#روایت_ترنج | روی زمین هم میشود پرواز کرد!
🖊️ مریم شیدپیلهور
چند پنجشنبه بود که اینجا، در یکی از مردانهترین نقاط شهر مینشستیم و دربارهٔ هویت زن حرف میزدیم!
هر هفته از میان صدای موتورها و چراغهایی که همیشه سبز بودند، خودمان را به سالن موزه میرساندیم و ساعتی را در جهان زنانه نفس میکشیدیم.
میدانم که ممکن است تا همینجا هم به فمینیست اسلامی متهم شده باشم و سؤالتان این باشد که جهان زنانه دیگر چه بساطی است و چرا زندگی را جنسیتی میکنی!
من هم اگر به محفل ترنج نیامده بودم، نمیدانستم یعنی چه که طرز فکر مردانه قدرت حاکم بر جهان است! آنقدر قوی که مصادیق مردانه زیستن و مردانه فکر کردن را هم نمیشناسیم. چون اغلب همه چیز مردانه است و مدلهای زنانه را یا ندیدیم یا دیدیم و به آنها خندیدیم؛ اصالتبخشی پیشکش!
محفل ترنج برای من چیزی بیش از یک محفل نظری بود. اما اگر به موضوع زنان علاقهمندید و حوصلهٔ فکر کردن، حرف زدن و زدن زیر میز بدیهیات ذهنتان را دارید، ثبتنام دور بعد را از دست ندهید!
#محفل_ترنج
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
#روایت_ترنج
🖊 نرگس جودکی
هفتههای اولِ ترمِ اولِ دانشگاه، هم برایم تازگی داشت هم آشفتگی و تمام ساعاتم را پر کرده بود،
اما پنجشنبهها همهی خستگیها و آشفتگیهایم را بغل میکردم و به محفل میبردم، شاید اگر بگویم ساکتترین شخص جمع بودم اغراق نکرده باشم، اما آن جمع صمیمی و خواهرانه همراه با راهنماییهای به جای آقای تکلو من را که همیشه با دغدغههای زنانه حراف مجالس کوچک دخترانهٔ خودمان بودم را به شنیدن وا میداشت، شنیدنی که به آن محتاج بودم که گمشده ام را بیشتر در درونم پیدا کنم.
از کل روزهای قشنگ محفل خاطره یک روز خوب در ذهن من مانده، همان روزی که آقای تکلو از ما خواست که چند زن الگوی سوم نام ببریم و ما بانوانی تاثیر گذار را که شماره شان به حد انگشتان دست میرسید نام بردیم و من در ذهنم به خانم بنت الهدی صدر یکی از قهرمانان زندگی ام فکر میکردم، تا اینکه ایشان گفتند پس خودتان چی؟ شما هم یک زن الگوی سوم هستید، شیشه دانستنهایم آنجا شکست و تازه به آن پی بردم که چقدر دیر فهمیدم..
آن روز تا هفتهها در ذهن من ماند و مدام به این فکر میکردم که «من زن الگوی سومم»
پ.ن: اما آنچه که باعث شده بود ما دختران از پس سالها مبارزه زنان مسلمان و پاکدامن این سرزمین هنوز هم متوجه این نشویم که الگوی سوم زن یک جریان چندین ساله است و ما ادامهٔ همان جریان مبارکیم خود جای بحث و تأمل فراوان دارد.
#محفل_ترنج
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
#روایت ترنج
🖊 فاطمه بهرامی
خسته و رنجور و زخمی از نبرد میان زن شرقی و زن غربی، یَله دادیم بر ساحلِ زنِ الگویِ سوم!
به امید آنکه التیام بخشد آلامِ مان را...
با جمعی همراه شدیم و از "زن" گفتیم...
من می نویسم "زن" و شما بخوانید "شاه کلیدِ حیات"...!
از زن گفتیم و اندیشیدیم به سال ها زنانگی نکردن..
به جهانی که گویا تا بُنِ دندان مسلح شده که ما را خلع سلاح کند از "زن بودن"...
جهانی که می کوشد، زن را جایی میان کارهایِ بدوی نگه دارد، تا خلق نکند و نیافریند..
