eitaa logo
والقلم ومایسطرون
151 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب •••••●••°•📗 📗•°••●••••• 📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗 📧 @gelayeri_babolkenari ➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 💢 اما فرق خوارج، هشت فرقه اصلی تقسیم شده اند: 1⃣: که به این فرقه حروریه نیز می گویند این گروه اولین فرقه خوارج هستند که چون حکم حکمیت را نپذیرفتند به محکمه معروف هستند و بخاطر آنکه منزلگاه آنان منطقه حروراء بود به حروریه معروف شدند. 2⃣ : اینان پیروان نافع بن ازرق هستند که از تندترین و خشن ترین فرقه های خوارج بودند و جنایات فراوانی مرتکب شدند نافع که در زمان عبدا.. بن زبیر به اهواز رفت فارس، کرمان و توابع آن و به تمام اهواز مسلط شد او توانست سی هزار سرباز جمع آوری کند و ۱۹ سال به جنگ و خونریزی بپردازد و سرانجام توسط مهلب بن ابی صفره در سال ۶۵ هجری در زمان حجاج کشته شد و فرقه او منقرض گردید. 3⃣ : آنان پیروان نجده بن عامر حنفی (م ۶۲) هستند این فرقه را عاذریه نیز می گویند از آن رو که جاهلان در فروع دین را از قاصر و مقصر معذور می دانستند (فرق و مذاهب کلامی ص ۲۹۱با تصرف) 4⃣ : از آنجا که آنان پیروان ابی بیهس هستند به این نام خوانده شدند او در زمان حجاج به مدینه گریخت و آنجا به دست ولیدبن عبدالملک به قتل رسید. 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 5⃣ : رهبران این فرقه عبدالکریم بن عجرد می باشد، آنان معتقدند که کودک قبل از بلوغ را مسلمان نمی توان خواند و پس از بلوغ اسلام را باید به او عرضه کرد. 6⃣ : پیروان ثعلبه بن عامر می باشند، آنان ابتدا با نظر عبدالکریم درخصوص کودکان هم عقیده بودند اما پس از آن از این رای برگشتند و به اسلام کودکان حکم کردند. 7⃣ : این فرقه پیروان زیادبن اصفر هستند آنان معتقدند که اگر انسان گناهانی مرتکب شد که باید حد بر آنها جاری شود مانند زنا و سرقت، تنها به گناهکار معروفند اما کافر نیستند ولی اگر کبائر که حد شرعی ندارند مرتکب شوند مانند ترک نماز و روزه کافر نامیده می شوند (مصدر پیشین با تصرف ص ۲۹۱) 8⃣ : این گروه پیروان عبدا… بن اباض هستند که همچنان در بلاد مختلف اسلامی پیرواانی دارند مرکزیت آنان کشور عمان است و عقاید او به عنوان مذهب رسمی آن کشور است. (الاحوال الایمانیه ص ۳۵۷) عقائد اصلی آنان تخطئه حکمیت و شرط ندانستن قرشی بودن امام است آنان با فرق کلامی وجوه اشتراک و اختلاف در فروع و اصول دارند.(ر.ک: فرق و مذاهب کلامی ص ۲۹۷-۲۹۵) 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 💢 آنان پیروان جهم بن صفوان (م ۱۲۸ هجری) هستندو او شاگرد جعفر بن درهم است و از معاصرین واصل بن عطا و کاتب حارث بن شریح بوده است. (تاریخ طبری ۵/۶۹) آنان جبر گرای مطلق هستند (الفرق بین الفرق ص ۲۱۱) توضیح آنکه در کلام اسلامی درباب اختیار و عدم آن سه نظریه عمده وجود دارد: ۱- : قدریه و معتزله به آن معتقد می باشند. ۲- : که قول اشاعه و ماتریدیه می باشد. ۳- : که نظریه امامیه (عدلیه) می باشد. ✔️اما جهمیه جبریه مطلق هستند، آنان ایمان را معرفت می دانند که به روایت «ان اول الدین معرفته» استناد شده است. آنها اطلاق صفات خداوند به خدا در حالی که به سایر اشیاء نیز قابلیت اطلاق داشته باشد را نفی می کنند از این رو حی و عالم را صفت خدا نمی دانند (الملل و النحل ۱/۸۶) از دیگر عقاید آنها حدوثی بودن علم خداست. (همان ۱/۸۷) و نیز آنها معتقدند که بهشت و جهنم فناپذیرند و دلیل عقل و نقلی به زعم خود بر آن اقامه می کنند. (همان ۱/۸۸-۸۷) 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 💢 📌این گروه پیروان ضرار بن عمرو هستند او همعصر ابوالهزیل علاف (م ۲۲۶ هجری) معتزلی است کتابهایی از سوی بشربن معتمر از متکلمان معتزلی بر رد عقاید او نگاشته شده است. (فرق و مذاهب کلامی ص ۲۰۵، با تصرف، مقالات الاسلامیین ترجمه مویدی ص ۱۵۲-۱۵۱ الفرق بین الفرق ص ۲۱۵-۲۱۶) او در پاره ای از عقاید با معتزله هماهنگ است مانند تقدم استطاعت بر فعل و جواز امامت در غیر قریشی. 📌عقاید ویژه وی را می توان در تفسیرصفات سلبی خدا دانست که معتقد است مراد از عالم و قادر بودن آن است که از ساحت خدا جهل و نفی سلب می شود نه آنکه صفت علم و قدرت اثبات شود و نیز معتقد است که انسان علاوه بر حواس پنجگانه حس ششمی دارد که در روز قیامت با آن خدا را می بیند، از دیگر اعتقادات او آن است که خداوند دارای ماهیتی است که جز او کسی بر او واقف نیست. (الملل و النحل ۱/۹۱-۹۰- به نقل از فرق و مذاهب کلامی با تصرف ص ۳۰۶-۳۰۵ ) 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 💢 آنان پیروان ابوعبدا… الحسین بن محمد بن عبدالله النجار هستند او معاصر نظّام معتزلی (۲۲۳ هجری) است وی با نظّام مناظره داشته است و از او شکست خورد که به موجب این شکست بیمار شد و در گذشت (ابن ندیم، الفهرست ص ۲۵۵) او معتقد بود که ایمان همان معرفت به خدا و رسول خدا و برخی از واجبات است و هر کس به این اصول ایمان نداشته باشد کافر است و نیز معتقد است که ایمان زیادت پذیر است اما نقصان پذیر نیست، بغدادی سه فرقه بر غوثیه، زعفرانیه و مستدرکه را از انشعابات این فرقه می داند. (الفرق بین الفرق ص ۲۱۰-۲۰۷) 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب •••••●••°•📗 📗•°••●••••• 📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗 📧 @gelayeri_babolkenari ➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 💢 آنان پیروان کرام سجستانی (م ۲۵۵ هجری) هستند او از سیستان به گرجستان تبعید شد و در زمان حکومت محمد بن طاهر بن عبدا… طاهر وارد نیشابور شد و عوام فراوانی به او گرایش یافتند بغدادی فرق مهم کرامیه را به حقائقیه، طرائقیه و اسماقیه تقسیم کرده و نام برده است و از آنجائیکه آنان همدیگر را تکفیر نمی کردند. به یک فرقه واحده نام گذاری شدند (فرق و مذاهب کلامی ص ۳۰۸) آنان معتقد به تشبیه و تجسیم خداوند بودند و اطلاق جسم و جوهر را برای خدا جائز می دانستند. 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 💢 غلات کسانی هستند که درخصوص پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) غلو و زیاده روی کردند و آنان را تا حد اولوهیت بالا بردند، برخی از روی اعتقاد باطل خود این عقیده را داشتند و برخی نیز برای دست و پا کردن موقعیت برای خود به این عقیده گرویده بودند آنان امام را رب و خود را نبی او به شمار می آوردند تا از این طریق نزد مررم و جهه ای کسب کرده و تا وجوهات شرعیه به آنان تحویل شود. (تصحیح الاعتقاد ص۱۰۹- بحار الانوار ۲۵/۳۴۶) برخی فرقه های غلات را به روافض انتساب دادند اما بیشتر محققین در ملل و نحل بابی جداگانه برای آنها باز کرده اند زیرا معتقدند که آنها منسوب به اسلام هستند و در حقیقت از فرقه های اسلامی نیستند. (ر.