✳️ منتظر واقعی از شلوغیهای آخرالزمان کلافه نمیشود!
🔻 عارف بالله مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی: کسانی که سالها «عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان» میگفتند، چرا از ظهور #مشکلات و #نابسامانیها کلافهاند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ اینها مقدّمهی #ظهور است. پس یا دعای بر تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بیتابی و بیقراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند.
🔸 بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگتر است. در #آخرالزمان شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که «یکفُرُ بَعضُهُم بِبَعضٍ وَ یَلعَنُ بَعضُهُم بَعضا»ً؛ گروهی گروه دیگر را تکفیر میکند و جمعی جمع دیگر را لعنت میکند.
📚 از کتاب #مصباحالهدی
👤 #استاد_مهدی_طیّب
🙏 #خدایا_منجی_را_برسان
✅دستور به عبادت در روز های شب قدر :
1️⃣ حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: روز شب قدر نظیر شب قدر است، و در هر سال اینگونه است.
📚بحارالأنوار، ج98، ص 149 به نقل از اقبال الاعمال
2️⃣ حضرت امام صادق علیه السلام به هشام فرمودند: شب قدر در هر سال وجود دارد، و روز آن نظیر شب آن است.
📚بحارالأنوار، ج 98، ص121 به نقل از تهذیب
3️⃣ از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: صبح روز بعد از شب قدر نظیر شب قدر است، پس در آن زمان نیز اعمالت را انجام بده و در عبادت الهی بکوش.
📚بحارالأنوار،ج 97، ص11 به نقل از امالی صدوق
4️⃣ مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد:
روزهای این شب ها را نیز حرمت باید داشت و به عبادت و تلاوت قرآن کریم و دعا به سر آورد، زیرا که در احادیث بسیار معتبره وارد شده است که روز قدر نیز در فضیلت مثل شب قدر است.
📚زادالمعاد، ص190
📌 نورانیت محبین آل محمد در قیامت
حاکم حسکانی از علمای اهل تسنن در کتاب خود از پیامبر اکرم صلی الله علی و آله روایت کرده است که پیامبر فرمود:
اکثرکم نورا یوم القیامه اکثرکم حبا لآل محمد صلی الله علیه و آله
نورانی ترین شما در روز قیامت کسی که بیشترین محبت را به آل محمد داشته باشد.
📚 حسکانی، «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل»، ج۲، ص۳۲۱
راز داری در كارها
امام رضا:
بر شما باد به رازپوشى در كارهای تان در امور دين و دنيا. «افشاگرى كفر است» ، « كسى كه افشاى اَسرار میكند با قاتل شريك است»، « هر چه از دشمن پنهان میدارى، دوست توهم بر آن آگاهى نيابد».
« عَلَيْكُمْ فى أُمُورِكُمْ بِالْكِتْمانِ فى أُمُورِ الدّينِ وَ الدُّنيا فَإِنَّهُ رُوِىَ « أَنَّ الاِْذاعَةَ كُفْرٌ» وَ رُوِىَ « الْمُذيعُ وَ الْقاتِلُ شَريكانِ» وَ رُوِىَ « ما تَكْتُمُهُ مِنْ عَدُوِّكَ فَلا يَقِفُ عَلَيْهِ وَليُّكَ»
پاسخی به کسانی که خدا را قبول دارند ولی پیامبران و ادیان و شرایع را نه!
چندسال پیش مصاحبهای دیدم با یکی از دانشمندان و مدیران ایرانیِ ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا). از او سؤالی شد با این مضمون: «شما که اینهمه سال در آسمان و فضا سیر کردهاید، به نظرتان آیا خدا وجود دارد؟»
او نیز پاسخی داد با این مضمون: «بله، با توجه به این عظمت و نظم و… قطعاً خدا وجود دارد، اما من به ادیان اعتقادی ندارم؛ چون ادیان (آنچه توسط پیامبران به مردم آموخته شده) هرجا بودهاند، موجب اختلاف و جنگ و درگیری بودهاند!»
فارغ از اینکه استدلال او برای رد حقانیت ادیان و شریعتها، بسیار سطحی و مغالطهآمیز است ۱ (که البته توقع چندانی هم، در این خصوص، از یک متخصص در علوم تجربی نیست)، پاسخی که امام صادق (علیهالسلام) در پاسخ به چنین تفکراتی دادهاند، قابل ملاحظه است...
