✍امام على عليه السلام:
مجادله، بذرِ شرّ است
المِراءُ بَذرُ الشَّرِّ
📚غررالحكم حدیث ۳۹۳
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🏴ما هر چه داريم از اين محرم است
✍امام خمینی (ره):شما بايد تبليغ كنيد آقا! محرم است. اين محرم را زنده نگه داريد. ما هر چه داريم از اين محرم است و از اين مجالس. مجالس تبليغ ما هم از محرم است، از اين قتل سيدالشهداست و شهادت اوست.
◾️ما بايد به عمق اين شهادت و تأثير اين شهادت در عالم برسيم و توجه كنيم كه تأثير او امروز هم هست. اگر اين مجالس وعظ و خطابه و عزادارى و اجتماعات سوگوارى نبود، كشور ما پيروز نمى شد. همه در تحت بيرق امام حسين ـ سلام اللّه عليه ـ قيام كردند.
📚صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۸
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🏴هدف قیام امام حسین (ع) شهادت یا حکومت نبود
✍رهبرمعظم انقلاب: : بعضی میگویند امام حسین (علیه السّلام) حرکت کرد که قدرت را بگیرد -از مردمان مؤمن هم این حرف را میزنند- اشتباه میکنند؛ بعضی [هم] میگویند حرکت کرد تا شهید بشود.
👈🏻 من میگویم حرکت کرد تا وظیفه را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ مسئله این است.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️احکام شرعی
✅قضا شدن نماز به جهت طولانی شدن عزاداری
❓سؤال: برخی هیأت ها تا پاسی از شب، مراسم عزاداری را ادامه می دهند به گونه ای که موجب قضا شدن نماز عزاداران می گردد؛ آیا عمل مذکور، جایز است؟
👈 جواب: بديهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجلس عزاداری اهلبيت (عليهم السلام) است و ترک نماز و قضا کردن آن، به بهانه این مجالس جايز نيست؛ مقتضی است که برنامه های هیأت به گونه ای تنظیم شود که مزاحم نماز نباشد.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️گناه غیبت و عقوبت آن
✍️آیت الله بهجت(ره): گناه شنونده غیبت، مثل غیبت کننده است، مگر اینکه در مقام انکار برآید و سخن آن شخص را قطع کند یا از مجلس برخیزد و اگر قدرت بر اینها نداشته باشد و در دل غضبناک گردد. و اگر به زبان گوید: ساکت شو، اما در دل، مایل و طالب باشد، این از اهل نفاق است.
👈پس بر اهل دین لازم است که چنانچه غیبت مسلمانی را بشنوند در مقام انکار برآیند و آن را رد کنند، والا مستوجب نکال (عقوبت و عذاب) میگردند.
📚معراج السعاده، ص۵۶۲
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌹 شهید علیرضا موحد دانش :
✍ مردم بدانید راهى را که در آن گام نهاده ایم که همانا راه حسین (ع) است و به اختیار انتخاب کرده و تا آخرین نفس و آخرین رمقى که به تن داریم در سنگر رضاى خدا خواهیم ماند
♦️موحد دانش دست راستش از مچ قطع بود پشت سرش قایم کرده بود. ظهیرنژاد دستش را آورد دست موحد را بگیرد، یکباره علیرضا دست قطع شدهاش را در شکم ظهیرنژاد زد.
ظهیرنژاد به عقب رفت و متعجبانه او را نگاه کرد. دستهای موحد را دید لبخندی زد و او را در آغوش گرفت و خداحافظی کردند.
♦️تاریخ ۱۳ مرداد ۶۲ حین عملیات والفجر ۲ در منطقه حاج عمران در سمت فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) آسمانی شد.
🌷شادی روح مطهرشهدا صلوات
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️آیا اسلام دین غم است؟
✍️ معمولا همه عارفان دچار نوعی غم هستند.
❓برخی میگویند دین اسلام دین غم است، آیا دین غمگین میتواند راهی برای سعادت انسان مطرح کند؟
🔘 برای پاسخ به این سوال باید گفت غمهای انسان ریشه در دو نوع اتفاقات دارد.
1⃣ نوع اول غم انسان ریشه امور دنیوی و ناکامی در امور دنیوی دارد. نرسیدن به آرزوهای دنیوی و طمع مال دنیا و یا شهوترانی و... دارد . که این نوع غم نه تنها بیارزش و گذراست بلکه غمی است که باعث از بین رفتن اصل و هدف زندگی میشود.
2⃣ نوع دوم غم که غمی عارفانه است. غمی است که در اثر شناخت آخرت و دنیای دیگر است. عارف چون آن دنیا را میشناسد و میداند فرق آن دنیا و این دنیا، اگر به فرق مفرغ و الماس هم تشبیه کرده باشیم، باز این تشبیه ناقص است. لذا برای رفتن به آن دنیا و لذت بردن از نعمتهای ابدی و بدون رنج آن دنیا بیتابی میکند و در حالت غم و فکرت و اندوه است. غم عارف ناشی از، دوری از وصال معبودی که زیبایی محض است، غم دیدن فقرا و ایتام، غم گذر سریع و بدون فایده عمر، غم معصیتها و گناهان، غم دیدن خلایقی که از یاد خدا غافل هستند، غم دیدن ظلم بشر به بشر و....
👈 غم اول که ریشه در مادیات و امور دنیوی دارد، غمی تحمیلی و جبری است و باعث پریشانی روح و روان و جنون نیز ممکن است بگردد.
