هدایت شده از حدیث گراف
امام على عليه السلام ـ در مناجات شعبانيه ـ :
الهى! نعمتِ بريدنِ كامل از همه و رويكردن كامل به خودت را به من ارزانى دار
إلهي هَبْ لي كمالَ الانقِطاعِ إلَيكَ ، و أنِرْ أبصارَ قُلوبِنا بضِياءِ نَظَرِها إلَيكَ
از مناجات شعبانیه به نقل از ميزان الحكمه جلد9 صفحه 385
🆔 @hadisgraph
بسیاری معتقدند که جبهه سنی دارای یک مرجعیت واحد نیست. به اعتقاد بسیاری الازهر مصر دیگر همانند سابق مرجعیت فکری جریان اهل تسنن محسوب نمی شود و دیگر بسیاری از فرقه ها و گروه های اهل تسنن در جهان عرب و جهان اسلام سنی مذهب از دستورات آن پیروی نمی کنند. به اعتقاد آنها با افزایش تمایلات افراطی در میان اهل تسنن عربی و غیر عربی و افزایش گرایش ها به رادیکالیسم سلفی جایگاه الازهر تضعیف شده است و این جریان دیگر آن نفوذ سابق را ندارد. این دیدگاه نزد بسیاری از پژوهشگران خاورمیانه غربی رایج است. به اعتقاد آنها فرقه های اهل تسنن به سمتی می روند که روز به روز بیشتر انسجام خود را از دست بدهند و در این میان رهبری ها و مرجعیت های دینی آنها نیز روز به روز بیشتر می شود و این تشتت و پراکندگی سبب می شود که از یک سو جامعه اهل تسنن نتواند مواضعی واحد در برابر جهان بیرونی اتخاذ کند و نیات و نظریات و ایده ها و مواضع خود را به روشنی به جامعه جهانی بیان کند و از سوی دیگر کنترل جوامع درونی اش سخت تر می شود چرا که دیگر آن جوامع از مرجعیت فکری واحدی تبعیت نمی کنند. عملا نیز شاهدیم، عده ای از مکتب وهابیت عربستان تبعیت می کنند، عده ای به دنبال مکتب اخوانی هستند و قطر را به دلیل وجود رهبران دینی جماعت اخوان المسلمین از جمله یوسف القرضاوی، مرکز فرماندهی و مرجعیت فکری خود می دانند، عده ای تونس و راشد الغنوشی را مرجع فکری خود انتخاب کرده اند، شماری طرفدار مرجعیت فکری الازهر هستند، در مغرب و الجزایر شیوه فکری دیگری دنبال می شود در حالی که هم زمان ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و ایمن الظواهری، رهبر القاعده نیز تلاش دارند خود را به عنوان مرجع فکری اهل تسنن جا بزنند.
در مقابل بسیاری از کارشناسان معتقدند که جبهه شیعیان بسیار یکپارچه است و مرجعیت آن کاملا روشن و برجسته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر در جامعه شیعی بدون اذن آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی، مرجع عالی نجف اشرف حتی یک گلوله هم شلیک نمی شود و هر کس خلاف نظر این دو کاری انجام دهد فورا توسط جامعه شیعی طرد می شود. نمونه های این ادعا بسیار است. در عراق، لبنان، بحرین، یمن، سوریه و خلاصه در هر جایی که شیعیان حضور دارند مرجع آنها مقام معظم رهبری یا آیت الله سیستانی است. علاوه بر آن نزدیکی دیدگاه این دو مقام دینی به گونه ای است که در بسیاری از موارد آرای آنها با یکدیگر هم پوشانی دارد و بسیاری موارد مواضع آنها یکی است. مثلا در عراق هنگامی که آیت الله سیستانی فتوای جهاد صادر کرد، مقام معظم رهبری از این فتوا حمایت کردند و دیدیم که این هم نظری چه کمکی در پیشبرد اهداف شیعیان در عراق کرد و مقابل افراط گرایی و صدماتی که می رفت داعش بر شیعیان تحمیل کند، ایستاد و موثر واقع شد.