از هشام بن حَکَم نقل شده است: امام صادق (علیهالسلام) به زندیقی۲ که از ایشان پرسید "[حقیقت داشتنِ وجودِ] انبیاء و رسولانِ (الهی) را چهگونه اثبات میکنی؟"، فرمودند: «ما وقتی اثبات کردیم ۳ که "خالقی داریم که سازنده[ی عالَم] است و از ما (انسانها) و از هرآنچه خلق فرموده، والاتر است و این سازنده، حکیم و والامقام است و (لذا) جایز نیست4️⃣ که مخلوقاتش او را ببینند و او را لمس کنند و او بیواسطه با مخلوقاتش ارتباط برقرار کند و آنان بیواسطه با او ارتباط برقرار کنند و او با آنان به بحث و جدل بپردازد و آنان با او به بحث و جدل بپردازند"،
پس ثابت میشود او در میان مخلوقاتش سفیرانی دارد که از جانبش با مخلوقات و بندگانش سخن میگویند و آنان را به مصلحتها و منفعتهایشان راهنمایی میکنند و نیز به آنچه بقایشان در گرو آن است و آنچه نابودیشان را در پی دارد.
پس ثابت میشود آن کسانی که از جانب آن حکیمِ دانا، در میان مخلوقاتش امر و نهی میکنند و از جانب او سخن میگویند، همان انبیاء (علیهمالسلام) هستند؛ همانها که او از میان مخلوقاتش برگزیده است؛ همان حکیمانی که با حکمت تربیت شدهاند و با حکمت مبعوث شدهاند؛ همانها که - علیرغم اینکه در خلقت و ظاهر مانند مردم هستند، اما - در احوالات (صفات)شان مانند آنان نیستند؛ همانها که از جانب آن حکیمِ دانا، با حکمت مورد تأیید قرار گرفتهاند.
بعد، در هر عصر و زمانی، این موضوع با دلایل و براهینی که (خودِ) رسولان و انبیاء آوردهاند، ثابت شده است؛ تا زمینِ خدا، (هیچگاه) از حجتی که با خود علمی همراه داشته باشد که دلیلِ راستیِ گفتار و جواز عدالتشان باشد، خالی نباشد.»
الکافي، ج۱، ص۱۶۸
پاورقی
۱. مصاحبهکننده باید از او سؤال میکرد که آیا منشأ اختلافات و درگیریها و جنگها، آموزههای پیامبران الهی بوده و هست، یا امیال و هواهای نفسانی انسانها؛ چه این انسانها پیرو دینی باشند، چه نباشند.
۲. «زندیق» با کمی تسامح با این واژگان هممعناست: دهری، خدا ناباور، بیخدا، مادهگرا، مادهباور، ماتریالیست، آتئیست، دهری، کسی که معتقد است عالم قدیم است؛ یعنی از ازل بوده و کسی آن را خلق نکرده است و...
۳. بهگفته مرحوم علامه مجلسی، این حدیث، بخشی است از یک حدیث طولانی که در آن امام، ابتدا این را به آن زندیق ثابت کرده بودند که «ما خالق و سازندهای داریم و...». [مرآةالعقول، ج۲، ص۲۶۲] اشاره حضرت، در اینجا، به فراز پیشین سخنشان خطاب به اوست.
۴. مقصود از عدم جواز، عدم جواز عقلی است؛ یعنی چنین امکانی اصلاً وجود ندارد. علت این عدم جواز هم، همانطور که حضرت فرمودهاند، برتریِ وجودیِ خداوند نسبت به مخلوقاتش است. تعبیری که در این روایت بهکار رفته «متعالی» است که شرح آن در این مقال نمیگنجد.
جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود:
ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو:
«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً»
همانا کسی که این ذکر را بگوید، یکی از ایندو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد:
یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند،
و یا به غفران الهی و رحمتش می رسد.
