eitaa logo
والقلم ومایسطرون
151 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب •••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 🚨 (ع) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 💠با بررسی احادیث و روایاتی که از امامان معصوم در خصوص این گروه صادر شده است درمی یابیم که نگاه ائمه ی هدی (ع) به آنان نگاهی از سر عدم رضایت و عدم امضاء اعمال و رفتار آنان است چنانکه مرحوم کلینی از سدیر صیر فی نقل می کند که من روزی از مسجد بیرون می آمدم و امام محمد باقر داخل مسجد می شدند، دست مرا گرفت و رو به کعبه کرد و فرمود : ای سدیر! مردم مامور شدند از جانب خدا که بیایند و این خانه را طواف کنند و به نزد ما آیند و ولایت خود را بر ما عرضه کنند آنگاه فرمود ای سدیر! می خواهی کسانی که مردم را از دین خدا مانع می شوند به تو نشان دهم؟ 💠آنگاه به ابوحنیفه و سفیان ثوری که در مسجد حلقه زده بودند نگریست و فرمود اینها هستند که بدون هدایت از جانب خدا و سندی آشکار از دین خدا جلوگیری می کنند اگر این پلیدان در خانه های خود بنشینند و مردم را گمراه نکنند مردم به سوی ما می آیند و ما آنها را از جانب خدا ورسول خدا خبر می دهیم. (استوارنامه، ص۲۲) در کتاب اصول الدیانات علت تاسیس مکتب صوفی توسط ابوهاشم را بر هم زدن اساس اسلام معرفی می کند(کوی صوفیان تا حضور عارفان، ص ۴۱) اما می توان ریشه هایی از انحراف را در دوران پیامبر (ص) نیز جستجو کرد که مخالفت پیامبر با افرادی مانند عثمان بن مظعون که گوشه گیری اختیار کرده بودند نشان از وجود این انحراف اولاً و مخالفت رسول خدا ثانیاً باشد. (آئینه ی اسلام، طه حسین، ص ۲۳۱-۲۳۰) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 🔹گلدزیهر مستشرق می گوید: «که زهد از متن و بطن اسلام زائیده شد اما تصوف از اندیشه ی اسلامی خارج است» بنابراین تصوف آمیخته ای از تعالیم اسلام، بودا، مانی، زرتشت، صوفیان مسیحی، نو افلاطونی، گنوسی، زروانی و هرسی می باشد پس طبیعی است که این گروه به شدت مورد طرد و لعن ائمه قرار بگیرند. 📙کتابهای متعددی در جمع آوری احادیثی که در رد صوفیه وارد شده است نگاشته شده از جمله کتاب اثنی عشریه از شیخ حر عاملی است که ما چند روایت از آن کتاب و برخی کتب دیگر نقل می کنیم: 1⃣از پیامبر اکرم روایت شده است که فرمودند: «روز قیامت بر امت من بر پا نشود تا آن که قومی از امت من که به آنها صوفیه می گویند، بر می خیزند آنها از من نیستند و بهره ای از دین ندارند، آنها برای ذکر دور هم حلقه می زنند و صدای خود را بلند می کنند به گمان این که بر طریقت و راه من هستند در حالی که آنان از کافران نیز گمراه ترند آنان اهل آتش بوده و صدایی دارند مانند عرعر الاغ» (سفیه البحار، محدث قمی۲/۵۸- کشکول علامه بحرانی۳/۲۳۱-البدعه و التحرف، شیخ جواد خراسانی، ص ۱۳۴) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 2⃣ احمد بن محمد بزنطی از امام صادق (ع) پرسید: در این زمان قومی پیدا شده اند که به آنها صوفی می گویند نظر شما راجع به آنها چیست؟ امام فرمود : «آنها دشمنان ما هستند پس هر کس به آنها میل پیدا کند از آنان است و با آنها مشهور خواهد شد، به زودی کسانی پیدا می شوند که ادعای محبت ما را می کنند و به آنان نیز تمایل نشان می دهند، خود را شبیه آنان می کنند و لقب آنان را بر خود می نهند و گفتار آنان را تاویل می کنند بدان که هر کس به آنان متمایل شود از ما نیست و ما از آنان بیزاریم و هر کس آنها را رد کند مانند کسی است که در حضور پیامبران با کفار جهاد کرده است. (اثنی عشریه ص ۳۳- منهاج البراعه، علامه خویی، ۶/۳۰۴، طرائق الحقائق ۱/۲۰۸-فضایح الصوفیه ص ۳۵- بین التصوف و التشیع، ص ۵۸۴) 3⃣ از بزنطی و نیز ابن بزیع از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود: هر کس نزد او از صوفیه سخن میان آورد و به زبان و دل ایشان را انکار نکند از ما نیست و هر کس صوفیه را انکار نماید گویا این که در راه خدا و در حضور رسول خدا با کفار جهاد کرده است. (سفینه البحار ۲/۵۷و ۳۹۸-مستدرک الوسائل ۱۲/۳۲۳- تنبیه الغافلین ص ۱۲- انوار النعمانیه، ۲/۲۹۳) 4⃣ در روایاتی طولانی از امام هادی (ع)نیز نقل شده است که حضرت آنان را نصاری و مجوس امت خواندند و به شدت آنان را نکوهش و لعن کردند و آنان را به بت پرستان تشبیه کردند. (تصوف وشیعه ص ۵۴۸-سفینه البحار- ۲/۵۸) اما روایات فراوان دیگری در این باب از ائمه ی معصومین صادر شده است که برای تحقیق و مراجعه کتابهای زیر معرفی می شود. (مستدرک الوسائل ۲/۹۲-اصول کافی۵/۶۵-تحف العقول ص ۳۴۸-بحار الانوار۱۰/۳۵۱و ۴۹/۳۷۵- سفینه البحار۵/۲۰۰) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
─┅─═इई 🌺🌼🌼🌺ईइ═─┅─ نه بارگاه مطهر نه گنبدی داری میان ما به کریمی زبانزدی داری تو را کبوتر هر دل که مست میگردد میان سینه ی هرکس تو مرقدی داری نگه که میکنمت با جوان مردی هم به سوی این فقرا رفت و آمدی داری کبوترانه تو را مست گشته ام آقا تویی که لطف و کرامات بی حدی داری تو هم عزیز و گلی از علی و زهرایی نشان عشق علی یا که احمدی داری « رسیده ام که ببخشی مرا تو از سر لطف» « اگرچه معترفم نوکر بدی داری » نوشته ام غزلی به شوق آئینی تویی که عطر علی با محمدی داری اگر چه در غزلم نام یاحسن زیباست به شیعیان علی حب سرمدی داری 💫میلاد کریم اهل بیت ،امام حسن علیه السلام مبارکباد💫 ─┅─═इई 🌺🌼🌼🌺ईइ═─┅─ ✨ @gelayeri_babolkenari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب •••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 🚨 ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 1⃣ او یکی از بزرگان و پیران این گروه از دین برون رفته است، وی سخنی دارد که نشان دهنده ی نوع نگرش آنان به شیطان می باشد که او را موجودی پلید نمی دانند او می گوید : «ابلیس را دیدم در میان قومی، به همتش بند کردم چون ان قوم برفتند گفتم رها نکن بیا در توحید سخن بگوی، گفت ابلیس در میان آمد و فصلی را به من گفت در توحید که اگر عارفان وقت حاضر بودند همه انگشت به دندان گرفتندی»(تذکره الاولیاء ۱/۲۳۳-۲۳۲) این نوع نگرش درباره ی ابلیس تنها در گروه های یهودی و شیطان پرستی رایج است. ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 2⃣ 📝معروف کرخی را باید ناموس خرقه پوشان دانست، آنها او را از پیران و سلسله داران طریقت می دانند که از دست حضرت رضا (ع) فرقه صوفیانه پوشید. اما این ادعایی بی شرمانه است زیرا چگونه ممکن است امامی که آنان را از خود نمی داند و لباس کفر بر قامت نارسای اعتقادات آنان می پوشاند. خرقه ی درویشی بر آنان بپوشاند؟ ضمن آن که معروف کرخی یکی از است و ادعای این که او به دست امام رضا (ع) مسلمان شد نیز ادعای نادرست است. گویند او در زمان تشرف به محضر امام رضا چون پیرمردی ضعیف بود جان داد در حالی که وقتی به تاریخ تولد او و تاریخ حضور امام رضا در مشهد را بررسی می کنیم می بینیم که او در آن روزگار ۴۸ سال داشت آیا سن چهل و هشت سالگی سن فرتوتی است؟ ✔️اما به هر شکل برخی از فرق مدعی تشیع صوفی سلسله خود را به معروف کرخی و از طریق او به امام رضا می رسانند، سلسله هایی مانند: نوریه، رضویه، علویه، ذهبیه، و مصطفویه سلسله هایی هستند که معروف را ام السلاسل تصوف نام گذاردند. 