به اعتقاد کارشناسان این مساله به نقطه قوت شیعیان در مقابل اهل تسنن در تعامل با جامعه جهانی تبدیل شده است. در حالی که اهل تسنن با عدم انسجام یا مجبورند تن به رهبری گروه های افراطی نظیر داعش بدهند یا به دلیل پراکندگی نمی توانند سیاست های خود را پیش ببرند، شیعیان با محوریت این دو مرجع به خوبی با جامعه جهانی تعامل می کنند و جهانیان به خوبی می دانند که برای دریافت دیدگاه ها و نظرات شیعیان باید از کانال این دو وارد شوند. دیدار مقام های ارشد جهانی نظیر دبیر کل سازمان ملل با مراجع دینی از جمله آیت الله سیستانی یا مقام معظم رهبری دلیلی بر این ادعا است. در این میان میانه روی و پرهیز از خشونتی که همیشه مراجع شیعی به آن توصیه کرده اند، سبب شده است تا وجهه مسالمت جو و صلح طلبی از جهان اسلام در برابر وجهه خشونت طلب اهل تسنن به نمایش در آید. برای همین نیز شاهدیم که شیعیان در سایه این انسجام روز به روز دستاوردهای جدیدی به دست می آورند. اگر این انسجام ادامه یابد و این یکپارچگی حفظ شود می توانیم در سایه فروپاشی و چنددستگی جهان تسنن در آینده باز هم شاهد پیشرفت ها و دستاوردهایی در جهان تشیع باشیم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخدا قسم شما را میخوریم!
ببینید پیام تکان دهنده یک وهابی به ایرانی ها! بخدا قسم اگر بر شما تسلط پیدا کنیم شما را میخوریم!
هدایت شده از نشریه معارف
سوشيانس
✍ موعود گرايي در آئين زرتشت؛ در ديدار نشریه معارف با موبد پدرام سروشپور(2)
✅ هيچ جا مدركي يا سندي نداريم كه كسي خودش را به دروغ سوشيانس معرفي كرده باشد. پيش آمده كه كساني از اديان ديگر آمدند و گفتند كه ما همان سوشيانس زرتشت هم هستيم، اما در روايات و نوشتههاي خودمان چنين چيزي وجود ندارد؛ حتي كوروش كبير و اردشير بابكان كه مطرح گرديد، برداشت برخي از محققين است و در متون گذشته زرتشتي نيامده است.
✅ سوشيانس از ديدگاه گاتها، يك جايگاه مينوي است. جايگاه مينوي هم نسبي است. كسي كه به اوج آن جايگاه ميرسد، سوشيانس است، ولي هر كسي ميتواند به مراتبي از اين جايگاه دست يابد. پس به عبارتي تك تك انسانها ميتوانند سوشيانس يا سودرسان باشند.
✅ كساني هم هستند كه در مقابل نيكان و راستكردان قرار گرفته و با ناآگاه كردن مردم، «آشموغي» (بدعتهاي ناراست)، دروغ، خشم و كينه، آز و نابودي، در مقابل تكامل و پيشرفت بشريت قرار ميگيرند. ايشان همان كساني هستند كه شما از آنها به عنوان موانع ظهور اسم ميبريد. در دين زرتشت بعضي از ايشان به صورت نماد ميآيند؛ مانند «ضحاك» كه نماد اهريمنخويي و «پشوتن» و «بهرام ورجاوند» كه نماد آزاديخواهي و نجات دهندگي نيكان و اشوان ميباشند.
✅ اولين ويژگي گاتها اين است كه در كلِ آن، به غير از دو مورد، هيچ رد پايي از احكام يا دستورالعمل ديني نميبينيد. آن دو مورد هم يكي منع قرباني كردن همراه با آزار و اذيت حيوانات است و ديگري دستور به استفاده نكردن از سلاح ميباشد.
✅ زبان گاتها در عين حال كه به صورتي فلسفي و رمزگونه است كه درك حقايق آن، تلاش زيادي را ميطلبد، اما كاملا شفاف و صريح بوده و از روشني خاصي برخوردار است؛ در حالي كه زبان اوستا زباني اسطورهاي است.
✅ در گاتها، هيچ نامي از معجزات اشو زرتشت نيست؛ بلكه معجزه به آن شكلي كه بعضي از متفكرين ما بيان ميكنند، با انديشههاي اشوزرشت مغايرت دارد. در اسطورههاي ايران باستان به معجزاتي منصوب به او برمي خوريم كه يكي از آنها قدرت پيشگويي است كه اشو زرتشت به جاماسب، وزير خردمند شاه گشتاسب كياني، داده بود. به همين دليل، كتابهايي را كه به قصد پيشگويي نوشته ميشد، «جاماسب نامه» ميناميدند.
✅ انساني لياقت بهشت را دارد كه اين راه را با خرد و آگاهي كامل طي نمايد. به عبارتي، اديان نيامدهاند كه بر عقول آدميان حكومت كنند؛ اديان آمدهاند كه بر قلوب انسانها حكومت كنند. ملاصدرا هم ميگويد آن يقيني ارزش دارد كه از بوته شك بگذرد. آن يقيني كه اين مسير را طي كند، يقين واقعي خواهد بود.