وسایل الشیعه ج۱۰ ص ۳۶۵
✍... اَعمَش میگوید:
در مدینه کنیز سیاه چهرۀ نابینائی را دیدم
که آب به مردم میداد
و میگفت:
به افتخار #دوستی_علی_بن_ابیطالب بیاشامید
بعد از مدتی او را در مکه دیدم که بینا بود
و به مردم آب میداد
و میگفت:
به افتخار #دوستیعلیبنابیطالب آب بنوشید
به افتخار آن کسی که خداوند بواسطۀ او بینائی مرا به من برگردانده است
اعمش میگوید:
نزدیک رفتم و به او گفتم قصۀ بینایی تو چگونه است؟
گفت:
روزی مردی بمن گفت:
ای کنیز
تو آزاد شدۀ #علیبنابیطالب و از دوستان او هستی؟
گفتم: بله
گفت: اللَّهُمَّ إِنْ کَانَتْ صَادِقَهً فَرُدَّ عَلَیْهَا بَصَرَهَا
خدایا اگر این زن راست میگوید،
بینائی را به او برگردان
بخدا قسم بعد از این دعا بینا شدم،
و خداوند نعمت بینائی را بمن برگرداند
به آن مرد گفتم:
تو کیستی؟
گفت:
من #خضر هستم و #شیعۀ_علی
📚بحارالانوار ج۴۲ص۹
هدایت شده از سبک زندگی دینی
هلال ماه شوال
مراجع تقلید در خیلی از مسایل از جمله مسایل قطعی و ضروری دینی (مثل وجوب نماز، روزه، وضو...) اتفاق نظر دارند ولی در برخی از مسایل اختلاف فتوا وجود دارد از جمله این مسایل دیدن هلال اول ماه است که برخی وحدت افق را شرط و بعضی شرط نمی دانند. بعضی از علما دیدن با چشم مسلح را قبول دارند و برخی معتقدند با چشم عادی باید ببینند.
هرچند برخی از مردم هم فکر میکنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمیگردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمیگردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام میکنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل میکنند.
⁉️سؤال: چرا اختلاف در دیدن هلال اول ماه فقط در ماه مبارک رمضان پیش می آید؟
اختلاف در همه ماهها وجود دارد ولی این مسأله در پایان ماه مبارک رمضان شکل جدی تری به خود میگیرد؛ زیرا در آغاز ماه، نهایت این است که روز آخر شعبان را افراد روزه میگیرند حال یا جز ماه رمضان خواهد بود یا اینکه روزه مستحب محسوب خواهد شد، اما در آخر ماه مبارک به دلیل اینکه روزه گرفتن در عید فطر حرام است، دوران بین وجوب و حرمت خواهد بود و اگر عید باشد روزه حرام است و کفاره عمدی دارد و اگر آخر ماه مبارک رمضان باشد، روزه واجب خواهد بود. لذا دیدن هلال ماه در ماه رمضان از حساسیت بالایی برخوردار است و از طرفی دیگر اگر چه احیا در شب های قدر مستحب است برای اینکه شب های قدر جابه جا نشود در ماه رمضان دقت بیشتری می کنند.
بنابراین درباره دیدن ماه نو در بین مراجع تقلید شیعه عموما دو نظر کلی وجود دارد:
1- فقط دیدن با چشم عادی
2- دیدن با چشم عادی و مسلح
مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند آیات عظام مرحوم نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی، محمد باقر صدر، آیت الله حکیم، امام خمینی، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی،جوادی آملی و ... نظریه اول می باشد که دیدن با چشم عادی را ملاک قرار داده و رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند
امام خمینی : رؤیت هلال با وسایل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضی از وسائل بزرگ کننده یا نزدیک آورنده مانند تلسکوپ مثلاً ببیند، ولی بدون وسیله، هلال قابل رؤیت نباشد، حکم به اول ماه نمی شود. پس معیار رؤیت با چشم، بدون وسیلۀ نزدیک آورنده یا بزرگ کننده است. البته اگر با وسیله ای آن را ببیند و جای آن را بداند سپس با چشم -بدون وسیله- آن را رؤیت نماید، حکم به اول ماه می شود. (تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۶۷۴، م ۱۸)
فقهای بزرگی مانند مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، فاضل لنکرانی، سیّدکاظم حائری، نوری همدانی، سید محمد حسین فضل الله و... دیدن ماه نو با چشم مسلح را هم ملاک قرار می دهند و معتقدند: اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمیتوان گفت که دیدن صورت نگرفته است.
🔹 ایشان معتقدند: در مساله هلال ماه نيز، رؤیت يكي از وسايل علم به آن است و ما مى بينيم كه در اين زمينه محاسبات نجومى دقيق تر از رويت هستند چرا كه در بسيارى از مواقع به علت آب و هواى نامساعد يا آلودگى هوا امكان رؤیت نيست و يا امكان خطاى در مشاهده وجود دارد... اگر بر طبق داده هاى علمى، صرف امكان رؤیت هلال در هر منطقه اى از عالم كه در جزئى از شب با ما مشترك است، مقدور باشد، حكم به ثبوت هلال و شروع اول ماه جديد مى كنيم.
