•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
3⃣ #فرقه_اهل_حق:
این گروه را علی اللهی نیز می گویند این گروه نیز برای علی (ع) مقام اولوهیت قائل شدند محققان بر این باورند که تاریخ پیدایش این فرقه قرن چهارم بوده و پیشوای آنان فردی به نام مبارک شاه ملقب به شاه خویشین است که سلطان طریقت بوده در منطقه بلوران از توابع لرستان زندگی می کرد او به چهارتن از پیروان خود وعده داد که پس از درگذشت او روحش پس از صد سال در شخصی به نام سلطان ضحاک یا اسحاق تجلی خواهد کرد. (فرق و مذاهب کلامی ص ۳۳۰- مجله تخصصی کلام اسلامی شماره ۱۴ ص ۸۷)
این گروه از این که علی اللهی خوانده شوند بی زارند یکی از سران اهل حق خدا دانستن امام علی را نسبتی دروغ به این فرقه می داند (دائره المعارف تشیع ۳/۶۵۶-۶۵۵) این فرقه به یادستان نیز مشهورند. فرقه اهل حق به ۷ فرقه، شاخه یا خاندان اصلی و ۴ خاندان الحاقی منشعب می شوند.
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💠 شاخه های این فرقه عبارتند از:
1⃣ خاندان شاه ابراهیم فرزند سید محمد گوره سوار که به شاه ابراهیمی معروفند
2⃣ خاندان سید ابوالعرفا
3⃣ خاندان عالی قلندر
4⃣ خاندان سید میر سور
5⃣ خاندان بابا یادگار
6⃣ خاندان حاجی بوعیسی
و فرقه های الحاقی عبارتند از:
7⃣ خاندان آتش بیگی
8⃣ خاندان ذوالنور
9⃣ خاندان بابا حیدری
اهل حق در هفته یک یا چند بار در خانه هایی گرد پیر خود جمع می شوند و عبادتشان را که نوعی دعا و مراسم خاص می باشد انجام می دهند. آنان هفته ای یکبار عبادت را برای تمامی روز کافی می دانند. آنها نماز نمی خوانند و روزه آنان سه روز می باشد که به مرنو و قلطاس معروف است. (فرق و مذاهب کلامی ص ۳۳۴) اهل حق را شیطان پرست نیز می خوانند و می گویند آنان از لعن شیطان بی زارند اگرچه خود چنین نسبتی را نمی پذیرند، در نزد آنان پر پشت و بلند بودن شارب از مظاهر اهل حق و از مسالک مسلک سلطان ضحاک است. (دائره المعارف تشیع ۳/۶۶۱-۶۵۹)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#بخش_نهم
📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗
📧 @gelayeri_babolkenari
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
4⃣ #شیخیه_و_کشفیه:
پیشوای این فرقه #احمد_احسایی (۱۲۴۱-۱۱۶۶ ) می باشد او از منطقه احسا از مناطق قطیف بحرین است. در ۵ سالگی نزد پدر قرآن خواندن آموخت و پس از آموزش اندک در حوزه علوم عربی در سال ۱۱۸۶ هجری به کربلا رفته و دروس علمایی مانند آقا #باقر_بهبهانی سید علی #صاحب_ریاض، #سید_مهدی_بحر_العلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطا شرکت نمود او در کنار آموزش فقه به یادگیری حدیث، طب، نجوم، ریاضیات، علم حروف و اعداد و فلسفه مطالعاتی داشت. آموزش علوم متفاوت و نیز زندگی در محیطی که نحله های مختلف اسلامی خصوصاً تعصبات خشک مذهبی اهل سنت حاکم بود سبب شد تا او دارای عقائد عجیبی در حوزه دین گردد او در سال ۱۲۰۹ هجری به زادگاه خود احسا برگشت
💠در سال ۱۲۲۱ به عتبات بازگشته بصره را محل زندگی خود قرار داد در همان سال به قصد زیارت #امام_علی_بن_موسی_الرضا (ع) به خراسان رفت سپس از آنجا به یزد رفت و با اصرار مردم آن دیار، در آنجا ساکن شد او در این مدت شهرت فراوانی کسب کرد و به دعوت فتح علیشاه به تهران رفت پس از آن محمد علی میرزا فرزند فتح علی شاه او را به کرمان شاه دعوت کرد و مورد عنایت ویژه¬ی او قرار گرفت او تا سال ۱۲۳۸ هجری که سال درگذشت محمد علی میرزا است در کرمانشاه باقی ماند پس از آن به قزوین رفت و علمای آنجا از او استقبال کردند وی در قزوین مسجد شاه را برای اقامه نماز جماعت برگزید و در مدرسه صالحیه به تدریس مشغول شد اما ابراز عقاید عجیب او در مورد قیامت، معاد و دیگر موضوعات دینی توسط ملا محمد تقی برغانی (شهید ثالث) از علمای بزرگ و مشهور آن جا تکفیر شد .