✅ من همواره از نظرات انديشمندان ساير اديان، بهره بردهام؛ يكي از اين انديشمندان استاد مطهري ميباشد. در يكي از نوشتههاي ايشان در مبحث فلسفه انتظار، سه پرسش بنيادي مطرح گرديده بود كه پاسخهاي ايشان به اين پرسشها، راهگشاي بسيار خوبي براي من در جهت درك مفهوم واقعي سوشيانس بود.
#مهدویت
#موعود
👈لینک متن کامل گفتگو
http://maarefmags.ir/node/962
هدایت شده از نشریه معارف
🌻"ماشیح"منجی موعود یهود 🌺
✍ در گفتگوی نشریه معارف با خاخام يونس حمامي لاله زار
👈 اشاره:
دکتر يونس حمامي لالهزار، پزشك، خاخام، محقق ديني، از صاحبنظران فرهنگي ـ مذهبي و رئيس اسبق انجمن كليميان ايران است؛ پزشكي كه بيش از طبابت، دغدغه تدريس «تلمود» و آموزههاي دين يهود را دارد.
كتاب «فرهنگ و بينش يهود» ويژه كليميان، ترجمه «نيايشهاي روزانه يهود»، تكميل و تدوين فرهنگ سليمان حيّم با عنوان «فرهنگ فارسي به عِبري»، مقالات متعدد در نشريات ديني کلیمیان و مسلمانان، تدریس «درس يهود» در دوره دكتري دانشگاه اديان و مذاهب و تربيت مدرس قم، نمونهاي از کارهای علمی پژوهشی اوست.
✂️ گزیده سخنان خاخام حمامی لاله زار:
✅ اعتقاد به وجود منجي موعود و انتظار براي ظهور آن حضرت، انديشة مشترك بين اديان توحيدي و حتي اديان غيرتوحيدي است. اعتقاد به منجي و حتي انتظار براي ظهور آن، جزء اصول اعتقادات يهوديت است. اصول پايه اعتقادي دين يهود از سيزده اصل تشكيل ميشود؛ يكي از آنها اعتقاد به منجي و ظهور آن است و اين اعتقاد را حتي در كنار اعتقاد به خدا در نظر ميگيرند؛ بر اين اساس كسي كه به ظهور منجي معتقد نباشد در واقع به نبوت حضرت موسي و ساير پيامبران هم بيايمان ميباشد؛ چرا كه در واقع اجراي كامل و اعتلاي آن نبوتي كه از قبل وجود داشته، وابسته به ظهور منجي است كه شرايط را فراهم كند تا اصول شريعت الهي به بهترين شكل در دنيا اجرا شود. در توارت آيات مختلفي در اينباره وجود دارد.
✅ در متون ديني يهود، اسامي مختلفي براي منجي در نظر گرفته شده و معروفترين آنها كنيهاي است كه براي ايشان وجود دارد و آن لقب «ماشيح» است. ماشيح در واقع به معني «محوشدن» و «تطهير شدن» ميباشد. اين لغت از اينجا گرفته شده كه پادشاهان يهود، مثل حضرت سليمان و داود و ديگران، با يك عطر روغني خاص تدهين و تطهير ميشدند و چون اعتقاد براين است كه منجي موعود، از يك طرف از فرزندان حضرت سليمان و داود و از طرفي ديگر خود پادشاه بوده و حكومت تشكيل ميدهد، با لقب «ماشيح» از او ياد شده است.
✅ خود كلمة ماشيح اسم خاص نيست؛ چون براي افراد ديگري مانند حضرت داود و حضرت هارون به كار رفته؛ همچنين براي كاهنين بزرگ هم كه با آن عطر روغني خاص تدهين ميشدند لقب ماشيح به كار رفته است؛ حتي به شكلي در «شهريار نبي» براي كوروش پادشاه ايران اين لقب ماشيح به كار ميرود. اما به صورت خاص زماني كه اسم ماشيح ميآيد اين يك كنية خاص است كه ديگر اشاره به آن منجي موعود دارد.
@maarefmags_ir
✅ منجي يهود از نظر اصل و نسب به حضرت داود و سليمان برميگردد. و اعتقاد بر اين است كه در هر دوره و عصري فرد يا افرادي از نسل حضرت سليمان و داود وجود دارد كه از نظر مقام روحانيت، تقوا، ايمان و علم الهي در درجه و مقامي هستند كه اگر تقدير الهي باشد و انسانها لياقت داشته باشند، آن فرد به مقام ماشيح خواهد رسيد.