* در صورت بروز اختلاف میان نظر مراجع تکلیف مردم چه میشود؟ آیا باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟
در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. اینطور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده میشود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمیدانند و رهبر انقلاب نیز در یکی از خطبههای عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند.
از فتوا که بگذریم، به «موضوع» میرسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت میشود یا خیر، وظیفهی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال دربارهی اینکه این لکهی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها میگوید «حکم» را بیان میکند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمیآید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفهی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفتهاند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد.
@sss1400
@ggg1400
@ttt1400
هدایت شده از سبک زندگی دینی
پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری در ایران
رؤیتپذیری هلال بنا بر مبانی مختلف فقهی، تنها برای کشور ایران چنین پیشبینی میشود:
1- بر مبنای حضرات آیات عظام امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است؛ از اینرو، ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود.
در غروب دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، هلال در سراسر ایران بهراحتی با چشم عادی دیده میشود و سهشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۳ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
2- بر مبنای حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است.
در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
3- بر مبنای حضرات آیات عظام خویی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافی گلپایگانی(ره)، محمّداسحاق فیّاض)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است... در نتیجه، در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
4- بر مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم مسلّح در شمالغربی، غرب، جنوبغربی، مرکز و بخشهایی از جنوب ایران، محقّق میشود؛ امّا در بخشی از شمال، شمالشرقی، شرق و بخشی از جنوبشرقی ایران (اندکی از شمال استان اردبیل، نیمۀ شرقی استان مازندران، مرکز و شرق استان سمنان، شرق و شمالشرقی استانهای یزد و کرمان، بیشترِ استان سیستان و بلوچستان بهجز جنوبغربی آن، و سراسرِ استانهای گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی) رؤیت هلال با چشم مسلّح، دشوار است.
۳- در نتیجه، استهلال، تعیینکننده است: اگر گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم مسلّح در مناطق شمال و شمالشرقی (نامبرده در بند پیشین) بهدست آید، در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود؛ و اگر فقط گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم مسلّح در مناطق جنوبی یا میانی یا غربی کشور بهدست آید، تنها در منطقۀ رؤیت هلال و مناطق همافق با آن و جنوبیتر از آن، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود [زیرا با توجّه به «شرط اتّحاد افق» و دقّت در نقشههای همافقی، صِرف تحقّق رؤیت با چشم مسلّح در مناطق جنوبی یا میانی یا غربی ایران، برای اثبات اوّل ماه در مناطقِ شمالیتر از آن، مفید نیست]؛ و در آن مناطق شمال و شمالشرقی و شرق و جنوبشرقی (نامبرده در بند پیشین)، سهشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۳ می ۲۰۲۲ میلادی ، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
5- بر مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوری همدانی)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم مسلّح در شمالغربی، غرب، جنوبغربی، مرکز و بخشهایی از جنوب ایران، محقّق میشود؛ امّا در بخشی از شمال، شمالشرقی، شرق و بخشی از جنوبشرقی ایران (اندکی از شمال استان اردبیل، نیمۀ شرقی استان مازندران، مرکز و شرق استان سمنان، شرق و شمالشرقی استانهای یزد و کرمان، بیشترِ استان سیستان و بلوچستان بهجز جنوبغربی آن، و سراسرِ استانهای گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی) رؤیت هلال با چشم مسلّح، دشوار است؛ امّا از آنجا که این مناطقِ نامبرده، در بخشی از شب با محدودههای رؤیت هلال مشترکاند، در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود. / محسن فصاحت
http://ijtihadnet.ir/%d8%b1%d8%a4%db%8c%d8%aa-%d9%be%d8%b0%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%87%d9%84%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%a7%d9%84-1443/
@sss1400
@ggg1400
@ttt1400
هدایت شده از سبک زندگی دینی
⭕پرداخت زکات فطره⭕
🌸به نیابت از پدران و مادرانی که از دنیا رفته اند🌸
🔶روایت است که حسن بن علی و حسین بن علی علیهماالسلام
بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خویش می پرداختند.
🔷حضرت سجّاد علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خویش می پرداخت.
🔶حضرت باقر علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدر خویش، زکات فطره می پرداخت.
🔷حضرت صادق علیه السلام فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره می پردازم.
✅رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام: وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي. (مستدرك الوسائل، ج7، ص151 به نقل از دعائم الإسلام)
🔸مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مامقانی بر اساس روایت فوق، در «مرآة الکمال» می نویسد:
مستحبّ است که فرزند بعد از فوت پدر، هر سال از جانب او زکات فطره را پرداخت نماید. (مرآة الکمال، ج3، ص556)
@sss1400
@ggg1400
@ttt1400
🌙 حلول ماه شوال و عید سعید فطر بر همگان مبارک باد .