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
✔️ حکم این عالم مورد تائید علمای شیعه در ایران و عراق قرار گرفت به دنبال آن شیخ احمد قزوین را به قصد مشهد ترک کرد و از ایران به عراق رفت و از آنجا قصد وطن خود نمود اما در مسیر بازگشت در سه منزلی مدینه در ۲۱ ذی قعده سال ۱۲۴۱ هجری در قریه هدیه در گذشت ودر نزدیکی بیت¬الاحزان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.(اعیان الشیعه ۲/۵۹۰-۵۸۹ – دائره المعارف تشیع ۱/۵۰۱-۵۰۱۰ قصص العلما ص ۴۴-۴۳ بهائیت ریشه ها و اندیشه ها از نگارنده، فرق و مذاهب کلامی ص ۳۳۷-۳۳۶)
#شیخ_احسایی عقاید ویژه ای در موضوعات مختلف دینی داشت از جمله او قائل بود در قیامت این جسم عنصری باز نمی گردد بلکه بازگشت نفوس در قالب کالبدی است لطیف که لطیف تر از کالبد دنیوی است اما در عین حال جسم محسوب می شود و نیز درخصوص #معراج_پیامبر عقیده داشت که پیامبر با جسم هورقلیایی به معراج رفت بنابراین در هر فلکی از افلاک با جسم و جرم و حجم متناسب با آن فلک ورود پیدا می کرد شیخ احمد درخصوص #وجود_امام زمان و ظهور او تردید نداشت
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
💥👈 اما می گفت #امام_زمان در یک عالم روحانی خارج از این عالم مادی ساکن است و از آنجا حاکم بر جهان است وی درخصوص مقام اهل بیت غلو می کرد و برای آن ذوات مقدسه مقام ربوبی قائل بود اما فتنه انگیزترین بخش از اعتقادات او موضوع نیابت خاصه بود او معتقد بود که در میان شیعیان یک فرد کامل همیشه وجود دارد که سمت نیابت خاص حضرت حجت را بر عهده دارد و شیخ احمد احسایی این مقام را داراست!!!
