#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_دوم
🔶از نسل پیامبر
اَلَا اِنَّ خَاتَمَ الاَئِمَهِ مِنِّا القَائِمُ المَهدِی» «آگاه باشید که القائم المهدی از ماست.»
در ترکیب نحوی عبارت بالا، دو احتمال وجود دارد؛
احتمال اول این است که اعراب فوق درست باشد؛ یعنی «القائم المهدی»، خبر «انّ» و مرفوع باشد.
اما احتمال قویتر آن است که بگوییم: «خاتم الائمه»، اسم «انّ» و «منّا» خبر آن باشد و «القائم المهدی» صفت برای «خاتم الائمه» باشد؛ یعنی منصوب بخوانیم. در این صورت ترجمه عبارت فوق به این شکل میشود: «آگاه باشید که خاتم الائمهای که قیام کننده و هدایت شده (یا هدایت کننده به امر پنهان) است از ماست». با این ترکیب، عبارت فوق، بار معنایی دیگری خواهد داشت و آن این که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با بیان جمله به این شکل (یعنی با نصب «القائم المهدی» ) میخواهد فخر و مباهات کند که آن وجود مبارک از خاندان ایشان است.
🔶غالب بر ادیان
«اَلَا اِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّین؛ بدانید که اوست غلبه کننده بر همه ادیان
🔶فاتح و هادم
«الَا اِنَّهُ فَاتِحُ الحُصُونِ وَ هَادِمُهَا؛ آگاه باشید که او فاتح دژها و منهدم کننده آنهاست.»
این فراز از ویژگیهای آن حضرت، نشان دهنده آن است که دنیای قبل از ظهور ایشان، دارای ویژگیهای خاصی است که سبب شده است تا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آن بزرگوار را این گونه و با این صفاتِ با اقتدار و هول انگیز معرفی نمایند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_سوم
🔶منتقم از ظالمان
«الَا اِنَّهُ المُنتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ آگاه باشید که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) انتقام گیرنده از ستمکاران است
🔶غالب بر مشرکان و هادی ایشان
«اَلَا اِنَّهُ غالب کُلِّ قَبِیلَهٍ مِن اَهلِ الشِّرک وهادیها؛ آگاه باشید که او غلبه کننده بر تمامی قبیلههای اهل شرک و هدایت کننده آنهاست.»
🔶طالب خون اولیا
«الَا اِنَّهُ مُدرِکٌ بِکُلِّ ثَارٍ لِاَولِیَاءِ الله؛ آگاه باشید او، به دست آورنده خون همه دوستان خداست.»
🔶ناصر دین
«اَلَا اِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللهِ؛ آگاه باشید که او یاور دین خداست
🔶متصل به خدا
«اَلَا اِنَّهُ الغَرَّافُ من بَحرٍ عَمِیق؛ بدانید او از دریایی عمیق بهره میگیرد.»
به این معنا که امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف) وقتی حکومت جهانی را تشکیل میدهد، یک دستش در دریای عمیق و یک دستش در اجرای قوانین در جهان است و این نشان میدهد که آن حضرت به دریای ژرف نامتناهی الهی وصل است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_چهارم
🔶خیره الله و مختار الله
«اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه؛ بدانید او خیره الله است، مختار الله است.»
خیره (مصدر یا صفت مشبه) و مختار (اسم مفعول) هر دو از یک لغت هستند و دارای معنای نزدیک به هم میباشند. لغت «خیر» یعنی بهتر و برتر، و «خیر»، «اخیَر» بوده است که بر اثر، کثرت استعمال الف آن افتاده و تبدیل به «خیر» شده است که به معنای «بافضلیت» هم بکار میرود. لذا «اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه» یعنی امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف) توسط خدا انتخاب شده و بهترین است.
🔶وارث علوم
«الَا انَّهِ وَارِثُ کُلَّ عِلمٍ؛ بدانید او وارث تمامی علم است.
🔶محیط بر فهمها
«وَ المُحِیط بکل فهم؛ و به تمامی فهم و ادراک احاطه دارد
🔶خبر دهنده از سوی خدا
اَلَا اِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَل؛ بدانید او از جانب خدایش خبر میدهد.
🔶محکم کننده آیات خدا
«و المشید لامر آیاته؛ و محکم کننده آیات او است.»