از حضرت باقر(علیه السلام) نقل است که فرمود:
«ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَیً وَ لا فِطرٍ اِلّا و هُوَ یُجَدِّدُ اللّهُ لآلِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) فِیهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِک قالَ اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فی اَیدی غَیرِهِم؛
هیچ عید فطر و قربان نیست که با آمدن آن غم و اندوه آل محمد(صلوات الله علیهم) تجدید می شود راوی گفت:
چرا در روز عید غمگین می شوند؟ امام فرمود:
زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می بینند.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
🍂🍁 جنایات متوکل عباسی 🍂🍁
متوكل يكى از جنايتكارترين خلفاى عباسى بود. او در دشمنی با امير مؤمنان(علیه السلام) و خاندان و شيعيان او دلى پر كينه داشت و دوران حكومت او براى شيعيان و علويان يكى از سياهترين دورانها به شمار مى رود. از آنجا كه همه جنايات او را نمى توان در اين بحث فشرده بيان كرد، ناگزير به برخى از جنايات او نمونه وار اشاره مى كنيم:
1 - در حكومت او گروهى از علويان زندانى يا تحت تعقيب و متوارى شدند كه از آن جمله مى توان از «محمد بن صالح» (از نوادگان امام مجتبى(علیه السلام)) و «محمد بن جعفر» (يكى از مبلغان حسن بن زيد كه در طبرستان قيام كرده بود) نام برد.
2ـ او در سال 236 قمرى دستور داد آرامگاه ابا عبدالله الحسين(علیه السلام) و بناهاى اطراف آن ويران و زمين پيرامون آن كشت شود و نيز در اطراف آن پاسگاههايى بر قرار ساخت تا از زيارت آن حضرت جلوگيرى كند. گويا هيچ يك از مسلمانان حاضر به تخريب قبر امام حسين(علیه السلام) نبوده است، زيرا او اين كار را توسط شخصى بنام «ديزج» انجام داد كه يهودى الأصل بود. متوكل اعلام كرد: رفتن به زيارت حسين بن على ممنوع است و اگر كسى به زيارت او برود، مجازات خواهد شد. او مى ترسيد قبر امام حسين(علیه السلام) پايگاهى بر ضد او گردد و مبارزات و شهادت آن شهيد بزرگوار الهام بخش حركت و قيام مردم در برابر ستمهاى دربار خلافت شود. اما شيعيان و دوستداران سرور شهيدان در هيچ شرائطى از زيارت آن تربت پاك باز نايستادند و زائران، انواع صدمه ها و شكنجه ها را تحمل مى كردند و باز به زيارت مى رفتند. پس از قتل متوكل دوباره شيعيان با همكارى علويان قبر آن حضرت را باز سازى كردند.
خراب كردن قبر امام حسين(علیه السلام) مسلمانان را به شدت خشمگين ساخت، به طورى كه مردم «بغداد» شعارهايى بر ضد متوكل بر در و ديوارها و مساجد مى نوشتند و شعراى مبارز و متعهد، با سرودن اشعارى، او را «هجو» مى كردند. از جمله آن سرودهها، شعرى است كه ترجمه آن به قرار زير است:
«به خدا قسم اگر بنى اميه، فرزند دختر پيامبرشان را به ستم كشتند، اينك كسانى كه از دودمان پدر او هستند (بنى عباس) جنايتى مانند جنايت بنى اميه مرتكب شده اند. اين قبر حسين است كه به جان خودم سوگند (توسط عباسيان) ويران شده است. بنى عباس متأسفند كه در قتل حسين(علیه السلام) شركت نداشته اند! و اينك با تجاوز به تربت حسين و ويران كردن قبر او، به جان استخوانهاى او افتاده اند!».
3ـ او در زمان خلافت خود بزرگانى از مردم مسلمان و معتقد به اهل بيت را به شهادت رسانيد كه از جمله آنان «ابن سكّيت»، يار با وفاى امام جواد و امام هادى و شاعر و اديب نام آور شيعى، بود كه متوكل به جرم دوستى على(علیه السلام) او را به قتل رسانيد. روزى متوكل با اشاره به دو فرزند خود، از وى پرسيد: اين دو فرزند من نزد تو محبوبترند يا «حسن» و «حسين»؟
ابن سكّيت از اين سخن و مقايسه بى موردسخت برآشفت و خونش به جوش آمد و بى درنگ گفت: «به خدا سوگند «قنبر» غلام على(علیه السلام) در نظر من از تو و دو فرزندت بهتر است!»
