eitaa logo
کانال محتوایی غدیر
1.6هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
4.3هزار ویدیو
121 فایل
اینجا یک رسانه است برای کسانی که منتظر یک اتفاق تازه اند.سامانه محتوایی غدیر اخلاقی/ معرفتی/ فرهنگی/ بصیرتی/ واخبارصالحین کرمان ارتباط با ما 🆔 @ahmadnm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️سوره نساء آیه ۱۰۵ إِنَّآ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَآ أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَآئِنِينَ خَصِيمًا 🆔eitaa.com/ghadir_ch
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 ✔️شأن نزول آيه ١٠٥سوره نساء: 🌷در شأن نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده كه: طايفه «بنى ابيرق» طايفه‌اى نسبتاً معروف بودند؛ سه برادر از اين طايفه به نام «بشر» و «بشير» و «مبشر» نام داشتند، «بشير» به خانۀ مسلمانى به نام «رفاعه» دستبرد زد و شمشير و زره و مقدارى از مواد غذايى را به سرقت برد، فرزند برادر او به نام «قتاده» كه از مجاهدان بدر بود جريان را به خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» عرض كرد. برادران سارق وقتى باخبر شدند، يكى از سخنوران قبيلۀ خود را ديدند كه با جمعى به خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» بروند و با قيافۀ حقّ به جانب سارق را تبرئه كنند، و قتاده را به تهمت ناروا زدن متّهم سازند. 🌷 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» طبق وظيفۀ «عمل به ظاهر» شهادت اين جمعيّت را پذيرفت و قتاده را مورد سرزنش قرار داد، قتاده كه بيگناه بود از اين جريان بسيار ناراحت شد و به سوى عموى خود بازگشت و جريان را با اظهار تأسّف فراوان بيان كرد، عمويش او را دلدارى داد و گفت: نگران مباش خداوند پشتيبان ما است. اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و اين مرد بيگناه را تبرئه كرد و خائنان واقعى را مورد سرزنش شديد قرار داد. 🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 ✔️تفسير آیه ۱۰۵ سوره نساء: از خائنان حمايت نكنيد: 🌷در اين آيه خداوند نخست به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» توصيه مى‌كند كه هدف از فرستادن اين كتاب آسمانى اين است كه اصول حقّ و عدالت در ميان مردم اجرا شود، مى‌فرمايد: «ما اين كتاب را به حقّ بر تو فرستاديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته است در ميان مردم قضاوت كنى». 🌷 سپس به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» هشدار مى‌دهد، مى‌گويد: «هرگز از كسانى مباش كه از خائنان حمايت نمايى». گر چه روى سخن در اين آيه به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» است ولى شك نيست كه اين حكم يك نسبت به تمام قضات و داوران مى‌باشد، و به همين دليل چنين خطابى مفهومش اين نيست كه ممكن است چنين كارى از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» سر بزند! 📚برگزیده تفسیر نمونه 🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁 🆔eitaa.com/ghadir_ch
✍امام على عليه السلام: مجادله، بذرِ شرّ است المِراءُ بَذرُ الشَّرِّ 📚غررالحكم حدیث ۳۹۳ 🆔eitaa.com/ghadir_ch
‌🏴ما هر چه داريم از اين محرم است ✍امام خمینی (ره):شما بايد تبليغ كنيد آقا! محرم است. اين محرم را زنده نگه ‏داريد. ما هر چه داريم از اين محرم است و از اين مجالس. مجالس تبليغ ما هم از محرم است، از اين قتل سيدالشهداست و شهادت اوست. ◾️ما بايد به عمق اين شهادت و تأثير اين شهادت در عالم برسيم و توجه كنيم كه تأثير او امروز هم هست. اگر اين مجالس وعظ و خطابه و عزادارى و اجتماعات سوگوارى نبود، كشور ما پيروز نمى‏ شد. همه در تحت بيرق امام حسين ـ سلام ‏اللّه‏ عليه ـ قيام كردند. 📚صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۸ 🆔eitaa.com/ghadir_ch