«تشیید» یعنی محکم کردن و عبارت فوق یعنی کار آیات خدا را محکم میکند. با این بیان که، آیات خدا دو نوع است: آیات تکوینی و آیات تدوینی. آیات تدوینی یعنی نوشتاری مثل قرآن و حدیث و آیات تکوینی؛ یعنی موجودات عینی که خداوند متعال در آفرینش خلق کرده است. آیات تکوینی (نسبت به انسان) نیز تقسیم میشود به: آیات انفسی و آیات آفاقی، یعنی به آیات درونی و بیرونی. خداوند در قرآن میفرماید:
«سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی اَنْفُسِهِمْ؛ (فصلت:۵۳) نشان میدهیم به آنها، آیات خود را در افقها و در نفسهایشان (یا درون و جانشان)»
و این یعنی اینکه ما در افقها و جانهایشان آیاتی داریم. لذا امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف)، هم محکم کننده آیات تدوینی و هم محکم کننده آیات تکوینی هستند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_پنجم
🔶رشید و استوار
«الَا اِنَّهِ الرَّشِیدُ السَّدِیدُ؛ بدانید او رشد یافته و استوار است.»
«رشید»، صفت مشبه از ریشه «رشد» به معین اسم مفعول یعنی «رشد کرده» است و «رشد» یعنی روشن، پیشرفته و بالیده. رشد در مقابل «غی» است. در قرآن هم آمده که: «قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی؛(بقره:۲۵۶) راه روشن از گمراهی روشن و بیان و واضح شد.» واژه «سدید» هم به معنی استوار است
🔶 مفوَّض
«الَا اِنَّهُ المُفَوِّضُ اِلَیه؛ آگاه باشید! او کسی است که امور به او تفویض شده است.»
🔶موعود
«الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه؛ بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت دادهاند.»
اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ادیان، و تمامی سیستمهای فکری، حتی نظامهای فکری غیر دینی (که اغلب سیستمهای فکری سیاسی هستند) میباشد. همان طور که میدانیم برخی از نظامهای فکری بشر، دینی هستند (که در راس مخروطاندیشه آنها خدا قرار دارد) و تعدادی هم غیر دینی هستند؛ مثل سیستم فکری ماتریالیسم؛ چون بشر به طور طبیعی و فطری انتظارِ حکومت و دنیایی را میکشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند.
در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت میفرمایند: «… الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه …» و نمیفرمایند: تمام انبیا به او بشارت دادهاند؛ بلکه میفرمایند: «قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بودهاند به او وعده دادهاند. منظور حضرت این است که چه نظامهای دینی، چه نظامهای غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به م هدی موعود وعده دادهاند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_ششم(پایانی)
🔶آخرین حجت
«الَا اِنَّهُ البَاقِی حُجَّهً وَ لَا حُجَّهَ بَعدَه؛ بدانید! او حجت باقی است و هیچ حجتی بعد از او نیست.»
حجت یعنی «ما به یحتج فعل»؛ دلیلی که یک کار با استناد به آن انجام میشود و احتجاج یعنی دلیل آوردن. وقتی میگوییم برای چیزی دلیل میآوریم، خود دلیل، حجت است. همچنین این واژه (حجت) یک نوع اسم و لقب برای ائمه (علیهمالسّلام) است. لذا حضرت میفرماید این آخرین حجت پایدار خداست
🔶حق و نور مطلق
«و لا حق الا معه و لا نور الا عنده؛ هیچ حقی نیست مگر همراه اوست و هیچ نوری نیست مگر در نزد اوست.»
در عبارت فوق بر سر کلمات «حق» و «نور»، «لا» نفی جنس آمده است و میگوید که حق همیشه همراه آن حضرت و نور حقیقی در نزد اوست و با وجود او نه حقی و نه نور حقیقی دیگری وجود دارد
🔶غالب مطلق
«اَلَا اِنَّهُ لَا غَالِبَ لَهُ وَ لَا مَنصُورَ عَلَیهِ؛ آگاه باشید که کسی بر او (امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف)) غلبه نمیکند، و هیچ کس علیه او یاری نمیشود
🔶 ولی خدا
«اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجلاللهفرجهالشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.»
🔶حاکم الهی
«وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان»
🔶 امین خدا
«وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار»
🔶ولی خدا
«اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجلاللهفرجهالشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.»