✅ ديدگاه يهوديت اينگونه نيست كه منجي ساليان قبل متولد شده باشد و زنده باشد. البته گفتيم در هر دوره و عصر ممكن است يك يا چندين نفر داراي اين شايستگي باشند و عبارتي كه «تلمود» بكار ميبرد چنين است: «هميشه قبل از اينكه خورشيدي غروب كند، خورشيدي ديگر طلوع كرده.». از اين رو هر لحظه امكان ظهور وجود دارد و آن فرد لايق هم حتماً در اين دنيا وجود دارد؛ اصلاً جزء نمازهاي روزانة يهود، ارتباط با منجي است و بخشي از عبارت آن اين است كه: «ما به ظهور آن منجي اعتقاد داريم انتظار ميكشيم تمام روز».
#مهدویت
#موعود
لینک متن کامل گفتگو :
http://maarefmags.ir/node/630
هدایت شده از نشریه معارف
🌺بازگشت مسيح 🌻
✍ در گفتگوی اسقف رمزي گَرمو با نشریه معارف
👈 معمولاً اين مسئله به شكل كلي مطرح ميشود كه اعتقاد به منجي موعود جهاني، يكي از اشتراكات اديان ابراهيمي است. نشريه معارف در اين شماره و در راستاي تبيين دقيقتر مسئله، افتخار دارد نظرات جناب رمزي گرمو اسقف اعظم كليساهاي ايران را درباره «منجي موعود در آيين مسيح» تقديم مخاطبان فرهيخته خود نمايد.
رمزي داوود يوسف گرمو، اسقف اعظم كليساي آشوري، كلداني و كاتوليك ايران و مقيم تهران است. اسقف رمزي در اطاق كار خود در كليساي حضرت يوسف(ع) و در ميان انبوهي از كتب ديني با چهرهاي گشاده در انتظار ما بود. زبان فارسي، ته لهجة عربي و چهرة غربي اسقف، خاطرهاي به ياد ماندني برای ما به يادگار گذاشت.
✂️ گزیده سخنان اسقف رمزی گرمو:
✅ اگر پيروان اديان الهي در انتظار يك منجي هستند كه در آخرالزمان ظهور خواهد كرد، اين بدين معناست كه احساس ميكنند جهان امروز نميتواند آرمانها و آرزوهاي مردم، مخصوصاً صلح، آرامش، دوستي و محبت را برآورده كند و به يك نجاتدهنده نياز است.
✅ ابداً هيچكس تاريخ و زمان ظهور را نميداند. البته شايد شنيده باشيد بعضيها سعي كردند وقتي كه به سال دوهزار(2000میلادی) نزديك شديم، بگويند در همين سال مسيح ميآيد! ولي اين گفته بر ضد تعاليم انجيل است و اين را مسيحيها قبول نميكنند.
✅ عيسي ميفرمايد: «بسياري به نام من آمده، خواهند گفت من مسيح هستم، ولي دنبال آنها نرويد» و اين اتفاقها در تاريخ مسيحيت افتاده است؛ يعني مسيحيانِ دروغگو، كاذب و فريبنده. بله ما هم داريم، مسيحِ دجال، مسيحِ كاذب كه كارهايي بسيار بسيار زشت ميكند. خودش را جاي خدا قرار ميدهد به طوري كه مردم فريب ميخورند؛ اما مسيح با آمدنش او را از بين ميبرد.
✅ بايد بدانيم كه براي ما ظهور آخر مسيح، زياد قابل وصف نيست و نميشود توصيفش کرد. ما معتقدیم این ظهور جنبة راز دارد. کلمة «راز» را در ادبیات مسیح خیلی به کار میبریم؛ مثلاً میگوییم «خدا راز است» چون معتقدیم انسان با عقل و علم و فطرتش نمیتواند راز خدا را کامل بشناسد. ظهور مسیح فرا مکانی است؛ یعنی نمیتوانیم بگوییم مثلاً در بیتالمقدس ظهور خواهد كرد، چون با ظهورش مکان دگرگون خواهد شد. حتی ما ایمان داریم با ظهور مسیح، خلقت ـ خلقتی که در آنیم ـ دگرگون خواهد شد.
✅ هرگز نبايد غرب و مسيحيت را يكي دانست. در ذهن بعضيهاست كه غرب يعني مسيحيت؛ اما اين طور نيست. ما بر روي زمين، كشورِ مسيحي نداريم؛ من به عنوان اسقف كليسا اين را به شما ميگويم و تعجب نكنيد. معالاسف بعضی قوانين كه مستقيماً برضد تعاليم مسيح و انجيل ميباشند مانند قانون همجنس بازي و سقط جنين، در كشورهاي غربي تصويب و اجرا ميشوند.
