eitaa logo
والقلم ومایسطرون
152 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔗 سلسله بحثهای تاریخ ادیان، فرق و مذاهب ؛🇮🇷 💥👈حکومت های فراگیر تا ⃣ سلسله صفویه (۹۰۵-۱۱۴۸هجری) (۱۴۹۹-۱۷۳۵٫م) ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️ از نظر ما توصیف جریان مشروع و مقبول شیعی نیست اما می توان گفت تلاشهای امثال شیخ صفی الدین اردبیلی در پرورش مریدان زیاد در داخل و خارج از کشور در حفظ حیات شیعی بی تاثیر نبود با توجه به این که گروه منتسب به او نسبت به گروههای دیگر از شائبات کمتر آسیب دیده بود و به اصطلاح اصل تصوف خروج از شریعت و رسیدن به طریقت محض نبود بلکه نوعی عرفان شیعی با تفکرات خاص بود چنان که کتب این گروه نیز مساعد با نظر ما می باشد ، به هر تقدیر وجود بزرگان شیعی توانست این تفکر ناب را نسل به نسل منتقل سازد و مانع از خاموشی مطلق آن شود و این علما نیز وام داران امامان بزرگوار شیعه بودند که در طول حیات طیبه شان با پرورش شاگردان زیاد در رشته های مختلف علوم جهان پاسخگوی شهبات مکاتب مختلف فکری بودند. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔰 به هر شکل اوضاع ایران ، اوضاعی در هم ریخته بود و حاکمان بر مردمی حکومت می کردند که از حیث اعتقادی هیچ سنخیتی با آنان نداشتند و مسلما به عقیده غالب جامعه شناسان چنین حاکمانی اگر چه در برخی ادوار می توانند حکومت مقتدرانه ای به لحاظ نظامی داشته باشند اما قطعا به اضمحلال کشیده می شوند 🔰زیرا با اعتقاد کسی جز اعتقاد و منطق قوی نمی توان جنگید حال به برنامه ها و سیاست های دولت صفوی در زمان قدرتش می پردازیم تا بر خوانندگان این سطور روشن شود اهمیت دولت شیعی صفویه تا چه حدی است. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 سلسله صفویه همانطور که پیشتر گفته شد منسوب است به جد بزرگ موسس سلسله، شیخ صفی الدین ابوسحق اردبیلی، او در ۶۵۰ هجری متولد شد و در ۷۳۵ هجری در اردبیل وفات یافت که مقبره او همچنان باقی و مزار عشاق و مریدان فرقه اوست شیخ صفی الدین از صوفیان معروف و نام آور عصر خود به شمار می آید با توجه به اعتقادات خارج از مشوبات فرقه ای، دارای مریدان زیادی شد او خود ابتدا از مریدان «شیخ جلال الدین زاهد گیلانی» بوده با دختر او ازدواج کرد شیخ جلال الدین در (۷۰۰) هجری درگذشت و شیخ صفی به جای او به مقام ارشاد مریدان نشست. 〽️ او از محترمین در نزد بزرگان عصر خود بود، پس از او پسرش شیخ صدرالدین موسی (۷۰۴-۷۹۴) به جای او نشست . او در ابتدای امر در حبس ملک اشرف چوپانی بود پس از آزادی به گیلان مهاجرت کرد و هنگامی که ملک اشرف به دست «جانی بیک» در ۷۵۸ کشته شد به درخواست این پادشاه دوباره به آذربایجان مراجعت نمود و در اردبیل مقیم شد، پس از او «سلطان خواجه علی» بنابر وصیت پدر در مقام ارشاد نشست و تا ۸۳۰ هجری کار ارشاد مریدان بر عهده او بود. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️ امیر تیمور گورکانی ۳ بار با او ملاقات داشت. شاه اسماعیل صفوی که موسس این سلسله است پسر سلطان حیدر بن سلطان جنیدبن صدرالدین ابراهیم است و صدرالدین ابراهیم پسر سلطان خواجه علی فوق الذکر می باشد مورخین دستگاه صفوی نسب این سلاطین را از پدر به امام موسی کاظم (ع) منسوب می دانند و شاه عباس را از مادر نیز جزء سادات می دانن البته این موضوع مسلم نیست اگر چه منتفی هم نمی باشد به هر شکل این قوم از شیعیان علوی اثنا عشری بودند که بعد از سر به داران و علویان سومین حکومت شیعی در ایران و در کل جهان محسوب می شوند. ↙️حکومت سر به داران همانطور که گفته شد نوعی جرقه در عصر حاکمیت اهل سنت بود و در عصر صفویه شعله ور شد. مردم ایران که بیش از ۹ قرن تحت حاکمیت افرادی بودند که از حیث مذهبی با آنها سنخیتی نداشتند با برافراشته شدن علم حکومت شیعی از سوی کسانی که ظاهرا هم مقبولیت اجتماعی داشتند و هم معروفیت مذهبی و هم قدرت اجرایی، این جریان را همراهی کردندو این دولت با سرعت شگفت آور در مقایسه با سلسله های دیگر به قدرت فراگیر رسید و نیز مردم که مدتها منتظر چنین حکومتی بودند با این ماهیت، و از آن جایی که یکی از ارکان توفیق دولتها همراهی ملت است، ایران به ایرانی مقتدر تبدیل شد و با توجه به جنگ ۳ جانبه دولت صفوی که خرده سلسله ها، ازبکها و عثمانی ها بودند ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔸 می توان گفت با توجه به غلبه به این قدرتها ایران دوره صفوی شاید از دوره پیش از اسلام در پاره ای از اوقات مقتدرتر شده بود سر حدات ایران تقریبا به سر حدات آن دوران رسیده بود همه این پیشرفتها به دلیل غلبه مذهب غالب ایرانیان بود، تعصبات مذهبی، کشتار بی رحمانه علمای دینی شیعی، محبان اهل بیت و سادات علوی باعث رنجش شدید ایرانیان شده بود قدرت با نفوذ تشیع که جهاد را وظیفه و اعتقاد خود را حق می دانست و برای آن استدلالات عقلی و نقلی اقامه می کردند بی مهابا بر سیطره افسانه ای فرق غیر شیعی تاخت و پیروز شدو به فعلیت در آمد. ⭕️ در زمان این سلسله قبور ائمه و امام زادگان ترمیم و توسعه داده شد، شاهان به هر شکل، ظاهرا یا باطنا خود را کلب آستان علی (ع) می خواندند اگر چه در شخصیتهای هر یک از آنها بی تردید نقد هایی نیز وجود دارد اما آنچه مسلم است در نهصد سال حتی به ظاهر هم چنین حرمتی به ائمه شیعه و فرزندان آنها که به دلیل ظلم و جور دستگاه خلفا و نیز حکام منصوب از ناحیه آنها به گوشه و اطراف و کوهها فرار می کردند، داده نمی شد، گسترش راههای منتهی به بارگاه امامان، قراردادن مدیریتی جهت برنامه ریزی آستان آن ذوات مقدس از جمله کارهای مذهبی این سلاطین بود، اگر چه برخی از آنها در رزالت طبع مانند دیگر شاهان بودند ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️ اما وقتی نام سلسله صفویه به میان می آید نام ۳ تن از سلاطین این دولت تداعی می شود، شاه اسماعیل اول شاه طهماسب اول و شاه عباس اول که هر یک از این ۳ تن با رشادت و دلیری هم به یکپارچه کردن مردم همت کردند و هم از تمامیت ارضی ایران دفاع کردند و هم حلاوت آزادی شیعه را به کام ایرانیان که غالب آنها شیعی بودند چشاندند حتی آن پادشاهان سست اراده و ضعیف النفس صفوی نیز از حیث مذهبی مانعی برای مردم نبودند اگر چه در درایت دارای ضعف بودند. ⭕️ از این پس در ایران دولتی