ک : الفرق بین الفرقاق ۲۳۳-۲۳۰ التبصیر فی الدین ص ۱۲۳) این گروه از سوی علمای امامیه تکفیر شده اند چنانکه از زبان امامان شیعه لعن و تکفیر شده بودند (تصحیح الاعتقاد ص ۱۰۹) اما فرقه های مشهور غلات به شرح زیر است: 1⃣ : این فرقه از مذهب اسماعیلیه منشعب شده است از این رو آنان در بسیاری از عقاید با اسماعیلیه هم عقیده اند. آنها معتقدند که الحاکم بامر الله از خلفای فاطمی متوفای ۴۱۱ هجری که دیگران معتقد به کشته شدن او هستند نمرده است و همان مهدی موعود است آنان می گویند که الحاکم بامرالله صورت ناصوتی الوهیت است و یگانه و صمد و منزه از شمارش است و دروزی ها تنها باید از او اطاعت کنند آنها می گویند هیچ امامی در زمین جز الحاکم وجود ندارد (تاریخ اندیشه های کلامی در اسلام ۲/۴۶۴-۴۶۲) 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• ↙️ دروزیان در لبنان و سوریه سکونت دارند و دارای قدرت سیاسی نیز هستند در سال ۱۹۵۶ حدود ۸۸۱۰۰ نفر در لبنان و در سال ۱۹۴۷ در سوریه ۹۶۶۴ نفر دروزی وجود داشتند (همان ص ۵۶۷) دروزیان خود را از نژاد دیرین عربی می دانند چون بیشتر آنان منسوب به قبایل تنوخ هستند که از قبایل کهن عربی است. آنان در فقه تابع مذهب حنفی هستند و این بجهت تحمیل این مذهب در سال ۱۵۱۶ توسط حاکمان عثمانی بر آن دیار است دروزی ها خود را از نظر دینی به دو گروه عاقل و جاهل تقسیم می کنند عاقلان دو رئیس دینی دارند که به شیخ عاقلان معروفند آنان باید پایبند به احکام عملی دین مانند می گساری نکردن، خودداری از استعمال دخانیات و زاهد بودن و نیز آنان لباس جدا از جاهلان دارند عمامه ای سفید و استوانه ای بر سر می گذراند و لباس آنها شامل یک قبا و یک عبا به رنگ آبی تیره است. اما گروه جاهلان افراد دیگر جامعه هستند آنان حق دارند تنها شرح کتب این فرقه را بخوانند اما کتاب اصلی آنان از جمله قرآن را حق ندارند بخوانند آنان آزادند تا به اصول دینی پایبند نباشند (تاریخ اندیشه کلامی در اسلام ص ۲/۵۷۵-۵۷۴) 2⃣ : نصیریه فرقه ای از غلاه هستند که در حق علی بن ابی طالب غلو کرده او را خدا دانسته اند این فرقه منتسب به شخصی به نام نصیر است تاریخ پیدایش آن را قرن پنجم دانسته اند گروهی از آنان هم اکنون نیز وجود دارند که در شمال غربی سوریه ساکن هستند. (تاریخ شیعه و فرقه های اسلام ص ۱۸۵) برخی از اعتقادات نصیریه عبارتست از: 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 📗•°••●••••• 1⃣خدا دانستن علی (ع) و یا حلول خدا در علی (ع) 2⃣سلمان فرستاده علی (ع) است. 3⃣کلمه سر عبارت است از سه حرف ع(علی) م (محمد) س (سلمان 4⃣ارادت به ابن ملجم زیرا او لاهوت را از بند ناسوت جدا کرد 5⃣ شراب از نور است از این رو درخت مو را بزرگ می دانند و قطع آن را گناه می دانند. (تاریخ اندیشه های کلامی در اسلام ۲/۴۰۸ –فرق و مذاهب کلامی ص ۳۲۶) ✔️ به چهار فرقه دیگر تقسیم می شوند: ۱- : اینان منسوب به علی حیدری از رهبران این فرقه در قرن نهم هجری هستند. ۲ –: اینان را شمسیه نیز می خوانند این گروه معتقدند که علی به آسمان رفته و در خورشید ساکن است و خورشید همان محمد می باشد. ۳- : آنان معتقدند که علی (ع) در قمر ساکن است و هرگاه شراب ناب نوشیده شود به ما ه نزدیک تر می شود این گروه به شیخ محمد کلاذری منسوب هستند. ۴- : این طائفه معتقدند که خدا ابتدا ظهور داشت اما بعد پنهان شد و این زمان زمان غیبت خداست و خدای غایب همانی است که در علی حلول کرد. (مصدر پیشین ص ۴۵۰) 📗 @gelayeri_babolkenari 📗📕📗📕📗📕📗📕📗