✅ كساني كه ميگويند بايد هيكل سليمان بنا شود تا اينكه مسيح آنجا ظهور يابد، اين اصلاً ربطي به تعاليم انجيل و مسيح ندارد. كجا مسيح چنين گفته است؟! اينها حركات سياسي هستند و ظاهراً هم پول دارند و به خودشان اجازه هر كاري را ميدهند!
✅ البته شايد بعضيها از آيات انجیل كه دربارة جنگ و اغتشاش آخرالزمان آمده، برداشت سياسي كنند و اين درست نيست؛ هر چند متأسفانه برخي چنين ميكنند، ولي ما هرگز اين طور فكر نميكنيم. توجه داشته باشيد كه، آيات كتاب مقدس را نبايد تحتاللفظي ترجمه كرد، بلكه تفسير دارد؛ چنانچه قرآن هم تفسير دارد. كلاً تمامي آياتي كه راجع به جنگ، اغتشاشات، قحطيها و زلزلهها داريم براي اين است كه انسان بيدار باشد و بداند در اين دنيا مسافر و مهاجر است، پس اين دنيا نميتواند انسان را نگه دارد. منتظر زمينِ جديد و آسمانِ جديد هستيم كه براي ما مسيحيان با ظهور مسيح تحقق خواهد يافت.
#مهدویت
#موعود
👈 لینک متن کامل گفتگو :
http://maarefmags.ir/node/645
محمد العریفی از علمای وهابیت در عربستان که دارای طرفدارانی در کشور عربستان و کشورهای عربی است جدیدا صفحهای فارسی در یکی از شبکههای اجتماعی به راه انداخته است که در آن به ترویج مذهب دویست ساله وهابیت میپردازد. او همچنین از تروریستهای سوریه حمایت میکند و دستش به خون مردم سوریه آلوده است.
در این صفحه فیلمهای العریفی نیز قرار داده شده است و در آن به بیان احادیث وهابیت میپردازد. هر چند عدم اقبال به این پیج نشان از آگاهی فارسی زبانان به این دین خود ساخته میباشد ولی برای آگاهی جوانان به گوشهای از عقاید و فتاوای مضحک وهابیت میپردازیم.
۱. بچه دار شدن از راه دور: برخی علمای وهابیت به ارائه فتواهای عجیب شهره هستند اما اخیرا فتوایی منتشر شده که در نوع خود قابل تامل است؛ اگر مردى دخترش را که در شرق جهان با وى زندگى مى کند به همسرى پسرى در آورد که او در غرب جهان با پدرش زندگى مى کند و هیچگاه آن دو یکدیگر را نبینند و از محل زندگى بیرون نروند، سپس شش ماه از ازدواج آنان بگذرد و آن دختر صاحب فرزند شود پدر او همان کسى خواهد بود که در غرب دنیا زندگى مى کند، اگر چه هیچگاه همسرش را ملاقات نکرده و حتى ندیده باشد!
همچنین اگر کسى را از لحظه عقد ازدواج به مدّت پنج سال زیر نظر نگهبانان زندانى کنند، سپس آزاد شود و به منزلش برود و تعدادى فرزند در کنار همسرش ببیند همه آنان فرزندان وى خواهند بود! اگر چه فرصت یک لحظه دیدار و ملاقات با همسرش را پس از عقد نداشته است. این امر امکانش دور از واقعیّت نیست، زیرا ممکن است بر اثر کرامت یکى از اولیاء با آنکه مسافت بین زن و شوهر زیاد است آن دو به دیدار یکدیگر رسیده باشند و از این راه فرزندى به وجود آمده باشد!
۲. استفاده از کمربند ایمنی: پوشیدن کمربند ایمنی حرام است! زیرا مانع قضا و قدر میشود!
۳. بهداشت گوشت: شستن گوشت قبل از پختن بدعت است؛ ابن تیمیه: شستن گوشت بدعت است، چنانکه اصحاب پیامبر رضوان الله علیهم در عهد پیامبر (ص) گوشت را بدون شستن میپختند و میخوردند!
۴. همبستر شدن با همسر مرده حلال است: فتوای جنجال برانگیز دیگری که شیخ عبد الباری الزمزمی، رئیس انجمن مطالعات و تحقیقات در مغرب صادر کرد، این است که هم بستری مرد با همسرش که تازه فوت کرده است، مجاز است!
۵. حرام بودن خوردن سمبوسه؛ جنبش الشباب المجاهدین (جوانان مبارز) در سومالی با صدور فتوایی در ماه رمضان اعلام کرد خوردن سمبوسه به علت شکل سه ضلعی آنکه مشابه ثالوث مقدس مسیحیان است، حرام است.