غیر شیعی روی کار نیامد اگر چه سلسله های روی کار آمده در نهایت ضعف بودند، در دوره پهلوی ها به دلیل تعارضشان با مذهب و دین خیلی زود مورد تقابل و انقلاب ایران قرار گرفتند و زمام امور به دست اهلشان افتاد و در واقع به دست مردم افتاد و آنها خود در عین بی دینی در گوشه و کنار دنیا مردند و اعقابشان نیز همچنان در آتش بی دینی آنها در غربت می سوزند که بررسی این موضوع را در بحث عصر پهلوی بیشتر مورد کنکاش قرار خواهیم داد. ...باما همراه باشيد🌹 ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛☀️🕊🌹﹏🏴 ؛🕊🌹🏴 ؛🌹🏴 ؛︴ ؛🏴 ✨ بسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ✨ 🏴 امام علي علیه السلام فرمود: إِنَّ الاُْمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا. هنگامى كه كارها مشتبه شوند (و آينده روشن نباشد) آخرشان را بايد به اوّلشان سنجيد. 🌱 نهج البلاغه .ح 75 . 🌴🌴🌴🌴🌴 🌤 پنج شنبه🌤 ☀️ 26 مهر 1397 ش 🌙 08 صفر 1439 ه.ق 🎄 18 اكتبر 2018 م ✨ @gelayeri_babolkenari 🏴 ︴ 🌹🏴 🕊🌹🏴 ☀️🕊🌹﹏🏴
🔗 سلسله بحثهای تاریخ ادیان، فرق و مذاهب ؛🇮🇷 💥👈حکومت های فراگیر تا ⃣ سلسله صفویه (۹۰۵-۱۱۴۸هجری) (۱۴۹۹-۱۷۳۵٫م) ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔸یک از ویژگیهای این دوره توجه به افراد جامعه بود چنانکه در دوره شاه عباس دوم نزدیک به یک کرور به مردم تخفیف مالیاتی داده شده بود و نیز برای ساختن عمارتها و زیبا سازی شهرها و اماکن عمومی تلاش بسیاری شد. 🔹در هیچ دوره ای از تاریخ ایران ما نمی بینیم که این تعداد اماکن دیدنی و تفریحی عمومی ساخته شده و چنانکه هم اکنون نیز به اماکن توریستی بدل شده است از جمله اقدامات شاه عباس اول است در تاسیس چهار بازار، نقش جهان در ۱۰۱۱ و ۱۰۱۹ بنای مسجد شاه و عمارت عالی قاپو، باغهای دو طرف زاینده رود و اماراتی که در کنار آن ساخت ، بندر فرح در ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ اشرف، ۱۰۳۱ جاده سنگ فرش مازندران به طول ۴۵ فرسنگ که از فرح آباد تا خوار ری ساخته شد ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️راهی دیگر از آن جا بین جاجرم در خراسان تا دشت سوقان، تعمیر شهر نجف و مقابر ائمه وقف اموال شخصی خود به نام چهارده معصوم و بخشیدن عوائد آن به سادات و بنابر گفتار مردم آن عصر تاسیس حدود ۹۹۹ کاروانسرا به دست شاه عباس کبیر و اتمام عمارت عالی قاپو در ۱۰۵۴ و باغ سعاد در ۱۰۵۶ در کنار زاینده رود، عمارت چهل ستون در ۱۰۵۷ پل زاینده رود در ۱۰۶۸ مسجد جامع اصفهان، در ۱۰۷۱ توسط شاه عباس ثانی و عمارت هشت بهشت توسط شاه سلیمان، در ۱۱۰۲ و مدرسه چهار باغ در عهد سلطان حسین که از حیث معماری از شاهکارهای معماری عصر صفوی محسوب می شود. موارد فوق الذکر بیانگر توجه این سلاطین در عین مشغول بودن به مسائل خارجی به عمران و آبادی کشور است که در تاریخ پس از اسلام سراغ نداریم. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔰برخی مورخین غربی مانند «پیگو لوسکایا» «پاکوبوسکی» «پطر ووشفسکی» و «بلینتسکی» و «استرویوا» و نیز برخی مورخان ایرانی با نگاه غیر منصفانه به این امر نگریسته و با ارائه آمار و ارفام درآمد سالانه دربار صفوی در مقایسه با کشورهای اروپایی مانند انگلیس و فرانسه در آن موقع وضعیت تجاری و اقتصادی ایران را اسف بار خواندند و صفویه را به عدم ارائه روش صحیح اقتصادی و ایجاد ساز و کارها ی تجاری و درامد زا متهم می کنند. ↙️ آنها می گویند «اولتاویوس» در امد سالانه دربار را در سال (۱۶۳۹) (۱۰۴۹٫هجری) به هشت میلیون ریخس تالر یعنی ۶۴۰ هزار تومان (۶۴۰۰میلیون دینار) می داند و «شاردن» در ۱۶۷۷٫ م (۱۰۸۸هجری) سیو دو میلیون لیور یا ۷۰۰ هزار تومان (۷میلیارد دینار) می نویسد و تذکره الملوک در سال (۱۷۲۵٫م)(۱۱۳۸هجری) رقم ۶۲۴/۷۸۵ تومان را ذکر می کند و نوسان درآمد سالانه را در مدت هشتاد و پنج سال ارزیابی کرده و ده بار درآمد سالیانه فرانسه و دو و نیم بار از درآمد سالیانه انگلیس مقایسه می کند ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️ اما از نظر ما اولاً در صحت و سقم این آمار تردید است و ثانیاً آنها چگونه می خواهند کشوری که بیش از ۹ قرن مورد چپاول قرار گرفته بود واز خود اختیاری نداشت و دائما” در تاخت و تاز و هجوم اقوام بیگانه و وحشی و غیر وحشی قرار داشت دارای اقتصاد سالم شود، از طرفی اشتغال ایران در جنگهای بزرگ با ازبکها و عثمانیها نیز نباید فراموش شود و هزینه های لشگر کشی برای دفع مهاجم باید لحاظ گردد اگر چه باید گفت سلاطن صفوی در همه ادوار دارای خصائص نیکو و نیز تدبیر لازم نبودند 🔸برخی از آنها از اجانب سلف نیز بدتر بودند برخی چنان لاقید بودند که در عین مستی مردند برخی نیز چنان مالیاتهای سنگین بر مردم می بستند که مورد انزجار عمومی قرار داشتند و قطعاً دولتی به انحطاط کشیده می شود که به ضعف کشیده شده باشد، بزرگان از سلاطین صفویه نیز مانند شاه عباس در رفتارهای شخصی خود ضعفهای بزرگی داشت بعضی از اقدامات که نشان از قساوت قلب وتند خویی او بود. نکته مهم آن است که در بررسی های ما، مقایسه صفویه با دولتهای قبل از آن مد نظر می باشد زیرا از نظر، ما در مرحله اول مقایسه ایران با ایران صحیح است نه ایران با جهان زیرا در بررسی تحولات داخلی ایران و سنجش میزان قدرت همه جاذبه ی یک دولت با مقایسه با دولتهای پیشین صحیح است. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️می پردازیم به برنامه های تجاری و اقتصادی ایران در دوره صفویه: با توجه به آنکه در این زمان ابریشم ایران در اروپا متقاضی فراوان داشت شاه عباس در ادامه برنامه های دولتی خود سفیری را به کشورهای اروپایی می فرستد تا به بازاریابی پرداخته و از شرکتهای خارجی برای تجارت ابریشم دعوت کند که این امر به عهده رابرت شرلی نهاده شده بود در جنوب ایران با توجه به تردد کشتیهای تجاری اروپایی که مبادرت به تجارت اماکن اروپا و هند می کردند شاه عباس اقدام به ایجاد مکانی برای جذب این تجار نمود و عمارات و اماکن تفریحی با معماری ناب اصفهان یکی از عوامل جذب گردشگران و توریست از اروپا شد که خود نوعی صنعت و تجارت در دنیای اقتصاد محسوب می شود. 