🔶حاکم الهی
«وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان»
🔶 امین خدا
«وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار»
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
غدیر.docx
53.3K
#برکه_ی_غدير
(نگرشی نو بر واقعه ی غدير خم)
زین العابدین گلایری بابلکناری
https://eitaa.com/howzehmazandaran
#پرسمان_مهدوی
🔶آیا کسی از علمای اهل سنت به ولادت حضرت اعتراف کرده است؟
#پاسخ:
✅بله، گروهی از علمای اهل سنّت به ولادت فرزندی برای امام حسن عسکری علیه السلام به نام مهدی علیه السلام اعتراف کرده اند که تعداد آنها بیش از چهل نفر است که به چند نفر از آنها اشاره می کنیم:
1⃣علامه شمس الدین قاضی ابن خلکان شافعی. (وفیات الاعیان جلد4 ص 176)
2⃣ابن اثیر جزری. (الکامل فی التاریخ جلد4 ص 454)
3⃣محیی الدین عربی. (فتوحات مکیه باب316)
4⃣شیخ سلیمان قندوزی حنفی. (ینابیع المودة جلد3 ص 306)
5⃣ ابن خلدون. (تاریخ ابن خلدون جلد3 ص 361)
6⃣جلال الدین بلخی رومی. (به نقل از ینابیع المودة جلد3، ص 350)
7⃣ فخر رازی شافعی. (الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیه ص 78و79)
8⃣شیخ عبداللَّه بن محمّد شبراوی مصری شافعی. (الاتحاف بحبّ الاشراف ص 179)
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#مهدویت_و_امام_حسین_علیه_السلام
🔶من ولدی سنة من یوسف و سنة من موسی بن عمران(ع) و هو قائمنا أهل البیت یصلح الله أمره فی لیلة واحدة. و عن الحسین(ع) قال فی القائم منا سنن من الأنبیاء سنة من نوح و سنة من إبراهیم و سنة من موسی و سنة من عیسی و سنة من أیوب و سنة من محمد (ص) فأما من نوح فطول العمر و أما من إبراهیم فخفاء الولادة و اعتزال الناس و أما من موسی فالخوف و الغیبة و أما من عیسی فاختلاف الناس فیه و أما من أیوب فالفرج بعد البلوی و أما من محمد(ص) فالخروج بالسیف؛
📚(اربلی، 1381: 2/ 522)
❇️در قائم ما سنت هایی از از انبیا باشد؛ سنتی از نوح، و سنتی از ابراهیم، و سنتی از موسی، و سنتی از عیسی، و سنتی از ایوب، و سنتی از محمد(ص). و اما از نوح پس آن درازی عمر است. و اما از ابراهیم پس خفای ولادت و اعتزال از مردم. و اما از موسی، خوف و غیبت. و اما از عیسی اختلاف مردم در او. و اما از ایوب پس فرج بعد از محنت و شدت. و اما از محمد(ص) خروج با شمشیر.
✅صفات یادشده، معانی مشخصی دارند، به جز صفت خوف که طبق روایت ایشان از حضرت موسی(ع) به ارث برده اند. برای روشن شدن معنای این صفت در مهدی(عج) باید به بیان آن در حضرت موسی (ع) پرداخت. در این باره سخن مولای متقیان علی(ع) راه گشا خواهد بود؛ ایشان می فرماید:
🔶لم یوجس موسی(ع) خیفة علی نفسه بل اشفق من غلبة الجهال و دول الضلال؛ 📚(دشتی، 1379: خطبه6)
❇️موسی(ع) هرگز به خاطر خودش در درون دل احساس ترس نکرد، بلکه از آن ترسید که جاهلان غلبه کنند و دولت های ضلال، پیروز شوند.
🔶ایشان محبوبیت و اهمیت وجود مقدس امام زمان(عج) را به گونه ای برای شیعیان ترسیم می کردند که همگان مشتاق دیدار وخدمت گزاری او می گردیدند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#مهدویت_و_امام_حسین_علیه_السلام
✅وصف حضرت مهدی(عج) از زبان امام حسین(ع)
🔶امام حسین(ع) در مواردی با بیان ویژگی های امام مهدی(عج) دل ها را به سوی ایشان ترغیب می فرمود و بدین وسیله زمینه ظهور آن بزرگوار را در قرن های آینده آماده می ساخت.