۶. خوردن گوشت جن جایز است؛ محمد الزغبی مبلغ مصری با صدور فتوایی، خوردن گوشت جن را درصورت دسترسی به آن مجاز دانست.
۷. شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار حرام است؛ شیخ جمال قطب رئیس سابق کمیته فتوای دانشگاه الأزهر مصر در فتوای جنجالی خود، شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار را حرام اعلام کرده است.
۸. روزه برای افراد مناطقی که قطعی مکرر برق دارند، واجب نیست؛ شیخ عبدالمحسن عبیکان از مفتیان وهابی و مقامات بلندپایه وزارت دادگستری عربستان چندی پیش در فتوایی که در روزنامه الخلیج چاپ عربستان منتشر شد، فتوای عدم وجوب روزه برای مناطقی که قطعی مکرر برق دارند را صادر کرد.
۹. کسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، شهید است؛ شیخ احمد ابویوسف، رییس مرکز ارشاد مذهبی در وزارت دیانت مصر، در پاسخ به استفتای مردی که پرسیده بود، نظر اسلام در مورد مرد مسلمانی که بر اثر ایدز بمیرد چیست؟ پاسخ داد: هرکسی که به علت بیماری ایدز بمیرد، از نظر اسلام شهید به حساب میآید!
۱۰. حلیت همجنسبازی!: دعی عبدالله؛ امام جماعت مسجد نور الاصلاح در واشنگتن، ضمن سخنانی ادعا کرد: هم جنس بازی حلال است. وی اعتراف کرد که خود او از نوجوانی آن را تجربه کرده و در زندگیاش با چهار مرد رابطه داشته است! زیرا اسلام آن را مجاز شمرده است! وی در پاسخ به این سوال که، شما امام جماعت یک مسجد هستید پس چگونه هم جنس بازی را مجاز میدانید؟! پاسخ داد: تمام سعی من این است که اسلام را به صورت امروزی عرضه کنم و با مظاهر تجدد آن را هماهنگ کنم. شکی نیست که حلال شمردن این رابطه یکی از مظاهر پیشرفت اسلام است!
۱۱. خوردن گوجه فرنگی برای مسلمانان حرام است؛ یک گروه در مصر که به گروه اتحادیه اسلامی مردم مصر مشهور است، ادعا نمود که خوردن گوجه فرنگی برای مسلمانان حرام است چرا که وقتی گوجه فرنگی را بطور عمودی برش میدهیم، در وسط آن یک صلیب میبینیم. بنابراین گوجه فرنگی بجای پرستش خداوند، صلیب را میپرستد. صلیبی که بجای خداوند واحد به وجود ۳ خدا معتقد است. بنابراین گوجه فرنگی مسیحی است و خوردن آن حرام است.
۱۲. حلال بودن فیلمهای مستهجن؛ «عیسی بن صالح» مفتی سرشناس وهابی در جدیدترین فتوای خود اعلام کرد: جایز است افرادی که از ناتوانی جنسی رنج میبرند، فیلمهای غیراخلاقی مشاهده کنند، به شرط اینکه بازی
گران آن مسلمان باشند!
۱۳. فروش مشروبات الکلی و تجارت جنسی جایز است؛ شیخ «جاسم السعیدی» مفتی سرشناس وهابیون بحرین در فتوایی عجیب گفت: همان طور که قبلا هم اعلام کرده بودم، اگر هدف بر طرف کردن کمبود بودجه و ناتوانی اقتصادی بحرین باشد، فروش مشروبات الکلی و تجارت جنسی به اندازه مورد نیاز، البته با اجازه ولی أمر، جایز است!
۱۴. خوردن زعفران جایز نیست؛ یکی از اعضای هیئت افتاء کویت در یک فتوای عجیب اظهار داشت: زعفران مواد مخدر است و خوردنش جایز نیست و همچنین مخلوط کردن آن با غذا نزد أکثر فقهاء دارای اشکال میباشد و بعضی از آنها کمی از زعفران را که مخدر کننده نباشد جایز میدانند و خدای بزرگ داناتر است.
۱۵. پوشیدن شلوار برای زنان جایز نیست؛ از شیخ ابن جبرین سوال شد: حکم پوشیدن شلوار لی برای زنان چیست؟
جواب: پوشیدن شلوار برای زنان جایز نیست حتى اگر در مقابل زنان یا شوهر خود باشد، به دلیل اینکه تفاصیل بدن را نشان میدهد و بعد بر آن عادت میکند.