🔹 ایجاد راههای ارتباطی برای تسهیل امر تجارت و نیز مراکز انحصاری برای این امر نیز از تلاشهای این حکومت بود در زمان شاه عباس دوم نیز این سیاست ادامه یافت، در زمان شاه سلیمان به دلیل عدم درگیریهای وقت گیر نظامی بهترین فرصت برای ایجاد بازار تجارت بود و این امر بخوبی صورت گرفت، و در این زمان مبادلات تجاری با دولتهای اروپایی در نهایت وسعت انجام می گرفت. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔸یکی از کارهای مهم دولت صفوی ایجاد امنیت اجتماعی بود، گماردن نیروهای انتظامی به اصطلاح آن روز (شرطه و داروغه) در شهرها و نیز بررسی اوضاع زندگی و معیشتی مردم خصوصا در زمان شاه عباس که قصه هایی از آن در زبان عوام کم نیست از قبیل شب رویها و پوشیدن لباس مردم عادی و لمس مشکلات مردم با چشم پوشی از صحت و سقم آن در مجموع بیانگر سعی حکومت در ایجاد امنیت است. 🔸از جمله کارهای این حکومت ایجاد مراکزی جهت امر قضاوت است که خود بیانگر اهتمام این حکومت در موضوع عدالت اجتماعی است اگر چه ممکن است توفیقاتی هم نداشته باشد اما اصل این حرکت قطعا پسندیده است. ...باماهمراه باشيد ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛☀️🕊🌹﹏🏴 ؛🕊🌹🏴 ؛🌹🏴 ؛︴ ؛🏴 ✨ بسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ✨ 🏴 امام علي علیه السلام فرمود: إِنَّ الاُْمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا. هنگامى كه كارها مشتبه شوند (و آينده روشن نباشد) آخرشان را بايد به اوّلشان سنجيد. 🌱 نهج البلاغه .ح 76 . 🌴🌴🌴🌴🌴 🌤شنبه🌤 ☀️ 28 مهر 1397 ش 🌙 10 صفر 1439 ه.ق 🎄 20 اكتبر 2018 م ✨ @gelayeri_babolkenari 🏴 ︴ 🌹🏴 🕊🌹🏴 ☀️🕊🌹﹏🏴
🔗 سلسله بحثهای تاریخ ادیان، فرق و مذاهب ؛🇮🇷 💥👈حکومت های فراگیر تا ⃣ سلسله صفویه (۹۰۵-۱۱۴۸هجری) (۱۴۹۹-۱۷۳۵٫م) ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔸در زمان شاه عباس لشگرکشی از حالت چریکی درآمد و قشون مانند زمان داریوش، پس از او شاهپور و پس از او انوشیروان که سپاهی موسوم به سپاه جاوید داشتند، به یک ساز و کار اداری – نظامی منظم بدل شد. ارتش صفویه متشکل از نیروهایی بود که طوایف ایل قزل باش به لشگر پادشاه داده بودند، آنها بیشتر از روئسای طایفه خود پیروی می کردند تا سلطان و قدرت آنها به قدری بود که در تصمیم گیری های مملکتی مانند عزل و نصب سلطان نیز دخالت مستقیم داشتند و این باعث نگرانی شاه عباس بود از طرفی دشمن قدرتمند او یعنی عثمانیها مجهز به توپ و سلاح گرم بودند و سپاه قزل باش نمی توانست در مقابل این لشگر قدرتمند پایداری کند چون مستقیم از شاه فرمان نمی گرفتند و نیز تجهیز نبودند از این رو شاه عباس به فکر تشکیل سپاهی تحت عنوان «شاهسون» افتاد که به معنای «شاه دوست» می باشد. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 🔹او ابتدا تعداد سواران قزلباش را به سی هزار نفر تقلیل داد و در قبال آن به کمک برادران شرلی که از توپ و تفنگ آشنایی داشتند تعداد دو هزار نفر سواره نظام و بیست هزار پیاده نظام تشکیل داد که همه تعلیم دیده و زبده بودند آنها از دولت حقوق می گرفتند. توپ خانه هایی نیز در اختیار آنها گذاشتند فرماندهی این سپاه را به عهده سردار نامی و جنگاور خود «الله وردی خان» سپرد و با این سپاه، که در سال ۱۰۰۷ تشکیل شد عثمانیها را برای همیشه باسدی قدرتمند روبرو ساخت و با این سپاه قدرتمند قلمرو ایران را به پهناورترین حد بعد از اسلام رساند. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 6⃣علم، ادب و فرهنگ دربار صفوی پس از استقرار به محل بحث و مناظرات عالمان دینی تبدیل شد در پاره ای از اوقات شخص سلطان در آن جلسات شرکت می کرد اگر چه بهره ای از علم نداشتند در این عصر علم و عالم دارای حرمت شدند و شخصیت آنها احیا گردید. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 📚 طبق قواعد فقهی که مستند به روایاتی از اهل بیت علیهم السلام می باشد معاشرت با حاکم جائر و اعانت بر آنها جائز نیست برخی علما نظرشان بر این بود که این دربار نیز دربار حاکم جور است و معاشرت و مراودت با آنها مجاز نمی باشد. استاد جعفریان در خصوص دین، فرهنگ و سیاست درعصر صفوی سعی بلیغ و تحقیقی بسیط نمودند مطالبی که در این خصوص بیان می کنیم بعضا برداشت آزاد از کتاب ایشان است که در ۳ جلد به طبع رسیده است قبل از آنکه به این فرع علمی به صورت گسترده بپردازیم لازم است به علم و عالم در دستگاه صفوی پرداخته شود موضوع علم و عالم در دوره صفوی را باید از دو منظر دید 1⃣نگاه سلاطین به علما 2⃣ نگاه علما به سلاطین ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ⭕️در عصر صفویه توجه پادشاهان خصوصا شاه اسماعیل به ویژه شاه طهماسب و بعد از او شاه عباس بسیار زیاد بود و عملا غالب فعالیتهایی که جنبه مذهبی داشتند حتی بعضا امور سیاسی با مشورت آنان انجام می شود در پاره ای از دوران برخی علمای بزرگ دارای مناصبی از سوی آنها نیز بودند و ملقب به القاب خاص از سوی سلاطین وقت می شدند. در دوره شاه طهماسب حضور فقها بیشتر شده بود و دلیل آن توجه و تمایل شاه طهماسب به تشیع فقاهتی بود، تا جایی که «عبدی بیک شیرازی» درباره جایگزین نمودن فقیه به جای حکیم می گوید شاه طهماسب میر غیاث الدین منصور را چون از فقه بخشی نبرده بود و در حکمت، و فلسفه و هیات و ریاضی از دیگر علما ممتاز بود از ان منصب عزل نمود امیر معزالدین محمد نقیب میر میرانی اصفهانی را که در فقاهت ممتاز بود و به ورع و تقوی بین الاقران سرفراز بود نصب فرمود. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ⭕️یکی از دلائل حضور بیشتر و پررنگ تر فقیهان را به دربار می توان ظهور فقیهی قوی در دوره طهماسب به نام محقق کرکی دانست او با توجه به آنکه از لحاظ علمی مورد احترام همگان بود و نیز جایگاه ویژه ای در نظریه پردازی نوین فقهی یا به تعبیر دیگر فقه پویا دارا بود، توانست نوع نگرش به حکومت سلاطین صفوی را تغییر دهد البته نه آن که اصل نگاه فقه را به آن عوض کند بلکه نوعی مفر شرعی از باب اضطرار ارائه داد که مورد قبول طهماسب نیز قرار گرفت ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️توضیح آنکه : از نظر شیعه مساعدت و معاونت با حکام و سلاطین اعانت براثم و گناه است علت آن ، این اصل است که: حکومت و ولایت مخصوص خدا و منصوبین خداست که رسول ا… (ص) و ائمه علیهم السلام می باشند و در زمان غیبت معصوم به عهده فقها می باشد اما این موضوع به تعبیر استاد جعفریان