های فکری غیر دینی (که اغلب سیستم‌های فکری سیاسی هستند) می‌باشد. همان طور که می‌دانیم برخی از نظام‌های فکری بشر، دینی هستند (که در راس مخروط‌اندیشه آن‌ها خدا قرار دارد) و تعدادی هم غیر دینی هستند؛ مثل سیستم فکری ماتریالیسم؛ چون بشر به طور طبیعی و فطری انتظارِ حکومت و دنیایی را می‌کشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند. در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت می‌فرمایند: «… الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه …» و نمی‌فرمایند: تمام انبیا به او بشارت داده‌اند؛ بلکه می‌فرمایند: «قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بوده‌اند به او وعده داده‌اند. منظور حضرت این است که چه نظام‌های دینی، چه نظام‌های غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به م هدی موعود وعده داده‌اند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
(پایانی) 🔶آخرین حجت «الَا اِنَّهُ البَاقِی حُجَّهً وَ لَا حُجَّهَ بَعدَه؛ بدانید! او حجت باقی است و هیچ حجتی بعد از او نیست.» حجت یعنی «ما به یحتج فعل»؛ دلیلی که یک کار با استناد به آن انجام می‌شود و احتجاج یعنی دلیل آوردن. وقتی می‌گوییم برای چیزی دلیل می‌آوریم، خود دلیل، حجت است. همچنین این واژه (حجت) یک نوع اسم و لقب برای ائمه (علیهم‌السّلام) است. لذا حضرت می‌فرماید این آخرین حجت پایدار خداست 🔶حق و نور مطلق «و لا حق الا معه و لا نور الا عنده؛ هیچ حقی نیست مگر همراه اوست و هیچ نوری نیست مگر در نزد اوست.» در عبارت فوق بر سر کلمات «حق» و «نور»، «لا» نفی جنس آمده است و می‌گوید که حق همیشه همراه آن حضرت و نور حقیقی در نزد اوست و با وجود او نه حقی و نه نور حقیقی دیگری وجود دارد 🔶غالب مطلق «اَلَا اِنَّهُ لَا غَالِبَ لَهُ وَ لَا مَنصُورَ عَلَیهِ؛ آگاه باشید که کسی بر او (امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)) غلبه نمی‌کند، و هیچ کس علیه او یاری نمی‌شود 🔶 ولی خدا «اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.» 🔶حاکم الهی «وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان» 🔶 امین خدا «وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار» 🔶ولی خدا «اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.» 🔶حاکم الهی «وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان» 🔶 امین خدا «وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار» 🆔https://eitaa.com/mahdilomam