📌 #اصول_دین شیخ ۴ اصل است که عبارتند از #توحید، #نبوت، #امامت و #رکن_رابع که همان شیعی کامل یا ناطق واحد که #واسطه_فیض_امام_و_امت است (شیخیگری و با بی گری ص ۷۵-۷۲ – قصص العلما ص ۵۰-۴۴)
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
5⃣ #فرقه_بابیت
فرقه بابیت در حقیقت #ادامه_فرقه_شیخی است که توسط سید کاظم رشتی شاگرد شیخ احمد احسایی پا گرفت و سپس توسط علی محمد باب به شکل جدی تر بیان شد سید علی محمد باب در محرم ۱۲۳۵ یا ۱۲۳۶ هجری در شیراز به دنیا آمد و در بیست و هفتم شعبان سال ۱۳۶۶ در تبریز به جرم ارتداد اعدام شد بابیان او را حضرت اعلی و نقطه اولی می دانند او کمی از تحصیلات خود را در شیراز گذراند و سپس در ۵ سالگی ساکن بوشهر شد و به حرفه پدر که تجارت بود مشغول شد از احوالات او می گویند که هنوز نوجوانی بیش نبود کارهای عجیب و غریبی انجام می داد و به ختومات ورد و ذکر و طلسم اشتغال داشت
💥 او در گرمای شدید بوشهر پشت بام می ایستاد و به زعم خود می گفت که می خواهد خورشید را تسخیر کند او از بوشهر به شیراز برگشت و تجارت را رها کرده برای تحصیل علم به کربلا رفت و در حلقه شاگردان #سید_کاظم_رشتی جای گرفت. سید کاظم رشتی شخصیتی مجهول الهویه بود و از شاگردان تراز اول شیخ احمد محسوب می شد او افکار انحرافی و غلوآمیزی درخصوص ائمه هدی (ع) داشت و معتقد بود امامان مظهر تجسم یافته خدا هستند
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
⭕️ علی محمد باب پس از درگذشت سید کاظم رشتی در سال ۱۲۶۰ هجری ابتدا دعوی #ذکریت و سپس #بابیت نمود او پس از آن مدعی مهدویت شد چندی نگذشت که از آن فراتر رفته دعوی نبوت کرد و سرانجام #مدعی_الوهیت شد و گفت خدا در او حلول کرده است او در آغاز دعوت ۱۸ شاگرد داشت که در حروف حی (ح= ۸+ی=۱۰=۱۸) شهرت داشتند که به باب مومن شدند آنان در نقاط مختلف پراکنده شدند و به تبلیغ آئین باب پرداختند باب چند بار در مقابل علما و مردم ادعای خود را تکذیب کرد و توبه نمود
💥اما مجدداً پس از آزادی بر آن اصرار ورزید سرانجام در سال ۱۲۶۶ پس از سوء قصد یاران او به جان #ناصرالدین_شاه به دار آویخته شد او کتابهای متعددی دارد که مطابق با هیچ قاعده ای از قواعد علمی نیست و جملات محمل و پراکنده ای را گرد آورده و آن را به عنوان تفسیر قرآن یا بیان احکام مطرح کرده است کتاب به اصطلاح مقدس باب بیان نام دارد.
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗
🔗 سلسله بحثهاي تاريخ اديان، فرق و مذاهب
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
#بخش_دهم 👈 پاياني
📗🖇📕🖇🖇📕🖇📗
📧 @gelayeri_babolkenari
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
•••••●••°•📗 #فرق_و_مذاهب_اسلامی 📗•°••●•••••
6⃣ #فرقه_بهائیت
📌 #میرزاپ-حسین_علی_بها پیشوای بهائیان در سال ۱۲۳۳ در نور مازندران متولد شد او از شاگردان و افراد خاص علی محمد باب بود علی محمد برادر او میرزا یحیی صبح ازل که از حسین علی کوچکتر بود را خلیفه و حسین علی را دستیار او قرار داد حسین علی کمی از مقدمات و تحصیلات مردم آن زمان را آموخت و پس منشی دولتی شد سپس حلقه های درویشی رفت با آمدن باب در حلقه یاران او قرار گرفت.
📌سپس از اعدام باب میرزا یحیی ادعای جانشینی کرد حسینعلی ابتدا پذیرفت اما پس از آن در مقابل برادر موضع گرفت او ابتدا ادعای #من_یظهره_اللهی کرد و سپس از آن مدعی نبوت شد و آنگاه گفت که خدا در او حلول کرده است و خود را الهیکل الاعلی نامید و گفت سید علی محمد باب زمینه ساز ظهور او بوده است او و برادرش با فشار علمای اسلام به بغداد تبعید شدند عثمانیها که حضور آن دو برادر و پیروانشان را منشأ خطر برای حکومت خود می دیدند هر دو را به نقطه ای دور دست تبعید کردند میرزا یحیی به قبرس و حسینعلی به عکارانده شد از آن پس طرفداران میرزا یحیی را ازلیه و طرفداران حسینعلی را بهائیه نامیدند
📗 @gelayeri_babolkenari
📗📕📗📕📗📕📗📕📗