نمی توانست مورد پذیرش ۳۲ طائفه ایل قزل باش قرار بگیرد از این رو راهکار جدید محقق کرکی مورد توجه قرار گرفت نظر مرحوم کرکی این بوده نوع مشارکت و مراودت فقهای شیعه در دستگاه حکومت از باب نظریه حکومت سلطان عادل و یا جائز نبود بلکه بسیار فراتر از آن است او حکومت را از آن فقیه می دانست و فقیه جامع الشرائط نائب امام بود ↙️ اما چون حکام نمی پذیرفتند ایشان فرمود فقیه از روی مصلحت وقت، قدرت سیاسی مشروع خود را به سلطان تفویض نماید لذا شاه عنوان نائب فقیه جاع الشرائط را عهده دار می شد. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 〽️شاه طهماسب این موضوع را پذیرفت از این پس حکومت این گونه تعریف می شد که شاه اداره امور کشور را از حیث نظامی و ادارای بر عهده داشت و امور شرعی به عهده فقیه جامع الشرائط بود، ریشه و مبنای این نظریه همان نظریه شیخ مفید، سید مرتضی و ابوالصلاح حلبی بود که نیابت فقیه را در مناصبی که عهده دار می شود از طرف امام زمان می دانند، محقق کرکی آن نیابت را به سلطان تفویض و او را به عنوان نائب خود مشروعیت داد 🔰لذا هم مرجع تقلید جامع الشرائط در این جا مرعی بود و هم حکومت حاکم به نوعی نمایندگی ولی فقیه بود محقق کرکی استدلال این نظریه را در مبحث صلاه جمعه مطرح نمود با این وصف شاه طهماسب به عنوان حاکم عرف در منشوری به همه امرا و استانداران امر داد که به آنچه محقق کرکی دستور می دهد بدون استثناء انجام شود، با این امر و نظریه با گذاشتن تاج از سوی فقها جامع الشرائط بر سرشان قطعیت و رسمیت یافت. ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇮🇷 ↙️ چنانکه شاه سلیمان صفوی توسط آقا حسین خوانساری و سلطان حسین توسط ملا باقر مجلسی به سلطنت نشستند به توضیحی که داده شد دو نکته روشن شد. 1⃣فرع علمی طرح شده : 2⃣ نگاه سلاطین صفوی به علما ☄ ⭕️برخی از علما به طور کامل آن را رد می کنند و حتی راهکار محقق را نمی پذیرند مانند ملا صدرای شیرازی، و برخی دیگر از علمای بزرگ این عمل را صلاح و شایسته ی علما نمی دانند اما محقق کرکی در رساله نماز جمعه و نیز بحث امر به معروف و نهی از منکر مبنا این نظریه را تبیین می کنند، او دولت صفویه را دولتی جائر می داند که همکاری با ان رواست و توجیه می کند که موقعیت او در این دستگاه مانند موقعیت سید مرتضی و برادرش سید رضی در ارتباط با دولتهای جائر زمان خود است و نقش خود را مانند رفتار و نقش علامه حلی در دربار سلطان محمد خدابنده می داند. 🔴 ✨🏴🏴🏴🏴🏴 ✨ @gelayeri_babolkenari ✨🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛☀️🕊🌹﹏🏴 ؛🕊🌹🏴 ؛🌹🏴 ؛︴ ؛🏴 ✨ بسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ✨ 🏴 امام علي علیه السلام فرمود: خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. حكمت و دانش را فرا گير هرجا كه باشد، زيرا حكمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در كنار حكمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد. 🌱 نهج البلاغه .ح 79 . 🌴🌴🌴🌴🌴 🌤يك شنبه🌤 ☀️ 29 مهر 1397 ش 🌙 11 صفر 1439 ه.ق 🎄 21 اكتبر 2018 م ✨ @gelayeri_babolkenari 🏴 ︴ 🌹🏴 🕊🌹🏴 ☀️🕊🌹﹏🏴