متوكل كه مست قدرت و هوا و هوس بود، فرمان داد زبان او را از پشت سر بيرون كشيدند!.
4ـ «خطيب بغدادى» درباره شكنجه و آزار طرفداران خاندان رسالت از سوى متوكل مى نويسد: متوكل عباسى «نصر بن على جهضمى» را به علت حديثى كه درباره منقبت و فضيلت امام على و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسين(عليهم السلام) نقل كرده بود «هزار» تازيانه زد و دست از او برنداشت تا آنكه شهادت دادند او از اهل سنت است!
5- او به شعراى مزدور و خود فروخته اى همچون «مروان بن ابى الجنوب» مبالغ هنگفتى صله مى داد تا درباره مشروعيت حكومت بنى عباس و هجو بنى هاشم شعر بسرايند.
6- او زمانى كه به ايجاد ارتشى نوين موسوم به «شاكريه» دست زد، افرادى را از مناطقى كه در بينش ضد علوى مشهور بودند، بويژه از سوريه، الجزيره، جبل، حجاز و عنبا استخدام كرد.
7- او به حاكم مصر دستور داد تا طالبيان را به عراق تبعيد كند، حاكم مصر نيز چنين كرد. آنگاه در سال 236 آنان را به مدينه منتقل كرد.
8ـ او شيعيان را از دستگاه دولت اخراج مى كرد و موقعيت آنان را در اذهان عمومى خدشه دار مى ساخت. به عنوان نمونه، مى توان از بركنارى «اسحاق بن ابراهيم» ياد كرد كه متوكل او را به جرم شيعه بودن از حكمرانى «سامرّاء» و «سيروان» در استان «جبل» بركنار كرد. افراد ديگرى نيز به همين علت موقعيتهاى خود را از دست دادند.
متوكل با اِعمال اين شيوه ها، از بروز هر گونه حركتى از ناحيه شيعيان بر ضد رژيم خود جلوگيرى كرد، لكن موفق نشد فعاليتهاى پنهانى آنان را خاتمه بخشد، گزارشهاى تاريخى، حاكى از آن است كه امام هادى ارتباط هاى خود را با پيروانش در نهان ادامه مى داد.
بدرفتاری متوکل با آل علی، موجب اعتراضاتی شد، اما به دلیل جو امنیتی حاکم بر جامعه، به اعتراض عمومی نینجامید!
وی سرانجام در سوم شوال ۲۴۷ ق توسط سردارانش کشته شد.
⭕️ رازی که برملا شد
👈 نقش مرموز بهائیت در ماجرای تخریب بقیع + سند
1⃣ تخریب مزار ائمه (ع) در قبرستان بقیع، یکی از تلخترین حوادث برای ایرانیان معاصر آن واقعه بود که موج گستردهای از اعتراضات را به طور ویژه در ایران به دنبال داشت.
با این وجود، جای این سوال برای پژوهشگر تاریخ وجود دارد که چگونه موج اعتراضات قوی و اثرگذار ایجادشده علیه آلسعود در ایران کنترل گردید و روابط ایران با عربستان عادی سازی شد؟
2⃣ در پاسخ باید بدانیم که یک جریان قوی بهایی - ماسونی در اوضاع آن روز سیاسی ایران نفوذ داشت که به دست افرادی مثل عین الملک (پدر هویدا) به این هدف ضدشیعی نائل آمد.
3⃣ این جریان با مدیریت زمان و اتلاف وقت که موجب پایان یافتن عمر مجلس [مستقل] پنجم شورا و تشکیل مجلس [دستنشانده] ششم و در نتیجه خالی شدن مجلس ایران از نیروهای مستقل و مذهبی ضدآلسعود گردید، طی یک پروسه زمانبندیشدة دقیق و حسابشده، در مرحله اول موضوع کمیسیون دفاع از حرمین شریفین که توسط آیتالله مدرس مطرح شده بود و این ظرفیت را داشت که نیروهای مذهبی داخلی و خارجی را علیه وهابیان متحد و متشکل سازد را به فراموشی سپرد و در مرحله بعد، موضوع تحریم حج که در صورت ادامه یافتن علاوه بر ایجاد بحران مشروعیت برای زمامداران حجاز از لحاظ اقتصادی نیز ضربه سنگینی برای حکومت تازهتأسیس آلسعود بود، از دستور کار خارج کرد و پس از کسب این امتیازات در مرحله آخر موفق شد که برخلاف تمایل جامعه مذهبی ایران برای مخالفت شدید با آل سعود، دولت ایران رسماً دولت وهابی را بهرسمیت شناخت و جلوی فشار ایران به آل سعود را گرفت.