🏴هدف قیام امام حسین (ع) شهادت یا حکومت نبود ✍رهبرمعظم انقلاب: : بعضی میگویند امام حسین (علیه ‌السّلام) حرکت کرد که قدرت را بگیرد -از مردمان مؤمن هم این حرف را میزنند- اشتباه میکنند؛ بعضی [هم] میگویند حرکت کرد تا شهید بشود. 👈🏻 من میگویم حرکت کرد تا وظیفه‌ را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ مسئله این است. 🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️احکام شرعی ✅قضا شدن نماز به جهت طولانی شدن عزاداری ❓سؤال: برخی هیأت ها تا پاسی از شب، مراسم عزاداری را ادامه می دهند به گونه ای که موجب قضا شدن نماز عزاداران می گردد؛ آیا عمل مذکور، جایز است؟ 👈 جواب: بديهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجلس عزاداری اهل‏بيت (عليهم السلام) است و ترک نماز و قضا کردن آن، به بهانه این مجالس جايز نيست؛ مقتضی است که برنامه های هیأت به گونه‏ ای تنظیم شود که مزاحم نماز نباشد. 🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️گناه غیبت و عقوبت آن ✍️آیت الله بهجت(ره): گناه شنونده غیبت، مثل غیبت کننده است، مگر اینکه در مقام انکار برآید و سخن آن شخص را قطع کند یا از مجلس برخیزد و اگر قدرت بر این‌ها نداشته باشد و در دل غضبناک گردد. و اگر به زبان گوید: ساکت شو، اما در دل، مایل و طالب باشد، این از اهل نفاق است. 👈پس بر اهل دین لازم است که چنانچه غیبت مسلمانی را بشنوند در مقام انکار برآیند و آن را رد کنند، والا مستوجب نکال (عقوبت و عذاب) می‌گردند. 📚معراج السعاده، ص۵۶۲ 🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌹 شهید علیرضا موحد دانش : ✍ مردم بدانید راهى را که در آن گام نهاده ‌ایم که همانا راه حسین (ع) است و به اختیار انتخاب کرده و تا آخرین نفس و آخرین رمقى که به تن داریم در سنگر رضاى خدا خواهیم ماند ♦️‏موحد دانش دست راستش از مچ قطع بود پشت سرش قایم کرده بود. ظهیرنژاد دستش را آورد دست موحد را بگیرد، یکباره علیرضا دست قطع شده‌اش را در شکم ظهیرنژاد زد. ظهیرنژاد به عقب رفت و متعجبانه او را نگاه کرد. دست‌های موحد را دید لبخندی زد و او را در آغوش گرفت و خداحافظی کردند. ‎ ♦️‏تاریخ ۱۳ مرداد ۶۲ حین عملیات والفجر ۲ در منطقه حاج عمران در سمت فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) آسمانی شد. 🌷شادی روح مطهرشهدا صلوات 🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️آیا اسلام دین غم است؟ ✍️ معمولا همه عارفان دچار نوعی غم هستند. ❓برخی می‌گویند دین اسلام دین غم است، آیا دین غمگین می‌تواند راهی برای سعادت انسان مطرح کند؟ 🔘 برای پاسخ به این سوال باید گفت غم‌های انسان ریشه در دو نوع اتفاقات دارد. 1⃣ نوع اول غم انسان ریشه امور دنیوی و ناکامی در امور دنیوی دارد. نرسیدن به آرزوهای دنیوی و طمع مال دنیا و یا شهوت‌رانی و... دارد . که این نوع غم نه تنها بی‌ارزش و گذراست بلکه غمی است که باعث از بین رفتن اصل و هدف زندگی می‌شود. 2⃣ نوع دوم غم که غمی عارفانه است. غمی است که در اثر شناخت آخرت و دنیای دیگر است. عارف چون آن دنیا را می‌شناسد و می‌داند فرق آن دنیا و این دنیا، اگر به فرق مفرغ و الماس هم تشبیه کرده باشیم، باز این تشبیه ناقص است. لذا برای رفتن به آن دنیا و لذت بردن از نعمت‌های ابدی و بدون رنج آن دنیا بی‌تابی می‌کند و در حالت غم و فکرت و اندوه است. غم عارف ناشی از، دوری از وصال معبودی که زیبایی محض است، غم دیدن فقرا و ایتام، غم گذر سریع و بدون فایده عمر، غم معصیت‌ها و گناهان، غم دیدن خلایقی که از یاد خدا غافل هستند، غم دیدن ظلم بشر به بشر و.... 👈 غم اول که ریشه در مادیات و امور دنیوی دارد، غمی تحمیلی و جبری است و باعث پریشانی روح و روان و جنون نیز ممکن است بگردد. 👈 اما غم عارفانه نه تنها تحمیلی نیست بلکه باعث رشد عقل و اندیشه می‌شود. غم عارفانه شیرین است و گوارا. مانند کسی‌که نوای نی را به اختیار گوش می‌دهد درحالی‌که می‌توانست نوای تنبک هم گوش دهد و برقصد. پس در نوای نی شیرینی خاصی حس می‌کند که انتخابش کرده است. 🔻هر دو غم باعث بی‌خوابی شبانه می‌شود ولی بی‌خوابی برای عبادت کجا و بی‌خوابی برای انتظار مرگ برای کسی که خسته از زندگی است کجا؟ غمگین دنیا آرزوی مرگ می‌کند برای رهایی از زندگی دنیا، اما عارف آرزوی مرگ دارد برای رسیدن به زندگی آخرت. به همین علت است که عارفان جملگی، ترک دنیا کرده و زهد اختیار می‌کنند تا غمی به دنیا و از ناکامی‌های آن نداشته باشند. غم دنیوی خوردنش تاثیری در نتیجه ندارد. ولی غم عارف تاثیر دارد و باعث کسب معرفت و تغییر مسیر می‌شود. ✅ غم دنیوی آرامش را می‌گیرد، غم آخرت آرامش می‌دهد. 🆔eitaa.com/ghadir_ch