از زن گفتیم و غرق سرور شدیم...
جانمان لبالب شد از شوقِ کارهایی که می شود برایِ زن کرد و خونی تازه در رگ هایِ این زندگی جاری ساخت..
از زن گفتیم و چای نوشیدیم و "ترنج" شد، پناهی برایِ دردهایِ زیستن در جهان مردساخته!
#محفل_ترنج
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | در نفی جنسیتزدگی و جنسیتزدایی
موضع آیتالله خامنهای نسبت به مقوله جنسیت چیست؟
(تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 1)
📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
یکی از مفاهیم پرتکرار رهبری در دیدار امسال با بانوان «نفی جنسیت» بود. ایشان در مواردی از جمله شأن انسانی، معنویت، تکلیف و مسئولیتهای اجتماعی و… از «عدم دخالت جنسیت» بحث کردند. اگر به سیاق بیانات رهبری و منظومهی ایشان آشنا نباشیم ممکن است در صورتبندی «نفی جنسیت» دچار سوءبرداشت شویم. از سویی دیگر در همین دیدار و نه فقط در بیانات پیشین، ایشان در کنار نفی جنسیت از ویژگیهای جنسیتی صحبت کردند که ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن و مرد را متمایز میکند. یکی از نمونههای آن در همین بیانات اولویت و برخی ترجیحها نسبت به زنان در امور معنوی است. ایشان ذکر نام ردو زن را در قرآن به عنوان اسوه برای تمام انسانها از باب تعدیل برتریطلبیهای مردانه تفسیر کردند که این حرکت را در قرآن لزوماً نمیتوان به اوصاف ذاتی زن به صراحت مرتبط دانست. «این یک نوع ترجیح دادن و رجحان دادن زن است… دلیلش هم به نظر من روشن است؛ چون در جنس مرد، به خاطر شرایط مادّی و جسمانیای که دارد و خصوصیّاتی که وجود دارد، یک حالت برتریطلبیای هست».
اما در جای دیگر از بیان ایشان دلالت کلامی قدری ذاتانگارانه به نظر میرسد
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n009/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #درسگفتار | تعمیق نظری در پروژهی الگوی سوم 🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت) 🟢 آفلا
♨️ اطلاعیه
جهت استفاده علاقهمندان درسگفتار تعمیق نظری در الگوی سوم با ۶۰درصد تخفیف در اختیار قرار خواهد گرفت.
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
رویداد سوم:
سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع
گفتوگو با سرکار خانم زهرا عسگری
کارشناس ارشد مطالعات زنان
آنچه خواهیم گفت:
در نشست قبل دانستیم، عقل و عاطفه نهتنها تقابلی ندارند، بلکه در معرفت دینی قائل به تطابق عاطفه و عقل هستیم. در نشست پیش رو میخواهیم جایگاه این استعداد انسانی را در حکمرانی و ساخت اجتماع به گفتوگو بنشینیم و چالشهای پیشرو را بازشناسیم.
🔹زمان: سهشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲
ساعت ۱۶ تا ۱۸
🔸مکان: کافه کتاب بانو امین
خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین.
➡️ https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW
⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید
09394276422
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | شرقیِ ننگین
آیا در نگاه رهبری نگاه شرقی به زن از بین رفته است؟
(تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 2)
📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
برخی بر این باورند که سهگانهٔ شرقی، غربی و اسلامی که پیشازاین رهبری در پیام کنگره در خصوص هویت زن ارائه کردند تغییر کرده است و این تغییر حاکی از محو و به حاشیه رفتن نگاه شرقی به زن است. قائلان به این رویکرد یک تصویر قدیمی و منقضی از نگاه شرقی را در نظر دارند که علیالقاعده با گذر زمان و در جریان زندگی شهری عملاً جایی برای این نگاه وجود ندارد؛ بنابراین ما در میانهٔ دو رویکرد اسلامی و غربی قرار داریم و ماجرای زن و مسائل هویتی او در این آوردگاه و گرفتار این نیروهاست.