سند تاریخی و مقاله پژوهشی 🔰
attach2020061282810924270848.pdf
427.5K
🔺نسخه PDF
● همگامی بهائیت ایران با وهابیت در تخریب قبور ائمّة بقیع (ع)
✍ به قلم رضا علی صوفی؛ علی اکبر زوار | فصلنامه علمی "تاریخ در آینه پژوهش"
☠ یک چهره مرموز بهائیت در ماجرای تخریب بقیع
🔺حبیب الله عین الملک (پدر هویدا) یکی از عناصر مرموز و پنهان بهائیت در حمایت از آل سعود در ماجرای تخریب ائمه بقیع است. این چهره خطرناک، اقدامات علما و شهید مدرس را برای احیای بقیع و فشار بر آل سعود، خنثی کرد؛ او علاوه بر این، کاشف رضاخان و معرف او به انگلیسیها نیز بود.
💥 تصویر بالا: حبیبالله عینالملک (سمت راست) پدر امیرعباس هویدا و چهره بانفوذ بهایی به همراه خانوادهاش و فرزندش هویدا در بیروت
در سال ۱۹۲۹ میلادی
⭕️ خروش تاریخی مدرس در اعتراض به تخریب بقیع
👈 اگر لازم باشد، من و گروهی از ملت ایران به سمت بقیع حرکت خواهیم کرد!
🔹حمایت شهید مدرس از تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس شورا، درباره اعتراض به آل سعود و رسیدگی به قبور ائمه بقیع (ع)
🔹شهید مدرس: هیچ چیزی را مقدم بر این کار نداریم و نگذاریم زیادتر از این، اسباب خرابی شود!
همگامی بهائیت ایران با وهابیت در تخریب قبور ائمّة بقیع (ع)
درجه علمی: علمی-پژوهشی
نویسندگان: رضا علی صوفی علی اکبر زاور
منبع: تاریخ در آیینه پژوهش سال نهم پاییز و زمستان 1391 شماره 2
هشتم شوال هر سال یادآور حادثه ای تلخ برای جهان اسلام، به ویژه عالم تشیع است؛ واقعه ای که طی آن قبور اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) به همراه آثار پرارزش به جای مانده از روزگار صدر اسلام توسط پیروان فرقه وهابیت تخریب شد، این نوشتار با رویکردی توصیفی – تحلیلی به شرح این حادثه و پیامدها و عکس العمل هایی که در جهان اسلام پدید آورد، پرداخته و در ادامه به پاسخ این پرسش اساسی می پردازد که با وجود فضای ضد وهابی در ایران آن روز و تلاش های علما و نیروهای مذهبی در برخورد و ایجاد فشار بر وهابیون، چه عواملی موجب تلطیف این فضا و به محاق رفتن طرح «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین» مرحوم مدرس و در ادامه رفع ممنوعیت حج و سپس به رسمیت شناختن و ایجاد روابط دیپلماتیک با حکومت تازه تأسیس آل سعود شد، در این نوشتار نشان داده شده که مساعی و تلاشهای عناصر بهایی حکومت وقت ایران در این خصوص نقش مهم و اساسی داشته است.
https://b2n.ir/b29362
-----------❀❀✿❀❀---------
✅ امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
انّما یؤتی خراب الأرض من اعواز اهلها
ویرانی زمین از تنگدستی مردم زمین حاصل میشود؛ یعنی وقتی مردم تنگدست بودند، زمین ویران میشود.حضرت این را به عنوان یک نکتهی فلسفی بیان نمیکنند؛ به عنوان یک واقعیت بیان میکنند. «ارض»ی هم که اینجا میگویند، همان سرزمین مصر است که مالکاشتر دارد میرود.
البته آنوقت شام و عراق و ایران و مدینه و هر نقطهی دیگر دنیا که حاکمی دارد، با مصر قابل مقایسه است. میگویند سرزمینی که تو داری به آنجا میروی، اگر توانستی مردمش را ثروتمند کنی، آباد خواهد شد؛ اما اگر مردم را فقیر نگه داشتی یا فقیر کردی و نتوانستی، این سرزمین هم آباد نخواهد شد؛ ویرانه خواهد ماند.