۱۶. حضور هر دختری با پدرش در یک مکان خلوت حرام است؛ شیخ محمد العریفی چهره سرشناس وهابیت عربستان سعودی فتوا داده است: حضور هر دختری با پدرش در یک مکان خلوت حرام است زیرا ممکن است این پدر دارای انحرافات اخلاقی باشد و به دختر خود تجاوز کند! نکته جالب اینجا است که العریفی این فتوای خود را در گفتگو با روزنامه الأنباء کویت اعلام کرد، گفت: در آیه قرآن کریم آمده که دختران میتوانند با پدر، برادران، عموها و داییهای خود در جایی خلوت باشند زیرا به آنان محرم هستند اما بنده معتقدم در صورت انحراف اخلاقی حضور دختران حتی با این افراد حرام است.
۱۷. تارکان نماز: شیخ صالح الفوزان یکی از مفتیهای وهابی سعودی در پاسخ سوالی درباره افراد تارکالصلاة و وظیفه افراد در مقابل آنان مدعی شد که این افراد را باید دور کرد و اگر توبه نکردند کشتن آنان نیز واجب است!
۱۸. همکاری زن و مرد نامحرم: دکتر عزت عطیه، رئیس بخش حدیث الازهر، فتوا داده است اگر دو همکار (یک زن و یک مرد) در یک اتاق که درب آن توسط فردی جز آنها باز نمیشود، کار میکنند، بخواهند بین آنها محرمیت ایجاد شود، زن میتواند پنج بار از شیر خود به همکار مرد خود بدهد و بدین ترتیب آنها با هم محرم و حضورشان در یک اتاق، شرعی میشود. براساس این فتوای عجیب، در صورتی که این عمل انجام شود، زن میتواند چهره و موهای خود را به مردی که شیرش را خورده است، بنمایاند. وی البته این را هم گفته است که چنین محرمیتی باید به صورت رسمی و کتبی ثبت شود. بر اساس این فتوا، کسانی که با این روش محرم میشوند، میتوانند با یکدیگر ازدواج کنند ولی تا قبل از عقد متعارف شرعی، حق داشتن روابط زناشویی را نخواهند داشت.
و برخی دیگر از فتاوای عجیب شامل: استفاده از دوچرخه و سوار شدن بر آن را حرام است زیرا وسیله شیطان هست/ روشن کردن کولر در غیاب شوهر برای زن حرام است/ خوردن گوشت ذبح شده بدست شیعیان حرام است. / حلال بودن ازدواج پدر با دخترش که از طریق غیر مشروع یعنى زنا به دنیا آمده باشد. / دیدن چهره نامزد ازطریق اینترنت حرام است/ اگر چند نفر از شیر یک گوسفند استفاده کنند خواهر و برادر رضایى مى شوند و داستان محرمیّت و حرمت ازدواج دامنگیرشان خواهد شد.
البته بعد از شنیدن این تعداد از فتاوای عجیب و غریب چگونه این افراد میتوانند از چنین مذهبی دفاع کنند و چگونه تبلیغ کنند؟ افرادی که گوجه فرنگی را مسیحی میدانند و خرید خیار را حرام اعلام میکند چه گونه میتوانند از همچین مذهبی سخنی بگویند و اعلام کنند که وهابی هستیم؟ به امید روزی که سراسر جهان از مذاهب ساختگی چون وهابیت، بهائیت و... پاک شود و تمام مردم جهان پیرو ادیان الهی باشند و جهان در آرامشی همراه با تعقل زندگی کند و افراط در دنیا نابود شود.
💠 پرسش و پاسخ هایی در خصوص #احیاء شب #نیمه_شعبان:
◀️ #پرسش:
آیا بر احیاء شب نیمه شعبان در چند سال اخیر تاکید شده است و قبل از آن علمای شیعه توجهی به احیاء این شب نداشته اند؟
👈 #پاسخ:
خیر. تأکید بر احیاء شب نیمه شعبان در کلام علمای متعدد شیعه در طول تاریخ وجود داشته است. برای مثال علامه محمد تقی مجلسی (مجلسی اول) در این خصوص مینویسد:
مجلسیِ اول:
احاديث بسيار در فضيلت احياء شب عيد رمضان و عيد قربان و شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب وارد شده است با فضايل بسيار و ثواب بىشمار.
📚 لوامع صاحبقرانى - محمد تقي المجلسي - ج 6 ص 631
و یا ابن فهد حلی شب های مخصوص شب زنده داری را چهار شب دانسته و یکی از آنها را شب نیمه شعبان معرفی میکند:
((وليالي الإحياء الأربعة ، وهي : غرة رجب ، وليلة النصف من شعبان...))