🔶امام(ع) در پاسخ به مردی که از آن وجود مقدس سراغ می گرفت، امام زمان(عج) را این طور توصیف فرمود:
❇️مِنْ بَنِی هَاشِمٍ مِنْ ذِرْوَةِ طَوْدِ الْعَرَبِ وَ بحْرِ مغِیضِهَا إِذَا وَرَدَتْ وَ مَخْفِرِ أَهْلِهَا إِذَا أُتِیَتْ وَ مَعْدِنِ صَفْوَتِهَا إِذَا اکْتَدَرَتْ لَا یَجْبُنُ إِذَا الْمَنَایَا هَکَعَتْ وَ لَا یَخُورُ إِذَا الْمَنُونُ اکتَنَعَتْ وَ لَا ینْکُلُ إِذَا الْکمَاةُ اصْطَرَعَتْ مُشَمِّرٌ مُغْلَوْلِبٌ ظَفِرٌ ضِرْغَامَةٌ حَصِدٌ مُخْدِشٌ ذِکْرٌ سَیْفٌ مِنْ سُیُوفِ اللَّهِ رَأْسٌ قثَمُ نشُؤَ رَأْسُهُ فِی بَاذِخِ السُّؤْدَدِ وَ عَارِزٌ [غَارِزٌ مَجْدَهُ فِی أَکْرَمِ الْمَحْتِدِ فَلَا یَصْرِفَنَّکَ عنْ بیْعَتِهِ صارِفٌ عَارِضٌ یَنُوصُ إِلَی الْفِتْنَةِ کُلَّ مَنَاصٍ إِنْ قَالَ فَشَرُّ قَائِلٍ وَ إِنْ سَکَتَ فَذُو دَعَائِرَ ثُمَّ رَجعَ إِلَی صفَةِ الْمهدی(عج) فَقَالَ أَوْسَعُکُمْ کَهْفاً وَ أَکْثَرُکُمْ عِلْماً وَ أَوْصَلُکُمْ رَحِماً؛
📚(نعمانی، 1397: 13/ 214)
❇️از بنی هاشم، از قله بلند عرب، از جایگاه ژرف دریای آن او کار آمد، چیره دست، پیروز و سرافراز است. او شیر صحنه پیکار و دشمن شکن نام آور است. او از شمشیرهای خداست و در عین حال سالار بخشنده و بزرگوار است. اندیشه او از دنیا و آخرت رهیده و در عالی ترین جایگاه سیادت و منزلت و قرب خداوندی جای گرفته است. پس هشدار که شیطان از حق برگشته، در هر زمانی به فتنه ای برمی خیزد تا شما را از بیعت با او منصرف کند. سپس حضرت به اوصاف مهدی اشاره کرد و فرمود: پناه دهندگی اش از همه فراگیرتر، علم او از همه فزون تر وصله رحمش از همه بهتر و بیشتر است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#امام_حسین_علیه_السلام_و_غیبت_ولیّ_ عصر(عج)
❇️از زمان امام حسین(ع) تا دوران غیبت کبرا و ظهور، زمان زیادی است؛ ولی از بیانات ایشان مشخص می شود که از همان ابتدا با توجه به این هدف و چشم اندازی که برای آینده بشریت در نظر داشت، گام برداشت و تمامی اقدامات خود را با این رسالت عظیم هماهنگ می فرمود.
🔶امام حسین(ع) در بیانات خود، اذهان جامعه را برای طولانی شدن غیبت امام مهدی(عج) آماده کرده و از آزمایش خطیر الهی در این دوران سخن می گوید:
✅لصاحب هذا الامر - یعنی المهدی(عج) - غیبتان؛ احداهما تطول حتی یقول بعضهم: مات و بعضهم: قتل و بعضهم: ذهب، و لا یطلع علی موضعه احد من ولی و لا غیره، الا المولی الذی امره؛
📚(صدوق، بی تا: 1/317 )
🔶برای صاحب امر، دو غیبت است؛ یکی از آن دو چنان طولانی شود که گروهی از آنان بگویند: مرده است. و جمعی بگویند: کشته شده است. و جمعی بگویند: او رفته است. و هیچ کس از جایگاه او اطلاعی نخواهد داشت، جز رهبری که به او امر کرده است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam