•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
5⃣ #فرقه_قدریه:
محور بحث در این فرقه افعال اختیاری انسان است آنان بر این گمان بودند که اعتقاد به قدر پیشین الهی در افعال اختیاری انسان با مختار و مرید بودن او منافات دارد از این رو مجازات خطا کار با عدالت سازگار نیست از سوی دیگر هرگاه افعال انسان متعلق به قضا و قدر الهی باشد کارهای ناشایست نیز به خدا نسبت داده خواهد شد در حالی که با تنزیه ذات الهی در تضاد است رهبران این فرقه که از فرقه های کهن اسلامی هست، را می توان معبد جهنی که متوفای سال ۸۰ هجری است و به دست حجاج یا عبدالملک مروان به قتل رسید و نیز غیلان دمشقی متوفای سال ۱۱۲ هجری دانست. ابومنصور بغدادی سومین رهبر این فرقه را جعد بن درهم می داند. (الفرق بین الفرق ص ۱۹-۱۸ – الملل و النحل ۱/۳۰)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#بخش_پنجم
📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗
📧 @gelayeri_babolkenari
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
6⃣ #معتزله:
مذهب معتزله در اوائل قرن دوم هجری به رهبری واصل بن عطا (۱۳۱-۸۰) به وجود آمد. اما بحثهای ابتدایی این مذهب درخصوص ارتکاب به گناه و حکم دنیوی و اخروی آن مطرح بود که خوارج آنها را مشرک می دانستند اما سایر مسلمانان از آنان به مومن و فاسق تعبیر می کردند. اما واصل بن عطا که شاگردی حسن بصری را نموده بود گفت: ایمان اسم مدح بوده و عبارتست از مجموعه ای از خصال و صفات پسندیده و مرتکبان کبایر فاقد برخی از این صفاتند فسق نیز اسم ذم است لذا فاسقان را نیز نمی توان مومن نامید از سوی دیگر چون آنها به توحید اقرار دارند و برخی از صفات حمیده را دارا هستند نمی توان آنها را مشرک دانست بنابراین فسق حد وسط ایمان و کفر است و مرتکبان کبائر مومنند نه کافر اما از آنجا که آخرت تنها دو گروه وجود دارد که بهشتیان و دوزخیان هستند و بهشت نیز جایگاه مومنان و صالحان است بنابراین اگر فاسقان بدون توبه از دنیا بروند اهل دوزخ و مخلد درآنند این نظریه به عنوان منزله بین المنزلتین شهرت یافت. (سید مرتضی، امالی ۱/۱۱۵- قاضی عبدالجبار شرح الاصول الخمسه ص ۱۳۹-۱۳۸ عبدالقادر بغدادی الفرق¬بین الفرق ص ۱۱۸- شهرستانی الملل والنحل ۱/۴۸ – علی ربانی گلپایگانی فرق و مذاهب کلامی ۲۶۲-۲۶۱)
🔹علت نامگذاری آنان به معتزله را کناره گیری واصل بن عطا و یارانش از مجلس درس حسن بصری می دانند. معتزله #عقل_گرای_صرف هستند آنها تفسیر ایات و روایات را بر مبنای تفکر عقلانی می پذیرند از این رو اگر مبانی عقل آنها مطابق با آیات و روایات نبود به تاویل روی می آوردند تفاوت معتزله و سایر فرق در جمع بین عقل و دین، آن است که آنها از جدل بهره می گرفتند اما فرق دیگر از برهان استفاده می کردند (اقبال لاهوری، سیر فلسفه در ایران ص ۴۵-۴۴ احمد امین، ضحی الاسلام ۳/۱۷-۱۵)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
7⃣ #فرقه_مرجئه:
مرجئه از ارجاء به معنای تاخیر انداختن امری است، و یا نوید و امید دادن به کسی آمده است، این گروه از این جهت مرجئه خوانده شدند که آنها مرتبه عمل را پس از مرتبه قصد و نیت قرار می دادند و ایمان قلبی را برای نجات و فلاح انسان کافی می دانستند آنان چندان به عمل اعتقادی نداشتند از این رو گناه را سبب عدم رستگاری نمی¬دانند و از آنجایی که طبیعی بود با چنین عقایدی امیدی فراوان به گناهکاران داده می شد آنان را مرجئه خواندند. (بغدادی، الفرق بین الفرق ص ۲۰۲ فرق و مذاهب کلامی ص ۲۸۲)
💢 اما ریشه تاریخی این عقیده را به اواخر قرن اول مربوط می دانند (فضل بن شاذان، الایضاح ص ۴۶-۴۵) ولی استعمال چنین اصطلاحی را در زمان اختلاف بین خلیفه سوم و حضرت علی که بین مسلمانان بحثهایی ایجاد شده بود. برمی گردانند. حسن بن محمد بن حنفیه پیشنهاد داد درباره دو خلیفه اول به نیکی سخن بگویند اما راجع به عثمان و علی حکم را به خدا واگذار کنند. (جعفر سبحانی، بحوث فی الملل و النحل ۳/۶۸)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#فرق_خوارج
📌خوارج جمع خارجی و به معنای خروج و طغیان آمده است. خَرجَ هر گاه با حرف «علی» متعدی شود دو معنا می یابد
1⃣اعلان مبارزه با دیگری
2⃣سرپیچی و نافرمانی از والی یا حاکم (اقرب الموارد ۲/۲۶۴ به نقل از فرق و مذاهب کلامی ص ۲۸۶)
✔️این گروه از آنجا که از فرمان حضرت علی (ع) در روز #صفین تمرد کردند و در #نهروان بر علیه امام شوریدند به این نام خوانده شدند. آنان خود را شراه یعنی فدائیان و ایثارگران معرفی می کنند و به آیه من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله (بقره ۲۰۱) استناد می کنند البته باید گفت این آیه در شأن حضرت علی به مناسبت لیله المبیت نازل شده است. این گروه به #مارقین نیز شهرت دارند و در بیان پیامبر اسلام و حضرت علی نیز این اصطلاح به کار رفته است. روایتی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است که با اشاره به شخصی به نام ذی الخویصره فرمودند: از نسل این مرد گروهی بیرون خواهد آمد که از دین آنگونه خارج می شوند که تیر از کمان خارج شد. (فضل بن شاذان، الایضاح ص ۴۹-۴۸) امام علی (ع) نیز فرمودند: فلما نهضت بالامر نکث طائفه و مرقت أَخری و قسط آخرون (نهج البلاغه خ ۳ )
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢اما این گروه وقتی جنگ صفین رخ داد و موضوع حکمیت به میان آمد اگرچه در ابتدا موافق این امر بودند و فریب عمروعاص را خورده بودند اما به اشتباه خود پی بردند و بجای آنکه از علی (ع) عذر خواه باشند بر علیه او موضع گرفتند و حکمیت را مخالف حکم خدا دانستند و ارتکاب به آن را شرک و کفر خوانده از امام خواستند تا توبه کند امام در برابر آنان مقاومت کرد و به آنان یادآور شد که نوع نگاهشان به حکمیت صحیح نیست
👈زیرا قرآن به عنوان حاکم قرار گرفته است نه افراد و دستور خدا نیز آن است که در اختلافات به خدا و رسول او مراجعه شود و اینکه حکمیت مخالف با قرآن نیست اگرچه اشتباه ساده لوحان در حالی که پیروزی در چند قدمی سپاهشان بود این طرح عاقلانه نبود که از سوی آنان مطرح شد و حضرت نیز مخالف حکمیت بودند بلکه خوارج خود حکمیت را به امام تحمیل کردند. (نهج البلاغه ۱۲۵، ماهو ذنب و لکنه عجز من الرای و ضعف من الفعل تاریخ طبری ۳/۴۰- فرق و مذاهب کلامی ص ۲۸۹-۲۸۸) دیگر آنکه شکستن عهد و پیمان مخالف ایمان به قرآن و حکم خداست و تا نقض آن از سوی مقابل صورت نگرفت سزاوار نیست که شکسته شود. (تاریخ طبری ۳/۴۱)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#بخش_ششم
📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗
📧 @gelayeri_babolkenari
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢 اما فرق خوارج، هشت فرقه اصلی تقسیم شده اند:
1⃣#محکّمه: که به این فرقه حروریه نیز می گویند این گروه اولین فرقه خوارج هستند که چون حکم حکمیت را نپذیرفتند به محکمه معروف هستند و بخاطر آنکه منزلگاه آنان منطقه حروراء بود به حروریه معروف شدند.
2⃣ #ازارقه: اینان پیروان نافع بن ازرق هستند که از تندترین و خشن ترین فرقه های خوارج بودند و جنایات فراوانی مرتکب شدند نافع که در زمان عبدا.. بن زبیر به اهواز رفت فارس، کرمان و توابع آن و به تمام اهواز مسلط شد او توانست سی هزار سرباز جمع آوری کند و ۱۹ سال به جنگ و خونریزی بپردازد و سرانجام توسط مهلب بن ابی صفره در سال ۶۵ هجری در زمان حجاج کشته شد و فرقه او منقرض گردید.
3⃣ #نجدات: آنان پیروان نجده بن عامر حنفی (م ۶۲) هستند این فرقه را عاذریه نیز می گویند از آن رو که جاهلان در فروع دین را از قاصر و مقصر معذور می دانستند (فرق و مذاهب کلامی ص ۲۹۱با تصرف)
4⃣ #بیهسیه : از آنجا که آنان پیروان ابی بیهس هستند به این نام خوانده شدند او در زمان حجاج به مدینه گریخت و آنجا به دست ولیدبن عبدالملک به قتل رسید.
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
5⃣ #عجارده: رهبران این فرقه عبدالکریم بن عجرد می باشد، آنان معتقدند که کودک قبل از بلوغ را مسلمان نمی توان خواند و پس از بلوغ اسلام را باید به او عرضه کرد.
6⃣ #ثعالبه: پیروان ثعلبه بن عامر می باشند، آنان ابتدا با نظر عبدالکریم درخصوص کودکان هم عقیده بودند اما پس از آن از این رای برگشتند و به اسلام کودکان حکم کردند.
7⃣ #صفریه: این فرقه پیروان زیادبن اصفر هستند آنان معتقدند که اگر انسان گناهانی مرتکب شد که باید حد بر آنها جاری شود مانند زنا و سرقت، تنها به گناهکار معروفند اما کافر نیستند ولی اگر کبائر که حد شرعی ندارند مرتکب شوند مانند ترک نماز و روزه کافر نامیده می شوند (مصدر پیشین با تصرف ص ۲۹۱)
8⃣ #اباضیه: این گروه پیروان عبدا… بن اباض هستند که همچنان در بلاد مختلف اسلامی پیرواانی دارند مرکزیت آنان کشور عمان است و عقاید او به عنوان مذهب رسمی آن کشور است. (الاحوال الایمانیه ص ۳۵۷) عقائد اصلی آنان تخطئه حکمیت و شرط ندانستن قرشی بودن امام است آنان با فرق کلامی وجوه اشتراک و اختلاف در فروع و اصول دارند.(ر.ک: فرق و مذاهب کلامی ص ۲۹۷-۲۹۵)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢 #فرقه_جهمیه
آنان پیروان جهم بن صفوان (م ۱۲۸ هجری) هستندو او شاگرد جعفر بن درهم است و از معاصرین واصل بن عطا و کاتب حارث بن شریح بوده است. (تاریخ طبری ۵/۶۹) آنان جبر گرای مطلق هستند (الفرق بین الفرق ص ۲۱۱) توضیح آنکه در کلام اسلامی درباب اختیار و عدم آن سه نظریه عمده وجود دارد:
۱- #تفویض: قدریه و معتزله به آن معتقد می باشند.
۲- #کسب: که قول اشاعه و ماتریدیه می باشد.
۳- #امر_بین_الامرین: که نظریه امامیه (عدلیه) می باشد.
✔️اما جهمیه جبریه مطلق هستند، آنان ایمان را معرفت می دانند که به روایت «ان اول الدین معرفته» استناد شده است. آنها اطلاق صفات خداوند به خدا در حالی که به سایر اشیاء نیز قابلیت اطلاق داشته باشد را نفی می کنند از این رو حی و عالم را صفت خدا نمی دانند (الملل و النحل ۱/۸۶) از دیگر عقاید آنها حدوثی بودن علم خداست. (همان ۱/۸۷) و نیز آنها معتقدند که بهشت و جهنم فناپذیرند و دلیل عقل و نقلی به زعم خود بر آن اقامه می کنند. (همان ۱/۸۸-۸۷)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢 #فرقه_ضراریه
📌این گروه پیروان ضرار بن عمرو هستند او همعصر ابوالهزیل علاف (م ۲۲۶ هجری) معتزلی است کتابهایی از سوی بشربن معتمر از متکلمان معتزلی بر رد عقاید او نگاشته شده است. (فرق و مذاهب کلامی ص ۲۰۵، با تصرف، مقالات الاسلامیین ترجمه مویدی ص ۱۵۲-۱۵۱ الفرق بین الفرق ص ۲۱۵-۲۱۶) او در پاره ای از عقاید با معتزله هماهنگ است مانند تقدم استطاعت بر فعل و جواز امامت در غیر قریشی.
📌عقاید ویژه وی را می توان در تفسیرصفات سلبی خدا دانست که معتقد است مراد از عالم و قادر بودن آن است که از ساحت خدا جهل و نفی سلب می شود نه آنکه صفت علم و قدرت اثبات شود و نیز معتقد است که انسان علاوه بر حواس پنجگانه حس ششمی دارد که در روز قیامت با آن خدا را می بیند، از دیگر اعتقادات او آن است که خداوند دارای ماهیتی است که جز او کسی بر او واقف نیست. (الملل و النحل ۱/۹۱-۹۰- به نقل از فرق و مذاهب کلامی با تصرف ص ۳۰۶-۳۰۵ )
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢 #فرقه_نجاریه
آنان پیروان ابوعبدا… الحسین بن محمد بن عبدالله النجار هستند او معاصر نظّام معتزلی (۲۲۳ هجری) است وی با نظّام مناظره داشته است و از او شکست خورد که به موجب این شکست بیمار شد و در گذشت (ابن ندیم، الفهرست ص ۲۵۵) او معتقد بود که ایمان همان معرفت به خدا و رسول خدا و برخی از واجبات است و هر کس به این اصول ایمان نداشته باشد کافر است و نیز معتقد است که ایمان زیادت پذیر است اما نقصان پذیر نیست، بغدادی سه فرقه بر غوثیه، زعفرانیه و مستدرکه را از انشعابات این فرقه می داند. (الفرق بین الفرق ص ۲۱۰-۲۰۷)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#بخش_هفتم
📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗
📧 @gelayeri_babolkenari
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢 #فرقه_کرامیه
آنان پیروان کرام سجستانی (م ۲۵۵ هجری) هستند او از سیستان به گرجستان تبعید شد و در زمان حکومت محمد بن طاهر بن عبدا… طاهر وارد نیشابور شد و عوام فراوانی به او گرایش یافتند بغدادی فرق مهم کرامیه را به حقائقیه، طرائقیه و اسماقیه تقسیم کرده و نام برده است و از آنجائیکه آنان همدیگر را تکفیر نمی کردند. به یک فرقه واحده نام گذاری شدند (فرق و مذاهب کلامی ص ۳۰۸) آنان معتقد به تشبیه و تجسیم خداوند بودند و اطلاق جسم و جوهر را برای خدا جائز می دانستند.
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💢 #غلات_و_فرقه_های_غالی
غلات کسانی هستند که درخصوص پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) غلو و زیاده روی کردند و آنان را تا حد اولوهیت بالا بردند، برخی از روی اعتقاد باطل خود این عقیده را داشتند و برخی نیز برای دست و پا کردن موقعیت برای خود به این عقیده گرویده بودند آنان امام را رب و خود را نبی او به شمار می آوردند تا از این طریق نزد مررم و جهه ای کسب کرده و تا وجوهات شرعیه به آنان تحویل شود. (تصحیح الاعتقاد ص۱۰۹- بحار الانوار ۲۵/۳۴۶) برخی فرقه های غلات را به روافض انتساب دادند اما بیشتر محققین در ملل و نحل بابی جداگانه برای آنها باز کرده اند زیرا معتقدند که آنها منسوب به اسلام هستند و در حقیقت از فرقه های اسلامی نیستند. (ر.ک : الفرق بین الفرقاق ۲۳۳-۲۳۰ التبصیر فی الدین ص ۱۲۳) این گروه از سوی علمای امامیه تکفیر شده اند چنانکه از زبان امامان شیعه لعن و تکفیر شده بودند (تصحیح الاعتقاد ص ۱۰۹) اما فرقه های مشهور غلات به شرح زیر است:
1⃣ #فرقه_دروزی: این فرقه از مذهب اسماعیلیه منشعب شده است از این رو آنان در بسیاری از عقاید با اسماعیلیه هم عقیده اند. آنها معتقدند که الحاکم بامر الله از خلفای فاطمی متوفای ۴۱۱ هجری که دیگران معتقد به کشته شدن او هستند نمرده است و همان مهدی موعود است آنان می گویند که الحاکم بامرالله صورت ناصوتی الوهیت است و یگانه و صمد و منزه از شمارش است و دروزی ها تنها باید از او اطاعت کنند آنها می گویند هیچ امامی در زمین جز الحاکم وجود ندارد (تاریخ اندیشه های کلامی در اسلام ۲/۴۶۴-۴۶۲)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
↙️ دروزیان در لبنان و سوریه سکونت دارند و دارای قدرت سیاسی نیز هستند در سال ۱۹۵۶ حدود ۸۸۱۰۰ نفر در لبنان و در سال ۱۹۴۷ در سوریه ۹۶۶۴ نفر دروزی وجود داشتند (همان ص ۵۶۷) دروزیان خود را از نژاد دیرین عربی می دانند چون بیشتر آنان منسوب به قبایل تنوخ هستند که از قبایل کهن عربی است. آنان در فقه تابع مذهب حنفی هستند و این بجهت تحمیل این مذهب در سال ۱۵۱۶ توسط حاکمان عثمانی بر آن دیار است دروزی ها خود را از نظر دینی به دو گروه عاقل و جاهل تقسیم می کنند عاقلان دو رئیس دینی دارند که به شیخ عاقلان معروفند آنان باید پایبند به احکام عملی دین مانند می گساری نکردن، خودداری از استعمال دخانیات و زاهد بودن و نیز آنان لباس جدا از جاهلان دارند عمامه ای سفید و استوانه ای بر سر می گذراند و لباس آنها شامل یک قبا و یک عبا به رنگ آبی تیره است. اما گروه جاهلان افراد دیگر جامعه هستند آنان حق دارند تنها شرح کتب این فرقه را بخوانند اما کتاب اصلی آنان از جمله قرآن را حق ندارند بخوانند آنان آزادند تا به اصول دینی پایبند نباشند (تاریخ اندیشه کلامی در اسلام ص ۲/۵۷۵-۵۷۴)
2⃣ #فرقه_نصیریه: نصیریه فرقه ای از غلاه هستند که در حق علی بن ابی طالب غلو کرده او را خدا دانسته اند این فرقه منتسب به شخصی به نام نصیر است تاریخ پیدایش آن را قرن پنجم دانسته اند گروهی از آنان هم اکنون نیز وجود دارند که در شمال غربی سوریه ساکن هستند. (تاریخ شیعه و فرقه های اسلام ص ۱۸۵) برخی از اعتقادات نصیریه عبارتست از:
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
1⃣خدا دانستن علی (ع) و یا حلول خدا در علی (ع)
2⃣سلمان فرستاده علی (ع) است.
3⃣کلمه سر عبارت است از سه حرف ع(علی) م (محمد) س (سلمان
4⃣ارادت به ابن ملجم زیرا او لاهوت را از بند ناسوت جدا کرد
5⃣ شراب از نور است از این رو درخت مو را بزرگ می دانند و قطع آن را گناه می دانند. (تاریخ اندیشه های کلامی در اسلام ۲/۴۰۸ –فرق و مذاهب کلامی ص ۳۲۶)
✔️ #فرقه_نصیریه به چهار فرقه دیگر تقسیم می شوند:
۱- #حیدریه: اینان منسوب به علی حیدری از رهبران این فرقه در قرن نهم هجری هستند.
۲ –#شمالیه: اینان را شمسیه نیز می خوانند این گروه معتقدند که علی به آسمان رفته و در خورشید ساکن است و خورشید همان محمد می باشد.
۳- #کلازیه_یا_قمریه: آنان معتقدند که علی (ع) در قمر ساکن است و هرگاه شراب ناب نوشیده شود به ما ه نزدیک تر می شود این گروه به شیخ محمد کلاذری منسوب هستند.
۴- #غیبیه: این طائفه معتقدند که خدا ابتدا ظهور داشت اما بعد پنهان شد و این زمان زمان غیبت خداست و خدای غایب همانی است که در علی حلول کرد. (مصدر پیشین ص ۴۵۰)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
؛💥🌱❤️🌱💥💥💥💥💥💥
؛🌱❤️🌱💥
؛❤️🌱💥
؛🌱💥
؛💥
بسم الله الرحمن الرحيم
ضمن عرض سلام وادب و تبريك عيد فطر ، اميدواريم خداوند متعال در اين عيد بزرگ #مقام_عبوديت را به عنوان تاج لقد كرمنا بني آدم به روزه داران حقيقي اين ماه پربركت عنايت بفرمايد كه هر كس تاج بندگي خدا بر سر گذاشت ، پادشاه غير خداست .
به اميد ظهور يگانه پادشاه و منجي عالم هستي ،حضرت مهدي موعود عج .
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
💥
🌱💥
❤️🌱💥
🌱❤️🌱💥 @gelayeri_babolkenari
💥🌱❤️🌱💥💥💥💥💥💥💥💥
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
3⃣ #فرقه_اهل_حق:
این گروه را علی اللهی نیز می گویند این گروه نیز برای علی (ع) مقام اولوهیت قائل شدند محققان بر این باورند که تاریخ پیدایش این فرقه قرن چهارم بوده و پیشوای آنان فردی به نام مبارک شاه ملقب به شاه خویشین است که سلطان طریقت بوده در منطقه بلوران از توابع لرستان زندگی می کرد او به چهارتن از پیروان خود وعده داد که پس از درگذشت او روحش پس از صد سال در شخصی به نام سلطان ضحاک یا اسحاق تجلی خواهد کرد. (فرق و مذاهب کلامی ص ۳۳۰- مجله تخصصی کلام اسلامی شماره ۱۴ ص ۸۷)
این گروه از این که علی اللهی خوانده شوند بی زارند یکی از سران اهل حق خدا دانستن امام علی را نسبتی دروغ به این فرقه می داند (دائره المعارف تشیع ۳/۶۵۶-۶۵۵) این فرقه به یادستان نیز مشهورند. فرقه اهل حق به ۷ فرقه، شاخه یا خاندان اصلی و ۴ خاندان الحاقی منشعب می شوند.