📌مقام معظم رهبری ۱۳۸۳/۰۸/۲۰
⚫️ هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع،
توسط افراطی ها
👈🏻 مبارزه با توسل و شفاعت، به بهانه نشرِ توحید!
❌ براستی توحیدی که از امام معصوم اخذ نشود، از این بهتر خواهد شد؟! آیا ندیدند خداوند متعال در قرآن سفارش نموده "وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ _ از صبر و نماز، برای حل مشكلات خود و پاك ماندن از آلودگیها و رسیدن به رحمت حق كمك بخواهید." چرا نماز و صبر را تحریم نکردند⁉️ اگر صِرف کمک گرفتن شِرک است، پس نماز و صبر نیز شِرک است! اما این جهال فقط با زیارت و توسل به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله مشکل دارند، دردشان درد توحیدی نیست.
🔸 قرآن بدون صاحبش، یعنی همین تفکرات و عقایدِ جاهلانه و متعصبانه!
🔴حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام:
⚫️سوگند به خدا! اگر پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهوآله) بجای سفارش به مودت و دوستی در حق ما، سفارش در کشتن و ظلم به ما مینمود؛ از این بیشتر نمیتوانستند در حق ما ظلم کنند.
🔴قالَ مولانا علیبنالحسین علیهالسلام:
⚫️و اللَّهِ لَوْ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّیاللهعَلَیهوآله تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی قِتَالِنَا کَمَا تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی الْوَصَاءَةِ بِنَا لَمَا ازْدَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا
🔲8شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع گرامی باد🔲
@ggg1400
🖌 خاطره علامه میر حامد حسین از زیارت قبور ائمه بقیع علیهمالسلام
😔 وهابیت در هشتم شوال ۱۳۴۴ ه.ق قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تخریب کردند.
🕌 علامه بینظیر، آیت الله میر حامد حسین لکهنوی رحمةاللهعلیه، ۶۲ سال پیش از این حادثه جانکاه در ذکر خاطرهای از زیارت ائمه بقیع در تاریخ ۱۱ ذيالقعده ۱۲۸۲ ه.ق مینویسد:
🔷«...از موارد تعجببرانگیز تعصب کور حاکمان مدینه این بود که بر درب این روضه مقدسه (قبور ائمه بقیع) اسامی ائمه را ننوشته بلکه با بیادبی چنین نوشته بودند:
"روضه عباس عموی پیامبر و اهل بیت" !!»
سپس مینویسند:
«...وقتی به بقیع رسیدیم دیدیم که درب آن باز است و نگهبانان آنجا از هر کسی که میخواست وارد حرم ائمه بقیع بشود مبلغی (٥ قروشه) میگرفتند، ما نیز پرداخت کردیم و وارد شدیم...
زمانی که وارد شدیم ضریح بزرگی را مشاهده کردیم که داخل آن قبر عباس بود که دارای یک قُبّه جداگانه بود و یک قبّه هم بالای قبور امامان عظیم الشأن امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام بود...»
🔶 ومن عجب تعصّب هؤلاء أنّهم لم يكتبوا على باب هذه الروضة المقدّسة أسماء الأئمّة عليهم السلام. بل كتبوا عليه هكذا: (روضة عبّاس عمّ الرسول وأهل البيت)...
فلمّا وصلنا إلى البقيع رأينا الباب مفتوحا وخدّام هذه الروضة المقدّسة يأخذون من كلّ إنسان يدخل فيها خمسة قروشات فأعطينا ودخلنا...
فلمّا دخلنا رأينا ضريحا عظيما في جوفه قبر عبّاس على حدة عليها قبّة وقبّة فيها قبور الأئمة الأربعة عليهم السلام أعني الحسن وعلي بن الحسين ومحمّد بن علي الباقر وجعفر بن محمّد الصادق عليهم السلام...
📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ١، ص ٥٣٨
پ.ن: اکنون نزدیک به صد سال از جسارت شنیع به اهلبیت رسول خدا علیهم السلام و محرومیت مسلمانان از زیارتِ محترمانه قبور ائمه بقیع میگذرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: خاکساری در مقابل طاغوتهای زنده را شرک نمیدانند، اما احترام به بزرگان را شرک میدانند!
تخریب قبور ائمه بقیع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈•
🔴هرزگی و بی بند و باری روشنفکری نیست.
دختران با حیا و پسران غیرتمند با ارزش و محترمند
☘پای اعتقادات و خوبی هامون محکم بایستیم...
#حیا
#زندگی_عفیفانه