📝گویند معروف دربان امام رضا بوده است و از امام طریقت آموخته شیخ المشایخ شد و گویند او از امام اجازه یافت تا سلسله های رضویه، علویه و مصطفویه را بنیان نهد (طرائق الحقائق، ۲/۱۳۵-۱۳۳) اما سلسله های منسوب به او خود منشا سلاسل فراوان گردید از جمله : «سهروردی، مولویه، نوربخشیه، صفویه، نعمت الهیه، ذهبیه، کروبیه، اغتشاشیه، بکتاشیه، رفاعیه، نقشبندیه، جمالیه، قونویه،قدریه و پیر حاجاتیه» (دائره المعارف شیعه، ۴/۴۱۸) اشکال دیگری که به صوفیان وارد است آن است که آنها مدعی هستند : «در یک زمان دو قطب نشاید» پس معروف با وجود امام رضا حق ادعای مرشدی نداشته است (حقیقه العرفان ص ۸۵ ) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 3⃣ 🌀حسین بن منصور حلاج در سال ۲۴۴ هجری در قریه طور از قرای بیضای فارس در خانواده ای تازه مسلمان شده ی سنی به دنیا آمد، او در ۱۲سالگی حافظ قرآن شد وی پس از آن به تستر رفت و شاگرد سهل تستری شده خرقه پوش شد. او در هجده سالگی به بغداد رفت و در آنجا با عمرو بن عثمان مکی همنشین شد اما با آغاز سخنان عجیب و غریب منصور، عمرو از او رنجید او پس از هجده ماه نزد جنید بغدادی رفت و جنید او را به خلوت نشینی فرمان داد وی اما طاقت سکوت نداشت و به قصد زیارت کعبه به حجاز آمد (مبانی عرفان و تصوف و احوال عارفان ص۳۰۲) 📌او یکسال کنار کعبه بیتوته کرد آنگاه به بغداد بازگشت و دعوی انا الحق نمود و این ادعای گزاف سبب شد تا همه از جمله پدر همسرش ابو یعقوب و استادش عمرو بن عثمان از او روگردان شوند (جستجو در تصوف ایران، ص ۱۳۶) عجب آن که جنید نیز از او تبری جست و او را رخنه ی اسلام دانسته و سر جدا شده ی او را پر کننده ی این حفره می داند (مصائب حلاج، لوئی ماسینیون، ص ۳۲۰) حلاج به شهرهای زیاد در کشورهای مختلف سفر کرد و توانست پیروان زیادی جذب کرد (جستجو در تصوف ایران، ص ۱۳۶) 📌 او در حالی که سنی مذهب بود اما با آمد و شد بین شیعیان، خود را وکیل امام عصر (عج) معرفی کرد (اعیان الشیعه ۲/۴۸) از سویی دیگر ادعای بابیت او سبب شده بود تا اهل اصفهان (جستجو در تصوف ایران، ص۱۳۶) و قم (اعیان الشیعه ۲/۴۸) او را اخراج کنند، اواز سوی امام عصر (عج) در توقیعی لعن و ترد شد (فرهنگ فرق اسلامی، محمد جواد شکور، ص ۱۶۳) بزرگانی مانند شیخ طوسی، ابن ندیم و ابن اثیر او را از مدعیان بابیت معرفی کرده اند. (الغیبه، طوسی، ص ۲۶۲، الکامل فی التاریخ، ابن اثیر ۸/۱۲۷-۱۲۶-الفهرست، ابن ندیم ص ۲۸۴) او همه جا می گشت و می گفت حجت از طالقان ظهور می کند و ظهور او نزدیک است. (الآثار الباقیه، ابوریحان بیرونی، ص ۲۷۵) ✅👈 سرانجام منصور در سال ۳۰۹ هجری با شکایت سهل بن اسماعیل بن علی نوبختی و فتوای ابوبکر محمد بن داوود موسس مذهب ظاهریه و تلاش علی بن فرات وزیر شیعی مقتدر عباسی به دار آویخته شد. (فرهنگ فرق اسلامی، ص ۱۶۳) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••●••°•🔹 •°•🔹•●••••• 4⃣ سفیان ثوری از پدید آورندگان نخستین خرقه ی صوفی است. او همعصر ابوهاشم کوفی می باشد، سفیان کسی است که به امام صادق به خاطر پوشیدن جامه¬ی زیبا اعتراض کرده بود و امام پاسخی مستدل و محکم به او داد و درمقابل، سفیان نتوانست سخنی در جواب امام بگوید و ساکت شد اما عده¬ای از همفکران او آمدند تا با امام بحث کنند آنها نیز در ماندند، آنان با آیات قرآنی استدلال کردند و امام با آیات قرآنی به آنها پاسخ داد. (حشر۹۱- دهر۸-فرقان ۶۷- اسرا۲۸- ص ۳۵- فروع کافی ۵/۷۱-۶۵) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📧 @gelayeri_babolkenari ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••