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💠 شاخه های این فرقه عبارتند از:
1⃣ خاندان شاه ابراهیم فرزند سید محمد گوره سوار که به شاه ابراهیمی معروفند
2⃣ خاندان سید ابوالعرفا
3⃣ خاندان عالی قلندر
4⃣ خاندان سید میر سور
5⃣ خاندان بابا یادگار
6⃣ خاندان حاجی بوعیسی
و فرقه های الحاقی عبارتند از:
7⃣ خاندان آتش بیگی
8⃣ خاندان ذوالنور
9⃣ خاندان بابا حیدری
اهل حق در هفته یک یا چند بار در خانه هایی گرد پیر خود جمع می شوند و عبادتشان را که نوعی دعا و مراسم خاص می باشد انجام می دهند. آنان هفته ای یکبار عبادت را برای تمامی روز کافی می دانند. آنها نماز نمی خوانند و روزه آنان سه روز می باشد که به مرنو و قلطاس معروف است. (فرق و مذاهب کلامی ص ۳۳۴) اهل حق را شیطان پرست نیز می خوانند و می گویند آنان از لعن شیطان بی زارند اگرچه خود چنین نسبتی را نمی پذیرند، در نزد آنان پر پشت و بلند بودن شارب از مظاهر اهل حق و از مسالک مسلک سلطان ضحاک است. (دائره المعارف تشیع ۳/۶۶۱-۶۵۹)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#بخش_نهم
📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗
📧 @gelayeri_babolkenari
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
4⃣ #شیخیه_و_کشفیه:
پیشوای این فرقه #احمد_احسایی (۱۲۴۱-۱۱۶۶ ) می باشد او از منطقه احسا از مناطق قطیف بحرین است. در ۵ سالگی نزد پدر قرآن خواندن آموخت و پس از آموزش اندک در حوزه علوم عربی در سال ۱۱۸۶ هجری به کربلا رفته و دروس علمایی مانند آقا #باقر_بهبهانی سید علی #صاحب_ریاض، #سید_مهدی_بحر_العلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطا شرکت نمود او در کنار آموزش فقه به یادگیری حدیث، طب، نجوم، ریاضیات، علم حروف و اعداد و فلسفه مطالعاتی داشت. آموزش علوم متفاوت و نیز زندگی در محیطی که نحله های مختلف اسلامی خصوصاً تعصبات خشک مذهبی اهل سنت حاکم بود سبب شد تا او دارای عقائد عجیبی در حوزه دین گردد او در سال ۱۲۰۹ هجری به زادگاه خود احسا برگشت
💠در سال ۱۲۲۱ به عتبات بازگشته بصره را محل زندگی خود قرار داد در همان سال به قصد زیارت #امام_علی_بن_موسی_الرضا (ع) به خراسان رفت سپس از آنجا به یزد رفت و با اصرار مردم آن دیار، در آنجا ساکن شد او در این مدت شهرت فراوانی کسب کرد و به دعوت فتح علیشاه به تهران رفت پس از آن محمد علی میرزا فرزند فتح علی شاه او را به کرمان شاه دعوت کرد و مورد عنایت ویژه¬ی او قرار گرفت او تا سال ۱۲۳۸ هجری که سال درگذشت محمد علی میرزا است در کرمانشاه باقی ماند پس از آن به قزوین رفت و علمای آنجا از او استقبال کردند وی در قزوین مسجد شاه را برای اقامه نماز جماعت برگزید و در مدرسه صالحیه به تدریس مشغول شد اما ابراز عقاید عجیب او در مورد قیامت، معاد و دیگر موضوعات دینی توسط ملا محمد تقی برغانی (شهید ثالث) از علمای بزرگ و مشهور آن جا تکفیر شد .
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
✔️ حکم این عالم مورد تائید علمای شیعه در ایران و عراق قرار گرفت به دنبال آن شیخ احمد قزوین را به قصد مشهد ترک کرد و از ایران به عراق رفت و از آنجا قصد وطن خود نمود اما در مسیر بازگشت در سه منزلی مدینه در ۲۱ ذی قعده سال ۱۲۴۱ هجری در قریه هدیه در گذشت ودر نزدیکی بیت¬الاحزان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.(اعیان الشیعه ۲/۵۹۰-۵۸۹ – دائره المعارف تشیع ۱/۵۰۱-۵۰۱۰ قصص العلما ص ۴۴-۴۳ بهائیت ریشه ها و اندیشه ها از نگارنده، فرق و مذاهب کلامی ص ۳۳۷-۳۳۶)
#شیخ_احسایی عقاید ویژه ای در موضوعات مختلف دینی داشت از جمله او قائل بود در قیامت این جسم عنصری باز نمی گردد بلکه بازگشت نفوس در قالب کالبدی است لطیف که لطیف تر از کالبد دنیوی است اما در عین حال جسم محسوب می شود و نیز درخصوص #معراج_پیامبر عقیده داشت که پیامبر با جسم هورقلیایی به معراج رفت بنابراین در هر فلکی از افلاک با جسم و جرم و حجم متناسب با آن فلک ورود پیدا می کرد شیخ احمد درخصوص #وجود_امام زمان و ظهور او تردید نداشت
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