👈 اما غم عارفانه نه تنها تحمیلی نیست بلکه باعث رشد عقل و اندیشه میشود. غم عارفانه شیرین است و گوارا. مانند کسیکه نوای نی را به اختیار گوش میدهد درحالیکه میتوانست نوای تنبک هم گوش دهد و برقصد. پس در نوای نی شیرینی خاصی حس میکند که انتخابش کرده است.
🔻هر دو غم باعث بیخوابی شبانه میشود ولی بیخوابی برای عبادت کجا و بیخوابی برای انتظار مرگ برای کسی که خسته از زندگی است کجا؟ غمگین دنیا آرزوی مرگ میکند برای رهایی از زندگی دنیا، اما عارف آرزوی مرگ دارد برای رسیدن به زندگی آخرت. به همین علت است که عارفان جملگی، ترک دنیا کرده و زهد اختیار میکنند تا غمی به دنیا و از ناکامیهای آن نداشته باشند. غم دنیوی خوردنش تاثیری در نتیجه ندارد. ولی غم عارف تاثیر دارد و باعث کسب معرفت و تغییر مسیر میشود.
✅ غم دنیوی آرامش را میگیرد، غم آخرت آرامش میدهد.
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️#استوری معرفی شهدای غیر بنی هاشم در کربلا
👈عبدالله ابن عمیرکلبی
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🌿🌿🌿🌿
🌿🌸🌸
🌿🌸
✔️ فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام(۴)
✍ حسين بنعلی(ع) در نامهای كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همياری و همراهی با وی كرده است، علّت و هدف از نهضت خويش را چنين بيان میكند:
🌷من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبرش میخوانم. همانا سنّت پيامبر(ص) از بين رفته است و بدعت زنده شده است.
🌹و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ؛
✅ و در جواب عبدالله بنمُطيع می
فرمايد:
🌷كوفيان به من نامه نوشته و از من خواستهاند به نزدشان بروم، چون اميدوارند (كه با رهبری من) نشانههای حقّ زنده و بدعتها نابود شود.
🌹«إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلیَّ یَسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ وَ اِماتَة البِدَعِ؛
✅ و نيز در نامهای كه به شيعيان بصره نوشتند، فرمودند:
🌷«…شما را برای احیای نشانههای حق و از بین بردن بدعتها به یاری میطلبم؛ اگر دعوتم را بپذیرید، به سرمنزل مقصود خواهید رسید».
🌹فَاِنِّی اَدْعُوکُم اِلی اِحْیآءِ مَعالِمَ الْحَقَّ وَ اِماتَة البِدَعِ، فَاِنْ تُجیبُوا تَهْتَدُوا سُبُلَ الرَّشادِ»
🌸🌿
🌸🌸🌿 🆔eitaa.com/ghadir_ch 🌿 🌿🌿🌿
13.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 چرا دعوت مردم کوفه عامل اصلی در قیام امام حسین(علیه السلام) نبوده است؟
📚استاد شهید مطهری(ره)
🆔eitaa.com/ghadir_ch
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
🏴برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (علیه السلام) ۲
2⃣ خداجویی و معنویت گرایی
✍ خداجویی و معنویت گرایی، یکی از ویژگی های اصحاب و یاران امام حسین(ع) بود. از والاترین و زلال ترین حالات آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی است که پیشوایان الهی، در بالاترین درجه از این مقام، بوده اند.
✅ سراسر صحنه های کربلا را شعار « رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت، » فرا گرفته بود و امام و یاران او، از همه چیز بریده و به حق پیوسته بودند. امام حسین (ع) در هنگام خروج از مدینه، با خواندن خطبه ای، هرگونه قدرت طلبی را از سوی خویش رد کرد و از تسلیم شدن در برابر قضای الهی سخن گفت. چنانچه فرمود: «پروردگارا! من به رضای تو، راضی و نسبت به امر تو، تسلیم هستم و در مقابل قضای تو، صبر خواهم نمود».
✅ این خصوصیت، در یاران و اهل بیت او نیز مشاهده می شد. برای مثال، حضرت زینب (س) پس از حضور در کنار جسد قطعه قطعه برادرش امام حسین (ع) عرضه داشت: «اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ» «خدایا این قربانی را از ما بپذیر».در زیارت نامه هانی ابن عروه نیز آمده است:«... ای کسی که جان خویش را در راه رضای خدا فدا کردی».
🌷 امام صادق(علیه السلام) درباره آنان فرموده است:« [آنان مردانی هستند که] گویا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت، دعا می کنند».
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
🆔eitaa.com/ghadir_ch
✔️#معرفی_کتاب
✅ پدر، عشق و پسر؛ ده روایت از حضرت علیاکبر (ع)
🔷کتاب پدر، عشق و پسر در ده فصل که با نام «مجلس» در کتاب آورده شده زندگی حضرت علیاکبر (ع) را از زبان عقاب، اسب ایشان بازگو میکند.
🔷عقاب زندگی این حضرت را برای لیلی بنت ابیمرّه، مادر علیاکبر روایت میکند. لیلی بنت ابیمرّه که در حماسهی عاشورا حضور نداشته و در بستر بیماری بوده است، داستان شهادت پسرش را از زبان اسب او که همواره همراهش بوده، میشنود. این ده مجلس به واقعهی عاشورا در ماه محرم منتهی میشود.
🆔eitaa.com/ghadir_ch