شب های شب زنده داری چهار شب هستند... شب نیمه شعبان
📚 الرسائل العشر - ابن فهد الحلي - ص 433
◀️ #پرسش:
آیا روایات موجود در خصوص احیاء شب نیمه شعبان معتبر هستند؟
👈 #پاسخ:
علاوه بر تعدد روایات و اقوال علما در این خصوص، علامه محمد تقی مجلسی (مجلسی اول) علاوه بر تأکید در مورد وجود روایات فراوان در این خصوص، در مورد روایت زراره از امام باقر علیه السلام تصریح می کند که این روایت دارای اسانید صحیح است:
و روی حريز عن زرارة قال قلت لأبي جعفر صلوات الله عليه ما تقول فی لیلة النّصف من شعبان قال یغفر الله عزّ و جلّ فیها من خلقه لأكثر من عدد شعر معزی كلب و ینزّل الله عزّ و جلّ ملائكته إلی السّماء الدّنیا و إلی الارض بمكة و به اسانید صحیحه منقول است از حریز از زراره كه گفت عرض نمودم به حضرت امام محمد باقر صلوات الله علیه كه چه میفرمایید در شب نیمه شعبان حضرت فرمودند كه حق سبحانه و تعالی میآمرزد در این شب از خلایق زیاده از موی بزهای قبیله كلب كه ایشان بز بسیار داشتند و حق سبحانه و تعالی فرشتگان خود را میفرستد به آسمان اول و به زمین مكه و ظاهرا میفرستد كه دعا كنند از جهت عبادت كنندگان در این شب ، یا آن كه آمدن ایشان به جانب زمین سبب خیر و بركت زمین است ، یا از جهت آن كه به اهل زمین مباهات فرماید با فرشتگان و الله تعالی یعلم و احادیث در فضیلت این شب كه شب ولادت حضرت صاحب الامر است و نمازهای این شب و عبادات این شب و احیاء این شب بسیار است و در مصباح كبیر و اقبال ابن طاوس مذكور است .
📚 لوامع صاحبقرانى - محمد تقي المجلسي - ج 6 ص 296
◀️ #پرسش:
آیا تنها در کتب شیعه روایات تأکید بر احیاء شب نیمه شعبان وجود دارد؟
👈 #پاسخ:
روایات تأکید بر احیاء شب نیمه شعبان در منابع فریقین (شیعه و اهل سنت) وجود دارد و حتی روایتی در این زمینه از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده است که منابع هر دو مذهب آن را نقل کرده اند:
قال رسول الله صلى الله عليه وآله من أحيى ليلة العيد وليلة النصف من شعبان لم يمت قلبه يوم تموت القلوب .
ترجمه: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس شب عید و شب نیمه شعبان را به احیاء بگذراند، روزی که قلب ها می میرند، قلب او نمی میرد.
منابع شیعه:
📚 وسائل الشيعة ( آل البيت ) - الحر العاملي - ج 7 ص 478
📚 إقبال الأعمال - السيد ابن طاووس - ج 3 ص 354
منابع اهل سنت:
📚 كنز العمال - المتقي الهندي - ج 8 ص 548
📚 مواهب الجليل - الحطاب الرعيني - ج 2 ص 574
◀️ #پرسش:
آیا از علمای اهل سنت هم کسی به فضیلت دعا در شب نیمه شعبان اشاره کرده است؟
👈 #پاسخ:
بله. برای مثال محمد بن ادریس شافعی، امام اهل سنت میگوید:
وبلغنا أن الدعاء يستجاب في خمس ليال . ليلة الجمعة ، والعيدين ، وأول رجب ، ونصف شعبان .
به ما رسیده است که دعا در پنج شب مستجاب است... شب نیمه شعبان.
📚 روضة الطالبين - النووي - ج 1 ص 582
و یا ابن نجیم مصری حنفی از علمای اهل سنت مینویسد:
ومن المندوبات إحياء ليالي العشر من رمضان وليلتي العيدين وليالي عشر ذي الحجة وليلة النصف من شعبان كما وردت به الأحاديث.
مستحب است چند شب به شب زنده داری پرداخته شود... و شب نیمه شعبان همانطور که در این خصوص روایاتی وارد شده است.
📚 البحر الرائق - ابن نجيم المصري - ج 2 ص 93
امیرالمؤمنین (ع) در تفسیر آیۀ 5 قصص فرمود: اينان كه در زمين ضعيف گشته اند خاندان پيامبر اند، كه خداوند مهدى آنها را پس از تلاش شان برای ظهور او برانگيزد، تا آنان را عزیز نماید و دشمنان را ذلیل گرداند