بیانات اخیر رهبری مطالبی داشت که علیالظاهر این نگاه را تقویت و تأیید میکرد. حال پرسش این است که آیا این روایت صحیح است؟ نگاه شرقی که ایشان در پیام کنگره بیان نمودند امروز کجاست و چرا در بیان ایشان صحنهٔ نزاع دوگانه تصویر شده است؟....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n012/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانهداری
بخش اول: موانع شناختی فهم ایدهی خانهداری
(تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره ۳)
📝 به قلم صفوراسادات امینجواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی
.... طبیعت زن پس از توجه به تفکیک کارهای خانه از خانهداری با انجام کارهای خانه بیگانه نمیشوند، اما این بار دیگر خانهداری معادل کارهای خانه فهم نمیشود. خانهداری، به معنای مدیریت خانه، نقش طبیعی و بیبدیل و آیندهساز زن است و انجام کارهای اجرایی خانه، لطف زن فهم میشود. از دیگر ثمرات تفکیک کارخانگی از خانهداری، زدودن خستگی از روی دوش هویت زنان هم هست، آنان که بهشدت درگیر دوراهی خانه و جامعهاند بخشی از سردرگمیشان به این علت است که خانهداری را اجرای کارهای خانه میپندارند و پر واضح است حجم بالای کارهای درون خانه، مجال هرگونه فعالیت جدی دیگری را از زن میرباید و برای او دوگانه میسازد....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n013/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
#یادداشت | درآمدی بر عقلانیت سیاسی زنانه
تسری جنسیت به عقلانیت و سیاست
(تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 4)
📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
نظریات قدیمی در مقولهی جنسیت، درحالی که اصالت انسانی را به روح میدهند، جنسیت را اما به قلمروی جسم و روان محدود میکنند. بنا به این نظریات جنسیت عنصر مادی و خاکی است و از آنجا که روح انسانی مجرد است از اختلاط به امور خاکی و مادی مبراست. از این رو جنسیت که در بدن و نهایتاً اوصاف روانی زن و مرد تفاوت ایجاد میکند امری اصیل نیست و امر عارضی را هم نباید چندان مبنا قرار داد. فارغ از صغریوکبریهای منطقی و فلسفی که میتواند جداگانه محل مناقشههای فنی قرار بگیرد، به نظر باید این رویکردهای نظری را از یک رشته متغیرهای روانشناختی اجتماعی که منشأ بیرونی و اجتماعی دارند نیز متأثر دانست. گفتارپردازان این رویکردها.....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n014/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
📝 #درسگفتار | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن
با تأکید بر پروژهی الگوی سوم
🚹 مدرس: دکتر انسیه برومندپور (دکتری تفسیر تطبیقی)
🟢 حضوری (تهران)
🟢 سطح نیمه تخصصی
⭕️ 6 جلسه 12 ساعت
⭕️ سهشنبهها ساعت 16 تا 18
⭕️ شروع از 17 بهمن ماه
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sch005/
—
در این دوره تلاش داریم با دوربین وحی نگاهی به جهان قرآن بیندازیم و از دل کلمات و آیات و سورهها، با عنصر «زوجیت» دیداری تازه کنیم؛ بنابراین به دنبال این هستیم که
اول تعریف زوجیت را در فرهنگ لغت الهی جستجو کنیم و به تعریفی برسیم که قابلیت امتدادیافتن در زندگی اینجهانی با تمام متغیراتش را داشته باشد
دوم قصه زوجیت را از نقطه آغاز تولدش تا آن جایی که موفق به جامعهسازی میشود بشنویم
سوم بر اساس تصویری که از زوجیت به دست میآوریم، وضعیت امروزمان را قضاوت کنیم
و چهارم راهمان را به آینده روشن از دل ابهامهای زندگی اکنون پیدا کنیم
تا بتوانیم جامعه خودمان را بهعنوان کسانی که دلباخته مفاهیم الهی هستند بسازیم
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #درسگفتار | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژهی الگوی سوم 🚹 مدرس: دکتر انسیه
📝 #گزارش_تصویری | #درسگفتار بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن
با تأکید بر پروژهی الگوی سوم
❇️ #جلسه_اول
دکتر انسیه برومندپور
🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطهی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل میرسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم میشود....
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@Gesostu_ir
www.GESOSTU.ir